Ni som nyligen gått från android till iphone...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Gick från IOS till Android.. går aldrig tillbaka

Gick från Android till iOS, går nog inte tillbaka i första taget.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

En annan grej som störde mig när jag gick från android till ios var en sådan simpel grej som att ta bort appar från hemskärmen. Man måste klicka 4 gånger för att ta bort en app hos ios.

Men jag tänkte nog försöka ge det en chans iaf fram till s22, och är det så att priset inte är intressant så får jag testa en 13 pro max och ge det en ärlig chans.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

När min Samsung blev jobbigt långsam och laggig efter ca 2 år tröttnade jag på Android.
Blev ett byte till iOS i samband med iPhone 13-lanseringen och ångrar det inte ett smack. Prestandaskillnaden är som natt och dag.
Däremot har jag alltid gillat Androids möjlighet till customization men på senare år har jag knappt utnyttjat det.

Permalänk
Skrivet av phlopydisk:

Trots att man i princip har en backa knapp i.o.m. gesterna så tycker jag att det inte alltid funkar i vissa appar. Ibland har man till exempel öppnat ett fönster i appen och då måste man stänga det med ett kryss uppe till vänster… annars nöjd bytte i förra vecka från oneplus 6T till iPhone 12.

Jag varje gång jag rör en iphone "Hur går jag bakåt? Varför kan jag inte gå bakåt här?"
Ibland är jag trög, ibland går det inte.

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Avstängd

Jag tror att ett problem är att många verkar likställa android med Samsung. Min upplevelse är att Samsungs telefoner ganska snabbt segar ner sig. Jag har flera gånger blivit lurad av recensioner som påstår att Samsungs mjukvara har blivit bra, att de har lärt sig sin läxa och så vidare, men efter ett kort tag blir de oundvikligen sega igen.

Sedan jag bytte över både mig själv och familjen till Pixel så har allt varit mycket trevligare.

Permalänk

Vet att rubriken och ämnet handlar om bytet från Android till iOS.
Men har en fråga till Android-användarna.
Har genom åren kört med diverse Androidtelefoner;
Samsung S3, Nexus 5, Huawei P30 Pro mm och alltid när man ska installera en app/spel så ska appen ha tillgång till typ allt; meddelanden, kontakter, bilder mm.
Är det fortfarande så?
Och isåfall kan man undvika det på något sätt?
Kör i dagsläget med en iPhone 12 Pro max, men är inte ett dugg imponerad av den med tanke på priset, utan kommer troligen byta till en Android nästa gång.
Så hade varit bra att veta🙂

Permalänk
Medlem

Jag bytte från Android för tre år sedan och köpte en iPhone X som jag har kvar och kör med idag. Är lika nöjd idag som jag var dagen efter jag stängde av min Samsung för sista gången.

Men när jag skaffade iPhone så gjorde jag det just av anledningen att allt verkade så simpelt, jag behövde inte hålla på att fixa med massa saker utan bara använda telefonen för dom enkla saker som jag gör, ringer, smsar och tar bilder på sjukt onödiga saker som den sparar i molnet.

En sak som jag direkt älskade med iPhone var iMessage som är helt sjukt perfekt i mina ögon, allt bara flyter på när man smsar och är inte ofta det strular.

Personligen har jag inget att klaga på när det kommer till notifikationer, FaceID, Hemskärmen eller liknande, allt fungerar alltid

Dock så tycker jag priset för dom nya telefonerna är sjukt höga, så höga att det "normala" verkar vara 36 månader istället för 24 månader som förr på nya abonnemang. Nästa gång jag byter så blir det någon mer budget iPhone då dom verkar vara bra

Permalänk
Viking
Skrivet av snajk:

Sedan jag bytte över både mig själv och familjen till Pixel så har allt varit mycket trevligare.

Och andra upplever raka motsatsen:
https://youtu.be/wJ7A1C_HzEE
6 månader för en Pixel 6 innan den blir seg och buggig är inte så imponerande.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Vet att rubriken och ämnet handlar om bytet från Android till iOS.
Men har en fråga till Android-användarna.
Har genom åren kört med diverse Androidtelefoner;
Samsung S3, Nexus 5, Huawei P30 Pro mm och alltid när man ska installera en app/spel så ska appen ha tillgång till typ allt; meddelanden, kontakter, bilder mm.
Är det fortfarande så?
Och isåfall kan man undvika det på något sätt?
Kör i dagsläget med en iPhone 12 Pro max, men är inte ett dugg imponerad av den med tanke på priset, utan kommer troligen byta till en Android nästa gång.
Så hade varit bra att veta🙂

Sedan typ Android 5 så får du fråga när appen vill komma åt kontakter, plats
kameran mm om du vill tillåta det eller inte

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

De Android One versioner fär man inte får bort den där google-balken stör jag mig nog mer på än något hos iOS.

Permalänk

Testat att ha Iphone som jobbtelefon 3 gånger nu och aldrig blivit frälst. Slutar alltid med att jag kör båda sim-kort i min privata.
Kommer inte ihåg vilken Iphone jag hade på förra jobbet men den var lite bättre än min 4S och SE som jag fått på andra ställen.

Permalänk
Medlem

Jag har kört Android i alla år och trots att man köper mobiler med fläskig hårdvara som nästan liknar en vanlig dator så har jag alltid tyckt att Android inte flyter så bra som det borde. Likaså tycker jag mobilen segar ner sig med tiden.
Även tröttnat på alla konstiga inställningar med batterispar kontra notiser som inte kommer fram. T.ex. man aktiverar att notiser alltid ska nå fram, men ändå så är det nån jävla batterisparfunktion som ändå stängt ner appen o.s.v. För att inte tala om alla dubbelprogram som alla mobiltillverkare installerar på mobilerna. Vad fan är det bra för?

Nåväl, jag gick till iOS som körs på en iPhone 13 Pro. Sjukt nöjd måste jag säga. Telefonen flyter på bra som fan, det finns tillräckligt med inställningar och inte en miljon inställningar som jobbar emot varandra.
Jag har inga problem med notiserna här, det funkar hur bra som helst. Telefonen bara funkar och den är alltid superrapp.
När jag var yngre fipplade jag alltid med tusen olika inställningar och fixade gränssnittet med olika launchers och widgets m.m.
Sånt har jag inte tid med längre, likaså har jag tröttnat på att fixa allt. I en iPhone kan man inte fixa så våldsamt mycket, så för den som älskar att fippla med sånt kanske det känns lite begränsande. Jag tycker det känns befriande och slippa sånt

Jag har en väldigt blandad teknikstack här hemma, både apple-prylar (ipad, Macbook Pro, iPhone, Apple TV) och andra prylar (vanlig PC, tv med android, samsung-plattor till barnen (har precis dock övergått till ipad), ett gäng högtalare med google assistant) o.s.v...
Allt funkar tillsammans, men gud vad bra apples grejer funkar tillsammans. Har man köpt in sig i deras eko-system är det svårt att gå tillbaka till allt annat där inget är integrerat på ett bra sätt.
Min personliga åsikt här, folk kan komma och säga hur mycket som helst att dom aldrig skulle låsa ner sig ett så låst eko-system o.s.v., men jag tycker verkligen inte att det är begränsande på något sätt. Allt funkar, man får säkerhetsuppdateringar mycket längre än till allt annat nästan och allt är rappt.
Deras prylar kostar ofta en hel del, men det är fan kvalitet på det.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det blir förmodligen en Galaxy S22 om en vecka (beroende på pris), så långt har jag kommit fram till efter att ha använt iPhone ett par månader nu.. Redan irriterad på iPhone 14 då jag misstänker att Max-modellen är enda som intresserar mig. Vilket är sådär ett par tusenlappar mer än vad jag är villig att betala för en telefon egentligen.. Ska jag lägga 17tkr+ på en mobil med urkasst UI, då blir det en Sony Xperia PRO-I – Får åtminstone bästa kameran på marknaden med hästlängder då

Insåg precis att de gick att ta bort från app-center, men inte om man gick igenom inställningar.. Det kändes inte speciellt intuetivt alls ärligt talat. Hålla på hemskärmen = ta bort från hemskärm. Appinställningar = ta bort användardata. Appcenter = ta bort appen.

På android: Ta bort appen långtryck på ikonen – oavsett om det är en genväg, hemraden, appcenter eller inställningar för appen.

Sådana här saker som irriterar mig bortom förtvivlan med IOS, saker som ligger inbakade i menyer eller inte alls i menyer för den delen. Bara en sådan grej som att rensa notifikationscenter. Istället för att ha en knapp som heter "Stäng allt" när man sveper ner, då lär man navigera till krysset på en notifikation, hålla in fingret för att sedan få valet "Rensa alla notiser".

Går väl visst att ta bort i Inställningar?

Settings -> General -> iPhone Storage

Längst ned listas alla appar på telefonen och kan raderas. Går även att söka på dem med förstoringsglas uppe till höger i den vyn för att slippa leta.

Men vad bra att allt är så himla konsekvent och logiskt i Android nuförtiden. Det var det inte när jag körde det oftare för för några år sen.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Böt till iOS när iPhone 7 kom och det funkade att använda iPhone i kyla, kommer aldrig gå tillbaka till Android igen.
Det enda jag längtade efter när jag körde Android var att det skulle bli laggfritt, varje större uppdatering pratades det om bättre flyt, men det infann sig aldrig någonsin.
Sen att Android-lurarna har så fruktansvärt dåligt andrahandsvärde gör ju inte saken bättre direkt, de skyldiga är tillverkarna av mobilen som säljer ut telefonerna till ett kraftigt reducerat pris inom 6 månader från lansering och sedan sjunkande fram till 3-6 månader in på nästa telefon.
Nådastöten för Android i mitt hushåll kom av att jag köpte en ny bil med Android Auto och Apple CarPlay, Android Auto fanns inte i appstore utan man var tvungen att använda en amerikansk version som hade otroligt mycket buggar och buggarna var riktigt lågprioriterade av Google att åtgärda.
När jag skaffade min iPhone 7 så var det bara plugga in den så fungerade det utan problem, det visar väl på hur Google brukar göra, de spottar ut funktioner men bryr sig inte om ifall de knappt går att använda.

Permalänk
Medlem

Min iPhone 13 Pro Max är min första iPhone efter många år med Android, och tycker inte skillnaderna är jättestora förutom att hårdvaran och mjukvaran är bättre på iPhone (gäller nästan alla appar också). Har även gått all in för apple, en apple TV, Airpods Pro och Airpods Max, Macbook Pro 16 M1 Max och Apple Watch. Allting fungerar väldigt smidigt ihop så kan inte klaga. Tror inte jag kommer byta tillbaka i första taget. Dock tror jag att jag kanske köper en Samsung Tablet iom Apple envisas med att inte ha oled i sina iPads.

Enda jag saknar är: T9 Dialer i telefon-appen.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Sedan typ Android 5 så får du fråga när appen vill komma åt kontakter, plats
kameran mm om du vill tillåta det eller inte

Ok tack för svar.

Permalänk
Medlem

Aldrig i livet.

Varför skulle jag vilja låsa in mig i ett fängelse?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Att android är har störst marknadsandelar med marignal är det nog ingen som ifrågasätter men frågan är hur det ser ut i Sverige? Kan det vara 50/50 är kanske?

Jag testade ett par Apple plattor för några år sen, ägde dem i 1-2 år och blev tyvärr inte vidare imponerad. Visst den funktionalitet som fanns där fungerade oftast men begränsningarna var också väldigt snäva. Tillbaka knappen var ett stort problem, oftast saknades den helt och de appar som faktiskt tillämpade funktionen hade ingen standard att följa så ibland var den uppe, ibland var den nere, ibland var den till vänster och ibland till höger. Lite märkligt för ett system vars anhängare ofta trycker på standardiserat gränssnitt.

Men oavsett kortkommande i Android eller iOS så är alltid rekomendationen att välja det som passar in i ens miljö, i mitt fall blev det uppenbarligen Android, skönt att slippa kravet på ITunes.

Har provat en hel del olika Android hårdvaror och de senaste 8+ åren har det varit huvudsakligen Samsung lurar. I regel har jag dem 2-3 år och när jag byter är det egentligen inte någon super skillnad i prestanda, de rullar på bra! Men å andra sidan så spelar jag aldrig på telefonen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Att android är har störst marknadsandelar med marignal är det nog ingen som ifrågasätter men frågan är hur det ser ut i Sverige? Kan det vara 50/50 är kanske?

Det där var en intressant fråga, så jag kände för att googla. Bästa svaret jag kunde hitta fanns här:

https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-int...

IPhone 47%, Android 39%, resten uppdelat på dumfon, vet ej, ”annat” och bägge. Det var mer iPhone än jag trodde, hade nog gissat på runt en tredjedel. De är ju inte gratis direkt, och många är ju priskänsliga. Det kanske är gott om SE där ute?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Född sjuk & sjukersättning så kommer inte bli någon Apple, får inte ens ta på avbetalning den summan en Iphone kostar lol, min kreditgräns/vad jag får ta på klarna ligger på tror det var 7 lök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blobster:

Född sjuk & sjukersättning så kommer inte bli någon Apple, får inte ens ta på avbetalning den summan en Iphone kostar lol, min kreditgräns/vad jag får ta på klarna ligger på tror det var 7 lök.

Gick att köpa 13 mini för 7000 vid release hos vissa operatörer. Går också utmärkt att köpa begagnade iPhones för 7k.

Angående avsaknaden av en ”tillbaka”-knapp
Läser att många android-användare beklagar sig över att iOS inte har nån ”tillbaka”-knapp. Detta är något jag alltid reagerar över fast åt andra hållet: när jag som iOS användare observerar hur android-användare använder sina telefoner. Sjukt vanligt att man väljer att tok-klicka på bakåtknappen då man vill stänga en app, istället för att bara stänga den. Varför? Hur är den användarupplevelsen bättre? Lite samma fenomen ser man hos folk på iOS-sidan som maniskt ska tvångsavsluta appar, trots att det inte finns någon vinst i det.

Gissar att det ger nån typ av dopaminpåslag eller nåt, ala scrollande på sociala medier. 🤔

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Gick att köpa 13 mini för 7000 vid release hos vissa operatörer. Går också utmärkt att köpa begagnade iPhones för 7k.

Angående avsaknaden av en ”tillbaka”-knapp
Läser att många android-användare beklagar sig över att iOS inte har nån ”tillbaka”-knapp. Detta är något jag alltid reagerar över fast åt andra hållet: när jag som iOS användare observerar hur android-användare använder sina telefoner. Sjukt vanligt att man väljer att tok-klicka på bakåtknappen då man vill stänga en app, istället för att bara stänga den. Varför? Hur är den användarupplevelsen bättre? Lite samma fenomen ser man hos folk på iOS-sidan som maniskt ska tvångsavsluta appar, trots att det inte finns någon vinst i det.

Gissar att det ger nån typ av dopaminpåslag eller nåt, ala scrollande på sociala medier. 🤔

Jag satte precis och tänkte samma sak, jag som inbiten iOS-användare har aldrig saknat en "bakåt"-knapp, satt och kliade mig i huvudet exakt vad den nu skall göra Backa mellan olika appar och inte bara inom appen i sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Angående avsaknaden av en ”tillbaka”-knapp
Läser att många android-användare beklagar sig över att iOS inte har nån ”tillbaka”-knapp. Detta är något jag alltid reagerar över fast åt andra hållet: när jag som iOS användare observerar hur android-användare använder sina telefoner. Sjukt vanligt att man väljer att tok-klicka på bakåtknappen då man vill stänga en app, istället för att bara stänga den. Varför? Hur är den användarupplevelsen bättre? Lite samma fenomen ser man hos folk på iOS-sidan som maniskt ska tvångsavsluta appar, trots att det inte finns någon vinst i det.

Gissar att det ger nån typ av dopaminpåslag eller nåt, ala scrollande på sociala medier. 🤔

Känner igen båda, ett inlärt beteende som är fel helt enkelt. Det är meningslöst att döda appar, men folk tror väl fortfarande på att de får bättre batteritid om de dödar appen de använt när de är klara med den. Sett både iOS- och Android-användare göra detta, så det verkar inte spela någon roll vad för OS de använder heller.

Gällande tillbakaknappen så är den en sak jag verkligen saknar från Android. Jag använde den hela tiden, från så små enkla saker som att "stänga" tangentbordet till att komma tillbaka till en app som öppnat en annan för att visa något. Eller i Chrome där en ny flik öppnats genom klick på en länk. Visst finns det ofta en pytteliten tillbakaknapp på iOS med när en app öppnar en annan, men den ligger ju längst upp i vänstra hörnet vilket är det sämsta stället på skärmen om man är högerhänt.
Att den alltid låg på samma ställe oavsett app gjorde att man aldrig behövde leta eller ens titta efter den, muskelminnet visste exakt var tummen skulle trycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Jag satte precis och tänkte samma sak, jag som inbiten iOS-användare har aldrig saknat en "bakåt"-knapp, satt och kliade mig i huvudet exakt vad den nu skall göra Backa mellan olika appar och inte bara inom appen i sig?

Om en app öppnar en annan app, så kan man normalt sett kunna trycka på bakåt knappen så går man till den föregående appen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det är fortfarande allt för många saker som jag stör mig på med IOS, även om det ser ut att förbättras lite efter varje stor release.

På hårdvarufronten så är jag inget fan av den enorma notchen eller avsaknadet av USB-c. Hade jag bytt till Iphone så är jag då tvungen att fylla hemmet med ännu en typ av sladd och alltid ha med mig 2 sladdar.

När det gäller mjukvara så är det inte mycket ljusare, där har jag problem med: Always On display och notifikationer för att nämna något. Även någon så simpel sak som att du måste ta ner kontrollpanelen för att se batteriprocenten.

Givetvis så finns det också förödelse med IOS, bland annat en helt fantastisk batteritid, men dessa överväger inte nackdelarna för mig som är en Android-användare.

Även fast jag egentligen är en Windows Phone fanboy innerst inne Så tråkigt att det OS:et inte finns kvar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om en app öppnar en annan app, så kan man normalt sett kunna trycka på bakåt knappen så går man till den föregående appen

Ah, tack! Den lilla tid jag körde Android kom aldrig det behovet upp för mig. Sällan det verkar dyka upp i iOS, men kan nog vara att jag är så van ett beteendemönster att jag knappt är medveten om det.

Skrivet av D3str0yer:

Även någon så simpel sak som att du måste ta ner kontrollpanelen för att se batteriprocenten.

Just den biten kan du la slå på. Iaf. kan jag det på min iPhone 8, under Batteri i Inställningar

Permalänk
Skrivet av mpat:

Det där var en intressant fråga, så jag kände för att googla. Bästa svaret jag kunde hitta fanns här:

https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-int...

IPhone 47%, Android 39%, resten uppdelat på dumfon, vet ej, ”annat” och bägge. Det var mer iPhone än jag trodde, hade nog gissat på runt en tredjedel. De är ju inte gratis direkt, och många är ju priskänsliga. Det kanske är gott om SE där ute?

Många har riktigt gamla iPhones. Jag ser i de facebookgrupper jag hänger i att iPhone 7 som snart är 6år gammal säljs med fräst batteri för över 1000kr. En android i den åldern är troligen kasserad för länge sedan. Inte nödvändigtvis för att den har gått sönder. Utan att man för 1000kr kan få en ny som är så otroligt mycket bättre. Det är ingen vits att byta batteri etc på de gamla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorian:

Gick att köpa 13 mini för 7000 vid release hos vissa operatörer. Går också utmärkt att köpa begagnade iPhones för 7k.

Angående avsaknaden av en ”tillbaka”-knapp
Läser att många android-användare beklagar sig över att iOS inte har nån ”tillbaka”-knapp. Detta är något jag alltid reagerar över fast åt andra hållet: när jag som iOS användare observerar hur android-användare använder sina telefoner. Sjukt vanligt att man väljer att tok-klicka på bakåtknappen då man vill stänga en app, istället för att bara stänga den. Varför? Hur är den användarupplevelsen bättre? Lite samma fenomen ser man hos folk på iOS-sidan som maniskt ska tvångsavsluta appar, trots att det inte finns någon vinst i det.

Gissar att det ger nån typ av dopaminpåslag eller nåt, ala scrollande på sociala medier. 🤔

Man kan få en tillbaka-knapp på iphone.
Genom nån handikappniställlning så kan man "tap:a" på äppel-loggan på baksidan 2-3 gånger för att få olika funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Just den biten kan du la slå på. Iaf. kan jag det på min iPhone 8, under Batteri i Inställningar

Funkar inte på iPhones med notch :/ Många trodde att de skulle ta tillbaka funktionen på 13-serien när de gjorde notchen mindre, men icke.

Är iofs lite typiskt Apple. Man ska inte bry sig om exakta procent, utan det räcker med ”mycket, mellan eller lite” batteri kvar ;p

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thex:

Känner igen båda, ett inlärt beteende som är fel helt enkelt. Det är meningslöst att döda appar, men folk tror väl fortfarande på att de får bättre batteritid om de dödar appen de använt när de är klara med den. Sett både iOS- och Android-användare göra detta, så det verkar inte spela någon roll vad för OS de använder heller.

Gällande tillbakaknappen så är den en sak jag verkligen saknar från Android. Jag använde den hela tiden, från så små enkla saker som att "stänga" tangentbordet till att komma tillbaka till en app som öppnat en annan för att visa något. Eller i Chrome där en ny flik öppnats genom klick på en länk. Visst finns det ofta en pytteliten tillbakaknapp på iOS med när en app öppnar en annan, men den ligger ju längst upp i vänstra hörnet vilket är det sämsta stället på skärmen om man är högerhänt.
Att den alltid låg på samma ställe oavsett app gjorde att man aldrig behövde leta eller ens titta efter den, muskelminnet visste exakt var tummen skulle trycka.

Det är inte alls meningslöst att döda appar.
Ta t.ex. Imgur, ibland måste man döda den för att den ska funka.