Ni som nyligen gått från android till iphone...

Permalänk
Medlem
Skrivet av furis:

Jodå jag känner till att de på Samsung enterprise lurar "lovar" att skicka ut 4 år med säkerhetsuppdateringar. Jag är ansvarig för mobila plattformen i den kommun jag jobbar.

Men 3 års stora android uppdateringar? Med apple får jag en versionhöjning varje år..... samt ett trackrecord av att skicka ny IOS på 6-7 år gamla lurar.
Märks att du inte har mer administrativa kunskaper....
Det är nämligen så att när du ska hantera mobila enheter med ett mobile device management så har google stängt ner möjligheten att köpa licenser via deras google play store, du kan bara synka in appar som är gratis in till exempelvis Microsoft Intune. Appar som kostar pengar får du lösa själv via app-utvecklaren för att sedermera skicka ut en egen apk eller ladda in i ditt företags/organisations "google play"-instans.

I apple världen så kan jag köpa krediter som associeras mot ett managerat apple id där en gruppenhet bäst de vill kan nyttja sin "pott" med cash på de appar de vill.

Samt på det! Så får skolan 50% rabatt på appar när de köper mer än 20+ licenser.

På företag/organisation-sidan förlorar Android stenhårt. Edit: Men i mitt tycke också på att hålla enheterna uppdaterade, 3 års versionshöjningar innebär i praktiken 3 år med uppdateringar icke sant, med det 1 år till med säkerhetsuppdateringar. Not good enough om man ska köpa en top of the line mobil för över 10k.

Iphone SE kostar 4000 kr och första generationen iphone SE (2016) fick ios 15 alltså 6 års support med updates... nu ryktas det om en ny iphone SE i år och eventuellt släpper de supporten på first gen iphone SE då.

Jag administrerar som tur inte mobiltelefoner men på vårt företag(av större slag) ser det inte ut att vara några problem iallafall, man väljer fritt utan att någon sitter o gnäller om problem hit och dit med någon av platformarna. En av telefonerna jag har kvar är faktsikt en Samsung S8 från 2017, den får fortfarande updateringar även om det inte är så ofta längre. Framförallt fungerar den utmärkt fortfarande efter snart 5 år med daglig användning, imponerande!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd

Ärligt talat från min sida.
Jag märker inte en så stor skillnad mellan android och iphone, ser nästan exakt likadant ut, det mesta funkar likadant, de flesta apparna till båda.
Har dock bara stött på FaceID på iphone, vet inte om nån androidtelefon har något liknande.

Men hos min nuvarande kund har jag en iphone SE, och dens fingerläsare är totalt värdelös, går aldrig att låsa upp telefonen med fingeravtryck i den, men att lära in fingeravtrycken går hur enkelt som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Varför ljuger du då? Du skrev i ditt tidigare inlägg att Samsung förkastar sina mobilar efter 1 år....

För i helvete kerstin läs!
Det går 1 år och samsung/Oneplus mer eller mindre förkastar din mobil till helvetet (läs väntelistan) - det är inga snabba vändningar till nästa android version.

LÄS VÄNTELISTAN xD hahaha

Skrivet av snajk:

Support är ju ett mantra som många på båda sidor av denna debatt fokuserar väldigt hårt på. Men är det verkligen en så stor skillnad? Iphone får visserligen uppdateringar längre, men det gör ju också att telefonen blir segare (alla jag har haft har knappt varit fungerande med den sista uppdateringen jag la in innan byte, vilket inte nödvändigtvis var den sista som kom till telefonen), och på Android har man ju flyttat mycket kritiskt från själva systemet in i apparna istället och de uppdateras ju "för evigt". Sen handlar det ju om vilka telefoner som erbjuds. Jag har som sagt haft Iphone som jobbtelefon under en lång period, varje gång så fick jag ju en två år gammal modell för det var den som inte var för dyr, och kollar jag nuvarande policy så är det ungefär samma. Antingen en Iphone 11 eller en Galaxy S21. Det är inte givet att Iphonen kommer att få uppdateringar längre i det fallet. Och oavsett så är det väl inga företag som tvingar en anställd att ha kvar samma telefon i över tre år?

Min upplevelse är att det har blivit mycket bättre så att enheter inte blir så sega med nya uppdateringar, dvs om det är på silikonnivå som det helt enkelt har blivit bättre och/eller att Apple helt enkelt har ett mer optimerat OS kontra Android. Det finns flera förklaringar - men ja till och med den kommun jag arbetar i räknar med att livslängden på en telefon är 3-4 år, men det är av rent "fysiska" skäl då telefonen kan vara helt eller delvis trasig. Sen görs det alltid en individuell bedömning om en telefon faktiskt behöver bytas - rent psykologist tror jag att våra användare tar mer väl hand om en Iphone än android-motsvarighet och därför så kommer en sådan enhet leva längre i vår IT-miljö.

Jag upplever det som mer säkert att en ny iphone kommer uppdateras i 4 år, med större versionshöjningar än någon av android-tillverkarna. Det baserar jag bara på hur det set ut de senaste 10 åren - och gläds om detta förbättras förstås.

Skrivet av Neon:

Jag administrerar som tur inte mobiltelefoner men på vårt företag(av större slag) ser det inte ut att vara några problem iallafall, man väljer fritt utan att någon sitter o gnäller om problem hit och dit med någon av platformarna. En av telefonerna jag har kvar är faktsikt en Samsung S8 från 2017, den får fortfarande updateringar även om det inte är så ofta längre. Framförallt fungerar den utmärkt fortfarande efter snart 5 år med daglig användning, imponerande!

https://www.sammobile.com/news/5-year-old-galaxy-s8-plus-new-... det verkar som den är på väg att inte vara supporterad något mer dock, men kul för all del att den fått en säkerhetsuppdatering.

Jag vet inte om ert företag har implementerat någon MDM-lösning, men när man jobbar på en kommun så vill vi (läs jag) åtminstone ha en renodlad plattform för att kunna lättare matcha miljön mot en eventuell systemleverantör. Man målar ju in sig i ett hörn också givetvis, men bättre det än att köra en blandad plattform med datorer från både Mac/HP eller mobiltelefoner från Android och apple. Jag ser det som en kostnadsbesparing i och med att man får synergi-effekter av att managera en miljö som ser likadan ut.

Jag har en S9+ som ligger här bredvid som min microsoft intune lab-telefon och vi får se hur länge den får updates, men den är inget jag alls använder dagligdags på något sätt. Den telefonen kommer inte få android 12... så jag ser det som argument nog att lämna samsung (och android) bakom mig.

citering
Visa signatur

Laptop | Legion 7 32GB 3080 RTX Ryzen 9
Desktop | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 970 Evo | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | LG 27GL850-B | ASUS VG248QE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av furis:

För i helvete kerstin läs!
Det går 1 år och samsung/Oneplus mer eller mindre förkastar din mobil till helvetet (läs väntelistan) - det är inga snabba vändningar till nästa android version.

LÄS VÄNTELISTAN xD hahaha

Om du med väntelistan menar listan över vilka modeller som får uppdateringar och när så tycker jag inte det är så farligt, speciellt inte för Samsung. De är inte supersnabba hela tiden, men det spelar inte så stor roll när användarna ändå drar ut på uppdateringar så länge de kan.

Citat:

Min upplevelse är att det har blivit mycket bättre så att enheter inte blir så sega med nya uppdateringar, dvs om det är på silikonnivå som det helt enkelt har blivit bättre och/eller att Apple helt enkelt har ett mer optimerat OS kontra Android. Det finns flera förklaringar - men ja till och med den kommun jag arbetar i räknar med att livslängden på en telefon är 3-4 år, men det är av rent "fysiska" skäl då telefonen kan vara helt eller delvis trasig. Sen görs det alltid en individuell bedömning om en telefon faktiskt behöver bytas - rent psykologist tror jag att våra användare tar mer väl hand om en Iphone än android-motsvarighet och därför så kommer en sådan enhet leva längre i vår IT-miljö.

Jag upplever det som mer säkert att en ny iphone kommer uppdateras i 4 år, med större versionshöjningar än någon av android-tillverkarna. Det baserar jag bara på hur det set ut de senaste 10 åren - och gläds om detta förbättras förstås.

Jag tror du är något färgad av att jobba inom det offentliga. Företag byter telefoner rätt ofta, folk är skitsura här då de räknar med tre år innan man får byta en telefon som inte är trasig eller så, men kan man peka på att de inte får uppdateringar längre så är det att räkna som att den är trasig eftersom företaget är väldigt nervöst för industrispionage och liknande. Synd att de som bestämmer vilka telefoner som gäller inte fattar detta dock, och fortsätter att ge ut två år gamla eller äldre modeller av Iphone.

Citat:

https://www.sammobile.com/news/5-year-old-galaxy-s8-plus-new-... det verkar som den är på väg att inte vara supporterad något mer dock, men kul för all del att den fått en säkerhetsuppdatering.

Samtidigt är ju S8 fem år gammal nu. När jag började detta jobbet, vilket var drygt fyra år sedan, så fick jag en Iphone 6S vilken räknades som tillräckligt ny, den är också på "current version" av IOS fortfarande men den är fan inte användbar med det på något sätt. Jag hade, om jag inte var nyanställd, haft möjligheten då att välja mellan en S9 eller 6S. Så jag ser inte att Iphone är bättre ur det perspektivet egentligen. Däremot om man lägger mycket mer pengar och får senaste modellen kanske, vilket man är mer benägen att göra med sin egen telefon, vilket då hade varit Iphone 8. Inget jag hade velat sitta med idag direkt, men samtidigt skiter jag fullständigt i företagstelefonen egentligen. Det enda jag använder den till är att hålla mig "grön" i teams när jag sitter på toan eller liknande.

Citat:

Jag vet inte om ert företag har implementerat någon MDM-lösning, men när man jobbar på en kommun så vill vi (läs jag) åtminstone ha en renodlad plattform för att kunna lättare matcha miljön mot en eventuell systemleverantör. Man målar ju in sig i ett hörn också givetvis, men bättre det än att köra en blandad plattform med datorer från både Mac/HP eller mobiltelefoner från Android och apple. Jag ser det som en kostnadsbesparing i och med att man får synergi-effekter av att managera en miljö som ser likadan ut.

Tja, samtidigt brukar ju sånt inte hålla ändå. Jag misstänker att IT-avdelningen har mer makt på en kommun, det görs inte en massa omförhandlingar med leverantörer och så på samma sätt kanske. Men på de företag jag jobbat på så växlar man exempelvis laptops ganska ofta, inte att man byter ut fungerande men att alla nya laptops plötsligt är ett annat märke eller så. Sen handlar det mycket om retention, alltså att kunna behålla personal, och då spelar telefon och sånt ganska stor roll av någon anledning. Jag har haft kollegor som slutat där det största argumentet var att de fick välja telefon och dator själva på det nya jobbet. Sen vet jag inte hur det går med BYOD-trenden, den kanske tappade luft nu under pandemin, men jag misstänker att den i så fall lär komma tillbaka.

Citat:

Jag har en S9+ som ligger här bredvid som min microsoft intune lab-telefon och vi får se hur länge den får updates, men den är inget jag alls använder dagligdags på något sätt. Den telefonen kommer inte få android 12... så jag ser det som argument nog att lämna samsung (och android) bakom mig.

Intune finns dock till IOS också, och det är väl en av de vanligaste lösningarna, åtminstone för blandade miljöer. Samsung Knox funkar väl också hyfsat bra ihop med Intune vad jag förstår.

Permalänk
Skrivet av issue:

Hej,
Jag tappade min oneplus 8 pro i asfalten häromdagen, byta skärm kostar nästan 4k samt så glappar kamerahuset, så känns inte värt att laga.
Jag hade en iphone 4s en gång i tiden och fullkomligt hatade den, hatade gui och hatade att jag inte kunde ange en låt som ringsignal och inte kunde slänga över mp3or utan itunes. men idag streamar jag ju all musik, streamar all video. använder inte låtar som ringsignal.. jag är inte samma "poweruser" som jag en gång trodde att jag var.

min telefonhistorik
Iphone 4s -> Lumia 925 -> Lumina 950XL -> Samsung galaxy 7s -> Onplus 6 -> Oneplus 8 Pro.

Lumia är ju dom jag saknat mest, Google Services försöker jag överge och kör numer LineageOS med microg (inga google services). Så nu sneglar jag åt Iphone 13 pro eller pro max.

Så ni som relativt nyligen gått över från Android, vad gillar ni och vad ogillar ni med bytet?

Det är generellt ett bra OS/bra telefon, dock om man använde sin android som ett "USB-minne" så blir man något begränsad med sin IPHONE då man hela tiden måste använda itune-möget. Dra&-släpp-funktionen när man kopplar ihop sin android med datorn är det jag saknar främst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furis:

https://www.sammobile.com/news/5-year-old-galaxy-s8-plus-new-... det verkar som den är på väg att inte vara supporterad något mer dock, men kul för all del att den fått en säkerhetsuppdatering.

Jag vet inte om ert företag har implementerat någon MDM-lösning, men när man jobbar på en kommun så vill vi (läs jag) åtminstone ha en renodlad plattform för att kunna lättare matcha miljön mot en eventuell systemleverantör. Man målar ju in sig i ett hörn också givetvis, men bättre det än att köra en blandad plattform med datorer från både Mac/HP eller mobiltelefoner från Android och apple. Jag ser det som en kostnadsbesparing i och med att man får synergi-effekter av att managera en miljö som ser likadan ut.

Jag har en S9+ som ligger här bredvid som min microsoft intune lab-telefon och vi får se hur länge den får updates, men den är inget jag alls använder dagligdags på något sätt. Den telefonen kommer inte få android 12... så jag ser det som argument nog att lämna samsung (och android) bakom mig.

Företaget jag jobbar på har runt 20 - 30 000 anställda och man har en viss styrning på vilken utrustning (servrar, laptops, skärmar, mobiltelefoner mm) som får köpas in men det finns att välja på med Android, Windows, Apple och många andra. Givetvis har man en avskrivnings period på allt, tror det är 2 år på telefoner, efter detta får man beställa en ny. Det innebär att uppdateringar aldrig blir ett problem. Min uppfattning är att de flesta iallafall större Tech företag gör på liknande vis.

Hur de administrerar det vet jag inte, om de har olika system eller ett för allt men funkar gör det

Eftersom detta är ett Tech företag så har man höga krav på flexibilitet, hade företaget tvingat in sig under en plattform hade det blivit omfattande problem och folk hade definitivt bytt jobb.

Eftersom man har rätt att använda viss teknik även på fritiden, ex telefoner så innebär flexibiliteten också att det blir närmare till den anställde när det krisar.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Om du med väntelistan menar listan över vilka modeller som får uppdateringar och när så tycker jag inte det är så farligt, speciellt inte för Samsung. De är inte supersnabba hela tiden, men det spelar inte så stor roll när användarna ändå drar ut på uppdateringar så länge de kan.
Jag tror du är något färgad av att jobba inom det offentliga. Företag byter telefoner rätt ofta, folk är skitsura här då de räknar med tre år innan man får byta en telefon som inte är trasig eller så, men kan man peka på att de inte får uppdateringar längre så är det att räkna som att den är trasig eftersom företaget är väldigt nervöst för industrispionage och liknande. Synd att de som bestämmer vilka telefoner som gäller inte fattar detta dock, och fortsätter att ge ut två år gamla eller äldre modeller av Iphone.
Samtidigt är ju S8 fem år gammal nu. När jag började detta jobbet, vilket var drygt fyra år sedan, så fick jag en Iphone 6S vilken räknades som tillräckligt ny, den är också på "current version" av IOS fortfarande men den är fan inte användbar med det på något sätt. Jag hade, om jag inte var nyanställd, haft möjligheten då att välja mellan en S9 eller 6S. Så jag ser inte att Iphone är bättre ur det perspektivet egentligen. Däremot om man lägger mycket mer pengar och får senaste modellen kanske, vilket man är mer benägen att göra med sin egen telefon, vilket då hade varit Iphone 8. Inget jag hade velat sitta med idag direkt, men samtidigt skiter jag fullständigt i företagstelefonen egentligen. Det enda jag använder den till är att hålla mig "grön" i teams när jag sitter på toan eller liknande.
Tja, samtidigt brukar ju sånt inte hålla ändå. Jag misstänker att IT-avdelningen har mer makt på en kommun, det görs inte en massa omförhandlingar med leverantörer och så på samma sätt kanske. Men på de företag jag jobbat på så växlar man exempelvis laptops ganska ofta, inte att man byter ut fungerande men att alla nya laptops plötsligt är ett annat märke eller så. Sen handlar det mycket om retention, alltså att kunna behålla personal, och då spelar telefon och sånt ganska stor roll av någon anledning. Jag har haft kollegor som slutat där det största argumentet var att de fick välja telefon och dator själva på det nya jobbet. Sen vet jag inte hur det går med BYOD-trenden, den kanske tappade luft nu under pandemin, men jag misstänker att den i så fall lär komma tillbaka.
Intune finns dock till IOS också, och det är väl en av de vanligaste lösningarna, åtminstone för blandade miljöer. Samsung Knox funkar väl också hyfsat bra ihop med Intune vad jag förstår.

Jag har jobbat inom IT-branschen sedan 2010 och bara jobbat inom offentliga sedan 2018, innan det var jag IT-konsult på avdelningen som levererade arbetsplatstjänster (tänk ATEA, men det var inte ATEA)
Och ja där byttes telefoner vart 3:e år vill jag minnas. Men jobbar man offentligt vill man spara på skattebetalarnas pengar (eller det är åtminstone min motivation) och då känns Apple-enheter motiverat utifrån hur det sett ut de senaste 10 åren.

Som du säger brukar man byta hela laptop-parken i ett bräde och det brukar vara av anledningen att man skrivit nytt avtal med ny hårdvaruleverantör (typ ATEA) med upphandlingskravet att allt ska bytas. Så det är inget konstigt i sig. När vi (en kommun) köper in en dator så vill vi få ut så många år som möjligt på de 6000-7000 som läggs på den laptopen.

BYOD är lite dött om du frågar mig och säkert andra MDM-konsulter, det handlar oftast om svårigheter att managera telefonerna där man ska sätta upp en privat och jobb instans eller en helt managerad telefon som företaget/organisationen kan hantera fullt ut. Men mestadels rena policy-frågor är väl de som gör BYOD lite ointressant.

Det är åtminstone min bild av de hela.

En företagsägd enhet är det inte lika ogillat av användarna att det är specifika policys och sådant som slår till när man ska använda den i jobbsammanhang.
Det finns ju de som grinar över att behöva installera MFA appar på sina privata mobiler osv.....

Microsoft Intune är det MDM-verktyg jag jobbar med i och med det är vad vi får med Microsoft 365 och fungerar alldeles utmärkt till Ios/ipados-enheter så där är det inga issues.

Denna diskussion om livsvcykel har jag velat haft länge med kollegor i branschen. Men det är ju högst intressant inom den privata sektorn/som privatperson också där man vill få "bang for the buck" för sin smartphone.

Tillägg: om man har budget (som företag, privatperson) att byta telefon vartannat år blir det ju lite ointressant att överhuvudtaget titta på hur länge en enhet uppdateras.

korr, tillägg
Visa signatur

Laptop | Legion 7 32GB 3080 RTX Ryzen 9
Desktop | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 970 Evo | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | LG 27GL850-B | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av furis:

Jag har jobbat inom IT-branschen sedan 2010 och bara jobbat inom offentliga sedan 2018, innan det var jag IT-konsult på avdelningen som levererade arbetsplatstjänster (tänk ATEA, men det var inte ATEA)
Och ja där byttes telefoner vart 3:e år vill jag minnas. Men jobbar man offentligt vill man spara på skattebetalarnas pengar (eller det är åtminstone min motivation) och då känns Apple-enheter motiverat utifrån hur det sett ut de senaste 10 åren.

Som du säger brukar man byta hela laptop-parken i ett bräde och det brukar vara av anledningen att man skrivit nytt avtal med ny hårdvaruleverantör (typ ATEA) med upphandlingskravet att allt ska bytas. Så det är inget konstigt i sig. När vi (en kommun) köper in en dator så vill vi få ut så många år som möjligt på de 6000-7000 som läggs på den laptopen.

BYOD är lite dött om du frågar mig och säkert andra MDM-konsulter, det handlar oftast om svårigheter att managera telefonerna där man ska sätta upp en privat och jobb instans eller en helt managerad telefon som företaget/organisationen kan hantera fullt ut. Men mestadels rena policy-frågor är väl de som gör BYOD lite ointressant.

Det är åtminstone min bild av de hela.

En företagsägd enhet är det inte lika ogillat av användarna att det är specifika policys och sådant som slår till när man ska använda den i jobbsammanhang.
Det finns ju de som grinar över att behöva installera MFA appar på sina privata mobiler osv.....

Microsoft Intune är det MDM-verktyg jag jobbar med i och med det är vad vi får med Microsoft 365 och fungerar alldeles utmärkt till Ios/ipados-enheter så där är det inga issues.

Denna diskussion om livsvcykel har jag velat haft länge med kollegor i branschen. Men det är ju högst intressant inom den privata sektorn/som privatperson också där man vill få "bang for the buck" för sin smartphone.

Tillägg: om man har budget (som företag, privatperson) att byta telefon vartannat år blir det ju lite ointressant att överhuvudtaget titta på hur länge en enhet uppdateras.

Men hur ofta låter ni era anställda byta utrustning? Tänker att det kan bli svårare att hitta iallafall techintresserade med den isntällningen? D.v.s att man ska ha sin Apple telefon i 5-10 år, man har ju hört om hur Apple medvetet segar ner sina enheter för att tvinga byte, gör man det här så gör man det säkerligen i andra segment.

När jag gick från Samsung S8 tilll Samsung S10e så märkte jag så gott som ingen skillnad alls i prestanda. Men så installerar jag inte massa onödiga appar och spel. Och som sagt båda telefonerna updateras fortfarande så inga problem där häller.

Hoppas de fått ordning på ITuns, förr var det en riktig skit mjukvara, hårt begränsad och ett måste för att kunna flytta filer.

Edit, läser man instruktionerna verkar det forfarande krävas iTunes för att överföra filer från IPhone till Windows Visst är cloud diskar nice men det är inte alltid att det är lämpligt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av furis:

Jag har jobbat inom IT-branschen sedan 2010 och bara jobbat inom offentliga sedan 2018, innan det var jag IT-konsult på avdelningen som levererade arbetsplatstjänster (tänk ATEA, men det var inte ATEA)
Och ja där byttes telefoner vart 3:e år vill jag minnas. Men jobbar man offentligt vill man spara på skattebetalarnas pengar (eller det är åtminstone min motivation) och då känns Apple-enheter motiverat utifrån hur det sett ut de senaste 10 åren.

Tja, frågan är förstås hur stora besparingar det blir i praktiken. Väldigt få behåller sin telefon så länge att fyra eller fem års uppdateringar spelar någon roll, om inte telefonen är gammal redan vid köp förstås. Men om jag ser till de företag jag jobbat på så är det ofta den billigaste Iphone eller en nästan ny modell av Samsung, i alla fall sedan SonyEricsson blev bara Sony, opch då skulle jag inte säga att denna aspekt är en fördel för Iphone. Däremot om man köper senaste Iphone förstås, men då börjar det bli rätt dyrt.

Citat:

Som du säger brukar man byta hela laptop-parken i ett bräde och det brukar vara av anledningen att man skrivit nytt avtal med ny hårdvaruleverantör (typ ATEA) med upphandlingskravet att allt ska bytas. Så det är inget konstigt i sig. När vi (en kommun) köper in en dator så vill vi få ut så många år som möjligt på de 6000-7000 som läggs på den laptopen.

Nej jag säger att man inte byter ut datorerna bara för att man byter leverantör. På mitt skrivbord på jobbet har jag två äldre (Dell) datorer från föregående IT-leverantörer exempelvis, och förstås en nyare (Thinkpad) dator hemma, men nu har vi bytt igen så nästa dator kommer att bli en Dell igen, om jag stannar kvar så länge.

Citat:

BYOD är lite dött om du frågar mig och säkert andra MDM-konsulter, det handlar oftast om svårigheter att managera telefonerna där man ska sätta upp en privat och jobb instans eller en helt managerad telefon som företaget/organisationen kan hantera fullt ut. Men mestadels rena policy-frågor är väl de som gör BYOD lite ointressant.

Ja om man frågar MDM-konsulter, det är ju vad ni gör liksom.

Jag tror och hoppas att BYOD kommer tillbaka stort. De jag känner som har sådana policys har väldigt mycket mindre problem än vad exempelvis vi har. Får man gå och köpa sig en telefon och en dator själv så tar man hand om den bättre helt enkelt. Mitt företag är dock för fast i sitt gamla tankesätt så de lär väl inte ändra sig, men en före detta kollega gick exempelvis över till Polestar nyligen, och där var det bara att logga in på ens konto så hade man full access till allt. Han fick inte ens en dator från dem utan fick köra på sin egen.

Citat:

Det är åtminstone min bild av de hela.

En företagsägd enhet är det inte lika ogillat av användarna att det är specifika policys och sådant som slår till när man ska använda den i jobbsammanhang.

Nej förstås. Men är de så fruktansvärt viktiga då? Mitt företag utsätts för industrispionage mer eller mindre konstant, hur hjälper det att jag inte kan kopiera text från företagsmailen till webbläsaren exempelvis? Eller att timouten på skärmlåset inte går att sätta till mer än ett par minuter? Eller att tvinga mig att byta lösenord var tredje månad och inte återupprepa minst tolv lösenord bakåt? Det gör ju bara att man blir förbannad, slutar använda de "säkra" metoderna och börjar fuska in andra enheter, mjukvaror och liknande.

Citat:

Det finns ju de som grinar över att behöva installera MFA appar på sina privata mobiler osv.....

MFA är en sak, att installera Intune eller liknande företagsportaler är något annat då det ger admin-rättigheter till IT och tar bort de från mig. Jag vill inte att mitt företag granskar mina privata saker eller vilka appar jag installerar, jag vill inte att någon IT-snubbe ska kunna radera min telefon utan mitt medgivande, kräver ni det så får ni ge mig en telefon jag kan lägga i en låda och aldrig använda så är det problemet ur världen.

Men företagen har ju en balansgång här. De vill väldigt gärna att man ska ha med sig deras telefon överallt, således uppmuntrar de exempelvis att man porterar över sitt nummer till deras abonnemang, eller erbjuder telefoner med dubbla simkort så "man bara behöver ha med sig en telefon..." och liknande. Det är ju uppenbarligen värt något för dem att kunna kontakta mig när jag inte jobbar, men jag säljer inte min fritid för en nedlåst telefon liksom, hur fin den än är.

Citat:

Microsoft Intune är det MDM-verktyg jag jobbar med i och med det är vad vi får med Microsoft 365 och fungerar alldeles utmärkt till Ios/ipados-enheter så där är det inga issues.

Denna diskussion om livsvcykel har jag velat haft länge med kollegor i branschen. Men det är ju högst intressant inom den privata sektorn/som privatperson också där man vill få "bang for the buck" för sin smartphone.

Tillägg: om man har budget (som företag, privatperson) att byta telefon vartannat år blir det ju lite ointressant att överhuvudtaget titta på hur länge en enhet uppdateras.

Ofta går ju telefoner i arv, till ens barn eller andra med mindre behov. Då är det ju fint om de funkar fortfarande, men huruvida de har Android 10 eller 12 spelar ju egentligen ingen roll liksom.

Permalänk
Medlem

Fungerande notifikationer, att kunna se vad larmet är ställt på via klockwidgeten utan att öppna och widgetar som inte bara är stora dumma knappar är nog det jag saknar mest.

Permalänk
Medlem

Sen ska man också komma ihåg att Android kan uppdatera mycket saker genom att uppdatera Google Play Tjänster (en app i Android) som på iOS sidan kräver en ny iOS uppdatering

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ja men gick tillbaka lika snabbt, nu samlar den damm

Permalänk
Medlem

Jag brukar byta mellan till och från ungefär varannan telefon. För snart 2 år sen skaffade jag en Sony Xperia 5. Fin mobil och älskade formfaktorn, men med tiden störde jag mig mer och mer på googles tjänster. Skaffade en Iphone 11 sommaren 2021. Skaffade mig sen Homepod Mini och Airpods Pro (till jobbet), för att göra det mer svårare, krångligare och dyrare att byta

Det ENDA som kan få mig att gå tillbaka till Android, är _OM_ Apple slopar kontakten helt och hållet och gör den kontaktlös

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Exakt här är varför jag gav upp iphonen direkt, att du inte kan skriva flera språk samtidigt och ett ständigt klagande på "tredjeparts keyboard kan sno info".
Skriver finska spanska svenska och engelska löpande, att iPhone är en "business telefon" undgår mitt förnuft...
Android kör Google Keyboard med 3 aktiva språk samtidigt så den förstår ofta mitt 4e som inte är "aktivt".
Inget att basha på men iPhone har inte haft någon uppdatering sen deras "3Gs" fick bakgrundsbildsstöd.

Ja alltså en ordbok är ju aktiverad åt gången, dock har jag ju en "knapp" på tangentbordet som ändrar detta. Så jag behöver inte glida in i inställningar osv varje gång för att byta t.ex.

Min gamla Android (Huawei p20 pro) fick jag också byta med, då genom en "swipe" på mellanslag, eller om jag höll in den, kommer inte ihåg. Så där fick ajg också byta manuellt mellan ett par i förväg valda språk. På min nya telefon slipper jag dock detta då rätt språk redan är valt.

Med det sagt så är jag dock inte 100% såld på iPhone, jag är i nuläget högst indifferent, då jag gör samma saker på den lika bra som innan.

Saknar min bakåt-knapp dock

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk

Alarmet

Att Apple bestämt att man måste snooza i 9 min, varken mer eller mindre. Saknar verkligen min alarmapp på Android att man kunde ha svag alarm ton som ökade sakta i volym samt ställa sin egen snooze tid.
Stör mig också på att i princip alla appar på appstore är nån slags kass freeware med svindyr prenumerationslösning. Kanske är samma sak hos Android nuförtiden, det vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dator1234:

Att Apple bestämt att man måste snooza i 9 min, varken mer eller mindre. Saknar verkligen min alarmapp på Android att man kunde ha svag alarm ton som ökade sakta i volym samt ställa sin egen snooze tid.
Stör mig också på att i princip alla appar på appstore är nån slags kass freeware med svindyr prenumerationslösning. Kanske är samma sak hos Android nuförtiden, det vet jag inte.

Håller med om att det är dåligt. Detta kanske bra – inte testat:

https://apps.apple.com/se/app/alarm-clock-for-me/id749125114

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Insåg precis att de gick att ta bort från app-center, men inte om man gick igenom inställningar.. Det kändes inte speciellt intuetivt alls ärligt talat. Hålla på hemskärmen = ta bort från hemskärm. Appinställningar = ta bort användardata. Appcenter = ta bort appen.

Sådana här saker som irriterar mig bortom förtvivlan med IOS, saker som ligger inbakade i menyer eller inte alls i menyer för den delen. Bara en sådan grej som att rensa notifikationscenter. Istället för att ha en knapp som heter "Stäng allt" när man sveper ner, då lär man navigera till krysset på en notifikation, hålla in fingret för att sedan få valet "Rensa alla notiser".

Va? Det är väl bara att hålla inne fingret på appen du vill ta bort på skrivbordet och sen välja ”ta bort”
Och välja ”Radera app”.. Varför hålla på och t bort den från hemskärmen först?
Och varför ska du radera en app via inställningarna?

Känns faktiskt som det är du som är lite ologisk, inte telefonen…

I mina notiser kan jag trycka på ett kryss som tar bort alla notiser, behöver inte trycka på någon särskild notis?

Vad kör du för iOS-version?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Ja alltså en ordbok är ju aktiverad åt gången, dock har jag ju en "knapp" på tangentbordet som ändrar detta. Så jag behöver inte glida in i inställningar osv varje gång för att byta t.ex.

Min gamla Android (Huawei p20 pro) fick jag också byta med, då genom en "swipe" på mellanslag, eller om jag höll in den, kommer inte ihåg. Så där fick ajg också byta manuellt mellan ett par i förväg valda språk. På min nya telefon slipper jag dock detta då rätt språk redan är valt.

Med det sagt så är jag dock inte 100% såld på iPhone, jag är i nuläget högst indifferent, då jag gör samma saker på den lika bra som innan.

Saknar min bakåt-knapp dock

Låter som gamla goda Swift Key. (alt. Swype)
Men att byta med globen på varje chatt/app och person blir för mycket i slutet. Google keyboard är bra idag
Stämmer, bakåtknappen och ordentliga felmeddelanden är något man saknar.
Kan ge dig tipsen nu: Hårdomstart & Nätverks återställning under "Allmänt" är två generella lösningar för nästan alla problem på en iPhone -.-' (Supportat telefonerna i flera år och skumma problem löses på detta vis)

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Avstängd

Ogillar att man inte kan swajpa på icke-US-tangentbord, för den vanan har jag från andtroiden att det alltid gick att swajpa fram orden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Ogillar att man inte kan swajpa på icke-US-tangentbord, för den vanan har jag från andtroiden att det alltid gick att swajpa fram orden.

QuickPath fungerar med svenskt tangentbord from. iOS15.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av psp123:

QuickPath fungerar med svenskt tangentbord from. iOS15.

Se där, det funkade på svenska tangentbordet.

Permalänk
Avstängd

Någon som kan rekommendera andra kuddar till AirPod pro?
Orginal och det 3-packet jag köpt på Kjell&Co tycker jag sitter lite dåligt och läcker in ljud om jag inte får in lurarna perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Någon som kan rekommendera andra kuddar till AirPod pro?
Orginal och det 3-packet jag köpt på Kjell&Co tycker jag sitter lite dåligt och läcker in ljud om jag inte får in lurarna perfekt.

Köp några i memory foam, det är guld. Finns i massor på Amazon, eller om du vill undvika det företaget brukar de ha sån skit på Fyndiq:

https://fyndiq.se/produkt/memory-foam-oronspetsar-oronproppar...

Kolla bara att du får rätt storlek.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av stgr:

Ärligt talat från min sida.
Jag märker inte en så stor skillnad mellan android och iphone, ser nästan exakt likadant ut, det mesta funkar likadant, de flesta apparna till båda.
Har dock bara stött på FaceID på iphone, vet inte om nån androidtelefon har något liknande.

Men hos min nuvarande kund har jag en iphone SE, och dens fingerläsare är totalt värdelös, går aldrig att låsa upp telefonen med fingeravtryck i den, men att lära in fingeravtrycken går hur enkelt som helst.

Pixel 4 är den ända android mobilen som har face id , alltså ir sensor med ir camera som funkar i total mörker

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem

Kanske inte rätt tråd men känns ändå relevant.
Vill bara skriva av mig lite

Farmor köpte ny telefon. Ny Samsung S21 tror jag. Kanske var det S20.
Hon hade Samsung sen tidigare också.

Hursomhelst så hjälpte jag henne ”starta upp den”

Kändes som att gå 10 år tillbaka i tiden trots helt ny telefon. Jag kör själv iPhone sedan 5 år tillbaka.

Allt tar sådan tid. Tog 30 minuter att göra systemuppdatering.
Gå runt i menyer och tillbaka till hemskärmen är inte smooth. Typ microlagg eller liknande.
Det är massor av appar. Installerade. Tre stycken Mail appar.
Telefonen ”optimerade” hela 466 appar när den startades.
Det är massor av notifikationer hela tiden från alla möjliga grejer.
På en helt ny relativt dyr telefon.

Antar att detta är en Samsung grej. Kanske inte är så på tex Sony?
Hursomhelst förstår jag inte hur det kan vara såhär dåligt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Kanske inte rätt tråd men känns ändå relevant.
Vill bara skriva av mig lite

Farmor köpte ny telefon. Ny Samsung S21 tror jag. Kanske var det S20.
Hon hade Samsung sen tidigare också.

Hursomhelst så hjälpte jag henne ”starta upp den”

Kändes som att gå 10 år tillbaka i tiden trots helt ny telefon. Jag kör själv iPhone sedan 5 år tillbaka.

Allt tar sådan tid. Tog 30 minuter att göra systemuppdatering.
Gå runt i menyer och tillbaka till hemskärmen är inte smooth. Typ microlagg eller liknande.
Det är massor av appar. Installerade. Tre stycken Mail appar.
Telefonen ”optimerade” hela 466 appar när den startades.
Det är massor av notifikationer hela tiden från alla möjliga grejer.
På en helt ny relativt dyr telefon.

Antar att detta är en Samsung grej. Kanske inte är så på tex Sony?
Hursomhelst förstår jag inte hur det kan vara såhär dåligt.

Ja, jag skulle iallafall vilja säga att en del av det där är Samsung grej. Samsung använder inte semless update vilket många andra tillverkare gör numera. Sen har också Samsung fantastiskt mycket bloatware i min mening

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Då har det gått ytterligare en månad med en iPhone SE (2020) och vissa saker har jag lärt mig leva med, medan andra är svåra att inte irritera sig på.
Det första är avsaknaden av en bakåtknapp, och nej swipa vänster -> höger fungerar inte som en bakåtknapp på Android om det nu inte skulle vara skillnad på en modernare iPhone än jag har. Det funkar inte i alla appar och det funkar inte för att gå tillbaka till föregående app, t.ex. om jag öppnar en länk i ett mail som tar mig till webbläsaren. Swipa stänger inte fliken i webbläsaren och går tillbaka till mailet. Det händer dessutom väldigt ofta att det blir en scroll istället för swipe när jag tvingas sträcka tummen över hela skärmen. Det har hänt mig flera ggr att jag vill få ner tangentbordet, men det är inte alltid helt enkelt utan man får gissa sig fram var man kan trycka. Bakåtknappen på Android skickar ner tangentbordet om det är uppe, oavsett app.

Jag har fortfarande känslan att onödiga extra steg finns överallt. T.ex. när man vill ta bort en SMS-konversation, då ska man först swipa vänster för att sedan trycka på papperskorgen och därpå kommer en fråga om jag vill ta bort konversationen. Jag tror knappast risken att råka swipa vänster och sedan trycka på papperskorgen är särskilt stor.
En annan sak är när om man startar en app som ligger inuti en mapp, trycker man då på hemknappen så kommer man tillbaka till mappen. Då måste man trycka på hemknappen igen eller bredvid mappen för att verkligen komma "hem". Ännu ett onödigt steg.
Notifikationer går att swipa bort i ett svep, men jag lyckas sällan med det då man måste swipa så långt att det blir svårt med tummen trots att skärmen är liten. Då blir det istället två svep.

Den är rapp och gränssnittet har bra flyt, och det är konsekvent till skillnad från speciellt Samsungs version av Android. Däremot måste jag säga att appar hänger sig oftare, jag behövde inte döda appar lika ofta på mina tidigare telefoner.
Switchen för ljudlös är en bra grej, men jag har några gånger lyckats sätta telefonen på ljudlös och missat samtal pga det. Lite mer motstånd eller en switch i stil med den som OnePlus kör med hade varit bättre.

Chromecast är ju en Google-produkt så föga förvånande fungerar det oerhört mycket sämre än på en Android. Appar tappar kontakten, ibland måste telefonen startas om för att ens hitta någon chromecast osv. Kanske samma sak med Waze som verkar fungera lite när den själv vill i Carplay.

Finns det ingen automatik för ljusstyrkan på skärmen eller funkar den bara dåligt? Barnen har varsin iPad och jag vet inte hur ofta jag får gå och sänka den då det ser ut som att de har en ficklampa i nyllet. Om råkar höja den själva eller nån automatik gör det vet jag inte.

Så här långt kan jag säga att övergången har varit okej, men det är egentligen bara en sak som jag tycker är bättre och det är det konsekventa flytet i gränssnittet. Annars ser jag inga fördelar med bytet faktiskt, hade jag inte varit en "snål smålänning ;)" hade jag kanske köpt en annan telefon privat som vissa kollegor har gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Det funkar inte i alla appar och det funkar inte för att gå tillbaka till föregående app, t.ex. om jag öppnar en länk i ett mail som tar mig till webbläsaren. Swipa stänger inte fliken i webbläsaren och går tillbaka till mailet.

Just i det fallet finns det en liten länk i övre vänstra hörnet som tar dig tillbaka till appen du kom ifrån, men visst - swipa åt sidan tar dig inte bakåt bland apparna, utan det får du gå till appswitchern (dvs, dubbelklicka på hemknappen).

Citat:

Finns det ingen automatik för ljusstyrkan på skärmen eller funkar den bara dåligt? Barnen har varsin iPad och jag vet inte hur ofta jag får gå och sänka den då det ser ut som att de har en ficklampa i nyllet. Om råkar höja den själva eller nån automatik gör det vet jag inte.

Det finns en automatik men den går - hör och häpna! - att stänga av. Inställningar -> Visning och Ljusstyrka. Om prylen har "Truetone" ställer den in färgtemperatur också, annars är det bara ljusstyrkan. Det går ganska lätt att ändra ljusstyrkan av misstag, eftersom den ligger i Control Center.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Många år senare (bytte till iOS iom iPhone 6) kan jag notera att det jag fortfarande saknar från Android är ett vettigt notifikationssystem. Även iOS bisarra hantering av volymnivåer lämnar en hel del övrigt att önska.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Just i det fallet finns det en liten länk i övre vänstra hörnet som tar dig tillbaka till appen du kom ifrån, men visst - swipa åt sidan tar dig inte bakåt bland apparna, utan det får du gå till appswitchern (dvs, dubbelklicka på hemknappen).

Det finns en automatik men den går - hör och häpna! - att stänga av. Inställningar -> Visning och Ljusstyrka. Om prylen har "Truetone" ställer den in färgtemperatur också, annars är det bara ljusstyrkan. Det går ganska lätt att ändra ljusstyrkan av misstag, eftersom den ligger i Control Center.

Ja den pyttelilla "knappen" på andra sidan skärmen finns, men är helt omöjlig att nå med en hand trots att skärmen är liten. Inget konsekvent beteende, det saknas av mig.

Då funkar den automatiken oerhört dåligt då jag ofta får justera manuellt, i ett mörkt rum mör rimligtvis ljusstyrkan vara nära på så låg det går.

Skrivet av Mr*Gibson:

Många år senare (bytte till iOS iom iPhone 6) kan jag notera att det jag fortfarande saknar från Android är ett vettigt notifikationssystem. Även iOS bisarra hantering av volymnivåer lämnar en hel del övrigt att önska.

Det var något jag glömde nämna, det här med volymer. Blir ju helt galen av att speciellt alarmet inte går att styra separat; jag vaknar varje morgon av att behöva kasta mig över telefonen för att stänga av det innan hela huset vaknar.