Permalänk
Skrivet av Bacontree:

Tjena. Har en liten fundering kring bolån som jag inte riktigt hittar något tydligt svar på och hoppas på att få lite klarhet i.

Jag har fått ett erbjudande att köpa min farmors hus och kommer att få köpa det till taxeringsvärdet, strax under 500 000kr. I nuläget så är kontantinsatsen på 15% inget problem, men kåken har en hel del renoveringsbehov, där framförallt badrummet är i akut behov av renovering, men även köket är gammalt och slitet. Sen finns det lite andra småsaker att fixa här och där då kåken inte har renoverats på minst 30 år och det är inte pengar jag har råd att lägga ut i nuläget.

Får jag i detta fall endast låna mot den summa som fastigheten i verkligheten säljs för dvs taxeringsvärdet på 500 000kr, eller går det att låna mot marknadsvärdet om det görs en värdering och på så sätt använda pengarna som blir över till renovering?

Vad har jag för andra alternativ? Köpa kåken för att senare göra en värdering och sedan utöka bolånet för att renovera?

Har inte pratat med banken ännu och får troligtvis svar på mina frågor där och då, men jag är mest nyfiken i nuläget.

Du bör absolut kunna låna upp till nånstans närmare 85% av det riktiga värdet på huset så länge du har tillräcklig inkomst för att klara KALPen och håller dig under 4,5x din årsinkomst. Du behöver nog dock få till en riktig värdering av huset för att få låna men det kan banken också hjälpa till med om du inte vill anlita och betala nån mäklare för det själv.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Du bör absolut kunna låna upp till nånstans närmare 85% av det riktiga värdet på huset så länge du har tillräcklig inkomst för att klara KALPen och håller dig under 4,5x din årsinkomst. Du behöver nog dock få till en riktig värdering av huset för att få låna men det kan banken också hjälpa till med om du inte vill anlita och betala nån mäklare för det själv.

Tack för svar, det låter positivt

Fastigheten har som sagt en hel del renoveringsbehov, vilket kan göra det lurigt att värdera själv. Går jag efter tidigare försäljningar i området så har fastigheterna sålts för allt mellan 800 tusen till 1,5 miljoner, detta ligger troligtvis i de lägre regionerna skulle jag gissa.

Låt säga att det skulle värderas till 800 tusen, så skulle det vara runt 2,2 ggr min årsinkomst och KALP-kalkylen ska då hålla (räknat på dagens ränta iaf) och jag skulle just precis ha råd med kontantinsatsen. Har tyvärr varit lite för dålig att spara pengar

Permalänk
Skrivet av Bacontree:

Tack för svar, det låter positivt

Fastigheten har som sagt en hel del renoveringsbehov, vilket kan göra det lurigt att värdera själv. Går jag efter tidigare försäljningar i området så har fastigheterna sålts för allt mellan 800 tusen till 1,5 miljoner, detta ligger troligtvis i de lägre regionerna skulle jag gissa.

Låt säga att det skulle värderas till 800 tusen, så skulle det vara runt 2,2 ggr min årsinkomst och KALP-kalkylen ska då hålla (räknat på dagens ränta iaf) och jag skulle just precis ha råd med kontantinsatsen. Har tyvärr varit lite för dålig att spara pengar

Du behöver nog med all säkerhet få en värdering avsedd för låneansökan gjord av en mäklare som sagt.

KALP räknas på en fiktiv ränta nånstans kring 7-8% (vet inte vad bankerna räknar med exakt för ränta i nuläget men för tidigare låg den runt 6-7%), inte på dagsräntan. Om du skulle ha råd med kontantinsatsen eller ej är ju ointressant då du får köpa huset långt under marknadspris. Hur mycket vill/behöver du låna till renoveringar?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

KALP räknas på en fiktiv ränta nånstans kring 7-8% (vet inte vad bankerna räknar med exakt för ränta i nuläget men för tidigare låg den runt 6-7%), inte på dagsräntan. Om du skulle ha råd med kontantinsatsen eller ej är ju ointressant då du får köpa huset långt under marknadspris. Hur mycket vill/behöver du låna till renoveringar?

Köket och framförallt badrummet är i stort behov av renovering, så uppskattningsvis 250-300 tusen. Kommer göra så mycket som möjligt själv, men det kommer ju ändå att dra iväg...

Utöver det så är det inga akuta saker som måste åtgärdas, då tak, fasad, fönster, el och vvs är i fullgott skick och värmepumpen är 2-3 år gammal. Huset har ju inte renoverats på 25-30 år så det finns ju saker lite här och där att göra, men det är inget jag känner att jag måste låna pengar för utan det är saker jag kan ta tag i allteftersom och helt enkelt ta rum för rum.

Hur menar du att kontantinsatsen är ointressant? Jag måste ju ändå ut med 15% eller är det något jag missar? Är inte så hemma när det kommer till att låna pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacontree:

Köket och framförallt badrummet är i stort behov av renovering, så uppskattningsvis 250-300 tusen. Kommer göra så mycket som möjligt själv, men det kommer ju ändå att dra iväg...

Utöver det så är det inga akuta saker som måste åtgärdas, då tak, fasad, fönster, el och vvs är i fullgott skick och värmepumpen är 2-3 år gammal. Huset har ju inte renoverats på 25-30 år så det finns ju saker lite här och där att göra, men det är inget jag känner att jag måste låna pengar för utan det är saker jag kan ta tag i allteftersom och helt enkelt ta rum för rum.

Hur menar du att kontantinsatsen är ointressant? Jag måste ju ändå ut med 15% eller är det något jag missar? Är inte så hemma när det kommer till att låna pengar

Du får låna upp till 85% av bostadens värde. Så ifall den värderas till 800 000kr kan du låna 680 000kr. Betalar du 500 000kr har du alltså 180 000kr kvar.

Tänk på att försäljning till under marknadspris ändå kan leda till vinstskatt... Är kluriga regler kring det där, hade ringt skatteverket.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Hade tänkt köpa solceller för våra sparade pengar men vi funderar nu på att ta vårt Hussparande + lite till av annat sparande till att amortera på bolånet, för att få en lägre kostnad varje månad. Det är väl den investeringen jag tror vi sparar mest på i dagsläget.

Vet inte hur smart det är att ta så mycket till amorteringen, vi kommer få låna tillbaka pengar sen när det är dags för renovering men då kanske räntan är lägre.

Är det inte så att det är bra att ha bolån ifall att man behöver låna mer till renovering eller nå annat. Om vi betalar av hela bolånet blir det väl svårt att få nytt bolån till renovering/solceller? Vissa banker har ju också bara bolån Från 500 tusen och uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Njae, alltså poängen är att “rörlig” ränta ändras var tredje månad (eller kan ändras) och den banken som är 0,05 lägre nu kanske höjer mer än den gamla banken om tre månader så plötsligt är den gamla 0,05 billigare. De ändrar inte lika mycket och de är olika snabba på att justera. Så att det just nu är 0,05% lägre rörligt på en bank är inte mycket anledning att byta.

Det är sant. Skillnaden med en långivare där man förhandlar ränterabatt är dock att du ofta kan göra detta när som helst när du har rörlig ränta. Blir en annan långivare billigare kan du alltid förhandla upp rabatten igen eller byta.

Värt att tänka på är också att Stabelo och Hypotekets modell inte funkar så bra just nu, så sannolikheten att de kommer ligga lägst i närtid är tyvärr relativt låg.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av Triffid:

Du får låna upp till 85% av bostadens värde. Så ifall den värderas till 800 000kr kan du låna 680 000kr. Betalar du 500 000kr har du alltså 180 000kr kvar.

Tänk på att försäljning till under marknadspris ändå kan leda till vinstskatt... Är kluriga regler kring det där, hade ringt skatteverket.

Det brukar väl vara så att om fastigheten säljs under taxeringsvärdet så tvingas vinstskatt fram, annars övertar man den köpesumma som är högst av föregående ägares köpsumma eller köpesumman man själv köper fastigheten för, beroende på vilken som är högst.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Vid rörlig ränta, inför nästkommande 3-månadersperiod, behåller man sin ränterabatt?

Permalänk
Skrivet av T4kti:

Vid rörlig ränta, inför nästkommande 3-månadersperiod, behåller man sin ränterabatt?

Det är lite olika från bank till bank men det allra vanligaste är att rabatten gäller 1 år från när man kommit överens om den.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga men vi har fått godkänt lånelöfte/ansökan och skrivit på kontrakt, betalat handpenning m.m, det vi väntar på nu är tillträde om ett par månader.

Jag funderar på att byta bil, eventuellt ytterligare lån. Något som kan påverka vårt bostadsköp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k:

Kanske en dum fråga men vi har fått godkänt lånelöfte/ansökan och skrivit på kontrakt, betalat handpenning m.m, det vi väntar på nu är tillträde om ett par månader.

Jag funderar på att byta bil, eventuellt ytterligare lån. Något som kan påverka vårt bostadsköp?

Ja, lånelöfte gällde bara den dagen ni fick det. När ni skall tillträda görs en ny prövning för att bevilja lånet. Det kan även påverka er ränta ("risk").

Enklast är att förhandla med olika banker. Med den som ger bäst ränta kan ni sedan diskutera hur de ser på ytterligare belåning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Ja, lånelöfte gällde bara den dagen ni fick det. När ni skall tillträda görs en ny prövning för att bevilja lånet. Det kan även påverka er ränta ("risk").

Enklast är att förhandla med olika banker. Med den som ger bäst ränta kan ni sedan diskutera hur de ser på ytterligare belåning.

Är du säker på det? Om jag minns rätt gjordes ingen omprövning om det var inom 6 månader på SBAB. Men det är säkert olika från bank till bank också. Men jag skulle själv inte ta fler lån innan utan att höra med banken om det först hursomhelst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Är du säker på det? Om jag minns rätt gjordes ingen omprövning om det var inom 6 månader på SBAB. Men det är säkert olika från bank till bank också. Men jag skulle själv inte ta fler lån innan utan att höra med banken om det först hursomhelst.

Ja, som exempel: fler än noll som sitter i skiten som tecknat sig för nybygge. Nu får de inte lånen beviljade och åker på miljonskadestånd till byggföretaget när de inte kan sälja för samma pris som köparen tecknade för.

Kan man inte lösa boendet kontant bör man inte göra något väsentligt som byte jobb där du hade "tillsvidare" till prövoperiod på nytt jobb eller ta ut nytt kreditkort etc om man inte gillar utmana ödet. Illa nog nu när räntan kan gå upp rejält på bara ett par månader, men det bör banken redan ha med i kalkylen från första början.

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Är du säker på det? Om jag minns rätt gjordes ingen omprövning om det var inom 6 månader på SBAB. Men det är säkert olika från bank till bank också. Men jag skulle själv inte ta fler lån innan utan att höra med banken om det först hursomhelst.

Det är nog vanligt att det inte görs någon ny kreditprövning när tillträde skall ske men banken har iaf rätt att neka lånet om förutsättningarna har förändrats, vilket de ju har om man tagit ytterligare lån.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Ja, som exempel: fler än noll som sitter i skiten som tecknat sig för nybygge. Nu får de inte lånen beviljade och åker på miljonskadestånd till byggföretaget när de inte kan sälja för samma pris som köparen tecknade för.

Kan man inte lösa boendet kontant bör man inte göra något väsentligt som byte jobb där du hade "tillsvidare" till prövoperiod på nytt jobb eller ta ut nytt kreditkort etc om man inte gillar utmana ödet. Illa nog nu när räntan kan gå upp rejält på bara ett par månader, men det bör banken redan ha med i kalkylen från första början.

Tack för svar, då tar jag inte risken

Permalänk
Medlem

Nu börjar bankerna ge oss lite vettiga erbjudanden och det lutar mot Swedbank eller Handelsbanken. Förutsatt att båda erbjuder samma ränta (med rabatt), vad mer bör vi ta in i ekvationen?

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvar:

Nu börjar bankerna ge oss lite vettiga erbjudanden och det lutar mot Swedbank eller Handelsbanken. Förutsatt att båda erbjuder samma ränta (med rabatt), vad mer bör vi ta in i ekvationen?

Kanske inte så viktigt men beroende på hur gammal ni är… löptid.
Löptiden är hur länge lånet gäller innan återbetalning ska vara gjord, typ
Är man 50 och löptiden är 15år så kanske man inte får något nytt lån i pensionsåldern och då blir man tvungen att sälja.

Att man inte binder sina räntor på olika villkorstider är väl också viktigt.

Finns säker mer att tänka på också

Permalänk
Skrivet av Murvar:

Nu börjar bankerna ge oss lite vettiga erbjudanden och det lutar mot Swedbank eller Handelsbanken. Förutsatt att båda erbjuder samma ränta (med rabatt), vad mer bör vi ta in i ekvationen?

Att Swedbank är en urusel bank, men det är förstås bara min personliga åsikt. Handelsbanken har jag tidigare varit nöjd med men vårt nya kontor sen vi flyttat för några år sedan är också helt värdelöst, så med det sagt kanske Swedbank säkert kan ha bra lokala kontor också. Men på nationell nivå är Handelsbanken både betydligt mer kompetenta och individanpassade skulle jag säga.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Kanske inte så viktigt men beroende på hur gammal ni är… löptid.

Vi är unga så det ska inte va några problem. Och vi kommer absolut inte dela upp lånen!

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k:

Kanske en dum fråga men vi har fått godkänt lånelöfte/ansökan och skrivit på kontrakt, betalat handpenning m.m, det vi väntar på nu är tillträde om ett par månader.

Jag funderar på att byta bil, eventuellt ytterligare lån. Något som kan påverka vårt bostadsköp?

Där jag arbetade tidigare fick inte vår UC vara äldre än 3 månader vid utbetalningstillfället (tillträdesdagen). Det var inte helt ovanligt att man behövde ta en ny UC på mötet där man förbereder inför tillträdet så skippa det och vänta till efter ni har flyttat in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvar:

Nu börjar bankerna ge oss lite vettiga erbjudanden och det lutar mot Swedbank eller Handelsbanken. Förutsatt att båda erbjuder samma ränta (med rabatt), vad mer bör vi ta in i ekvationen?

Om ni vill ha en livförsäkring för vardera halva av lånet. Handelsbanken erbjöd det kostnadsfritt (vi lade till det efter att räntorna var låsta) när vi köpte medan LF hade en kostnad för det.

Behöver ni byta och ha allt hos den bank ni tar lånet för kan korterbjudanden och sådant spela roll, men rent krasst kommer de inte säga något om man beställer ett annat kreditkort senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Om ni vill ha en livförsäkring för vardera halva av lånet. Handelsbanken erbjöd det kostnadsfritt (vi lade till det efter att räntorna var låsta) när vi köpte medan LF hade en kostnad för det.

Behöver ni byta och ha allt hos den bank ni tar lånet för kan korterbjudanden och sådant spela roll, men rent krasst kommer de inte säga något om man beställer ett annat kreditkort senare.

Just delen med HBs livförsäkring har i alla fall tidigare varit villkorad att det inte finns några andra krediter, inklusive kortkrediter. Kan vara värt att kolla upp; trist om valet av kreditkort gör att man torskar 2 miljoner (om det värsta skulle hända).

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Där jag arbetade tidigare fick inte vår UC vara äldre än 3 månader vid utbetalningstillfället (tillträdesdagen). Det var inte helt ovanligt att man behövde ta en ny UC på mötet där man förbereder inför tillträdet så skippa det och vänta till efter ni har flyttat in.

Tack,

Japp, jag får hålla mig ett par månader

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Just delen med HBs livförsäkring har i alla fall tidigare varit villkorad att det inte finns några andra krediter, inklusive kortkrediter. Kan vara värt att kolla upp; trist om valet av kreditkort gör att man torskar 2 miljoner (om det värsta skulle hända).

Om jag inte minns fel går den väl direkt till att lösa halva lånet också (sällan att föredra), till skillnad mot en vanlig livförsäkring som betalas ut till konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Om jag inte minns fel går den väl direkt till att lösa halva lånet också (sällan att föredra), till skillnad mot en vanlig livförsäkring som betalas ut till konto.

Ja, det är så den fungerar.

Permalänk
Medlem

Hej,

Vi är ett par som äger en lägenhet i med värde på mellan 2,1-2,2 miljoner (enligt Mäklares och div. sidors uppskattning) med under 70% belåning, gemensam månadsinkomst på ca 100k brutto och tycker vår nuvarande rörliga ränta på 4,94% är hög. Jag gjorde därför en låneansökan hos konkurrerande bank där de erbjöd 4,19% (ner till 4,04% med hem- och bilförsäkring). Jag är egentligen i övrigt nöjd med min nuvarande bank så tänkte ställa frågan till dem om de kan justera vår ränta. Hur skall jag bäst lägga fram mina argument? Skall jag avslöja vad konkurrerande bank har erbjudit eller nöja mig med att de erbjuder lägre än vad vi har i dagsläget?

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

Hej,

Vi är ett par som äger en lägenhet i med värde på mellan 2,1-2,2 miljoner (enligt Mäklares och div. sidors uppskattning) med under 70% belåning, gemensam månadsinkomst på ca 100k brutto och tycker vår nuvarande rörliga ränta på 4,94% är hög. Jag gjorde därför en låneansökan hos konkurrerande bank där de erbjöd 4,19% (ner till 4,04% med hem- och bilförsäkring). Jag är egentligen i övrigt nöjd med min nuvarande bank så tänkte ställa frågan till dem om de kan justera vår ränta. Hur skall jag bäst lägga fram mina argument? Skall jag avslöja vad konkurrerande bank har erbjudit eller nöja mig med att de erbjuder lägre än vad vi har i dagsläget?

Konkurrenterna har ger mig den här räntan. Kan ni matcha? Om inte så kan ni ge mig amorteringsunderlaget. Ha en bra dag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Konkurrenterna har ger mig den här räntan. Kan ni matcha? Om inte så kan ni ge mig amorteringsunderlaget. Ha en bra dag!

Många banker har grupper som bara jobbar med att ringa på beställda amorteringsunderlag och deras befogenheter är ofta till och med bättre än vad enskilda rådgivare har möjlighet till. Ofta behöver man bara skicka ett meddelande i internetbanken och begära sitt amorteringsunderlag så kommer någon att ringa tämligen omgående, bankföreningen (tror jag det är) har dessutom kommit överens om att det ska hanteras skyndsamt så det är ganska prioriterat att ringa såna kunder.

Permalänk

Nu har vi vart på banken efter husköpet och pratat lån. Förslaget är att lånet delas upp på 4 delar, där jag och sambon bestämde att köra allt rörligt så vi kan börja jaga bättre ränta hos andra banker. Räntan vi fick var 4.64. Antar att det är ganska standard idag?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)