Helgsnack: Vilket är ditt sämsta komponentköp?

Permalänk
Medlem

Atari TT (räknar hela datorn som en kompnent) Betalsde 27000 kr för skiten på den tiden. Hade kunnat haft en bra speldator idag om jag inte slängt pengarna i sjön som jag gjorde

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Celeron 300, alltså inte 300A. Slutade med att jag rätt snabbt med hjälp av en kamrat hittade en beg 300A som sedan överklockades.

Permalänk
Medlem

9GB 10krpm SCSI disk för 5000 Kr.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

2st AMD Radeon HD6950 i Crossfire tillsammans med en AMD FX-8150.

Annars kommer jag tyvärr inte på något. Lägger med väldigt mycket tid på research innan jag köper något.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Ett 3060 för 5700 kr. När jag för ett år sen kunde ha köpt ett 2060 super för 3900 nytt!

Permalänk
Medlem

Ett Hercules Geforce 2 MX. Hade läst mycket och noga om det. Hur bra det det gick att överklocka.
Minsta lilla MHz på minnena över så blev det vita artefakter på hela skärmen. Det var surt för i grundutförande var det inte värt pengarna. Brorsan köpte ett Geforce 2 med full krets och blev väldigt nöjd. Han kan dra åt fanders

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Nintendo Wii, innan gyro kom.

Permalänk
Medlem

Gigabyte P35 :'( Dyr, medelmåttlig prestanda, högljudd fläkt, brännhet, sämst 3K skärm men den är tunn. har aldrig kunnat tänka sälja den vidare då jag inte önskar någon samma besvikelse jag upplevt.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte Aorus Master 6800xt - Gigabyte B550 Aorus Pro-P - 64Gb@3600Mhz - 980 PRO, 970 EVO 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av danwi:

Celeron 300, alltså inte 300A. Slutade med att jag rätt snabbt med hjälp av en kamrat hittade en beg 300A som sedan överklockades.

Hade en sån som man överklockade till ca 400mhz, men var inte riktigt nöjd.. Minns inte vad för grafikkort man hade då.
Det gick sakta och funderade på om inte man borde ha köpt amd eller intel p2 nåt Häh

Visa signatur

Be quiet! Pure Base 500dx | Seasonic FOCUS GX 750W | TUF Gaming b550-Plus Wifi | Rysarn 5800x | Dark rock 4 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Rx Vega 56 Nitro+ | Kioxia Exceria Plus 500GB/Kingston A2000 500GB | AOC C27G1 144hz |

Permalänk
Medlem

Har inte köpt någon komponent jag ångrat vad jag kommer ihåg, kan ju ha köpt något och skickat tillbaka för den höll inte kvalitén som jag vill ha eller att den inte passade, t.ex. så fick jag skicka tillbaka Meshify C då passform var usel.

Den här produkten ångrade jag efter 5 minuter att jag köpte, var ung och dum:

EDIT: KOM PÅ EN SAK JAG KÖPTE SOM SÖG!!!

När SSDer va relativt nya, typ Intel X25 tiden så köpte jag och ett par kompisar varsin 30GB ADATA SSD på rea för 699ish styck vilket var relativt bra pris på den tiden, problemet var att de va långsammare än en vanliga HDD och alla utom 1 gick sönder inom 1 år.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OSkar000:

Ett ständigt aktuellt och irriterande problem.

Se även denna tråd för att få utlopp för ilska och frustration över feldesignade vitvaror.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1603060-vitvaror-med-k...

Vackert! Du är år före mig här

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ett Gigabyte GTS 250 med Zalmankylare.
Gött tänkte man, kommer att vara tyst, Zalman = Tyst på den tiden.

Men icke, då Gigabyte tyckte i all sin visdom att ett kort med en sådan påkostad kylare, måste ju vara riktat mot överklockare. Vilket gjorde att de tog bort alla möjligheter till fläktstyrning, för självklart så skall man ju jaga vartenda Hz i alla lägen, vilket gjorde att den väsnades nått kopiöst...

Permalänk
Medlem

Fick semesterersättning och köpte en elcykel för typ 24 tusen.
Sålde den inom en vecka för typ 18.

Sämsta köpet jag någonsin gjort xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Får nog också säga en hel dator. Köpte en såndär lappower eller vad de nu hette.

"Varför ska försäljaren på Lap Power blåsa mig, och Windows varje timma låsa sig?"

Permalänk
Medlem

TV, har inte slagit på den på ett antal år men står fortfarande framme av någon anledning. Yamaha HS5, "studiomonitorer", junk. HTC nånting mobil med utfällbart tangentbord. Qnap NAS.

På flipsidan: msi 32" skärm, silentwings fläktar, gtx1080, thermalright kylare, iphone x, bose qc35. Bäst av allt, något så enkelt som audio pro t5.

Permalänk
Medlem

Köpte ett ljudkort (pci-express) från Asus. Vad onödigt. Exakt samma ljud och volym som moderkortets

Permalänk
99:e percentilen

Blir nog ändå HAF Xvarför?! Som förmildrande omständighet får dock nämnas att jag "bara" var 16 17 år.

16 → 17
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Nintendo switch.

Dålig prestanda, dålig fps, inga lockande single player spel. Tycker inte bärbar/stationära idén är så bra i verkligheten.

Permalänk
Medlem

Ingen stor grej, men köpte en sån där Atom + 32GB EMMC platta med Windows 8. Ingen höjdare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Atari TT (räknar hela datorn som en kompnent) Betalsde 27000 kr för skiten på den tiden. Hade kunnat haft en bra speldator idag om jag inte slängt pengarna i sjön som jag gjorde

Nu är jag lite nyfiken, det fanns flera atari och en del kompisar på den tiden hade,
Vad för fel fanns det med det? Vill minnas jag på den tiden var imponerad av alla olika produkter som atari, c64/miga, nintendo, sega master osv.

Visa signatur

Be quiet! Pure Base 500dx | Seasonic FOCUS GX 750W | TUF Gaming b550-Plus Wifi | Rysarn 5800x | Dark rock 4 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Rx Vega 56 Nitro+ | Kioxia Exceria Plus 500GB/Kingston A2000 500GB | AOC C27G1 144hz |

Permalänk
Medlem

Måste vara andra gången jag köpte headset från Logitech för att mitt första gick sönder. Detta var runt 2006 och jag hade bara fått för mig att det var Logitech man skulle ha. Men de satt alldeles för hårt och ljudet var kass. Minns inte ens modell men önskar i efterhand att jag hade vågat kolla andra märken i prisklassen.

Sen minns jag också någon fjärrkontroll från Trust man kunde styre mediaspelare med. Gjorde säkert vad den skulle men blev ändå bara liggandes. Så det var inte heller så lyckat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Xbox series X Ja jag borde sälja den...

Permalänk
Medlem

Köpte Astro A50 med löfte om en superbra mick, ingen polare hörde skillnad och jag kände aldrig att jag blev kär i det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Roccat Valo Gaming Keyboard, sämre TGB får man leta efter. Bak belysningen tjöst som en stucken gris så den gick inte att använda. Tangenterna nöttes så snabbt att efter någon månad så var wasd barskrapade. Har bojkottat Roccat efter det.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

"Varför ska försäljaren på Lap Power blåsa mig, och Windows varje timma låsa sig?"
https://www.youtube.com/watch?v=PfioTwxLvHw

Bra skit!!

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Kom på en till. Köpte en av de första HD-upplösta bakprojektionsapparaterna.
35 tusen kronor (jag tjänade typ 12,5k i månaden på den tiden) och saknade HDCP....

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Några jag spontant kommer att tänka på:

  • AMD K6-2

Processorn som fick mig att omvärdera AMD.

  • Hårddiskar från Conner Peripherals

Aldrig blivit av med så mycket data så många gånger i rad med nya hårddiskar.

  • Corsair AX750/AX760

Dyra s.k. "premium-nätdelar" med halvtaskigt budgetinnehåll.

  • Logitech G19s

Löjligt jävla dyrt rubberdome-tangentbord med egen färgskärm som krävde extern nätdel och gick sönder extremt fort genom att olika sektioner av tangentbordet slumpmässigt slutade fungera strax efter garantitidens slut.

Permalänk
Medlem

Vad kul! Jag tänkte senast förra veckan att jag skulle starta en liknande tråd, roligt!

Anledningen till det var att jag städade lite och hittade rester från en av mina första helt egenbyggda datorer.

Bakgrund: Jag hade fått för mig att jag skulle köra customloop. Jag menar, ska man börja bygga egen dator så ska man börja riktigt, eller hur?

Hur som helst så slutade det med crossfire HD6850 och en 2500K i ett mATX-moderkort med chipset som inte stödjer överklockning.
Snabba minnen som moderkortet inte heller hade stöd för tillsammans med hissnande 64GB SSD inhandlades också, mer än så kan man ju aldrig behöva?

Att vattenkyla HD6850 innebär att man betalar lika mycket eller mer för blocken än för korten men alla har vi varit nya och haft skeva prioriteringar ibland, vattenkylning skulle det vara. Punkt. Moderkortsmodellen hade naturligtvis inga färdiga block så där fick det bli generiskt block för chipset som jag tänkte säkert blir tokvarmt trots att jag inte kan överklocka med det här low-end kortet. Det hade jag ju ingen aning om då. Alla block hade olika material och finish, inget var estetiskt genomgående.

Kronan på verket blir nog att jag tar mitt bugdet mATX-moderkort och skruvar in det i mitt nya, fina, tunga och otroligt överdimensionerade Obsidian 800D... Slangdragning var ju en barnlek när jag hade för stora kläder egentligen.

Radiatorn var en sån där dubbel historia med 120mm på ena sidan och 140mm på andra sidan så fläktarna passade ju inte, men det är inget som lite buntband inte kan lösa! Jag pusslar ihop allt med tejp, buntband och tuggummi.

Där står jag flera timmar senare med svetten rinnande från pannan och begrundar min skapelse, inga läckor!
HUR STOLT OCH NÖJD SOM HELST.

Inte en enda komponent förutom CPU hade jag haft kvar om jag fått göra om bygget, i princip allt var oproportionellt och det fanns ingen som helst tanke, mer än vattenkylning då. Den var jag på det klara med att så skulle det vara.

Kontentan är att mina sämsta komponentköp nog är de köpen jag där och då varit mest nöjd med, otroligt nog.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem

En av de billigare 980Ti korten, det var helt okej fram tills det dog och luktade bränd elektronik sen var det dött. Var inom garanti så fick ett nytt men samma sak hände med nästa kort efter några månader till, läste upp lite om just den modellen och verkade som det var några specifika komponenter som var shit och dog extremt ofta. Andra gången det dog var efter garanti med så då var det bara kasta skiten.

Aldrig Inno3D igen kan jag säga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Det jag kan komma på så här på rak arm är förmodligen Boxee Box. Den hade enorm potential då hårdvaran var mer en kapabel att spela allt man matade in, men mjukvaran var förfärligt dålig. Man kunde få en någorlunda bra upplevelse genom att flasha in Boxee+, men det var inte perfekt och inget jag tycker att man ska behöva göra.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi