The Shrimp ger spelare en avskalad upplevelse

Permalänk
Melding Plague

The Shrimp ger spelare en avskalad upplevelse

The Shrimp är ett minimalistiskt tangentbord som ger spelare det som behövs för att spela på vift.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Läcker design.
sen vet jag inte hur mycket jag skulle använda den men vill absolut prova.

Permalänk
Hedersmedlem

Ballt. Definitivt en kul gadget att ha, skulle kunna tänka till laptop gaming. Men jag klarar mig med 60% tgb.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Meh, varför inte skaffa en joystick istället?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag använder sedan länge delade tangentbord och det är nice ibland, men det finns två stora nackdelar:

1. Svårt att chatta med bara en halva
2. Väldigt många spel har mängder med funktionalitet utöver "styra din karaktär". Med 21 knappar (vilket är vad jag har på en halva) finns det inte tillräckligt många för att kunna hantera inventory, karta, HUD, huka sig, gå, springa, hoppa, använda items, etc. etc.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Påminner mig om en av mina favoritrecensioner från Amazon :

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag använder sedan länge delade tangentbord och det är nice ibland, men det finns två stora nackdelar:

1. Svårt att chatta med bara en halva
2. Väldigt många spel har mängder med funktionalitet utöver "styra din karaktär". Med 21 knappar (vilket är vad jag har på en halva) finns det inte tillräckligt många för att kunna hantera inventory, karta, HUD, huka sig, gå, springa, hoppa, använda items, etc. etc.

Precis detta, utan ett fullt tangentbord blir ju datorn nästan oanvändbar. Hur ska man mata in lösenordet för att låsa upp datorn? Är verkligen skrivbordets kvadratcentimeter så viktiga borde ju inte handlovsstödet vara så stort?

Känns mer som en gimmick som lika gärna kan vara inramad på väggen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Precis detta, utan ett fullt tangentbord blir ju datorn nästan oanvändbar. Hur ska man mata in lösenordet för att låsa upp datorn? Är verkligen skrivbordets kvadratcentimeter så viktiga borde ju inte handlovsstödet vara så stort?

Känns mer som en gimmick som lika gärna kan vara inramad på väggen

Du får ju ha ett lösenord som passar för tangentbordet?

Jag kan köpa att man vill ha ett delat tangentbord och lägga undan ena delen för maximal musmatteyta, men att bara få med en halva känns löjligt.

Permalänk
Medlem

För oss vänsterhänta? Jag är oldschool och får frammåt med musen så WASD har varit utbytt med IOP och L för att gå bakåt. Prova spela WASD men sätt höger hand på tangentbordet, riktigt kul o hoppa!

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Tanken är väll just att det ska komplettera laptopens tangentbord när man är ute och far, så man får en bra wasd-upplevelse, men sen kan använda laptopens tangentbord för att skriva mm.

Ogillar inte idén, men känns otympligt i andra spel än kanske just fps-spel.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

För oss vänsterhänta? Jag är oldschool och får frammåt med musen så WASD har varit utbytt med IOP och L för att gå bakåt. Prova spela WASD men sätt höger hand på tangentbordet, riktigt kul o hoppa!

Är man ännu mer oldschool om man som vänsterhänt går med piltangenterna hoppar/duckar med shift-ctrl? Frågar åt en vän såklart..😏

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

För oss vänsterhänta? Jag är oldschool och får frammåt med musen så WASD har varit utbytt med IOP och L för att gå bakåt. Prova spela WASD men sätt höger hand på tangentbordet, riktigt kul o hoppa!

Jag har lite svårt att förstå hur du menar. Går du framåt med "O" eller med musen?

Är själv vänsterhänt men använder precis samma uppsättning som majoriteten. WASD+Musen i höger hand. I stort sett oförstående varför det skulle vara ett problem, du lärde väl dig använda en dator som alla andra? Har vänsterfotade gasen till vänster? (haltande jämförelse...)

Gällande "nyheten": Rattarna eller vad man nu ska kalla de förtar ju hela mobilitetstanken. Gissa vilken del som kommer ta stryk under transport och inom kort börja glappa eller helt enkelt gå av? Då bortser jag från att jag personligen inte förstår nyttan alls, oavsett format. Har man ett behov av att justera volym upp och ner så pass ofta att man behöver fysiska rattar bör man ju redan ha någon form av mixer.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem

Känns mycket lockande, beroende på priset såklart. Max 600kr.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Känns mycket lockande, beroende på priset såklart. Max 600kr.

Är inte grundregeln att mindre tangentbord blir dyrare av någon anledning?
Ett super mega deluxe tangentbord med 19x rgb hittar man för 299 på ICA, ett vettigt 60% kostar 2500:-

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Den här hade jag behövt till League of Legends - då hade jag spelat mer och flameat mindre

Permalänk
Medlem

Min razer orbweaver gör jobbet bra med bättre ergonomi. Finns ju även uppdaterade varianter idag men finns väldigt lite att välja på inom detta produktsegment

Visa signatur

//Linus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hetzz:

Jag har lite svårt att förstå hur du menar. Går du framåt med "O" eller med musen?

Är själv vänsterhänt men använder precis samma uppsättning som majoriteten. WASD+Musen i höger hand. I stort sett oförstående varför det skulle vara ett problem, du lärde väl dig använda en dator som alla andra? Har vänsterfotade gasen till vänster? (haltande jämförelse...)

hehe, du är vänsterhänt och använder musen med höger? Känns som på dagis när fröknarna försökte sätta kritan i höger hand istället för vänster (de gjorde det på mig) Jag är kraftigt vänsterhänt. Skriver som en kratta med vänster (smetar texten med resten av handen) men höger är helt oanvändbar, finns ingen som helst finmotorik där inte.

Edit. Jag va tvungen att titta på tangentbordet igen för att komma ihåg hur jag spelade (inte spelat på 7 år aktivt) Jag använder IOP, O för att backa och L är för att ducka i de spela som använder sånt. Jag går fram och skjuter med musen!

Edit 2. Kan tillägga att jag spelade majoriteten av spelen med… penna (vanilla wow, diablo 2 m.fl)… i vänster hand

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Är man ännu mer oldschool om man som vänsterhänt går med piltangenterna hoppar/duckar med shift-ctrl? Frågar åt en vän såklart..😏

Va väl det enda som funka i dukenukem? Minns dom dagarna väl! Med nullmodem!

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Finns säkert någon som vill ha ett Qwer (Queer?) tangentbord.

Skrivet av medbor:

Precis detta, utan ett fullt tangentbord blir ju datorn nästan oanvändbar. Hur ska man mata in lösenordet för att låsa upp datorn? Är verkligen skrivbordets kvadratcentimeter så viktiga borde ju inte handlovsstödet vara så stort?

Känns mer som en gimmick som lika gärna kan vara inramad på väggen

Du kan ju ha lösenord 12345.
Eller om du vill försvåra för hackers, 54321.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Precis detta, utan ett fullt tangentbord blir ju datorn nästan oanvändbar. Hur ska man mata in lösenordet för att låsa upp datorn? Är verkligen skrivbordets kvadratcentimeter så viktiga borde ju inte handlovsstödet vara så stort?

Känns mer som en gimmick som lika gärna kan vara inramad på väggen

Tänk tillbehör till gaminglaptop så faller nog bitarna på plats.

Tangentbordet på min blir oländigt varm, jag hade starkt övervägt en sån här om jag använde den oftare, tyvärr är jag vänsterhänt och kör musen i vänster hand så det funkar nog inte så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

hehe, du är vänsterhänt och använder musen med höger? Känns som på dagis när fröknarna försökte sätta kritan i höger hand istället för vänster (de gjorde det på mig) Jag är kraftigt vänsterhänt. Skriver som en kratta med vänster (smetar texten med resten av handen) men höger är helt oanvändbar, finns ingen som helst finmotorik där inte.

Edit. Jag va tvungen att titta på tangentbordet igen för att komma ihåg hur jag spelade (inte spelat på 7 år aktivt) Jag använder IOP, O för att backa och L är för att ducka i de spela som använder sånt. Jag går fram och skjuter med musen!

Edit 2. Kan tillägga att jag spelade majoriteten av spelen med… penna (vanilla wow, diablo 2 m.fl)… i vänster hand

Precis, tack för ditt svar. Jag upplever fortfarande att människor ler och påpekar att jag använder vänster hand. Dessa är ofta från andra kulturer där man fortfarande lever i tron att vänster hand skulle vara ett sämre alternativ än höger. (jag är fullt medveten om de kulturella nyanserna/skillnanderna)

De försökte på BVC få min mor att tvinga mig använda höger hand. Hon har berättat om hur hon hade heta konversationer med barnmorskan gällande detta.

Jag ser mitt användande av "normaluppsättning" vid datorn ungefär på samma sätt som att jag föredrar engelska över svenska inom IT. Det var vad som fanns tillgängligt och nu är det i runda slängar 20 år för sent för att ändra på det.

Har testat att använda musen med vänster hand i perioder men det går ungefär lika bra som jag gissar på att det gör för dig att skriva med höger. Gällande skrivandet så skriver jag med vänster hand men i många år var jag en sån envis unge som istället för att "acceptera" mig själv som "vänsterhänt" tränade mig på att bli tvåhänt. (klassiker är att klå en högerhänt i armbrytning med deras dominanta arm)

Trevligt att få lite respons från någon som är "mer vänsterhänt" än mig själv och därmed få ett bredare perspektiv. Även inom vår lilla minoritet finns ytterligare grupperingar.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hetzz:

Gällande "nyheten": Rattarna eller vad man nu ska kalla de förtar ju hela mobilitetstanken. Gissa vilken del som kommer ta stryk under transport och inom kort börja glappa eller helt enkelt gå av? Då bortser jag från att jag personligen inte förstår nyttan alls, oavsett format. Har man ett behov av att justera volym upp och ner så pass ofta att man behöver fysiska rattar bör man ju redan ha någon form av mixer.

Jag har som ett scroll hjul på mitt tangentbord för att justera volym upp/ner och finns även en knapp för mute bredvid.
Använder det ändå någorlunda ofta. Inte hela tiden så klart. Men kan ändå bli flera gånger om dagen beroende på vad man gör.
Exempelvis om man ser en YouTube video och sen kommer det reklam med alldeles för hög volym så kan det bli ett snabbt mute eller skruva ner volymen.

Men då har jag fullstort tangentbord och de är placerade ovanför numpad delen.
Så skulle inte bli någon direkt platsbesparing om det inte fanns.
Jämför jag exempelvis med ett fullstort Keytronic tangentbord (till en annan dator) så ovanför numpad finns bara dioderna för CAPS LOCK, Num lock och Scroll lock, samt en ergoforce logga.
Detta tangentbord har också lock-dioderna, bara lite mer slimmat.
Så det enda jag 'saknar' är ergoforce loggan. I ett utrymme som annars bara hade varit död utrymme om det inte fanns något där.
Sen är inte detta ett tangentbord som jag bär med mig heller.
Både tangentbordet jag skriver på nu och nämnda Keytronic tangentbord är kabelanslutna (ej trådlösa).

Vill jag vara lite mer portabel så har jag ett Logitech diNovo Edge och ett Kjelle, tror det är denna modellen, Mediatrack Click v2

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl tänka mig att en sån här kan sitta fint på skrivbordet med. Tänk vad mycket space att veva runt musen på utan att krocka i nåt tangentbord när man 360 no-scopar alla kids Du har det ju så klart som komplement, så du har ett vanligt tangentbord vid sidan av när du ska skriva (gäller även på laptops)

Men den här kommer säkert vara för dyr för vad du får (material? hotswap?), och en knapprad till hade väl inte skadat för att få in lite fler kommandon

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

För oss vänsterhänta? Jag är oldschool och får frammåt med musen så WASD har varit utbytt med IOP och L för att gå bakåt. Prova spela WASD men sätt höger hand på tangentbordet, riktigt kul o hoppa!

Varför inte O-KLÖ?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Varför inte O-KLÖ?

Minns inte varför det blev så, men att gå framåt med tangentbordet känns helt fel. Sen har lillfingret fler alternativ. Ä var secondary function typ zoom, ' (*) va växla vapen, U va kasta granat, K va funktionsknappen typ "öppna dörr". Fan nu vart jag sugen på att rulla igång gamla fps spel...

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Det är verkligen så viktigt att ha med Caps-Lock.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Jag har typ det här, fast något annat märke. Funktionen är precis vad jag vill ha men kvalitetén är inget vidare tyvärr. Passar fint när jag spelar PUBG eller andra FPS spel där jag har bindat det mesta till dessa knappar plus F1-F5. Sök på Amazon på small gaming keyboards så dyker det upp ett gäng. Har ett vanligt tangentbord inkopplat med som jag byter till när jag inte spelar.

Hade kunnat tänka mig ett 60% tangentbord men vill ha F1-F5 tangenterna vilket verkar vara en ovanlig kombination.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns mer som en gimmick som lika gärna kan vara inramad på väggen

Det är meningen att man också ska ha ett fullt tangentbord, som man lägger vid sidan om när man spelar.
Med en sån här och musen framför sig på skrivbordet får man då mer utrymme för musen och bättre ergonomi.

Det är inte en ny idé: Det konkurrerar med t.ex. Belkin/Razer Nostromo, Razer Tartarus, Logitech G13 och en uppsjö andra...

Tangentbordet i fråga: Matias HalfKeyboard går ut på att om man har lärt sig touch-metoden så ska "muskelminnet" för högerhanden också finnas i vänsterhanden.
Tangenter på högra sidan kan man få genom att hålla ner mellanslag och trycka motsvarande tangent med motsvarande finger man skulle använt på högerhanden.
(Artiklar om det finns på uppfinnarens websida för den som är intresserad ...)

The Shrimp saknar en kolumn tangenter (6,T,G,B), så det skulle bli svårt att använda på det sättet.
Programmerbara DIY-tangentbord som använder t.ex. QMK firmware kan man konfigurera så: jag har ett sånt läge i min ErgoDox t.ex.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

De har då allt fått till designen (även fast "Eat, Sleep, Game" har förlorat sin charm med mig med tiden), undrar bara hur pass mycket bättre den är än saker som Nostromo N52 eller Razer Orbweaver som hade tonvis med knappar vid tummen för att byta massvis med layers. Den här har inte riktigt samma kapacitet på den fronten hmmm.

Permalänk
Medlem

Goodbye hjkl-navigering (Vi/Vim)