Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Nu har vi vart på banken efter husköpet och pratat lån. Förslaget är att lånet delas upp på 4 delar, där jag och sambon bestämde att köra allt rörligt så vi kan börja jaga bättre ränta hos andra banker. Räntan vi fick var 4.64. Antar att det är ganska standard idag?

Jag har 4.4% på SBAB rörligt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Vintervilan:

Nu har vi vart på banken efter husköpet och pratat lån. Förslaget är att lånet delas upp på 4 delar, där jag och sambon bestämde att köra allt rörligt så vi kan börja jaga bättre ränta hos andra banker. Räntan vi fick var 4.64. Antar att det är ganska standard idag?

Låter ganska standard? Men varför ska ni dela upp lånet på 4 delar speciellt om ni ändå ska ha allt rörligt och planerar att byta bank? Blir bara en massa extra administration när lånen ska lösas...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Vintervilan:

Nu har vi vart på banken efter husköpet och pratat lån. Förslaget är att lånet delas upp på 4 delar, där jag och sambon bestämde att köra allt rörligt så vi kan börja jaga bättre ränta hos andra banker. Räntan vi fick var 4.64. Antar att det är ganska standard idag?

Låter standard om banken vill dela upp lånen på flera delar men dåligt om ni vill flytta det till annan bank och jag ser verkligen inte varför man ska dela upp lånet om ni ska köra rörligt på allt. Låter som en lånefälla.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Låter ganska standard? Men varför ska ni dela upp lånet på 4 delar speciellt om ni ändå ska ha allt rörligt och planerar att byta bank? Blir bara en massa extra administration när lånen ska lösas...

Skrivet av Ninotramp:

Låter standard om banken vill dela upp lånen på flera delar men dåligt om ni vill flytta det till annan bank och jag ser verkligen inte varför man ska dela upp lånet om ni ska köra rörligt på allt. Låter som en lånefälla.

Okej, det lät ju inte bra. Vilka problem kan uppstå om vi vill flytta lånen? På vilket sätt är det en lånefälla?

Edit: Jag tänker nog såhär, rätt eller fel: Genom att köra alla delar rörligt så underlättar det om vi framöver vill binda lånen i olika etapper om vi stannar kvar hos banken.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Skrivet av Vintervilan:

Okej, det lät ju inte bra. Vilka problem kan uppstå om vi vill flytta lånen? På vilket sätt är det en lånefälla?

Edit: Jag tänker nog såhär, rätt eller fel: Genom att köra alla delar rörligt så underlättar det om vi framöver vill binda lånen i olika etapper om vi stannar kvar hos banken.

Inga problem mer än att det blir fyra gånger så stor mängd papper att skriva på när du ska flytta lånen till annan bank. Och att nuvarande bank garanterat kommer göra fler försök att övertala er att binda de olika delarna på olika bindningstid.

Men inga fördelar att dela upp lånet heller om ni ska ta alla delar på rörligt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Inga problem mer än att det blir fyra gånger så stor mängd papper att skriva på när du ska flytta lånen till annan bank. Och att nuvarande bank garanterat kommer göra fler försök att övertala er att binda de olika delarna på olika bindningstid.

Men inga fördelar att dela upp lånet heller om ni ska ta alla delar på rörligt.

Jo fördelen är väl ändå att vi kan välja att binda de olika delarna framöver om vi känner för det?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Jo fördelen är väl ändå att vi kan välja att binda de olika delarna framöver om vi känner för det?

Enda nackdelen är att ni får skriva på 3 ytterligare skuldebrev och det tar väl 1 minut av er tid, fördelen är att det ger er möjlighet att binda en del av er totala lånesumma om ni önskar. Det gör det varken svårare eller dyrare att byta bank bara för att man har flera lån så länge alla är rörliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Enda nackdelen är att ni får skriva på 3 ytterligare skuldebrev och det tar väl 1 minut av er tid, fördelen är att det ger er möjlighet att binda en del av er totala lånesumma om ni önskar. Det gör det varken svårare eller dyrare att byta bank bara för att man har flera lån så länge alla är rörliga.

Nackdelen med ett lån i olika delar är att vissa banker tar ut en avgift per del vid säkerhetsbyte. Det ska dock vara värt det att den eventuella besparingen i skillnaden mellan aktuella och bundna räntan är högre än de avgifterna det kostar för att behålla lånet. Men det är värt att ha i åtanke, för man vet ju aldrig, Riksbanken har en prognos om en räntesänkning först 2026 och det kan mycket väl göra att räntan sticker iväg innan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Nu har vi vart på banken efter husköpet och pratat lån. Förslaget är att lånet delas upp på 4 delar, där jag och sambon bestämde att köra allt rörligt så vi kan börja jaga bättre ränta hos andra banker. Räntan vi fick var 4.64. Antar att det är ganska standard idag?

Låter ganska högt.
4.29 fick jag för några dagar sedan på den del som är rörligt av mitt lån. (Har fortfarande en del med extremt låg fast ränta så kan inte förhandla så hårt på denna rörliga del än)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvar:

Nu börjar bankerna ge oss lite vettiga erbjudanden och det lutar mot Swedbank eller Handelsbanken. Förutsatt att båda erbjuder samma ränta (med rabatt), vad mer bör vi ta in i ekvationen?

Skrivet av Penguin:

Om ni vill ha en livförsäkring för vardera halva av lånet. Handelsbanken erbjöd det kostnadsfritt (vi lade till det efter att räntorna var låsta) när vi köpte medan LF hade en kostnad för det.

Behöver ni byta och ha allt hos den bank ni tar lånet för kan korterbjudanden och sådant spela roll, men rent krasst kommer de inte säga något om man beställer ett annat kreditkort senare.

Skrivet av bubbelbabbel:

Just delen med HBs livförsäkring har i alla fall tidigare varit villkorad att det inte finns några andra krediter, inklusive kortkrediter. Kan vara värt att kolla upp; trist om valet av kreditkort gör att man torskar 2 miljoner (om det värsta skulle hända).

Skrivet av Kakann:

Om jag inte minns fel går den väl direkt till att lösa halva lånet också (sällan att föredra), till skillnad mot en vanlig livförsäkring som betalas ut till konto.

Den livförsäkringen (Låneskydd) nytecknas inte längre. Fördelen med den var att den var *gratis . Har för mig att det endast krävdes en hälsoprövning. "Nackdelen" var att den var kopplad mot lånen i Handelsbanken/Stadshypotek och att kravet var att alla kundens krediter låg hos just SHB/Stadshypotek, undantag kunde göras med det lokala kontorets goda minne.
* Fick du en sådan försäkring påverkades såklart bankens beräknade intjäning på dig som kund, vilket gör att eventuellt rabattutrymme på lånen möjligtvis kunde påverkas.

Nu har SHB ett annat typ av Låneskydd via BNP Paribas som fungerar mer som vanliga försäkringar, livskydd och inkomstskydd. Men man får nu också betala premie för dessa.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Den livförsäkringen (Låneskydd) nytecknas inte längre. Fördelen med den var att den var *gratis . Har för mig att det endast krävdes en hälsoprövning. "Nackdelen" var att den var kopplad mot lånen i Handelsbanken/Stadshypotek och att kravet var att alla kundens krediter låg hos just SHB/Stadshypotek, undantag kunde göras med det lokala kontorets goda minne.
* Fick du en sådan försäkring påverkades såklart bankens beräknade intjäning på dig som kund, vilket gör att eventuellt rabattutrymme på lånen möjligtvis kunde påverkas.

Nu har SHB ett annat typ av Låneskydd via BNP Paribas som fungerar mer som vanliga försäkringar, livskydd och inkomstskydd. Men man får nu också betala premie för dessa.

Good to know!

Permalänk
Skrivet av Cerb:

Låter ganska högt.
4.29 fick jag för några dagar sedan på den del som är rörligt av mitt lån. (Har fortfarande en del med extremt låg fast ränta så kan inte förhandla så hårt på denna rörliga del än)

Mitt gick från 3,94% till 4,54% idag. Kommer va över 5 procent innan året är slut.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

4.15% har jag fått. Min bank matchade DB som erbjuder den procenten om man är TCO medlem.
Bankerna kommer troligtvis höja inom 2v efter riksbanken räntebesked i veckan.

Nu försöker jag undvika kortavgift/internettjänster, får jag inte det gratis så flyttar jag lönekonto o det till en annan kostnadsfri bank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Flyttade in i hus förra helgen, 85% belåningsgrad, strax under 2,5MSEK i lån. 3,85% rörlig hos SEB. Rätt nöjd med den räntan tbh, får se vart det bär av härefter..

Justerad ränta idag, 4,35% (3mån rörlig) fram till 5/10, hann nog precis få uppdaterad ränta innan bankerna justerar upp inför senaste RB mötet.. :- )

Permalänk
Medlem

Alla villa/bostadsrätts-ägare: Hur känns det rent allmänt?
Finns fortfarande feta marginaler och besparingar att ta av? Eller har det börjat bli för obekvämt om räntan håller i sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Alla villa/bostadsrätts-ägare: Hur känns det rent allmänt?
Finns fortfarande feta marginaler och besparingar att ta av? Eller har det börjat bli för obekvämt om räntan håller i sig?

Skulle säga att jag och de flesta jag pratar med inte har några problem alls än så länge. Om vi skulle se räntor jag betalar kring 8+% jag kanske börjar dra ned på saker för att behålla ett okej sparande varje månad, som t.ex. den bil vi har som inte används så ofta. Nu är jag dock säker på att vi är väldigt nära räntetoppen och att vi om 2-3 år kommer ha lägre räntor än idag så jag oroar mig inte för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Alla villa/bostadsrätts-ägare: Hur känns det rent allmänt?
Finns fortfarande feta marginaler och besparingar att ta av? Eller har det börjat bli för obekvämt om räntan håller i sig?

Vi klarar oss, även om utgångsläget såklart har förändrats. Vid inflytt låg vi på ungefär halva kostnaden i ränta och amortering mot vad vi gör idag. Med det sagt så sparar vi ändå 5-15 000 per månad beroende på vad vi väljer att göra.

I och med det så har vi väl egentligen mest äntligen tagit tag i sånt som vi länge pratat om. Handlar på andra matbutiker, veckohandlar mer strukturerat och lägger upp veckomenyer. Inte av direkt nödvändighet, men för att kunna bibehålla ett vettigt sparande.

En del sparpengar har använts, men det för att undvika andra lån som skulle öka på löpande månadskostnad. Vi betalade exempelvis ny bil kontant och betalar även den kommande nya jordvärmepumpen kontant. Saker vi har råd med, men som vi i ett annat ekonomiskt läge kanske tagit på något bekvämt lån för en låg kostnad.

Dock så är vi två, ingen av oss är direkt låginkomsttagare och vi är lagom ekonomiskt medvetna. Sen har vi såklart slutat lyxkonsumera en del, eller väljer att köpa saker efter att ha sparat i 3 månader istället för att köpa den direkt när lönen kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Alla villa/bostadsrätts-ägare: Hur känns det rent allmänt?
Finns fortfarande feta marginaler och besparingar att ta av? Eller har det börjat bli för obekvämt om räntan håller i sig?

Sitter med 1,39% i 2,5 år till så känns bra

Även med dagens rörliga hade det gått bra, men visst hade det varit kännbart mindre pengar till annat.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Alla villa/bostadsrätts-ägare: Hur känns det rent allmänt?
Finns fortfarande feta marginaler och besparingar att ta av? Eller har det börjat bli för obekvämt om räntan håller i sig?

Man får ju verkligen hoppas att den stora majoriteten tycker att det funkar bra eftersom dagens ränta inte är en hög ränta, det är en normal ränta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Man får ju verkligen hoppas att den stora majoriteten tycker att det funkar bra eftersom dagens ränta inte är en hög ränta, det är en normal ränta.

Vad betyder ens "normal ränta", skuldsättningen är ju flera 100% högre än sist vi hade denna styrränta. Man får ju någonstans utgå från att gemene man har lite marginal. Men alla är långt ifrån så eftertänksamma..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Alla villa/bostadsrätts-ägare: Hur känns det rent allmänt?
Finns fortfarande feta marginaler och besparingar att ta av? Eller har det börjat bli för obekvämt om räntan håller i sig?

Jag kan casha radhuset säg nästa vecka. Så det är ingen panik. Självklart blir man påverkad när räntan går från 1,17 till 5%. Då drar man ju ned på utekäk och handlar mindre. Sen blir folk arbetslösa och först då tror jag att man får en korrigering. Då är det också läge att fynda en lägenhet till ungarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Vad betyder ens "normal ränta", skuldsättningen är ju flera 100% högre än sist vi hade denna styrränta. Man får ju någonstans utgå från att gemene man har lite marginal. Men alla är långt ifrån så eftertänksamma..

Någonstans så känner jag att skadeglädje finns i luften. Många inkl jag trodde att det skulle ske en snabb korrigering. Istället har ju lyorna fortsatt legat högt. Även när jag var hyrestorsk då önskade jag inte att det skulle bli blodbad på bostadsmarknaden. Tänk att 60% äger sin bostad. Drar de ned på sin konsumtion så kommer hela Sverige påverkas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Alla villa/bostadsrätts-ägare: Hur känns det rent allmänt?
Finns fortfarande feta marginaler och besparingar att ta av? Eller har det börjat bli för obekvämt om räntan håller i sig?

Det känns bra. Har fortfarande en sparkvot på >50% av nettolönen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Alla villa/bostadsrätts-ägare: Hur känns det rent allmänt?
Finns fortfarande feta marginaler och besparingar att ta av? Eller har det börjat bli för obekvämt om räntan håller i sig?

Är nog lugnt för de flesta fortfarande, bopriserna är ju relativt konstanta och i princip bara kläder / sko-handel som tar stryk i konjunkturen med industri och reserelaterade bolag i ordentlig högkonjunktur.

Det ”spännande” blir väl när bolånen läggs om för nybyggda BRF. Från 1.5% ränta till ca 5% ger med en räntekänslighet på 20% ger en avgiftshöjning på 70%. (3-4k för en tvåa)

Är nog fortfarande görbart för folk i allmänhet men mycket pengar kommer gå åt till boende, mat och el nästa 10-15 åren.

Kollade för skoj skull på nybygge som hade svårt att sälja i närheten. Amortering + ränta på 30k i månaden för en tvåa, då inser man varför det är få byggstarter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Vad betyder ens "normal ränta", skuldsättningen är ju flera 100% högre än sist vi hade denna styrränta. Man får ju någonstans utgå från att gemene man har lite marginal. Men alla är långt ifrån så eftertänksamma..

Vad skulle du säga är en normal räntenivå? Vad ska man räkna med på lång sikt som bolånetagare?

– Johanna

Stefan Ingves svarar:

”Vår bedömning är att en normal nivå för den penningpolitiska räntan ligger i intervallet 2,5 – 4 procent på lång sikt. Till det skall man sedan lägga bankernas finansieringskostnad och räntemarginal, så som bolånetagare får man räkna med att alltid betala mer än reporäntan.”

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/ingves-rakna-med-normal-ra...

Detta sa han 2018. Andra experter har ju sagt samma sak att man borde räkna med ca 4,5% och spara/investera/betala av mellanskillnaden medans räntan är mycket lägre än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Vad skulle du säga är en normal räntenivå? Vad ska man räkna med på lång sikt som bolånetagare?

– Johanna

Stefan Ingves svarar:

”Vår bedömning är att en normal nivå för den penningpolitiska räntan ligger i intervallet 2,5 – 4 procent på lång sikt. Till det skall man sedan lägga bankernas finansieringskostnad och räntemarginal, så som bolånetagare får man räkna med att alltid betala mer än reporäntan.”

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/ingves-rakna-med-normal-ra...

Detta sa han 2018. Andra experter har ju sagt samma sak att man borde räkna med ca 4,5% och spara/investera/betala av mellanskillnaden medans räntan är mycket lägre än så.

Ja och sedan 2018 har vi haft reallönesänkning, ökade bostadspriser för många, vad marknaden ser för risker med svensk ekonomi och en hel drös andra stora effekter, så det kan påverka nivån. En normal räntenivå kommer påverkas av folks betalningsförmåga och räntekänslighet så den förändras över tid.

Det alla kan vara överens om är att de räntorna vi såg 2018 var under vad som kan anses vara normalt även i dagens läge så man kan inte förvänta sig att återgå dit under lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Vad skulle du säga är en normal räntenivå? Vad ska man räkna med på lång sikt som bolånetagare?

– Johanna

Stefan Ingves svarar:

”Vår bedömning är att en normal nivå för den penningpolitiska räntan ligger i intervallet 2,5 – 4 procent på lång sikt. Till det skall man sedan lägga bankernas finansieringskostnad och räntemarginal, så som bolånetagare får man räkna med att alltid betala mer än reporäntan.”

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/ingves-rakna-med-normal-ra...

Detta sa han 2018. Andra experter har ju sagt samma sak att man borde räkna med ca 4,5% och spara/investera/betala av mellanskillnaden medans räntan är mycket lägre än så.

Att lyssna på Samma Ingves är som att slicka på fingret, sträcka upp det i luften och känna efter vad svaret på frågan blir.

Det fanns många "experter" som var eniga om att låg ränta var det "nya normala".
Vi kan också vara eniga om att den höjning som skett det senaste året INTE är normal. När man pratar om en chockhöjning brukar man prata om kanske en dubblering. Men i detta fallet rör det sig om en tre- till femdubblad kostnadsökning.

Här är ett axplock från "experter" som pratar om "normal ränta".

Från 2015: Räntan håller på att "Japaniseras". Japan har haft låg ränta sedan 90-talet.
https://sverigesradio.se/artikel/7231213

"./.. Det skulle tyda på att låga och negativa räntor har kommit för att stanna."
https://svenska.yle.fi/a/7-896791

Från 2018
"./.. Om Bank of Englands bedömning appliceras på Sverige som har samma inflationsmål skulle det tala för att den normala reporäntan i Sverige också kan ligga så lågt som runt 2 – 3 procent, där den övre delen av intervallet ligger en hel procentenhet lägre än Riksbankens hittills officiella bedömning."

https://bloggen.sbab.se/normal-reporanta-och-rorlig-bostadsra...

Du kommer alltid att hitta minst en expert som (av kanske en helt annan anledning än covid-inducerad inflation) har gissat rätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zipparn:

Alla villa/bostadsrätts-ägare: Hur känns det rent allmänt?
Finns fortfarande feta marginaler och besparingar att ta av? Eller har det börjat bli för obekvämt om räntan håller i sig?

För egen del känns det än så länge okej. Händer inget oväntat i privatekonomin kommer det funka även med högre ränta än vi har idag.

För samhället i stort är jag inte riktigt lika positiv men på lång sikt tror jag det löser sig bra ändå.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Zipparn:

Alla villa/bostadsrätts-ägare: Hur känns det rent allmänt?
Finns fortfarande feta marginaler och besparingar att ta av? Eller har det börjat bli för obekvämt om räntan håller i sig?

Vi har ett lån med rörlig ränta på 4,35% i dagsläget. Vi köpte väl inom våra marginaler, (redan med de löner vi hade då) 2017. Nu har vi båda andra tjänster - med högre löner - samt har amorterat. Även med dagens räntenivå så utgör räntekostnaden på lånet ca 3% av våra nettolöner.

M.a.o.: Den högre räntan på just vårt bolån har inte påverkat oss i huvud taget skulle jag säga. Nu finns det ju en massa samhällseffekter utav en högre ränta som såklart kan påverka oss i allra högsta grad (om det leder till att vi blir av med jobben t.ex.) Men gällande just bolånet har det inte påverkat vårt ekonomi alls - vi skulle utan problem kunna hantera en dubblerad ränta från dagens läge utan att det påverkade våra levnadsvanor i större utsträckning.

Det här beror ju inte på att vi skulle vara jäkligt smarta eller något, utan att vi varit restriktiva med lån och haft en jäkla tur, typ.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Någonstans så känner jag att skadeglädje finns i luften. Många inkl jag trodde att det skulle ske en snabb korrigering. Istället har ju lyorna fortsatt legat högt. Även när jag var hyrestorsk då önskade jag inte att det skulle bli blodbad på bostadsmarknaden. Tänk att 60% äger sin bostad. Drar de ned på sin konsumtion så kommer hela Sverige påverkas.

Jag kan till och med vara en av dessa personer, köpte min villa i December och flyttade in i slutet av Mars. Även om jag numera också är utsatt så är det medtagit i min kalkyl.

Fastighetsbolagen/fastighetstillverkarna kommer troligtvis gå omkull före hushållen. Vilket resulterar i att allt nybyggande stannar, lägg där till att vi har fler personer i landet än vi har bostäder så har vi en ekvation som ej går ihop.

RB kommer fortsätta höja tills något går sönder, sen kommer dom tok sänka räntan igen för att inte hela systemet ska kollapsa. Målet med räntehöjningarna är ju att få ner inflationen, enklaste sättet att åstadkomma detta är att skapa en lågkonjunktur.

SBB är redan körda, är nog inte långt kvar tills fler bolag får problem.