Permalänk
Medlem

En mini FAQ om betan på Beyond Chapter 1 som går live imorgon 25:e januari
https://forums.frontier.co.uk/showthread.php/401470-Elite-Dan...

En ny bild på planeter och Cheiftain som de släppte på Twitter
https://twitter.com/EliteDangerous/status/956189420142714881

Permalänk
Medlem

Betan är släppt nu, men Frontier har lite problem med överbelastning av inloggningsservrarna. Här är patch notes.
https://forums.frontier.co.uk/showthread.php/401680-3-0-Open-...

Permalänk
Medlem

Gissa vad man har för projekt nu i Elite? Jag ska till Sag A i en stock Sidewinder. E-rated core internals med 2A fuel scoop, 3x AFMU och utan vapen.

Jag håller redan på att hoppa mellan första gapet mellan armarna med 9 Ly.

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tachiyon:

Gissa vad man har för projekt nu i Elite? Jag ska till Sag A i en stock Sidewinder. E-rated core internals med 2A fuel scoop, 3x AFMU och utan vapen.

Jag håller redan på att hoppa mellan första gapet mellan armarna med 9 Ly.

Kan du översätta till svenska

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Kan du översätta till svenska

Det är drygt 25 000 ljusår från jorden till Sagittarius A i mitten av galaxen. Att göra den resan i en Sidewinder med 9 ljusårs maximal hoppsträcka gör att det blir mååååånga hopp (runt 2800 på snittet). Lite av en masochistisk resa, men man får se mycket på vägen i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jag har inte ens en discovery scanner. Det väger för mycket. Kommer ändå dra en self-destruct när jag väl har kommit till Sag A

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tachiyon:

Jag har inte ens en discovery scanner. Det väger för mycket. Kommer ändå dra en self-destruct när jag väl har kommit till Sag A

Du får väl skaffa ett dimmhorn att tuta i vid bordet så kan du simulera scannern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Kan du översätta till svenska

Han tänker göra Elites version av att köra till kapstaden - med otrimmad moped. Han har bara med sig verktygslåda (AFMU) och kreditkort för bensin (Fuel Scoop).
Ingen kamera heller för att kunna dokumentera resan och tjäna lite Cr (Discovery Scanner).

Permalänk
Medlem

I betan har man nu två olika skeppsröster (COVAS) att välja på, Verity (standard) och Victor (ny). Frontier har sagt att de samarbetar med HCS för att ge ut fler av dessa i framtiden, gissningsvis då på frontierstore för en viss summa. HCS har gjort massor av separata röstpaket till ED och VoiceAttack sen tidigare.

Här är de två olika skeppsrösterna i nya betan
https://www.youtube.com/watch?v=Jv8YaCxQcS8

Här är kommentaren om kommande röstpaket
https://forums.frontier.co.uk/showthread.php/401255-Content-R...

Permalänk
Skrivet av Buio:

Här är de två olika skeppsrösterna i nya betan
https://www.youtube.com/watch?v=Jv8YaCxQcS8

Jag känner igen den kvinnliga rösten, tror det är från Dr. Who eller Torchwood. Freema Agyeman?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Han tänker göra Elites version av att köra till kapstaden - med otrimmad moped. Han har bara med sig verktygslåda (AFMU) och kreditkort för bensin (Fuel Scoop).
Ingen kamera heller för att kunna dokumentera resan och tjäna lite Cr (Discovery Scanner).

Yes! Dock behöver jag ingen skanner, då jag redan har över 4 miljarder credits.

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Jag känner igen den kvinnliga rösten, tror det är från Dr. Who eller Torchwood. Freema Agyeman?

Hon har en röst "man känner igen", men det är ingen känd person. Hon heter Verity Croft, såg det på HCS.

Permalänk
Lego Master

Så, då har man skaffat E:D på rea. Och redan efter ett par timmar känns det som jag kommer fastna i detta. Men den enda stickan jag har just nu är en Logitech Attack 3 som kanske duger till lite runtknasande i tutorials, men för lite mer engagerat spel vill jag nog ha ett HOTAS-set.

Jag har tidigare haft en Saitkek x36, men det var den gamla seriella varianten och den är dessutom död för länge sen. Men jag gillade den. Så jag har sneglat på x52 pro, eftersom det är en uppföljare som åtminstone ser ok ut iaf i den svarta Logitech-tappningen.

Men sen läser jag en del reviews, och jämför med Thrustmaster T. 16000M FCS som rent tekniskt verkar bättre, men jag gillar inte hur den ser ut, och knapparna på flight sticken ser få och fel ut.

Hjälp? Vad ska man ha till E:D nuförtiden? Jag kommer inte skaffa en Warthog oavsett hur förträfflig den är. Det är för dyrt. Webhallen har x52 för 1399kr på kampanj just nu, så klurar på att knipa en där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Hjälp? Vad ska man ha till E:D nuförtiden? Jag kommer inte skaffa en Warthog oavsett hur förträfflig den är. Det är för dyrt. Webhallen har x52 för 1399kr på kampanj just nu, så klurar på att knipa en där.

De populäraste seten för Elite är nog Thrustmasters.
Billig - Thrustmaster T.Flight HOTAS X
Mellan - Thrustmaster T.16000M FCS Hotas
Dyr - Thrustmaster Hotas Warthog

Sen finns det en del som kör pvp med dual stick, typ 2x T.16000M. Det ger mer manöverkontroll med thrusters på andra stickan.

Det finns en del trådar om olika setups till ED på deras officiella forum här:
https://forums.frontier.co.uk/forumdisplay.php/41-Hardware-am...

Vad som är bäst är svårt att säga, är du osäker börja med en billig T.Flight X och sälj den sen om du vill byta upp dig?

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: Jag och tre polare använder X52 pro och har kört med den sedan Elite var nytt och ingen av oss har haft några problem så köp en och dominera rymden.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Buio:

De populäraste seten för Elite är nog Thrustmasters.
Billig - Thrustmaster T.Flight HOTAS X
Mellan - Thrustmaster T.16000M FCS Hotas
Dyr - Thrustmaster Hotas Warthog

Sen finns det en del som kör pvp med dual stick, typ 2x T.16000M. Det ger mer manöverkontroll med thrusters på andra stickan.

Det finns en del trådar om olika setups till ED på deras officiella forum här:
https://forums.frontier.co.uk/forumdisplay.php/41-Hardware-am...

Vad som är bäst är svårt att säga, är du osäker börja med en billig T.Flight X och sälj den sen om du vill byta upp dig?

Well, damn. Jag som hade hoppats på nåt i stil med "Nej, ta en X52. Den är inte så dålig som dom säger."

Skrivet av SID 6.7:

@Shudnawz: Jag och tre polare använder X52 pro och har kört med den sedan Elite var nytt och ingen av oss har haft några problem så köp en och dominera rymden.

...och där kom den!

X52 beställd till lokala butiken, antar att jag kan hämta den på tisdag eller onsdag. Fett ös. Håller på att traggla "E:D for n00bz" på tuben just nu.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Well, damn. Jag som hade hoppats på nåt i stil med "Nej, ta en X52. Den är inte så dålig som dom säger."

Jag har som enskild person inte erfarenhet av andra stickor än Thrustmaster. Så bäst att inte bara lita på vad jag säger, hehe. Kollar på de dedikerade forumen om du hittar lite mer åsikter. Sen går det ofta att hitta recensioner på Youtube av stickor för just Elite Dangerous,

Logitech köpte Saitek 2016, vet inte om det ändrats något sen dess, eller om de fortsatt köra med samma inrikting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Well, damn. Jag som hade hoppats på nåt i stil med "Nej, ta en X52. Den är inte så dålig som dom säger."

...och där kom den!

X52 beställd till lokala butiken, antar att jag kan hämta den på tisdag eller onsdag. Fett ös. Håller på att traggla "E:D for n00bz" på tuben just nu.

X52 och alla andra f.d. Saitek-joystick har dåligt rykte avseende kvalitetskontroll. För många ex dör inom första året.

Den verkar också stundtals ha vissa problem med precisionen som oftast är klart bättre än på riktiga budgetstickor (som T.Flight HOTAS X) men inte i klass med t.ex. T.16000m.

Har du hyfsad tur med exemplaret är den nog bra, speciellt för reapriset. Den har fler och bättre knappar på stickan är T.16000m och många verkar ändå nöjda med den till rymdsims.

Jag själv kör på T.16000m och kommer nog skaffa Throttlen nästa gång jag återupptar ED. Den har funkat utmärkt ett par år, men saknar lite knappar på stickan (vilket throttlen nog löser).

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Buio:

Jag har som enskild person inte erfarenhet av andra stickor än Thrustmaster. Så bäst att inte bara lita på vad jag säger, hehe. Kollar på de dedikerade forumen om du hittar lite mer åsikter. Sen går det ofta att hitta recensioner på Youtube av stickor för just Elite Dangerous,

Logitech köpte Saitek 2016, vet inte om det ändrats något sen dess, eller om de fortsatt köra med samma inrikting.

Nej, vad jag förstår så kör gamla Saitek-gänget på som tidigare, bara att Logitech verkar ha brandat om grejjorna en aning. Vad jag såg sist så var det tillochmed Saitek-logga på stickorna, även de som bör vara tillverkade efter Logitechs uppköp. Tror inte det är inkorporerat i LGS, utan kör fortfarande Saiteks gamla motsvarighet och drivare. Vilket uppenbarligen är ett problem med USB 3.0 till X52an.

Skrivet av mudde:

X52 och alla andra f.d. Saitek-joystick har dåligt rykte avseende kvalitetskontroll. För många ex dör inom första året.

Den verkar också stundtals ha vissa problem med precisionen som oftast är klart bättre än på riktiga budgetstickor (som T.Flight HOTAS X) men inte i klass med t.ex. T.16000m.

Har du hyfsad tur med exemplaret är den nog bra, speciellt för reapriset. Den har fler och bättre knappar på stickan är T.16000m och många verkar ändå nöjda med den till rymdsims.

Jag själv kör på T.16000m och kommer nog skaffa Throttlen nästa gång jag återupptar ED. Den har funkat utmärkt ett par år, men saknar lite knappar på stickan (vilket throttlen nog löser).

Ja, det är väl ungefär det jag hört med, om kvalitetsproblemen. Men jag har som sagt haft Saitek-grejjor tidigare som ändå funkade bra rätt länge. Och Logitechs utbytesprogram brukar vara riktigt schysst om nånting går fel.

Bästa stickan jag haft däremot är en gammal CH F16 Flightstick (den riktigt gamla, med midi-kontakten). Fin som fan var den att spela TIE-Fighter med.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Mångas problem med X52 av vad jag kan läsa mig till verkar vara drivrutinerna, men dom har jag inte behövt använda då Elite har en färdig profil för X52 och allt fungerar så bra som det gör.
Plug and play utan bekymmer sedan 2014.

Sedan vet jag inte om vanliga 52:an är sämre än Pro modellen som vi använder, den är ju mera plastig, Pro har ju metallstag och känns grymt rejäl.

Trots att den fått lite orättvis behandling (när man tittar på tv samtidigt som man flyger och kör in i en station eller sol så har den fått en och annan tillrättavisning...) så tågar den på fläckfritt.

Testade min gamla Logitech Extreme 3D Pro när jag började spela, men den var helt oanvändbar tyckte jag, mjuk och sladdrig.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Jag måste vara den enda som inte står ut med Hotas i Elite. Jag har använt min Xbox Elite controller i snart 2 år.

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk

Något som kan vara värt att nämna är att varken Warthog eller CH-stickorna (så vitt jag vet) har någon twist i styrkryckan.
Hade Warthog haft twist så hade jag åtminstone övervägt den fastän den är jävligt dyr.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Lego Master

@Mr*Gibson:
Känns härligt obalanserat att köpa tillbehör för över 4000kr när jag köpte spelet för typ 60 spänn på rea.
Men är inte tanken att man ska använda Warthog med pedaler för yaw, istället? Twist i stickan är ju en "fattigmanslösning" som riktiga flygplan inte har, väl?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

@Mr*Gibson:
Känns härligt obalanserat att köpa tillbehör för över 4000kr när jag köpte spelet för typ 60 spänn på rea.
Men är inte tanken att man ska använda Warthog med pedaler för yaw, istället? Twist i stickan är ju en "fattigmanslösning" som riktiga flygplan inte har, väl?

Hur riktiga flygplan har vet jag inte riktigt men jag skulle inte vara bekväm att använda pedaler till detta. Dessutom skulle det vara svårt (omöjligt) eftersom jag står upp och spelar ibland.
Och visst, 4 lök är i överkant

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk

Någon som har koll på hur långt tid det brukar ta efter att betan stänger som det går över till live versionen av spelet. Dröjer det veckor eller dagar?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

När man talar om trollen...

Vi diskuterade HOTAS tidigare och Saitek/Logitech. Nu har de annonserat Logitech X56 HOTAS som är liknande den tidigare men förbättrad på flera svaga punkter. Här nedan är presentationer på Reddits HOTAS sub:
https://www.reddit.com/r/hotas/comments/7xxndi/introducing_th...

Citat:

Some issues still persisted, though, and through analysis of forums, online reviews and support tickets we were able to determine that the original X56 can be susceptible to Electrostatic Discharge (ESD). This update to the X56 takes multiple steps to further protect against ESD with the result that it is now in line with Logitech’s standards (and well above standard compliance requirements). This should prevent the axis/button failures that some people have experienced.

There are other improvements, the main points being:

  • An improved manufacturing method for the spring on the twist axis to prevent early wear and improve centering of the twist

  • Tooling updates to further assist with the centering of the twist (plus fit and finish improvements elsewhere)

  • A new wiring harness for the twist axis in the stick and improved soldering process that prevents twist axis failures

  • A new look for the X56 which should make those of you who expressed their dislike for the blue very happy indeed

Här är den på Logitechs sajt. Pris $249
https://www.logitechg.com/en-us/product/x56-space-flight-vr-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Mångas problem med X52 av vad jag kan läsa mig till verkar vara drivrutinerna, men dom har jag inte behövt använda då Elite har en färdig profil för X52 och allt fungerar så bra som det gör.
Plug and play utan bekymmer sedan 2014.

Sedan vet jag inte om vanliga 52:an är sämre än Pro modellen som vi använder, den är ju mera plastig, Pro har ju metallstag och känns grymt rejäl.

Trots att den fått lite orättvis behandling (när man tittar på tv samtidigt som man flyger och kör in i en station eller sol så har den fått en och annan tillrättavisning...) så tågar den på fläckfritt.

Testade min gamla Logitech Extreme 3D Pro när jag började spela, men den var helt oanvändbar tyckte jag, mjuk och sladdrig.

Det första jag fick göra var att öppna upp throttlen och ta bort en komponent så att throttlens motstånd blev symmetriskt från 0 till 100%.
Sen har jag haft problemet att spakens USB glitchar och plötsligt kalibrerar om sig mid flight. Har den kopplad till USB 2 på frontpanelen.
Sen har jag haft problem med att alla knappar inte vill fungera normalt om jag inte lämnar Windows kontrollpanel för spaken öppen. Men det kan vara att jag ställt in det fel på nåt sätt.

Skrivet av Mr*Gibson:

Hur riktiga flygplan har vet jag inte riktigt men jag skulle inte vara bekväm att använda pedaler till detta. Dessutom skulle det vara svårt (omöjligt) eftersom jag står upp och spelar ibland.
Och visst, 4 lök är i överkant

Flygfarkoster använder pedaler för yaw. Ofta är pedalerna kombinerade med tå-bromsar med.

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Skrivet av GTXOla:

Det första jag fick göra var att öppna upp throttlen och ta bort en komponent så att throttlens motstånd blev symmetriskt från 0 till 100%.
Sen har jag haft problemet att spakens USB glitchar och plötsligt kalibrerar om sig mid flight. Har den kopplad till USB 2 på frontpanelen.
Sen har jag haft problem med att alla knappar inte vill fungera normalt om jag inte lämnar Windows kontrollpanel för spaken öppen. Men det kan vara att jag ställt in det fel på nåt sätt.

Flygfarkoster använder pedaler för yaw. Ofta är pedalerna kombinerade med tå-bromsar med.

Den kalibrera sig varje gång du startar den. Om den tappar strömmen när du spelar så startar den kalibreringen men då har du förmodligen inte joysticken rakt varvid kalibreringen blir helt fel. Orsaken till det här är USB energi funktionen i windows. Det händer ofta om du har inställningen "balanserad" i Windows. Det händer mindre ofta om du använder "hög prestanda". Ska gå att stänga av USB spar funktion på något sätt men jag har inte undersökt det. Jag har inte haft något problem sedan jag kopplade in en "powered USB hub".

Prylen man plockar bort gör att man slipper en "hack" vid en viss rörelse på throttlen. Motståndet tror jag man kan ändra på sidan av throttlen (en ratt tror jag. Sitter inte vid den datorn nu).

Magnet mod är också ett bra tips (man tar bort en magnet från varje axel och flyttar den kvarvarande till mitten). Det är ganska enkelt att göra men lite trixit att få det helt rätt dvs att få så lång slag som möjligt och lika max slag åt alla håll. Finns ett prg som heter Joytest2 (tror jag) som underlättar. Det här tar bort deadzone i mitten och ökar därmed precisionen.

Jag kör för övrigt med Logitech drivrutinen. Den fungerar bra under W10 förutom att man inte kan välja default profil (finns ett regedit hack som fixar det).

" alla knappar inte vill fungera normalt om jag inte lämnar Windows kontrollpanel för spaken öppen" är ett känt problem med Saitek drivrutinen. Det har fungerat bra med logitech drivrutinen för mig.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Den kalibrera sig varje gång du startar den. Om den tappar strömmen när du spelar så startar den kalibreringen men då har du förmodligen inte joysticken rakt varvid kalibreringen blir helt fel. Orsaken till det här är USB energi funktionen i windows. Det händer ofta om du har inställningen "balanserad" i Windows. Det händer mindre ofta om du använder "hög prestanda". Ska gå att stänga av USB spar funktion på något sätt men jag har inte undersökt det. Jag har inte haft något problem sedan jag kopplade in en "powered USB hub".

Prylen man plockar bort gör att man slipper en "hack" vid en viss rörelse på throttlen. Motståndet tror jag man kan ändra på sidan av throttlen (en ratt tror jag. Sitter inte vid den datorn nu).

Magnet mod är också ett bra tips (man tar bort en magnet från varje axel och flyttar den kvarvarande till mitten). Det är ganska enkelt att göra men lite trixit att få det helt rätt dvs att få så lång slag som möjligt och lika max slag åt alla håll. Finns ett prg som heter Joytest2 (tror jag) som underlättar. Det här tar bort deadzone i mitten och ökar därmed precisionen.

Jag kör för övrigt med Logitech drivrutinen. Den fungerar bra under W10 förutom att man inte kan välja default profil (finns ett regedit hack som fixar det).

" alla knappar inte vill fungera normalt om jag inte lämnar Windows kontrollpanel för spaken öppen" är ett känt problem med Saitek drivrutinen. Det har fungerat bra med logitech drivrutinen för mig.

Har du nån länk till den drivrutinen?

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Skrivet av GTXOla:

Har du nån länk till den drivrutinen?

Driver:
Programvaran X52 H.O.T.A.S. för rymd/flyg
Drivrutinversion: 8.0.116.0
ST-programversion: 8.0.134.0

http://support.logitech.com/sv_se/product/x52-space-flight-simulator-controller/downloads

Default profile fix:
https://community.logitech.com/s/question/0D55A00006xGbGUSA0/x52pro-how-do-i-set-the-default-startup-profile

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W