Frågor om bolån? Hit me!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

Huset är värt runt det och har lån på ca 6,5 miljoner.

Det är saftigt hur eller hur. We shall overcome. Konstigt nog så såldes ett mittenradhus, orenoverad för 4,1miljoner för en vecka sen. Vi köpte för 3,55 för några år sen och har en hörntomt. Frågan är nu om jag ska göra en omvärdering för att få ned belåningsgraden, eller faktiskt bara betala in. Hur ska man resonera kring det? Det finns buffert, det finns tillgångar för att lösa ut radhuset. Det mesta ligger på värdepapper (amerikanska).

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Frågan är nu om jag ska göra en omvärdering för att få ned belåningsgraden, eller faktiskt bara betala in. Hur ska man resonera kring det? Det finns buffert, det finns tillgångar för att lösa ut radhuset. Det mesta ligger på värdepapper (amerikanska).

Det är nog bara du som kan avgöra vad som är rätt för dig. För egen del så tyckte jag att det kändes rätt att betala av huslånet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Borde du inte åtminstone ha 2% amortering då eftersom belåningsgraden är under 70%? Siffror a du anger är 3%.

Kommer inte ihåg exakt hur amorteringensnivån bestämdes. Kan lika gärna amortera 3% som 2%. Amorterar även extra någon gång per år.

Permalänk
Medlem

Bostadsrätt med avgift på 6787 kr, inköpt för 2 355 000 kr.
Lån på ca 1 800 000 kr i dagsläget.
Son på deltid.

Har möjlighet att kunna amortera extra med ca 3 - 500 000 kr

Låter det orimligt att kunna klara det själv med en inkomst på 37 000 kr?

Har stått för bostadskostnaden själv i drygt ett halvår nu utan några som helst problem.

Finns det någon bank som skulle kunna låta en ta över lånet så man står själv på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Bostadsrätt med avgift på 6787 kr, inköpt för 2 355 000 kr.
Lån på ca 1 800 000 kr i dagsläget.
Son på deltid.

Har möjlighet att kunna amortera extra med ca 3 - 500 000 kr

Låter det orimligt att kunna klara det själv med en inkomst på 37 000 kr?

Har stått för bostadskostnaden själv i drygt ett halvår nu utan några som helst problem.

Finns det någon bank som skulle kunna låta en ta över lånet så man står själv på det?

Du ligger på gränsen med 37000*12=440000*4,5=1800000. Men kalpen går ju ihop. Dina extra 300k hjälper ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Bostadsrätt med avgift på 6787 kr, inköpt för 2 355 000 kr.
Lån på ca 1 800 000 kr i dagsläget.
Son på deltid.

Har möjlighet att kunna amortera extra med ca 3 - 500 000 kr

Låter det orimligt att kunna klara det själv med en inkomst på 37 000 kr?

Har stått för bostadskostnaden själv i drygt ett halvår nu utan några som helst problem.

Finns det någon bank som skulle kunna låta en ta över lånet så man står själv på det?

Hej,

Med normala övriga utgifter bör du klara dig bra även vid lite högre räntor.

Om du är orolig för din månadskostnad finns det en poäng med att amortera ner ditt lån till 70% belåningsgrad (150 000kr) och sen minska din amortering med 1%. Vid 5% ränta skulle det minska din månadskostnad från 10500kr till 8235kr (exkl. skatteavdrag) för ränta och amortering.

Annars tycker jag alla bör ha en bra buffert just nu, så att lägga in alla dina sparpengar rekommenderar jag nog inte.

Permalänk
Avstängd

Vi har precis blivit beviljade amorteringsfritt i 6 mån. Av goda skäl kan jag tillägga.

Vi har haft bundet lån som går ut inom kort. Samma datum som vi får amorteringsfritt.

Hur påverkar detta ens möjlighet att ställa banker mot varandra? Kan ett amorteringsfritt lån tas över av en annan bank? Kommer annan bank dra öronen åt sig när de ser att vi har blivit beviljade amorteringsfritt som jag antar framgår i amorteringsunderlaget?

Eller är det bara att helt bortse från amorteringsfriheten - vi söker ny bank och om vi beviljas så får vi ansöka om frihet på nytt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Planeto:

Hej,

Med normala övriga utgifter bör du klara dig bra även vid lite högre räntor.

Om du är orolig för din månadskostnad finns det en poäng med att amortera ner ditt lån till 70% belåningsgrad (150 000kr) och sen minska din amortering med 1%. Vid 5% ränta skulle det minska din månadskostnad från 10500kr till 8235kr (exkl. skatteavdrag) för ränta och amortering.

Annars tycker jag alla bör ha en bra buffert just nu, så att lägga in alla dina sparpengar rekommenderar jag nog inte.

Ang att komma under 70% och då sänka sin amortering: detta har jag själv tagit som en självklar möjlighet fram tills nyligen. Swedbank hävdar att man bara får ändra sin amortering på det sättet vart 5 år, även om man passerar gränsen innan dess. Och dom tillåter det alltså inte annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Swedbank hävdar att man bara får ändra sin amortering på det sättet vart 5 år, även om man passerar gränsen innan dess. Och dom tillåter det alltså inte annars.

Man får bara värdera om så det påverkar belåningsgraden vad avser amortering var 5:e år eller vid omfattande renovering, utbyggnad av boyta t.ex.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Ang att komma under 70% och då sänka sin amortering: detta har jag själv tagit som en självklar möjlighet fram tills nyligen. Swedbank hävdar att man bara får ändra sin amortering på det sättet vart 5 år, även om man passerar gränsen innan dess. Och dom tillåter det alltså inte annars.

Det låter konstigt. Jag har alltid förstått det som att begränsningen är att man bara får värdera om sin bostad i syfte att sänka belåningsgrad och därmed amorteringen var 5:e år (eller vid omfattande renovering). Om det bara handlar om att man gör en amortering för att sänka belåningsgraden förstår jag inte varför det skulle finnas någon begränsning. Det är ju tvärtom så att amoteringskravet syftar till att uppmuntra folk till lägre belåningsgrad. Vore ganska kontraproduktivt med en sådan begränsning.

Låter snarare som att rådgivaren du pratade med missförstod din fråga, alternativt gjorde en tankevurpa. I annat fall får de visa var denna begränsning står skriven.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blunden:

Det låter konstigt. Jag har alltid förstått det som att begränsningen är att man bara får värdera om sin bostad i syfte att sänka belåningsgrad och därmed amorteringen var 5:e år (eller vid omfattande renovering). Om det bara handlar om att man gör en amortering för att sänka belåningsgraden förstår jag inte varför det skulle finnas någon begränsning. Det är ju tvärtom så att amoteringskravet syftar till att uppmuntra folk till lägre belåningsgrad. Vore ganska kontraproduktivt med en sådan begränsning.

Låter snarare som att rådgivaren du pratade med missförstod din fråga, alternativt gjorde en tankevurpa. I annat fall får de visa var denna begränsning står skriven.

Jag var väldig tydlig med vad jag menade och blev förvånad över svaret. På Skandiabankens hemsida så står det att man kan kontakta dem när man når under en gräns för att se om man kan sänka sin amortering. Jag får helt enkelt höra av mig igen och se om det är en av världens alla inkompetenta som jag haft att göra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Vi har precis blivit beviljade amorteringsfritt i 6 mån. Av goda skäl kan jag tillägga.

Vi har haft bundet lån som går ut inom kort. Samma datum som vi får amorteringsfritt.

Hur påverkar detta ens möjlighet att ställa banker mot varandra? Kan ett amorteringsfritt lån tas över av en annan bank? Kommer annan bank dra öronen åt sig när de ser att vi har blivit beviljade amorteringsfritt som jag antar framgår i amorteringsunderlaget?

Eller är det bara att helt bortse från amorteringsfriheten - vi söker ny bank och om vi beviljas så får vi ansöka om frihet på nytt?

Vad för skäl angav du? Tänkte om fler vill söka amorteringsfritt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slipbit:

Vad för skäl angav du? Tänkte om fler vill söka amorteringsfritt.

Vi har gått från 2 inkomster till 0 då en börjat studera och en varit utan inkomst sedan nov och kommer vara utan inkomst till september.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Du ligger på gränsen med 37000*12=440000*4,5=1800000. Men kalpen går ju ihop. Dina extra 300k hjälper ju.

Kollade förra årets inkomst och enligt den så ligger min månadslön på 40.000 kr.

Då man jobbar skift och har en relativt låg GRUNDLÖN med tillkommande OB och diverse andra tillägg så kan det variera en del från månad till månad.

Vart räknade du ut "Kvar Att Leva På"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Kollade förra årets inkomst och enligt den så ligger min månadslön på 40.000 kr.

Då man jobbar skift och har en relativt låg GRUNDLÖN med tillkommande OB och diverse andra tillägg så kan det variera en del från månad till månad.

Vart räknade du ut "Kvar Att Leva På"?

Inte alltid banken går med på att räkna med OB. Jag har ca 25k med OB men de räknade ändå bara med 21500kr som är grundlönen eftersom jag inte är garanterad att få OB tid även om det blir ändå varje månad eftersom vi har öppet kvällar och helger.

Men är olika. När jag hade personlig bankman som jag faktiskt kände och inte dessa ”personliga” på andra sidan landet som byts ut varje halvår så var hon snäll och räknade med det.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Inte alltid banken går med på att räkna med OB. Jag har ca 25k med OB men de räknade ändå bara med 21500kr som är grundlönen eftersom jag inte är garanterad att få OB tid även om det blir ändå varje månad eftersom vi har öppet kvällar och helger.

Men är olika. När jag hade personlig bankman som jag faktiskt kände och inte dessa ”personliga” på andra sidan landet som byts ut varje halvår så var hon snäll och räknade med det.

Jo jag minns när vi ansökte om lånet gemensamt. Bankerna var lite kinkiga och brydde sig inte om vad min faktiska lön var, utan endast räknade med grundlönen trots att OB och tillägg är mer eller mindre fasta då vi jobbar samma tider under en sexveckorsperiod.

Länsförsäkringar var den vi hade tur hos den gången som bara ville se på de sex senaste lönespecifikationerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Länsförsäkringar var den vi hade tur hos den gången som bara ville se på de sex senaste lönespecifikationerna.

Är det vanligt att banken vill se de faktiska lönespecarna? Jag har aldrig varit med om att det har efterfrågats.

Permalänk
Medlem

Finns det nån generell bästa bank att ta lån hos?

Tyvärr går vårt lån ut i maj och det ser inte bra ut...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är det vanligt att banken vill se de faktiska lönespecarna? Jag har aldrig varit med om att det har efterfrågats.

Ingenting är omöjligt. En bank jag talade med ville ha anställningsavtalet, lönespecar, föreningens årsrapporter, en värdering från en mäklare och säkert nåt annat jag glömt.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Är det vanligt att banken vill se de faktiska lönespecarna? Jag har aldrig varit med om att det har efterfrågats.

Länsförsäkringar ville se min. Vilket var bra för mig då jag har låg grundlön men får ut ungefär lika mycket netto som grundlönen.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Jo men god kväll att random bostadsrätt kommer tappa 250k om året flera år på raken... Allra helst på lång sikt... Otroligt godtycklig och osannolikt.

Prisfallet är förskjutet, du vet bara inte om det.

Sen kommer det pågå i ett par år, i bästa fall.

Statistiken är FUBAR, ty mäklarkollektivet är sluga..
https://www.svd.se/a/y6VAjr/bostadspriserna-kan-falla-senare-...
(betalvägg, men tro mig, vi ska neråt :S)

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Prisfallet är förskjutet, du vet bara inte om det.

Sen kommer det pågå i ett par år, i bästa fall.

Statistiken är FUBAR, ty mäklarkollektivet är sluga..
https://www.svd.se/a/y6VAjr/bostadspriserna-kan-falla-senare-...
(betalvägg, men tro mig, vi ska neråt :S)

I min förening i Stockholm så säljer vi för samma eller högre pris än innan.

Tror det är snarare innerstad och hus som är påväg ner

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Finns det nån generell bästa bank att ta lån hos?

Tyvärr går vårt lån ut i maj och det ser inte bra ut...

Du kan se listräntor och snitträntor på jämförelsesidor.

Bäst får du om du spelar ut flera mot varandra.

Jag vet inte om någon som är generellt bäst. Även inom samma bank kan man få olika bud. Jag fick olika rabatter beroende på vem på banken jag pratade med även inom samma bank.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Prisfallet är förskjutet, du vet bara inte om det.

Sen kommer det pågå i ett par år, i bästa fall.

Statistiken är FUBAR, ty mäklarkollektivet är sluga..
https://www.svd.se/a/y6VAjr/bostadspriserna-kan-falla-senare-...
(betalvägg, men tro mig, vi ska neråt :S)

Jag vet inte hur du gör men jag bor ju någonstans hela livet så vad som händer på kort sikt är inte direkt relevant. Ser man på hur det sett ut under lång tid så har det varit fördelaktigt att äga sitt boende kontra att hyra det och det lär det på lång sikt fortsätta vara också.

Nu tror jag knappast att det alltid kan gå upp mer än inflation och reallöner ökar i all framtid men som staterna bearbetar marknaderna så lär vi ha både inflation och reallöneökningar på lång sikt.

Så när man jämför vad som är dyraste boendeformen är det inte relevant att prata om vad som är dyrast under en kort period utan under hela perioden man tänkte bo. Det kommer gå upp och ner allt eftersom ekonomin gungar men det är rätt irrelevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Jag var väldig tydlig med vad jag menade och blev förvånad över svaret. På Skandiabankens hemsida så står det att man kan kontakta dem när man når under en gräns för att se om man kan sänka sin amortering. Jag får helt enkelt höra av mig igen och se om det är en av världens alla inkompetenta som jag haft att göra med.

Ok. Ja, det är definitivt värt att höra av sig och fråga igen. Deras svar låter som sagt väldigt konstigt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Prisfallet är förskjutet, du vet bara inte om det.

Sen kommer det pågå i ett par år, i bästa fall.

Statistiken är FUBAR, ty mäklarkollektivet är sluga..
https://www.svd.se/a/y6VAjr/bostadspriserna-kan-falla-senare-...
(betalvägg, men tro mig, vi ska neråt :S)

Det blir oundvikligt när folk börjar få sparken och bli av med sina jobb. När skilsmässorna ökar och man MÅSTE sälja med förlust. Då börjar snöbollen rulla från toppen. Alla som bor i hyresrätt och har en krigskassa på några miljoner kan ju fynda rejält. Kronofogdens exekutiva auktioner på bostäder exploderar och blodet flyter på Stockholms gator. Då är det fyndläge, man cashar av bostaden och slipper räntorna.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av slipbit:

Det blir oundvikligt när folk börjar få sparken och bli av med sina jobb. När skilsmässorna ökar och man MÅSTE sälja med förlust. Då börjar snöbollen rulla från toppen. Alla som bor i hyresrätt och har en krigskassa på några miljoner kan ju fynda rejält. Kronofogdens exekutiva auktioner på bostäder exploderar och blodet flyter på Stockholms gator. Då är det fyndläge, man cashar av bostaden och slipper räntorna.

Fel tråd.
Tråden handlar om Bolån, inte "vad händer på bostadsmarknaden". Dödade ett sidospår om inflationen tidigare i tråden ett par sidor bakåt.

Att spekulera om vad som kan hända på bostadsmarknaden kan vara intressant, men det urvattnar denna tråden. Så starta en egen tråd om detta om suget är stort.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Prisfallet är förskjutet, du vet bara inte om det.

Sen kommer det pågå i ett par år, i bästa fall.

Statistiken är FUBAR, ty mäklarkollektivet är sluga..
https://www.svd.se/a/y6VAjr/bostadspriserna-kan-falla-senare-...
(betalvägg, men tro mig, vi ska neråt :S)

Okej, det kan absolut finnas ett prisfall som är förskjutet. Det gsbdlar fortfarande inte om några 250k per år på lång sikt. Det är fullständigt orimligt. Skulle bostäder på lång sikt bli billigare än de kostar att bygga och underhålla? Troligt? Nja. På kort sikt kan de absolut bli billigare än de kostar att bygga och underhålla men hur skulle det fungera på lång sikt?

On topic:
Förhandlade om bilånet och landade på 1.39 rabatt från listräntsn rörligtom någon är intresserad av vad någon av storbankerna kan trolla fram med lite förhandling.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Är det vanligt att banken vill se de faktiska lönespecarna? Jag har aldrig varit med om att det har efterfrågats.

Jag får alltid skicka lönespecar samt anställningskontrakt men av naturliga anledningar eftersom jag arbetar i Danmark, och en kreditupplysning på mig inte direkt säger så mycket. Du påstår att du tjänar $$$ men kreditupplysningen säger 0.

Har aldrig varit med om att de bett om det innan jag började arbeta i DK. De har aldrig bett att få se min frus heller.