Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Nu till något helt annat! Vem tror ni kommer överraska och vilka floppar i helgen då?
Mina gissningar
Överraskning: Haas
Flopp: Mercedes

Överraska kanske är att ta i, men jag vill tro på seger för Ferrari, och mer specifikt Sainz.

Så,
Överraskar: Ferrari
Flopp: Aston Martin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Nu till något helt annat! Vem tror ni kommer överraska och vilka floppar i helgen då?
Mina gissningar
Överraskning: Haas
Flopp: Mercedes

Överraskning: Haas
Flopp: Aston Martin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kenneth:

Nu till något helt annat! Vem tror ni kommer överraska och vilka floppar i helgen då?
Mina gissningar
Överraskning: Haas
Flopp: Mercedes

Överraskning: Hulkenback gör mirakel
Flopp: Alpine

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Fast inget av det skriver jag någonstans. Återigen, bara för att ena kör fult betyder det inte att den andra är felfri. T.ex så körde Hamilton väldigt fult sista racet 2016 när Rosberg vann, eftersom han inte är felfri. Läs det jag skriver istället för att anta saker jag inte skriver.

Jag förstår vad du menar. Samtidigt tycker jag diskussionen som va blev rätt ensidig. Pratas det om en titelkombatant som dirty och man ignorerar att diskutera rivalen blir inte diskussionen nyanserad, och det var vad jag menade med mitt första inlägg. Det handlar inte om att anta saker.

Skrivet av FlytPojken:

Nu börjas det... Varför så arg? Fattar nada, det är återigen du själv som sätter dig i sitsen genom att medvetet hålla undan viktig information. Varför bli så upprörd när någon callar din BS?

Jag kommer för, evigt, påstå, att när Bottas kliver över den vita linjen är det medveten prejning av föraren. Det är inte prejning i reglementet då Russel har plats till höger.

Det var ingen som ville framställa någon som clean. Felaktigheter I G E N.

Jag menar, ingen här inne tror väl på fullt allvar att när Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist pratar om dessa incidenter att slutsatsen är att Russel låg för länge i slipstream?

Aja, synd att det blir en så tråkig stämning direkt. Jag är en av de skyldiga, sorry till alla lurkers. Hoppas ni ändå vill kliva in i tråden när säsongen är igång. Jag tar paus nu och vi hörs ev på sön eftermiddag.

Är absolut inte arg. Möjligtvis något frustrerande att försöka diskutera med någon som helt ignorerar fakta.
Återigen, jag har inte diskuterat Bottas Russell. Du pratar om att Verstappen prejar Hamilton, sen drar du en liknelse till Bottas och Russell vilket är helt felaktigt. Bottas rör sig mot Russell, Verstappen rör sig inte mot Hamilton så du har helt enkelt fel i att försöka göra den liknelsen.
Att Bottas rör sig tillbaka en decimeter efter att ha flyttat sig till höger ändrar inte på det faktumet att han rörde sig mot Russell (om man nu vill hävda att det va en prejning, jag låter det vara osagt)

Som sagt, du får gärna tycka jag har fel men du får gärna stötta ditt argument med HUR du menar att Verstappen skulle ha prejat Hamilton? Som bilderna jag laddat upp tydligt visar så flyttar inte Verstappen sin bil på något sätt mot Hamilton efter att Hamilton tagit insidan.
Du kan ju hävda att jag har fel, men du har inget argument för det. Det blir bara pinsamt.
Jag förutsätter att du inte har något annat bildbevis i den situationen så förhoppningsvis är vi klara då.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Synd att det är Vettel han ersätter bara.
Men nog är det en fingervisning om hur F1 fungerar idag när Hulken är utan plats.

Jag är en stor fan av Hulken, och tillhör den skara som - trots att jag gillar Vettel - studsar av glädje av att se honom i en F1-kärra igen, men du har helt rätt att F1 fungerar så idag att om man trots alla chanser som HUL haft ändå aldrig lyckats klämma sig in på ett ynka podium på åtta säsonger (nu säger jag inte att han hade chans på podium alla dessa säsonger, men det har förekommit åtskilliga tillfällen då chansen funnits där), då har man förverkat sin plats som ordinarieförare.
Men, ingen - utöver Aston Martin-teamet kanske då - skulle bli gladare än jag om han gjorde mirakel i helgen.

---

Gissningar inför helgen?
Överraskning: Mercedes (egentligen inte, men för vissa som verkar tro att de kommer att floppa stort bara för några uttalanden och att försäsongstesterna säger något alls för oss åskådare så kommer det säkerligen att bli en överraskning att de kommer vara med i podiumstriden )
Flopp: Ferrari - har förvisso sett stabila ut på testerna och har en av gridens bästa föraruppställningar (vilket gäller för åtminstone tre stall till ), men Ferrari upphör sällan med att underprestera.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Omöjligt att svara på men hoppas
Överraskning: McLaren
Flopp: Alla andra

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Överraskning: AlphaTauri (Jag kommer ALDRIG ge upp på Tsunoda!)
Flopp: Mercedes. Saknar grepp, slirar ner i diket och förhoppningsvis inte in i resten av fältet.

En flopp för Merc är alltså utanför pallen i min värld. En Överraskning för AlphaTauri är en bil inom top 6.

Fråga: Har vi något F1 Fantasy-team?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Nu till något helt annat! Vem tror ni kommer överraska och vilka floppar i helgen då?
Mina gissningar
Överraskning: Haas
Flopp: Mercedes

Sainz P1! 😄

Edit: Mitt hopp och min dröm är att Ferrari ska börja att fightas om vinsterna.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Vad tror jag såhär inpå.
P1 Max.
P2,p3 leclerc och saintz...ordning okännd. Bryr mig inte särskillt, gillar båda, kanske lutar mer åt saintz hållet. Tror även ferrari dream team kan hålla konsistensen nog att knipa constructors
p4 checko
P5-6 båda merc eller om mclaren eller någon annan uppstickare är bra nog att sno poäng från merc.
Hoppas på alfatauri, gillade gasley när han var uppe och nosade i top 3-5 förra året, hoppas tsunoda hänger på iallfall och inte gör dumma misstag.
Astons bil är för snygg, vill inte att den dropppar i listan.

Midfield är så svårt att bedömma, hoppas bara det är tight så får vi se

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Överraskar gör Mercedes, inte för att dom egentligen kommer att överraska men mer för att så många verkar tro att dom är lost.
Floppen gör Ferrari som hamnar bakom merca eftersom så många tror att de är bättre.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Jag tror inte någon skrev att Hamilton är helt clean utan bara att Verstappen är för aggressiv i många fajter. Att ena köra lite mer dirty betyder inte automatiskt att den andra är helt clean.

Exakt. Bra uttryckt Kenneth!

Jag tycker Verstappen är en av de mest osportsliga av dagens F1-förare (MSC Sr är ju i en egen liga). Däremot så betyder det inte att jag tycker att Hamilton är en ängel, eller ens att jag är ett fan av honom.

När Hamilton slogs med Rosberg, så höll jag 100% på Rosberg.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Överraska kanske är att ta i, men jag vill tro på seger för Ferrari, och mer specifikt Sainz.

Så,
Överraskar: Ferrari
Flopp: Aston Martin

Tror och hoppas på både Ferrari och Sainz!

Vore kul om RedBull och Mercedes kunde utmanas lite. Lite trött på att de två är de enda teamen som vinner...

Även McLaren och Lando håller och hoppas jag på!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Omöjligt att svara på men hoppas
Överraskning: McLaren
Flopp: Alla andra

Där håller jag med dig helt (även om jag ogillat nästa allt annat du skrivit i tråden)...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Jag förstår vad du menar. Samtidigt tycker jag diskussionen som va blev rätt ensidig. Pratas det om en titelkombatant som dirty och man ignorerar att diskutera rivalen blir inte diskussionen nyanserad, och det var vad jag menade med mitt första inlägg. Det handlar inte om att anta saker.

Är absolut inte arg. Möjligtvis något frustrerande att försöka diskutera med någon som helt ignorerar fakta.
Återigen, jag har inte diskuterat Bottas Russell. Du pratar om att Verstappen prejar Hamilton, sen drar du en liknelse till Bottas och Russell vilket är helt felaktigt. Bottas rör sig mot Russell, Verstappen rör sig inte mot Hamilton så du har helt enkelt fel i att försöka göra den liknelsen.
Att Bottas rör sig tillbaka en decimeter efter att ha flyttat sig till höger ändrar inte på det faktumet att han rörde sig mot Russell (om man nu vill hävda att det va en prejning, jag låter det vara osagt)

Som sagt, du får gärna tycka jag har fel men du får gärna stötta ditt argument med HUR du menar att Verstappen skulle ha prejat Hamilton? Som bilderna jag laddat upp tydligt visar så flyttar inte Verstappen sin bil på något sätt mot Hamilton efter att Hamilton tagit insidan.
Du kan ju hävda att jag har fel, men du har inget argument för det. Det blir bara pinsamt.
Jag förutsätter att du inte har något annat bildbevis i den situationen så förhoppningsvis är vi klara då.

Sjukt att du claimar ignorerar fakta hos någon annan, när du inte ens tog hänsyn till underlaget i Bottas v Russel.

Liknelsen var inte att situationerna var identiska. Liknelsen är att det var en uppenbar manöver av bilen framför, där man sedan ser att försvarande bil inte fullföljer sitt move. Köper inte att det är klassiskt försvar för en bil framför, Verstappen flyttar sig flera meter åt vänster... Grabben hade ingen som helst tanke på att hålla sin försvarslinje. Hade han hållt sin försvarslinje hade han inte kunnat svänga in framför och därför får han skylla sig själv.

Jag drar till med en bomb, håll i er. Om man inte ser att dessa två scenarion är medvetna prejs. Då tror man också på att fotbollsspelare har jätte-ont vid närkontakt.

Hela ditt stycke "Att Bottas rör sig tillbaka en decimeter efter att ha flyttat sig till höger ändrar inte på det faktumet att han rörde sig mot Russell (om man nu vill hävda att det va en prejning, jag låter det vara osagt)", är inte ens vad jag har skrivit. Andra har redan kommenterat dina tolkningar så jag behöver inte fortsätta.

Du argumenterar bara för att, lägger till ord som pinsam... det är för tråkigt sånt. Tack och hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Kan inte pusha in någon i muren och förvänta sig att föraren ska på bromsen för att ta apex. När någon pushar in dig i muren så kan föraren omöjligt veta hur mycket höjd denne kan ta i nästa sväng.

Skrivet av FlytPojken:

Japp för att han trängde in honom mot barriären så han inte kunde få en bra vinkel in mot nästa sväng :). 100% medvetet av Verstappen.

Skrivet av FlytPojken:

Ingen förutsätter att Hamilton ska sätta den kurvan efter katastrof ingång pga inträngd in muren tidigare. Så Verstappen får helt enkelt skylla sig själv.

Skrivet av FlytPojken:

Sjukt att du claimar ignorerar fakta hos någon annan, när du inte ens tog hänsyn till underlaget i Bottas v Russel.

Liknelsen var inte att situationerna var identiska. Liknelsen är att det var en uppenbar manöver av bilen framför, där man sedan ser att försvarande bil inte fullföljer sitt move. Köper inte att det är klassiskt försvar för en bil framför, Verstappen flyttar sig flera meter åt vänster... Grabben hade ingen som helst tanke på att hålla sin försvarslinje. Hade han hållt sin försvarslinje hade han inte kunnat svänga in framför och därför får han skylla sig själv.

Jag drar till med en bomb, håll i er. Om man inte ser att dessa två scenarion är medvetna prejs. Då tror man också på att fotbollsspelare har jätte-ont vid närkontakt.

Hela ditt stycke "Att Bottas rör sig tillbaka en decimeter efter att ha flyttat sig till höger ändrar inte på det faktumet att han rörde sig mot Russell (om man nu vill hävda att det va en prejning, jag låter det vara osagt)", är inte ens vad jag har skrivit. Andra har redan kommenterat dina tolkningar så jag behöver inte fortsätta.

Du argumenterar bara för att, lägger till ord som pinsam... det är för tråkigt sånt. Tack och hej

Sluta svamla.
Förklara hur du menar att Verstappen prejar Hamilton i muren? Hamilton väljer själv det spåret. Så fort Hamilton är jämsides rör sig Verstappen bort från Hamilton.

Sätter han Ham i en dålig position? Kanske, även om det är Ham som väljer det spåret själv.
Prejar han Ham mot en mur? Absolut inte. Men återigen, jag frågar efter bildbevis som stöder din teori?
När du skickat dessa kan vi diskutera vem som bara diskuterar för sakens skull

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Sjukt att du claimar ignorerar fakta hos någon annan, när du inte ens tog hänsyn till underlaget i Bottas v Russel.

Liknelsen var inte att situationerna var identiska. Liknelsen är att det var en uppenbar manöver av bilen framför, där man sedan ser att försvarande bil inte fullföljer sitt move. Köper inte att det är klassiskt försvar för en bil framför, Verstappen flyttar sig flera meter åt vänster... Grabben hade ingen som helst tanke på att hålla sin försvarslinje. Hade han hållt sin försvarslinje hade han inte kunnat svänga in framför och därför får han skylla sig själv.

Jag drar till med en bomb, håll i er. Om man inte ser att dessa två scenarion är medvetna prejs. Då tror man också på att fotbollsspelare har jätte-ont vid närkontakt.

Hela ditt stycke "Att Bottas rör sig tillbaka en decimeter efter att ha flyttat sig till höger ändrar inte på det faktumet att han rörde sig mot Russell (om man nu vill hävda att det va en prejning, jag låter det vara osagt)", är inte ens vad jag har skrivit. Andra har redan kommenterat dina tolkningar så jag behöver inte fortsätta.

Du argumenterar bara för att, lägger till ord som pinsam... det är för tråkigt sånt. Tack och hej

https://youtu.be/vjdwQDXxrfY?t=16 - George vs Bottas. Imola GP 2021.

Sakta ned på klippet till 0.5x så, är det uppenbart att George la sig själv upp efter väggen. Vid 0:39 så syns det från en bil som var bakom Bottas och George. Där Bottas flyttar sig till vänster och undan för George, strax innan George själv rattar ut på gräsmattan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Grabben hade ingen som helst tanke på att hålla sin försvarslinje. Hade han hållt sin försvarslinje hade han inte kunnat svänga in framför och därför får han skylla sig själv.

Ursäkta att blanda mig i men den här meningen är helt oförståelig för mig. Tolkar jag dig rätt med att du tror Verstappen gör fel när han går ut mer i ytterspår när han ser att Hamilton väljer att tränga sig in i innerspår? Att Verstappen istället skulle legat kvar nära Hamilton för att "hålla sin försvarslinje" när Hamilton redan hade sin nos förbi Verstappens bakhjul?

Och sen att Verstappen skulle, på något magiskt sätt veta att Hamilton skulle bromsa för sent och understyra? För "det förstår ju alla att Hamilton inte kan ta kurvan när han ligger i spåret han gör", eller något sånt.

Kurvan har väl inte mindre radie än svängradien på Hamiltons bil? Om svaret är nej, så handlar det 100 % om att Hamilton bromsade bort sig. Mitt i kurvan så kan Verstappen omöjligen se Hamilton dessutom då han ligger i döda vinkeln. Jag vet att många tycker att Verstappen "svängde in framför Hamilton". Men det argumentet bygger antingen på att:

1. Verstappen skulle ha svängt in så att det inte fanns plats för en bil mellan den naturliga apex-punkten och Verstappens bakhjul. Detta stämmer inte då det finns 1,5 bilbredder mellan Max och den vita linjen på innern av banan.
2. Verstappen vet exakt vart Hamilton ligger i banan, och att Mercan understyr ganska rejält. I videon nedan så kan man se en Hamilton som inte understyr i samma kurva när han tar innerspår. Det är rätt stor skillnad!

Max går ju ut till ett vidare spår precis innan kurvan för att "platta ut" kurvan och kunna behålla en högre hastighet. När han går in sen så gör han det i ett vidare spår, där Hamilton har gott om plats på insidan, förutsatt att han tar kurvan som sig bör.

Jag har lagt ut videon nedan själv och sett incidenten typ 100 gånger vid det här laget, inklusive nu innan jag skriver detta (reprisen går att se 13 min 36 sekunder in i F1TV's sändning av loppet i deras arkiv) och det är solklart att Hamilton bromsar för sent och ligger jäkligt knepigt till in i kurvan. Max bromar, eller släpper iaf på gasen, innan Hamilton fast han har yttre spåret.

Sen kan jag se hur man kan tycka Max var korkad som inte tog det säkra för det osäkra och körde med mer säkerhetsmarginal. Dock vet jag inte hur han skulle kunna avgöra att just denna situation krävde det. Kör han med mer säkerhetsmarginal i varje strid så kommer han ju att förlora.

Min video går i.a.f att se nedan med ett kommentarsfält där ingen någonsin övertygar den andra sidan om någonting. Det bästa är dock att öppna loppet på F1TV, gå till tiden jag skrev ovan, se hela förloppet och spola tillbaka 10 sek, se igen o.s.v.

Förlåt för långt inlägg men jag kunde inte hålla mig! Lovar inte att det är det sista jag skriver om den här incidenten dock!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Överraskning: AlphaTauri (Jag kommer ALDRIG ge upp på Tsunoda!)
Flopp: Mercedes. Saknar grepp, slirar ner i diket och förhoppningsvis inte in i resten av fältet.

En flopp för Merc är alltså utanför pallen i min värld. En Överraskning för AlphaTauri är en bil inom top 6.

Fråga: Har vi något F1 Fantasy-team?

Skrivet av Zipparn:

Välkomna att delta i Sweclockers grupp för Formel 1 Fantasy (länk).
Anslut med kod: 476f003b55
Gruppen är publik, varar säsongens fulla längd och man kan ställa upp med ett "lag" per race. Mycket nöje

Japp ^^

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Sluta svamla.
Förklara hur du menar att Verstappen prejar Hamilton i muren? Hamilton väljer själv det spåret. Så fort Hamilton är jämsides rör sig Verstappen bort från Hamilton.

Sätter han Ham i en dålig position? Kanske, även om det är Ham som väljer det spåret själv.
Prejar han Ham mot en mur? Absolut inte. Men återigen, jag frågar efter bildbevis som stöder din teori?
När du skickat dessa kan vi diskutera vem som bara diskuterar för sakens skull

Precis som Bottas gjorde mot Russel. Hur många gånger ska jag behöva säga det? Jag är väl medveten att reglementet säger att om det finns plats så är det inte prej.

Det här är inte prej heller.

Men i mina ögon är det de.

1. Hade Verstappen valt att hålla Q3 spåret, hade Hamilton varit på hans insida(mittenlinjen). Hjul mot hjul och Verstappen hade omöjligt kunna svänga in. Hamilton kanske hade lämnat en bilbredd på yttern eller prejat ut honom, vi vet inte.

2. Hade Verstappen släppt utsidan och Hamilton gått där hade Verstappen garanterat prejat ut Hamilton.

3. Nu väljer Verstappen att ge spåret bredvid muren, och tyvärr släppte Hamilton på gasen, annars hade Hamilton gjort som i 2.

Förstår inte idén att Hamilton var i en dålig sits? Han hade insidan och hade han varit tuffare hade hållt ner gasen hade han prejat ut Verstappen. Ingen annan förare hade svängt in som Verstappen, definitivt inte om man haft Verstappen på insidan där, i liknande position som Hamilton. De vet att Verstappen hade gasat. Så att Verstappen förväntar sig att Hamilton ska släppa på gasen, så han kan svänga in utan kontakt är komedi.

Detta är alltså fullt medvetet av Verstappen och Hamilton chokea genom att släppa gasen. Precis som Russel chokea med ratten.

Tycker det är så löjligt att man kan hänga upp sig på preja i muren. Nä självklart kommer någon aldrig att lämna så lite space att föraren kraschar in i muren. Jag trodde inte jag skulle behöva förklara det. Jag ändrar ord till "onormalt aggressivt försvar, som egentligen inte leder till något bättre än normalt försvar, då attackerande förare ändå hade attacken i sina händer, men chokade på grund av det aggressiva försvaret".

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Gött! Joinat och håller tummarna på att RB och Haas kommer på dom första fyra platserna!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av heatm:

Ursäkta att blanda mig i men den här meningen är helt oförståelig för mig. Tolkar jag dig rätt med att du tror Verstappen gör fel när han går ut mer i ytterspår när han ser att Hamilton väljer att tränga sig in i innerspår? Att Verstappen istället skulle legat kvar nära Hamilton för att "hålla sin försvarslinje" när Hamilton redan hade sin nos förbi Verstappens bakhjul?

Och sen att Verstappen skulle, på något magiskt sätt veta att Hamilton skulle bromsa för sent och understyra? För "det förstår ju alla att Hamilton inte kan ta kurvan när han ligger i spåret han gör", eller något sånt.

Kurvan har väl inte mindre radie än svängradien på Hamiltons bil? Om svaret är nej, så handlar det 100 % om att Hamilton bromsade bort sig. Mitt i kurvan så kan Verstappen omöjligen se Hamilton dessutom då han ligger i döda vinkeln. Jag vet att många tycker att Verstappen "svängde in framför Hamilton". Men det argumentet bygger antingen på att:

1. Verstappen skulle ha svängt in så att det inte fanns plats för en bil mellan den naturliga apex-punkten och Verstappens bakhjul. Detta stämmer inte då det finns 1,5 bilbredder mellan Max och den vita linjen på innern av banan.
2. Verstappen vet exakt vart Hamilton ligger i banan, och att Mercan understyr ganska rejält. I videon nedan så kan man se en Hamilton som inte understyr i samma kurva när han tar innerspår. Det är rätt stor skillnad!

Max går ju ut till ett vidare spår precis innan kurvan för att "platta ut" kurvan och kunna behålla en högre hastighet. När han går in sen så gör han det i ett vidare spår, där Hamilton har gott om plats på insidan, förutsatt att han tar kurvan som sig bör.

Jag har lagt ut videon nedan själv och sett incidenten typ 100 gånger vid det här laget, inklusive nu innan jag skriver detta (reprisen går att se 13 min 36 sekunder in i F1TV's sändning av loppet i deras arkiv) och det är solklart att Hamilton bromsar för sent och ligger jäkligt knepigt till in i kurvan. Max bromar, eller släpper iaf på gasen, innan Hamilton fast han har yttre spåret.

Sen kan jag se hur man kan tycka Max var korkad som inte tog det säkra för det osäkra och körde med mer säkerhetsmarginal. Dock vet jag inte hur han skulle kunna avgöra att just denna situation krävde det. Kör han med mer säkerhetsmarginal i varje strid så kommer han ju att förlora.

Min video går i.a.f att se nedan med ett kommentarsfält där ingen någonsin övertygar den andra sidan om någonting. Det bästa är dock att öppna loppet på F1TV, gå till tiden jag skrev ovan, se hela förloppet och spola tillbaka 10 sek, se igen o.s.v.

https://www.youtube.com/watch?v=6Tmg5PiCRJE

Förlåt för långt inlägg men jag kunde inte hålla mig! Lovar inte att det är det sista jag skriver om den här incidenten dock!

Ingen fara. Blir lite kort dock, sorry. Blir lite repetition på det jag skrev nyss.

Hamilton har hela omkörningen i sina egna händer. Han behöver bara hålla foten på gasen lite längre. Japp Hamilton hade antagligen inte kunnat hålla kvar bilen innanför markeringarna. Men han hade haft Verstappen på utsidan och någon "svänga in" hade varit omöjligt för Verstappen.

Hamilton behöver inte träffa apex, eller "ta kurvan som sig bör", han behöver bara fokusera på att hålla Verstappen bakom sig/på utsidan. Hamilton skulle gjort exakt samma som Verstappen gjorde i Brazil. Sportsligt? Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Precis som Bottas gjorde mot Russel. Hur många gånger ska jag behöva säga det? Jag är väl medveten att reglementet säger att om det finns plats så är det inte prej.

Det här är inte prej heller.
https://i.ibb.co/2dbbXLv/4.png

Men i mina ögon är det de.

1. Hade Verstappen valt att hålla Q3 spåret, hade Hamilton varit på hans insida(mittenlinjen). Hjul mot hjul och Verstappen hade omöjligt kunna svänga in. Hamilton kanske hade lämnat en bilbredd på yttern eller prejat ut honom, vi vet inte.

2. Hade Verstappen släppt utsidan och Hamilton gått där hade Verstappen garanterat prejat ut Hamilton.

3. Nu väljer Verstappen att ge spåret bredvid muren, och tyvärr släppte Hamilton på gasen, annars hade Hamilton gjort som i 2.

Förstår inte idén att Hamilton var i en dålig sits? Han hade insidan och hade han varit tuffare hade hållt ner gasen hade han prejat ut Verstappen. Ingen annan förare hade svängt in som Verstappen, definitivt inte om man haft Verstappen på insidan där, i liknande position som Hamilton. De vet att Verstappen hade gasat. Så att Verstappen förväntar sig att Hamilton ska släppa på gasen, så han kan svänga in utan kontakt är komedi.

Detta är alltså fullt medvetet av Verstappen och Hamilton chokea genom att släppa gasen. Precis som Russel chokea med ratten.

Tycker det är så löjligt att man kan hänga upp sig på preja i muren. Nä självklart kommer någon aldrig att lämna så lite space att föraren kraschar in i muren. Jag trodde inte jag skulle behöva förklara det. Jag ändrar ord till "onormalt aggressivt försvar, som egentligen inte leder till något bättre än normalt försvar, då attackerande förare ändå hade attacken i sina händer, men chokade på grund av det aggressiva försvaret".

Ska ni ändå lägga upp bildmaterial som styrker någon sorts gärning, så låt det i sådana fall vara ett videoklipp. Kan ju likväl lägga upp en bild över pitwall när ni presenterar en stillbild som inte förklarar någon helhet. Mer än att "Jao, de kör sida vid sida." vilket en F1-förare lär vara rätt vana vid. Efter år i öppna bilar för att ta sig till den position de är i idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Precis som Bottas gjorde mot Russel. Hur många gånger ska jag behöva säga det? Jag är väl medveten att reglementet säger att om det finns plats så är det inte prej.

Det här är inte prej heller.
https://i.ibb.co/2dbbXLv/4.png

Men i mina ögon är det de.

1. Hade Verstappen valt att hålla Q3 spåret, hade Hamilton varit på hans insida(mittenlinjen). Hjul mot hjul och Verstappen hade omöjligt kunna svänga in. Hamilton kanske hade lämnat en bilbredd på yttern eller prejat ut honom, vi vet inte.

2. Hade Verstappen släppt utsidan och Hamilton gått där hade Verstappen garanterat prejat ut Hamilton.

3. Nu väljer Verstappen att ge spåret bredvid muren, och tyvärr släppte Hamilton på gasen, annars hade Hamilton gjort som i 2.

Förstår inte idén att Hamilton var i en dålig sits? Han hade insidan och hade han varit tuffare hade hållt ner gasen hade han prejat ut Verstappen. Ingen annan förare hade svängt in som Verstappen, definitivt inte om man haft Verstappen på insidan där, i liknande position som Hamilton. De vet att Verstappen hade gasat. Så att Verstappen förväntar sig att Hamilton ska släppa på gasen, så han kan svänga in utan kontakt är komedi.

Detta är alltså fullt medvetet av Verstappen och Hamilton chokea genom att släppa gasen. Precis som Russel chokea med ratten.

Tycker det är så löjligt att man kan hänga upp sig på preja i muren. Nä självklart kommer någon aldrig att lämna så lite space att föraren kraschar in i muren. Jag trodde inte jag skulle behöva förklara det. Jag ändrar ord till "onormalt aggressivt försvar, som egentligen inte leder till något bättre än normalt försvar, då attackerande förare ändå hade attacken i sina händer, men chokade på grund av det aggressiva försvaret".

Slutat läsa vad du skriver. Du svamlar.
Skicka bild på situationen ifråga där du påstår att Verstappen prejade Hamilton. Annars har jag inget mer att tillägga.

Edit: Jo förresten.
Det här stämmer inte riktigt.

Skrivet av FlytPojken:

Jag är väl medveten att reglementet säger att om det finns plats så är det inte prej.

"If two cars have any parts alongside one another, each driver must respect the space occupied by the other car. It does not matter who is ahead, nor how far they are ahead, they may not initiate a move into the other car. Both drivers have the right to continue driving in a straight line unimpeded"
Om bil A kör rakt fram och någon del av dennes frontvinge är i jämnhöjd med Bil Bs däck och Bil B rör sig mot A så att kollision sker så bedöms B vara vållande oavsett hur mycket plats det finns på andra sidan banan av As bil.

https://f1metrics.wordpress.com/2014/08/28/the-rules-of-racin...

Du hittar det under sektion 3.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Skrivet av GooGeL:

https://youtu.be/vjdwQDXxrfY?t=16 - George vs Bottas. Imola GP 2021.

Sakta ned på klippet till 0.5x så, är det uppenbart att George la sig själv upp efter väggen. Vid 0:39 så syns det från en bil som var bakom Bottas och George. Där Bottas flyttar sig till vänster och undan för George, strax innan George själv rattar ut på gräsmattan.

Jag hade denna diskussionen med en annan medlem när det hände.

Det är Russel som tabbar sig, choke, på en GARANTERAD omkörning. Jag hävdar att den är garanterad då attackerande förare endast hade behövt hålla händerna stilla. Hastighetsskillnaden var där.

Då kan man tycka att det är Russel som har gjort största blundern om ingen annan hade tabbat sig.
Jag å andra sidan ser det som att försvarande föraren riskerar sitt egna race om personen bakom tabbar sig på en GARANTERAD omkörning.
Då kanske man som försvarande bil tänker lite smartare, kanske man ska släppa förbi och inte göra för stort motstånd.

Är det en garanterad omkörning då? I min bok ja. Tar vi Gasly v Perez är också garanterad, då Gasly har innerspår till nästa. Om Gasly hade tabbat sig och svängt för mycket på händerna. Ja då hade jag sagt att Gasly tabbade sig på en garanterad omkörning och Perez får skylla sig själv, med sånt aggressivt försvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Hamilton skulle gjort exakt samma som Verstappen gjorde i Brazil.

Tycker inte man kan jämföra dom incidenterna alls. Det Verstappen försökte sig på i Sao Paul var en block pass. Han kastar sig in på insidan för att vara först in i kurvan och äga den. Trixet här är att offra linje och utgångsfart genom att bromsa sent och vara först in i kurvan men ändå göra en omkörning genom att tvinga bilen på yttern som man kört om att:
1. Antingen förutse att en blockpass kommer, välja en extra vid linje för att samla mycket mer utgångshastighet och ta tillbaka platsen.
2. Om man inte förutser det så måste man antingen ut i gruset, sakta in och erkänna sig omkörd eller orsaka en olycka. För ja, om en blockpass utförs korrekt så är den laglig och du måste ge företräde.

Nu utförde ju inte Max en riktig blockpass alls i denna incident för att:
1. Han var inte direkt först in i kurvan, även om det var ett gränsfall.
2. Han gjorde misstaget att bromsa för mycket vid ingången, knepigt nog, vilket gjorde att han i början av kurvan inte hade rätt linje. Han tog kurvan "för bra" vilket skulle gett Hamilton utrymme på utsidan.
3. Punkt 2 korrigerade han genom att styra rakt mitt i kurvan vilket trängde Hamilton av banan.

Men Verstappen gjorde detta i en långsam kurva! Hamilton försökte inte sig på en blockpass alls för det är typ årets snabbaste kurva! Inte läge att utföra blockpasses alls, och det var heller inte hans intention.

Hoppas jag antagit rätt incident. Den du pratar om inträffar på varv 48 i Brasilien. Hoppas även att jag förstod ditt meddelande rätt. Annars så kan du ignorera allt ovan!

Sen vill jag inte snö in mig i detta precis... det är som att transporteras till 2021. Vi kan gärna hålla med varandra om att vi inte håller med varandra. <3

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Slutat läsa vad du skriver. Du svamlar.
Skicka bild på situationen ifråga där du påstår att Verstappen prejade Hamilton. Annars har jag inget mer att tillägga.

Inga problem, du lever i en fantasivärld.

"Jag gjorde ett inlägg när folk ville framställa den ena titelkandidaten som dirty och den andra som clean, att jag anser inte att någon av dem är riktigt clean, det va min enda poäng. Förstår att du med dina opartiska ögon inte håller med."

Skicka bild när folk framställer den ena som dirty och den andra clean.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Inga problem, du lever i en fantasivärld.

"Jag gjorde ett inlägg när folk ville framställa den ena titelkandidaten som dirty och den andra som clean, att jag anser inte att någon av dem är riktigt clean, det va min enda poäng. Förstår att du med dina opartiska ögon inte håller med."

Skicka bild när folk framställer den ena som dirty och den andra clean.

Oookaj. Säger killen som påstår att Verstappen vållade Silverstonekraschen för att han prejade Hamilton in i barriären på rakan.
Inga konstigheter haha

Har redan haft den diskussionen ovan om dirty/clean med Kenneth. Ingen idé att dra upp den igen. Du kan läsa själv.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Jag hade denna diskussionen med en annan medlem när det hände.

Det är Russel som tabbar sig, choke, på en GARANTERAD omkörning. Jag hävdar att den är garanterad då attackerande förare endast hade behövt hålla händerna stilla. Hastighetsskillnaden var där.

Då kan man tycka att det är Russel som har gjort största blundern om ingen annan hade tabbat sig.
Jag å andra sidan ser det som att försvarande föraren riskerar sitt egna race om personen bakom tabbar sig på en GARANTERAD omkörning.
Då kanske man som försvarande bil tänker lite smartare, kanske man ska släppa förbi och inte göra för stort motstånd.

Är det en garanterad omkörning då? I min bok ja. Tar vi Gasly v Perez är också garanterad, då Gasly har innerspår till nästa. Om Gasly hade tabbat sig och svängt för mycket på händerna. Ja då hade jag sagt att Gasly tabbade sig på en garanterad omkörning och Perez får skylla sig själv, med sånt aggressivt försvar.

Här förstår jag ditt resonemang och håller med. Nog för att Russell tabbar sig, men det faktum att Bottas gick ut mitt i banan på ett ställe han inte behövde, och hans och Russells extrema delta i hastighet skapade den olyckan. Russells hjärna gick på den linjen Bottas plötsligt tog, och den antydde att han inte alls såg Russell komma så han överkompenserade med en lite för vid linje och vips så var han på is.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av heatm:

Tycker inte man kan jämföra dom incidenterna alls. Det Verstappen försökte sig på i Sao Paul var en block pass. Han kastar sig in på insidan för att vara först in i kurvan och äga den. Trixet här är att offra linje och utgångsfart genom att bromsa sent och vara först in i kurvan men ändå göra en omkörning genom att tvinga bilen på yttern som man kört om att:
1. Antingen förutse att en blockpass kommer, välja en extra vid linje för att samla mycket mer utgångshastighet och ta tillbaka platsen.
2. Om man inte förutser det så måste man antingen ut i gruset, sakta in och erkänna sig omkörd eller orsaka en olycka. För ja, om en blockpass utförs korrekt så är den laglig och du måste ge företräde.

Nu utförde ju inte Max en riktig blockpass alls i denna incident för att:
1. Han var inte direkt först in i kurvan, även om det var ett gränsfall.
2. Han gjorde misstaget att bromsa för mycket vid ingången, knepigt nog, vilket gjorde att han i början av kurvan inte hade rätt linje. Han tog kurvan "för bra" vilket skulle gett Hamilton utrymme på utsidan.
3. Punkt 2 korrigerade han genom att styra rakt mitt i kurvan vilket trängde Hamilton av banan.

Men Verstappen gjorde detta i en långsam kurva! Hamilton försökte inte sig på en blockpass alls för det är typ årets snabbaste kurva! Inte läge att utföra blockpasses alls, och det var heller inte hans intention.

Hoppas jag antagit rätt incident. Den du pratar om inträffar på varv 48 i Brasilien. Hoppas även att jag förstod ditt meddelande rätt. Annars så kan du ignorera allt ovan!

Sen vill jag inte snö in mig i detta precis... det är som att transporteras till 2021. Vi kan gärna hålla med varandra om att vi inte håller med varandra. <3

Jag ser din poäng. Du antar att Verstappen hade möjlighet att ge Hamilton plats på utsidan. Jag håller inte med där. Din 3, alltså styra rakt kurvan, såg jag snarare som ett måste, då han hade understyrning och inte för att medvetet hålla Hamilton utanför banan. Du kanske har telemetrin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Jag ser din poäng. Du antar att Verstappen hade möjlighet att ge Hamilton plats på utsidan. Jag håller inte med där. Din 3, alltså styra rakt kurvan, såg jag snarare som ett måste, då han hade understyrning och inte för att medvetet hålla Hamilton utanför banan. Du kanske har telemetrin?

Nä, han styrde inte tillbaka rakt, mer att han höll den initiala linjen för att tränga ut Hamilton. (edit: Så jag hade alltså fel där) Om han inte svängde mer pga understyrning är svårt att sia om. Men incidenterna är ändå inte jämförbara i mina ögon. Det är två helt olika typer av kurvor och omkörningarna är totalt olika.

Hittade en bra video: https://www.youtube.com/watch?v=EvVqHI3m9JM

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770