Frågor om bolån? Hit me!

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det är en väldigt bra sammanfattning. Det går inte att höja räntan hur mycket som helst, även om vi ser här att många klarar av en betydlig högre ränta. Det man inte får glömma att svenska tillgångar är väldigt billigt nu. I andra länder har man lagar för att förhindra att utlänningar kommer och köper upp mark och dylikt. Här var vi ju inte det.

Riksbankens uppgift är att hålla valutan stabil och inflationen kring 2%. Enda sättet att sänka inflationen är att göra folk "tillräckligt fattiga" för att hålla i pengarna istället för att konsumera. Tycker vi ser samma utveckling som inom hårdvara nu inom områden som mat där ett fåtal aktörer kan sätta vilket pris de vill då konkurrensen är minimal (3 företag har 90% av marknaden).

Att rädda hushållen blir regeringens jobb. Krävs riktade bidrag till exempelvis ensamstående med barn eller vilka det är som har det tuffast att få mat på bordet, istället för breda utbetalningar som elbidrag som istället kan öka inflationen.

Problemet denna gång som jag ser det är att det är mat och el, helt essentiella utgifter som går i taket. Hade det val solsemestrar och elektronik (lyx) så är problemet relativt litet.

Sedan ser jag inte hur ökade räntor skall fixa mer el-generation i EU och mer matproduktion vilket är grundproblemet... är väl därför ekonomi inte ses som vetenskap av en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Nu sa jag inte heller att jag oroade mig. Vad jag egentligen försöker säga är att alla kommentarer om att bara be om amorteringsunderlag så ska du se att du får bra rabatt inte direkt stämmer.

Instämmer. Bytte precis bank för de inte kunde matcha nya erbjudandet. Man får ha i åtanke att inte alla banker har samma förutsättningar, det är olika marginaler helt enkelt. En annan aspekt är ju det här med utlåningskvoten, om den är tillräckligt låg för att våga höja rabatten för att locka fler kunder.

Skrivet av slipbit:

Det är en väldigt bra sammanfattning. Det går inte att höja räntan hur mycket som helst, även om vi ser här att många klarar av en betydlig högre ränta. Det man inte får glömma att svenska tillgångar är väldigt billigt nu. I andra länder har man lagar för att förhindra att utlänningar kommer och köper upp mark och dylikt. Här var vi ju inte det.

Med elbilsbonusar och en dålig valutakurs försvinner ganska mycket bilar till utlandet. Sverige har blivit ett utmärkt ställe att dammsuga på varor och lyx billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Vad bör jag köra för taktik för att kunna spela ut dom andra bankerna som jag skickat ansökningar till?

Nu har du ju fått ett bud av din gamla bank, då är det bara att köra hårt på det. Om de andra bankerna vill ha dig som kund så får de ju se till att erbjuda något som gör det värt besväret att byta bank (även om det numera inte är så värst besvärligt, men det behöver man ju inte erkänna att man vet). Visst tusan borde det vara värt ett par tusen om året?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag har idag lån på 1.79% som går ut i april. Har Nordea.

Band ett lägre lån på 8 år i januari. 3.99 efter rabatt. Nu har de ökat räntan med 0.10 och minskat rabatten med 0.1 så de vill ha 4.19 nu vilket passerat en smärtgräns känner jag så funderar på rörligt istället. Men ska prata med dem imorgon och se om jag kan få lite mer rabatt än de 0.20 som automatiska systemet ger. Rabatten på rörligt är 0.35 vilket blir 4.79 men då kan det sänkas mer. Eller öka men så mycket mer verkar de inte kunna öka längre men man vet inte då inflationen inte ger sig.

Lilla lånet som bands om i januari är på 85k och stora som ska bindas om nu är på 415k. Huset köpte vi för ett och ett halvt år sedan för 1.2m. Så vi ligger under 50% och borde inte behöva amortera men amorterar ändå 500kr på lilla och 850kr på stora lånet.

Har inga andra privatlån men har 200k på CSN.

Vi tjänar ca 25k var innan skatt och har 2 små barn.

När jag brukar förhandla med dem brukar jag knappt få rabatt. De tycker vi tjänar dåligt mm.

vad har ni för tips på hur jag ska pressa ner räntan mer under 4% på 8 år som andra lånet?

Kollar lite på andra banker men dels krångligt att ha två olika lån på olika banker och de andra verkar inte ha direkt bättre räntor ändå. De flesta banker brukar tycka vi tjänar för lite för att ens låna alls så därför har jag alltid haft Nordea. De var de enda som jag fick låna av när vi bara hade en inkomst på 2 personer eller när jag bara hade CSN lån vid min första lägenhet.

Att det är två olika lån beror på att när vi sålde första lägenheten så lånade vi 200k till som blev separat då första lånet var bundet. Sedan betalade vi av 100k efter vi sålde andra lägenheten då huset kostade mindre.

Kan nämnas att sparkontot är på ca 70k. Brukar vara lite mer men sjunkit en del under för föräldraledighet.

Fonder och annat är inget som kommer säljas då det är tänkt för barnen och pension men det är ändå inte så mycket pengar vi pratar om där ännu. Mindre än sparkontot iaf.

Läst resten av dina inlägg men citerar din första post. Om jag var er skulle jag flyttat båda lånen. Att lösa 8åriga lånet i dag när räntan tom gått upp gör det inte ekonomiskt dåligt utan är din chans att göra om. Och inte vara låsta till Nordea i 8 år utan förhandlingsläge.

SBAB säger att ni kan få 4.11% på tre månades ränta. Möjligt att ni kan förhandla bättre hos nån annan och även längre tider men det är iaf en utgångspunkt. Personligen har jag svårt att se att räntan kommer vara högre än 4.19% i 8 år. Och även om ni har småbarn och är föräldralediga nu (och sen kommer VAB) skulle jag ändå inte binda mig så länge. Jag förstår att det är skönt att slippa tänka på det men personligen med barn, föräldraledighet, VAB och nu studier samt högre lån än er så var 8 års bindningstid aldrig ens nått vi övervägde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Vet inte hur man ska definiera kris, men lite problematiskt är det absolut men än så länge är det mest yngre förstagångsköpare som jag har stött på som har problem på riktigt. Alltså t.ex. köpt för första gången för 12-36 månader sedan och som nu av någon anledning kanske tvingas sälja (separation t.ex.). Då kan hela kontantinsatsen och mer därtill vara stekt och det är så klart en problematisk situation, ingen insats till nytt boende och väldigt svårt att få tag i hyres.

I övrigt är de flesta som hör av sig om amorteringsfrihet folk som prompt vill fortsätta konsumera som förut och inte vill inse att det är lyx att ha två leasingbilar och äta ute tre gånger i veckan.

Ja lite segt är det allt. Sparade ihop vår kontantinsats i 8 år sen köpte vi på absoluta toppen i maj förra året. 🥵 Det är lite tungt med höga energikostnader och föräldraledighet. Bara vår räntekostnad är 12k per månad. Det ända vi kan glädja oss åt är att inflationen slaktar lånet.

Vi har 3.84% nu hos SBAB. Tror det är svårt att få lägre någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det ända vi kan glädja oss åt är att inflationen slaktar lånet.

Ökar era intäkter i samma utsträckning som inflationen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Ja lite segt är det allt. Sparade ihop vår kontantinsats i 8 år sen köpte vi på absoluta toppen i maj förra året. 🥵 Det är lite tungt med höga energikostnader och föräldraledighet. Bara vår räntekostnad är 12k per månad. Det ända vi kan glädja oss åt är att inflationen slaktar lånet.

Vi har 3.84% nu hos SBAB. Tror det är svårt att få lägre någon annanstans.

Inflation bara ökar lånens kostnad, då allt annat blir dyrare.

Men får ni löneökningar i linje med inflationen, grattis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Ökar era intäkter i samma utsträckning som inflationen?

Japp, kör eget företag så brukar höja till brytgränsen varje år iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Japp, kör eget företag så brukar höja till brytgränsen varje år iaf.

Så länge kunderna är happy med det så är det ju inga problem.

Permalänk
Medlem

Vi har fått möjlighet att få köpa en fastighet som är värderad till nästan 5 miljoner, men eftersom det är inom släkten får vi köpa den för 2 miljoner. Vi kommer inte kunna pytsa in 15% insats för detta. Är 15% ett hårt krav när det är fråga om ett lån som inte ens är hälften av vad fastigheten är värd på marknaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Vi har fått möjlighet att få köpa en fastighet som är värderad till nästan 5 miljoner, men eftersom det är inom släkten får vi köpa den för 2 miljoner. Vi kommer inte kunna pytsa in 15% insats för detta. Är 15% ett hårt krav när det är fråga om ett lån som inte ens är hälften av vad fastigheten är värd på marknaden?

Om ni inte kan pytsa in 300k kontantinsats, hur ska ni då ha råd med underhåll, reparationer och renoveringar?

Svaret är hur som helst att banken med största sannolikhet kräver 15% oavsett

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Om ni inte kan pytsa in 300k kontantinsats, hur ska ni då ha råd med underhåll, reparationer och renoveringar?

Svaret är hur som helst att banken med största sannolikhet kräver 15% oavsett

Nja, man får bara låna 85% av fastighetens värde. Är fastigheten värd 5Mkr så är det inga problem.

Permalänk
Skrivet av Tossefar:

Om ni inte kan pytsa in 300k kontantinsats, hur ska ni då ha råd med underhåll, reparationer och renoveringar?

Svaret är hur som helst att banken med största sannolikhet kräver 15% oavsett

Varför skulle de kräva en insats när lånen bara är på 40% av husets värde, förstår inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Vi har fått möjlighet att få köpa en fastighet som är värderad till nästan 5 miljoner, men eftersom det är inom släkten får vi köpa den för 2 miljoner. Vi kommer inte kunna pytsa in 15% insats för detta. Är 15% ett hårt krav när det är fråga om ett lån som inte ens är hälften av vad fastigheten är värd på marknaden?

Förmodligen behöver ni ingen kontantinsats alls.
När jag byggde mitt hus så räknades tomtens värde (som jag fått av farsan) som kontantinsats, vi la inget annat kontant.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Ikano bank, bra eller dålig med endast bolån?

Vi ska till att köpa villa och funderar på att binda räntan på 1 år för att garantera lite stabilitet under det första året och sedan omvärdera/lägga om lånet efter hur läget är nästa år.

Nu är 1 års bindning bland det sämsta i ränteväg och våra nuvarande banker ger ingen nämnvärd rabatt på 1 års bindning och Ikano bank är de som är bäst med någonstans runt 0.4 under närmaste annan bank vi kollat med.

Finns det någon erfarenhet om hur de är att ha och göra med? Några möjliga krångel när det blir dags för eventuellt byte om 1 år?

Tittar man på Trustpilot så finns det ju en del åsikter, men med 49% 5'or och 44% 1'or i betyg och nästan inget i mitten så vet jag inte hur mycket det är att lita på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Vi har fått möjlighet att få köpa en fastighet som är värderad till nästan 5 miljoner, men eftersom det är inom släkten får vi köpa den för 2 miljoner.

Har du några syskon? Om du får köpa något till ett pris som är långt ifrån marknadsvärdet så kan det eventuellt kunna räknas som förskott av arv och när det gäller arv och pengar så är det dessvärre så att folks värsta sidor kan komma fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Har du några syskon? Om du får köpa något till ett pris som är långt ifrån marknadsvärdet så kan det eventuellt kunna räknas som förskott av arv och när det gäller arv och pengar så är det dessvärre så att folks värsta sidor kan komma fram.

Detta kan undvikas genom att skriva in att det inte är det. Notera också att presumtionen om förskott på arv gäller specifikt bröstarvingar, för all släkt är inte bröstarvingar. Dock är det givetvis bra att i förväg reda ut eventuella arvsrättsliga konsekvenser så att det inte kommer surt efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Detta kan undvikas genom att skriva in att det inte är det.

Nja, Beroende på hur långt innan arvet bli aktuellt så kan det komma att tolkas som ett förskott iaf då man inte får testamentera arvet hur man vill.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kakann:

Vet inte hur man ska definiera kris, men lite problematiskt är det absolut men än så länge är det mest yngre förstagångsköpare som jag har stött på som har problem på riktigt. Alltså t.ex. köpt för första gången för 12-36 månader sedan och som nu av någon anledning kanske tvingas sälja (separation t.ex.). Då kan hela kontantinsatsen och mer därtill vara stekt och det är så klart en problematisk situation, ingen insats till nytt boende och väldigt svårt att få tag i hyres.

I övrigt är de flesta som hör av sig om amorteringsfrihet folk som prompt vill fortsätta konsumera som förut och inte vill inse att det är lyx att ha två leasingbilar och äta ute tre gånger i veckan.

Ja, problemet är väl att det är svårt/krångligt att bli av med en av leasingbilarna. Överlag är nya bilar lyxkonsumtion undantaget de gångerna man kan se sånt som verktyg inom jobbet.

Skrivet av jawik:

Ikano bank, bra eller dålig med endast bolån?

Vi ska till att köpa villa och funderar på att binda räntan på 1 år för att garantera lite stabilitet under det första året och sedan omvärdera/lägga om lånet efter hur läget är nästa år.

Nu är 1 års bindning bland det sämsta i ränteväg och våra nuvarande banker ger ingen nämnvärd rabatt på 1 års bindning och Ikano bank är de som är bäst med någonstans runt 0.4 under närmaste annan bank vi kollat med.

Finns det någon erfarenhet om hur de är att ha och göra med? Några möjliga krångel när det blir dags för eventuellt byte om 1 år?

Tittar man på Trustpilot så finns det ju en del åsikter, men med 49% 5'or och 44% 1'or i betyg och nästan inget i mitten så vet jag inte hur mycket det är att lita på.

Spontant så är Trustpilot något man får ta med en nypa salt. Är det 100% botten så är det ju skit.
Men det brukar gå 10 dåliga recensioner på 1 positiv sådan. Folk är benägna att ge ris men inte ros lika ofta.

Är ju vanlig bank så jag hade nog inte tänkt så mycket utan bara kört på. (Jag har dock inget lån idag).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Varför skulle de kräva en insats när lånen bara är på 40% av husets värde, förstår inte?

Man gör alltid en helhetsbedömning och kikar på förmåga att spara, övrigt kreditengagemang etc. så det är ingen garanti att få lån bara för att belåningsgraden inte är så hög. Som någon innan sa så vill man gärna att det ska finnas en rimlighet i att klara underhåll, reparationer etc. utan att det ska krävas utökning på lånet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja lite segt är det allt. Sparade ihop vår kontantinsats i 8 år sen köpte vi på absoluta toppen i maj förra året. 🥵 Det är lite tungt med höga energikostnader och föräldraledighet. Bara vår räntekostnad är 12k per månad. Det ända vi kan glädja oss åt är att inflationen slaktar lånet.

Vi har 3.84% nu hos SBAB. Tror det är svårt att få lägre någon annanstans.

Precis, det är det här som är största problemet och kasta in en separation och en massa års kötid för att få tag i en hyres så kan det bli riktigt tråkigt. Har haft kunder som blivit tvingade att sälja och fått lägre betalt än storleken på lånet och då fått ett blancolån efter försäljningen…

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja, problemet är väl att det är svårt/krångligt att bli av med en av leasingbilarna. Överlag är nya bilar lyxkonsumtion undantaget de gångerna man kan se sånt som verktyg inom jobbet.

Spontant så är Trustpilot något man får ta med en nypa salt. Är det 100% botten så är det ju skit.
Men det brukar gå 10 dåliga recensioner på 1 positiv sådan. Folk är benägna att ge ris men inte ros lika ofta.

Är ju vanlig bank så jag hade nog inte tänkt så mycket utan bara kört på. (Jag har dock inget lån idag).

Jag tror att leasingbilar kan vara det som fäller människor delvis. Många leasingavtal som är relative till styrräntor och gått upp med flertalet hundralappar/tusenlappar senaste tiden. Dessutom är det ännu svårare att lämna tillbaka dem nu, jag vet att exempelvis vissa Hedin Bil nyligen bestämt att de inte tar tillbaka några leasingbilar i förtid utan att de ska löpa färdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Nja, Beroende på hur långt innan arvet bli aktuellt så kan det komma att tolkas som ett förskott iaf då man inte får testamentera arvet hur man vill.

Hela poängen med att uttryckligen skriva att det inte är förskott på arv är just att undvika den situationen. Gör man inte det riskerar man att hamna i tolkningsfrågor om vad som var avsett. I grunden har man trots allt rätt att förfara med sin egendom på det sätt man finner lämpligt så länge man lever och är någorlunda tillräknelig, samt inte agerar under tillräckligt stort tvång e dyl. Den delen av mitt inlägg som du klippte bort, särskilt den sista meningen, gäller dock fortfarande... Att i foruminlägg göra en fullständig utredning av den här typen av frågor på basis av sparsmakad information är inte riktigt görbart. Men som sagt, det behöver inte vara en fråga överhuvudtaget eftersom det stod "släkt".

(För den som undrar så är det som Cerb avser främst frågan laglott (halva arvslotten), som inte går att testamentera bort. Eller rättare sagt, det går, men den som blir förfördelad kan invända mot testamentet, men också låta bli.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Man gör alltid en helhetsbedömning och kikar på förmåga att spara, övrigt kreditengagemang etc. så det är ingen garanti att få lån bara för att belåningsgraden inte är så hög. Som någon innan sa så vill man gärna att det ska finnas en rimlighet i att klara underhåll, reparationer etc. utan att det ska krävas utökning på lånet.

Det är ju mer aktuell och förmodad framtida återbetalningsförmåga, än belåningsgrad och kontantinsats. Principiellt kan man ju ha en obelånad bostad som man ärvt som man inte får låna på alls, eftersom man saknar inkomst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Vi har fått möjlighet att få köpa en fastighet som är värderad till nästan 5 miljoner, men eftersom det är inom släkten får vi köpa den för 2 miljoner. Vi kommer inte kunna pytsa in 15% insats för detta. Är 15% ett hårt krav när det är fråga om ett lån som inte ens är hälften av vad fastigheten är värd på marknaden?

Jag är inte expert men jag har för mig man kan råka illa ut om man säljer under marknadsvärdet till tex släkt och vänner.

Skatteverket kan kräva skatt av säljaren som om det hade sålts för 5m som är marknadspris då det kan räknas som att försöka undvika vinstskatt att sälja det till underpris.

Som sagt ingen expert. Bara hörde om något sådant för nått år sedan.

Angående löner. Om företag ökar sina kostnader i linje med inflationen så borde det så småningom öka arbetarnas löner i samma utsträckning på företagen. Dock utslaget på flera år för att inte elda på inflationen.

Även om man har eget företag utan anställda kan man inte höja hur mycket man vill om folk får mindre och mindre pengar i plånboken.

Alternativet är att alla ska acceptera att vi blivit permanent fattigare för riksbanken lär väl knappast vilja ha en deflation till dess att priserna är vad de skulle varit utan superinflationen.

En positiv nyhet är att värdet av råvaror på världsmarknadenbörjat sjunka.

Tex vete är på lägsta nivån sedan 2021. Det var råvaror som började gå upp i pris och det tog sedan några månader innan det slog igenom i vanliga butiker. Det lär vara samma nu att om några månader kommer lägre råvarupriserna ha effekt på slutpriset.

Glömde det är i dollar och kronan har tappat i värde mot dollarn så priserna kan nog ändå förbli högre än innan. Men borde sjunka mot nu.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Hela poängen med att uttryckligen skriva att det inte är förskott på arv är just att undvika den situationen. Gör man inte det riskerar man att hamna i tolkningsfrågor om vad som var avsett. I grunden har man trots allt rätt att förfara med sin egendom på det sätt man finner lämpligt så länge man lever och är någorlunda tillräknelig, samt inte agerar under tillräckligt stort tvång e dyl. Den delen av mitt inlägg som du klippte bort, särskilt den sista meningen, gäller dock fortfarande... Att i foruminlägg göra en fullständig utredning av den här typen av frågor på basis av sparsmakad information är inte riktigt görbart. Men som sagt, det behöver inte vara en fråga överhuvudtaget eftersom det stod "släkt".

(För den som undrar så är det som Cerb avser främst frågan laglott (halva arvslotten), som inte går att testamentera bort. Eller rättare sagt, det går, men den som blir förfördelad kan invända mot testamentet, men också låta bli.)

Att skriva en sådan sak hjälper tyvärr inte om gåvan givits i närtid av bortgång. Då det tolkas som att man försökt att runda arvsrätten. Så du kan faktiskt inte ge bort allt du äger precis innan du går bort heller.

Permalänk
Medlem

Köpte hus

Har ett lån på 3 år och på 606.100SEK med en ränta på 1,19%
Ett annat lån på 5 år och 1.455.000SEK med en ränta på 1,06%

Vårat lån på 3 år går ut nu slutet av Juni 2023.

Vad rekommenderar ni som har koll och insatta vi ska göra just då?

Vi har Nordea som bank.

Mvh

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Att skriva en sådan sak hjälper tyvärr inte om gåvan givits i närtid av bortgång. Då det tolkas som att man försökt att runda arvsrätten. Så du kan faktiskt inte ge bort allt du äger precis innan du går bort heller.

Det här blir bara rundgång eftersom du läser selektivt, men det som diskuteras (för den som är intresserad) är ärvdabalkens 6:e och 7:e kapitel. För den här kommentaren är det 7:4 det är frågan om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Köpte hus

Har ett lån på 3 år och på 606.100SEK med en ränta på 1,19%
Ett annat lån på 5 år och 1.455.000SEK med en ränta på 1,06%

Vårat lån på 3 år går ut nu slutet av Juni 2023.

Vad rekommenderar ni som har koll och insatta vi ska göra just då?

Vi har Nordea som bank.

Mvh

Om du fick sådana låga räntor så verkar du redan ha bra koll på hur man förhandlar.
Så väl bara göra som sist?

Blir ju självklart inte 1% nu men rabatten bör vara ungefär samma.

Jag har haft Nordea i 13 år och deras listräntor har aldrig legat under runt 2%

När jag band om för 3 år sedan låg 3 år på 1.89 och jag fick 0.10 rabatt till 1.79 medan du fick nästan 1% rabatt så som sagt du verkar redan vara bra på det 😁

Edit: jag ringde SEB och de ska ringa mig imorgon så ska jag se vad de kan ge och jämföra för Nordea har varit väldigt snåla med rabatt i alla år. Kollade med mamma som har Nordea med och hon har fått som jag senast fick hon 0.25 i rabatt på 5 år. Som tur är var räntan lägre för ett år sedan så hon har bara 2% men just rabatten var ändå låg mot vad andra har här. Hon har dock lågt lån med ännu mindre än mig för hon köpte huset 92 och då var priserna mycket lägre.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Om du fick sådana låga räntor så verkar du redan ha bra koll på hur man förhandlar.
Så väl bara göra som sist?

Blir ju självklart inte 1% nu men rabatten bör vara ungefär samma.

Jag har haft Nordea i 13 år och deras listräntor har aldrig legat under runt 2%

När jag band om för 3 år sedan låg 3 år på 1.89 och jag fick 0.10 rabatt till 1.79 medan du fick nästan 1% rabatt så som sagt du verkar redan vara bra på det 😁

Grejen jag har inte alls koll, men vi sa att vi ska ha bra ränta om vi ska byta från Swedbank. Så dom pruta ner sig själva och sänkte mina privata lån med Swedbanks 4,55% ränta ner till 2,95% på Nordea. (nu har dom gått upp en del som alla kanske fattar)

Men nog om det, vad rekommenderar ni som har koll och insatta vi ska göra just då? Vad tror ni räntan kommer ligga på för diverse månader/år?
Vad tycker ni vi ska köra på?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |