Huawei överklagar beslut om 5G-förbud

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Men snälla. Vem är du? Förutom att dina föräldrar tycker att du är så jävla viktigt så sett från staten är du en pinne bland andra pinnar. Ibland tar man sig för pannan, men jag får skylla på individualismens baksida. Man tror man är bäst på allt och kan allt. Genom att googla. Menar du att din analysförmåga är bättre än alla andra på Säpo och FM. Och även som SÄPO har fel så är du ändå svensk. Förråder du ditt land?

då varken du eller jag har läst bevisen eller nånting från processen så kan vi bara spekulera.
det har ingenting med min analys kunskaper eller om du eller jag kan påverka detta.

däremot tror jag att det har en stor påverkan från USA och deras handelskrig mot Kina och Sverige vill vara på god fot mot USA

då skulle in viss bevis eller nånting som kan styrka deras påstående och inte bara "need to know"

hur kan kritiskt tänkande vara landsföräderi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av foreveryang:

Jag rekommenderar att du läser på vad ekonomiska sanktioner och handelssanktioner är och innebär, för uppenbarligen har du NOLL jävla aning vad ordet betyder. Det du skriver i din andra mening är textboksdefinitionen av en ekonomisk sanktion, ett så kallat embargo/svartlistning.

Då ska jag förklara skillnaden så att alla andra förstår också, den ligger i syftet och bredden på åtgärden.

Syftet med en sanktion är att straffa (Eng: penalties) och/eller påverka en part i en viss riktning. Det gäller inte här. Syftet med åtgärden är INTE att straffa eller påverka Huawei, utan att skydda Sveriges säkerhet.

En sanktion har dessutom en viss bredd. Huawei har inte generellt förbjudits att verka i någon sektor i Sverige. Det är i ett enda specifikt ärende deras hårdvara inte får förekomma.

Sen blandar du saktion, embargo och svartlistning huller om buller som om det vore samma sak. Det är djupt missvisande. Exempel:

  • USA inför ett fullständigt förbud mot att bedriva all form av handel med Kuba. Det är ett embargo, en mycket skarp åtgärd.

  • En saktion är en mildare åtgärd. Exempelvis beslöt FN runt 2006 att frysa alla Nordkoreas tillgångar utanför landet, eftersom de bröt mot Icke-spridningsavtalet för kärnvapen.

  • Svartlistning skulle kunna vara att Försvaret beslutar att inga tjänstedatorer får vara av fabrikatet Lenovo.

Stavfel
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Panthro:

då varken du eller jag har läst bevisen eller nånting från processen så kan vi bara spekulera.
det har ingenting med min analys kunskaper eller om du eller jag kan påverka detta.

däremot tror jag att det har en stor påverkan från USA och deras handelskrig mot Kina och Sverige vill vara på god fot mot USA

då skulle in viss bevis eller nånting som kan styrka deras påstående och inte bara "need to know"

hur kan kritiskt tänkande vara landsföräderi?

Du är inte i den nivån att känna till processen. Hade du vetat någonting om underrättelsetjänsten så hade du inte gjort bort dig och ställt sådana triviala frågor. Kritiskt tänkande är bra, men SÄPO och FM kommenterar aldrig i detalj. Sorgligt att värnplikten avskaffades/sattes på paus.

Spekulera på du

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Du behöver inte bevis då det är inte ”need to know” för fotfolket. Du är svensk medborgare och ska vara lojal mot Sverige. Därför litar du på SÄPO och de myndigheter har det som sitt jobb. Svårare än så är det inte.

Dessutom har vi ju Ericsson. Varför stöttar vi inte våra egna bolag?

Är du kommunist? Kan vara bland det sjukaste jag läst av en person uppväxt (antar jag) i en demokrati. Byt ut Sverige mot Ryssland och SÄPO mot KGB så skulle det lika gärna kunna vara ett tal av Putin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foreveryang:

Kan vara bland det sjukaste jag läst av en person uppväxt (antar jag) i en demokrati. Byt ut Sverige mot Ryssland och SÄPO mot KGB så skulle det lika gärna kunna vara ett tal av Putin.

Fast nu har vi ju demokratisk kontroll av våra myndigheter. Våra politiker i relevanta utskott i Riksdagen granskar Försvaret och SÄPO. Våra statsråd som styr relevanta departement är också tillsatta demokratiskt.

Permalänk
Skrivet av Cinvan865:

Då ska jag förklara skillnaden så att alla andra förstår också, den ligger i syftet och bredden på åtgärden.

Syftet med en sanktion är att straffa (Eng: penalties) och/eller påverka en part i en viss riktning. Det gäller inte här. Syftet med åtgärden är INTE att straffa eller påverka Huawei, utan att skydda Sveriges säkerhet.

En sanktion har dessutom en viss bredd. Huawei har inte generellt förbjudits att verka i någon sektor i Sverige. Det är i ett enda specifikt ärende deras hårdvara inte får förekomma.

Sen blandar du saktion, embargo och svartlistning huller om buller som om det vore samma sak. Det är djupt missvisande. Exempel:

  • USA inför ett fullständigt förbud mot att bedriva all form av handel med Kuba. Det är ett embargo, en mycket skarp åtgärd.

  • En saktion är en mildare åtgärd. Exempelvis beslöt FN runt 2006 att frysa alla Nordkoreas tillgångar utanför landet, eftersom de bröt mot Icke-spridningsavtalet för kärnvapen.

  • Svartlistning skulle kunna vara att Försvaret beslutar att inga tjänstedatorer får vara av fabrikatet Lenovo.

Det finns olika typer, varianter och omfattning, allt faller dock under sanktion. Ett handelsembargo kan avse en specifik produkt, ex. inte köpa kött från ett visst land pga av att man är emot deras djurhållningslagar etc. Det USA införde mot Kuba va ett totalt handelsembargo. Omfattningen och syftet har ingen betydelse.

Sanktion kan betyda bestraffning (den främsta betydelsen).

Internationell sanktion - bestraffningsåtgärder antagna av ett land eller grupp av länder mot ett annat land av politiska orsaker

Diplomatisk sanktion - till exempel återkalla ambassadören, vägra delta i konferenser där landet har representanter. Har även tillämpats i idrottsammanhang.

Ekonomisk sanktion (embargo)- ofta handelsblockad, eventuell begränsad till (svartlistning) eller med dispens för vissa varor (till exempel av humanitära skäl)

Militär sanktion - militär intervention

Handelssanktion - ekonomiska bestraffningar av icke-politiska orsaker (till exempel vid oenighet om avgifter eller kvalitet på utfört arbete)

Social sanktion - konsekvenser efter ett visst betydelse. Som inkludering eller exkludering av person från grupp.

Kunglig sanktion har dock betydelsen att kungligt veto inte inläggs, och att beslutet (till exempel ett lagförslag) således godkänns, sanktioneras. Termen sanktioneras kan användas även för andra typer av godkännanden av olika myndigheter och institutioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cinvan865:

Exakt! USA är överhuvudtaget inte en del i diskussionen. SÄPO och Försvarsmakten har sagt att Huawei är en säkerhetsrisk i svensk infrastruktur. Det räcker så.

Jag skummade igenom domen för en tid sedan, och även LEK (Lagen om elektronisk kommunikation) samt lagens förarbeten. Domstolen för ett övertygande resonemang som i korthet går ut på att Post- och Telestyrelsen (PTS) har följt lagen och dess förarbeten. Läser man sen relevanta paragrafer i LEK och dess förarbeten så stämmer det ju.

Domstolarna prövar alltså inte om Huawei faktiskt är en säkerhetsrisk, de avgör bara om PTS har följt lagen när de har fattat beslutet. Jag har svårt att se att nästa instans skulle komma fram till något annat. Det enda möjliga är om det överklagas till EU-domstolen som skulle kunna hävda att paragraferna i svensk lag strider mot EU:s lagar om fri konkurrens. Men å andra sidan finns det svepande undantag i EU-fördragen som säger att EU-lagar inte är tillämpliga på frågor som gäller nationell säkerhet... Den som lever får se!

Ja, diskussionen om USA i tråden är ju whataboutism tycker jag.

Intressant, jag har inte följt rättsfallet i sig mer än via rubriker och artiklar. Jag skulle dock också bli väldigt förvånad om beslutet ändrades när det väl tagits. Känner inte till mycket om EU-domstolen, men är deras beslut ens bindande? Sverige "fälldes" väl för FRA-lagen t.ex., men fick det några som helst konsekvenser?

Skrivet av Networker:

Håller med. Men å andra sidan är ju allt ändå tillverkat i PRC, så frågan är om det "lönar sig" att bara spärra Huawei. Man kanske skulle spärra allt i telecom-väg som är "made in China"?
-Säger jag som väntar på en leverans från Xiaomi via Komplett.. Hehe.

Förhoppningsvis har väl Ericsson/NOKIA eller vem det nu blir som levererar koll på sin utrustning även om den tillverkas i Kina. De kommer ju inte heller ha direkt koppling till den kinesiska regimen och ta order från den (hoppas jag ).

Jo jag har också en del Xiaomi-prylar Inget uppkopplat i dags läge dock. Faktum är ju att hela västvärlden gjort sig fullständigt beroende av Kinas tillverkning. Kina har kört det långa spelet och när de nu är en ekonomisk supermakt så kör de på aggressiv och skoningslös expansion där allt är tillåtet. Jag menar de köper ju upp väst i rasande takt, för att inte tala om Mellanöstern och Afrika. När USA nyss gick ur Afghanistan är kineserna där direkt t.ex. Tycker att det var talande att fotbolls-EM i år var sponsrat av Alipay och TikTok ...

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av foreveryang:

Är du kommunist? Kan vara bland det sjukaste jag läst av en person uppväxt (antar jag) i en demokrati. Byt ut Sverige mot Ryssland och SÄPO mot KGB så skulle det lika gärna kunna vara ett tal av Putin.

Frågan är om du är det? Hade du känt till vårt demokratiska styrning så borde du förstått att
Det FM/SÄPO kommer fram till inte är för allmänheten. Så vida du inte har placerats in en säkerhetstjänst så har du ingen aning om hur saker och ting fungerar. Har du tillräcklig hög behörighet för att ta del av information? Om inte då är det bara gå och lägga sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foreveryang:

Det finns olika typer, varianter och omfattning, allt faller dock under sanktion. Ett handelsembargo kan avse en specifik produkt, ex. inte köpa kött från ett visst land pga av att man är emot deras djurhållningslagar etc. Det USA införde mot Kuba va ett totalt handelsembargo. Omfattningen och syftet har ingen betydelse.

Sanktion kan betyda bestraffning (den främsta betydelsen).

Internationell sanktion - bestraffningsåtgärder antagna av ett land eller grupp av länder mot ett annat land av politiska orsaker

Diplomatisk sanktion - till exempel återkalla ambassadören, vägra delta i konferenser där landet har representanter. Har även tillämpats i idrottsammanhang.

Ekonomisk sanktion (embargo)- ofta handelsblockad, eventuell begränsad till (svartlistning) eller med dispens för vissa varor (till exempel av humanitära skäl)

Militär sanktion - militär intervention

Handelssanktion - ekonomiska bestraffningar av icke-politiska orsaker (till exempel vid oenighet om avgifter eller kvalitet på utfört arbete)

Social sanktion - konsekvenser efter ett visst betydelse. Som inkludering eller exkludering av person från grupp.

Kunglig sanktion har dock betydelsen att kungligt veto inte inläggs, och att beslutet (till exempel ett lagförslag) således godkänns, sanktioneras. Termen sanktioneras kan användas även för andra typer av godkännanden av olika myndigheter och institutioner.

Ja det var ju väldigt fint kopierat i sin helhet från svenska Wikipedia. Synd bara att det högst upp på sidan står "Den här artikeln behöver källhänvisningar för att kunna verifieras" och att inga som helst referenser finns.

Syftet och omfattningen har absolut betydelse för om det är sanktion i den bemärkelsen att endast EU kan besluta om den.

Permalänk
Skrivet av Cinvan865:

Ja det var ju väldigt fint kopierat i sin helhet från svenska Wikipedia. Synd bara att det högst upp på sidan står "Den här artikeln behöver källhänvisningar för att kunna verifieras" och att inga som helst referenser finns.

Syftet och omfattningen har absolut betydelse för om det är sanktion i den bemärkelsen att endast EU kan besluta om den.

För allt hittepå som du skrev innan som du själva kommit på hade källhänvisningar? Om något saknar hällvisning så är det per automatik felaktigt?

Utan att väga in mina egna kunskaper i ämnet så undrar jag vem som har högst trovärdighet, Wikipedia eller Cinvan865 på Sweclockers forum.

USA har nog genomfört ett hundratal sanktioner genom åren utan att EU har haft något att säga till om. Det heter inte någonting annat bara för man inte är med EU.

Permalänk
Skrivet av Cinvan865:

Ja det var ju väldigt fint kopierat i sin helhet från svenska Wikipedia. Synd bara att det högst upp på sidan står "Den här artikeln behöver källhänvisningar för att kunna verifieras" och att inga som helst referenser finns.

Syftet och omfattningen har absolut betydelse för om det är sanktion i den bemärkelsen att endast EU kan besluta om den.

Här har du från engelska wikipedia med diverse källhänvsiningar, känns det bättre nu? Eller behöver du fler "bevis"?

"Economic sanctions are commercial and financial penalties applied by one or more countries against a targeted self-governing state, group, or individual.[1] Economic sanctions are not necessarily imposed because of economic circumstances—they may also be imposed for a variety of political, military, and social issues. Economic sanctions can be used for achieving domestic and international purposes.[2][3][4]"

https://en.wikipedia.org/wiki/Economic_sanctions

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Du behöver inte bevis då det är inte ”need to know” för fotfolket. Du är svensk medborgare och ska vara lojal mot Sverige. Därför litar du på SÄPO och de myndigheter har det som sitt jobb. Svårare än så är det inte.

Dessutom har vi ju Ericsson. Varför stöttar vi inte våra egna bolag?

Jo för att konkurrensen ska vara jämlik vid upphandlingar och annat så är det ett ”need to know”.
Min lojalitet spelar ju ingen roll i det här fallet då det inte handlar om det öht.
Du kan lika gärna vara en risk för Sverige då du potentiellt sett skulle kunna vara en rysk spion, ellerhur? Men du vill varken bli fängslad eller utvisad utan att bevis mot dig läggs fram, har jag fel?

Nej jag tycker att man ska lägga fram bevis i alla former då det i annat fall känns lite förtalsaktigt faktiskt. Det heter ju inte ”skyldig tills motsatsen bevisats” av en anledning.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det handlar nog (utifrån vad jag förstått hittills) om potentiella säkerhetshål eller liknande framöver, inte att de aktivt skickar tillbaka info till kinesiska regimen precis just nu. Samt att OM det finns en bakdörr in i deras mjuk-/hårdvara så kan Kina, vid en större senare konflikt, möjligen handikappa Sveriges interna kommunikationsnät som kommer användas för både privat, kommersiell samt statlig kommunikation. Och den risken vill inte SÄPO och FM ta. Alltså eliminerar man risken att Kina har en direkt knapp att trycka på, if push comes to shove senare.
Och med Huaweis implicita kopplingar till kinesiska staten anser man väl den risken som större än andra leverantörer, plus att man ser Kina som en troligare potentiell motståndare i en senare konflikt, än någon av de andra länderna inblandade i leverantörskedjan för resterande intressenter.

Kort sagt: geopolitik.

