Ni som nyligen gått från android till iphone...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Jag svarar för det mesta på telefonen och inte headsetet, så det förklarar ju det beteendet. Otroligt korkat att det är "hårdkodat" på det viset. Jag vill ju titta på telefonen vem som ringer innan jag svarar, då är det iaf för mig naturligt att svara på telefonen.

Det är ingen lösning, men jag ville bara nämna att det fungerar precis som man förväntar sig när jag använder Airpods i alla fall. Jag har inga andra hörlurar att testa med, så kan inte svara på hur det är annars.

När det ringer så hörs signalen i hörlurarna, om jag svarar genom att trycka på telefonen så kommer ljuder ur hörlurarna.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Finns det nåt sätt att ändra så man INTE får notification ljudet på full volym i headsetet? Vågar knappt använda det länge

Vet tyvärr inte, använder inte iOS

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Jag har wifi hemma, men varför använda det när 4G är lika snabbt?

Kanske för att få uppgraderingen?

Mobildata är ju i allmänhet begränsad, så det är inte konstigt att man default inte laddar ner stora OS-uppdateringar och liknande den vägen. Däremot vill man ju gärna kunna ändra det, men vill man kunna ändra saker är kanske inte Iphone det bästa valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kanske för att få uppgraderingen?

Mobildata är ju i allmänhet begränsad, så det är inte konstigt att man default inte laddar ner stora OS-uppdateringar och liknande den vägen. Däremot vill man ju gärna kunna ändra det, men vill man kunna ändra saker är kanske inte Iphone det bästa valet.

Det går att ladda ner uppdateringar via mobilnätet, osäker på vilken version det handlar om eller infördes i. Men numera dyker det en frågeruta om man vill använda mobildata för att ladda ner uppdateringar. Gjorde det senast i förrgår 🙂
Vet att det inte gick i iOS 14 i alla fall, så nånting i 15 har det införts.

Hittade ingen svensk exempelbild, men detta dyker numera upp om man är på mobilnätet och söker efter uppdateringar, fast i svensk tappning då 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Det går att ladda ner uppdateringar via mobilnätet, osäker på vilken version det handlar om eller infördes i. Men numera dyker det en frågeruta om man vill använda mobildata för att ladda ner uppdateringar. Gjorde det senast i förrgår 🙂

Jo absolut, men problemet var ju att det inte gick att komma till den uppgraderingen där det var möjligt utan att använda Wifi. Jag ser inte riktigt det som ett problem, det är inte så att en Wifi-uppkoppling är svår att hitta. Frågan jag besvarade var ju varför ska man använda Wifi när man har obegränsad 4G och svaret är väl för att få uppdateringarna som krävs för att i fortsättningen kunna uppdatera via mobilnätet. Frågan är vad problemet med att ansluta till till Wifi en gång för att ta ner uppdateringen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo absolut, men problemet var ju att det inte gick att komma till den uppgraderingen där det var möjligt utan att använda Wifi. Jag ser inte riktigt det som ett problem, det är inte så att en Wifi-uppkoppling är svår att hitta. Frågan jag besvarade var ju varför ska man använda Wifi när man har obegränsad 4G och svaret är väl för att få uppdateringarna som krävs för att i fortsättningen kunna uppdatera via mobilnätet. Frågan är vad problemet med att ansluta till till Wifi en gång för att ta ner uppdateringen är.

Ah du tänkte så. Nej, det är lite svårare att förstå resonemanget bakom.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo absolut, men problemet var ju att det inte gick att komma till den uppgraderingen där det var möjligt utan att använda Wifi. Jag ser inte riktigt det som ett problem, det är inte så att en Wifi-uppkoppling är svår att hitta. Frågan jag besvarade var ju varför ska man använda Wifi när man har obegränsad 4G och svaret är väl för att få uppdateringarna som krävs för att i fortsättningen kunna uppdatera via mobilnätet. Frågan är vad problemet med att ansluta till till Wifi en gång för att ta ner uppdateringen är.

Problemet är nog som så mycket som behandlats i tråden tidigare; varför kontrollerar Apple hur man kan ladda ner uppdateringar? Numera går det, ja. Men hur kan det ha dröjt fram tills nyligen för Apple att bara lägga till en sån enkel sak?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thex:

Problemet är nog som så mycket som behandlats i tråden tidigare; varför kontrollerar Apple hur man kan ladda ner uppdateringar? Numera går det, ja. Men hur kan det ha dröjt fram tills nyligen för Apple att bara lägga till en sån enkel sak?

Just apple being apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

min fråga försvann så bumbar den.
jag kan inte betala i store med ett kort jag lagt till utanför pay utan bara de kort som finns i pay är synliga. hur löser man detta?

Har aldrig haft det problemet, men jag föreslår att du går till icloud.com i en webbläsare (på datorn eller vad som helst, bara inte en telefon som vet att du har Apple Pay-kort), klickar på "Account Settings", "Manage your Apple ID" och i de inställningarna ställer in vilken betalningsmetod som är default. Funkar inte det så kontakta Apple support. Sånt här är de väldigt intresserade av att hjälpa till med.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Jag svarar för det mesta på telefonen och inte headsetet, så det förklarar ju det beteendet. Otroligt korkat att det är "hårdkodat" på det viset. Jag vill ju titta på telefonen vem som ringer innan jag svarar, då är det iaf för mig naturligt att svara på telefonen.

Gå till Inställningar -> Hjälpmedel -> Tryck. En bit ner har du "Röstsamtalshantering". Klicka på den så kan du styra så att ljudet alltid kommer i ett headset om du vill.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mpat:

Gå till Inställningar -> Hjälpmedel -> Tryck. En bit ner har du "Röstsamtalshantering". Klicka på den så kan du styra så att ljudet alltid kommer i ett headset om du vill.

Shit vilket logiskt ställe att gömma en inställning för ljud.

Vet du möjligtvis hur man ändrar så notifications går till mobilen istället för headset'et? Eller så att volymen i.a.f sänks till mer lagom nivå när man har headset på sig? Kan ju inte vara meningen att man ska tvingas få hörselskador.

Knepiga med att just svara i telefon är ju att om jag lyssnar på musik på min blåtandshögtalare så hamnar ljudet alltid där när jag svarar på telefonen, men använder jag mitt headset hamnar ljudet i mobilen när jag blir uppringd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Problemet är nog som så mycket som behandlats i tråden tidigare; varför kontrollerar Apple hur man kan ladda ner uppdateringar?

Instruktioner från operatören. De vill inte att folk tar ner massiva OS-uppdateringar över mobilnätet, så de kan spärra det - eller kunde.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Gå till Inställningar -> Hjälpmedel -> Tryck. En bit ner har du "Röstsamtalshantering". Klicka på den så kan du styra så att ljudet alltid kommer i ett headset om du vill.

Tackar för det, men fy fan va ologiskt att ha en sådan inställning där...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Shit vilket logiskt ställe att gömma en inställning för ljud.

Att den hamnar under Tryck är rätt obegripligt, ja, men alla obskyra inställningar hamnar under Hjälpmedel. Har alltid varit så hos Apple, eller åtminstone sen OS X kom för 20 år sen. Verkar vara nån NeXTstep-grej.

Citat:

Vet du möjligtvis hur man ändrar så notifications går till mobilen istället för headset'et? Eller så att volymen i.a.f sänks till mer lagom nivå när man har headset på sig? Kan ju inte vara meningen att man ska tvingas få hörselskador.

Knepiga med att just svara i telefon är ju att om jag lyssnar på musik på min blåtandshögtalare så hamnar ljudet alltid där när jag svarar på telefonen, men använder jag mitt headset hamnar ljudet i mobilen när jag blir uppringd.

Såg frågan, men jag kan inte svaret. Det är nämligen så att mina notiser inte hörs i hörlurarna - provade precis med Sony-lurarna. Möjligen har det att göra med inställningen "Läs upp notiser". Jag har den på globalt, och sedan avstängt för de flesta appar. Då gör den så att den läser upp notiser för dessa specifika appar, men den låter inte alls för de andra. Möjligen är det därför jag inte hör notisljudet i lurarna. Du skulle kunna prova att slå på den och switchen för Hörlurar och se vad som händer (under Inställningar -> Notiser).

Du kan reducera maxljudet i hörlurar genom att gå in under Ljud och Haptik och sedan Säkerhet med hörlurar och slå om switchen där.

OBS att du kan ställa in vad dina Bluetooth-enheter är genom att gå in på Bluetooth och klicka på i-symbolen vid en enhet. Där kan du ställa in om de är Hörlurar, Högtalare, Bilstereo, Hörapparat eller Annat, och de behandlas lite olika baserat på det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Instruktioner från operatören. De vill inte att folk tar ner massiva OS-uppdateringar över mobilnätet, så de kan spärra det - eller kunde.

Det är inget jag vet något om, men OS-uppdateringar av mobiler bör ju inte har varit ett problem för mobilnäten på bra länge. Folk streamar Netflix, YT osv och vissa kör ju mobilt bredband hemma.

Jag förstår att det kan finnas ett syfte, eller åtminstone har funnits. Problemet är att Apple ännu en gång agerat storebror och bestämt att du inte kan ladda ner uppdateringar via mobilnätet. Tror de att sina användare är så korkade att de inte ens kan besluta om en uppdateringar ska laddas ner via mobilnätet eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Det är inget jag vet något om, men OS-uppdateringar av mobiler bör ju inte har varit ett problem för mobilnäten på bra länge. Folk streamar Netflix, YT osv och vissa kör ju mobilt bredband hemma.

Jag förstår att det kan finnas ett syfte, eller åtminstone har funnits. Problemet är att Apple ännu en gång agerat storebror och bestämt att du inte kan ladda ner uppdateringar via mobilnätet. Tror de att sina användare är så korkade att de inte ens kan besluta om en uppdateringar ska laddas ner via mobilnätet eller inte?

Sånt här handlar om tröghet. Apple började tillåta OS-uppdateringar utan att koppla in sig i en dator med iOS 5, 2011. De hade inte ens 4G då (det kom året efter med iPhone 5). Jag kan absolut se en operatör i USA bli livrädd för att folk skall börja ladda hem OS-uppdateringar över mobilnätet och sänka det fullständigt. AT&T körde med obegränsad data på den tiden, och det var mycket snack om hur uselt deras nätverk var när alla iPhone-användare skulle ha AT&T (det var bara de som hade det till en början) Tror säkert att Apple lät AT&T låsa bort OS-uppdateringar i sina operatörsinställningar, och sen gjorde alla andra operatörer samma sak. Har de en gång gjort det, finns det inget tryck på operatörerna att ändra sina inställningar, och då blir det så här.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Jag förstår att det kan finnas ett syfte, eller åtminstone har funnits. Problemet är att Apple ännu en gång agerat storebror och bestämt att du inte kan ladda ner uppdateringar via mobilnätet. Tror de att sina användare är så korkade att de inte ens kan besluta om en uppdateringar ska laddas ner via mobilnätet eller inte?

Jag vet inte säkert när Apple gjorde det möjligt att uppdatera via mobilnätet, men enligt den citerade bilden ovan så var det ju i alla fall möjligt för version 14.4 - alltså varit möjligt sedan 14.3 eller längre. 14.3 släpptes den 14:e december 2020 (https://en.wikipedia.org/wiki/IOS_version_history#iOS_14_/_iP...).

Edit: Jag tror jag missförstod ditt inlägg, men låter mitt svar stå kvar ändå.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Finns det nåt sätt att ändra så man INTE får notification ljudet på full volym i headsetet? Vågar knappt använda det länge

Tror den går på volymen som ställts in för notiser. Sänk den och ditt problem bör försvinna.

https://discussions.apple.com/thread/251558014

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorian:

Tror den går på volymen som ställts in för notiser. Sänk den och ditt problem bör försvinna.

https://discussions.apple.com/thread/251558014

Jo, men går ju inte på apple? Då sänker man ringsignal med och missar redan samtal ibland för jag inte hör mobilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Jo, men går ju inte på apple? Då sänker man ringsignal med och missar redan samtal ibland för jag inte hör mobilen

Hm, det har du ju fasen rätt i.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Beror på, jag betalar 341 hos tele2 med lite rabatter (har varit kund i 15 år), många månader är jag över 150GB

Kunde kanske köra hotspot-delning till bärbara datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

https://i.imgur.com/lvhiStB.png

Kunde kanske köra hotspot-delning till bärbara datorn.

Bugg eller seriöst? Jag får varnings-sms om jag går 50GB/dygn på mobilen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Bugg eller seriöst? Jag får varnings-sms om jag går 50GB/dygn på mobilen

Man kan automatisera sms-svaret, iaf på android, det gjorde jag en period när jag kunde ligga och dra 100GB per dag när jag låg på hotell och kollade HD-tv plus gjorde annat på den bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Man kan automatisera sms-svaret, iaf på android, det gjorde jag en period när jag kunde ligga och dra 100GB per dag när jag låg på hotell och kollade HD-tv plus gjorde annat på den bärbara.

Jo absolut, men bilden ovan lär ju innebära många dagar på terabyte-nivå vilket är 10x mer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Jo absolut, men bilden ovan lär ju innebära många dagar på terabyte-nivå vilket är 10x mer

Jo, men jag kunde dra iväg med surf när jag fick en windows update på bärbara, hade bara tillgång till simkortet i mobilen, för hotellets surf var typ 10mBit delat på alla rum. Med min tele2 så hade jag max täckning och fick i regel alltid ut 60-70mbit, så jag kunde remote desktoppa (teamviewer) hem utan lagg med stor upplösning osv. medans jag kollade på HDTv över IPTv.

Permalänk
Medlem

Svårt att se att du inte ska bli nöjd oavsett om du kör iOS eller Android, skulle du bli missnöjd är det väl för att du aktivt letar efter problem bara för att..

Typ samma oavsett hårdvaruköp, du gör research antingen på TV'ns ljusstyrka, PC-Datorns enheter eller batteritiden på laptopvarianter. Du spenderar timmar och åter timmar, sedan köper du prylen och glömmer bort allt tre dagar senare och fokuserar på nästa grej (y)

Med det sagt, kör bara du kommer uppenbart bli nöjd oavsett val

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bugg eller seriöst? Jag får varnings-sms om jag går 50GB/dygn på mobilen

Mitt inlägg var lite skämtsamt menat eftersom det där är min dataanvändning på bärbara datorn som använder WiFi via "vanligt" bredband.

På mobilen så har jag i snitt under 2 GB använd data varje månad och 25 GB sparat i potten.

Permalänk
Avstängd

En sak som jag stört mig länge med iPhonen är att det blir väldigt mycket stavfel med apples egna tangentbord.
Från min vinkel, så trycker jag på rätt bokstav, men det verkar bli lite slumpmässigt en annan i närheten väldigt ofta.

Permalänk
Medlem

Jag har stött på ett otroligt irriterande problem med CarPlay; CarPlay "tar över" ljudet i bilen konstant i vissa fall. Det mest irriterande är nog när jag sitter i bilen och vill lyssna på radio, men någon hemma lyssnar på Spotify (med samma konto) på t.ex. en TV. Då byter bilen över till CarPlay konstant, alltså det tar bara någon sekund från att jag bytt till radion innan CarPlay tar över igen. Likadant beteende på vår VW Touran med trådlös CarPlay som i Renault Zoe med trådad CarPlay.
I Zoe:n är det bara att rycka kabeln, men det går ju inte i Touran:en.

I helgen åkte vi iväg hela familjen, frugan sitter och pular med mobilen medan jag kör. Radion är igång, men så fort något ljud spelas på hennes telefon tar CarPlay över i bilen. Vi växlar tillbaka till radio, men det tar bara någon sekund så tar CarPlay över igen.

Detta är faktiskt otroligt irriterande, så pass att jag sitter där i bilen och blir lite smått förbannad. Någon annan här måste väl också varit med om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

En sak som jag stört mig länge med iPhonen är att det blir väldigt mycket stavfel med apples egna tangentbord.
Från min vinkel, så trycker jag på rätt bokstav, men det verkar bli lite slumpmässigt en annan i närheten väldigt ofta.

Samma här, swiftkey åkte in direkt.
En sak som jag däremot inte begriper är att i vissa appar så växlar den automatiskt tillbaka till det egna inbyggda, och det går heller inte att växla.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X