Ni som nyligen gått från android till iphone...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Jag tolkar det som dig att alla laddare borde fungera. Som sagt tänkte fråga. Har ej haft Apple på flera år. Hadde först Android och sedan Iphone 8 och 2st SE därefter gick jag till Samsung. Även haft Apple TV sedan gått över på Android TV. Ej följt med om det var något nytt fancy hos Iphone. Vet ju aldrig. Som du säger kan ju köpa något nytt hos Kjell, där brukar jag få bra service ifall hjärnan får för sig att den vill ha något nytt

Vilken laddare som helst funkar. Behöver inte vara Apple. Själva laddkabeln behöver dock vara certifierad av Apple.

Visa signatur

---

Permalänk

Var och klämde lite på den nya iPhone 14 pro max. Hadde inte mycket tid. Vart lite hastigt. Vet ej om det är bättre än S21u

Permalänk

Kommer iphone med skärmskydd så som Samsung.
Står och väljer mellan S22u eller 14 Pro Max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Kommer iphone med skärmskydd så som Samsung.
Står och väljer mellan S22u eller 14 Pro Max.

Nej, inget skydd är förinstallerat.

Permalänk
Skrivet av psp123:

Nej, inget skydd är förinstallerat.

Ok. Har lite svårt att bestämma om jag vill ha Apple. Bilden är snällare för mina dåliga ögon med 14. Samtidigt känns Ios lite sådär. Vissa saker som är för iPhone samtidigt som vissa saker är för Android.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av psp123:

Nej, inget skydd är förinstallerat.

på min 12 pro max kom den med skärmskydd förinstallerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

på min 12 pro max kom den med skärmskydd förinstallerad.

Satt inget annat än en vit skyddsfilm på min 14 PM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Ok. Har lite svårt att bestämma om jag vill ha Apple. Bilden är snällare för mina dåliga ögon med 14. Samtidigt känns Ios lite sådär. Vissa saker som är för iPhone samtidigt som vissa saker är för Android.

Skärmen är otroligt bra.
Jag kan inte välja utan använder både Android och iOS.

Permalänk
Medlem

Jag köpte min första iPhone i våras, en 13 Pro Max, efter att ha varit en av domdär kidsen som baserade hela identititen på att prata skit om Apple Den största orsaken till att jag bytte efter att ha haft några OnePlus var att 10:an inte var så wow som jag väntade mig, och att så många vänner hade iPhone och jag ville kunna facetime:a, och förståss, pröva på något nytt.

Såhär några månader senare så kan jag nog inte tänka mig att byta tillbaka, OS:et känns så otroligt mycket simplare att använda.

Rent objektivt så gillade jag förut att man kunde leka runt så mycket i Android, men med facit i hand så var det rätt onödiga funktioner som gjorde att jag föredrog Android, så i dagens läge då telefonen till största delen är ett verktyg, så är nog iOS i mitt tycke det självklara valet.

Har en Garmin smartwatch, men den fungerar inte alls bra med iOS, om man använder Apple Watch som måttstock, så det blir nog att skaffa en sån också.

En intressant notering, mina OnePlus buds, som verkligen inte är dåliga lurar, och som jag gärna skulle fortsätta använda, är i princip inte användbara med denna telefon. Batteritiden från fulladdad är cirka 2h med iPhone, medan det lätt gick 8-9h aktivt lyssnande per laddning med min gamla OnePlus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Har en Garmin smartwatch, men den fungerar inte alls bra med iOS, om man använder Apple Watch som måttstock, så det blir nog att skaffa en sån

Vad fungerar dåligt? Har precis beställt en Garmin Venu 2S som kommer på måndag så nu blir man ju orolig… har känt och klämt på Apple Watch och tycker inte alls om dem och framförallt är dom ju fruktansvärt fula

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Vad fungerar dåligt? Har precis beställt en Garmin Venu 2S som kommer på måndag så nu blir man ju orolig… har känt och klämt på Apple Watch och tycker inte alls om dem och framförallt är dom ju fruktansvärt fula

Inga major saker, men klockan tycks tappa telefonen rätt ofta, och vägrar synca med Garmin Connect appen. Många aviseringar som inte dyker upp också.

Permalänk
Skrivet av psp123:

Skärmen är otroligt bra.
Jag kan inte välja utan använder både Android och iOS.

Funderar lite till och från. Då kanske en vit eller svart och dölja med coolt plastskall. Litar nada på att Gorilla är si och så tåligt. Sist fick de byta ut allt i min S21u innan jag fick lov att byta. Tur, var det på garanti så det kostade nada.

Permalänk
Medlem

Tangentbord

Jag saknar vissa funktioner från samsung. Bland annat när jag skriver och en bokstav blir fel så kan jag inte på iphone bara ändra en bokstav utan jag är tvungen att skriva om hela ordet. Och om det ringer och jag inte vill svara kan finns inte alltid den röda utan bara alternativ svara finns så jag får stänga av ljudet tills det slutat ringa. Tacksam för tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av monmac:

Jag saknar vissa funktioner från samsung. Bland annat när jag skriver och en bokstav blir fel så kan jag inte på iphone bara ändra en bokstav utan jag är tvungen att skriva om hela ordet. Och om det ringer och jag inte vill svara kan finns inte alltid den röda utan bara alternativ svara finns så jag får stänga av ljudet tills det slutat ringa. Tacksam för tips

Håll nere mellanslag, då kan du flytta markören hur du vill. (Till och med uppåt om du har ett stort stycke text)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av monmac:

Jag saknar vissa funktioner från samsung. Bland annat när jag skriver och en bokstav blir fel så kan jag inte på iphone bara ändra en bokstav utan jag är tvungen att skriva om hela ordet. Och om det ringer och jag inte vill svara kan finns inte alltid den röda utan bara alternativ svara finns så jag får stänga av ljudet tills det slutat ringa. Tacksam för tips

Prova byta till swiftkey, blev också helt galen på apples standard-tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av monmac:

Jag saknar vissa funktioner från samsung. Bland annat när jag skriver och en bokstav blir fel så kan jag inte på iphone bara ändra en bokstav utan jag är tvungen att skriva om hela ordet.

Ett annat inlägg beskriver hur du flyttar muspekaren. Om du menar att telefonens autocorrect gjorde något korkat som du vill backa - backspace till precis bredvid ordet så kan du normalt sett backa autocorrect. Funkar inte det (för att den valde att dela ordet i två) så kan du istället skaka på den för att ångra.

Citat:

Och om det ringer och jag inte vill svara kan finns inte alltid den röda utan bara alternativ svara finns så jag får stänga av ljudet tills det slutat ringa. Tacksam för tips

Den röda knappen för att avvisa finns bara om telefonen var upplåst (dvs aktiv) när det ringde. Om den inte var det, trycker du en gång på sleep/wake-knappen för att tysta ringsignalen och två gånger för att avvisa.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Har raderat lite off-topic

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av monmac:

Jag saknar vissa funktioner från samsung. Bland annat när jag skriver och en bokstav blir fel så kan jag inte på iphone bara ändra en bokstav utan jag är tvungen att skriva om hela ordet. Och om det ringer och jag inte vill svara kan finns inte alltid den röda utan bara alternativ svara finns så jag får stänga av ljudet tills det slutat ringa. Tacksam för tips

När det ringer och du har den "lilla" baren med telefonen, tryck på den, fast inte på svara-knappen, då bör en fullskärm för telefon öppnas och röd-knapp/lägga på blir synligt.
Fick fram detta av "misstag" nån gång.

Permalänk
Medlem

Sura nyheter för alla som använder SwiftKey. :/

https://omni.se/microsoft-lagger-ned-swiftkey-for-ios/a/8JQ6R...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Otroligt tråkigt, lätt bästa tangentbordet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Otroligt tråkigt, lätt bästa tangentbordet.

"den var bättre förr"... Iaf på Android vad jag minns

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

"den var bättre förr"... Iaf på Android vad jag minns

Använde aldrig SwiftKey på Android vad jag kan minnas tyvärr. Tror jag mestadels körde på G-board.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Vad är det som är dåligt med tangentbordet på iOS? Efter snart nio månader har jag ingen aning vad det är så många här pratar om.

Som regel ändrar den till bokstäver från numeriska även om jag konsekvent bara editerar siffror i en databas. Kan leva med det. Dessutom kan jag göra ändringarna i iCloud via webbläsare på min stationära dator, men inte från soffan förrän jag har en laptop.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Vad är det som är dåligt med tangentbordet på iOS? Efter snart nio månader har jag ingen aning vad det är så många här pratar om.

Som regel ändrar den till bokstäver från numeriska även om jag konsekvent bara editerar siffror i en databas. Kan leva med det. Dessutom kan jag göra ändringarna i iCloud via webbläsare på min stationära dator, men inte från soffan förrän jag har en laptop.

Egentligen tycker jag inte att det är dåligt. Jag har av nån anledning bara svårt att komma upp i speed på det jämfört med SwiftKey. Kan inte riktigt förklara varför...men så är det bara.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrRunaway:

Vad är det som är dåligt med tangentbordet på iOS? Efter snart nio månader har jag ingen aning vad det är så många här pratar om.

Som regel ändrar den till bokstäver från numeriska även om jag konsekvent bara editerar siffror i en databas. Kan leva med det. Dessutom kan jag göra ändringarna i iCloud via webbläsare på min stationära dator, men inte från soffan förrän jag har en laptop.

Skrivet av RVX:

Egentligen tycker jag inte att det är dåligt. Jag har av nån anledning bara svårt att komma upp i speed på det jämfört med SwiftKey. Kan inte riktigt förklara varför...men så är det bara.

Sedan så med swiftkey så kan du lägga till 1-0 ovanför bokstäverna.
sedan även ställa in storlek på knapparna. osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Sedan så med swiftkey så kan du lägga till 1-0 ovanför bokstäverna.

Jepp, var bland det första jag gjorde.

Skrivet av stgr:

sedan även ställa in storlek på knapparna. osv.

👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Vad är det som är dåligt med tangentbordet på iOS? Efter snart nio månader har jag ingen aning vad det är så många här pratar om.

Som regel ändrar den till bokstäver från numeriska även om jag konsekvent bara editerar siffror i en databas. Kan leva med det. Dessutom kan jag göra ändringarna i iCloud via webbläsare på min stationära dator, men inte från soffan förrän jag har en laptop.

Auto-correct som studsar in och ändrar korrekta ord för att den får för sig att man ville skriva något annat ord istället, exempelvis.

Sen är det allmänt svårt att använda. Typ ”hitboxen” känns fel, på något sätt. Även rättstavningen lämnar en del att önska, där jag ibland tycker det är uppenbart vilket ord den borde rätta till, men så väljer den helt plötsligt något annat obskyrt ord istället.

Gillar inte heller var ”backspace” är placerad. Ofta blir det till att jag skriver Ä en massa gånger innan jag träffar backspace.

Tangentbordet lämnar lite att önska helt enkelt. 🤷🏻‍♂️

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorian:

Gillar inte heller var ”backspace” är placerad. Ofta blir det till att jag skriver Ä en massa gånger innan jag träffar backspace.

Tangentbordet lämnar lite att önska helt enkelt. 🤷🏻‍♂️

Det är typ mer tvärt om för mig.. jag suddar en massa istället för att skriva ä..

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Det är typ mer tvärt om för mig.. jag suddar en massa istället för att skriva ä..

Jag har inte varit med om varken eller, men däremot trycker jag ibland Shift istället för A med mina små händer på min iPhone 13 Mini.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Det är typ mer tvärt om för mig.. jag suddar en massa istället för att skriva ä..

Skrivet av nu1mlock:

Jag har inte varit med om varken eller, men däremot trycker jag ibland Shift istället för A med mina små händer på min iPhone 13 Mini.

Det faktum att vi upplever saken olika kanske belyser svårigheterna med att designa ett tangentbord som alla är nöjda med

Visa signatur

---