Helgsnack: Vilket är ditt sämsta komponentköp?

Permalänk
Medlem

Kingstone SSD den är ju bannemig segare än en HDD

Permalänk
Medlem

Kanske inte teknik relaterat men dåliga drogköp leder ofta till en bättre framtid där man lägger av med skiten. Gräs blandat med glasull i för 15 år sedan var mitt sämsta köp. Hostade som satan. Men det goda var att det fick mig att sluta röka sånt. Faktiskt även vanliga cigaretter. Tror många som köper skräp lär sig en läxa och faktiskt lägger av just för att dom förstår hur smutsig branschen är. Beklagar om någon tar illa upp. Vill bara mena på att dåliga saker ofta ger bra resultat, folk vänder om och tänker till, just på grund av dåliga köp. I teknik väg så känner jag stor medkänsla och sorg för dom som köpte kurvade tv apparater när det var poppis i ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelfeir:

Kanske inte teknik relaterat men dåliga drogköp leder ofta till en bättre framtid där man lägger av med skiten. Gräs blandat med glasull i för 15 år sedan var mitt sämsta köp. Hostade som satan. Men det goda var att det fick mig att sluta röka sånt. Faktiskt även vanliga cigaretter. Tror många som köper skräp lär sig en läxa och faktiskt lägger av just för att dom förstår hur smutsig branschen är. Beklagar om någon tar illa upp. Vill bara mena på att dåliga saker ofta ger bra resultat, folk vänder om och tänker till, just på grund av dåliga köp. I teknik väg så känner jag stor medkänsla och sorg för dom som köpte kurvade tv apparater när det var poppis i ett år.

Far out, dude.

Permalänk

Jag hade fått för mig att det var en bra idé att bränna en massa DVD (filmer) och skriva ut fram/baksida på papper. Hade redan en brännare som var snabb, men köpte en Plextor brännare för att få en ändå lite bättre. Sen slutade jag strax efter och kollade aldrig på någon av alla de DVD jag fixat till eftersom jag redan sett filmen en gång och det räckte. Det slutade med att jag slängde dem flera år senare.

Moped köptes in rätt dyrt när jag var i den åldern, men inget större intresse fanns så jag körde några enstaka gånger bara. Slalom, foto, datorer och annat fick prio. Däremot kunde min lillebror ärva den sen så den kom till användning till slut. Däremot fick jag mopeden och köpte den inte själv.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Jag köper sällan saker jag ångrar för jag går och tänker väldigt länge innan köp kanske för länge.
Logitech ratt + pedaler är en sak annars som var rolig första veckan nu ligger den i garderoben.
Annars var det ett Asrock moderkort som jag köpte billigaste och det gick inte att överklocka med och var i övrigt värdelöst.

Permalänk
Medlem

En Sony Vaio laptop för 15000 som hade GeForce 7400 och en 4200(!) RPM HDD. Sålde den till en kollega för 4000 efter mindre än ett år för 4000. Hade stoppat in en 7200 RPM HDD och som grädde på moset så dog batteriet efter att jag sålt den till kollegan, men innan jag hade gett honom den så fick skaffa ett nytt batteri också haha.

Fy fan vilken skit.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Antagligen min Razer Orbweaver. Saken är ju helt idiotiskt konstruerad. Ungefär som att de glömde bort att tänka. Väldigt obekväm för tummen också. Hade man bara tänkt till lite och justerat vissa saker så hade den kunnat varit bra, men men...

Permalänk
Medlem

Jag har väl mest gjort onödiga köp:

  • GTX 470 SLI

  • OCZ Revodrive 80GB (men jävlar va fett med SSD!)

  • TV. Iofs relativt billig, men det var över ett år sen jag senast satte igång den.

Det enda riktigt dåliga valet jag gjort var att köpa en i5 6600k istället för en i7 6700k. Jag sparade ju hela 1000kr!

Ända tills jag blev tvungen att uppgradera pga att vissa spel helt enkelt inte går att spela på 4c/4t.

Nu blir det att köra 8c/16t tills det rasar, eller det finns prestanda att vinna när det finns hårdvara som har både DDR5 och PCIe 5.0.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Hade också ett all in wonder som jag typ aldrig använde tv på. Minns inte om det var samma kort men det var det säkert. Kände inte att det var ett så illa köp ändå. Blev ju tyst med en zalman kylare o 80mm fläkt på o prestandan var okej.

Mitt sämsta och samtidigt bästa köp var nog ett geforce 4600ti golden sample. Dårligt för att det var fruktansvärt dyrt (5000kr).
Bra för att det pajjade efter nåt år och jag fick tillbaka 100% av pengarna och så hade jag kvar firewire kortet som jag visserligen bara använde en två gånger totalt.

Alltså, jag bytte till ett geforce 4200 utan Ti när jag bytte ut mitt 9800 pro kort. Lite sämre prestanda i 3D men drivrutiner som fungerade stabilt istället.

Jag hade oxå Zalman kylare och 80 mm fläkt för övrigt. Ett av mina sämre köp tyvärr.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Egentligen alla köpa som jag tidigare gjort och vart dumsnål men såhär i närtid skulle jag säga ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB Dual OC. Maken till dålig kylare, mer eller mindre en intel box kylare på. Slutade med en uppgradering efter ganska kort tid till MSI Gaming X istället men samma modell, herregud vilken skillnad.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • Schiit stack

Permalänk
Medlem

Räknas kringutrustning?

Köpte en mus från Creative för många år sedan. Hette Fatal1ty efter Quake spelaren. Trodde verkligen den musen skulle vara bra men den var till och med sämre än kul-musen som följde med Compaqen som föräldrarna hade. Formen på den var grotesk och skulle nog passa en utomjording bättre än en människa. Den hade även vikter man kunde justera men dessa glappade inuti musen. Tog man bort alla vikter så var den för lätt och kändes bara sladdrig. Man fick ingen kontroll.

Permalänk
Medlem

Mitt i särklass sämsta köp i hela livet är förmodligen ett köp som många andra anser vara deras bästa köp ironiskt nog. Stod mellan valet av en 10600K och R5 3600 till runt samma pris, valde till mitt sämre omdöme... R5 3600 med B450.

Från dag 1 var det bara problem, grafikkorts drivrutiner kraschar i idle. Mitt 2070 Super var tvunget att ligga kvar i 3D clock states vilket ledde till att den semipassiva driften inte fungerade då kortet låg på 57-60C vid surfande med fläktarna av, och fläktarna kickar igång aggressivt runt 56C. Så fick fixa en custom fläktkurva där fläktarna gick i 31% hastighet som lägst, för det var lägsta dem kunde spinna i. Vid tiden testade jag även ett 2080 Super, 5700XT, RX580, GTX 980Ti, Vega56, alla på sina egna Windows 10 installationer. Och samtliga kraschade i idle. Ett extremt vanligt problem som väldigt många led av med Ryzen plattformen.

Det tog AMD ca 10 månader efter mitt inköp att fixa buggarna de orsakat i sin AGESA kod och grafikkort kunde äntligen ligga i idle.

Eller så hade jag kunnat köpa ett 10600K bygge till samma prislapp med samma prestanda som garanterat inte har buggar i mikrokoden pga artificiella PCI-E 4.0 spärrar på kompatibel hårdvara som AMD tvingar på moderkortstillverkare för att segmentera marknaden.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det här gäller riktigt men...
Köpte ett Sapphire Radeon RX 5700 XT Nitro+ för de facila priset av 5000 kronor.
Det var lite struligt i början, men med nyare drivrutiner så var det bra fart.

Ett drygt halvår senare så skulle nVidia släppa sitt 3080, ryktena sa dessutom att det skulle lösa mänsklighetens alla allvarliga problem och dessutom kunna koka kaffe. Bäst att sälja mitt Nitro+ medans jag fick något alls för det.
3 000 kronor tillbaka på kontot och sådär i efterhand så är det näst intill omöjligt att hitta ett vettigt grafikkort i lager...

Så egentligen var det mest något jag ångrade att jag sålde.

Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Medlem

Denna är tuff att erkänna, finns väl massor men just nu tänker jag på Net Yaroze. Jäkla meck, snorsegt, kanske gav den 20 timmar innan den hamnade i kartong. Nu vet jag inte ens var den är. Hittade lite manualer häromdagen. Misstänker att den slängdes efter råttinvasionen i källaren.

Permalänk
Medlem

Rtx 3070 istället för 3080 vid launch. Skillnaden i pris vid launch var endast 1500kr och nästa kort som nvidia släpper kommer inte ut föränn 2022.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Får nog bli antingen en usb-hubb från Kina som förvisso var billig men samtidigt extremt temperamentsfull. Efter att ha väntat på den i flera veckor slutade jag använda den efter några timmar.

Eller också mitt ljudkort från Trust som jag köpte runt år 2000. Sparade några hundralappar gentemot exempelvis ett Sound Blaster men när jag lagt typ tre kvällar på att få igång skiten så var det bara att inse att många billiga prylar kan vara de dyraste.

Dyrare prylar är det sällan några bekymmer med, vilket förmodligen är skälet till att jag idag hellre köper gårdagens high-end än dagens budgetprylar.

Permalänk
Medlem

Ett 2080 som jag var tvungen att köpa för mitt 980 gick sönder. Hade inte alls planerat att byta den generationen.
Tror jag gav typ 9000 kr för det.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Intel cpu och razer, samt gaming lurar ( beyerdynamic med helt ok dac slår allt )

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Kan tillägga att om man räknar med köp som man returnerat så va kanske bland det sämsta jag köpt en "LED"-TV från Samsung, runt 2010 va det nog. Verkade superbra när jag såg den i butik, åkte hem med den och skulle kolla på streamad film och testa att spela Monster Hunter Tri på Wii. Det va apfult. Minns att jag tittade på en scen från Helm's Deep-striden i LotR, och det va bara en sörja, en smet som kladdades över skärmen.

Bytte ut den mot en Panasonic Plasma som såg mycket, mycket bättre ut. Jag fick förklaringen att Samsung-TVn hade riktigt dåligt chip för uppskalning. Men jag köpte den på Elgiganten så det va bara lämna tillbaka och fick tillbaka alla pengarna utan några krusiduller.

Permalänk
Medlem

IBM Deathstar. Gånger tre.

Permalänk
Medlem

Asus ROG Phone 3.
Sämre skärmpanel får man leta efter.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

AMD Radeon 280X. Fan vad mycket problem jag fick, aldrig mer grafikkort därifrån.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

Asus hd 5850 referens, nu har jag inte jämfört med andra referenskort av samma modell men shit... sambon trodde jag hade börjat dammsuga lägenheten. Fick istället förklara: "nej, jag spelar lite mass effect 2 bara".

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Fractal designs minsta fläkt för att kyla min Samsung 960 m.2 ssd.. Lät som fan och gjorde absolut ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Måste nog vara min corsair hydro h60 2018 det är völl en helt okej prossecor kulare för min ryzen 5 3600 men det är knappast tyst och ganska irriterande att man inte kan ha någon annan färg en vitt. Dessutom så kunde jag ha fått en väldigt bra luft kylare för samma pris.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoboKopp:

Nu är jag lite nyfiken, det fanns flera atari och en del kompisar på den tiden hade,
Vad för fel fanns det med det? Vill minnas jag på den tiden var imponerad av alla olika produkter som atari, c64/miga, nintendo, sega master osv.

Kompatibeliteten var väl inte så bra om jag minns fel. Skärmen var 14" och kändes som den inte var så bra. Fick ont i huvudet av att sitta framför den. Ataris monochroma skärm på 12" var däremot bra men väldigt liten

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jag har nog aldrig gjort något riktigt dåligt komponentköp. Lite ångrade jag i tiderna att jag köpte en Haswell i5 istället för i7. 4770K höll sig ändå rätt länge i jämförelse med 4460 som jag köpte.

Sen så skulle det väl va ett par rätt dyra, trådlösa Philips-hörlurar runt år 2006. De var riktigt sköna på, och har grymt ljud... Men batteriet höll i kanske 45 minuter. Laddning tog sen ett par timmar, och man kunde inte köra sladd. De passade inte riktigt bra när man raidade Molten Core i 4 timmar per kväll.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Sämsta måste ha varit ett HIS Radeon HD3850 AGP8x.'
Upgraderingen var helt meningslöst, då jag insåg rätt snabbt att AGP gränsnittet flaskade, och fick upgradera systemet till PCI-Express med nytt grafikkort efter bara ett par månader. >.<

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Hade en i5 2500k, köpte en FX-8320 och trodde jag gjorde en slug uppgradering

Permalänk
Medlem

En handkontroll av absolut billigast sort till PCn. Aldrig varit road av att spela med handkontroll på analog-jojjar, så jag hade ingen, och tänkte att jag borde ge det ett försök. Det var i samband med nåt retrospel som jag tänkte att det skulle passa. Tyvärr minns jag inte namnet, bara att den var billig och såg ut som alla andra: två analoga jojjar, bumpers+triggers och knappar. Kan väl inte vara så stor skillnad? Det var det. Driftade absolut hela tiden, glappade i D-padden, nån annan knapp fastnade ibland. Den åkte ut genom fönstret till förmån för en vanlig Xbox 360-kontroller, så gör precis vad den skall och inte mer, 10 år senare.

Hederspris till en Samsung HDD som fungerade utmärkt 99.5% av tiden tills den plötsligt bestämde sig för att dö, varpå Windows totalfrös trots att det inte var bootdisken. Enda sättet att få tillbaka den var att öppna burken och flytta den till en ny SATA-port. Detta hände med ungefär ett års mellanrum, och det aldrig att gå tillbaka till en port man haft tidigare. Till slut fick jag slänga ut skiten för att jag inte hade fler SATA-portar lediga.

(Och nej, det var inte kabeln - jag bytte den också, flera gånger).

Visa signatur

5900X | 6700XT