Jag förstår att man kan vara skeptisk mot Kina då det är en diktatur. Som jag skrev till @anon333222 i föregående inlägg så känns det lite som att i det här fallet så bortser man från upphandlingar och annat och tillämpar ”skyldig tills motsatsen bevisats”

Jag tänker bara på hur Telia får fortsätta sina verksamheter trots fiffel i diktaturstater som har massövervakning av dels sin egna befolkning men även kransländer, där är det ju ett faktum men ändå vidtas inga åtgärder för att Telia är ”svenskt”?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Vart är Assange förresten? 😅

Vad jag vet så är Assange en Australiensisk medborgare och senast jag kollade så var det den svenska staten som "jagat" honom.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av foreveryang:

Här har du från engelska wikipedia med diverse källhänvsiningar, känns det bättre nu? Eller behöver du fler "bevis"?

"Economic sanctions are commercial and financial penalties applied by one or more countries against a targeted self-governing state, group, or individual.[1] Economic sanctions are not necessarily imposed because of economic circumstances—they may also be imposed for a variety of political, military, and social issues. Economic sanctions can be used for achieving domestic and international purposes.[2][3][4]"

https://en.wikipedia.org/wiki/Economic_sanctions

Det är exakt detta jag har påvisat: "...commercial and financial penalties..."

Grundargumentet som någon framförde var att det PTS har gjort strider mot EU-rätten, eftersom ett beslut om ekonomiska sanktioner från medlemsländer skall fattas av EU. Men PTS beslut har varken syftet eller effekten att straffa Huawei, syftet är istället att skydda svenska säkerhetsintressen.

Läser man sedan engelska Wikipedia (som har källhänvisningar) så ser man att det finns en röd tråd genom hela artikeln: Sanktioner används för att straffa och/eller påverka en part, och de har en viss bredd i implementationen.

Det PTS har gjort är alltså inte en ekonomisk sanktion i den bemärkelsen att det skulle strida mot EU-rätten.

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vad jag vet så är Assange en Australiensisk medborgare och senast jag kollade så var det den svenska staten som "jagat" honom.

Amerikanska staten har anklagat honom för spioneri och vill ha honom utlämnad dit.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panthro:

då varken du eller jag har läst bevisen eller nånting från processen så kan vi bara spekulera.
det har ingenting med min analys kunskaper eller om du eller jag kan påverka detta.

däremot tror jag att det har en stor påverkan från USA och deras handelskrig mot Kina och Sverige vill vara på god fot mot USA

då skulle in viss bevis eller nånting som kan styrka deras påstående och inte bara "need to know"

hur kan kritiskt tänkande vara landsföräderi?

Kan ju vara så att man även gjort en "riskberäkning" på hur stor risken är att andra suveräna stater spionerar på en. Och tar man i beaktning att Huawei bokstavligen är en del av den kinesiska staten indirekt och det kommunistiska partiet direkt genom diverse "förbund" samt det krav som Huawei har att förmedla information direkt till regimen så är det inte så konstigt att risken bedöms vara betydligt större för spionage från Huawei än något liknande Amerikanskt företag. Detta pga. att dessa ytterst sällan ligger direkt under staten och deras juridiska system gör det betydligt svårare att spionera.

Exempel är ju hur de tvingades ta hjälp av Danska säkerhetstjänsten för att få information senast. Detta hinder har inte regimen i Kina.

Skrivet av foreveryang:

Är du kommunist? Kan vara bland det sjukaste jag läst av en person uppväxt (antar jag) i en demokrati. Byt ut Sverige mot Ryssland och SÄPO mot KGB så skulle det lika gärna kunna vara ett tal av Putin.

Du överdriver inte lite nu hörde du. Och nej. Säpo jobbar inte i närheten på samma sätt som KGB och därför är de knappt jämförbara. Säkerhetstjänst bygger bokstavligen på sekretess.. detta pga. att de måste. Säpo ligger dock inte under ett visst parti medan KGB direkt låg under kommunistpartiet.

Dessutom borde du kanske slå upp vad kommunism innebär.

Skrivet av foreveryang:

Här har du från engelska wikipedia med diverse källhänvsiningar, känns det bättre nu? Eller behöver du fler "bevis"?

"Economic sanctions are commercial and financial penalties applied by one or more countries against a targeted self-governing state, group, or individual.[1] Economic sanctions are not necessarily imposed because of economic circumstances—they may also be imposed for a variety of political, military, and social issues. Economic sanctions can be used for achieving domestic and international purposes.[2][3][4]"

https://en.wikipedia.org/wiki/Economic_sanctions

Hur står det till med läsförståelsen? PTS genomför inga sanktioner.. utan de utesluter bara Huawei från en upphandling. Så hela ditt argument bygger ju på en feltolkning av ett begrepps definition..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Intressant, jag har inte följt rättsfallet i sig mer än via rubriker och artiklar. Jag skulle dock också bli väldigt förvånad om beslutet ändrades när det väl tagits. Känner inte till mycket om EU-domstolen, men är deras beslut ens bindande? Sverige "fälldes" väl för FRA-lagen t.ex., men fick det några som helst konsekvenser?

Ja det här med EU-rätt är intressant och ganska krångligt... Jag har en del rättskunskap i ryggen, men är inte expert på EU-rätt så ta det med en nypa salt. Men fördragen säger att EU-domstolen står över nationella domstolar i frågor som faller under unionens paraply, typ.

Ett exempel är väl den här soppan med Bahnhof och att lämna ut uppgifter osv. Fritt ur minnet nu: efter att EU beslutade att lagen stred mot centrala EU-principer slutade Bahnhof helt enkelt att lämna ut uppgifter. Myndigheterna skulle kunna dra Bahnhof inför domstol och hota med vite, och Bahnhof kan helt enkelt hänvisa till EU-domstolen. Svensk domstol måste då följa EU-domstolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Amerikanska staten har anklagat honom för spioneri och vill ha honom utlämnad dit.

Inte den första personen de gör detta mot. Hur det däremot är relevant till diskussionen om spioneri i allmänhet eller Kinas spioneri kan man ju undra..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cinvan865:

För det första, INGEN har infört några ekonomiska eller politiska saktioner mot någon i detta ärende. PTS har sagt att ett villkor för de parter som vill bygga "5G" i Sverige är att inte använda utrustning från Huawei. Det är en himmelsvid skillnad.

Sen måste man även läsa lagens förarbeten, inte bara lagen (se prop. 2019/20:15 s. 35.):

Det handlar alltså om en sammanfattande analys och bedömning som Försvaret och SÄPO skall ge till PTS. Det har de också gjort. De s.k. "bevisen" som det ropas efter finns som grund för den sammanfattande analysen, och dessa är i princip automatiskt hemligstämplade i minst 40 år enligt Offentlighets- och sekretesslagen.

EU-domstolen kan få för sig att lägga sig i det hela, och där kan det ta vägen var som helst. Men svensk lag har följts till punkt och pricka, jag rekommenderar alla att läsa den faktiska domen.

Varför antar du saker?

Det finns inget stöd för PTS att låsa ute leverantörer. PTS upphandlar inte nätet.

Permalänk
Skrivet av Cinvan865:

Det är exakt detta jag har påvisat: "...commercial and financial penalties..."

Grundargumentet som någon framförde var att det PTS har gjort strider mot EU-rätten, eftersom ett beslut om ekonomiska sanktioner från medlemsländer skall fattas av EU. Men PTS beslut har varken syftet eller effekten att straffa Huawei, syftet är istället att skydda svenska säkerhetsintressen.

Läser man sedan engelska Wikipedia (som har källhänvisningar) så ser man att det finns en röd tråd genom hela artikeln: Sanktioner används för att straffa och/eller påverka en part, och de har en viss bredd i implementationen.

Det PTS har gjort är alltså inte en ekonomisk sanktion i den bemärkelsen att det skulle strida mot EU-rätten.

Att utesluta någon är en penalty, ett straff, hur jävla svårt skare va att fatta? En sanktion är en sanktion oavsett om den är enligt EU definitioner eller inte. Huruvida PTS sanktion strider mot EU rätten eller inte vet varken du eller jag i nuläget eftersom saken inte prövats i EU. Enligt pressmeddelandet från Huawei om du läser nyheten så strider PTS beslut mot EU förordningar enligt Huaweis advokater/jurister. Om dom har rätt eller fel återstår att se, men jag tror nog att deras advokater/jurister har lite bättre koll än dina amatörgissningar.

Permalänk
Medlem

Varför bryr sig folket här ens om varför huawei utesluts? Tror ni att kostnad för surf blir några spänn billigare? Är det en principsak, att alla alltid ska få vara med att leka och att det ska vara lika för alla?

Jag hoppas innerligt huawei håller sitt skräp borta från Sverige. Faktum är att jag ogärna stöttar sådana skitland som kina i något alls, även om det är svårt i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Varför antar du saker?

Det finns inget stöd för PTS att låsa ute leverantörer. PTS upphandlar inte nätet.

Jo det finns det visst.

Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation, 3 kap, 11 §:

Citat:

Tillstånd att använda radiosändare får förenas med villkor om

[...]

10. krav som är av betydelse för Sveriges säkerhet.

PTS ger alltså ut tillstånd för att använda radiosändare i olika frekvensband till operatörer. De kan villkora tillståndet med att viss hårdvara inte får användas, helt enligt lagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cinvan865:

Jo det finns det visst.

Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation, 3 kap, 11 §:

PTS ger alltså ut tillstånd för att använda radiosändare i olika frekvensband till operatörer. De kan villkora tillståndet med att viss hårdvara inte får användas, helt enligt lagen.

Nej, tillstånd för naturtillgångar är inte upphandlingar. PTS driver inget nät.

Myndighetsbeslut som påverkar någon kan överklagas och att då hänvisa till att analysen stämmer för att ingen annan besitter kompetensen är lika löjeväckande som att säkerhetsapparaten ska lägga sig i vilken annan privat verksamhet som helst. Det handlar inte om några varor eller tjänster med särskilda regler (för import/export) och det påverkar i någon mån alla nät som 5G ska samverka med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foreveryang:

Att utesluta någon en penalty, ett straff, hur jävla svårt skare va att fatta? En sanktion är en sanktion oavsett om den är enligt EU definitioner eller inte. Huruvida PTS sanktion strider mot EU rätten eller inte vet varken du eller jag i nuläget eftersom saken inte prövats i EU. Enligt pressmeddelandet från Huawei om du läser nyheten så strider PTS beslut mot EU förordningar enligt Huaweis advokater/jurister. Om dom har rätt eller fel återstår att se, men jag tror nog att deras advokater har lite bättre koll än dina hur jävla svårt skare va att fatta?.

Jag undanber mig tillmälen som "hur jävla svårt skare va att fatta?" och "amatörgissningar". Det sänker nivån i hela diskussionen.

Jag har inte "amatörgissat", jag har läst domen från Förvaltningsrätten. Huawei tar i sin argumentation där inte alls upp sanktioner förresten, de pratar om EU:s regler för fri rörlighet inom unionen. Så frågan om det skulle vara en sanktion eller ej är nog en icke-fråga eftersom Huawei inte har argumenterat för det i domstol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cinvan865:

Huawei tar i sin argumentation där inte alls upp sanktioner förresten, de pratar om EU:s regler för fri rörlighet inom unionen. Så frågan om det skulle vara en sanktion eller ej är nog en icke-fråga eftersom Huawei inte har argumenterat för det i domstol.

Det är faktiskt samma sak som att enskilda länder inte får begränsa användningen av deras produkter.

Sanktionslagstiftningen tillåter bara beslut från EU och FN. Vi talar om beslut som i praktiken får samma effekt som ekonomiska sanktioner (som sällan är totala likt hur PTS tillåter att befintlig utrustning får användas och således underhållas av Huawei till och med 2025). Ett sådant beslut är emot principen om fri rörlighet likaså vore ett formellt sanktionsbeslut (som också kallas så) som tas utan EU eller FN emot principen om fri rörlighet och därför inte är tillåtet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, tillstånd för naturtillgångar är inte upphandlingar. PTS driver inget nät.

PTS driver inget nät, helt korrekt. De ger ut tillstånd till att använda radiosändare i Sverige på ett viss frekvensband.

Låt oss säga till Operatör A.
Operatör A köper tjänsten att bygga nät av Entreprenör B.
Entreprenör B köper konsulttjänster av Bolag C och hårdvara av Tillverkare D.

Saken är att att PTS kan säga till operatören i första steget att "Ert tillstånd att sända på denna frekvens är villkorat med att det inte finns hårdvara från Tillverkare D i nätet". De MÅSTE då enligt lagen flöda ner detta krav i underleverantörskedjan. Här är lagen ganska klar, läs domen från Förvaltningsdomstolen.

Frågan som återstår är väl snarare om man genom att peka ut just Huawei bryter mot EU-rätten på något vis. Återigen så för domstolen ett ganska bra resonemang i domslutet, men EU-rätt är lite som amerikansk fotboll... Bollen är oval och kan studsa hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cinvan865:

PTS driver inget nät, helt korrekt. De ger ut tillstånd till att använda radiosändare i Sverige på ett viss frekvensband.

Låt oss säga till Operatör A.
Operatör A köper tjänsten att bygga nät av Entreprenör B.
Entreprenör B köper konsulttjänster av Bolag C och hårdvara av Tillverkare D.

Saken är att att PTS kan säga till operatören i första steget att "Ert tillstånd att sända på denna frekvens är villkorat med att det inte finns hårdvara från Tillverkare D i nätet". De MÅSTE då enligt lagen flöda ner detta krav i underleverantörskedjan. Här är lagen ganska klar, läs domen från Förvaltningsdomstolen.

Frågan som återstår är väl snarare om man genom att peka ut just Huawei bryter mot EU-rätten på något vis. Återigen så för domstolen ett ganska bra resonemang i domslutet, men EU-rätt är lite som amerikansk fotboll... Bollen är oval och kan studsa hur som helst.

Sluta anta att bara du läst domen, det är domen som kritiseras.

PTS har inget stöd att låsa ute leverantörer på det sättet, deras villkor får inte se ut hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Sluta anta att bara du läst domen, det är domen som kritiseras.

PTS har inget stöd att låsa ute leverantörer på det sättet, deras villkor får inte se ut hur som helst.

Ok det kanske var dumt av mig, ber om ursäkt för det. På sidan 35 till 39 i domen tar Förvaltningsrätten upp punkten Har PTS behörighet att besluta de aktuella villkoren?

Var är det rätten har fel menar du?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Elakekocken:

Jag förstår att man kan vara skeptisk mot Kina då det är en diktatur. Som jag skrev till @Auris i föregående inlägg så känns det lite som att i det här fallet så bortser man från upphandlingar och annat och tillämpar ”skyldig tills motsatsen bevisats”

Jag tänker bara på hur Telia får fortsätta sina verksamheter trots fiffel i diktaturstater som har massövervakning av dels sin egna befolkning men även kransländer, där är det ju ett faktum men ändå vidtas inga åtgärder för att Telia är ”svenskt”?

Fast det handlar inte riktigt om samma sak. Att Telia fifflar runt är en sak, det är en brottsmålsgrej som de kanske kan åka fast för i landet där det händer (eller i Sverige, men mindre troligt kanske). Det påverkar inte Sveriges nationella säkerhet att Telia tramsar runt i andra länder.
Det vi pratar om här är nationens säkerhet vad gäller intern kommunikation, något SÄPO och FM/Must i allra högsta grad har åsikter om. Och där handlar det inte om att vi måste vänta tills det händer nåt, för då är det redan för sent. Underrättelsearbete handlar i mångt och mycket om att förhindra dåliga grejjor att hända, både på hållfast information, men även rykten, teorier och sannolikhet.

I en perfekt värld hade allt lagts på bordet och ingen undanhållit nånting. Till att börja med hade vi aldrig hamnat i den här sitsen till att börja med. Men nu bor vi i den så kallade "verkligheten" där, även om du själv är helt ärlig, du inte kan 100% garantera att någon annan är det. Speciellt inte på den globala politiska arenan, där alla (och jag menar verkligen ALLA) har sina egna idéer om hur saker och ting bör vara.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield