Se Windows XP infekteras på minuter utan skydd

Permalänk
Melding Plague

Se Windows XP infekteras på minuter utan skydd

Vad händer med en färsk installation av Windows XP utan brandvägg, NAT eller andra skydd mot det öppna internet? Mycket, snabbt är svaret.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gör nu samma test på windows 10 utan brandväggen påslagen direktansluten till internet och remote registry påslaget.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av danedi:

Gör nu samma test på windows 10 utan brandväggen påslagen direktansluten till internet och remote registry påslaget.

Vad säger loggen?

Permalänk
Medlem

Varför skulle man vilja efterlikna 90-talet med ett operativsystem som inte fanns på 90-talet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Gör nu samma test på windows 10 utan brandväggen påslagen direktansluten till internet och remote registry påslaget.

Enligt Eric Parker så klarade sig Windows 7 flera timmar utan att bli infekterat
https://www.tomshardware.com/software/windows/idle-windows-xp...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Det roligaste var den där malwaren som bytte ut dnsen mot alibabas

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag minns hur det var med XP innan SP1. Så fort man anslöt fick man virus som satte den i boot loop. Efter service pack hade jag inte de problemen längre dock.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Hur blir datorn infekterad av alla dessa virus mm av att bara ansluta utan att göra nått vidare?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Glömde dra ut "internet-sladden" vid ominstallation och vips så hade jag grannarnas skrivare installerade. Heja BBB!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Hur blir datorn infekterad av alla dessa virus mm av att bara ansluta utan att göra nått vidare?

I korthet; det finns "maskar" som konstant sniffar internet efter oskyddade enheter och angriper olika kända sårbarheter i vissa protokoll för att ta kontroll över datorn.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Hur blir datorn infekterad av alla dessa virus mm av att bara ansluta utan att göra nått vidare?

Botnät och annat scannar konstant alla IPn på internet och letar maskiner med sårbarheter.

Permalänk
Medlem

Vilken version av XP användes?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Kopplar aldrig upp mig mot nätet idag, utan att ha en bra brandvägg i kedjan.

En klassiker är att testa sina setups mot ShieldsUP!:
https://www.grc.com/shieldsup

Vill även minnas att brandväggen i XP var ökänt dålig.

Permalänk
Medlem

Det här var Windows XP utan servicepacks.
Med Xp och SP2 (eller 3 som väl kom senare) så hade det nog sett annorlunda ut. Även utan brandvägg.
Men varför skulle man köra utan brandvägg, varken i router eller i OS?
Det hade man ju defintivt igång på den tiden.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån, men gjorde det experimentet live 2002/3.
Fick virus då med. Sp2 med fw var bra senare

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vill även minnas att brandväggen i XP var ökänt dålig.

Det var många som hade åsikter om den. Men den var helt ok.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Jag använder Windows XP ofta eftersom det är det snabbaste operativsystemet för många benchmarks.

Vanligtvis är allt nätverk-relaterat avaktiverat för maximal prestanda men då och då behöver jag ladda ner nåt med en XP-rigg. Det är inga problem att ansluta ett XP-system till nätet så länge brandväggen är aktiv och/eller du sitter bakom NAT, att man sen inte bör göra bankärenden eller besöka Internets mörkare vrår är väl ganska självklart.

Permalänk
Skrivet av Aloysius:

Varför skulle man vilja efterlikna 90-talet med ett operativsystem som inte fanns på 90-talet?

Jättebra fråga. Windows 95 hade varit ett bättre alternativ om man vill uppleva 90-talet.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Magnus303:

Det här var Windows XP utan servicepacks.
Med Xp och SP2 (eller 3 som väl kom senare) så hade det nog sett annorlunda ut. Även utan brandvägg.
Men varför skulle man köra utan brandvägg, varken i router eller i OS?
Det hade man ju defintivt igång på den tiden.

Fanns gott om fina "MP3-filer" på exempelvis Limewire under denna era.

Dessa kunde vara harmlösa och göra roliga saker (t.ex. öppna och stänga CD-läsaren på loop), till mer skadliga saker som att stänga av brandväggen för vidare infektion eller rakt av förstöra operativet. Det var inte alltid tydligt om datorn blev infekterad heller, speciellt för någon oinsatt familjemedlem (eller som i mitt fall; jag var ett barn).

Det behöver kort sagt inte vara att man ansluter till internet utan brandvägg med flit, det kan gott ha passerat något förbi brandväggen som sedan öppnar upp den utan användarens vetskap; och ett emulerat resultat av det kan vi se i artikelns video

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

Alltså, det är sjukt förvirrande när ni blandar kronologin på förstasidan, jag kan sluta scrolla neråt för att jag kommit till en artikel jag redan läst, men sen ser jag att artikeln nedanför är ny?

Permalänk
Skrivet av Magnus303:

Det här var Windows XP utan servicepacks.
Med Xp och SP2 (eller 3 som väl kom senare) så hade det nog sett annorlunda ut. Även utan brandvägg.
Men varför skulle man köra utan brandvägg, varken i router eller i OS?
Det hade man ju defintivt igång på den tiden.

Långt ifrån alla hade router eller extra brandvägg installerad i datorn med XP. Jag minns att det var många som inte hann mer än starta upp datorn innan de var drabbade av omstarts viruset. SP1 eller lös fix löste ju det problemet dock.

Permalänk
Medlem

Han kopplar upp sig likt 1990 talet, fast windows xp kom 2001?
Jag minns iaf att vi hade adsl och router redan något år innan dess, vår dator kom med millenium edition. Sedan uppdaterad till xp.
Så det känns lite äpplen och päron att blanda 2000 tal och 90 tal.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Han kopplar upp sig likt 1990 talet, fast windows xp kom 2001?
Jag minns iaf att vi hade adsl och router redan något år innan dess, vår dator kom med millenium edition. Sedan uppdaterad till xp.
Så det känns lite äpplen och päron att blanda 2000 tal och 90 tal.

Alla fick inte denna nya tekniken på nyårsnatten mellan 1999 och 2000. Jag hade modem till 2001, exempelvis, innan vi flyttade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kopplar aldrig upp mig mot nätet idag, utan att ha en bra brandvägg i kedjan.

En klassiker är att testa sina setups mot ShieldsUP!:
https://www.grc.com/shieldsup

Vill även minnas att brandväggen i XP var ökänt dålig.

nice! testade och det såg iaf bra ut här som tur är.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Playboy_1338:

Han kopplar upp sig likt 1990 talet, fast windows xp kom 2001?
Jag minns iaf att vi hade adsl och router redan något år innan dess, vår dator kom med millenium edition. Sedan uppdaterad till xp.
Så det känns lite äpplen och päron att blanda 2000 tal och 90 tal.

Där fanns fortfarande många modemuppkopplingar kvar när XP kom, eller helt oskyddade ADSL-modem där man fick den publika IP:n i datorn direkt. XP datorer som omedelbart efter ominstallation blev infekterade VAR ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Han kopplar upp sig likt 1990 talet, fast windows xp kom 2001?
Jag minns iaf att vi hade adsl och router redan något år innan dess, vår dator kom med millenium edition. Sedan uppdaterad till xp.
Så det känns lite äpplen och päron att blanda 2000 tal och 90 tal.

Som andra sagt... Jag hade internt modem fram till 2004 och åkte på Blaster, vilket ju var 2003, pga detta och ej uppdaterat Win2000 på en dator. Så det här var precis sådant som hände i verkligheten. Samma brist fanns ju i XP också.

Hej vad det gick sedan med 10/10 "fiber" (dvs ethernet sista biten)...

Permalänk
Medlem

Inget nytt, det var likadant på den tiden trots att inte lika många säkerhetshål hade hittats.
Kommer ihåg att jag fick Blasterviruset en gång. Blev tvungen att installera om datorn, hade precis startat upp den igen och innan jag ens hinner öppna Internet Explorer och ta mig till windows update sidan så har jag redan hunnit få blaster igen.
Som tur var så löstes det efter nästa ominstallation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Inget nytt, det var likadant på den tiden trots att inte lika många säkerhetshål hade hittats.
Kommer ihåg att jag fick Blasterviruset en gång. Blev tvungen att installera om datorn, hade precis startat upp den igen och innan jag ens hinner öppna Internet Explorer och ta mig till windows update sidan så har jag redan hunnit få blaster igen.
Som tur var så löstes det efter nästa ominstallation.

Det man skulle göra i det läget var att stänga av RPC-servicen innan man kopplade upp eftersom det var den som var sårbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Han kopplar upp sig likt 1990 talet, fast windows xp kom 2001?

Jag körde med enbart 3G-modem (PCMCIA) via Telia och Windows XP mellan 2006-2009.

Kanske borde testa samma setup igen på min Thinkpad T43p, men utan mjukvarubrandvägg?

Inlägg från min gamla blogg:
https://walkir.wordpress.com/2006/10/03/telia-tradlost-bredba...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Hur blir datorn infekterad av alla dessa virus mm av att bara ansluta utan att göra nått vidare?

Finns många sårbarheter i Windows XP som kan triggas med buffer overflows i nätverkstjänster som aldrig kommer att patchas. Proof-of-concept får några finns på Youtube om man är intresserad.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO