Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Snittränta för februari 3,74, listränta 4,94 https://www.handelsbanken.se/sv/privat/bolan/bolanerantor

Bra tajming och rabatt om du lyckades få 3,14% i i början av Februari. 0,6 procentenheter under snittet.

Om nu listräntan är 1.2 procentenheter över snittet så är det väl inte orimligt att någon får en ränta som är 0.6 procentenheter under snittet?

Jag skulle dock tro att det är väldigt få kunder som får listräntan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Snittränta för februari 3,74, listränta 4,94 https://www.handelsbanken.se/sv/privat/bolan/bolanerantor

Bra tajming och rabatt om du lyckades få 3,14% i i början av Februari. 0,6 procentenheter under snittet.

Lånet togs troligtvis ut innan 16e då listräntan var 4,59 vilket skulle ge 1,42 i rabatt vilket inte är speciellt orimligt.
Jag har samma rabatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Lånet togs troligtvis ut innan 16e då listräntan var 4,59 vilket skulle ge 1,42 i rabatt vilket inte är speciellt orimligt.
Jag har samma rabatt

Orimligt eller ej, det är en riktigt bra rabatt! Jag känner ingen som fått så bra villkor.

Så skulle löptiden gå ut idag så får du 3,52%? Vilket är 0,42 procentenheter över riksbankens utlåningsränta (3,1%). (Stibor är nu på 3,33%.)
Kikar jag på snitt på vad andra banker erbuder idag, så landar det runt 4% i ränta. Verkar vara vanligt med att man får betala ca 1% mer än styrräntan (3%).

Hur stort är lånet och belåningsgraden?

Permalänk

Ahh denna ränta. Kommer gå från 3 till runt 11kkr (ex ränteavdrag, förvisso) i räntekostnad när det bundna lånet går ut. Och då har vi ”bara” runt 4 i bolån…

Hur ser det ut för er andra med boende i storstadsorterna där priserna är/varit höga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Ahh denna ränta. Kommer gå från 3 till runt 11kkr (ex ränteavdrag, förvisso) i räntekostnad när det bundna lånet går ut. Och då har vi ”bara” runt 4 i bolån…

Hur ser det ut för er andra med boende i storstadsorterna där priserna är/varit höga?

Det jag försöker trösta mig med är att en hyresrätt hade varit ännu dyrare

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Orimligt eller ej, det är en riktigt bra rabatt! Jag känner ingen som fått så bra villkor.

Så skulle löptiden gå ut idag så får du 3,52%? Vilket är 0,42 procentenheter över riksbankens utlåningsränta (3,1%). (Stibor är nu på 3,33%.)
Kikar jag på snitt på vad andra banker erbuder idag, så landar det runt 4% i ränta. Verkar vara vanligt med att man får betala ca 1% mer än styrräntan (3%).

Hur stort är lånet och belåningsgraden?

Det är en bra rabatt, men definitivt något som folk åtminstone tidigare kunnat förhandla sig till vid rätt förutsättningar (lite högre lånebelopp och lägre belåningsgrad i kombination med stabil hög inkomst). Har exempelvis själv 1,50 procentenheter rabatt hos Handelsbanken.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Ahh denna ränta. Kommer gå från 3 till runt 11kkr (ex ränteavdrag, förvisso) i räntekostnad när det bundna lånet går ut. Och då har vi ”bara” runt 4 i bolån…

Hur ser det ut för er andra med boende i storstadsorterna där priserna är/varit höga?

3 i lån men har bundet större delen till hösten 2024 så just nu är det lugnt. Betalar typ 4-5000kr nu men återstår att se vad räntan är om 1½ år när bindningstiden går ut..

Permalänk
Medlem

Inflationen betalar av huset. Inflationen amorterar lånen. Det brukar man höra från dom som påbörjat sin "bostadskarriär" senaste decenniet. Vilka förlorare ni är som hyr boende. Läs artiklar såsom "Hög inflation en lottovinst för dig med bolån - Småspararguiden", publicerad för mindre än ett år sedan - vad positivt det låter.

Känner ni nyblivna villaägare nu ända in i benmärgen vad billiga boendekostnader ni har fått/kommer få?

Inflation på 15% och det stenhårda facket ni finansierar hela vuxna livet kräver nu rediga 4% löneökning (lär sluta på 2,5%). Utifall man känner att räntekostnaderna nu sticker iväg kan man alltid ta den stora löneökningen (om man nu har ett jobb kvar om 6mån) till att öka på amorteringarna och därmed få ner räntekostnaderna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Inflationen betalar av huset. Inflationen amorterar lånen. Det brukar man höra från dom som påbörjat sin "bostadskarriär" senaste decenniet. Vilka förlorare ni är som hyr boende. Läs artiklar såsom "Hög inflation en lottovinst för dig med bolån - Småspararguiden", publicerad för mindre än ett år sedan - vad positivt det låter.

Känner ni nyblivna villaägare nu ända in i benmärgen vad billiga boendekostnader ni har fått/kommer få?

Inflation på 15% och det stenhårda facket ni finansierar hela vuxna livet kräver nu rediga 4% löneökning (lär sluta på 2,5%). Utifall man känner att räntekostnaderna nu sticker iväg kan man alltid ta den stora löneökningen (om man nu har ett jobb kvar om 6mån) till att öka på amorteringarna och därmed få ner räntekostnaderna

Gäller att man har manöverutrymme. Nu sitter jag och funderar om jag ska casha av radhuset eller bibehålla bolånen när bindningstiden går ut. Jag styr ju belåningsgraden själv. Dock är det svettigt för första gångsköpare, 6-7 mille i lån, 85% belåningsgrad och 4% i boränta. Då är det svettigt. Vinnarna är ju boende i hyresrätter. Tänk att hyresvärdarna inte fått ut full ersättning för sina ökade kostnader. Nybyggnationen går ned. Ny produktion av borätter och småhus går ned. Sen vänder marknaden och priserna på boende pressas åter upp. Spännande tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Det jag försöker trösta mig med är att en hyresrätt hade varit ännu dyrare

Ledsen att behöva meddela detta, men:

Random Stockholmsområde:

Random hyresrätt: 12559kr/månad, eller 15848kr/månad.

Random bostadsrätt: 3500kr+6500kr/månad samt en förmodad värdeminskning om 250 000 per år.
Det blir totalt 30833kr/månad.

It's all fun and games sålänge priserna går upp, men inte lika roligt när marknaden dyker, år efter år, som den kommer göra nu because West is at long term war with Russia AND China!

Sitter själv med bolån på huset här i Norr, så jag är lika insyltad som du, med 3.49% rörlig ränta och 2.5 miljoner lån, bankvärderat till 5 miljoner precis när pristoppen var.
Nybyggnadsvärdet är ungefär 3.5 miljoner, så jag har fortfarande lite marginal, men det är klart det svider när Booli och Hemnet gång på gång rapporterar att husvärdet minskar, skulle tro att vi bara kan få 4 miljoner i skrivande stund.

Men med skillnaden att jag vill och förhoppningsvis kan bo kvar i huset tills jag dör, där bostadsrättsägaren istället blir tvingad att sälja till förlust och ev. skuld, för att uppnå en framtida husdröm...

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Ahh denna ränta. Kommer gå från 3 till runt 11kkr (ex ränteavdrag, förvisso) i räntekostnad när det bundna lånet går ut. Och då har vi ”bara” runt 4 i bolån…

Hur ser det ut för er andra med boende i storstadsorterna där priserna är/varit höga?

Jag köpte hus i juli 2021 och har bundit allt på 1.16% i fem år. Ska bli intressant att se hur räntorna ser ut om 3 år. Gissar att de ligger runt 3.5% då. Just nu ligger kapitalkostnaden på 8,500:-/mån och 15,000:- för amortering.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Random hyresrätt: 12559kr/månad, eller 15848kr/månad.

Random bostadsrätt: 3500kr+6500kr/månad samt en förmodad värdeminskning om 250 000 per år.
Det blir totalt 30833kr/månad.

Sådär kan man ju bara räkna om man tänkt flytta till hyresrätt så fort värdet slutar minska.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Hur ser det ut för er andra med boende i storstadsorterna där priserna är/varit höga?

Lite drygt 3 msek i bolån, men under 50% belåningsgrad och vi hade 6.5% i ränta när vi köpte det så vi klarar oss.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Flyttade in i hus förra helgen, 85% belåningsgrad, strax under 2,5MSEK i lån. 3,85% rörlig hos SEB. Rätt nöjd med den räntan tbh, får se vart det bär av härefter..

Permalänk
Hedersmedlem

Värdet på huset är egentligen mest intressant om man tänkt flytta eller sett till belåningsgraden för amorteringnivån.

För vår del är mängden pengar som går åt för boendet viktigare. Just nu är månadskostnaden ganska låg (cirka 3000kr i lån+amortering) och hyggligt låga driftskostnader. Att få ner driftskostnader var dock inte gratis men sett ur ett längre perspektiv så har det varit rätt att kasta pengar på huset oavsett om vi får avkastning för dem nu eller om 20 år.

Har just nu lånen bundna till 2025 så vi får väl se vartåt det pekar då. Räknar dock med 5% och det ska vi klara av, speciellt som jag räknar med "nästan" fri el nu när solpanelerna är på plats och ger en hel del lägre förbrukning.

Samtidigt finns det marginal i ekonomin men de vill man ju helst inte ta av i onödan.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Inflationen betalar av huset. Inflationen amorterar lånen. Det brukar man höra från dom som påbörjat sin "bostadskarriär" senaste decenniet.

Det glöms ofta borta att inflationen även äter upp husvärdet. Fallande bostadspriser, inflation och normala/höga(?) räntor är just nu en riktigt otrevlig kompott. Det är nu hyra är fördelaktigt, även om ägande brukar löna sig på sikt (under min tid har det varit så ivaf).

Därför extra cred till er som är aktiva i denna tråd!

Permalänk
Medlem

Swedbank drog 29176 kr för bolånen nu i Mars.
16500 i amortering och 12676 kr i ränta. Nästa månad förfaller ett bundet lån(nuvarande ränta på 1,33%) på knappt två miljoner. Så då kommer räntekostnaden att öka med 4-5k. Tror våra räntekostnader kommer att toppa på runt 22-25k innan riksbanken börjar sänka räntan igen. Vi är turen att hantera detta utan större påverkan.

Någon tidigare i tråden var skadeglad över folks inställning till att inflationen betalar(relativt) av lånet. Jag är av avsikten att om man klarar höga räntor så är det i långa loppet positivt med denna inflation. 10 miljoner idag är inte vad 10 miljoner kommer vara om 5 år.

Permalänk
Medlem

Tecknade nytt huslån i veckan hos Swedbank med en rabatt om 1,55%, vilket var bättre än jag hade väntat mig. Haft 1,2% på bostadsrätten inkl 0,1% miljörabatt.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

Swedbank drog 29176 kr för bolånen nu i Mars.
16500 i amortering och 12676 kr i ränta. Nästa månad förfaller ett bundet lån(nuvarande ränta på 1,33%) på knappt två miljoner. Så då kommer räntekostnaden att öka med 4-5k. Tror våra räntekostnader kommer att toppa på runt 22-25k innan riksbanken börjar sänka räntan igen. Vi är turen att hantera detta utan större påverkan.

Någon tidigare i tråden var skadeglad över folks inställning till att inflationen betalar(relativt) av lånet. Jag är av avsikten att om man klarar höga räntor så är det i långa loppet positivt med denna inflation. 10 miljoner idag är inte vad 10 miljoner kommer vara om 5 år.

Har du en bostad du köpt för 10 miljoner eftersom din amortering är på 198200kr/år?

Det finns alltid hyrestorskar som är nöjda med sitt boende och tror att de minsann inte blir påverkade av omgivningen här i Sverige. Kollapsar bostadspriserna så kommer folk bara konsumera mat och det allra nödvändigaste. Allt annat kommer folk dra ned på och nåde de som jobbar i restaurangbranschen och i butiker. De får sparken och plötsligt är det inte lika roligt att vara skadeglad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det finns alltid hyrestorskar som är nöjda med sitt boende och tror att de minsann inte blir påverkade av omgivningen här i Sverige.

Torskarna blev väldigt upprörda över årets hyrershöjningar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Ledsen att behöva meddela detta, men:

Random Stockholmsområde:

Random hyresrätt: 12559kr/månad, eller 15848kr/månad.

Random bostadsrätt: 3500kr+6500kr/månad samt en förmodad värdeminskning om 250 000 per år.
Det blir totalt 30833kr/månad.

Jo men god kväll att random bostadsrätt kommer tappa 250k om året flera år på raken... Allra helst på lång sikt... Otroligt godtycklig och osannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Jo men god kväll att random bostadsrätt kommer tappa 250k om året flera år på raken... Allra helst på lång sikt... Otroligt godtycklig och osannolikt.

https://www.investopedia.com/articles/economics/08/japan-1990...

Gokväll!
Det som hände under "Japans lost decade", kommer hända i Sverige också, om shitshowen fortsätter (vilket den kommer göra).

Hoppas innerligt att jag har fel...

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

https://www.investopedia.com/articles/economics/08/japan-1990...

Gokväll!
Det som hände under "Japans lost decade", kommer hända i Sverige också, om shitshowen fortsätter (vilket den kommer göra).

Hoppas innerligt att jag har fel...

Decades. Med ett s på slutet Japan har fortfarande problem.

Permalänk
Medlem

Kan banken se hur många bostadsrätter en person äger?
Exempel om en person äger 2 bostadsrätter.
Hyra på 1000kr vardera per månad.
Lån på 500.000kr vardera.
Om personen ansöker om nytt lån, räknar banken att personen har 1 miljon i lån och 2000kr i utgifter.

Men om personen har betalat av ena lånet och har 500.000kr i lån på ena lägenheten, kommer banken räkna in 2000kr i utgifter eller 1000kr?
Visst de ska egentligen räkna in båda, men ser de den skuldfria bostadsrätten, om inte så har personen 1000kr mer i månaden när banken beräknar lån och utgifter?

(siffrorna är bara hitta på)

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Har du en bostad du köpt för 10 miljoner eftersom din amortering är på 198200kr/år?

Huset är värt runt det och har lån på ca 6,5 miljoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Kan banken se hur många bostadsrätter en person äger?
Exempel om en person äger 2 bostadsrätter.
Hyra på 1000kr vardera per månad.
Lån på 500.000kr vardera.
Om personen ansöker om nytt lån, räknar banken att personen har 1 miljon i lån och 2000kr i utgifter.

Men om personen har betalat av ena lånet och har 500.000kr i lån på ena lägenheten, kommer banken räkna in 2000kr i utgifter eller 1000kr?
Visst de ska egentligen räkna in båda, men ser de den skuldfria bostadsrätten, om inte så har personen 1000kr mer i månaden när banken beräknar lån och utgifter?

(siffrorna är bara hitta på)

Alla lån och krediter tagna senaste åren registreras hos UC, så banken kan komma ställa frågor kring det. Det finns inget statligt register över verkliga ägare för bostadsrätter, så att banken kan inte upptäcka detta på egen hand, om de inte kollar kontoutdragen efter betalningar till föreningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Ahh denna ränta. Kommer gå från 3 till runt 11kkr (ex ränteavdrag, förvisso) i räntekostnad när det bundna lånet går ut. Och då har vi ”bara” runt 4 i bolån…

Hur ser det ut för er andra med boende i storstadsorterna där priserna är/varit höga?

Vi har lån på 3,6milj totalt på vår bostadsrätt. Ett på 2milj bundet till 2025 med 2,04% och ett rörligt på 1,6milj med 3,022%.

Kostar oss 13706kr i månaden inklusive amortering. Vi renoverar upp lägenheten i dagsläget av egen kraft och tänker att det motverkar prisfallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

Swedbank drog 29176 kr för bolånen nu i Mars.
16500 i amortering och 12676 kr i ränta. Nästa månad förfaller ett bundet lån(nuvarande ränta på 1,33%) på knappt två miljoner. Så då kommer räntekostnaden att öka med 4-5k. Tror våra räntekostnader kommer att toppa på runt 22-25k innan riksbanken börjar sänka räntan igen. Vi är turen att hantera detta utan större påverkan.

Någon tidigare i tråden var skadeglad över folks inställning till att inflationen betalar(relativt) av lånet. Jag är av avsikten att om man klarar höga räntor så är det i långa loppet positivt med denna inflation. 10 miljoner idag är inte vad 10 miljoner kommer vara om 5 år.

16500kr amortering på en månad? Det är mer än vi amorterar på ett år.

Har man råd är det såklart bra att betala av så mycket som möjligt.

Personligen har jag inga planer på flytta då vi äntligen fått tillräckligt stort boende för att aldrig behöva mer. Har 5 rum med 2 barn och har fixat så jag inte kan göra fler barn. Det säljs för få bostäder i min lilla håla för att kunna få prisstatistik men det som säljs som jag ser på hemnet verkar inte gått ner i pris. Tror inte vi påverkas så mycket som storstaden när lägenheter bara kostar ca 200k till 800k och hus 1-2m. Ibland känner man att man skulle väntat lite och kanske kunnat köpa något lite närmare storstaden i en lite större stad men nu är det som det är och barnen vänjer sig med att växa upp i stad där alla känner alla för det bara finns en skola.

Angående vad som är billigast hyra eller äga så beror det väl mycket på priserna. I Stockholm är hyrorna inte så mycket högre än i en medelstor stad men köppriset är det.

Innan vi flyttade bodde vi i Linköping. 3000kr i avgift för 3 rum plus 1000kr ränta och 1000kr amortering. Med dagens ränta hade vi fått lägga på kanske 1500kr till men ändå bara 6500kr medan att hyra kostar betydligt mer. Närmare 10k kanske.

Nu betalar vi för vårt ”radhus” som man kan kalla det för 5500kr i avgift plus värme och vatten och el ingår inte som i lägenheten men så boendekostnaden har ökat till ca 12k men då ska man jämföra med lägenhet med 5 rum på 145kvm vilket inte är så lätt att hitta och de lär kosta 15k.

Skulle vi jämföra med en lägenhet i centrum av Linköping som kostar kanske 3,5m så skulle det kanske inte vara värt det dock. Vi köpte vår i utkanten för 1m för några år sedan. Kollar man Stockholm köpte min kusin en lägenhet för runt 5-6m tror jag 2021 och då lär det kosta betydligt mer än hyra men de skulle aldrig hittat något att hyra ändå när de inte stått i kö för de inte visste de skulle flytta till Stockholm.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

Huset är värt runt det och har lån på ca 6,5 miljoner.

Borde du inte åtminstone ha 2% amortering då eftersom belåningsgraden är under 70%? Siffror a du anger är 3%.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Borde du inte åtminstone ha 2% amortering då eftersom belåningsgraden är under 70%? Siffror a du anger är 3%.

Det kan ju vara så att det amorteras mer än vad som behövs och vad man själv vill, men kan ju lika gärna vara så att dom vill amortera mer än minimum. Eller att dom betalt av en större summa på lånet/värdet gått upp och ännu inte har rätt att ändra amorteringen.