Permalänk
Medlem

Jag tycker att årets DTS hade för mycket fokus på racing-delen. Att ha massor av segment från racen ger inte så mycket till serien eftersom att man redan sett och vet hur det kommer sluta. De bra delarna med DTS är att se vad som händer bakom kulisserna och får lära känna förare och teammedlemmar lite bättre. De bästa avsnitten tycker jag var med HAAS och Williams eftersom att det inte var så mycket fokus på racen utan mycket av det dagliga arbetet i teamen. Även segmenten med Tsunoda var bra pga den aspekten.

Jag upplever att man skiftat fokus en del denna säsong vilket jag inte tycker var ett bra skifte.

Permalänk

På tal om "omkörningar" såg jag i avsnitt 5 på DTS när Ricciardo är uppe jämnsides med Verstappen(sprinten, 18:26). Jag vill påstå att han är längre upp och bredvid än vad Verstappen var på Hamilton. Nån med F1 TV som kanske vill bekräfta eller dementera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

På tal om "omkörningar" såg jag i avsnitt 5 på DTS när Ricciardo är uppe jämnsides med Verstappen(sprinten, 18:26). Jag vill påstå att han är längre upp och bredvid än vad Verstappen var på Hamilton. Nån med F1 TV som kanske vill bekräfta eller dementera?

https://youtu.be/3vOTBiUP01s?t=14

Det var Verstappens kurva. imo

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Då borde de ha varit Hamiltons kurva innan dem kraschade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Då borde de ha varit Hamiltons kurva innan dem kraschade?

Var väl partly därför verstappen fick bestraffning, grid place penalty racet efter...
Även om jag inte håller med att om man är före in i en chikan så äger man hela kurvan

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Då borde de ha varit Hamiltons kurva innan dem kraschade?

Länk till händelsen: https://youtu.be/gPkIfNtro7I?t=586

Ni får avgöra själva. Kändes rätt okej ändå att någon annan vann Monza, sist var det Gasly som fick revansch och vann hära. VM:et hettades upp rejält iaf efter den här händelsen.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av GooGeL:

Länk till händelsen: https://youtu.be/gPkIfNtro7I?t=586

Ni får avgöra själva. Kändes rätt okej ändå att någon annan vann Monza, sist var det Gasly som fick revansch och vann hära. VM:et hettades upp rejält iaf efter den här händelsen.

Det jag stör mig mest på med den smällen är Verstappens kommentar "That's what you get when you don't leave a space". Om det är någon som INTE ska säga så är det just Verstappen som alltid puttar ut den andra föraren om omkörningen sker i en kurva.
Hoppas att nya Race Directors är lite hårdare på just det så vi kan få lite mer racing och inte att ena blir prejad av banan och sen är det klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Det jag stör mig mest på med den smällen är Verstappens kommentar "That's what you get when you don't leave a space". Om det är någon som INTE ska säga så är det just Verstappen som alltid puttar ut den andra föraren om omkörningen sker i en kurva.
Hoppas att nya Race Directors är lite hårdare på just det så vi kan få lite mer racing och inte att ena blir prejad av banan och sen är det klart.

Jag hoppas framförallt att det blir konsekvent. Det ska vara tydligt vad som gäller.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Subzero299:

Jag hoppas framförallt att det blir konsekvent. Det ska vara tydligt vad som gäller.

Jaa! Verkligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Det jag stör mig mest på med den smällen är Verstappens kommentar "That's what you get when you don't leave a space". Om det är någon som INTE ska säga så är det just Verstappen som alltid puttar ut den andra föraren om omkörningen sker i en kurva.
Hoppas att nya Race Directors är lite hårdare på just det så vi kan få lite mer racing och inte att ena blir prejad av banan och sen är det klart.

Jag håller med. VER har en tendens att sätta dem han kör mot i situationen att backa ur eller krascha. Otroligt att han fått hålla på som han gjort.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Det jag stör mig mest på med den smällen är Verstappens kommentar "That's what you get when you don't leave a space". Om det är någon som INTE ska säga så är det just Verstappen som alltid puttar ut den andra föraren om omkörningen sker i en kurva.
Hoppas att nya Race Directors är lite hårdare på just det så vi kan få lite mer racing och inte att ena blir prejad av banan och sen är det klart.

Lite skomakarsyndrom där. Max förmår inte se sig själv som görandes något fel eller vara skyldig vid incidenter. Jag tycker å andra sidan inte heller Lewis är en så änglalik och ren förare som han ofta framställs som, han är bara inte lika uppenbart armbågarna utåt som Max.

Hoppas också de kommer vara hårdare mot sånt framöver.

Rolig kuriosa: Max som kör väldigt mycket Iracing har där ett genomsnitt på 3.5 incidentpoäng per race. Det indikerar någon som kör riktigt rent.

För den som inte vet så blir det 1x om mitten på bilen är utanför track limits. Lätt kontakt med andra bilar ger 0x men om någon av bilarna hamnar utanför banan blir det 2x. 4x vid hård kontakt.

Det är en vanlig taktik att kosta på sig några off tracks (1x) när man behöver pusha för snabbare varv.

Supermax är alltså superclean.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Jag håller med. VER har en tendens att sätta dem han kör mot i situationen att backa ur eller krascha. Otroligt att han fått hålla på som han gjort.

Det har väl iof varit halvt accepterat sedan urminnes tider. Max har ju en bit kvar till Skomakaren. Senna var inte heller känd för att vara särskilt rolig att rejsa mot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Det jag stör mig mest på med den smällen är Verstappens kommentar "That's what you get when you don't leave a space". Om det är någon som INTE ska säga så är det just Verstappen som alltid puttar ut den andra föraren om omkörningen sker i en kurva.
Hoppas att nya Race Directors är lite hårdare på just det så vi kan få lite mer racing och inte att ena blir prejad av banan och sen är det klart.

Håller med. Är just den typen av osportslighet, som Verstappen ofta uppvisar lite mer än andra, som gör att jag personligen inte är ett jättefan av honom. Han är verkligen en extremt skicklig och talangfull förare (inget snack om det), men hans personlighet är inte riktigt den som resonerar helt med mig.

Önskar också att domarna blir lite mer konsekventa mellan de olika racen. Tycker deras ständiga ändringar och olika tolkningar vad som är ok eller inte, har inte gynnat sporten på ett positivt sätt (oavsett var man själv tycker att gränsen skall gå, så bör det vara tydligt och självklart vad som gäller).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Finns där inget roligare att fokusera på än att dra samma cirkeldiskussion ytterligare tre varv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Finns där inget roligare att fokusera på än att dra samma cirkeldiskussion ytterligare tre varv?

På sätt och vis håller jag med er. Men samtidigt är forumet och denna forumdel öppen för tycken. Fast de är ett upprepande.

Tycker själv att många situationer ofta blir unik, och behöver bedömas för sig själva. (ett unikt element är banans egna karaktär)

Ett för strikt och snävt reglemente blir för tråkigt. Konsekvent bör domarna vara jao. Rent överstyr bör straffas men smågruff behövs/bör tillåtas för att känna att det ÄR ett levande race.

Racing ska stå långt ifrån herrarnas fotboll sämsta sidor och vara ungefärligt hårt som damernas handboll. Det är få ledsamheter som visas inom damernas handboll, och i damernas fotboll för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Finns där inget roligare att fokusera på än att dra samma cirkeldiskussion ytterligare tre varv?

Skrivet av GooGeL:

På sätt och vis håller jag med er. Men samtidigt är forumet och denna forumdel öppen för tycken. Fast de är ett upprepande.

Tycker själv att många situationer ofta blir unik, och behöver bedömas för sig själva. (ett unikt element är banans egna karaktär)

Ett för strikt och snävt reglemente blir för tråkigt. Konsekvent bör domarna vara jao. Rent överstyr bör straffas men smågruff behövs/bör tillåtas för att känna att det ÄR ett levande race.

Lite ny i tråden, och ber om ursäkt om jag missat vad som diskuterats innan (så har vi avklarat det direkt nu).

Det viktiga är ju konsekvensen som du är inne på, även om situationer är olika. Hårt eller fritt är en smaksak. Det är inte det viktigaste för mig. Men just att det de senaste 2-3 säsongerna känts som det är lite av en slumpgenerator hur hårt/mjukt saker bedömts/straffats.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Lite ny i tråden, och ber om ursäkt om jag missat vad som diskuterats innan (så har vi avklarat det direkt nu).

Det viktiga är ju konsekvensen som du är inne på, även om situationer är olika. Hårt eller fritt är en smaksak. Det är inte det viktigaste för mig. Men just att det de senaste 2-3 säsongerna känts som det är lite av en slumpgenerator hur hårt/mjukt saker bedömts/straffats.

Det är ju klart. Mercedes har ju dominerat sporten i flertalet år nu, och när kindbenet möter ett annat kindben som står sig i samma våglängd så... kommer det bli komplikationer. Trots allt krigas det nu om vinsten, lag som förare, i ett mästerskap.

