Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem

Prisjakt allows you to see full price history without logging in. Pricerunner only allows up to 6 months. Not a major thing, but one point for Prisjakt!

Permalänk
Medlem

Hittade den här datorn på mediamarkt idag. Långt över min egen prisklass men tyckte att man såg ut att få mycket för pengarna? Långt ifrån någon expert dock men här är den iallafall:
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sharkgaming-rgbeast-i90...

Bra deal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _gabbEE:

Hittade den här datorn på mediamarkt idag. Långt över min egen prisklass men tyckte att man såg ut att få mycket för pengarna? Långt ifrån någon expert dock men här är den iallafall:
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sharkgaming-rgbeast-i90...

Bra deal?

Mjaa skulle jag nog säga då. "Gamla" grejer, man kan få 7900 XT och 13600K, åtminstone, i en egenbygg dator för ungefär samma peng, om den nu ska vara till gaming. Och den skulle vara bättre.

Edit:

Slängde ihop ett exempel på bättre dator för samma peng. OBS med RTX 4090 till och med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _gabbEE:

Hittade den här datorn på mediamarkt idag. Långt över min egen prisklass men tyckte att man såg ut att få mycket för pengarna? Långt ifrån någon expert dock men här är den iallafall:
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sharkgaming-rgbeast-i90...

Bra deal?

Processor är flera generationer gammal och grafikkort är också gammalt

Köp inte! Se rekommendationen ovan istället

Permalänk
Skrivet av Danieleet:

Nu har mina hörlurar, XM4, som jag köpte via Halebop under black friday skickats.

Mina också, tog ju ingen tid och sedan avbetalningen på 166kr/mån i 12 månader eller vad det var.
Jag snackade med supportet i ett försök att göra en engångsbetalning, då frågade de mig var jag hade fått rabattkoden (-500kr) ifrån
Det var i denna tråd men jag svarade inte på denna fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Normgivaren:

Produkt: PlayStation VR2 Horizon Call of the Mountain-bundle
Länk: https://www.komplett.se/product/1220974/gaming/spelutrustning...
Kategori: Övrigt
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7311891
Pris: 7390 kr

Gissar att det blivit något fel när de lade upp denna. Borde kosta 500 mer. Avbokade på cdon och lade en beställning här istället så får vi se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jallle:

Gissar att det blivit något fel när de lade upp denna. Borde kosta 500 mer. Avbokade på cdon och lade en beställning här istället så får vi se vad som händer.

Vet någon hur det blir om man inte har diskläsare?
Kommer spelet på skiva eller går det att ladda ner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Produkt: Monoprice 8K SlimRun AV Ultra High Speed HDMI Cable 50ft - AOC 48Gbps Black
Länk: https://www.monoprice.eu/products/monoprice-8k-slimrun-av-ult...
Kategori: Kabel
Prisjakt: -
Pris: €36.99

15 meter optisk hdmi kabel.

Jag har fått hem kabeln nu och kan meddela att för min del maxar den 4k 60hz utan HDR. Så det blir att skicka tillbaka.
Varför ens bemöda sig med att marknadsföra produkten som ultra high speed 48gbps.
Kanske för att lura folk som inte kommer använda full bandbredd?

Source: 4090
Display: LG C9 65"

Jag har en annan 15m sedan tidigare som funkar men den kostade 1700kr och inte 420kr.

Men vem vet, kanske är min kabel eller min kombination av hårdvara som ställer till det. Hoppas era funkar.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Vet någon hur det blir om man inte har diskläsare?
Kommer spelet på skiva eller går det att ladda ner?

PlayStation™Store-kupongkod för Horizon Call of the Mountain*
* Kan lösas in på PlayStation™Store. PlayStation™Network-konto och internetanslutning med hög kapacitet krävs. Användare måste ha fyllt 16 år. Användare som inte har fyllt 18 år måste ha målsmans tillstånd. PlayStation™Network (PSN) och PlayStation™Store omfattas av användarvillkor samt av lands- och språkbegränsningar. Fullständiga villkor gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

PlayStation™Store-kupongkod för Horizon Call of the Mountain*
* Kan lösas in på PlayStation™Store. PlayStation™Network-konto och internetanslutning med hög kapacitet krävs. Användare måste ha fyllt 16 år. Användare som inte har fyllt 18 år måste ha målsmans tillstånd. PlayStation™Network (PSN) och PlayStation™Store omfattas av användarvillkor samt av lands- och språkbegränsningar. Fullständiga villkor gäller.

