Permalänk
Lego Master

Min första AspE i min ägo! Nu är marginalerna knappa, har bara råd med EN omgång självrisk om jag får däng, så nu är det att undvika strid till varje pris!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det nå ungefärlig tidsplan på när senaste tidens stora ändringar kan tänkas rullas ut skarpt?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Finns det nå ungefärlig tidsplan på när senaste tidens stora ändringar kan tänkas rullas ut skarpt?

Slutet av november eller början av december. Betan började sista oktober och "vecka 3 uppdateringen med de nya skeppen släpptes igår. Så enligt deras schema borde nästa vecka vara slutet på betan (21 nov). Sen ska de väl buggfixa lite innan release.
https://forums.frontier.co.uk/showthread.php/452938-Beyond-Ch...!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Min första AspE i min ägo! Nu är marginalerna knappa, har bara råd med EN omgång självrisk om jag får däng, så nu är det att undvika strid till varje pris!

Väldigt risky! Är själv överkonservativ och har nog aldrig kört nåt där jag inte haft råd med minst ca 5 självrisker.

AspE är ganska skoj, trots att det är ett multirole-skepp. Kanske beror delvis på att det var mitt första skepp som var någorlunda bra på flera roller. Det var mitt första skepp som var bra på bl.a. mining, (rare-)trading (hade aldrig type-6, Cobra Mk4 existerade inte) och smuggling. På köpet så kan det också försvara sig mot många NPCs.
Nästa steg upp i skepp för många roller kostar flera gånger mer.

Sen är den också såklart bra för exploration när du har space-$$$ för class A FSD och bra Fuel Scoop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Min första AspE i min ägo! Nu är marginalerna knappa, har bara råd med EN omgång självrisk om jag får däng, så nu är det att undvika strid till varje pris!

Kanske värt att ta en tugga av systemen från den så kallade road to riches i solo-mode innan nya patchen går live. Det borde ge dig en hög med enkla pengar så du tar dig ur självrisk-knipan med låg risk. Se bara till att ha en fuelscoop och en detailed surface scanner innan du ger dig iväg.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Den något förlängda betan slutar om en vecka, den 3 december. De påpekar dock att det inte betyder att det är releasedatum för 3.3 uppdateringen. Men antagligen är det inte så långt bort i alla fall.
https://forums.frontier.co.uk/showthread.php/461220-3-3-Chapt...

Permalänk
Medlem

Elite Dangerous Beyond Chapter 4 (patch 3.3) släpps 11 december!
https://twitter.com/elitedangerous/status/1069562177495945217

Permalänk
Medlem

Nu är patch 3.3 släppt. Det verkar dock vara hög belastning på deras servrar så vi får se när det i praktiken blir möjligt att börja spela. Jag lyckades komma in i spelet två gånger, första gången kom jag in i stations UIt innan jag blev utkastad. Andra gången lyckades jag launcha från stationen och lämna den men sedan när jag skulle hoppa in i supercruise så blev jag utkastad igen. Nu säger den bara Can't connect to Frontier servers.

Fullständiga patchnotes:
https://forums.frontier.co.uk/showthread.php/463020-Elite-Dan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Nu är patch 3.3 släppt. Det verkar dock vara hög belastning på deras servrar så vi får se när det i praktiken blir möjligt att börja spela. Jag lyckades komma in i spelet två gånger, första gången kom jag in i stations UIt innan jag blev utkastad. Andra gången lyckades jag launcha från stationen och lämna den men sedan när jag skulle hoppa in i supercruise så blev jag utkastad igen. Nu säger den bara Can't connect to Frontier servers.

Fullständiga patchnotes:
https://forums.frontier.co.uk/showthread.php/463020-Elite-Dan...

Inte så konstigt med tanke på nya sättet att få sitt namn på utforskade system. Alla ska in och scanna de populära systemen.

Permalänk

Hade förberett min Anaconda och var redo i Jameson Memorial men det var ju dödfött igår kväll. Ingen kontakt med servern.
En del indikationer att det var värst för de i Shinrarta Dezhra och det är kanske inte underligt. Är nog mängder med CMDRs som har Shinrarta som hemsystem och alla skulle väl ut samtidigt

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem

Jag lyckades komma in efter 23 igår kväll och spelade i en 20 minuter eller så innan jag gick och la mig bara för att få first mapped på några planeter i mitt startsystem.

Permalänk
Hedersmedlem

Jaha. Då har man skaffat ett VRheadset och testat det lite i Elite efter att @Mr*Gibson tipsat om HDM odyssey+ från USA. Tackar!
Jädra trevlig upplevelse! Men ja, jag har inte fått rätt på kontrollerna för galaxy map med hotas ännu. Satte thrust till zoom och något annat reglage till horisontell framåtrörelse. Det blev katastrof! Går man in i galaxy map och reglagen inte står rätt direkt så drar kameran iväg till oändligheten och det är jobbigt att ens hitta tillbaka. Så sliders var en ganska dålig idé.

Några bra tips på hotas-settings för galaxy map?
Har en x52 pro. Har inte så mycket att göra med VRheadsetet egentligen men än att jag nu måste få rätt på kontrollerna för jag har svårt att hitta mus/tantentbord nu hege.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Om jag ska vara ärlig använder jag mest mus i galaxy map. Jag har bundit kontroller för min HOTAS men jag kommer ärligt talat inte ihåg. I system map är det 50/50 mellan mus och HOTAS.

TIlläggas bör att trots att jag har en Oculus Rift använder jag det inte så mycket. Trots att upplevelsen förhöjs i VR tycker jag att SDR är påtaglig i Riften. Dessutom skulle jag vilja dra på kvaliteten lite men då jag bara sitter med ett 1070Ti så dyker FPS snabbt under 90.
Nytt GFZ behövs för mig.

Dessutom är det minst sagt lite yxigt med VR eftersom det trots allt är rätt mycket externa resurser när jag spelar E:D.
Typ EDMC, EDEngineer, eddb.io, EDSM, Inara, Spansh osv osv

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr*Gibson:

Om jag ska vara ärlig använder jag mest mus i galaxy map. Jag har bundit kontroller för min HOTAS men jag kommer ärligt talat inte ihåg. I system map är det 50/50 mellan mus och HOTAS.

TIlläggas bör att trots att jag har en Oculus Rift använder jag det inte så mycket. Trots att upplevelsen förhöjs i VR tycker jag att SDR är påtaglig i Riften. Dessutom skulle jag vilja dra på kvaliteten lite men då jag bara sitter med ett 1070Ti så dyker FPS snabbt under 90.
Nytt GFZ behövs för mig.

Dessutom är det minst sagt lite yxigt med VR eftersom det trots allt är rätt mycket externa resurser när jag spelar E:D.
Typ EDMC, EDEngineer, eddb.io, EDSM, Inara, Spansh osv osv

Galaxy map har jag fått rätt på. Mus behövs ej (men tangentbord för galaxy map såklart) Och odyssey + har inte problem med screendoor ;). Men det är högre upplösning på det headsetet och även ett RTX 2070 får jobba alltså. hade velat dra upp inställningarna mer jag också.

Och ja, jag märker av det där problemet med externa resurser jag också. Det är ett konstant fipplande med att lyfta på headset och alt tab för att söka på nån site efter info. Men jag har precis kittat en mining python och för mining klarar jag mig just nu rätt bra utan externa resurser. Eller ja, lite prischecks på EDDB blir det ändå men det är hanterbart.
Har nog generellt låg average income i spelet så det passar rätt bra att dra in lite income på det här ett tag nu (för jäklar vad man plötsligt fick in pengar av core mining!).
Får säga att jag redan saknar ASPens cockpit. Vyn från den i VR är bra skön alltså!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Är det någon som har erfarenhet av VR vs head tracking? Har inte kört Elite på länge nu men jag är sugen på att spela igen. Jag körde med head tracking förut och jag tyckte det fungerade rätt bra. Jag har inte provar VR men jag är lite sugen på det.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Har nog generellt låg average income i spelet så det passar rätt bra att dra in lite income på det här ett tag nu (för jäklar vad man plötsligt fick in pengar av core mining!).
Får säga att jag redan saknar ASPens cockpit. Vyn från den i VR är bra skön alltså!

Om du vill ha en något bättre vy kan du ju köra någon av de två Krait. Personligen köra jag Core Mining i en Mk2. Python har ju tyvärr blivit sämre och sämre med tiden. Krait Mk2 har ju tyvärr något lägre Cargo cap, men det räcker till för mig.

Om du inte redan sett det på Reddit (vet ej om du kollar de olika subreddits för E:D) så ger även gammaldags Laser Mining väldigt bra betalt i överlappande Painite hotspots.
Och Robigo passagerartransporter ger ju fortfarande bra betalt, lite beroende på system state.

Skrivet av kdk_warhead:

Är det någon som har erfarenhet av VR vs head tracking? Har inte kört Elite på länge nu men jag är sugen på att spela igen. Jag körde med head tracking förut och jag tyckte det fungerade rätt bra. Jag har inte provar VR men jag är lite sugen på det.

Jajjamen, jag använder headtracking mer eller mindre alltid. Har tidigare kört PS3-kamera med opentrack och ett LukeClip. Köpte ganska nyligen en beggad TrackIR 5 här på Sweclockers och använder nu den tillsammans med mitt LukeClip.
TIR5 är något bättre faktiskt, men har samtidigt en del begränsningar.

Att köra utan headtracking skulle jag tycka vara himla tråkigt numera får jag säga.

Har även en Edtracker Pro Wireless sedan tidigare men den har en fruktansvärd drift som tyvärr gör den oduglig i praktiken.

VR vs Headtracking; VR är ju en mycket mer komplett upplevelse (immersiv?) men som vi diskuterade några inlägg tillbaka, den är ju samtidigt begränsande för att använda externa resurser (andra program, websidor etc).
Headtracking är ju något artificiellt, en något konstlad upplevelse, men när man vant sig så känns den ganska naturlig.
VR däremot känns ner "sann", naturlig. Tyvärr lider ju VR-upplevelse eventuellt av andra problem såsom yrsel, särskilt vid fps drops, eventuellt suddigt utanför sweetspot, SDE osv osv.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk

@Mr*Gibson:
Jag började också med PS3 kamera och Opentrack och ett billigt plast clip. Köpte TrackIR 5 på sweclockers senare och jag tyckte att den kameran var lite bättre och mjukvaran är ok men jag tyckt inte om det medföljde clipet så jag använder det gamla.
Jag blev förvånad över hur fort man vande sig vid headtracking och Vocie Attack. Tycker det fungerar riktigt bra!

Det blir nog så att jag köper VR ändå så småningom men först får det bli ett nytt GFX-kort.

Tack för dina erfarenheter vad gäller headtracking vs VR i Elite.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk

@kdk_warhead:
Jovars, jag lär nog troligtvis lira VR mer i framtiden när jag skaffat annat GFX och skaffat annat HMD. Men inte just nu; sommaren är ju inte långt bort så det får nog vänta en stund

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Hedersmedlem

Den här senaste uppdateringen som kom tidigare i april har givit mig grafikproblem. Vissa delar ser rent ut sagt som skit sedan uppdateringen och jag får inte rätt på det.
Det ser ut att vara relaterat till dimman i asteroidringar. Någon form av hantering av material i dimma. Hittar tyvärr inte vilken inställning som styr det här.

Ja ni ser att det är något som ser märkligt ut längs konturerna kring asteroiderna. Märk väl att allt inte ser ut sådär. Inne i rymdskeppet ser det bra ut. Mitt på stenarna ser det bra ut och de asteroiderna som är tillräckligt långt bort eller utanför dimman ser bättre ut. Det är bara de asteroiderna med dimma runt sig som set ut som fan i konturerna.

Någon som vet vilken ny grafikinställing som kan orsaka det här?
Får inte rätt på det genom att ändra super sampling, HMD scale eller anti aliasing.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

@Söderbäck: Just det där fenomenet har jag inte upplevt men prestandan har blivit katastrofal för många. Det enda stället där jag märkt det är inuti och runt stationer. Det är en bugg som de erkänt. Hoppas de fixar det snart och kan ju hoppas att dina bekymmer löser sig då.
Dina stenar ser ju helt klart ludna ut

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr*Gibson:

@Söderbäck: Just det där fenomenet har jag inte upplevt men prestandan har blivit katastrofal för många. Det enda stället där jag märkt det är inuti och runt stationer. Det är en bugg som de erkänt. Hoppas de fixar det snart och kan ju hoppas att dina bekymmer löser sig då.
Dina stenar ser ju helt klart ludna ut

Ja de har det nog lite hektiskt att få ut prestandapatch närmsta tiden här :). Har läst om de stora prestandatappen men har inte märkt av det där så tydligt i VR faktiskt.
De grafiska buggarna jag har ser nog ännu värre ut än stillbilderna visar. However - nightvision reducerar dimeffekten ordentligt vilket också hjälper med problemet rätt så bra. Så jag står ut iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

@Söderbäck: Jag har faktiskt inte gjort core mining i VR, kanske bara där ditt fenomen syns. I ärlighetens namn spelar jag inte mycket VR alls.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk

Jag har ett OC GTX780 (3gb) och jag tänkte börja med ED igen. Funderar på att skaffa ett begagnat GTX 1070ti eller GTX 1080 eftersom GTX780 var för långsamt (var nog ett år sedan jag spelade ED). Räcker det med 1070ti/1080 för Elite med upplösning 1080p (ej VR)?

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem

@kdk_warhead: Jag är nöjd med mitt GTX 1070 i varje fall. Vet inte om det besvarar din fråga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk

@L'ombra:
Jo det gör det nog. Tack.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk

@kdk_warhead: Hu ja! Jag kör med ett GTX 1070 Ti och det funkar ypperligt för icke VR.
Det fungerar någorlunda för VR men det är helt klart i underkant för det.

Nyligen introducerades en grafikbugg i ED som gjorde att prestandan försämrades radikalt inom några få områden inom ED, men det drabbade framförallt VR-spelare men även i mindre omfattning plattskärmsspelare.
Faktum är att jag hade ett 970 Ti innan och även det funkade väldigt bra.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Skrivet av kdk_warhead:

Jag har ett OC GTX780 (3gb) och jag tänkte börja med ED igen. Funderar på att skaffa ett begagnat GTX 1070ti eller GTX 1080 eftersom GTX780 var för långsamt (var nog ett år sedan jag spelade ED). Räcker det med 1070ti/1080 för Elite med upplösning 1080p (ej VR)?

Jag har mellan 70-140 fps med mitt Geforce 1080. Grafikinställningarna ligger runt high i spelet.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk

Tack för alla svar. Jag körde med DSR för få bättre AA men GTX 780 orkade inte med det riktigt och 3GB minne var i minsta laget. Jag tror jag skalade ner 1440p till 1080p och jag körde på rätt låga grafikinställningar.

Ska bli kul att spela igen!

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem

Hoppas nästa stora uppdatering 2020 får utökad VR support. Jag vet att det inte är deras fokus, men Elite Dangerous med full support för t.ex. Valve Index vore antagligen inte så dumt.

Skrivet av kdk_warhead:

Tack för alla svar. Jag körde med DSR för få bättre AA men GTX 780 orkade inte med det riktigt och 3GB minne var i minsta laget. Jag tror jag skalade ner 1440p till 1080p och jag körde på rätt låga grafikinställningar.

De har rätt svag AA och har inte brytt sig om klagomål om det på officiella forumen. Hoppas det kommer till stora 2020 uppdateringen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Den här senaste uppdateringen som kom tidigare i april har givit mig grafikproblem. Vissa delar ser rent ut sagt som skit sedan uppdateringen och jag får inte rätt på det.
Det ser ut att vara relaterat till dimman i asteroidringar. Någon form av hantering av material i dimma. Hittar tyvärr inte vilken inställning som styr det här.
https://i.imgur.com/M5noUFi.jpg
https://i.imgur.com/kx6IOLn.jpg

Ja ni ser att det är något som ser märkligt ut längs konturerna kring asteroiderna. Märk väl att allt inte ser ut sådär. Inne i rymdskeppet ser det bra ut. Mitt på stenarna ser det bra ut och de asteroiderna som är tillräckligt långt bort eller utanför dimman ser bättre ut. Det är bara de asteroiderna med dimma runt sig som set ut som fan i konturerna.

Någon som vet vilken ny grafikinställing som kan orsaka det här?
Får inte rätt på det genom att ändra super sampling, HMD scale eller anti aliasing.

Har till sist hittat lösningen på mitt problem här så jag citerar mig själv.
Fick hjälp på steams forum med detta. Problemet verkar ha dykt upp långt tidigare vid annan uppdatering så någon kände igen det ;).
Om någon annan stöter på detta så ändras det under grafikinställningarna:

The fix:
graphic settings -> quality
Volumetric effects behöver höjas till ultra efter patchen.

Jädra skönt att det gick att ordna till själv iaf

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled