Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag är inte expert men jag har för mig man kan råka illa ut om man säljer under marknadsvärdet till tex släkt och vänner.

Skatteverket kan kräva skatt av säljaren som om det hade sålts för 5m som är marknadspris då det kan räknas som att försöka undvika vinstskatt att sälja det till underpris.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/2724.html#h-H...

Tillägg: Observera länken vidare om det är bostadsrätt, men det verkade röra sig om en fastighet i det här fallet.

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Precis, det är det här som är största problemet och kasta in en separation och en massa års kötid för att få tag i en hyres så kan det bli riktigt tråkigt. Har haft kunder som blivit tvingade att sälja och fått lägre betalt än storleken på lånet och då fått ett blancolån efter försäljningen…

Vill du utveckla lite? Är det kunder som tvingats sälja pga räntor eller separation?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hznn:

Köpte hus

Har ett lån på 3 år och på 606.100SEK med en ränta på 1,19%
Ett annat lån på 5 år och 1.455.000SEK med en ränta på 1,06%

Vårat lån på 3 år går ut nu slutet av Juni 2023.

Vad rekommenderar ni som har koll och insatta vi ska göra just då?

Vi har Nordea som bank.

Mvh

Jag förstår inte riktigt, är det två lånedelar eller är det två helt separata lån på två olika egendomar som säkerhet?
Är det två lånedelar så lär du sitta i knät hos Nordea och de får säga lite vad de vill. Att flytta är ju inte möjligt.

Om det är två helt separata lån så är det nog lättast att begära in lånerbjudanden på lånet som löper ut. Även bra att plocka ut amorteringsunderlagen från Nordea så de får lite eld i baken.

Skrivet av Kakann:

Precis, det är det här som är största problemet och kasta in en separation och en massa års kötid för att få tag i en hyres så kan det bli riktigt tråkigt. Har haft kunder som blivit tvingade att sälja och fått lägre betalt än storleken på lånet och då fått ett blancolån efter försäljningen…

Skrivet av FlytPojken:

Vill du utveckla lite? Är det kunder som tvingats sälja pga räntor eller separation?

Jag tolkar det som att det kan finnas flera orsaker till att lägenheten säljs och att prisfallet resulterat i ett bestående lånebelopp som ska "täckas" när bolånet löses. Om det är pga tvångsförsäljning på ekonomiskt obestånd eller separation borde inte vara av betydelse?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag förstår inte riktigt, är det två lånedelar eller är det två helt separata lån på två olika egendomar som säkerhet?
Är det två lånedelar så lär du sitta i knät hos Nordea och de får säga lite vad de vill. Att flytta är ju inte möjligt.

Om det är två helt separata lån så är det nog lättast att begära in lånerbjudanden på lånet som löper ut. Även bra att plocka ut amorteringsunderlagen från Nordea så de får lite eld i baken.

Jag tolkar det som att det kan finnas flera orsaker till att lägenheten säljs och att prisfallet resulterat i ett bestående lånebelopp som ska "täckas" när bolånet löses. Om det är pga tvångsförsäljning på ekonomiskt obestånd eller separation borde inte vara av betydelse?

Det är ett lån som är delat i 2 delar med olika år inför husköpet.

Men hur vi ska göra nu slutet av Juni när 3 års lånet går ut behöver jag råd med

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Om du fick sådana låga räntor så verkar du redan ha bra koll på hur man förhandlar.
Så väl bara göra som sist?

Blir ju självklart inte 1% nu men rabatten bör vara ungefär samma.

Jag har haft Nordea i 13 år och deras listräntor har aldrig legat under runt 2%

När jag band om för 3 år sedan låg 3 år på 1.89 och jag fick 0.10 rabatt till 1.79 medan du fick nästan 1% rabatt så som sagt du verkar redan vara bra på det 😁

Edit: jag ringde SEB och de ska ringa mig imorgon så ska jag se vad de kan ge och jämföra för Nordea har varit väldigt snåla med rabatt i alla år. Kollade med mamma som har Nordea med och hon har fått som jag senast fick hon 0.25 i rabatt på 5 år. Som tur är var räntan lägre för ett år sedan så hon har bara 2% men just rabatten var ändå låg mot vad andra har här. Hon har dock lågt lån med ännu mindre än mig för hon köpte huset 92 och då var priserna mycket lägre.

Känns som rabatterna inte spelar så stor roll nu när det är som det är med allt?!

Vad tror du Nordea kommer erbjuda nu i Juni när vår 3 årings lån går ut?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Grejen jag har inte alls koll, men vi sa att vi ska ha bra ränta om vi ska byta från Swedbank. Så dom pruta ner sig själva och sänkte mina privata lån med Swedbanks 4,55% ränta ner till 2,95% på Nordea. (nu har dom gått upp en del som alla kanske fattar)

Men nog om det, vad rekommenderar ni som har koll och insatta vi ska göra just då? Vad tror ni räntan kommer ligga på för diverse månader/år?
Vad tycker ni vi ska köra på?

Senaste jag hörde var att riksbanken räknade med ca 3,25 fram till 2025. Sedan långsamt gå lite neråt.

Men vissa bedömare tror de kommer sjunka neråt redan mot slutet av året.

Andra att det lär öka mer och var högt många år framöver.

Så ingen som vet. Jag tror vi kommer se en rejäl höjning till till 3.5 och sedan en mindre till 3.75 i sommar. Sedan ligga på det kanske ett år och sedan ner åt kanske runt 3.

Alltså reporäntan.

Men min gissning är nog lika bra eller dålig som din. Inte ens riksbanken vet. Som de säger är läget extremt oförutsägbart nu.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Känns som rabatterna inte spelar så stor roll nu när det är som det är med allt?!

Vad tror du Nordea kommer erbjuda nu i Juni när vår 3 årings lån går ut?

Jag skulle tänka mig för innan jag band lånet då det inte är en optimal situation förhandlingsmässigt att ha lån med olika löptider. Du blir väldigt låst till banken (vilket säkert är bankens tanke med att föreslå olika bindningstider).

Så min rekommendation är att du kör rörligt till dess att det andra lånet löper ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Inflation bara ökar lånens kostnad, då allt annat blir dyrare.

Men får ni löneökningar i linje med inflationen, grattis!

tids nog kommer ju lönerna komma upp efter inflationen. Så det är sant som han säger, iaf historiskt, att klarar du av att betala räntan under den hårda tiden kommer du förr eller senare i ett läge där 5miljoner är vad 3 miljoner var tidigare, och dina lån är inte längre så stora. Det är så inflation fungerar, det är därför som fastigheter alltid historiskt har varit en bra 'hedge' mot inflation.

Tänk bara tillbaka 20-30 år, då kostade huset kanske 500k men vad du glömmer är kanske att 500k var väldigt mycket mer pengar då. Även fastighetspriser kommer stiga av inflationen tids nog. Det svider när räntan är hög just nu bara.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hznn:

Det är ett lån som är delat i 2 delar med olika år inför husköpet.

Men hur vi ska göra nu slutet av Juni när 3 års lånet går ut behöver jag råd med

Då det är en del av bolånet och den andra delen är fast så kan du endast förhandla om så bra rabatt som möjligt hos Nordea och hoppas på det bästa.

Sedan får du välja om du ska köra rörligt, 2 års bundet så du matchar det andra lånet och kan flytta båda när de löper ut samtidigt eller så binder du på annan tid.

Banken vill nog helst att du binder lånet på längre än vad det 5åriga lånet har för tid kvar (2år). Det ska du absolut helst undvika för annars kan banken bestämma lite vad de vill på räntesatsen.

Jag hade förhandlat om rörlig rabatt (de kommer nog inte ge något) eller rabatt på två års bundet så att båda lånen löper ut samtidigt. Det är både risk men möjliggör förhandling. Att ha olika löptider betyder att hela lånet är "fast" hos Nordea och du förhandlar utan att ha en förhandlingsposition.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag tolkar det som att det kan finnas flera orsaker till att lägenheten säljs och att prisfallet resulterat i ett bestående lånebelopp som ska "täckas" när bolånet löses. Om det är pga tvångsförsäljning på ekonomiskt obestånd eller separation borde inte vara av betydelse?

Enligt mig har de betydelse. Jag skulle nog tycka det är konstigt ifall man fått lån på objekt som är övervärderat och sedan förlorar hela sin kontantinsats plus några hundratusen till.

Banken måste väl ha lite bättre koll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag skulle tänka mig för innan jag band lånet då det inte är en optimal situation förhandlingsmässigt att ha lån med olika löptider. Du blir väldigt låst till banken (vilket säkert är bankens tanke med att föreslå olika bindningstider).

Så min rekommendation är att du kör rörligt till dess att det andra lånet löper ut.

Vi valde fast för att just veta utgifterna för lånet då det var vårat första hus/boende som inte är hyra.
Kändes tryggt liksom. Rörligt vetifan om de är något vi vågar köra. Kan ju köra fast 3 månader i taget istället som Nordea erbjuder såg jag på hemsidan tills det är någorlunda lågt igen?!

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Enligt mig har de betydelse. Jag skulle nog tycka det är konstigt ifall man fått lån på objekt som är övervärderat och sedan förlorar hela sin kontantinsats plus några hundratusen till.

Banken måste väl ha lite bättre koll?

Vad menar du? Är det bankens ansvar att bostadens värde har sjunkit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Då det är en del av bolånet och den andra delen är fast så kan du endast förhandla om så bra rabatt som möjligt hos Nordea och hoppas på det bästa.

Sedan får du välja om du ska köra rörligt, 2 års bundet så du matchar det andra lånet och kan flytta båda när de löper ut samtidigt eller så binder du på annan tid.

Banken vill nog helst att du binder lånet på längre än vad det 5åriga lånet har för tid kvar (2år). Det ska du absolut helst undvika för annars kan banken bestämma lite vad de vill på räntesatsen.

Jag hade förhandlat om rörlig rabatt (de kommer nog inte ge något) eller rabatt på två års bundet så att båda lånen löper ut samtidigt. Det är både risk men möjliggör förhandling. Att ha olika löptider betyder att hela lånet är "fast" hos Nordea och du förhandlar utan att ha en förhandlingsposition.

Vi gillade fast och vet exakt vad det kostar vilket var skönt och med våra låga räntor vi fick så blev de en bonus Men hur vi gör nu i sommar är jag väldigt kluven till :/

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Rörligt vetifan om de är något vi vågar köra. Kan ju köra fast 3 månader i taget istället som Nordea erbjuder såg jag på hemsidan tills det är någorlunda lågt igen?!

Fast 3 mån är det som i vardagligt tal är rörlig ränta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Då det är en del av bolånet och den andra delen är fast så kan du endast förhandla om så bra rabatt som möjligt hos Nordea och hoppas på det bästa.

Sedan får du välja om du ska köra rörligt, 2 års bundet så du matchar det andra lånet och kan flytta båda när de löper ut samtidigt eller så binder du på annan tid.

Banken vill nog helst att du binder lånet på längre än vad det 5åriga lånet har för tid kvar (2år). Det ska du absolut helst undvika för annars kan banken bestämma lite vad de vill på räntesatsen.

Jag hade förhandlat om rörlig rabatt (de kommer nog inte ge något) eller rabatt på två års bundet så att båda lånen löper ut samtidigt. Det är både risk men möjliggör förhandling. Att ha olika löptider betyder att hela lånet är "fast" hos Nordea och du förhandlar utan att ha en förhandlingsposition.

Det går väl att bryta ena lånet om man vill? Då det är bundet lägre än räntan är nu kan det väl inte bli någon extra straff för räntan? Eller hur fungerar det? Om man tex bundet på 5 och räntan gör mer till 3 förstår jag att de vill ha straff för att man försöker undvika sin höga bindning. Men om man bundit på 1% borde de väl vara glada att bli av med det utan kostnad för de förlorar väl på lånet då det är bra bit under reporäntan.

Däremot är det ju frågan om extra rabatten kompenserar för att man blir av med 2 år bindning till låg ränta. Man ska väl vara glad att man har 2 år kvar med låg ränta även om ena delen inte för Lika stor rabatt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Vi valde fast för att just veta utgifterna för lånet då det var vårat första hus/boende som inte är hyra.
Kändes tryggt liksom. Rörligt vetifan om de är något vi vågar köra. Kan ju köra fast 3 månader i taget istället som Nordea erbjuder såg jag på hemsidan tills det är någorlunda lågt igen?!

Rörligt brukar vara fast 3mån åt gången. Det är samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Rörligt brukar vara fast 3mån åt gången. Det är samma.

Ah ok, tack för info

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det här blir bara rundgång eftersom du läser selektivt, men det som diskuteras (för den som är intresserad) är ärvdabalkens 6:e och 7:e kapitel. För den här kommentaren är det 7:4 det är frågan om.

Det blir rundgång eftersom att du bara upprepar dig. Det hjälper som sagt inte att göra en skrivelse om att något inte ska ses som förskott av arv. Detta kommer juristerna att kunna göra en tolkning som detta iaf om det inte är en längre tid mellan händelserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Det blir rundgång eftersom att du bara upprepar dig. Det hjälper som sagt inte att göra en skrivelse om att något inte ska ses som förskott av arv. Detta kommer juristerna att kunna göra en tolkning som detta iaf om det inte är en längre tid mellan händelserna.

Jaha, det är jag som upprepar mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Senaste jag hörde var att riksbanken räknade med ca 3,25 fram till 2025. Sedan långsamt gå lite neråt.

Men vissa bedömare tror de kommer sjunka neråt redan mot slutet av året.

Andra att det lär öka mer och var högt många år framöver.

Så ingen som vet. Jag tror vi kommer se en rejäl höjning till till 3.5 och sedan en mindre till 3.75 i sommar. Sedan ligga på det kanske ett år och sedan ner åt kanske runt 3.

Alltså reporäntan.

Men min gissning är nog lika bra eller dålig som din. Inte ens riksbanken vet. Som de säger är läget extremt oförutsägbart nu.

Läste i veckan att ECB har 1.5% höjning imprisad till sommaren från "experterna", och då lär riksbanken "tvingas" hänga på. Nu har vi väl förre "räntemöten" så de lär inte hinna upp lika fort. Sedan kommer vi väl till en nivå snabbare än Europa i stort när hela ekonomin ramlar över stupet pga vår högre lån.

Vissa är tydligen än mer "hök-aktiga". https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-03-06/ecb-s-holz...

Som alltid kan vad som hända i hockey och ekonomi så den som lever får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Vill du utveckla lite? Är det kunder som tvingats sälja pga räntor eller separation?

Separation där ingen har möjlighet att ta över befintligt boende, man tvingas sälja och i och med att priserna har gått ner en skaplig bit så finns det ingen kontantinsats kvar. Då kan man antagligen inte köpa någon ny bostad och kötiderna för hyres är väldigt långa så det blir osäkra andrahandskontrakt som är det alternativet som finns kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Separation där ingen har möjlighet att ta över befintligt boende, man tvingas sälja och i och med att priserna har gått ner en skaplig bit så finns det ingen kontantinsats kvar. Då kan man antagligen inte köpa någon ny bostad och kötiderna för hyres är väldigt långa så det blir osäkra andrahandskontrakt som är det alternativet som finns kvar.

Läxan till nästa gång att kötid till hyresrätt är en billig försäkring vid separation.

Intressant vilket uppsving den här tråden fått sista tiden, boende och bolån engagerar mer på räntor ovanför 4% än under 1% 😁

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dagas:

Det går väl att bryta ena lånet om man vill? Då det är bundet lägre än räntan är nu kan det väl inte bli någon extra straff för räntan? Eller hur fungerar det? Om man tex bundet på 5 och räntan gör mer till 3 förstår jag att de vill ha straff för att man försöker undvika sin höga bindning. Men om man bundit på 1% borde de väl vara glada att bli av med det utan kostnad för de förlorar väl på lånet då det är bra bit under reporäntan.

Däremot är det ju frågan om extra rabatten kompenserar för att man blir av med 2 år bindning till låg ränta. Man ska väl vara glad att man har 2 år kvar med låg ränta även om ena delen inte för Lika stor rabatt.

Det finns regler för hur ränteskillnadsersättning räknas ut, så vitt jag vet ligger det för granskning då det finns åsikter om att beloppet många gånger är oskäligt högt.

Oavsett har jag mycket svårt att se att man går plus på att ta allt på 3.6% vs att ha halva på 4% och andra halvan på dryga 1% som du säger.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det finns regler för hur ränteskillnadsersättning räknas ut, så vitt jag vet ligger det för granskning då det finns åsikter om att beloppet många gånger är oskäligt högt.

Oavsett har jag mycket svårt att se att man går plus på att ta allt på 3.6% vs att ha halva på 4% och andra halvan på dryga 1% som du säger.

Med dagens räntor och det lånet så ska det inte utgå någon ränteskillnadsersättning. Som det låter handlar det om skillnad och då mellan en ränta relaterad till dagens marknadsränta och det bundna lånets, om den utfaller så att det är negativt för banken. Nu är det tvärtom så att lånet ifråga har lägre ränta än vad den ränta man jämför med är.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ztenlund:

Med dagens räntor och det lånet så ska det inte utgå någon ränteskillnadsersättning. Som det låter handlar det om skillnad och då mellan en ränta relaterad till dagens marknadsränta och det bundna lånets, om den utfaller så att det är negativt för banken. Nu är det tvärtom så att lånet ifråga har lägre ränta än vad den ränta man jämför med är.

Absolut, fullt medveten om detta.
Däremot ser jag fortsatt inget scenario där man går + i dag om man gör sig av med ett så pass bra lån som dryga procenten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Absolut, fullt medveten om detta.
Däremot ser jag fortsatt inget scenario där man går + i dag om man gör sig av med ett så pass bra lån som dryga procenten.

Det håller jag helt med om. Snitträntorna förra månaden låg väl i häraden runt 4 %, lite under eller över beroende på löptid, så det kan bara gå ihop om banken offererar kreditkortsränta på lånet som går ut. Utan att faktiskt ha räknat då, men...

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Vad menar du? Är det bankens ansvar att bostadens värde har sjunkit?

Nej de har inget ansvar över att värdet har sjunkit.

Jag tänker väl mer att det är bankens intresse att kunderna ska stanna kvar och betala ränta. Därför är det en risk att låna ut till personer som ”maxlånar” och köper objekt som kanske är ”känsliga” för prisändringar.

Men jag är också naiv.

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Separation där ingen har möjlighet att ta över befintligt boende, man tvingas sälja och i och med att priserna har gått ner en skaplig bit så finns det ingen kontantinsats kvar. Då kan man antagligen inte köpa någon ny bostad och kötiderna för hyres är väldigt långa så det blir osäkra andrahandskontrakt som är det alternativet som finns kvar.

Ja, separation är jag medveten om problemet.

Blev lite rädd om de handlade om bara ökade månadskostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Nej de har inget ansvar över att värdet har sjunkit.

Jag tänker väl mer att det är bankens intresse att kunderna ska stanna kvar och betala ränta. Därför är det en risk att låna ut till personer som ”maxlånar” och köper objekt som kanske är ”känsliga” för prisändringar.

Men jag är också naiv.

Ja exempelvis så är det väl inte helt ovanligt att banker nekar lån till köp i väldigt små föreningar?

https://www.ekonomifokus.se/bostad/bostadsrattsforening/kopa-...

Annars så är väl KALPens syfte att folk inte ska låna mer än vad de klarar. Men samtidigt svårt att beräknar hur sannolikt det är att en kund skiljer sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Ja, separation är jag medveten om problemet.

Blev lite rädd om de handlade om bara ökade månadskostnader.

Nej, där tycker jag det främst handlar om folk som vill fortsätta konsumera som vanligt och inte verkar kunna anpassa sig till det nya läget. Söker amorteringsfrihet och sen ser man leasingbilar, utemat, resor och betting på kontoutdraget…