Permalänk
Medlem

Ja, det finns ett sololäge där du inte kan spela med andra.

Absolut inte enbart dogfighting! Det finns väl i princip tre olika saker man kan ägna sig åt. Strid, handel/mineralbrytning och utforskning. Sedan återstår det att se vad den stundande expansionen innehåller, men förmodligen bygger den vidare på dessa tre aspekter på olika vis.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

2021 är kanske året man startar med Elite Dangerous. Nyfiken på vad det är för lir nu om det enbart är dogfighting? Har en episk back log så jag har spenderat sista veckorna med No Man Sky. Det jag är mest rädd för är att bli påtvingad en massa rymdstrider med erfarna elite spelare så man måste börja om konstant

Går det köra enbart mot AI?

Ja. Jag spelar exklusivt i "Solo mode". Då är det bara en mot PvE, men du kan fortfarande bli interdictad av NPC's som vill åt din cargo eller av andra orsaker.

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Frontier ger en uppdatering om kommande expansionen Odyssey. Kommer inte att vara möjligt gå runt inne i skeppet till att börja med.
Men de kommer supporta gamla nivån på VR även i Odyssey. Så när man är i skepp eller fordon fungerar VR som tidigare, men när man går ut till fots får man en projicerad skärm istället och kan ta av sig headsetet om man vill köra på monitor. De anser att de inte vill supporta VR till fots innan de är nöjda med kvaliten på upplevelsen, kan komma i en senare uppdatering längre fram.

https://forums.frontier.co.uk/threads/odyssey-update-on-vr-an...

Permalänk
Medlem

Hoppas de inte får för sig att de måste utveckla teleport eller något för VR till fots och det ska va någon slags inte spy i hjälmen de tycker de måste fixa. Hoppas det inte känns så torrt efter No Man Sky bara.

Det är dock inte favoriten. Solus Project var betydligt mäktigare. Men det mäktigaste var när man besökte LV-426 i Alien Isolation och de var ändå skit vorpx... Man grät i hjälmen av space explorer lycka så sjukt bra gjort.

Får lust ta tag i The Solus project igen.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Nedanför är senaste Developer Diary för Odyssey med mer video från spelet till fots.

Imorgon torsdag kl 18:00 UTC (blir väl kl 20:00?) kommer de ha en livestream på Twitch.
https://forums.frontier.co.uk/threads/elite-dangerous-odyssey...
https://www.twitch.tv/elitedangerous

Permalänk
Medlem

Gårdagens live stream som diskuterar och svarar på en del frågor om ovanstående dev diary 2. Man får spola fram ett par minuter till den börjar.

En fråga var: Kan man spela Odyssey och aldrig äga ett rymdskepp?
Svaret: Ja, det kan man. Eftersom man kan ta sig runt som passagerare via Apex resebyrå, så kan man spela Odyssey utan rymdskepp.

Summering av denna video i textform för de som har bråttom
https://www.reddit.com/r/EliteDangerous/comments/j3j2vw/dev_d...

Permalänk

Hade det på livestreamen och lyssnade litegrann men det är lite påfrestande att lyssna på Stephen Benedetti i längden
Men det ska helt klart bli kul med en sån stor uppdatering.
Förhoppningsvis har man fått tag i ett 3080 tills dess.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem

Jag köpte spelet för ett par dagar sedan och har hunnit lira ett par timmar.

För att komma igång körde jag ett gäng Encrypted Data salvage och Data Courier uppdrag. Det blev många hopp fram och tillbaka mellan Dromi (där jag startade) och Matet.

Det tipsades i tråden om att Resource Extraction sites skulle vara bra för att börja fightas och få lite pengar. Efter någon halvtimme hade jag skjutit ned flera skepp (med lite hjälp från fyra Authority Vessels) och tjänade in runt 250k. En jäkla massa pengar jämfört med uppdragen som gav 20k styck.

Nu har jag köpt en Viper MK III, bytt några moduler från E till D utan att helt förstå skillnaden, samt köpt till två vapen som saknades. Nästa runda hoppas jag kunna fightas en hel del mer och tjäna ännu bättre.

Mitt kortsiktiga mål är ett att spara ihop till exploration skepp, antagligen Diamondback Explorer utifrån vad jag läst hittills. Sedan (när jag får lämna det skyddade området) funderar jag på att köra delar av Road to Riches som rekommenderats tidigare i tråden.

Kommer Diamondback Explorer fungera bra för Road to Riches?

Bör jag tänker på något mer än fuelscoop (jag måste lära mig hur det funkar) och en detailed surface scanner för att det ska bli bra?

Visa signatur

Star Citizen referral: STAR-5K66-JDZB

CM NR200P, ASUS ROG STRIX B660-I GAMING WIFI, Fury Beast DDR5 4800MHz 2x16GB, i5-12600K + Scythe Fuma 2, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL OC, WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 - 2TB+1TB

Permalänk
Medlem

@thirdace För road to riches fungerar många skepp bra, man behöver inte en Diamondback. Med ett billigare skepp kan man börja med den snabbare, men man får göra lite fler hopp. En Cobra MKIII kan man få upp i cirka 28ly range utan enginering eller guardian fsd booster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thirdace:

Mitt kortsiktiga mål är ett att spara ihop till exploration skepp, antagligen Diamondback Explorer utifrån vad jag läst hittills. Sedan (när jag får lämna det skyddade området) funderar jag på att köra delar av Road to Riches som rekommenderats tidigare i tråden.

Kommer Diamondback Explorer fungera bra för Road to Riches?

Bör jag tänker på något mer än fuelscoop (jag måste lära mig hur det funkar) och en detailed surface scanner för att det ska bli bra?

Nu var det ett tag sen jag spelade, men mitt första skepp för exploration var en Hauler. Tack vare den låga vikten får den bra jump-range trots sin lilla FSD (vilket gör den billig att kitta). Den är dock extra känslig just för extra vikt.

Tror jag körde med något i stil med denna (kanske 2A Powerplant för lite högre pris/vikt men går lite svalare))
https://coriolis.io/outfit/hauler?code=A0p3t3F0l3d3s3f2---2u2...
Riktigt mycket exploration-glädje för små pengar med det.

DBE/ASP-e kostar runt 10-15 MCr för en hyfsad explorer-build och just DBE, som är "skönast" av de två att köra, lider av att den inte rymmer så stor scoop (vilket är lite segt vid långa rundor).

Permalänk
Medlem

@Fulci
@mudde

Tack för förslagen
Det ser ut som att Hauler blir betydligt billigare så jag börjar nog med den för min första utflykt.

Jag har missat lite hur dyrt det är med alla moduler, så Diamondback var nog inte riktigt ett alternativ inser jag.

Visa signatur

Star Citizen referral: STAR-5K66-JDZB

CM NR200P, ASUS ROG STRIX B660-I GAMING WIFI, Fury Beast DDR5 4800MHz 2x16GB, i5-12600K + Scythe Fuma 2, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL OC, WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 - 2TB+1TB

Permalänk
Medlem

För att maximera jump range skalar man ner alla moduler så mycket man kan förutom FSD, mindre vikt ger längre hopprange. På Coriolis sajten kan man först tömma Optional Internal och Hardpoints på menyn med tre streck. Sen på Core Internals finns det en "Maximise jump range" som gör just detta. Sen lägger man på de moduler i Optional som man vill ha. Går man över Power Draw är det bara att öka Power Plant så lite som behövs (fokus på låg vikt).

Permalänk
Medlem

Är det någon som har problem med den senaste uppateringen?

Sedan i tisdags, med den senaste uppdateringen, så kommer jag inte längre än filsynkning och sedan timar uppdateringen ut och stannar.

Har provat att installera om allt, tömt cachen m.m. Inget verkar hjälpa, launcher version 0465680.

Tipps mottages tacksamt!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Är det någon som har problem med den senaste uppateringen?

Sedan i tisdags, med den senaste uppdateringen, så kommer jag inte längre än filsynkning och sedan timar uppdateringen ut och stannar.

Har provat att installera om allt, tömt cachen m.m. Inget verkar hjälpa, launcher version 0465680.

Tipps mottages tacksamt!

Blir du också kickad med ojämna mellanrum och någon färgad orm som felmeddelande?

Jag trodde mina problem berodde på en svajjig lina (hände i närheten av att Internet gick ner här pga underhåll), men det kanske är något annat också?

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirayatail:

Blir du också kickad med ojämna mellanrum och någon färgad orm som felmeddelande?

Jag trodde mina problem berodde på en svajjig lina (hände i närheten av att Internet gick ner här pga underhåll), men det kanske är något annat också?

Färgad orm?

Nej jag konverterade till STEAM och löste det den vägen...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Färgad orm?

Nej jag konverterade till STEAM och löste det den vägen...

Mhm! Jag fick tre olika, minns inte exakta kombinationerna men typ

"Blue Mamba"
"Mauve Adder"
"Orange Cobra"

eller nåt sånt.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Har någon benchat 3080 med detta? Räcker 10 gig ram för 4k headset?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Nästa vecka blir Elite Dangerous (inklusive Horizons expansionen) gratis på Epic Store. Det vill säga från 19 november.
https://www.epicgames.com/store/en-US/free-games

Permalänk
Medlem

Några tips till en nybörjare? Har inte hunnit plöjja tråden än.
Passade på att hugga spelet genom Epic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Några tips till en nybörjare? Har inte hunnit plöjja tråden än.
Passade på att hugga spelet genom Epic.

Viktigt: glöm inte att om skeppet förstörs förlorar man all cargo och exploration data. Så kallat "material" för annat bruk, t.ex. enginering går inte förlorad.

Om du vill köra multiplayer utan risk i början håll dig i startområdet. Systemen som räknas som startområde syns med en ikon på Galaxy Map. Sen är spelet så stort att det är låg risk att stöta på gankers ändå. De håller mest till i populära system. Du kan alltid köra sololäget också, men i båda riskerar du att stöta på npc pirater som gör interdiction (fångar upp skeppet i supercruise och drar in det i combat). De flesta sådana kan man fly ifrån genom att köra full fart åt ett håll och boosta så ofta det går och så fort FSD (frame shift drive) är tillgänglig hoppa till ett annat system tillfälligt. Att gå upp i supercruise i samma system innebär att man riskerar ny interdiction, och det går inte att göra om fiendeskeppet är för nära. Hoppa till annat system går alltid även om de är nära.

Vill du tjäna pengar snabbt i början kan du göra ett litet enkelt exploration-skepp, som har hyfsat hög jump range. Sen kan man via en sajt kallad "road to riches" generera en väg att hoppa till system som ger mycket pengar att skanna (utforskning). På det sättet kan man relativt snabbt och enkelt redan från början skaffa mångmiljoner i credits. Det ger inte mest pengar per tid, men är relativt enkelt att göra i redan från start. De mest inkomstbringande sakerna kräver lite större skepp och dyrare utrustning, så det är för lite senare.

Road to riches. Start och slutsystem kan vara samma om du vill göra en rundtur men sluta på samma ställe. Bestäm bara hur många system du vill använda. Range är din max hopprange, sätt alltid lite lägre för att hålla dig inom gränsen.
https://www.spansh.co.uk/riches
Videoguide
https://www.youtube.com/watch?v=X99wx9wmi6w

Permalänk
Medlem

Andra spelarare/gankers som vill döda dig är svårt fly från i början för de förstör ditt skepp jättesnabbt (kör solo för att undvika andra spelare). NPC pirater går nästan alltid att fly från, du ska inte bli interdictad av starka npc i början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Några tips till en nybörjare? Har inte hunnit plöjja tråden än.
Passade på att hugga spelet genom Epic.

Kör igenom tutorials så du blir lite bekväm med att landa och lyfta samt med lite stridade.

Sen prova lite olika saker i spelet.
Det mesta kan göras med de billigare skeppen så vänta lite med grindande efter space-$$$ tills du kommit in i spelet.

https://coriolis.io/ är bra om du vill planera lite skeppsbyggande.

Gillar du combat så fyll dina vapenslots (gärna minst ett vapen på gimbal) och skaffa en bättre power distributer så kan du åka till en Resource Extraction Site (inte en märkt [Hazardous]). Där är det bara att skanna jämnstora skepp efter "wanted" och skjuta ner dom. Undvik dock skepp som är med i en wing och såna som är mycket "större"/dyrare än ditt eget skepp.
Du kan även ta hjälp av security genom att följa dem och scanna skeppen de attackerar för att sen hjälpa dem skjuta er dom. Undvik dock att träffa andra ä ditt mål.

Edit: Och se till att alltid ha tillräckligt med cash för att täcka dina försäkringskostnader ett par gånger om.

Permalänk
Medlem

@mudde @fulci Tack för bra tips! Har kört lite exploration och det har rasslat in 5mil.
Det gick betydligt mycket snabbare än att sälja varor för 2k per ton blandat med att misslyckas med att jaga banditer.

Nästa mål blir nog att handla ett skepp som är lite bättre på att panga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

@mudde @fulci Tack för bra tips! Har kört lite exploration och det har rasslat in 5mil.
Det gick betydligt mycket snabbare än att sälja varor för 2k per ton blandat med att misslyckas med att jaga banditer.

Nästa mål blir nog att handla ett skepp som är lite bättre på att panga.

Angående det att tjäna pengar jobbar de på att göra ett stort balanspass. Just nu så är mining (nästan alltid utan risk) det som drar in mest pengar. Medans combat (lite riskfull på högre nivå) drar in extremt lite i jämförelse.

https://forums.frontier.co.uk/threads/game-balancing.558895/#...

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

@mudde @fulci Tack för bra tips! Har kört lite exploration och det har rasslat in 5mil.
Det gick betydligt mycket snabbare än att sälja varor för 2k per ton blandat med att misslyckas med att jaga banditer.

Nästa mål blir nog att handla ett skepp som är lite bättre på att panga.

Finns många roliga skepp som duger till en del pangande för rimlig budget. T.ex. är DBS eller valfri Viper eller Cobra-modell billiga, lättstyrda/smidiga och har lagom med hardpoints och ok PD för att enkelt skjuta ner andra små skepp.
Vulture är kanske det billigaste som kan användas för att försöka ge sig på de stora skeppen (pythons och anacondor), men där kostar en ok instegsbuild från kanske 7 MCr eller däröver.
Kom ihåg bara att uppgradera PD då den ger stor nytta för ganska liten kostnad.

Hur som helst så var nog DBS det skeppet jag hade mest skoj med tills jag några uppgraderingar senare skaffade och lärde mig använda FGS. Vulture är effektiv men jag saknade känslan och ljudet som fler hardpoints kan ge

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av henkiii:

Några tips till en nybörjare? Har inte hunnit plöjja tråden än.
Passade på att hugga spelet genom Epic.

Finns oändligt många tips man kan ge ;).

Jag kan börja i ett av många hörn.

Skeppsmodulerna.
De har siffror och bokstäver.
Exempelvis thrusters 4E eller 3A.
Siffrorna anger väl typ storleken. En 5-motor ger mer kraft och väger mer än en 4-motor. Och kostar mer ;).
För skepp där man vill få ner vikten kan det ibland vara lämpligt att köpa 3-motor fast att man har plats med en 4-motor. Exempelvis. Men det gäller väl kanske främst då för explorer builds där man vill maximera jump range mellan system.

Bokstaven indikerar hur "bra" enheten är. En 3E-motor är klenare på alla sätt än en 3A-motor. A-modellen är såklart en hel del dyrare.
Men det är inte bara så att E är sämst och A är bäst.
D-moduler är lättviktsvarianter. Väger mindre - och har väl lite lättare att gå sönder. Generellt.
C är bättre än E iaf.
B är tungviktsmoduler. De väger mer vilket sänker jumprange, maxhastighet och hur bra man svänger. Men det kan det vara värt ibland. För de är i övrigt bra moduler till ett mer överkomligt pris.
A - moduler. Best in class. Men också väldans dyra.

Det kan även vara så att en 3A-motor är bättre än en 4E-motor (kanske inte för just motorer(?) - still you get the point).
Man får ner vikten, och kanske även upp kapacitet. Men återigen - det är dyrt. Vill man bara ha mer motor så är kanske 4C rimligare.

Ja, sedan kan man göra ytterligare uppgraderingar på sina skepp. Engineers kan specialuppgradera de moduler man köpt för bättre stats. Innan var det låst till expansionen horizons - men det ingår väl numer i grundspelet va?
Det där med engineers är ett stort eget kapitel i spelet. Nämner det bara som snabbast ;).

Fuel scoop. Sätt in i alla skepp. Iaf initialt. Att stå utan bränsle ute i ingenstans är bara surt.
Fler bränsletankar är inge roligt heller eftersom det ökar på vikt och gör skeppet klumpigare + shorter jump range.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@mudde Några tips på hur vilka delar man kittar sin DBS med?
Jag kör med mus/tangentbord så att sikta/styra är en... utmaning.
Frågan är om det är lättare med en handkontroll, får kanske damma av den och prova..

Vad betyder PD förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

@mudde Några tips på hur vilka delar man kittar sin DBS med?
Jag kör med mus/tangentbord så att sikta/styra är en... utmaning.
Frågan är om det är lättare med en handkontroll, får kanske damma av den och prova..

Vad betyder PD förresten?

För combat? Ofta blir det att ha största A core compontenterna i slutändan, största vapnen man kan sätta i och starkaste skölden och ett par Shield Boosters (så många man klarar av mot Power Plant). Bättre hull än Lightweight Alloy (detta är ofta väldigt dyrt på stora skepp men små är ok). För vapen bör ett par Pulse Lasers och en stor Multicannon vara bra start för generell combat. Gimball hjälper till att sikta i en begränsad area runt mitten, men tappar sikte om fienden kör chaff, vilket NPC skepp gör ofta. På ett skepp med väldigt bra manöverbarhet är det lättare sikta med fasta (fixed) vapen. Lasers har ingen ammo och är bra mot sköldar. Multicannon drar ammo och är bra mot armor och skepp utan sköldar. Men brukar också gå bra ösa på med även på sköldar för att få dem gå ner snabbare. En eller två Shield Cell Banks (kom bara ihåg sätta bra hotkey för den funktionen också). Cell banks laddar om dina sköldar, men inte om sköldarna gått ner. De genererar en hel del värme också när man pumpar in dem i sköldarna, samt att de drar en massa energi när de är aktiva (dvs inte avstängda). Istället för Cell Banks kan man proppa i mer reinforcement packages eller annat om sköldarna klarar sig. Sen finns det en massa finlir. Jag är ingen pvp:are så kan inte mycket om pvp strid som är väldigt annorlunda mot npc strid.

Mus och tangentbord fungerar bra för strid, det gäller bara hitta rätt inställing och bli van med alla kontroller. Det tar tyvärr betydligt längre tid än med en handkontroll som har lägre inlärningskurva. Mus har bättre precision för sikte om man kör med fasta vapen.

PD är Power Distributor, en komponent i core på skeppet.

För att maximera effekt man kan ta ut ur skeppt för strid, sätt av all utrustning i skeppet du inte använder i strid som drar power på en högre nivå. Då stängs de av när man deployar vapen. Klassiskt är att t.ex. sätta "Cargo Hatch" på 5, blir det första som stängs av om power draw går över power plant kapaciteten. Vilket en DBS kommer ha problem med då den har en rätt liten power plant.

Du kan också tänka på att Engineering av skeppet ger enormt mycket. Men det är också en väldigt lång grind innan man når toppnivån. Men även de tre första nivåerna som är enklare men trots allt en grind räcker långt för att boosta potentialen på allt i skeppet.

Permalänk
Medlem

@Fulci Ja för strid.
Så typ något sånt här?
https://coriolis.io/outfit/diamondback?code=A1pataFal8das5f42...
Ser lite tajt ut med ström.

Men det är värt att prova på lite engineering även på låg nivå?
Jag har fått en inbjudan från en engineer till Deciat, är på väg dit nu och kika på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

@mudde Några tips på hur vilka delar man kittar sin DBS med?
Jag kör med mus/tangentbord så att sikta/styra är en... utmaning.
Frågan är om det är lättare med en handkontroll, får kanske damma av den och prova..

Vad betyder PD förresten?

Skrivet av henkiii:

@Fulci Ja för strid.
Så typ något sånt här?
https://coriolis.io/outfit/diamondback?code=A1pataFal8das5f42...
Ser lite tajt ut med ström.

Men det är värt att prova på lite engineering även på låg nivå?
Jag har fått en inbjudan från en engineer till Deciat, är på väg dit nu och kika på det.

@Fulci har redan gett bra svar, men jag kan väl komma med lite egen input från mycket NPC-pangande och bara ytterst lite PvP.

Satsa på minst C-D-moduler på mindre viktiga system och A-C på viktiga. A-moduler är ofta så pass dyra att det ibland är effektivare att helt enkelt köpa ett "bättre" skepp med C-D-moduler. En Vulture för 8MCr är effektivare än en DBS för samma summa vid bounty hunting.

Det är när man kommer högre upp där solklara uppgraderingar antingen saknas eller är mycket dyrare som A-modulerna blir mer intressanta. Detsamma gäller då man har Cr nog för stora skepp och vill bygga en liten fighter för skojs skull. I början är de ofta inte prisvärda då man som sagt lika gärna köper bättre skepp direkt.

Power Distributern är mycket billigare än många andra moduler och gör stor skillnad i strid, så där är ofta A motiverat.

Kört med HOTAS och innan dess bara med sticka så vet inte hur det är med mus eller handkontroll. Där får du prova om du är bekväm med fixed eller gimbal. Själv gillar jag kombinationen 2 små lasrar på gimbal (oftast pulse men ibland om inte PD tillåter så burst eller beam) och två klass 2-fasta kanoner av valfri sort. Multicannon är mest mångsidig och låter bäst, Cannon är bra mot större skepp och frag är bra för smidiga skepp som lyckas kontrollera striden och ligga nära motståndaren. Frag tar snabbast ner hull men kräver mycket av användaren.

Engineering ger bättre skepp men är ganska tidsödande och bounty hunting går bra ett tag utan. Satsa hellre på det när du vet mer vilket skepp och vilka moduler du vill ha och hunnit med att ha roligt i spelet.

Nu är jag lite ringrostig men en build i denna stil gör ett liknande jobb avseende BH för mycket mindre Cr än din:
https://coriolis.io/outfit/diamondback?code=A1pctbFdl8das8f42...