Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Skulle rekomenderra att kolla efter AMD kort i så fall, de verkar ligga på typ 50% mer än mrsp och dyka upp i lager då och då. Nvidia korten är ju ett totalt skämt som vi ser här, korten är helt omöjliga att få tag på om du inte kör någon slags avancerade bottar eller pungar ut med 2-3x msrp priset.

Tack för tipset. Har noll koll på AMD så får sätta mig in i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarlor:

Nu har många skrivit det redan, framförallt vid 15-tiden när korten släpptes - men jag måste också få lov att få en chans att skriva av mig.

Hade skrivit upp mig på Komplett för ett kort. Tycker det var rättvist av dem att lotta ut vilka som skulle få köpa korten. Så + till er för det.
Satt också på Proshop, eftersom detta var dem ända som hade kort inne och till ett vettigt introduktionspris på 13,000 (om man nu kan kalla det vettigt...?)
Som ni redan skrivit. 15:00:01 var korten slut.
Några av er fick upp en köpknapp som jag förstod det som. Någon skriv att det är "köp-bottar" man inte kan tävla mot på ett rättvist sätt - och det är kanske också sant, vad vet jag? Kanske hade någon på Proshop redan köpt alla korten för att sälja på Blocket/danska/tyska motsvarigheten, eller så var där helt enkelt jättejättejättemånga som ville ha korten samtidigt.

En sak som är säker. Introduktionspriset på 13,000kr är borta och kring 19,000 är nya normen - och det kommer jag aldrig ge, om jag så skall spela Battlefield 5 på 20fps så får det väl bli så.

Slutligen:
Vi ses igen vid 4080-lanseringen nästa år. Lycka till på er alla då istället!

Håller med, köpte ett KFA2 3080 ti kort för 19000kr först men bestämde mig för att avbeställa det för herregud, det är för mycket pengar, först så är det ju extremt girigt av nvidia att sätta MSRP på så högt som det är, men att dom sen säljs för 19k+ från andra märken är ju helt otroligt pinsamt tycker jag.

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Skrivet av Zarlor:

Nu har många skrivit det redan, framförallt vid 15-tiden när korten släpptes - men jag måste också få lov att få en chans att skriva av mig.

Hade skrivit upp mig på Komplett för ett kort. Tycker det var rättvist av dem att lotta ut vilka som skulle få köpa korten. Så + till er för det.
Satt också på Proshop, eftersom detta var dem ända som hade kort inne och till ett vettigt introduktionspris på 13,000 (om man nu kan kalla det vettigt...?)
Som ni redan skrivit. 15:00:01 var korten slut.
Några av er fick upp en köpknapp som jag förstod det som. Någon skriv att det är "köp-bottar" man inte kan tävla mot på ett rättvist sätt - och det är kanske också sant, vad vet jag? Kanske hade någon på Proshop redan köpt alla korten för att sälja på Blocket/danska/tyska motsvarigheten, eller så var där helt enkelt jättejättejättemånga som ville ha korten samtidigt.

En sak som är säker. Introduktionspriset på 13,000kr är borta och kring 19,000 är nya normen - och det kommer jag aldrig ge, om jag så skall spela Battlefield 5 på 20fps så får det väl bli så.

Slutligen:
Vi ses igen vid 4080-lanseringen nästa år. Lycka till på er alla då istället!

Jag har inte undersökt saken närmare men, i princip kan man nog göra en bot som omedelbart lägger en köporder på ett kort utan att behöva klicka sig igenom websidan. Ifall det går att studera hur en order request ser ut är det enda man behöver att gissa rätt på fälten för nya produkten, vilket kanske följer ett förutsägbart mönster. Då går man liksom före alla som sitter och klickar utan problem. Sen är det väl ett mindre hinder för dem att man bara kan köpa ett kort, men det är väl enkelt löst genom att köpa ett kort till alla ens släktingar/polares adresser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarlor:

Nu har många skrivit det redan, framförallt vid 15-tiden när korten släpptes - men jag måste också få lov att få en chans att skriva av mig.

Hade skrivit upp mig på Komplett för ett kort. Tycker det var rättvist av dem att lotta ut vilka som skulle få köpa korten. Så + till er för det.
Satt också på Proshop, eftersom detta var dem ända som hade kort inne och till ett vettigt introduktionspris på 13,000 (om man nu kan kalla det vettigt...?)
Som ni redan skrivit. 15:00:01 var korten slut.
Några av er fick upp en köpknapp som jag förstod det som. Någon skriv att det är "köp-bottar" man inte kan tävla mot på ett rättvist sätt - och det är kanske också sant, vad vet jag? Kanske hade någon på Proshop redan köpt alla korten för att sälja på Blocket/danska/tyska motsvarigheten, eller så var där helt enkelt jättejättejättemånga som ville ha korten samtidigt.

En sak som är säker. Introduktionspriset på 13,000kr är borta och kring 19,000 är nya normen - och det kommer jag aldrig ge, om jag så skall spela Battlefield 5 på 20fps så får det väl bli så.

Slutligen:
Vi ses igen vid 4080-lanseringen nästa år. Lycka till på er alla då istället!

Ett tips: försök aldrig köpa från en hemsida som visar upp korten i förväg. Då kan dom programmeringskunniga göra bottar i förväg som köper korten direkt när dom släpps. Nu vet jag inte säkert, men jag tror att detta är anledningen till att inet och webhallen har varit så pass tysta om dessa kort och inte visat upp dom på hemsidan då dom vet att detta hade hänt.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Det verkar hur som helst som att jag lyckades trycka hem ett Gigabyte 3080 Ti OC från proshop.
Köpknappen var ur funktion tills att de den helt plötsligt fungerade.

Förväntad leverans mellan 2021-06-07 - 2021-06-10
Får se om det kommer innan jul...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Jag har inte undersökt saken närmare men, i princip kan man nog göra en bot som omedelbart lägger en köporder på ett kort utan att behöva klicka sig igenom websidan. Ifall det går att studera hur en order request ser ut är det enda man behöver att gissa rätt på fälten för nya produkten, vilket kanske följer ett förutsägbart mönster. Då går man liksom före alla som sitter och klickar utan problem. Sen är det väl ett mindre hinder för dem att man bara kan köpa ett kort, men det är väl enkelt löst genom att köpa ett kort till alla ens släktingar/polares adresser.

för proshop köpen kör folk curl skript som lägger till order utan att behöva gå genom webläsarens tröghet, det var någon som skrev om det i 3080/90 tråden förut

Visa signatur

i7-9700K, z390f mobo, Asus strix 3080 TI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xabba55:

för proshop köpen kör folk curl skript som lägger till order utan att behöva gå genom webläsarens tröghet, det var någon som skrev om det i 3080/90 tråden förut

Jag fick dock igenom ett köp på ett 3080 Ti Strix OC på det gamla hederliga sättet. Men det gick inte fort att klicka sig vidare.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Ett tips: försök aldrig köpa från en hemsida som visar upp korten i förväg. Då kan dom programmeringskunniga göra bottar i förväg som köper korten direkt när dom släpps. Nu vet jag inte säkert, men jag tror att detta är anledningen till att inet och webhallen har varit så pass tysta om dessa kort och inte visat upp dom på hemsidan då dom vet att detta hade hänt.

Nu går jag lite of-topic här, men det är ändå intressant.
Framtiden är för de som pluggar eller jobbar inom IT och programmering. Alla vi andra som fick för oss att jobba med någonting annat, vi är eller kommer mest bara bli ivägen i framtiden - eller vara produkterna.

Jag tänker på Nvidia nu på Computex2021 när de visade upp AI. Inget nytt i sig kanske, men det drar igång tankarna.
AI är mer stor sannolikhet framtiden. De tog ett exempel med en tvåltillverkare som kommer ha uppkopplade tvåldespensorer som känner av när tvålen börjar ta slut och skickar data om att beställa hem ny tvål. Därefter får tillverkaren data och återmatning från alla miljontals tvålhållare världen över så att man kan optimera användningen och i slutänden då antagligen få ännu fler folk att tvätta händerna ännu oftade - lite då i syfte att kunna sälja ännu mer tvål.

Och så kommer nog framtiden se ut. Alla ni som jobbar med programmering, med IT, på de stora dataföretagen som ligger i framkant och utvecklar dessa produkter. Där är framtiden.
Alla de som valt att jobba med människor, var är framtiden i det? Jovisst finns där en framtid - men där finns inga pengar. Privata företag lägger enorma summor på IT-utveckling. Det märker ni säkert som jobbar med det, resurserna är just nu till synes oändliga - medan mellanmänskliga yrken får nedskärningar.
Vad tjänar en programerare idag med 3 års utbildning på högskola? Vad tjänar en polis, en sjuksköterska, en lärare med 3 års utbildning? Lönegapet är det dubbla.

