Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Ingen förutsätter att Hamilton ska sätta den kurvan efter katastrof ingång pga inträngd in muren tidigare. Så Verstappen får helt enkelt skylla sig själv.

Och är det fel av Hamilton att gå för attacken? Nej, för alla förare hade tagit den. Skillnaden är att man hade kunnat ta i princip vilken förare som helst, så hade det sett ut som Leclerc v Hamilton genom den kurvan, oavsett om föraren hade varit bilen på utsidan eller insidan med slipstream.

Inträngd?

Gå tillbaka och titta frame by frame. Ham väljer själv att ta insidan. Ver rör sig till sin vänster på banan när Ham kommer upp jämsides till höger, raka motsatsen till att tränga faktiskt även om rörelsen beror på att han vill ta kurvan i en bättre vinkel.

Själv är jag McLaren-fan sen 1988 tack vare Senna men uppenbart att du sitter med ett Mercedes-cyklop på.
Förr i tiden hade man absolut sett på det som en racing incident, ex Mansell på Senna 89 i Estoril som är väldigt lik den situationen.

Men återigen, vi har inte samma syn på denna situation och kommer inte få det heller. Känns rätt lönlöst att fortsätta argumentera eller? Och tröttsamt eftersom denna situation diskuterats i oändlighet redan.

Min poäng va att varken Ham eller Ver, eller någon annan förare som kör för mästerskapet kör helt cleant.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Antlion Kimura Duo | Roland Bridge Cast | Airpods Pro
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Ingen förutsätter att Hamilton ska sätta den kurvan efter katastrof ingång pga inträngd in muren tidigare. Så Verstappen får helt enkelt skylla sig själv.

Och är det fel av Hamilton att gå för attacken? Nej, för alla förare hade tagit den. Skillnaden är att man hade kunnat ta i princip vilken förare som helst, så hade det sett ut som Leclerc v Hamilton genom den kurvan, oavsett om föraren hade varit bilen på utsidan eller insidan med slipstream.

Tycker du det är okej när Max gör samma manöver? Han brukar ju få en del skit när han är för het in i kurvan, understyr, och pressar andra av banan. Vad som hände här var bara att ingen backade ur.

Om det är bilen på utsidan som ska backa ur i dessa situationer kan en anfallare som tar insidan i princip äga hela kurvan. Perfekt om man vill se mer aggressiva dive bombs men helt värdelöst för rejsingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vi hörde ju varför i sista racet.
Vad som än händer på banan så verkar hela staber i teamen hoppa på raceledningen för att få en fördel.
Helt galet egentligen.
Som RB och Merca höll på så skulle båda ha diskats det racet.

Jo, skönt att de försökt förändra detta till i år. Både med mer harmonisering av domslut mellan olika tävlingar, men även att slippa höra Horners och Totos tjöt på radion. Kändes ovärdigt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Inträngd?

https://i.ibb.co/d051595/4943-B610-0320-4294-BB29-C5-D85686477-D.png

https://i.ibb.co/Bw3b3LY/60-D3397-B-713-F-44-C2-B385-68-F396006-CD9.png

Gå tillbaka och titta frame by frame. Ham väljer själv att ta insidan. Ver rör sig till sin vänster på banan när Ham kommer upp jämsides till höger, raka motsatsen till att tränga faktiskt även om rörelsen beror på att han vill ta kurvan i en bättre vinkel.

Själv är jag McLaren-fan sen 1988 tack vare Senna men uppenbart att du sitter med ett Mercedes-cyklop på.
Förr i tiden hade man absolut sett på det som en racing incident, ex Mansell på Senna 89 i Estoril som är väldigt lik den situationen.

Men återigen, vi har inte samma syn på denna situation och kommer inte få det heller. Känns rätt lönlöst att fortsätta argumentera eller? Och tröttsamt eftersom denna situation diskuterats i oändlighet redan.

Min poäng va att varken Ham eller Ver, eller någon annan förare som kör för mästerskapet kör helt cleant.

Inte färgad av någon.

Det är så uppenbart att Verstappen tvingar in föraren på insidan och slickar muren för att göra denna föraren rädd och därmed sämre ingång till nästa kurva. Man ser hur Verstappen snabbt efter att trängt honom på insidan, hur han rör sig till vänster för att få bättre ingång.

Vill man försvara på det sättet så kan man heller inte begära att föraren på insidan ska backa av. Alla vet att om Verstappen inte hade rört sig utåt hade han varit tvungen att släppa på gasen och därmed varit bakom. Han valde kamikaze och förlitar sig på att insidan ska backa av. Jag menar, ingen här tror väl att någon annan förare i exakt samma sits som Hamilton hade backat av? Därför kan man ta ut Hamilton ur ekvationen och kvar finns sättet Verstappen försvarade på.

För att dra det till sin spets igen, jag vågar påstå att max 10% av förarna hade försvarat på liknande sätt som Verstappen, 90% hade attackerat som Hamilton. Jag kan till och med argumentera emot mig själv att, bara för 90% gör en sak, betyder inte det att det är rätt. Sen, hade Hamilton följt med Verstappen till vänster, hade man legat hjul mot hjul i kurvan och Verstappen hade aldrig kunnat svänga in. Vilket hade gjort hans linje omöjlig.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Tycker du det är okej när Max gör samma manöver? Han brukar ju få en del skit när han är för het in i kurvan, understyr, och pressar andra av banan. Vad som hände här var bara att ingen backade ur.

Om det är bilen på utsidan som ska backa ur i dessa situationer kan en anfallare som tar insidan i princip äga hela kurvan. Perfekt om man vill se mer aggressiva dive bombs men helt värdelöst för rejsingen.

Jag har dålig koll så du får gärna länka

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Inte färgad av någon.

Det är så uppenbart att Verstappen tvingar in föraren på insidan och slickar muren för att göra denna föraren rädd och därmed sämre ingång till nästa kurva. Man ser hur Verstappen snabbt efter att trängt honom på insidan, hur han rör sig till vänster för att få bättre ingång.

Vill man försvara på det sättet så kan man heller inte begära att föraren på insidan ska backa av. Alla vet att om Verstappen inte hade rört sig utåt hade han varit tvungen att släppa på gasen och därmed varit bakom. Han valde kamikaze och förlitar sig på att insidan ska backa av. Jag menar, ingen här tror väl att någon annan förare i exakt samma sits som Hamilton hade backat av? Därför kan man ta ut Hamilton ur ekvationen och kvar finns sättet Verstappen försvarade på.

För att dra det till sin spets igen, jag vågar påstå att max 10% av förarna hade försvarat på liknande sätt som Verstappen, 90% hade attackerat som Hamilton. Jag kan till och med argumentera emot mig själv att, bara för 90% gör en sak, betyder inte det att det är rätt. Sen, hade Hamilton följt med Verstappen till vänster, hade man legat hjul mot hjul i kurvan och Verstappen hade aldrig kunnat svänga in. Vilket hade gjort hans linje omöjlig.

Du tycker alltså det är värt att diskutera detta?

Verstappen gjorde ingen rörelse mot den barriären du pratar om när Ham hade hjulet jämte Verstappens bil. Ham valde insidan, inte Ver, du kan inte lägga ansvar på bilen före vilken sida du själv väljer. Det är tillåtet att flytta sig en gång åt ett håll när du försvarar så länge bilen bakom inte har ett hjul inom en billängds avstånd (dvs risk för kollision).
Att du hävdar att Ver prejar Ham är helt absurt. Du har antingen noll koll på F1 och dess reglemente eller så sitter du med Mercedes-cyklop. Jag tror det senare.

Men om jag har fel och du är opartisk men okunnig så kan vi gå igenom detta i detalj.

Som du ser på denna bild så börjar Ver att röra sig till höger mot barriären INNAN Ham. Om Ham tagit linje till vänster om Ver och Ver rört sig tillbaka så hade detta inte varit tillåtet av Ver…så kallad weaving.

Här rör sig Ver fortfarande mot barriären, faktum är att han får inte svänga tillbaka enligt reglementet innan bromssträckan. Ver har rätt att lägga sig så nära barriären han vill då hela Lewis bil är bakom. Så länge Ham inte har någon del jämsides kan det inte bli tala om prejning så vida inte bilen gör en hastig rörelse, vilket tidigare bilder kört och tydligt visar att så inte är fallet så Ver påbörjade sin linje innan Ham.

Ham har här en del av sin bil jämsides med Ver. Här får ingen av bilarna röra sig mot varandra enligt reglementet.

Som du ser på nästa bild så flyttar sig Ver bort från Ham så fort hans bil är inom en billängds avstånd. Så inte bara att han inte prejar honom i barriären, han rör sig bort från Ham (inte av omtanke men ostridigt att han flyttat bilen bort från Ham).

Om du sitter på andra bilder där du kan visa att Ver prejar Ham in i någon barriär så varsågod, annars betraktar jag detta som avslutat.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Antlion Kimura Duo | Roland Bridge Cast | Airpods Pro
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Inte färgad av någon.

Det är så uppenbart att Verstappen tvingar in föraren på insidan och slickar muren för att göra denna föraren rädd och därmed sämre ingång till nästa kurva. Man ser hur Verstappen snabbt efter att trängt honom på insidan, hur han rör sig till vänster för att få bättre ingång.

Vill man försvara på det sättet så kan man heller inte begära att föraren på insidan ska backa av. Alla vet att om Verstappen inte hade rört sig utåt hade han varit tvungen att släppa på gasen och därmed varit bakom. Han valde kamikaze och förlitar sig på att insidan ska backa av. Jag menar, ingen här tror väl att någon annan förare i exakt samma sits som Hamilton hade backat av? Därför kan man ta ut Hamilton ur ekvationen och kvar finns sättet Verstappen försvarade på.

För att dra det till sin spets igen, jag vågar påstå att max 10% av förarna hade försvarat på liknande sätt som Verstappen, 90% hade attackerat som Hamilton. Jag kan till och med argumentera emot mig själv att, bara för 90% gör en sak, betyder inte det att det är rätt. Sen, hade Hamilton följt med Verstappen till vänster, hade man legat hjul mot hjul i kurvan och Verstappen hade aldrig kunnat svänga in. Vilket hade gjort hans linje omöjlig.

Det Max gör är ett klassiskt defensivt spel. Inget konstigt, fel eller fult med det han gör. När Lewis attackerar insidan vill Max självklart manövrera in honom i sämsta möjliga spår, sen själv röra sig utåt för att komma in från en bättre vinkel.

Max spelar helt enkelt ut Lewis. Det är helt och hållet rent spel. Grejen är att Lewis går rakt i fällan. Han attackerar en lucka som han mycket väl borde vetat skulle bli försvinnande liten och försätta honom i en usel position. Han är utspelad men backar inte av trots att han har för hög fart in i kurvan.

Utöver det vet Lewis att han är i ett farligt läge där Max har svårt att se var han befinner sig. Max kör måhända onödigt tight men incidenten är helt på Lewis.

Skrivet av FlytPojken:

Jag har dålig koll så du får gärna länka

Här finns några exempel:

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Det Max gör är ett klassiskt defensivt spel. Inget konstigt, fel eller fult med det han gör. När Lewis attackerar insidan vill Max självklart manövrera in honom i sämsta möjliga spår, sen själv röra sig utåt för att komma in från en bättre vinkel.

Max spelar helt enkelt ut Lewis. Det är helt och hållet rent spel. Grejen är att Lewis går rakt i fällan. Han attackerar en lucka som han mycket väl borde vetat skulle bli försvinnande liten och försätta honom i en usel position. Han är utspelad men backar inte av trots att han har för hög fart in i kurvan.

Utöver det vet Lewis att han är i ett farligt läge där Max har svårt att se var han befinner sig. Max kör måhända onödigt tight men incidenten är helt på Lewis.

Här finns några exempel:
https://youtu.be/gTXc1GSfF1o

Det är ju detta jag tycker är så märkligt.

Hamilton är ju inte utspelad. Hamilton hade kunnat röra sig vänster innan kurvan vilket hade blockerat det move Verstappen gör(haft högre fart och varit hjul mot hjul). Hamilton hade också kunnat trycka på gasen och åkt wide, vilket också hade blockerat det move Verstappen gör.

Verstappens move fungerar endast när bilen på insidan trycker på broms.

Helt ärligt. Hade Verstappen gjort samma attack som Hamilton, på sig själv. Hade Verstappen garanterat gjort som ovan, vilket hade resulterat i att bilen på utsidan aldrig hade svängt in och därför ingen kollision. Jag menar, det måste väl alla vara överens om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Det är ju detta jag tycker är så märkligt.

Hamilton är ju inte utspelad. Hamilton hade kunnat röra sig vänster innan kurvan vilket hade blockerat det move Verstappen gör(haft högre fart och varit hjul mot hjul). Hamilton hade också kunnat trycka på gasen och åkt wide, vilket också hade blockerat det move Verstappen gör.

Verstappens move fungerar endast när bilen på insidan trycker på broms.

Helt ärligt. Hade Verstappen gjort samma attack som Hamilton, på sig själv. Hade Verstappen garanterat gjort som ovan, vilket hade resulterat i att bilen på utsidan aldrig hade svängt in och därför ingen kollision. Jag menar, det måste väl alla vara överens om?

Det är en typisk försvarsmanöver. Bilen som försvarar rör sig mot mitten av banan för att skapa en kil ifall anfallaren tar innerspåret. Om anfallaren tar ytterspåret kan det antingen finnas möjlighet att förflytta sig utåt eller så är man helt enkelt först in i kurvan. På så vis kan försvararen äga apex och få en bättre utgång.

Ja, Max har gjort en del såna attacker vilket han sen fått skit för. Det är inte snyggt att preja andra bilar, varesig de flyttar på sig eller inte.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Det är en typisk försvarsmanöver. Bilen som försvarar rör sig mot mitten av banan för att skapa en kil ifall anfallaren tar innerspåret. Om anfallaren tar ytterspåret kan det antingen finnas möjlighet att förflytta sig utåt eller så är man helt enkelt först in i kurvan. På så vis kan försvararen äga apex och få en bättre utgång.

Ja, Max har gjort en del såna attacker vilket han sen fått skit för. Det är inte snyggt att preja andra bilar, varesig de flyttar på sig eller inte.

Jag håller med allt du säger. Vet inte vad jag ska kommentera? Du gav inga synpunkter på det jag skrev, att det var inkorrekt?

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Du tycker alltså det är värt att diskutera detta?

Verstappen gjorde ingen rörelse mot den barriären du pratar om när Ham hade hjulet jämte Verstappens bil. Ham valde insidan, inte Ver, du kan inte lägga ansvar på bilen före vilken sida du själv väljer. Det är tillåtet att flytta sig en gång åt ett håll när du försvarar så länge bilen bakom inte har ett hjul inom en billängds avstånd (dvs risk för kollision).
Att du hävdar att Ver prejar Ham är helt absurt. Du har antingen noll koll på F1 och dess reglemente eller så sitter du med Mercedes-cyklop. Jag tror det senare.

Men om jag har fel och du är opartisk men okunnig så kan vi gå igenom detta i detalj.

https://i.ibb.co/d051595/4943-B610-0320-4294-BB29-C5-D85686477-D.png

Som du ser på denna bild så börjar Ver att röra sig till höger mot barriären INNAN Ham. Om Ham tagit linje till vänster om Ver och Ver rört sig tillbaka så hade detta inte varit tillåtet av Ver…så kallad weaving.

https://i.ibb.co/5x1VTS8/6-FBFFCBD-6-B46-42-DB-8-EBC-63-CA934-EEADC.png

Här rör sig Ver fortfarande mot barriären, faktum är att han får inte svänga tillbaka enligt reglementet innan bromssträckan. Ver har rätt att lägga sig så nära barriären han vill då hela Lewis bil är bakom. Så länge Ham inte har någon del jämsides kan det inte bli tala om prejning så vida inte bilen gör en hastig rörelse, vilket tidigare bilder kört och tydligt visar att så inte är fallet så Ver påbörjade sin linje innan Ham.

https://i.ibb.co/mhjWKHp/90-B38-B6-F-9848-460-C-9646-F1-E0-ACCF78-CC.png

Ham har här en del av sin bil jämsides med Ver. Här får ingen av bilarna röra sig mot varandra enligt reglementet.

https://i.ibb.co/7n2wmCb/DEE015-CB-82-C6-434-B-A346-D09-CCD6-BFB87.png

Som du ser på nästa bild så flyttar sig Ver bort från Ham så fort hans bil är inom en billängds avstånd. Så inte bara att han inte prejar honom i barriären, han rör sig bort från Ham (inte av omtanke men ostridigt att han flyttat bilen bort från Ham).

Om du sitter på andra bilder där du kan visa att Ver prejar Ham in i någon barriär så varsågod, annars betraktar jag detta som avslutat.

Det är ingen diskussion, du kallar mig okunnig, det stärker inte din åsikt.

Min analys är att bilen på insidan hade kunnat härma rattrörelserna som bilen på utsidan, vilket hade gjort det omöjligt för bilen på utsidan att svänga in.

Samt, bilen på insidan hade kunnat hålla gas längre och åkt utanför banmarkeringarna, vilket också hade hindrat bilen på utsidan att svänga in.

Är det inkorrekt? Isåfall varför?

När jag gör min analys av hela situationen utgår jag från 2 saker.

1. Lewis Hamilton vill hindra Max Verstappen att svänga på ratten och tvinga honom att köra utanför banmarkeringarna.

2. Max Verstappen vill ge sämsta linjen för att tvinga Lewis Hamilton att bromsa.

Hur är inte detta logiskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Det är ingen diskussion, du kallar mig okunnig, det stärker inte din åsikt.

Min analys är att bilen på insidan hade kunnat härma rattrörelserna som bilen på utsidan, vilket hade gjort det omöjligt för bilen på utsidan att svänga in.

Samt, bilen på insidan hade kunnat hålla gas längre och åkt utanför banmarkeringarna, vilket också hade hindrat bilen på utsidan att svänga in.

Är det inkorrekt? Isåfall varför?

När jag gör min analys av hela situationen utgår jag från 2 saker.

1. Lewis Hamilton vill hindra Max Verstappen att svänga på ratten och tvinga honom att köra utanför banmarkeringarna.

2. Max Verstappen vill ge sämsta linjen för att tvinga Lewis Hamilton att bromsa.

Hur är inte detta logiskt?

Jag tycker det är enögdhet eller okunskap att påstå att Ver tvingar Ham in i barriären. Det är vad mitt inlägg handlar om, inte de andra punkterna du tar upp nu.

Faktum är att om du tittar bildruta för bildruta som jag föreslagit tidigare (inte bara de jag laddade upp) så ser du också att Ham faktiskt härmar Ver positionering. De båda rör sig mot vänster för att ta kurvan.
Det hela kokar ner till om Ver ger Ham en bilbredd utrymme vilket han uppenbart gör. Är det optimalt för Ham? Absolut inte, men det behöver det heller inte vara. Det är Ham ansvar att ta kurvan i sådan hastighet att han inte smäller in i bilen på utsidan.

Bilen på insidan kan absolut stå på gasen och stänga bilen på utsidan så den åker utanför banmarkeringen. Ver gjorde det på Ham på Interlagos, men det är inte okej. Hade den kurvan på Interlagos haft grus utanför banmarkeringen är jag rätt övertygad om att Ver inte kommit undan med en varning utan fått en bestraffning (det är mer spekulation från min sida), troligtvis hade de kolliderat.

Dina 2 saker du tar upp påverkar inte bedömningen av situationen, de förklarar förarnas intentioner. Dessa kan i princip appliceras i alla racingsituationer när två bilar slåss, men det innebär inte att båda är ansvarsfria.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Antlion Kimura Duo | Roland Bridge Cast | Airpods Pro
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Haha, roligt att ni fortfarande diskuterar den incidenten. Har en video på Youtube som jämför denna med bör Lewis kör om Leclerc. Typ 25000 visningar och en jävla debatt i kommentarerna. Folk tolkar det helt olika och skriver som att deras åsikt är helt självklar!

Jag har hållit mig utanför, även om jag anser att Hamilton är att skylla. Det som gör hela händelsen skoj är att:
- Hamilton fans känner att dom måste förvara hans vinst efter detta. Och det gör man ofta med hur Max betett sig i helt andra situationer, på helt andra banor. Men man ser honom som en ful förare, medan man ser Hamilton som en ängel p.g.a. att han glidit sig igenom de senaste säsongerna i en överlägsen bil och sämre teammates.
- Max fans är frustrerade över att Hamilton, oavsett vad han gör, alltid verkar komma i mål, och på pallen. Hans misstag straffar sig aldrig... utom när han kommer åt knappar och låser upp. Att han buffat bakdäck förrut underlättar inte riktigt heller.

Denna situation hade varit en helt vanlig racing incident om Hamilton sabbat hjulupphängningen och fått bryta loppet.

Hur som, snart får vi nya incidenter att diskutera! Jag är så taggad så jag håller på att spricka inför den här säsongen! Tror stenhårt på Ferrari! Leclerc WC 2022! 🙈

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Hülkenberg kör i stället för Vettel i helgen. Kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Haha, roligt att ni fortfarande diskuterar den incidenten. Har en video på Youtube som jämför denna med bör Lewis kör om Leclerc. Typ 25000 visningar och en jävla debatt i kommentarerna. Folk tolkar det helt olika och skriver som att deras åsikt är helt självklar!

Jag har hållit mig utanför, även om jag anser att Hamilton är att skylla. Det som gör hela händelsen skoj är att:
- Hamilton fans känner att dom måste förvara hans vinst efter detta. Och det gör man ofta med hur Max betett sig i helt andra situationer, på helt andra banor. Men man ser honom som en ful förare, medan man ser Hamilton som en ängel p.g.a. att han glidit sig igenom de senaste säsongerna i en överlägsen bil och sämre teammates.
- Max fans är frustrerade över att Hamilton, oavsett vad han gör, alltid verkar komma i mål, och på pallen. Hans misstag straffar sig aldrig... utom när han kommer åt knappar och låser upp. Att han buffat bakdäck förrut underlättar inte riktigt heller.

Denna situation hade varit en helt vanlig racing incident om Hamilton sabbat hjulupphängningen och fått bryta loppet.

Hur som, snart får vi nya incidenter att diskutera! Jag är så taggad så jag håller på att spricka inför den här säsongen! Tror stenhårt på Ferrari! Leclerc WC 2022! 🙈

Sainz <3

https://twitter.com/AstonMartinF1/status/1504387586185482240
Vettel blev bumpad pga positivt COVID-test.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av p.lindblom:

Hülkenberg kör i stället för Vettel i helgen. Kul!

Såg det också! Vore helt sjukt om han äntligen skulle hamna på pallen

Undra också om det kan bli fler covid-fall nu också. Om det nu var Ricci som smittade honom (utan att veta om det) så finns det en risk att fler får det också. Blir en väldigt konstig start på säsongen då

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Sainz <3

https://twitter.com/AstonMartinF1/status/1504387586185482240
Vettel blev bumpad pga positivt COVID-test.

Sainz hade varit ännu roligare såklart, men tror inte han riktigt kommer gilla dom nya mer hållbara däcken o.s.v.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Jag tycker det är enögdhet eller okunskap att påstå att Ver tvingar Ham in i barriären. Det är vad mitt inlägg handlar om, inte de andra punkterna du tar upp nu.

Faktum är att om du tittar bildruta för bildruta som jag föreslagit tidigare (inte bara de jag laddade upp) så ser du också att Ham faktiskt härmar Ver positionering. De båda rör sig mot vänster för att ta kurvan.
Det hela kokar ner till om Ver ger Ham en bilbredd utrymme vilket han uppenbart gör. Är det optimalt för Ham? Absolut inte, men det behöver det heller inte vara. Det är Ham ansvar att ta kurvan i sådan hastighet att han inte smäller in i bilen på utsidan.

Bilen på insidan kan absolut stå på gasen och stänga bilen på utsidan så den åker utanför banmarkeringen. Ver gjorde det på Ham på Interlagos, men det är inte okej. Hade den kurvan på Interlagos haft grus utanför banmarkeringen är jag rätt övertygad om att Ver inte kommit undan med en varning utan fått en bestraffning (det är mer spekulation från min sida), troligtvis hade de kolliderat.

Dina 2 saker du tar upp påverkar inte bedömningen av situationen, de förklarar förarnas intentioner. Dessa kan i princip appliceras i alla racingsituationer när två bilar slåss, men det innebär inte att båda är ansvarsfria.

Jag påstår också att Bottas prejar Russel, så att han åker på den blöta linjen och snurrar.

Fanns det plats att köra utan att hamna på vita linjen? Absolut, så därför är det ju ”omöjligt” att hävda att Bottas prejar Russel.

För mig är det resonemanget för enkelt. Jag anser själv att min analys är steget längre och har fler parametrar inblandade. Så vill jag diskutera och nörda ner mig. Jag står för det.

Mina 2 saker som tas upp är extremt relevanta anser jag, det är vad jag anser kunnig inom F1 menas. Bedömningen är liksom sista steget. Förståelsen är före.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Jag påstår också att Bottas prejar Russel, så att han åker på den blöta linjen och snurrar.

Fanns det plats att köra utan att hamna på vita linjen? Absolut, så därför är det ju ”omöjligt” att hävda att Bottas prejar Russel.

För mig är det resonemanget för enkelt. Jag anser själv att min analys är steget längre och har fler parametrar inblandade. Så vill jag diskutera och nörda ner mig. Jag står för det.

Mina 2 saker som tas upp är extremt relevanta anser jag, det är vad jag anser kunnig inom F1 menas. Bedömningen är liksom sista steget. Förståelsen är före.

Nja, med viss säkerhet kan jag säga att varken du eller jag har förståelse för alla parametrar. Vi kan ingenting, till och börja med, bilarnas begränsningar i alla olika skeden. Dessutom ingår en hel del micro management från föraren för att optimera bilen inför nästa kurva. Föraren är ju ett etui fylld av vatten, som oss själva, med sina begränsningar.

Jag tycker att de enda riktigt duktiga omdömena kommer från t ex Rosberg, som kan och förstår verksamheten ut till fingerspetsarna. Iaf när vi godtyckligt vill tycka och tänka över en situation och dra fulla slutsatser över dessa.

Somliga situationer är ju uppenbara vems fel det är. Men i de mera komplicerade fallen finns det/krävs det stor förståelse för och lägga fram ett beslut.

Men jag är dock inte särskilt brydd om någon spånar vad de tycker och tänker över internet. Fast det saknar vetenskapliga grunder. Det kan vara kul själv också och sotelda i kaminen med teorier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Hülkenberg kör i stället för Vettel i helgen. Kul!

Synd att det är Vettel han ersätter bara.
Men nog är det en fingervisning om hur F1 fungerar idag när Hulken är utan plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Jag påstår också att Bottas prejar Russel, så att han åker på den blöta linjen och snurrar.

Fanns det plats att köra utan att hamna på vita linjen? Absolut, så därför är det ju ”omöjligt” att hävda att Bottas prejar Russel.

För mig är det resonemanget för enkelt. Jag anser själv att min analys är steget längre och har fler parametrar inblandade. Så vill jag diskutera och nörda ner mig. Jag står för det.

Mina 2 saker som tas upp är extremt relevanta anser jag, det är vad jag anser kunnig inom F1 menas. Bedömningen är liksom sista steget. Förståelsen är före.

Du säger att Ver prejar Ham mot barriären och liknar det med Bot och Rus. Jag tycker inte din analys är steget längre, jag tycker du saknar förståelse för reglementet.
Men visst vi kan titta på det i detalj igen.

Rus ligger kvar aningen för länge i slipstream imo. Det gör att han hamnar ganska tajt på Bot trots att det finns gott om plats till höger

Som du ser på Bot högra framhjul så har han rört sig mot Rus.

Om tittar istället på Ver och Ham när Ham väljer att dyka på insidan.

Så ser alla med normalgod syn att Ver inte rör sig mot Ham.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Antlion Kimura Duo | Roland Bridge Cast | Airpods Pro
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Du säger att Ver prejar Ham mot barriären och liknar det med Bot och Rus. Jag tycker inte din analys är steget längre, jag tycker du saknar förståelse för reglementet.
Men visst vi kan titta på det i detalj igen.

https://i.ibb.co/Xpw7CdS/A495016-B-81-EE-407-D-9-BD6-34-E59-AED8195.png

Rus ligger kvar aningen för länge i slipstream imo. Det gör att han hamnar ganska tajt på Bot trots att det finns gott om plats till höger

https://i.ibb.co/J2xMDGK/E7-F12-E34-F467-4378-B805-8-EA478-EBB46-B.png

Som du ser på Bot högra framhjul så har han rört sig mot Rus.

https://i.ibb.co/s3wC38J/E92-FAE03-D0-F4-4-B86-8444-F830-C3-BFE36-C.png

Om tittar istället på Ver och Ham när Ham väljer att dyka på insidan.

https://i.ibb.co/Cv5xDb7/70-CD7-E08-432-D-4-D9-B-8245-5-B8-C443-B8-E9-E.png

Så ser alla med normalgod syn att Ver inte rör sig mot Ham.

Du nämner slipstream. Här påstår jag det oklara väglaget, där man inte riktigt vet greppnivån. Alltså vet föraren inte hur stora rattutslag som greppet tillåter. Så att Russel håller slipstream för länge, indirekt ja, men vad som kommer före slipstreamen i analysen är väglaget. Russel hade gått ut tidigare om han förväntat sig bättre grepp.

Utmärkt exempel på våra olika analyser.

Du missar att ta fram bilderna ”min/max” på Bottas högra-framhjul. Finns fler bilder där man ser hur han är ännu mer åt höger och sedan drar sig igen mot mitten.

Så när du pikar med normalgod syn. Ja då kontrar jag med normal logisk förståelse. Du har missat att ta hänsyn till underlaget och du har medvetet valt bort bilder som inte hjälper din åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Du nämner slipstream. Här påstår jag det oklara väglaget, där man inte riktigt vet greppnivån. Alltså vet föraren inte hur stora rattutslag som greppet tillåter. Så att Russel håller slipstream för länge, indirekt ja, men vad som kommer före slipstreamen i analysen är väglaget. Russel hade gått ut tidigare om han förväntat sig bättre grepp.

Utmärkt exempel på våra olika analyser.

Du missar att ta fram bilderna ”min/max” på Bottas högra-framhjul. Finns fler bilder där man ser hur han är ännu mer åt höger och sedan drar sig igen mot mitten.

Så när du pikar med normalgod syn. Ja då kontrar jag med normal logisk förståelse. Du har missat att ta hänsyn till underlaget och du har medvetet valt bort bilder som inte hjälper din åsikt.

Eh, slicks på fuktigt/vått underlag? Aja, han trodde högt om sin situation.

I denna händelse kan han endast beskylla sig själv. Bottas höll en linje och George valde att självmant överreagera och åka i gräset.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Don't worry about what people think. They don't do it very often.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Du missar att ta fram bilderna ”min/max” på Bottas högra-framhjul. Finns fler bilder där man ser hur han är ännu mer åt höger och sedan drar sig igen mot mitten.

Så när du pikar med normalgod syn. Ja då kontrar jag med normal logisk förståelse. Du har missat att ta hänsyn till underlaget och du har medvetet valt bort bilder som inte hjälper din åsikt.

Snälla människa. Visa de bilderna då?
Nej du har tvärfel.

Jag har inte medvetet tagit bort några bildrutor. Jag visade med dessa bildrutor att Bot rör sig mot Rus. Jag har inte lagt någon värdering i vems om det är någons fel i kraschen på Imola. Det va du som tog upp denna för att likna Ver och Ham, och den liknelsen är helt felaktig.
Ver rör sig inte mot Ham.

Men vet du vad, du kan kika på den sista bildrutan innan Rus och Bot smäller och om du använder din normala logik så ser du att Bottas inte rört sig nämnvärt till vänster så även där har du fel.

Är du ett troll?

Edit:
Oavsett så är jag färdig med att diskutera 2021.
Jag gjorde ett inlägg när folk ville framställa den ena titelkandidaten som dirty och den andra som clean, att jag anser inte att någon av dem är riktigt clean, det va min enda poäng. Förstår att du med dina opartiska ögon inte håller med. Och som jag skrev i mitt första svar är det uppenbart att vi inte kommer ha samma åsikt kring de incidenterna.
Jag tycker också det är uppenbart att du ignorerar de fakta som presenteras i form av banpositionering, men det är egentligen en helt annan diskussion.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Antlion Kimura Duo | Roland Bridge Cast | Airpods Pro
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av eFoppa:

Snälla människa. Visa de bilderna då?
Nej du har tvärfel.

Jag har inte medvetet tagit bort några bildrutor. Jag visade med dessa bildrutor att Bot rör sig mot Rus. Jag har inte lagt någon värdering i vems om det är någons fel i kraschen på Imola. Det va du som tog upp denna för att likna Ver och Ham, och den liknelsen är helt felaktig.
Ver rör sig inte mot Ham.

Men vet du vad, du kan kika på den sista bildrutan innan Rus och Bot smäller och om du använder din normala logik så ser du att Bottas inte rört sig nämnvärt till vänster så även där har du fel.

https://i.ibb.co/X4LPYDs/5-C290-DBE-9-EBF-4-FCD-8734-31222686-FB88.png

Är du ett troll?

Edit:
Oavsett så är jag färdig med att diskutera 2021.
Jag gjorde ett inlägg när folk ville framställa den ena titelkandidaten som dirty och den andra som clean, att jag anser inte att någon av dem är riktigt clean, det va min enda poäng. Förstår att du med dina opartiska ögon inte håller med. Och som jag skrev i mitt första svar är det uppenbart att vi inte kommer ha samma åsikt kring de incidenterna.
Jag tycker också det är uppenbart att du ignorerar de fakta som presenteras i form av banpositionering, men det är egentligen en helt annan diskussion.

Jag tror inte någon skrev att Hamilton är helt clean utan bara att Verstappen är för aggressiv i många fajter. Att ena köra lite mer dirty betyder inte automatiskt att den andra är helt clean.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Jag tror inte någon skrev att Hamilton är helt clean utan bara att Verstappen är för aggressiv i många fajter. Att ena köra lite mer dirty betyder inte automatiskt att den andra är helt clean.

Skrivet av Kenneth:

Verstappen som alltid puttar ut den andra föraren om omkörningen sker i en kurva.

Fritt för tolkning Kenneth. Att säga som du gör kan tolkas som att en av förarna alltid puttar ut den andra föraren om omkörningen sker i en kurva.
Uttrycker man sig på detta sätt så blir innebörden att den andre inte skulle ta till samma medel. Som sagt, Massa, Rosberg, finns många exempel där Ham gjort exakt samma sak under press. Det handlar om nyanser i diskussionen. Kollar man Ham körstil så lämnar han sällan en bilbredd i en kurva där han har insida. Jag orkar inte dra upp fler bilder eller montage, men det är så de flesta förare som kör för vinst gör, inget som är typiskt för just Verstappen som du antyder. Sen håller jag med om att Verstappen var den mer aggressive föraren och behövde nog vara det sett till hur säsongen utvecklade sig.

Nu hoppas jag vi får en grym 2022 säsong med bra racing!
Längesen jag vart så här taggad inför en ny säsong

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Antlion Kimura Duo | Roland Bridge Cast | Airpods Pro
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av eFoppa:

Fritt för tolkning Kenneth. Att säga som du gör kan tolkas som att en av förarna alltid puttar ut den andra föraren om omkörningen sker i en kurva.
Uttrycker man sig på detta sätt så blir innebörden att den andre inte skulle ta till samma medel. Som sagt, Massa, Rosberg, finns många exempel där Ham gjort exakt samma sak under press. Det handlar om nyanser i diskussionen. Kollar man Ham körstil så lämnar han sällan en bilbredd i en kurva där han har insida. Jag orkar inte dra upp fler bilder eller montage, men det är så de flesta förare som kör för vinst gör, inget som är typiskt för just Verstappen som du antyder. Sen håller jag med om att Verstappen var den mer aggressive föraren och behövde nog vara det sett till hur säsongen utvecklade sig.

Nu hoppas jag vi får en grym 2022 säsong med bra racing!
Längesen jag vart så här taggad inför en ny säsong

Fast inget av det skriver jag någonstans. Återigen, bara för att ena kör fult betyder det inte att den andra är felfri. T.ex så körde Hamilton väldigt fult sista racet 2016 när Rosberg vann, eftersom han inte är felfri. Läs det jag skriver istället för att anta saker jag inte skriver.

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Snälla människa. Visa de bilderna då?
Nej du har tvärfel.

Jag har inte medvetet tagit bort några bildrutor. Jag visade med dessa bildrutor att Bot rör sig mot Rus. Jag har inte lagt någon värdering i vems om det är någons fel i kraschen på Imola. Det va du som tog upp denna för att likna Ver och Ham, och den liknelsen är helt felaktig.
Ver rör sig inte mot Ham.

Men vet du vad, du kan kika på den sista bildrutan innan Rus och Bot smäller och om du använder din normala logik så ser du att Bottas inte rört sig nämnvärt till vänster så även där har du fel.

https://i.ibb.co/X4LPYDs/5-C290-DBE-9-EBF-4-FCD-8734-31222686-FB88.png

Är du ett troll?

Edit:
Oavsett så är jag färdig med att diskutera 2021.
Jag gjorde ett inlägg när folk ville framställa den ena titelkandidaten som dirty och den andra som clean, att jag anser inte att någon av dem är riktigt clean, det va min enda poäng. Förstår att du med dina opartiska ögon inte håller med. Och som jag skrev i mitt första svar är det uppenbart att vi inte kommer ha samma åsikt kring de incidenterna.
Jag tycker också det är uppenbart att du ignorerar de fakta som presenteras i form av banpositionering, men det är egentligen en helt annan diskussion.

Nu börjas det... Varför så arg? Fattar nada, det är återigen du själv som sätter dig i sitsen genom att medvetet hålla undan viktig information. Varför bli så upprörd när någon callar din BS?

Jag kommer för, evigt, påstå, att när Bottas kliver över den vita linjen är det medveten prejning av föraren. Det är inte prejning i reglementet då Russel har plats till höger.

Det var ingen som ville framställa någon som clean. Felaktigheter I G E N.

Jag menar, ingen här inne tror väl på fullt allvar att när Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist pratar om dessa incidenter att slutsatsen är att Russel låg för länge i slipstream?

Aja, synd att det blir en så tråkig stämning direkt. Jag är en av de skyldiga, sorry till alla lurkers. Hoppas ni ändå vill kliva in i tråden när säsongen är igång. Jag tar paus nu och vi hörs ev på sön eftermiddag.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Nu till något helt annat! Vem tror ni kommer överraska och vilka floppar i helgen då?
Mina gissningar
Överraskning: Haas
Flopp: Mercedes