Huawei överklagar beslut om 5G-förbud

Permalänk
Medlem
Skrivet av foreveryang:

Problemet här är att det finns noll bevis, man inte sitta och anklaga företag hej vilt utan konkreta bevis, det håller inte riktigt i en domstol eller i en demokratisk rättsstat. SÄPO och försvarsmakten har noll bevis på det som man påstår att Huawei gör, finns däremot massor med bevis på att USA sysslar med sånt. SÄPO och försvarsmakten vet inte mer än man fått ett memo från regeringen att det är detta man ska säga för att USA har skickat över lite folk och hotat Sverige med att om ni inte portar Huawei så kommer det få dessa konsekvenser för Sverige och relationen med USA.

Om man ska tro den här artikeln så har Tyska underrättelsetjänsten hittat bevis på att Huawei samarbetar med kinesiska underrättelsetjänsten , d.v.s. att de har hittat någonting som gör att Huawei kan få information via sin utrustning https://www.tbsnews.net/international/germany-has-proof-huawe...

Men självklart så är tyskarna rätt förtegna av den klockrena anledningen att INTE publicera bevis...because hemligstämplat underrättelse. Och min gissning är också för att försvåra för om VAD tyskarna fann, så att Huawei inte undanröjer/döljer det ännu mer/tar bort det tyskarna har hittat.

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Skrivet av Tachiyon:

Om man ska tro den här artikeln så har Tyska underrättelsetjänsten hittat bevis på att Huawei samarbetar med kinesiska underrättelsetjänsten , d.v.s. att de har hittat någonting som gör att Huawei kan få information via sin utrustning https://www.tbsnews.net/international/germany-has-proof-huawe...

Men självklart så är tyskarna rätt förtegna av den klockrena anledningen att INTE publicera bevis...because hemligstämplat underrättelse. Och min gissning är också för att försvåra för om VAD tyskarna fann, så att Huawei inte undanröjer/tar bort det tyskarna har hittat.

"At the end of 2019, intelligence was passed to us by the US, according to which Huawei is proven to have been cooperating with China's security authorities," the newspaper quoted a confidential foreign ministry document as saying.

No comment was immediately available from the German government or from Huawei on the Handelsblatt report.

Chancellor Angela Merkel's government and her conservative ruling party are split on whether Huawei's equipment poses a security threat to Europe's largest economy, where the three mobile network operators are all customers of the Chinese firm."

Alla "bevis" som påstås finnas, kommer från USA, samma gäller dom "bevis" som Sverige har. Om Angela Merkel är "tveksam" till om det finns några säkerhetshot så kan jag garantera att det inte finns några konkreta bevis, annars skulle det inte finnas några tveksamheter, och hon sitter på all "hemlighetsstämplad" info du kan tänka dig.

Hela den här grejen är ett rent politiskt spel från USA för att behålla värdsdominans och började under Trump administrationen som hade tydlig linje att stoppa Kinas framfart då det vuxit sig för starka enligt USAs mening. Finns otagliga artiklar och videos att söka upp. Den som dominerar 5G i världen kommer ha en oerhörd stark position i världen framåt, på samma sätt som USA dominerar nuvarande 4G. USA kommer aldrig tillåta att någon annan dominerar världen än dom själva och kommer sätta stopp för det till varje pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toko:

Någon som vet? Bråkar Huawei lika mycket i andra länder där dom har förbjudits.
Lite lustigt och mystisk är det att man håller på att bråkar att man vill bygga 5G nät i ett litet land som Sverige, med 10 miljoner invånare.

Kina har hotat både Danmark och Tyskland om de genomför ett förbud mot Huawei. Kina har även hotat Australien och diverse andra länder som försökt dokumentera hur Corona sprits sig bland landets befolkning. Kort och gott.. Kina och Huawei bråkar enormt med diverse länder.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Saken är den att det inte BEHÖVS bevis, det handlar om bedömningar och analyser. Dessa är sedan hemligstämplade i enligt med Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400), vi får läsa dom om 40-75 år ungefär när sekretessen lyfts. Återigen så handlar detta inte om någon rättegång där skuld skall bevisas. Svenska domstolar skiter fullständigt i om Huawei är en säkerhetsrisk eller inte, det är inte deras sak att bedöma. Enligt vår lag, beslutad i demokratisk ordning av Riksdagen, är det Försvaret och SÄPO som skall bedöma detta.

I klartext är det så att våra svenska soldater, officerare och poliser med rätt sakkunskap ser en risk för att något kan komma att inträffa som skadar landet. Jag har oerhört mycket större förtroende för dessa än för media.

Sen är det som vanligt att så fort det skrivs något negativt som har med Kina att göra så kommer direkt kommentaren "Men USA då! Dom är också dumma!". Kina har på nåt sätt lyckats ersätta Sovjet här som trigger... Detta handlar inte om att välja mellan USA eller Kina. USA har inte i den här diskussionen att göra.

Frågan är om det är lämpligt att ha hårdvara från Huawei i vår infrastruktur eller inte. Vår egen expertis säger nej. Det kokar helt enkelt ner till om man litar på Försvaret och SÄPO, eller kvällspressen.

Permalänk
Hedersmedlem

*Otrevligheter raderade*

Vänligen höj nivån alt. låt tangentbordet vila.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Hoppas Huawei vinner.

De har gjort allt rätt men blivit fult behandlade.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Nej, USA övervakar svenska politiker i Sverige istället...

https://www.expressen.se/nyheter/usa-avlyssnade-svenska-polit...

Och Sverige har säkert fört över information till USA i samma veva. Skillnaden är väl att USA inte gör det för att aktivt förfölja utländska medborgare så fort de är kritiska mot staten eller pga. religiösa skäl som Kina gör utan USAs "spioneri" verkar snarare vara väldigt riktad. Alltså mot fåtal företag och personer länkade till dessa företag.

I slutändan handlar det om att man har fått lyxen att göra det svårt för VEM som skall spionera på en. Kina är en expansionistisk diktatur som gör allt för att tvinga sina åsikter igenom och förfölja kritiker. Bara fråga personer som Gui Minhai. Kinesiska ambassaden har inte heller betett sig direkt rumsrent heller för den delen där man hotat svenska staten vid flertalet tillfällen..

Så om jag skulle få välja så hade jag tagit spioneri från USA alla dagar i veckan före den kinesiska staten och jag kan inte heller förstå mig alls på de som sitter och kör med klassisk "whataboutism" i detta läge.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Man måste älska dem som vet, han som ingen banne mig kan lura.
Vi dödliga som är så dumma, som inte fattar, naiva som tror på allt vi läser och hör, för oss tanken vår egen vi ej kan bära, vi är syndare vi och må dem som vet vinna avlat när vi i skärselden det måhända att vi kan förstå tack vare deras nåd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Visst, Kina är väl inte det trevligaste landet.
Däremot så känner jag att USA är minst lika jävliga, om inte jävligare.

Kina behandlar (vissa) av sina medborgare väldigt dåligt.
USA behandlar andra än amerikaner väldigt dåligt. Har ni olja? Vänta där, vi ska ge er lite frihet.
Det är som att välja mellan pest eller kolera.
Poängen är att om man vill se till rikets intresse får man ta och investera lite deg och tillverka utrustningen inom Sverige, t.ex. Ericsson eller Telia och tillsätta några kufar med total översyn.

Även om vi är allierade så finns det inget som talar för att USA kommer att hantera informationen de har tillgång till bättre än Kina.
Även om de inte är i luven på oss, så kan bakdörrar och annat otyg användas till att göra livet surt för andra länder.

USA är en demokrati, en bristfällig sådan i vissa aspekter men likväl en demokrati med yttrandefrihet som inte aktivt förföljer sina medborgare. Att säga att de är jävligare än Kina går absolut inte. Varken utrikespolitiskt eller inrikespolitiskt. T.ex går ju inte USA och hotar suveräna stater för att de vill ge pris till kritiker mot staten. Inte heller ligger de inhemska företagen under den amerikanska staten och det är betydligt svårare för staten att få tillgång till information från inhemska nät än vad den Kinesiska staten har och detta är en väldigt vital förutsättning.

Skrivet av Unaim:

Man måste älska dem som vet, han som ingen banne mig kan lura.
Vi dödliga som är så dumma, som inte fattar, naiva som tror på allt vi läser och hör, för oss tanken vår egen vi ej kan bära, vi är syndare vi och må dem som vet vinna avlat när vi i skärselden det måhända att vi kan förstå tack vare deras nåd.

Källkritik har ju en viss gräns vilket man överskrider om man vill bli paranoid. Observera att PTS beslut inte baseras (vad det verkar som) på Amerikanska statens påståenden utan det är en sammanställning som Säpo och försvarsmakten gjort helt oberoende av den amerikanska staten. Vilket gör att de, som borde ha kunskap om ämnet faktiskt hittat något som stärker deras påståenden. För annars hade inte detta beslut tagits.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Så, svenska 5G-nätet börjar byggas 2023 tidigast?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cinvan865:

Saken är den att det inte BEHÖVS bevis, det handlar om bedömningar och analyser. Dessa är sedan hemligstämplade i enligt med Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400), vi får läsa dom om 40-75 år ungefär när sekretessen lyfts. Återigen så handlar detta inte om någon rättegång där skuld skall bevisas. Svenska domstolar skiter fullständigt i om Huawei är en säkerhetsrisk eller inte, det är inte deras sak att bedöma. Enligt vår lag, beslutad i demokratisk ordning av Riksdagen, är det Försvaret och SÄPO som skall bedöma detta.

I klartext är det så att våra svenska soldater, officerare och poliser med rätt sakkunskap ser en risk för att något kan komma att inträffa som skadar landet. Jag har oerhört mycket större förtroende för dessa än för media.

Sen är det som vanligt att så fort det skrivs något negativt som har med Kina att göra så kommer direkt kommentaren "Men USA då! Dom är också dumma!". Kina har på nåt sätt lyckats ersätta Sovjet här som trigger... Detta handlar inte om att välja mellan USA eller Kina. USA har inte i den här diskussionen att göra.

Frågan är om det är lämpligt att ha hårdvara från Huawei i vår infrastruktur eller inte. Vår egen expertis säger nej. Det kokar helt enkelt ner till om man litar på Försvaret och SÄPO, eller kvällspressen.

Det är inte Säkerhetspolisens eller Försvarsmaktens uppgift att införa politiska eller ekonomiska sanktioner, som del av EU så kan det bara göras på EU-nivå.

Föreskrifter säger bara att de ska samråda och inte att Säkerhetspolisen eller Försvarsmakten ska besluta om saken. PTS har inte beslutat på något hemligt underlag och underlaget de har bör kunna prövas utan hänvisning till att det handlar om underrättelser som domstolen inte kan undersöka. LEK ger inga undantag för sekretess och underrättelseuppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Och Sverige har säkert fört över information till USA i samma veva. Skillnaden är väl att USA inte gör det för att aktivt förfölja utländska medborgare så fort de är kritiska mot staten eller pga. religiösa skäl som Kina gör utan USAs "spioneri" verkar snarare vara väldigt riktad. Alltså mot fåtal företag och personer länkade till dessa företag.

Vart är Assange förresten? 😅

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Lego Master
Skrivet av trickeh2k:

Så, svenska 5G-nätet börjar byggas 2023 tidigast?

Ja, det är väl i slutändan vad detta kokar ner till. Så länge det finns en pågående rättsprocess står väl hela kalaset stilla, antar jag.

"Om ni inte skaffar vårt 5G, så skaffar ni inget 5G alls, jävla nordbor!"

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ja, det är väl i slutändan vad detta kokar ner till. Så länge det finns en pågående rättsprocess står väl hela kalaset stilla, antar jag.

"Om ni inte skaffar vårt 5G, så skaffar ni inget 5G alls, jävla nordbor!"

Företagen kommer ju inte förlora sina licenser...

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Petterk:

Företagen kommer ju inte förlora sina licenser...

Nej, inte operatörerna. Men om läget med vilka leverantörer de får eller inte får använda inte är tydligt så blir ju upphandlingarna förlängda eller ogiltigförklarade, eller?
Annars, vad har Huawei att vinna på att överklaga? De flesta har ju redan valt sina leverantörer och det läget lär ju inte ändras oavsett hur mkt Huawei bråkar just nu. Man vill ju komma igång och bygga offentliga nät, inte bara testnät.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Ja, det är väl i slutändan vad detta kokar ner till. Så länge det finns en pågående rättsprocess står väl hela kalaset stilla, antar jag.

"Om ni inte skaffar vårt 5G, så skaffar ni inget 5G alls, jävla nordbor!"

Det var praxis förut, men nu för tiden . Iaf på regionsnivå så tecknar man ett avtal med vinnarna som gäller fram till domen. Skulle det fallera så får man köra med en annan aktör.

Permalänk
Medlem

Så mycket snack om att USA är en demokrati och Kina är en diktatur.
Sen när spelar det roll i upphandlande av nåt sånt här? Man kan diskutera det moraliska i att stödja en diktatur såklart, men det är något annat.

Att både Kina och USA övervakar oss är nog (förhoppningsvis) dom flesta medvetna om.
Det som däremot spelar roll är att Kina redan har uttryckt fientlighet och hot mot Sverige - DET tycker jag talar mot att använda Kinas lösning.

Sen personligen tycker jag Kina och USA är lika illa när det kommer övervakning av mig och vad för påverkan det har för mig. Så för min del har jag varken USA eller Kina i Sveriges infrastruktur.

Permalänk
Medlem

Jag är varken för eller emot Huawei då jag inte är en teknikingenjör.

Men vore det inte på sin plats att bevis läggs fram för hur övervakningen går till?

Har inte sett något bevis alls? Vilket tekniskt litet chip i deras hårdvara är det som kommunicerar tillbaka allting till Kina? Jag fattar inte faktiskt.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Kenneth Fredriksen, en landsförrädare :-)..

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Elakekocken:

Jag är varken för eller emot Huawei då jag inte är en teknikingenjör.

Men vore det inte på sin plats att bevis läggs fram för hur övervakningen går till?

Har inte sett något bevis alls? Vilket tekniskt litet chip i deras hårdvara är det som kommunicerar tillbaka allting till Kina? Jag fattar inte faktiskt.

Det handlar nog (utifrån vad jag förstått hittills) om potentiella säkerhetshål eller liknande framöver, inte att de aktivt skickar tillbaka info till kinesiska regimen precis just nu. Samt att OM det finns en bakdörr in i deras mjuk-/hårdvara så kan Kina, vid en större senare konflikt, möjligen handikappa Sveriges interna kommunikationsnät som kommer användas för både privat, kommersiell samt statlig kommunikation. Och den risken vill inte SÄPO och FM ta. Alltså eliminerar man risken att Kina har en direkt knapp att trycka på, if push comes to shove senare.
Och med Huaweis implicita kopplingar till kinesiska staten anser man väl den risken som större än andra leverantörer, plus att man ser Kina som en troligare potentiell motståndare i en senare konflikt, än någon av de andra länderna inblandade i leverantörskedjan för resterande intressenter.

Kort sagt: geopolitik.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elakekocken:

Jag är varken för eller emot Huawei då jag inte är en teknikingenjör.

Men vore det inte på sin plats att bevis läggs fram för hur övervakningen går till?

Har inte sett något bevis alls? Vilket tekniskt litet chip i deras hårdvara är det som kommunicerar tillbaka allting till Kina? Jag fattar inte faktiskt.

Du behöver inte bevis då det är inte ”need to know” för fotfolket. Du är svensk medborgare och ska vara lojal mot Sverige. Därför litar du på SÄPO och de myndigheter har det som sitt jobb. Svårare än så är det inte.

Dessutom har vi ju Ericsson. Varför stöttar vi inte våra egna bolag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Du behöver inte bevis då det är inte ”need to know” för fotfolket. Du är svensk medborgare och ska vara lojal mot Sverige. Därför litar du på SÄPO och de myndigheter har det som sitt jobb. Svårare än så är det inte.

Dessutom har vi ju Ericsson. Varför stöttar vi inte våra egna bolag?

jag hoppas du är ironisk, lita på SÄPO och myndigheter haha det var det bästa jag hört i år 🤣
kan vi lita på på SÄPO eller som vanligt Sverige knäböjer sig framför USA.
Man ska ALDRIG lyssna / lita på en part utan båda och sanningen ligger oftast nånstans. mitt i mellan.
man måste tänka och vara kritisk och inte ha Aftonbladet som bibel.

jag håller med om need to know till viss del men i detta fall lite bevis behövs allt. skulle vi veta allt vad som sker i samhället och värden runt skulle det bli kaos.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Panthro:

jag hoppas du är ironisk, lita på SÄPO och myndigheter haha det var det bästa jag hört i år 🤣
kan vi lita på på SÄPO eller som vanligt Sverige knäböjer sig framför USA.
Man ska ALDRIG lyssna / lita på en part utan båda och sanningen ligger oftast nånstans. mitt i mellan.
man måste tänka och vara kritisk och inte ha Aftonbladet som bibel.

jag håller med om need to know till viss del men i detta fall lite bevis behövs allt. skulle vi veta allt vad som sker i samhället och värden runt skulle det bli kaos.

Men varför behöver just DU bevis? Du tar inga beslut, kan inte påverka situationen nämnvärt och om du tolkar sagda bevis fel kan det få helt fel effekt. Dessutom, som tidigare nämnt, bevisens natur kan eventuellt avslöja dess metod för inhämtning, vilket av naturliga skäl är hemligt.

Om du tycker att DU sköter ditt jobb bra, varför skulle inte en random snubbe på SÄPO eller FM göra detsamma? Man är inte en megalomanisk narcissistisk hjärntvättad fascist bara för man råkar jobba för staten.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Panthro:

jag hoppas du är ironisk, lita på SÄPO och myndigheter haha det var det bästa jag hört i år 🤣
kan vi lita på på SÄPO eller som vanligt Sverige knäböjer sig framför USA.
Man ska ALDRIG lyssna / lita på en part utan båda och sanningen ligger oftast nånstans. mitt i mellan.
man måste tänka och vara kritisk och inte ha Aftonbladet som bibel.

jag håller med om need to know till viss del men i detta fall lite bevis behövs allt. skulle vi veta allt vad som sker i samhället och värden runt skulle det bli kaos.

xxx Ibland tar man sig för pannan, men jag får skylla på individualismens baksida. Man tror man är bäst på allt och kan allt. Genom att googla. Menar du att din analysförmåga är bättre än alla andra på Säpo och FM. Och även som SÄPO har fel så är du ändå svensk. Förråder du ditt land?

§1
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är inte Säkerhetspolisens eller Försvarsmaktens uppgift att införa politiska eller ekonomiska sanktioner, som del av EU så kan det bara göras på EU-nivå.

Föreskrifter säger bara att de ska samråda och inte att Säkerhetspolisen eller Försvarsmakten ska besluta om saken. PTS har inte beslutat på något hemligt underlag och underlaget de har bör kunna prövas utan hänvisning till att det handlar om underrättelser som domstolen inte kan undersöka. LEK ger inga undantag för sekretess och underrättelseuppgifter.

För det första, INGEN har infört några ekonomiska eller politiska saktioner mot någon i detta ärende. PTS har sagt att ett villkor för de parter som vill bygga "5G" i Sverige är att inte använda utrustning från Huawei. Det är en himmelsvid skillnad.

Sen måste man även läsa lagens förarbeten, inte bara lagen (se prop. 2019/20:15 s. 35.):

Citat:

Det är […] bara Säkerhetspolisen och Försvarsmakten som tillsammans har en helhetsbild när det gäller säkerhetsläget och hotbilden mot Sverige och tillgång till de uppgifter som behövs för att bedöma om radioanvändning kan antas orsaka skada för Sveriges säkerhet. I samrådet ska Säkerhetspolisen och Försvarsmakten inför PTS beslut redovisa sin sammanfattande analys och bedömning av om radioanvändningen kan orsaka skada för Sveriges säkerhet och vilka villkor som är lämpliga.

Det handlar alltså om en sammanfattande analys och bedömning som Försvaret och SÄPO skall ge till PTS. Det har de också gjort. De s.k. "bevisen" som det ropas efter finns som grund för den sammanfattande analysen, och dessa är i princip automatiskt hemligstämplade i minst 40 år enligt Offentlighets- och sekretesslagen.

EU-domstolen kan få för sig att lägga sig i det hela, och där kan det ta vägen var som helst. Men svensk lag har följts till punkt och pricka, jag rekommenderar alla att läsa den faktiska domen.

Stavfel
Permalänk
Skrivet av Cinvan865:

För det första, INGEN har infört några ekonomiska eller politiska saktioner mot någon i detta ärende. PTS har sagt att ett villkor för de parter som vill bygga "5G" i Sverige är att inte använda utrustning från Huawei. Det är en himmelsvid skillnad.

Sen måste man även läsa lagens förarbeten, inte bara lagen (se prop. 2019/20:15 s. 35.):

Det handlar alltså om en sammanfattande analys och bedömning som Försvaret och SÄPO skall ge till PTS. Det har de också gjort. De s.k. "bevisen" som det ropas efter finns som grund för den sammanfattande analysen, och dessa är i princip automatiskt hemligstämplade i minst 40 år enligt Offentlighets- och sekretesslagen.

EU-domstolen kan få för sig att lägga sig i det hela, och där kan det ta vägen var som helst. Men svensk lag har följts till punkt och pricka, jag rekommenderar alla att läsa den faktiska domen.

Jag rekommenderar att du läser på vad ekonomiska sanktioner och handelssanktioner är och innebär, för uppenbarligen har du NOLL jävla aning vad ordet betyder. Det du skriver i din andra mening är textboksdefinitionen av en ekonomisk sanktion, ett så kallat embargo/svartlistning.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av foreveryang:

Jag rekommenderar att du läser på vad ekonomiska sanktioner och handelssanktioner är och innebär, för uppenbarligen har du NOLL jävla aning vad ordet betyder. Det du skriver i din andra mening är textboksdefinitionen av en ekonomisk sanktion, ett så kallat embargo/svartlistning.

Fast Huawei är väl inte fullständigt svarlistade från all verksamhet i Sverige? De är bara hindrade att delta i just den här upphandlingen, eftersom nationell säkerhet är i fokus. Ingen har sagt att de inte får sälja sina konsumentprodukter om de vill, eller ge sig in i andra upphandlingar där inte staten kommer lägga sig i.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

"Pick your poison" som man säger ... Personligen väljer jag amerikanska bakdörrar framför kinesiska varje dag. Något tydligare gräns mellan privata företag och staten också, i Kina finns det ju knappt någon sådan gräns.

Att släppa in främmande, mer eller mindre fientlig, makt i kritisk infrastruktur tycker jag verkligen man kan skippa. Tycker SÄPOs och Försvarsmaktens ord ska väga väldigt tungt i sådana frågor.

Håller med. Men å andra sidan är ju allt ändå tillverkat i PRC, så frågan är om det "lönar sig" att bara spärra Huawei. Man kanske skulle spärra allt i telecom-väg som är "made in China"?
-Säger jag som väntar på en leverans från Xiaomi via Komplett.. Hehe.

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Fast Huawei är väl inte fullständigt svarlistade från all verksamhet i Sverige? De är bara hindrade att delta i just den här upphandlingen, eftersom nationell säkerhet är i fokus. Ingen har sagt att de inte får sälja sina konsumentprodukter om de vill, eller ge sig in i andra upphandlingar där inte staten kommer lägga sig i.

Nae, omfattningen av sanktionen är ju upp till den som sanktionerar. Likväl som att USA inte tillåter Huawei att använda Android OS i sina telefoner, men fortsatt får ju fortsatt sälja, oavsett omfattning så är det i allra högsta grad sanktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Jag gissar att du inte är riktigt insatt i hur underrättelser/försvarsanalyser fungerar.
Men för att förklara det rudimentärt så är det en myndighet, Försvarsmakten eller SÄPO som exempel, gör en analys, skriver en rapport, lämnar den till endast ett visst fåtal berörda människor, som sedan tar ett beslut utifrån dom uppgifterna. Och dessa beslut måste därutöver vara förankrade i lagen.
De uppgifter som lämnats över skulle möjligen kunna röja den metod man använt för att få tag i dem. Därför har man antagligen en hemligstämpel på det hela. Då har vi andra lagar som skyddar dessa uppgifter att hanteras av obehöriga personer, såsom du och jag.
Så man kan tyvärr inte få dem som "bevis". För då avslöjas våra metoder, och vi kommer framöver inte kunna ligga på förhand i utrikespolitiken, försvaret av landet och antiterror verksamhet.
Med största sannolikhet sitter Försvarsmakten och SÄPO på uppgifter som du inte har eller får, enligt lag, ta del av.

Hemliga bevis är en styggelse i en rättsstat. Man kan faktiskt hitta på vad som helst som makthavare när man tillåter hemliga bevis. Men hursom: Jag skulle inte riktigt vilja att Sveriges infrastruktur gällande Telecom har bakdörrar till CCP.