Säkerligen om det här året blir väldigt jämnt, så kommer desperation och sådant visa sig vid slutsekundens avgörande. Det kommer nog alltid bli extra gruff över pallplatsen no.1. Fast no.2 liksom no.3 kan bli minst lika viktiga.

Något som kan bli riktigt märkligt just där i Mercedes i år är om George slår sig fram som en utmanare till Hamilton. Wee vilket inbördeskrig det kan bli. Knappast troligt egentligen, men kanske.

Tycker det är fel iaf att helt skända Verstappen som ett fotsula/skomakare eller vad nu ordet är. Han är endast 24år. Tjugofyra år och detta blir hans ÅTTONDE säsong inom Formel 1.

Sett till hur han mognat sedan 2016 och första gången han körde för Red Bull så, det är en helt annan Verstappen idag mot för igår. Förr var det en allt för hungrig Verstappen som prövade allt. Nu idag är han ju betydligt duktigare på att ta hem materialet till bästa poängen, nåbar för dagen.

Dessutom är det endast racing i bakhuvudet på Verstappen. Han är också framåt och ärlig i sakfrågor. Förr var han svår att gilla pga allt udda, nu visar han upp betydande talang och ett uppsåt till varför han är så pass duktig.

Permalänk
Medlem

Minnet är kort, men Hamilton har haft ganska vassa armbågar tidigare i karriären. Fråga Massa. Fråga Rosberg.
Sen att han vart på cruise de senaste åren i en överlägsen bil gör ju saker lite lättare. Första gången sen 2016 när han blir pressad sätter han sin rival i väggen. Lägg ner snacket om att Verstappen skulle va dirty och Hamilton clean. Båda kör för att vinna och kommer göra allt som krävs. De måste ligga på den absoluta gränsen och ibland går de över den. För att citera Sir Lewis "What am I supposed to do? Just sit there and let the dude win?"

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Minnet är kort, men Hamilton har haft ganska vassa armbågar tidigare i karriären. Fråga Massa. Fråga Rosberg.
Sen att han vart på cruise de senaste åren i en överlägsen bil gör ju saker lite lättare. Första gången sen 2016 när han blir pressad sätter han sin rival i väggen. Lägg ner snacket om att Verstappen skulle va dirty och Hamilton clean. Båda kör för att vinna och kommer göra allt som krävs. De måste ligga på den absoluta gränsen och ibland går de över den. För att citera Sir Lewis "What am I supposed to do? Just sit there and let the dude win?"

Ham kör lite som senna gjorde.
"Flyttar du inte på dig så blir det en krash, och jag har fler twittersupporters och du får dödshot för att du vågade stå emot" typ.
Kombinerar du det med en bra bil och ett bra team så är det betydligt enklare för de flesta att bara maka på sig och fortsätta att drömma om en plats i merca.

Och nu när jag tänker efter så är det nära nog exakt lika som Ferrari höll på ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ham kör lite som senna gjorde.
"Flyttar du inte på dig så blir det en krash, och jag har fler twittersupporters och du får dödshot för att du vågade stå emot" typ.
Kombinerar du det med en bra bil och ett bra team så är det betydligt enklare för de flesta att bara maka på sig och fortsätta att drömma om en plats i merca.

Och nu när jag tänker efter så är det nära nog exakt lika som Ferrari höll på ett tag.

Kanske är så. Jag tycker nog Ver är lika tuff om inte tuffare, men vi pratar om ett mästerskap i en högsta klassen där marginalerna för att köra cleant inte alltid finns. Jag tycker också det syns att den som hade ett litet försprång i sin bil också kunde köra mer konservativt. Det fanns helt klart en större desperation i Max körning de sista racen, men återigen får man ju sätta sig in i hans situation. Han hade haft mästerskapet i Mexiko eller kanske Brasilien om han slutat 2a i Silverstone, Ungern och inte fått punktering i Baku. Istället håller mästerskapet på att glida honom ur händerna mycket tack vare att Mercedes hade klart mer pace från Brasilien och framåt. Hade jag varit i hans skor hade jag gjort allt jag kunnat för att ta den titeln.

Jag är mest glad att F1 känns spännande igen. 2017-2020 va rena sömnpillrena. Nu ser ju Ferrari ut (även om testerna är svårtolkade) att ha en riktigt bra bil också så kan bli en grym säsong 2022.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Minnet är kort, men Hamilton har haft ganska vassa armbågar tidigare i karriären. Fråga Massa. Fråga Rosberg.
Sen att han vart på cruise de senaste åren i en överlägsen bil gör ju saker lite lättare. Första gången sen 2016 när han blir pressad sätter han sin rival i väggen. Lägg ner snacket om att Verstappen skulle va dirty och Hamilton clean. Båda kör för att vinna och kommer göra allt som krävs. De måste ligga på den absoluta gränsen och ibland går de över den. För att citera Sir Lewis "What am I supposed to do? Just sit there and let the dude win?"

Ingen här inne har påstått att nån av dem är clean? Snacket som ska läggas ner är dock att Hamilton körde av Verstappen.

Kan inte pusha in någon i muren och förvänta sig att föraren ska på bromsen för att ta apex. När någon pushar in dig i muren så kan föraren omöjligt veta hur mycket höjd denne kan ta i nästa sväng.

Likt Bottas mot Russel, Bottas har rätt i att försvara och lämna precis en bredd, synd om föraren bakom chokear och råkar hamna på den blöta linjen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Minnet är kort, men Hamilton har haft ganska vassa armbågar tidigare i karriären. Fråga Massa. Fråga Rosberg.
Sen att han vart på cruise de senaste åren i en överlägsen bil gör ju saker lite lättare. Första gången sen 2016 när han blir pressad sätter han sin rival i väggen. Lägg ner snacket om att Verstappen skulle va dirty och Hamilton clean. Båda kör för att vinna och kommer göra allt som krävs. De måste ligga på den absoluta gränsen och ibland går de över den. För att citera Sir Lewis "What am I supposed to do? Just sit there and let the dude win?"

Skrivet av Svensktiger:

Ham kör lite som senna gjorde.
"Flyttar du inte på dig så blir det en krash, och jag har fler twittersupporters och du får dödshot för att du vågade stå emot" typ.
Kombinerar du det med en bra bil och ett bra team så är det betydligt enklare för de flesta att bara maka på sig och fortsätta att drömma om en plats i merca.

Och nu när jag tänker efter så är det nära nog exakt lika som Ferrari höll på ett tag.

Eh va?
Visst, Hamilton har inte silkeslena armbågar (vem har ens det i F1), men att försöka få det till att det är Hamilton som är en dirty racer och Verstappen som är clean är inget annat än skrattretande.

Hamilton är bland racing-experter ansedd vara en väldigt clean driver. Ibland gör han fel och blir (alternativt borde bli) bestraffad för det. Verstappen är ansedd att vara en enastående racer, men inte sällan med mentaliteten att "jag tänker ta denna linje, flytta på dig eller så krockar vi". Och det är inte bara mot Hamilton, utan mot de flesta förare han har behövt race:a på senare tid (Leclerc, Ricciardo, Vettel, Räikkönen, etc.). Det var ganska uppenbart att Mercedes strategi i slutet av förra säsongen var att hålla sig så långt borta från Verstappen som möjligt, eftersom Verstappen orsakade kontakt dem emellan (alternativt tvingat Hamilton till undanmanövrar) typ 7 gånger på 3 race.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Ingen här inne har påstått att nån av dem är clean? Snacket som ska läggas ner är dock att Hamilton körde av Verstappen.

Kan inte pusha in någon i muren och förvänta sig att föraren ska på bromsen för att ta apex. När någon pushar in dig i muren så kan föraren omöjligt veta hur mycket höjd denne kan ta i nästa sväng.

Likt Bottas mot Russel, Bottas har rätt i att försvara och lämna precis en bredd, synd om föraren bakom chokear och råkar hamna på den blöta linjen...

Hamilton körde av Verstappen. Omedvetet? Jag tror inte han försökte köra av Verstappen, utan mer en desperation över hur mästerskapet artade sig. Lite ”jag bryr mig inte om det sker kontakt”, lite på samma sätt Max kört många gånger.

Skrivet av Blomman90:

Eh va?
Visst, Hamilton har inte silkeslena armbågar (vem har ens det i F1), men att försöka få det till att det är Hamilton som är en dirty racer och Verstappen som är clean är inget annat än skrattretande.

Exakt vad i det jag skrev antyder att jag skulle påstå att den ena är clean? Eftersom du citerar mig…

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Hamilton körde av Verstappen. Omedvetet? Jag tror inte han försökte köra av Verstappen, utan mer en desperation över hur mästerskapet artade sig. Lite ”jag bryr mig inte om det sker kontakt”, lite på samma sätt Max kört många gånger.

Exakt vad i det jag skrev antyder att jag skulle påstå att den ena är clean? Eftersom du citerar mig…

Japp för att han trängde in honom mot barriären så han inte kunde få en bra vinkel in mot nästa sväng :). 100% medvetet av Verstappen. ALLA förare hade gått för attacken, men bara få skulle försvarat som Verstappen. Verstappen har all rätt i att försvara och låta föraren på insidan slicka barriären. Tyvärr kan han inte räkna med att föraren på insidan ska bromsa då.

Alla såg också vilken speed Hamilton hade, Hamilton hade lätt kunnat hålla nere gaspedalen och tvinga Verstappen på en långtur och sig själv ut i gruset. Precis som Verstappen gjorde i Brazil :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Det är ju klart. Mercedes har ju dominerat sporten i flertalet år nu, och när kindbenet möter ett annat kindben som står sig i samma våglängd så... kommer det bli komplikationer. Trots allt krigas det nu om vinsten, lag som förare, i ett mästerskap.

Tänkte inte på Mercedes vs RB, som du verkar helt fokad på, utan att det generellt har bitvis varit lite inkonsekvent över lag med domsluten de senaste 2-3 åren.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tänkte inte på Mercedes vs RB, som du verkar helt fokad på, utan att det generellt har bitvis varit lite inkonsekvent över lag med domsluten de senaste 2-3 åren.

Vi hörde ju varför i sista racet.
Vad som än händer på banan så verkar hela staber i teamen hoppa på raceledningen för att få en fördel.
Helt galet egentligen.
Som RB och Merca höll på så skulle båda ha diskats det racet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tänkte inte på Mercedes vs RB, som du verkar helt fokad på, utan att det generellt har bitvis varit lite inkonsekvent över lag med domsluten de senaste 2-3 åren.

Det är ju där i toppen politiken som helhet brukar genomsyra sig.

Bakom första ledet så känns det som att straffen räcks över mer frekvent. Inte nödvändigtvis rätt beslut (vad man kan känna), men upplever att det inte är lika för alla. Det finns det vill säga mer lekrum allra längst fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Japp för att han trängde in honom mot barriären så han inte kunde få en bra vinkel in mot nästa sväng :). 100% medvetet av Verstappen. ALLA förare hade gått för attacken, men bara få skulle försvarat som Verstappen. Verstappen har all rätt i att försvara och låta föraren på insidan slicka barriären. Tyvärr kan han inte räkna med att föraren på insidan ska bromsa då.

Alla såg också vilken speed Hamilton hade, Hamilton hade lätt kunnat hålla nere gaspedalen och tvinga Verstappen på en långtur och sig själv ut i gruset. Precis som Verstappen gjorde i Brazil :).

Hamilton hade rätt till en bilbredd i den kurvan. Han va inte före, kunde inte hävda racingline. Han driftade in i Verstappen, alltså Hams fel mestadels, även om man också kan argumentera racingincident.

Men helt ärligt, det är allt jag har att säga om detta. Förstår att du är av en annan åsikt och vi kommer inte komma till samförstånd.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Hamilton hade rätt till en bilbredd i den kurvan. Han va inte före, kunde inte hävda racingline. Han driftade in i Verstappen, alltså Hams fel mestadels, även om man också kan argumentera racingincident.

Men helt ärligt, det är allt jag har att säga om detta. Förstår att du är av en annan åsikt och vi kommer inte komma till samförstånd.

Ingen förutsätter att Hamilton ska sätta den kurvan efter katastrof ingång pga inträngd in muren tidigare. Så Verstappen får helt enkelt skylla sig själv.

Och är det fel av Hamilton att gå för attacken? Nej, för alla förare hade tagit den. Skillnaden är att man hade kunnat ta i princip vilken förare som helst, så hade det sett ut som Leclerc v Hamilton genom den kurvan, oavsett om föraren hade varit bilen på utsidan eller insidan med slipstream.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Ingen förutsätter att Hamilton ska sätta den kurvan efter katastrof ingång pga inträngd in muren tidigare. Så Verstappen får helt enkelt skylla sig själv.

Och är det fel av Hamilton att gå för attacken? Nej, för alla förare hade tagit den. Skillnaden är att man hade kunnat ta i princip vilken förare som helst, så hade det sett ut som Leclerc v Hamilton genom den kurvan, oavsett om föraren hade varit bilen på utsidan eller insidan med slipstream.

Uppenbarligen trodde Hamilton att han skulle sätta den kurvan eller menar du att han medvetet körde in i Verstappen?
Det är Hamiltons ansvar att ta kurvan utan att understyra in i en annan förares linje oavsett vilken linje in i kurvan han "fick" av Verstappen. Hamilton gjorde ett misstag och straffades för det.

Leclerc hade tekniska problem och försökte inte ens försvara mot Hamilton.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP