Frågor om bolån? Hit me!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur är det möjligt att bostadspriserna går upp trots rådande situation och att det kommer bli värre?

Tänkte precis ta upp detta. Priserna steg i februari för bostadsrätter.

Tror det sas att det kan vara så att folk har väntat på att det ska falla men när det inte gör det så har många samtidigt gett upp och börjat köpa igen. Men jag vet inte då borde väl antal sålda ha stigit isåfall och det vet jag inte om det har?

Kan det vara så att folk säljer sina villor och flyttar till bostadsrätt för att spara pengar/stadigare ekonomi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirre55:

Fast har priserna gått upp? De artiklar du läser idag om detta är från Mäklarstatistik, de dribblar med siffror för att få till ett för mäklarna så gynnsamt resultat som möjligt. Valueguard får ju inte längre publicera sin kvalitetsjusterade bostadsprisstatistik offentligt av Konkurrensverket.

Mja, det var Mäklarstatistik som låg bakom förbudet mot offentlig publicering (då de levererar grunddatan) och Valueguard försökte få stoppet stoppat av Konkurrensverket, vilket inte lyckades.

https://www.konkurrensverket.se/informationsmaterial/nyhetsar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirre55:

Fast har priserna gått upp? De artiklar du läser idag om detta är från Mäklarstatistik, de dribblar med siffror för att få till ett för mäklarna så gynnsamt resultat som möjligt. Valueguard får ju inte längre publicera sin kvalitetsjusterade bostadsprisstatistik offentligt av Konkurrensverket.

Lars Wilderäng skriver om situationen gällande statistik här: https://cornucopia.se/2023/02/ras-for-rantorna-i-usa-blandat-...

Jag blir alltid förvånad och förfärad över hur okritiskt media rapporterar slutsatserna från Mäklarstatistik och dessutom låter de stora mäklarhusen kommentera. Mindre förvånad blir jag över att dessa aktörer oftast säger att det finns en uppgång runt hörnet...

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk

Så länge folk har kvar sina jobb, vilket fortfarande verkar vara fallet generellt, så gissar jag att priserna kommer hålla sig hyfsat stabila. Självklart vill mäklarna göra det bästa av deras egen situation, som alla andra. Det behöver inte betyda att dom har fel om att marknaden lyckas absorbera det högre ränteläget.

Med det sagt är det självklart oroande om blir svårare för oberoende aktörer att få en bra bild av statistiska läget.

Ber om ursäkt för glidning från ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@slipbit, Du taggade en butiksrepresentant utan att det finns något i ditt inlägg att kommentera för denne.
Detta är alltså totalt onödigt brus/spam för dessa personer som hellre hade kunnat gå till att hjälpa någon i forumet. Vi kör någon form av reflektion innan vi taggar folk tycker jag. Jag tog bort taggningen.

f*n också. Fingret slant och @ kom med bara av farten. Självklart ska de inte taggas. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Tänkte precis ta upp detta. Priserna steg i februari för bostadsrätter.

Tror det sas att det kan vara så att folk har väntat på att det ska falla men när det inte gör det så har många samtidigt gett upp och börjat köpa igen. Men jag vet inte då borde väl antal sålda ha stigit isåfall och det vet jag inte om det har?

Kan det vara så att folk säljer sina villor och flyttar till bostadsrätt för att spara pengar/stadigare ekonomi?

Jag bor i ett bostadsrättsradhus, värt 4 mille. Vi har fjärrvärme och villorna är helt enkelt för dyra för gemene man. Med dagens ränta så kommer många som tjänar 100K/månad brutto tillsammans få svårt att betala av räntorna+ för ett 5-6miljoners lån som en villaägare som kom in nyligen och inte varit med bostadskarriären. Det är el, uppvärmning och alla avgifter som tillkommer som pressar den marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Jag bor i ett bostadsrättsradhus, värt 4 mille. Vi har fjärrvärme och villorna är helt enkelt för dyra för gemene man. Med dagens ränta så kommer många som tjänar 100K/månad brutto tillsammans få svårt att betala av räntorna+ för ett 5-6miljoners lån som en villaägare som kom in nyligen och inte varit med bostadskarriären. Det är el, uppvärmning och alla avgifter som tillkommer som pressar den marknaden.

När du skriver att 2 personer som tjänar 100 000 brutto får svårt att betala av sina lån, vilka räntor räknar du på och hur ser kalkylen ut?

100 000 brutto ger ca 70 000 netto.

Ett lån på 5 miljoner med 5% ränta + amortering ger en månadskostnad på 30000 (innan skatteavdrag) Det ger 40 000 kvar till övriga utgifter. Vid 7% ränta är kostnaden 38700 innan skatteavdrag.

Jag tror absolut många människor i Sverige kommer få det tufft då de flesta par inte tjänar 100 000 brutto, men jag får inte ihop din verklighetsbild. Kan du utveckla lite hur du tänker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Planeto:

När du skriver att 2 personer som tjänar 100 000 brutto får svårt att betala av sina lån, vilka räntor räknar du på och hur ser kalkylen ut?

100 000 brutto ger ca 70 000 netto.

Ett lån på 5 miljoner med 5% ränta + amortering ger en månadskostnad på 30000 (innan skatteavdrag) Det ger 40 000 kvar till övriga utgifter. Vid 7% ränta är kostnaden 38700 innan skatteavdrag.

Jag tror absolut många människor i Sverige kommer få det tufft då de flesta par inte tjänar 100 000 brutto, men jag får inte ihop din verklighetsbild. Kan du utveckla lite hur du tänker?

Det där med 70K netto är ju bara om båda tjänar 50K var. Finns de som har det 70/30. Då är det inte 70K då vi inte har sambeskattning i Sverige sedan långt tid tillbaka.

De har oftast barn som kostar. Sen räcker det inte med att bara bo. Du har avgifter för uppvärmningen, sophämtning, vatten/avlopp. Avsättning för renovering osv. Men jag borde ha varit tydligare, chocken blir ju när man tittar på skillnaden på 4%. Du har oftast en budgetkalkyl om du , säg köpte för 2 år sen. Du har fått kostnadsökningar som du inte har räknat på tidigare. Jag skulle inte låna 5 mille med bara 100K brutto. Men det är jag det.

Permalänk
Skrivet av slipbit:

Det där med 70K netto är ju bara om båda tjänar 50K var. Finns de som har det 70/30. Då är det inte 70K då vi inte har sambeskattning i Sverige sedan långt tid tillbaka.

De har oftast barn som kostar. Sen räcker det inte med att bara bo. Du har avgifter för uppvärmningen, sophämtning, vatten/avlopp. Avsättning för renovering osv. Men jag borde ha varit tydligare, chocken blir ju när man tittar på skillnaden på 4%. Du har oftast en budgetkalkyl om du , säg köpte för 2 år sen. Du har fått kostnadsökningar som du inte har räknat på tidigare. Jag skulle inte låna 5 mille med bara 100K brutto. Men det är jag det.

Fast banken har redan räknat att man ska klara 7% och överdrivet höga kostnader i KALPen när de beviljar lånet, så din oro är obefogad.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Fast banken har redan räknat att man ska klara 7% och överdrivet höga kostnader i KALPen när de beviljar lånet, så din oro är obefogad.

Men har banken tänkt på att övriga kostnader som ökat enormt. Säg elpriset och matpriserna. Man kan skippa ett 4090, men det är drygt att ha 13C i villan och äta snö istället för mat.

Fast nu får jag vara ärlig och säga att jag inte bor i en villa. Kan någon här som faktiskt bor i villa berätta hur mycket deras kostnader har ökat, säg det senaste året.

Permalänk
Skrivet av slipbit:

Men har banken tänkt på att övriga kostnader som ökat enormt. Säg elpriset och matpriserna. Man kan skippa ett 4090, men det är drygt att ha 13C i villan och äta snö istället för mat.

Fast nu får jag vara ärlig och säga att jag inte bor i en villa. Kan någon här som faktiskt bor i villa berätta hur mycket deras kostnader har ökat, säg det senaste året.

Nej det har de inte men de räknade redan väldigt högt på alla poster som jag skrev. Mycket högre än vad man kan dra ner posterna till om man måste.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Nej det har de inte men de räknade redan väldigt högt på alla poster som jag skrev. Mycket högre än vad man kan dra ner posterna till om man måste.

Ja, förmodligen blir det så och så länge företagen inte varslar så är det piano. Det är först när folk blir av med jobbet, men @kakann kanske kan svara på om det faktiskt är någon kris på bomarknaden

Permalänk
Skrivet av slipbit:

Men har banken tänkt på att övriga kostnader som ökat enormt. Säg elpriset och matpriserna. Man kan skippa ett 4090, men det är drygt att ha 13C i villan och äta snö istället för mat.

Fast nu får jag vara ärlig och säga att jag inte bor i en villa. Kan någon här som faktiskt bor i villa berätta hur mycket deras kostnader har ökat, säg det senaste året.

Vi bor för övrigt i hus med ungefär den lånenivån och något lägre inkomster än 100k brutto. Vi skulle nog klara räntor uppåt 15%, även om det vid den nivån skulle börja bli tufft och inte blir så mycket över till annat, vi skulle behöva ansöka om amorteringsfrihet och begära jämkning av ränteavdrag m.m.

Kostnaderna för el och ränta har skjutit i höjden och ungefär dubbleratas jämfört med för 2 år sen, i övrigt har boendekostnaderna inte ökat så mycket för oss. Snarare har renoveringskostnaderna minskat rejält då vi ligger lågt med det i nuläget i väntan på att det ekonomiska läget ska stabiliseras.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det där med 70K netto är ju bara om båda tjänar 50K var. Finns de som har det 70/30. Då är det inte 70K då vi inte har sambeskattning i Sverige sedan långt tid tillbaka.

Om man bor i Stockholm så får man ut (för år 2023) 72k om man är två personer där ena tjäna 30k och den andra 70k. Tjänar bägge 50k så blir totalen 76k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Vi bor för övrigt i hus med ungefär den lånenivån och något lägre inkomster än 100k brutto. Vi skulle nog klara räntor uppåt 15%, även om det vid den nivån skulle börja bli tufft och inte blir så mycket över till annat, vi skulle behöva ansöka om amorteringsfrihet och begära jämkning av ränteavdrag m.m.

Kostnaderna för el och ränta har skjutit i höjden och ungefär dubbleratas jämfört med för 2 år sen, i övrigt har boendekostnaderna inte ökat så mycket för oss. Snarare har renoveringskostnaderna minskat rejält då vi ligger lågt med det i nuläget i väntan på att det ekonomiska läget ska stabiliseras.

Skönt att höra. Det sista man vill är att folk ska lämna sina hus och hem. Har ni amorteringsfritt? Om jag räknar 15%*5000000=750K. Blir 62500kr/månad innan ränteavdrag, 30% på de första 100K och sen 22% på resten. Vi avrundar snyggt till 50K per månad i ränta. Då har ni 20K kvar att leva å. Hur går det ihop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Fast nu får jag vara ärlig och säga att jag inte bor i en villa. Kan någon här som faktiskt bor i villa berätta hur mycket deras kostnader har ökat, säg det senaste året.

Våra kostnader har ökat runt 3000 kr under 2022 jämfört med 2021 skulle jag tro. Totalt för året alltså. Jag tar inte med mat i detta då vi måste äta även om vi skulle bo i lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Om man bor i Stockholm så får man ut (för år 2023) 72k om man är två personer där ena tjäna 30k och den andra 70k. Tjänar bägge 50k så blir totalen 76k.

Vilken kommun har du räknat på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Nej det har de inte men de räknade redan väldigt högt på alla poster som jag skrev. Mycket högre än vad man kan dra ner posterna till om man måste.

Fast KALP siffror är inte tagna ur luften. Det är kalkyler som konsumentverket sammanställer varje år som bankerna använder och det finns många som kan komma att fara illa ute som har tagit lån innan prisinflationen drog igång

Du får passa dig för att kalla någon annans oro är obefogad, du vet knappt något om deras liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Vilken kommun har du räknat på?

Det står i texten du citerade. Stockholm, dvs tabell 30.

Tar man Göteborg (tabell 33) så blir det istället 69.5k netto om man tjänar 30k+70k resp 74k netto om man tjänar 50k+50k.

Permalänk
Skrivet av leopard01:

Fast KALP siffror är inte tagna ur luften. Det är kalkyler som konsumentverket sammanställer varje år som bankerna använder och det finns många som kan komma att fara illa ute som har tagit lån innan prisinflationen drog igång

Du får passa dig för att kalla någon annans oro är obefogad, du vet knappt något om deras liv.

Det vet jag mycket väl. Men om siffrorna är mycket högre än vad man klarar att leva på om det kniper eller om man är ekonomisk/"snål" så är det högre siffror än vad det skulle behöva vara. Den genomsnittliga svensken är ganska oekonomisk. Så jo, att oroa sig för att någon som tjänar 100k brutto inte ska klara sig är obefogad oro. Får höginkomsttagare problem så har vi mycket större problem i samhället än att oroa oss för att höginkomsttagare inte ska klara boendekostnader. Isf kommer det vara lanserat ekonomiska räddningspaket utan dess like redan vid det laget.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det där med 70K netto är ju bara om båda tjänar 50K var. Finns de som har det 70/30. Då är det inte 70K då vi inte har sambeskattning i Sverige sedan långt tid tillbaka.

De har oftast barn som kostar. Sen räcker det inte med att bara bo. Du har avgifter för uppvärmningen, sophämtning, vatten/avlopp. Avsättning för renovering osv. Men jag borde ha varit tydligare, chocken blir ju när man tittar på skillnaden på 4%. Du har oftast en budgetkalkyl om du , säg köpte för 2 år sen. Du har fått kostnadsökningar som du inte har räknat på tidigare. Jag skulle inte låna 5 mille med bara 100K brutto. Men det är jag det.

Du har fel. Jag och min fru tjänar med fördelningen 65/35 och vi får ut mer än 70. Vi bor i en kommun nära Stockholm med högre skatt än Stockholms kommun.

Jag har barn, bor i hus som är eluppvärmt med hög belåningsgrad och har nog relativt höga omkostnader för bil, räkningar, mat etc. Vi klarar en ränta upp mot 10% innan det börjar svida rejält. Vi ligger precis under kvoten för att amortera 1% extra. 75% av alla nya lån i Stockholm ligger under skuldkvoten (siffror för 2021) Som TobiasStockholm skriver har banken gjort en KALP-kalkyl som utgår från ett högre ränteläge, vi har haft hårdare regler ett bra tag nu.

Jag tror du behöver nyansera din världsbild och uppdatera dig lite om hur läget ser ut. När jag läser dina inlägg så gillar du att kasta runt uttryck som "blodbad". Jag förstår inte riktigt vad du tror kommer hända framöver, men vi är inte på väg tillbaka till Stenåldern.

De grupper som jag är orolig för är framförallt pensionärer och låginkomsttagare ute i landet som fått kraftigt höjda kostnader i och med skenande elpriser. De kanske är lågt belånade, men att betala 20 000kr i elräkning för en villa i Skåne när man tillsammans får ut 25000 i pension per månad som par är tyvärr en verklighet för många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leopard01:

Fast KALP siffror är inte tagna ur luften. Det är kalkyler som konsumentverket sammanställer varje år som bankerna använder och det finns många som kan komma att fara illa ute som har tagit lån innan prisinflationen drog igång

Den är dock fortfarande baserad på någon slags 'normal' som inte är kostnadsoptimerad, och precis som är hans poäng KAN man dra ned den rätt mycket om man vill/måste.

Det går utmärkt att tex laga en böngryta för hela veckan på torkade vita bönor man köpt för nästan inget.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Planeto:

Du har fel. Jag och min fru tjänar med fördelningen 65/35 och vi får ut mer än 70. Vi bor i en kommun nära Stockholm med högre skatt än Stockholms kommun.

Jag har barn, bor i hus som är eluppvärmt med hög belåningsgrad och har nog relativt höga omkostnader för bil, räkningar, mat etc. Vi klarar en ränta upp mot 10% innan det börjar svida rejält. Vi ligger precis under kvoten för att amortera 1% extra. 75% av alla nya lån i Stockholm ligger under skuldkvoten (siffror för 2021) Som TobiasStockholm skriver har banken gjort en KALP-kalkyl som utgår från ett högre ränteläge, vi har haft hårdare regler ett bra tag nu.

Jag tror du behöver nyansera din världsbild och uppdatera dig lite om hur läget ser ut. När jag läser dina inlägg så gillar du att kasta runt uttryck som "blodbad". Jag förstår inte riktigt vad du tror kommer hända framöver, men vi är inte på väg tillbaka till Stenåldern.

De grupper som jag är orolig för är framförallt pensionärer och låginkomsttagare ute i landet som fått kraftigt höjda kostnader i och med skenande elpriser. De kanske är lågt belånade, men att betala 20 000kr i elräkning för en villa i Skåne när man tillsammans får ut 25000 i pension per månad som par är tyvärr en verklighet för många.

Jag behöver nog nyansera bilden. Självklart. Men jag tror på blodbad. För 5 miljoner i lån för ett par som tjänar 100K brutto i månaden är ju ganska lite och man får ingen villa för 5 mille i Stockholm. Inte Hässelby där jag kikat iaf, som ändå är i utkanten. Jag vet bara själv att när mitt bundna lån på 2,8 mille löper ut så kommer jag få en ränta på , säg 4%. Jag kommer med andra ord få 3 ggr så hög ränta. Det betyder 6000kr mindre att spendera varje månad. 72000 mindre att spenderat på varor och tjänster. Men det kanske inte påverkar, inte ens när alla som inte har bunden ränta till ett par procent. Vi har en konsumtionsdriven ekonomi. 100K i bruttolön är mycket. Typ medelklassen och det är när den stora massan måste dra åt svångremmen som låginkomsttagarna blir utan jobb.

Permalänk
Medlem

Roligt att ni diskuterar höginkomsttagare och deras farhågor. 100k?? Medianlönen är 33k, så rimligare är att prata 66k brutto i hushållet och hur de påverkas. De med 100k brutto kommer klara sig, så oroa er inte.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

. Jag vet bara själv att när mitt bundna lån på 2,8 mille löper ut så kommer jag få en ränta på , säg 4%.

Jag tror att majoriteten av de som bor i bostadsrätt eller villa har lägre lån än så.

Permalänk
Medlem

KALP:

https://www.swedbank.se/privat/vara-kundpaket/nyckelkund/vad-...

Kläder, hygien, sport, fritid går att dra ner till nära noll en period om det krisar.
Lokala resor är väldigt individuellt.
Hur de får tv, telefon och internet till 1760 vet jag inte, jag betalar under tusenlappen med ett par streamingtjänster.

Jag är rätt övertygad om att en ensamstående vuxen kan leva på mindre än 12520: exkl hyra om det behövs.

De här siffrorna är såklart baserade på någon form av genomsnitt över tid, men de är inte ett hårt fakta på vad man behöver för att klara sig en period.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tror att majoriteten av de som bor i bostadsrätt eller villa har lägre lån än så.

Om man inte kom in i marknaden sent som någon skrev för ett par dagar sen. De som har låg belåningsgrad påverkas ju knappt av räntenivån. Det säger ju sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Roligt att ni diskuterar höginkomsttagare och deras farhågor. 100k?? Medianlönen är 33k, så rimligare är att prata 66k brutto i hushållet och hur de påverkas. De med 100k brutto kommer klara sig, så oroa er inte.

Det diskuteras ju villor i och runt stockholm så jag antar det är höginkomsttagare som bor där i regel.

Har man 66k brutto tillsammans har man antagligen mindre lån (?)

Tror att själva poängen här var att de flesta som har stora lån, dyra hus osv nog kommer kunna klara sig medan det är just andra med i regel lägre inkomster som kommer få det hårdast...

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Jag behöver nog nyansera bilden. Självklart. Men jag tror på blodbad. För 5 miljoner i lån för ett par som tjänar 100K brutto i månaden är ju ganska lite och man får ingen villa för 5 mille i Stockholm. Inte Hässelby där jag kikat iaf, som ändå är i utkanten. Jag vet bara själv att när mitt bundna lån på 2,8 mille löper ut så kommer jag få en ränta på , säg 4%. Jag kommer med andra ord få 3 ggr så hög ränta. Det betyder 6000kr mindre att spendera varje månad. 72000 mindre att spenderat på varor och tjänster. Men det kanske inte påverkar, inte ens när alla som inte har bunden ränta till ett par procent. Vi har en konsumtionsdriven ekonomi. 100K i bruttolön är mycket. Typ medelklassen och det är när den stora massan måste dra åt svångremmen som låginkomsttagarna blir utan jobb.

Om du har lån på 5 miljoner har du inte köpt en villa för 5 miljoner. Snarare en villa för 7-10 miljoner vilket är över snittet i Stockholm.

Jag håller med om att är det människor med lägre inkomster som kommer få det svårare, det var du som skrev specifikt att människor med 100K brutto och 5-6 miljoner i lån kommer få det svårt. Och det är väl lite poängen med mina inlägg.

I en tråd som handlar om tips om bolån och i förlängningen husköp är det kontraproduktivt att kasta ur sig saker som du inte har en aning om. Det kanske är bättre att ge råd utifrån din egen situation (vilket du precis gjorde, så bra jobbat där).

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Roligt att ni diskuterar höginkomsttagare och deras farhågor. 100k?? Medianlönen är 33k, så rimligare är att prata 66k brutto i hushållet och hur de påverkas. De med 100k brutto kommer klara sig, så oroa er inte.

Det är mitt fel. Jag bara drog till med 100K vilket är ändå lite mer än medianlönen. Ett försök att förklara varför borätter ökar, men inte villorna, men det verkar som alla som bor i villor här på forumet lever svinbilligt. Så min tes gick ju sönder lite. :/