Stort tack. Blir att beställa då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jallle:

Gissar att det blivit något fel när de lade upp denna. Borde kosta 500 mer. Avbokade på cdon och lade en beställning här istället så får vi se vad som händer.

Ja, det känns lite suspekt men jag la en beställning jag med (på faktura så man slipper ligga ute med cash). Har en hos Webhallen sen släppet också på samma bundle.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Läste här om Samsung J90 skaftdammsugare erbjudan. Jag var på väg att beställa den när jag såg att Elgiganten säljer Samsung Bespoke Jet Complete för 5995kr. Hos Samsung kostar det 10500kr.

https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/dammsu...

På Elgiganten testade jag båda. Bespoken Jet var bättre på följande:
- väger mindre och enklare att hantera
- mycket snyggare och genomtänkt design. Den ska stå framme utan att det ser ut som ett städskåp
- integrerat rengöringssystem med laddning. På J90 finns det separat men det ser ut som en soptunna och man måste ta av behållaren från dammsugaren först
- tillbehören har uppdaterats

Det är lätt värt de 2200kr i mellanskillnaden.

PS. Testade även Dyson V15 och gillade den inte. Inte på grund av funktionen utan för att den såg ut som våldförd Picasso tavla.

Permalänk
Medlem

Ingen som har tips på en bra bärbar förutom den där på Power för 10500:-, den hamnar långt över budget.

Tips på bärbar dator för runt 7tusen uppskattas!
Ska användas till enklare multimedia och surf.
En dator till morsan helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFC:

Ingen som har tips på en bra bärbar förutom den där på Power för 10500:-, den hamnar långt över budget.

Tips på bärbar dator för runt 7tusen uppskattas!
Ska användas till enklare multimedia och surf.
En dator till morsan helt enkelt.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! 👍

Den sista känns som den mest troliga. Lite större skärm för någon med sämre syn.

https://www.inet.se/produkt/1967333/acer-aspire-5-15-6-i5-8gb...

Hur står denna sig? Något bättre men dyrare?

Acern på Elgiganten har pluset att den kan man åka och köpa i butik i helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFC:

Ingen som har tips på en bra bärbar förutom den där på Power för 10500:-, den hamnar långt över budget.

Tips på bärbar dator för runt 7tusen uppskattas!
Ska användas till enklare multimedia och surf.
En dator till morsan helt enkelt.

Varning för den andra datorn, en TN skärm kommer ni aldrig bli nöjda med och är som att kasta pengar i sjön.

Den första datorn är intressant mest för att du kan hitta den billigare i elgigantens outlet,
för de flesta bärbara i prisklassen ideapad, vivobook etc etc så kan de vara plastiga och ha dålig skärm
så jag rekommenderar ändå att du tar dig till butiken och tittar på dessa och då kan du lika väl ta fram en outletvara och granska den noga.

Vill du ha ett tips så skulle jag lägga på lite pengar och ta mig upp i 'pro' klassen för att vara säker på bra komponenter.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...
För din mamma så är det kanske inte en fördel med för högupplöst skärm eller 16 gb minne,
men varje försök att hitta billigare datorer tycker jag leder till att man glider ner i budgetklassen och då blir det svårare att skilja fynden från skräpet.

Man kan hitta outletfynd av bättre datorer också, men ofta är inte prisskillnaden mot en aktuell dator på rea värt besväret;
https://www.elfynd.se/asus-zenbook-14-ux425-14-barbar-dator-i...
gå ner till i3, 8gb, 256gb och hd för drygt en tusenlapp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Varning för den andra datorn, en TN skärm kommer ni aldrig bli nöjda med och är som att kasta pengar i sjön.

Den första datorn är intressant mest för att du kan hitta den billigare i elgigantens outlet,
för de flesta bärbara i prisklassen ideapad, vivobook etc etc så kan de vara plastiga och ha dålig skärm
så jag rekommenderar ändå att du tar dig till butiken och tittar på dessa och då kan du lika väl ta fram en outletvara och granska den noga.

Vill du ha ett tips så skulle jag lägga på lite pengar och ta mig upp i 'pro' klassen för att vara säker på bra komponenter.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...
För din mamma så är det kanske inte en fördel med för högupplöst skärm eller 16 gb minne,
men varje försök att hitta billigare datorer tycker jag leder till att man glider ner i budgetklassen och då blir det svårare att skilja fynden från skräpet.

Man kan hitta outletfynd av bättre datorer också, men ofta är inte prisskillnaden mot en aktuell dator på rea värt besväret;
https://www.elfynd.se/asus-zenbook-14-ux425-14-barbar-dator-i...
gå ner till i3, 8gb, 256gb och hd för drygt en tusenlapp?

Tack för synpunkterna! De ska beaktas. Får åka iväg med henne och kolla på en 14", så ser vi om hon kan tänka sig en sådan.

Instämmer med att många av datorerna på rea runt det priset känns ganska likvärdiga och ofta som att de är i budgetklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFC:

Ingen som har tips på en bra bärbar förutom den där på Power för 10500:-, den hamnar långt över budget.

Skrivet av pacc:

Varning för den andra datorn, en TN skärm kommer ni aldrig bli nöjda med och är som att kasta pengar i sjön.

Den första datorn är intressant mest för att du kan hitta den billigare i elgigantens outlet,
för de flesta bärbara i prisklassen ideapad, vivobook etc etc så kan de vara plastiga och ha dålig skärm
så jag rekommenderar ändå att du tar dig till butiken och tittar på dessa och då kan du lika väl ta fram en outletvara och granska den noga.

Vill du ha ett tips så skulle jag lägga på lite pengar och ta mig upp i 'pro' klassen för att vara säker på bra komponenter.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...
För din mamma så är det kanske inte en fördel med för högupplöst skärm eller 16 gb minne,
men varje försök att hitta billigare datorer tycker jag leder till att man glider ner i budgetklassen och då blir det svårare att skilja fynden från skräpet.

Man kan hitta outletfynd av bättre datorer också, men ofta är inte prisskillnaden mot en aktuell dator på rea värt besväret;
https://www.elfynd.se/asus-zenbook-14-ux425-14-barbar-dator-i...
gå ner till i3, 8gb, 256gb och hd för drygt en tusenlapp?

Mycket bra synpunkter! Nedanstående köpte jag till min pappa i december (ungefär samma use-case). Kostade då 5990kr. Om det inte är superbråttom med ny dator så kanske du kan hålla lite bevakning på ett par olika modeller!

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Mycket bra synpunkter! Nedanstående köpte jag till min pappa i december (ungefär samma use-case). Kostade då 5990kr. Om det inte är superbråttom med ny dator så kanske du kan hålla lite bevakning på ett par olika modeller!

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

Känns ju som att du gjorde ett rejält klipp! 👏
Var det och finns eller fanns det så stor skillnad på vissa datorer när det var julrea och black week? Även om jag kollade då så var det tyvärr inte aktuellt med ny dator just då av andra anledningar och utgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag har fått hem kabeln nu och kan meddela att för min del maxar den 4k 60hz utan HDR. Så det blir att skicka tillbaka.
Varför ens bemöda sig med att marknadsföra produkten som ultra high speed 48gbps.
Kanske för att lura folk som inte kommer använda full bandbredd?

Source: 4090
Display: LG C9 65"

Jag har en annan 15m sedan tidigare som funkar men den kostade 1700kr och inte 420kr.

Men vem vet, kanske är min kabel eller min kombination av hårdvara som ställer till det. Hoppas era funkar.

Fick min för en 30min sedan. Inga problem alls att köra 120Hz 4K HDR, 4090 till C2.
Ska kontrollera med en 138Hz 4K HDR, borde dock inte vara några problem.

Frågan är om du kanske satt kontakterna i fel ordning?
Står Source och Display på dom.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade@LCD:

Fick min för en 30min sedan. Inga problem alls att köra 120Hz 4K HDR, 4090 till C2.
Ska kontrollera med en 138Hz 4K HDR, borde dock inte vara några problem.

Frågan är om du kanske satt kontakterna i fel ordning?
Står Source och Display på dom.

Sätter man kontakterna i fel ordning, så får man ingen bild alls med fiberoptiska kablar. 🙂

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Blev glad när jag såg att Kerbal är gratis på Epic.

Nog för att "space" står i mappnamnet men eh...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade@LCD:

Fick min för en 30min sedan. Inga problem alls att köra 120Hz 4K HDR, 4090 till C2.
Ska kontrollera med en 138Hz 4K HDR, borde dock inte vara några problem.

Frågan är om du kanske satt kontakterna i fel ordning?
Står Source och Display på dom.

Hmm, jag kan kolla igen.
Borde ha satt display i tvn och spurce i gpu.

EDIT:
Det kanske är C9 som skiljer sig mot din C2.
Det var ju ändå LGs första hdmi 2.1-äventyr.
För det maxar på 4k 60hz hdr 8bit här.

Hmm, testade mellan Xbox Series X och min C9 och då funkar 4k 120hz med HDR.
Jag vet att Xboxen maxar på 40Gbps så kabeln klarar tydligen minst det iallafall.
Ska kolla samma hdmi-port med 4090 igen.

Nä, ingen skillnad. Vad skumt ändå.
Min andra kabel funkar direkt utan problem med pcn.
Inte värt huvudvärken iallafall 😁

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Mina också, tog ju ingen tid och sedan avbetalningen på 166kr/mån i 12 månader eller vad det var.
Jag snackade med supportet i ett försök att göra en engångsbetalning, då frågade de mig var jag hade fått rabattkoden (-500kr) ifrån
Det var i denna tråd men jag svarade inte på denna fråga.

Går att göra en inbetalning på 2000:-

När jag pratade med kundtjänst för några dagar sedan så fick jag besked om att med första fakturan som kommer i feb, skulle jag kunna betala hela summan, första pappersfakturan ska vara e gratis också
Dock så ville jag betala hela summan med detsamma, så kundtjänstkillen smsade mig uppgifterna så att jag kunde betala in pengarna, inte gjort det ännu dock.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jeppe109:

Jag har fått hem kabeln nu och kan meddela att för min del maxar den 4k 60hz utan HDR. Så det blir att skicka tillbaka.
Varför ens bemöda sig med att marknadsföra produkten som ultra high speed 48gbps.
Kanske för att lura folk som inte kommer använda full bandbredd?

Source: 4090
Display: LG C9 65"

Jag har en annan 15m sedan tidigare som funkar men den kostade 1700kr och inte 420kr.

Men vem vet, kanske är min kabel eller min kombination av hårdvara som ställer till det. Hoppas era funkar.

Ser ut som att den inte är certifierad? Kan vara värt att ha IMO.

NÖRDIC har kablar som är UHS-certifierade (dvs de SKA klara 48 Gbps). Jag köpte deras 10 m AOC-kabel för 990 kr och har haft noll problem med 4K120 10 bit. (RTX 3080, LG C1 55".)
Verifierade även QR-koden med officiella HDMI-appen bara för att.

15 m av samma typ kostar 1050 kr.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ser ut som att den inte är certifierad? Kan vara värt att ha IMO.

NÖRDIC har kablar som är UHS-certifierade (dvs de SKA klara 48 Gbps). Jag köpte deras 10 m AOC-kabel för 990 kr och har haft noll problem med 4K120 10 bit. (RTX 3080, LG C1 55".)
Verifierade även QR-koden med officiella HDMI-appen bara för att.

15 m av samma typ kostar 1050 kr.

Tack för tipset.
Kabeln jag har som funkar är från just Nördic.
Första kabeln jag hittade som funkade med mitt 3080 och min C9 för två år sedan 🙂

Det var enklare förr när man bara behövde gå till affären och köpa en hdmi-kabel med längden man villle ha 😄

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Kan förhoppningsvis bidra till Monoprice-diskussionen. Köpte också en 50fot-kabel, funkar fint med 4k120 HDR och 4:4:4 med 6700xt och Lg c2 65”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adyzz:

Kan förhoppningsvis bidra till Monoprice-diskussionen. Köpte också en 50fot-kabel, funkar fint med 4k120 HDR och 4:4:4 med 6700xt och Lg c2 65”.

Misstänker att det är min C9 som inte gillar kabeln.
Eller så är det något fel på just min kabel.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Mina också, tog ju ingen tid och sedan avbetalningen på 166kr/mån i 12 månader eller vad det var.
Jag snackade med supportet i ett försök att göra en engångsbetalning, då frågade de mig var jag hade fått rabattkoden (-500kr) ifrån
Det var i denna tråd men jag svarade inte på denna fråga.

Det var ju bara att betala totala "skulden" i ett bräde. På pappersfakturan står totalsumman. Samma OCR-nummer och allt.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur länge rean på Power gäller? Specifikt Lenovon för 10499 kr. Är det januari ut?
Verkar som att batteriet på min gamla Lenovo Ideapad Y700 från 2016 börjar tappa musten och jag funderar på en ersättare.
Drar ungefär 1% per minut även när jag inte gör något speciellt på den och ibland går det snabbare.
Den köpte jag för 4219, så det blir en liten prisskillnad...

Någon annan bra kandidat som finns just nu till bra pris?
https://www.power.se/datorer/datorer/barbar-dator/lenovo-legi...