Huawei överklagar beslut om 5G-förbud

Permalänk
Melding Plague

Huawei överklagar beslut om 5G-förbud

Förvaltningsrättens dom om att Huawei inte har en plats i svenska 5G-nät uppskattas inte av företaget, som nu tar ärendet till högre instans.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Huawei...nu sätter du dig ner.

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hysterin kring det hela.
Amerikanska företag har kört bakdörrar i sina grejor sedan urminnes tider, vilket är allmänt känt.
Vad jag vet så har Huawei bara haft några sårbarheter som uppdages i grejor för ~10 år sedan.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Det är väl knappast varken oväntat eller konstigt att de vill pröva det så långt de kan. Om de får överklaga så är det klart att de gör det.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Förstår inte riktigt hysterin kring det hela.
Amerikanska företag har kört bakdörrar i sina grejor sedan urminnes tider, vilket är allmänt känt.
Vad jag vet så har Huawei bara haft några sårbarheter som uppdages i grejor för ~10 år sedan.

Skillnaden är väl att det är ett geopolitiskt problem. Kanske inte just implementationsrisk.
Oavsett hur man ser på USA som en allierad så har Sverige flera gånger varigt oense om politiska saker med Kina så de har tryckt sig aggresivt mot Sverige. Att då ha infrastruktur som kan användas som hävstång av denna stat som har viss kontroll över dem är osmart.
Sen kan man säga vad man vill om USA och hur mycket klor de har i Nokia och Ericsson (för det vet jag inte) men det är ett bättre beslut att köra dem och skita i allt som har med huwai att göra i vår infrastruktur.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Förstår inte riktigt hysterin kring det hela.
Amerikanska företag har kört bakdörrar i sina grejor sedan urminnes tider, vilket är allmänt känt.
Vad jag vet så har Huawei bara haft några sårbarheter som uppdages i grejor för ~10 år sedan.

"Pick your poison" som man säger ... Personligen väljer jag amerikanska bakdörrar framför kinesiska varje dag. Något tydligare gräns mellan privata företag och staten också, i Kina finns det ju knappt någon sådan gräns.

Att släppa in främmande, mer eller mindre fientlig, makt i kritisk infrastruktur tycker jag verkligen man kan skippa. Tycker SÄPOs och Försvarsmaktens ord ska väga väldigt tungt i sådana frågor.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Förstår inte riktigt hysterin kring det hela.
Amerikanska företag har kört bakdörrar i sina grejor sedan urminnes tider, vilket är allmänt känt.
Vad jag vet så har Huawei bara haft några sårbarheter som uppdages i grejor för ~10 år sedan.

Fast folk från usa talar i alla fall för det mesta ett språk som jag förstår, så när de kommer och ska mörda mig så kan jag i alla fall få reda på varför utan att behöva kalla på tolk.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Förstår inte riktigt hysterin kring det hela.
Amerikanska företag har kört bakdörrar i sina grejor sedan urminnes tider, vilket är allmänt känt.
Vad jag vet så har Huawei bara haft några sårbarheter som uppdages i grejor för ~10 år sedan.

Skillnaden är:
- USA är en demokrati, Kina är en diktaktur.
- USA är en militär sammarbetspartner, Kina är det inte.
- Kina fänglsar meningsmotståndare, USA gör det inte (nåja, några få undantag finns, men inte jämförbart med Kina)
- Det finns spänningar mellan USA och Kina kring Taiwan, och vi är mer allierade med USA än med Kina, även om vi försöker vara neutrala. D.v.s. USA utövar påtryckningar att Kina inte ska få övervaka all vår kommunikation i Sverige.
- USA övervakar inte amerikanska medborgare i Sverige för att fängsla dem eller deras familjer p.g.a. deras religion. Det gör Kina.

o.s.v. The list goes on...

Edit: Jag försöker undvika diskussionen kring om Huawei övervakar år kinesiska staten eller inte, då jag anser att det är självklart att de gör.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Skillnaden är:
- USA är en demokrati, Kina är en diktaktur.
- USA är en militär sammarbetspartner, Kina är det inte.
- Kina fänglsar meningsmotståndare, USA gör det inte (nåja, några få undantag finns, men inte jämförbart med Kina)
- Det finns spänningar mellan USA och Kina kring Taiwan, och vi är mer allierade med USA än med Kina, även om vi försöker vara neutrala. D.v.s. USA utövar påtryckningar att Kina inte ska få övervaka all vår kommunikation i Sverige.
- USA övervakar inte amerikanska medborgare i Sverige för att fängsla dem eller deras familjer p.g.a. deras religion. Det gör Kina.

o.s.v. The list goes on...

Edit: Jag försöker undvika diskussionen kring om Huawei övervakar år kinesiska staten eller inte, då jag anser att det är självklart att de gör.

Ditt inlägg skulle stå som disclaimer varje gång det handlar om Kina för många swecanvändare är närmast dementa inför all skit det landet sysslar med.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det är väl knappast varken oväntat eller konstigt att de vill pröva det så långt de kan. Om de får överklaga så är det klart att de gör det.

Nej. Vore nog dumt att inte göra det. Samt att om de förlorar kan de gå vidare. Om de får nekande i högsta domstolen kan de gå vidare till EU domstolen.

Själv är jag nyfiken på vilka säkerhetshålen är. I mjukvara/hårdvara eller politiskt system.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Att det ska vara så jävla svårt att förstå. Om Säpo och Must har suttit och tänkt till lite, så är det inget mer att snacka om. Vilka små egon de har borta i Kina.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

"Pick your poison" som man säger ... Personligen väljer jag amerikanska bakdörrar framför kinesiska varje dag. Något tydligare gräns mellan privata företag och staten också, i Kina finns det ju knappt någon sådan gräns.

Att släppa in främmande, mer eller mindre fientlig, makt i kritisk infrastruktur tycker jag verkligen man kan skippa. Tycker SÄPOs och Försvarsmaktens ord ska väga väldigt tungt i sådana frågor.

Exakt! USA är överhuvudtaget inte en del i diskussionen. SÄPO och Försvarsmakten har sagt att Huawei är en säkerhetsrisk i svensk infrastruktur. Det räcker så.

Jag skummade igenom domen för en tid sedan, och även LEK (Lagen om elektronisk kommunikation) samt lagens förarbeten. Domstolen för ett övertygande resonemang som i korthet går ut på att Post- och Telestyrelsen (PTS) har följt lagen och dess förarbeten. Läser man sen relevanta paragrafer i LEK och dess förarbeten så stämmer det ju.

Domstolarna prövar alltså inte om Huawei faktiskt är en säkerhetsrisk, de avgör bara om PTS har följt lagen när de har fattat beslutet. Jag har svårt att se att nästa instans skulle komma fram till något annat. Det enda möjliga är om det överklagas till EU-domstolen som skulle kunna hävda att paragraferna i svensk lag strider mot EU:s lagar om fri konkurrens. Men å andra sidan finns det svepande undantag i EU-fördragen som säger att EU-lagar inte är tillämpliga på frågor som gäller nationell säkerhet... Den som lever får se!

Permalänk
Medlem

Tycker det är så jobbigt att deras telefoner är så jävla bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Skillnaden är:
- USA är en demokrati, Kina är en diktaktur.
- USA är en militär sammarbetspartner, Kina är det inte.
- Kina fänglsar meningsmotståndare, USA gör det inte (nåja, några få undantag finns, men inte jämförbart med Kina)
- Det finns spänningar mellan USA och Kina kring Taiwan, och vi är mer allierade med USA än med Kina, även om vi försöker vara neutrala. D.v.s. USA utövar påtryckningar att Kina inte ska få övervaka all vår kommunikation i Sverige.
- USA övervakar inte amerikanska medborgare i Sverige för att fängsla dem eller deras familjer p.g.a. deras religion. Det gör Kina.

o.s.v. The list goes on...

Edit: Jag försöker undvika diskussionen kring om Huawei övervakar år kinesiska staten eller inte, då jag anser att det är självklart att de gör.

Skrivet av firstofmay:

Ditt inlägg skulle stå som disclaimer varje gång det handlar om Kina för många swecanvändare är närmast dementa inför all skit det landet sysslar med.

Visst, Kina är väl inte det trevligaste landet.
Däremot så känner jag att USA är minst lika jävliga, om inte jävligare.

Kina behandlar (vissa) av sina medborgare väldigt dåligt.
USA behandlar andra än amerikaner väldigt dåligt. Har ni olja? Vänta där, vi ska ge er lite frihet.
Det är som att välja mellan pest eller kolera.
Poängen är att om man vill se till rikets intresse får man ta och investera lite deg och tillverka utrustningen inom Sverige, t.ex. Ericsson eller Telia och tillsätta några kufar med total översyn.

Även om vi är allierade så finns det inget som talar för att USA kommer att hantera informationen de har tillgång till bättre än Kina.
Även om de inte är i luven på oss, så kan bakdörrar och annat otyg användas till att göra livet surt för andra länder.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Visst, Kina är väl inte det trevligaste landet.
Däremot så känner jag att USA är minst lika jävliga, om inte jävligare.

Kina behandlar (vissa) av sina medborgare väldigt dåligt.
USA behandlar andra än amerikaner väldigt dåligt. Har ni olja? Vänta där, vi ska ge er lite frihet.
Det är som att välja mellan pest eller kolera.
Poängen är att om man vill se till rikets intresse får man ta och investera lite deg och tillverka utrustningen inom Sverige, t.ex. Ericsson eller Telia och tillsätta några kufar med total översyn.

Även om vi är allierade så finns det inget som talar för att USA kommer att hantera informationen de har tillgång till bättre än Kina.
Även om de inte är i luven på oss, så kan bakdörrar och annat otyg användas till att göra livet surt för andra länder.

Nu är det ju så att SÄPO och Försvarsmakten hävdar att Huawei är ett så dåligt alternativ att de inte ska beredas plats, medan andra alternativ är ok. Du vet alltså bättre än dessa två instanser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cinvan865:

Nu är det ju så att SÄPO och Försvarsmakten hävdar att Huawei är ett så dåligt alternativ att de inte ska beredas plats, medan andra alternativ är ok. Du vet alltså bättre än dessa två instanser?

Handlar väl inte om länderna eller om Säkerhetspolisen och Försvarsmakten? Det är andra som styr landet. Finns inget stöd till att hänvisa till en analys där ingen får bestrida grunderna eller ens ta del av grunderna till analysen i rätten. Man sysslar inte med den typen av agerande i en rättsstat. Stämmer dessutom deras analys att operatörerna själva inte kan granska deras nät så ska de inte ha något att göra med nät som kan användas till samhällsfunktioner.

Permalänk
Skrivet av Cinvan865:

Nu är det ju så att SÄPO och Försvarsmakten hävdar att Huawei är ett så dåligt alternativ att de inte ska beredas plats, medan andra alternativ är ok. Du vet alltså bättre än dessa två instanser?

Problemet här är att det finns noll bevis, man inte sitta och anklaga företag hej vilt utan konkreta bevis, det håller inte riktigt i en domstol eller i en demokratisk rättsstat. SÄPO och försvarsmakten har noll bevis på det som man påstår att Huawei gör, finns däremot massor med bevis på att USA sysslar med sånt. SÄPO och försvarsmakten vet inte mer än man fått ett memo från regeringen att det är detta man ska säga för att USA har skickat över lite folk och hotat Sverige med att om ni inte portar Huawei så kommer det få dessa konsekvenser för Sverige och relationen med USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

- USA övervakar inte amerikanska medborgare i Sverige för att fängsla dem eller deras familjer p.g.a. deras religion. Det gör Kina.

Nej, USA övervakar svenska politiker i Sverige istället...

https://www.expressen.se/nyheter/usa-avlyssnade-svenska-polit...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Rikets säkerhet borde stå högre i kurs än ett enskilt företags vinstintressen. Särskilt när företaget i fråga är direkt underställt en regerande diktatur som strävar efter världsdominans, totalitär kontroll över sina medborgare och struntar totalt i mänskliga rättigheter.
Så nej tack! Kan vi svenskar överklaga att ha dem här i Sverige om de skulle vinna sista instansen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Visst, Kina är väl inte det trevligaste landet.
Däremot så känner jag att USA är minst lika jävliga, om inte jävligare.

Kina behandlar (vissa) av sina medborgare väldigt dåligt.
USA behandlar andra än amerikaner väldigt dåligt. Har ni olja? Vänta där, vi ska ge er lite frihet.
Det är som att välja mellan pest eller kolera.
Poängen är att om man vill se till rikets intresse får man ta och investera lite deg och tillverka utrustningen inom Sverige, t.ex. Ericsson eller Telia och tillsätta några kufar med total översyn.

Även om vi är allierade så finns det inget som talar för att USA kommer att hantera informationen de har tillgång till bättre än Kina.
Även om de inte är i luven på oss, så kan bakdörrar och annat otyg användas till att göra livet surt för andra länder.

Kina är en kommunistisk diktatur där meningsmotståndare avrättas. Invånarna i landet saknar grundläggande mänskliga rättigheter. Att likställa Kina med USA är så dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Kina är en kommunistisk diktatur där meningsmotståndare avrättas. Invånarna i landet saknar grundläggande mänskliga rättigheter. Att likställa Kina med USA är så dåligt.

Må så vara, men när vart det problematiken?

Bara för att ett land/person beter sig dåligt så är det då ok att bete sig likadant eller liknande?
Vad har vi idag?
Kina förföljer folk som är av annan åsikt. Folkets vilja, Frihet.
Ryssland förföljer folk som är av annan åsikt. Folkets vilja, Frihet.
USA förföljer folk som är av annan åsikt. Folkets vilja, Frihet.

Personligen så tycker jag inget av system fungerar bra.
Men nu vart det lite väl mycket personliga åsikter från min sida.

Edit:
Fick SMS då FBI gick in och plockade hackergrupper i halva EU på slutet av 90-talet. Nämndes knappt I tidningar. Var bara pengar det handlade om.
Att likställa Kina med USA eller Sydkorea med Nord. Även om de själva anser att det "bara" är vapenstillestånd. Är så klart ett felaktigt påstående.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Nej, USA övervakar svenska politiker i Sverige istället...

https://www.expressen.se/nyheter/usa-avlyssnade-svenska-polit...

Nu handlar det inte om USA _eller_ Kina. Det handlar om att FM och SÄPO sagt "icke sa Nicke!" till Huawei, då är det bara att se glad ut och acceptera. Sedan att de skulle "lägga fram bevis" är ju bara löjligt, varför skulle de göra det? Den informationen sitter man nog hellre själv på istället för att vädra offentligt. Dumheter.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Nu handlar det inte om USA _eller_ Kina. Det handlar om att FM och SÄPO sagt "icke sa Nicke!" till Huawei, då är det bara att se glad ut och acceptera. Sedan att de skulle "lägga fram bevis" är ju bara löjligt, varför skulle de göra det? Den informationen sitter man nog hellre själv på istället för att vädra offentligt. Dumheter.

Tror att det grundläggande med det hela hade med att göra att NSA sa att de hade bevis men ville inte dela med sig av det.
Sedan lite senare sa SÅPO att de hade bevis som de inte kunde lägga fram. Sedan har vi haft denna soppa.

Lite kaka på kaka, så det låter som cirkelbevis snarare än att någon faktiskt har något att lägga fram.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Kinesiska staten ska inte få bygga grundstommen till vårat nya mobilnät.
Vi har ju resan sett hur Kina hackar sig in överallt, kopierar allt de kommer över osv.
Skulle Huawei vinna och få bygga nät här så lär det bara vara privatpersoner som använder det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foreveryang:

Problemet här är att det finns noll bevis, man inte sitta och anklaga företag hej vilt utan konkreta bevis, det håller inte riktigt i en domstol eller i en demokratisk rättsstat. SÄPO och försvarsmakten har noll bevis på det som man påstår att Huawei gör, finns däremot massor med bevis på att USA sysslar med sånt. SÄPO och försvarsmakten vet inte mer än man fått ett memo från regeringen att det är detta man ska säga för att USA har skickat över lite folk och hotat Sverige med att om ni inte portar Huawei så kommer det få dessa konsekvenser för Sverige och relationen med USA.

Jag gissar att du inte är riktigt insatt i hur underrättelser/försvarsanalyser fungerar.
Men för att förklara det rudimentärt så är det en myndighet, Försvarsmakten eller SÄPO som exempel, gör en analys, skriver en rapport, lämnar den till endast ett visst fåtal berörda människor, som sedan tar ett beslut utifrån dom uppgifterna. Och dessa beslut måste därutöver vara förankrade i lagen.
De uppgifter som lämnats över skulle möjligen kunna röja den metod man använt för att få tag i dem. Därför har man antagligen en hemligstämpel på det hela. Då har vi andra lagar som skyddar dessa uppgifter att hanteras av obehöriga personer, såsom du och jag.
Så man kan tyvärr inte få dem som "bevis". För då avslöjas våra metoder, och vi kommer framöver inte kunna ligga på förhand i utrikespolitiken, försvaret av landet och antiterror verksamhet.
Med största sannolikhet sitter Försvarsmakten och SÄPO på uppgifter som du inte har eller får, enligt lag, ta del av.

Permalänk
Medlem

Någon som vet? Bråkar Huawei lika mycket i andra länder där dom har förbjudits.
Lite lustigt och mystisk är det att man håller på att bråkar att man vill bygga 5G nät i ett litet land som Sverige, med 10 miljoner invånare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1000 USB3 | CPU: AMD Ryzen 5950X | Ram: G.Skill Neo CL16 3600MHz 64GB | Moderkort: Asus Pro WS X570-Ace | Disk: WD BLACK SN850 2TB, Samsung 970 EVO 1TB, Seagate BarraCuda 4TB | Grafikkort: Asus TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition | CPU Kylare: Noctua NH-D15: | Nätaggregat: Corsair RM850X V2 850W | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toko:

Någon som vet? Bråkar Huawei lika mycket i andra länder där dom har förbjudits.
Lite lustigt och mystisk är det att man håller på att bråkar att man vill bygga 5G nät i ett litet land som Sverige, med 10 miljoner invånare.

Nej jag vet inte.
Men Eriksson är en av de stora som bygger i Kina enligt media.
Om det stämmer är de beroende av delvis Svenska patent samtidigt som de inte får vara med att bygga här.
Artikeln som https://www.globaltimes.cn/page/202105/1223089.shtml skrev verkar vara ifrågasatt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toko:

Någon som vet? Bråkar Huawei lika mycket i andra länder där dom har förbjudits.
Lite lustigt och mystisk är det att man håller på att bråkar att man vill bygga 5G nät i ett litet land som Sverige, med 10 miljoner invånare.

Sverige är inte ett särskilt litet land sett till ytan.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Skrivet av Beltet:

Jag gissar att du inte är riktigt insatt i hur underrättelser/försvarsanalyser fungerar.
Men för att förklara det rudimentärt så är det en myndighet, Försvarsmakten eller SÄPO som exempel, gör en analys, skriver en rapport, lämnar den till endast ett visst fåtal berörda människor, som sedan tar ett beslut utifrån dom uppgifterna. Och dessa beslut måste därutöver vara förankrade i lagen.
De uppgifter som lämnats över skulle möjligen kunna röja den metod man använt för att få tag i dem. Därför har man antagligen en hemligstämpel på det hela. Då har vi andra lagar som skyddar dessa uppgifter att hanteras av obehöriga personer, såsom du och jag.
Så man kan tyvärr inte få dem som "bevis". För då avslöjas våra metoder, och vi kommer framöver inte kunna ligga på förhand i utrikespolitiken, försvaret av landet och antiterror verksamhet.
Med största sannolikhet sitter Försvarsmakten och SÄPO på uppgifter som du inte har eller får, enligt lag, ta del av.

Så man lägga fram konkreta bevis som i detta fall: https://www.expressen.se/nyheter/usa-avlyssnade-svenska-polit..., men inte Huaweis? Du behöver inte avslöja dina metoder för att framföra bevis.

Av det du skriver så kan jag direkt utläsa att du inte vet hur det fungerar i den verkliga världen, finns absolut ingen politisk agenda bakom saker och ting...Men fortsätt du köra med skygglappar på och lita på svenska myndigheter och statsapparaten, dom har ju visat sig gång på gång vara extremt kompetenta Bara Sveriges absolut vassaste hjärnor hamnar på statliga myndigheter, det vet ju alla!

Permalänk
Medlem

Dom ger sig verkligen inte, hoppas dom inte släpps in här.. dom kan fara nånstans