Och nu gör de som kan programmera köp-bottar så att de kan få till sig alla grafikkort så att de kan säljas dyrt till dem som ligger efter i utvecklingen.

Okej - kanske spårar ut lite, men det väcker en tanke hos mig.

Tack tandläkarstudenten för din replik.

Permalänk

Har bara få ord att säga om dagens försök att köpa... Helt j*vla galet... Fick inget. helt sjukt....

Permalänk
Medlem

Jag hade missat att titta upp de aktuella priserna för vardera kort på 3080ti. Blev tilldelat ett Asus Rog Strix OC 3080ti, var inte beredd på 20tkr vs Zotac för säg 15tkr.

Kan jag ge bort min "lott" till någon här på Sweclockers eller är det bara att neka så går det tillbaka till den stora mängden blandat av bottar och folk?

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av CooingPendulum:

Jag hade missat att titta upp de aktuella priserna för vardera kort på 3080ti. Blev tilldelat ett Asus Rog Strix OC 3080ti, var inte beredd på 20tkr vs Zotac för säg 15tkr.

Kan jag ge bort min "lott" till någon här på Sweclockers eller är det bara att neka så går det tillbaka till den stora mängden blandat av bottar och folk?

Bara att neka du kan inte ge bort lotten.

Permalänk
Skrivet av CooingPendulum:

Jag hade missat att titta upp de aktuella priserna för vardera kort på 3080ti. Blev tilldelat ett Asus Rog Strix OC 3080ti, var inte beredd på 20tkr vs Zotac för säg 15tkr.

Kan jag ge bort min "lott" till någon här på Sweclockers eller är det bara att neka så går det tillbaka till den stora mängden blandat av bottar och folk?

Du kan ju hämta ut kortet och lägga upp det på sweclocker marknaden om du absolut vill? Du kan ju också välja att inte sälja till folk som du misstänker är miner/sclapers.

Permalänk

ja se där.
Kommer korten redan ut på tradera för en saftigare peng... gjorde bara en snabb sökning. finns säkert flera...
alla dessa bott köpare eller som själva jobbar inom butiken och köper korten innan lansering...

https://www.tradera.com/item/341372/472554213/msi-geforce-rtx...
https://www.tradera.com/item/341372/472553984/msi-geforce-rtx...
https://www.tradera.com/item/341372/472556517/zotac-gaming-ge...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Bara att neka du kan inte ge bort lotten.

Okej, vad trist.

Skrivet av Loddgrimner:

Du kan ju hämta ut kortet och lägga upp det på sweclocker marknaden om du absolut vill? Du kan ju också välja att inte sälja till folk som du misstänker är miner/sclapers.

Nej, det orkar jag inte. Det känns bara drygt. Jag kommer att neka så kanske någon näst på tur får.

Permalänk
Skrivet av onlineshoppen:

ja se där.
Kommer korten redan ut på tradera för en saftigare peng... gjorde bara en snabb sökning. finns säkert flera...
alla dessa bott köpare eller som själva jobbar inom butiken och köper korten innan lansering...

https://www.tradera.com/item/341372/472554213/msi-geforce-rtx...
https://www.tradera.com/item/341372/472553984/msi-geforce-rtx...
https://www.tradera.com/item/341372/472556517/zotac-gaming-ge...

Får hoppas de inte blir några bud och de tvingas sälja med förlust, fast det ser mörkt ut att alla kort tog slut så snabbt, finns säkert folk som är så desperata tyvärr.

Permalänk
Medlem

Hoppas butikerna hittar till dessa annonser och tar en titt på orderlistan, kan ju inte vara jättemånga av dessa kort som har gått till Göteborg och Järfälla, och jag antar att de inte har skickats än...

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Skulle rekomenderra att kolla efter AMD kort i så fall, de verkar ligga på typ 50% mer än mrsp och dyka upp i lager då och då. Nvidia korten är ju ett totalt skämt som vi ser här, korten är helt omöjliga att få tag på om du inte kör någon slags avancerade bottar eller pungar ut med 2-3x msrp priset.

Komponenterna inkl. montering och Windows kostar ganska exakt 16000 (med ett chassi för 1000 kr eftersom Taurus-chassit inte går att köpa löst) i datorn som föreslogs av @jorggg, och 3070-kortet som inte går att få tag på annars har en prislapp på 8500 hos Inet, så visst saltar de priset... men inte med några 2-3x.

Det kommer nog inte bli billigare med AMD för samma prestanda heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Loddgrimner:

Får hoppas de inte blir några bud och de tvingas sälja med förlust, fast det ser mörkt ut att alla kort tog slut så snabbt, finns säkert folk som är så desperata tyvärr.

Ingen kommer sälja något med förlust, de lämnar tillbaka dem på öppet köp. Det är butikerna som får stå för notan om korten inte blir sålda.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

I det här fallet ingick alla de kort vi hade tillgängligt för "lössälj" i vår lottdragning:
www.komplett.se/kampanj/142074/rtx-lansering

Kort och gott öppnades aldrig korten för försäljning genom den ordinarie produktsidan utan samtliga personer som dragits har fått en offert med grafikkortet skickat till sig som de kan acceptera.

/Noa

Se där.

blev för sent att gå över till webhallen/inet efter 2 minuter. Så går det när man inte håller sig informerad

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jag fick dock igenom ett köp på ett 3080 Ti Strix OC på det gamla hederliga sättet. Men det gick inte fort att klicka sig vidare.

Troligen så är väl det att folk med bottar inte ville köpa grafikkort för 20k, men det är bara vad jag gissar på iallafall, kommer definitivt undvika proshop i framtiden pga hur omöjligt dom har gjort det för en vanlig kund att köpa grafikkort från deras hemsida, inte så att det är svårt att lägga upp lotterisystem som komplett direkt...

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Personligen ser jag inte 3080Ti som ett dyrt 3080, utan som ett billigt 3090.
Lyckades norpa ett KFA från NoN, kl 17.10 idag.
20tkr svider, men å andra sidan så har man knappt spenderat några pengar än nödvändiga utgifter dom senaste 18 månaderna pgr av Covid.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Jag måste medge att så många timmar jag lagt på 3080/3090 trådarna och refresha sidor i snart 8 månader så hade jag gott kunnat jobba mig till de 10-20k extra eller vad det nu blir samt haft bättre spelglädje på köpet över all denna tid

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Någon som har hört något ifrån inet ännu?

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Komponenterna inkl. montering och Windows kostar ganska exakt 16000 (med ett chassi för 1000 kr eftersom Taurus-chassit inte går att köpa löst) i datorn som föreslogs av @jorggg, och 3070-kortet som inte går att få tag på annars har en prislapp på 8500 hos Inet, så visst saltar de priset... men inte med några 2-3x.

Det kommer nog inte bli billigare med AMD för samma prestanda heller.

Det beror väl på, ifall man vill bygga en egen burk med linux är ju ihopmonteringen, windows värdelöst eller negativt värde, den här burken om man är ute efter 3080ti TUF t.ex var ju ett rätt saftigt markup:

https://www.komplett.se/product/1187771/dator-surfplatta/komp...

Men det stämmer nog att färdigbyggda burkar är ett alternativ om man vill ha nvidia kort. Lösa kort verkar amd ha något rimligare priser på ex 6700xt på 9-10k och 6900XT på 17-18k, vilket ändå är bättre än 3070 runt 12k, 3080 på 16 eller 3090 runt 25. Nvidia har vissa fördelar i specialfall också som DLSS, streaming etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oflytbara:

Någon som har hört något ifrån inet ännu?

Pratade med chatten för ngn timme sen, då sa de att man ska veta innan 10:00 imorgon om man fått ett kort eller inte

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

https://www.webhallen.com/se/product/336650-ASUS-TUF-GeForce-...

Heh jag såg inte ens denna, var d ngn som lyckades köpa MSRP på webhallen? bara hört om proshop hela dagen

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

https://www.webhallen.com/se/product/336650-ASUS-TUF-GeForce-...

Heh jag såg inte ens denna, var d ngn som lyckades köpa MSRP på webhallen? bara hört om proshop hela dagen

Känns sjukt orimligt att det skiljer 7tkr på TUF och Strix OC? För det priset, eller strax över, hade jag garanterat låst köpet nu.

Permalänk

Jag förstår ärligt inte hur folk är villiga att betala 19,000+ för ett grafikkort (som nu också är dåliga på att minea). Jag tyckte det var saftigt när man betalade 7000 för ett 3070, och redan då hade de gått upp lite i pris.

Vilka är dessa människor?

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så fanns inte den vid släppet idag, så jag tror inte de har sålt några till det priset. Det förefaller som de svenska datorbutikerna behåller de billiga korten själva till sina färdiga datorbyggen.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Tror jag helt hoppar detta.

Blir kanske 3090 istället om jag kan få det till MSRP.