Helgsnack: Vilket är ditt sämsta komponentköp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Nintendo switch.

Dålig prestanda, dålig fps, inga lockande single player spel. Tycker inte bärbar/stationära idén är så bra i verkligheten.

Måste nog hålla med, det bästa med Switchen var ändå andrahandsvärdet

Permalänk
Medlem

En 65" 4k tv och en PS4, köpte mest för att jag hade extra slantar över just då.

Kollar inte ens på tv och tycker inte om att spela på konsol...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

Första generationen av "Razer Boomslang" musen.
Även känd som den första "gaming" musen.
2 minuter och karpaltunneln protesterade.
Har den fortfarande komplett i sin kakburk.

Permalänk
Medlem

Min första och antagligen sista spel-laptop. Inte för att den var direkt dålig för vad den kostade, men i effektivt spelande räknat betalade jag väl 500 kr/tim. 🤣

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stoffe_83:

Ati 9800 all in wonder. En besvikelse och jag fick aldrig TV delen att fungera riktigt bra. Inte heller fick jag igång kortet på ett tillfredsställande under Linux. Användes bara under en kort period och hamnade i en låda i antistatpåse där det ligger än idag.

Hade också ett all in wonder som jag typ aldrig använde tv på. Minns inte om det var samma kort men det var det säkert. Kände inte att det var ett så illa köp ändå. Blev ju tyst med en zalman kylare o 80mm fläkt på o prestandan var okej.

Mitt sämsta och samtidigt bästa köp var nog ett geforce 4600ti golden sample. Dårligt för att det var fruktansvärt dyrt (5000kr).
Bra för att det pajjade efter nåt år och jag fick tillbaka 100% av pengarna och så hade jag kvar firewire kortet som jag visserligen bara använde en två gånger totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Några jag spontant kommer att tänka på:

  • AMD K6-2

Processorn som fick mig att omvärdera AMD.

  • Hårddiskar från Conner Peripherals

Aldrig blivit av med så mycket data så många gånger i rad med nya hårddiskar.

  • Corsair AX750/AX760

Dyra s.k. "premium-nätdelar" med halvtaskigt budgetinnehåll.

  • Logitech G19s

Löjligt jävla dyrt rubberdome-tangentbord med egen färgskärm som krävde extern nätdel och gick sönder extremt fort genom att olika sektioner av tangentbordet slumpmässigt slutade fungera strax efter garantitidens slut.

K6-2 var det jag hade i min första egna burk. Bästa minnena jag har framför en dator var mycket med just den TTD + Liero + allehanda DOS-spel... fantastiskt. Klarade D2 vad jag minns

Permalänk
Medlem

Ingen enskild komponent, men min förbyggda dator för 14000:- anno c.a år 2000 på avbetalning 3 år, med integrerad grafik och en pentium III celeron processor. Den var passé redan efter 2 år, dvs innan den var avbetald.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Köpte begagnat moderkort + RAM på Facebook marketplace. Kom överens med med säljaren om pris inkl frakt etc.
När den kommer fram har säljaren lagt moderkortet 'as is' i en "posten - skicka enkelt vadderad påse". När jag plockar upp den ur brevlådan sticker ena hörnet av moderkortet ut genom påsen (skrapmärken på baksidan), ingen antistatpåse och RAM minnen saknas. Kontaktar säljaren som missat att skicka med RAM stickorna men förstod inte problemet med packeteringen. Han vägrade ta tillbaka skrotet eller swisha tillbaka pengarna (som tröst gick han med på halva priset).
En vecka senare kommer RAM minnen i ett vanlig kuvert av en annan modell än vad som utlovats. Kontaktar säljaren igen som menar att han måste blandat ihop mitt paket med någon annans. Några dagar senare kommer rätta RAM minnen som jag tror sitter i SO's dator. (alla fyra stickor verkade ok i memtest).

Det begagnade (döda) moderkortet ligger fortfarande i min samling.

Sen kan man ju gnälla över drivrutinproblemen man haft med USB ljudkort från focusrite och maudio. Gick över till firewire och problemen putsväck.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk

Ett extra Radeon 280X för att köra crossfire.

När kortet var monterat märkte jag att mitt nätagg saknade strömkabel till det extra kortet så jag sket i det. När jag sedan skulle sälja det ett halvår senare hade ny generation gpu:er precis släppts så andrahandsvärdet hade gått ner till hälften.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

K6-2 var det jag hade i min första egna burk. Bästa minnena jag har framför en dator var mycket med just den TTD + Liero + allehanda DOS-spel... fantastiskt. Klarade D2 vad jag minns

En del av bekymren med K6-2 berodde nog på VIA och deras värdelösa styrkretsar, men det var när jag bytte till en Celeron 400 jag etablerades som Intel-fanboy.

Permalänk

Macbook Pro 15" 2012 som jag köpte som skoldator när ja började på universitet, hade i 4 år tills att jag spillde ut en full kopp kaffe på den. Efter första chocken hade lagt sig så kunde jag inte låta bli att jubla inombords att helvetet med mac-misären var över. Använde skiten var dag till den pajade och var lika plågad av hur vidrigt operativsystemet var fösta dagen som sista när kräket dog. Kändes som att man hade en stor appig mobiltelefon som dator, allt skit kändes inrutat och stelt, får nästan panik bara av tanken på att använda den och hjärtat börjar slå oregelbundet. Svinbra touchpad dock, kändes också rapp och snabb in i det sista. Bra hårdvara förhatlig mjukvara.

Permalänk
Medlem

Coolermaster sk621 med stor marginal. Väldigt snyggt tangentbord men dum och envis som man är så ignorerade man alla recensioner som sa att det inte gick att skriva på. Tänkte att fan om man ger det tid så lär man sig. Efter mer än ett halvårs plåga gav jag upp. Kom som bäst ner till kanske 2-3 feltryckta per mening i snitt.

Permalänk
Medlem

Trådlös mus 2008. Trodde att tekniken hade kommit tillräckligt långt för att spela med dom. Ack så fel jag hade som ville spela CS med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Första generationen av "Razer Boomslang" musen.
Även känd som den första "gaming" musen.

Kanske den första kommersiella musen designad för fötter. 😋

Permalänk
Medlem

Köpte en i7 7700K april 2017, sex månader innan Coffee Lake. Så här i efterhand känns det extra genialiskt med tanke på att jag gick ifrån en 4670K...

Visa signatur

R7 5800X | B550-I Gaming | RTX 3080 | 32 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joqqe:

Köpte en i7 7700K april 2017, sex månader innan Coffee Lake. Så här i efterhand känns det extra genialiskt med tanke på att jag gick ifrån en 4670K...

4c/4t till 4c/8t i alla fall, inte helt bortkastat!
Finns ju dom som bytte från 6700K till 7700K *host*

Permalänk
Medlem

Sämsta köp kan ju diskuteras. Men mest missnöjd: Köpte en 50MByte Quantum-hårddisk på Fachbesuchertag Amiga Messe Köln 1991, eller vad det nu hette, den funkade ju inte när jag kom hem. Och det var jäkligt krångligt att reklamera till en källarfirma i Berlin när man själv knappt kunde skoltyskan. Gav upp till slut. 1000 D-Mark fattigare och erfarenheter rikare. Hårddiskkontroller och minne sparade jag dock bra på att köpa i Tyskland och hade i ca 10 år. Köpte en 120Mbyte Quantum i Sverige istället.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Bytte ifrån MSI 970 till Asus 980.. Pengarna jag la mellan och troligen en dubblering i ljudnivån gjorde det till ett av mina sämsta uppgraderingar någonsin.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

P4 3,06ghz värstingen..... bara värme hände inget o snordyr....

Visa signatur

PII 450 / 256MB S3Trio /Diamond MonsterII voo2 SLI
2699V3 1070 64GB 50+TB

Permalänk

Första gången man köpte en SSD som systemdisk. Vilken jävla grej!

Kommer inte på något riktigt dåligt köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoboKopp:

Hade en sån som man överklockade till ca 400mhz, men var inte riktigt nöjd.. Minns inte vad för grafikkort man hade då.
Det gick sakta och funderade på om inte man borde ha köpt amd eller intel p2 nåt Häh

Precis, det gick rätt segt med den. Vill minnas att intel snålade och fullständigt tog bort något cache-minne jämfört med pentium II (hoppas jag minns rätt nu). Blev raka motsatsen med 300a som överklockad gick som en skållad råtta.

Jag hade ett nvidia riva-kort till låns också ett tag, var en granne som ville sälja men som tur är provade jag först. Sen beställde jag ett tnt2 kort som tur var (vill minnas att riva-kortet verkligen var en rätt trist historia då)...

Permalänk

Jag köpte två st XFX 660 Ti som jag va nöjd med... tills de gick sönder en efter den andra, inte långt efter garantin gick ut.
Ersattes med GTX 970 och den håller än, även om jag sålt den till en kollega.

En gång köpte jag ett par "3D-lurar" med flera små högtalare i varje lur, det va väl 2005 eller något sånt. Superfin låda och väldigt maffigt ljud, inte så mycket finess direkt, men på den tiden tyckte jag det va coolt. Så jag va nöjd... tills de också gick sönder. Det va säkert inom garantitiden men på den tiden tänkte jag inte riktigt på det.

Det värsta är nog Sennheiser RS 175, för att ersätta tidigare modellen RS 170 som va riktigt bra. Omedelbart mycket missnöjd. Skulle ha lämnat tillbaka dem om det inte va för den pinsamma situationen att den optiska kabeln satt fast så hårt i moderkortet på min dator att jag inte vågade forcera ut den för jag va rädd för att skada moderkortet. Eftersom jag hade dåligt med pengar på den tiden så va jag fast med de lurarna och jag njöt inte riktigt av musik på flera år.

Permalänk
Medlem

Har nyss skicket tillbaks en Cooler Master V850 SFX Gold 850W PSU till komplett. Kändes allt bra på pappret, kollade på youtube recensioner innan köpet
Fick den i bygget och den lätt som en helikopter från Vietnamkriget på full load. Ut med den efter två dar och min Corsair SF750
Väntar besked och pengar från Komplett.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

4c/4t till 4c/8t i alla fall, inte helt bortkastat!
Finns ju dom som bytte från 6700K till 7700K *host*

Hehe, det var motiveringen då iaf. Gav säkert någon ökning i prestanda

6700K till 7700K alltså. Knepigt det där att vara entusiast!

Visa signatur

R7 5800X | B550-I Gaming | RTX 3080 | 32 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornstream:

Första gången man köpte en SSD som systemdisk. Vilken jävla grej!

Kommer inte på något riktigt dåligt köp.

Var tidigt ut och köpt en OCZ 120g SSD 2011.. slutade funka efter några veckor

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Mad Catz R.A.T , kommer inte ihåg vilket nr.
Men fungerade skitbra och va supernöjd till att den bara gav upp efter ett tag användning.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Corsair Force GT SSD, köptes 2012 om jag inte minns fel.
Funkade bra till en början, men sen fick jag en massa BSOD.
Uppdaterade mjukvaran men ingen skillnad.
Bytte sen till en Samsung 830, som funkade(och funkar fortfarande) helt utan bekymmer

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMB:

P4 3,06ghz värstingen..... bara värme hände inget o snordyr....

Ouch, känner igen problemet. En kompis hade en 3.8GHz Prescott, den hade samma problem.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Köpte någon riktigt risig Samsung dator för några år sedan. Jag hatade den från första stund. Den var seg, plastig och allmänt oskön. Men, så går det väl när man snålar. Nästa blev en HP omen och dem är jag supernöjd med.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

ASUS STRIX GTX 1070Ti.
Utmärkt grafikkort, som bara ligger och dammar, det har inte ens öppnat ett spel och har fortfarande plasten på sig.
Som tur är så har det inte tappat en krona i värde.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|