Permalänk
Medlem

28 augusti släpps "Chapter 3" dvs patch 3.2
https://forums.frontier.co.uk/showthread.php/443558-3-2-Launc...

Just nu väntar jag mest på patch 3.3 som ska vara en större uppdatering i slutet av året.

Trailer

Permalänk
Medlem

Nu har Frontier gått ut med lite information om stora uppdateringen i Q4 och vad som kommer bortom den. Kanske inte jättebra nyheter, men oavsett.
https://forums.frontier.co.uk/showthread.php/444800-Important...

I korthet så skär de bort en del planerade uppdateringar från uppdateringen som kommer Q4 2018. Bland annat kommer inte Fleet Carriers för Squadrons med. Dessutom får inte isplaneter den stora uppdateringen som tidigare sagts.

Sen har de börjat jobba på nästa stora uppdatering som kommer en bra bit in i framtiden. Det kommer vara en expansion som kostar pengar (årets uppdateringar har varit gratis).

Permalänk
Medlem

Många av er som fastnade i Gnosis-fadäsen?

Hänger lite med Fuelrats, och de verkar ha fullt upp med att försöka avgöra hur de kan hjälpa till på bästa sätt.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Funderade på att hoppa på Gnosiståget... Så här i efterhand är jag glad att jag stannade hemma.

Nu stör jag mig på att Lave-systemet är satt i lockdown, vilket blockerar åtkomst till en engineer för mig. Min Corvette behöver uppgraderade Shield Boosters!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Funderade på att hoppa på Gnosiståget... Så här i efterhand är jag glad att jag stannade hemma.

Nu stör jag mig på att Lave-systemet är satt i lockdown, vilket blockerar åtkomst till en engineer för mig. Min Corvette behöver uppgraderade Shield Boosters!

Råkade ut för samma sak, tydligen är det vanligt för Lave.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Råkade ut för samma sak, tydligen är det vanligt för Lave.

Ja, det verkar vara rätt vanligt. Var lockdown där även för mig när jag skulle låsa upp den ingenjören så jag fick vänta en vecka. Är dock ett kort hopp mellan ingenjören och Lave så det går rätt fort att transportera över varorna när det väl går att köpa dem (inte som Fujin Tea-transporterna där man fick hoppa rätt många gånger).

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk

Själv brydde jag mig heller aldrig om att följa med Gnosis.
Har bara lite löst följt det från åskådarbänken. Lyssnade lite igår på Yamiks liverant. Alltid lika underhållande

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem

Frontier har gått ut med lite mer information om hur Exploration kommer att ändras och förbättras i Chapter 4 av Beyond som kommer släppas senare i höst/vinter.
Kortfattat så staplar de upp följande punkter:

  • Make exploration more involved: By introducing a process we aim to make exploration feel more meaningful, making the results more satisfying and rewarding.

  • Replace flying time with gameplay: We want to reduce the amount of time you have to spend flying to a planet just to discover it. The only time we want you to fly to a planet is because you want to visit it as there’s something there you want to see or do. Ultimately that will make exploring planetary bodies and getting first discoveries in a system quicker and more engaging at the same time.

  • Remove Random USS Spawning: You will now be able to use your skill to locate signal sources rather than rely on luck. you will have the ability to identify a USS from anywhere in the system and then explore and discover these locations.

  • Reduce the time to find planet surface locations: You will now be able to employ game play to make searching out interesting surface locations/POIs quicker and more interesting rather than flying across the planet in low orbit.

  • Improve multiplayer exploration: With both of the module upgrades we are making sure that wings and multi-crew are supported.

  • Holistic System:The improvements to exploration mechanics tie together not just new discoveries, but mining, missions and signal source location in one package.

  • All new "First mapped": You'll be able to add a first mapped across any planet within the galaxy, including within the bubble. Giving all players that have joined the game since it's launch even more opportunity to make their mark on the galaxy.

Ni kan läsa mer detaljerat om det samt se lite screenshots här:
https://forums.frontier.co.uk/showthread.php/447043-Chapter-F...

Det låter ju lovande, jag har själv inte spelat på flera månader men ovanstående uppdateringar ger mig suget att komma tillbaka till spelet då jag i huvudsak är en utforskare i Elite. Om det blir bra i praktiken är såklart en annan femma.

Permalänk
Medlem

En kort teaser om den stora uppdateringen till Elite Dangerous som kommer i Q4. Den visar lite från de tre största delarna i uppdateringen, exploration, squadrons och mining.

Beta blir tillgänglig 30 oktober.
https://forums.frontier.co.uk/showthread.php/451045-Beyond-Ch...

Permalänk
Medlem

De hade en livestream igår, här är den inspelade versionen av livestreamen.

Länk
https://www.youtube.com/watch?v=rtmmmP_waf4&feature=youtu.be&...

Recap på forumet
https://forums.frontier.co.uk/showthread.php/451420-Content-R...

Lite svar på frågor om exploration och annat
https://forums.frontier.co.uk/showthread.php/451383-Content-R...

Permalänk
Medlem

Nu är beta för patch 3.3 släppt för de som vill testa de nya sakerna i Beyond - Chapter 4.

https://forums.frontier.co.uk/showthread.php/452938-Beyond-Ch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Nu är beta för patch 3.3 släppt för de som vill testa de nya sakerna i Beyond - Chapter 4.

https://forums.frontier.co.uk/showthread.php/452938-Beyond-Ch...

Inte alla saker är implementerade i första betan. Det kommer mer nästa vecka och veckan efter.

Jag tänkte vänta ut release denna gång, så blir det mer nytt på en gång. Verkar väldigt lovande det jag läst.

Permalänk
Medlem

Någon har redan skapat ett diagram för spektralanalysen

Permalänk
Medlem

Dagens stream från Frontier på youtube. Tar upp de stora ändringarna för mining och den helt nya squadrons funktionen där man kan bilda klaner i Elite Dangerous.
https://youtu.be/2lsah4HX4LQ?t=318

Recap på reddit med bilder på de viktiga delarna från streamen
https://old.reddit.com/r/EliteDangerous/comments/9tc64o/beyon...

Permalänk
Hedersmedlem

@Fulci: Tacksamt att du håller tråden igång.
Ja det gäller såklart fler här.
Jag har inte mycket mer att tillföra men följer tråden och att det är lite liv här har väckt mitt intresse att sätta igång igen. Väldans bra att ni då postar vad som är på gång! Jag hade inte hittat till rätt källor eller vetat när det hände grejer utan denna tråd!

Installerade spelet igårkväll... och insåg att jag måste sätta mig med config för styrningen igen (ugh). Både för hotas och xboxkontrollen.
De borde bannemej backa upp ens control settings likt övriga sparfiler ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Lego Master

@Söderbäck:
Kör du parallella input-metoder i samma session? I vilket syfte? Och hur funkar det?
Har själv en X52 PRO HOTAS och en F710-kontroll, så om det finns en vettig anledning kanske det vore värt att titta på.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shudnawz:

@Söderbäck:
Kör du parallella input-metoder i samma session? I vilket syfte? Och hur funkar det?
Har själv en X52 PRO HOTAS och en F710-kontroll, så om det finns en vettig anledning kanske det vore värt att titta på.

Naah. Jag byter inte ingame.
(undantaget när man precis installerat om och settings saknas på styrspaken så att man ändå hittar landningsställ å skit när man inte ens minns vad som inte funkar som man vill ).

Har också en x52 pro och som alternativ en xbox 360 trådlös.
Handlar väl mer om att hotas:en inte ligger framme utan till vardags står undanstoppad i en låda (för ful att ha framme i vardagsrummet haha). Ska man bara köra transporter eller nå sånt så kan jag sätta mig med handkontrollen som då är mer lättillgänglig och smidig. Har även trådlöst headset så jag är då "frikopplad" från datorn vilket lämpar sig väl för TVn också. Mer avslappnad ställning att spela med.
Min hotas står på en träplatta jag har i knät när jag kör för att få till lite bättre höjd på grejerna.

Men när x52an är framtagen så ger det ju en annan känsla och framförallt tillräckligt med knappar för det man vill göra.

Chauff launchers, heat lanuchers, shield boosts och push to talk är typiska sådana grejer som det är trångt med plats för att få in på handkontrollen. Annars funkar det ändå bra med handkontroll vill jag påstå.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Själv byter jag till handkontroll för landfordon.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Söderbäck:

Naah. Jag byter inte ingame.
(undantaget när man precis installerat om och settings saknas på styrspaken så att man ändå hittar landningsställ å skit när man inte ens minns vad som inte funkar som man vill ).

Har också en x52 pro och som alternativ en xbox 360 trådlös.
Handlar väl mer om att hotas:en inte ligger framme utan till vardags står undanstoppad i en låda (för ful att ha framme i vardagsrummet haha). Ska man bara köra transporter eller nå sånt så kan jag sätta mig med handkontrollen som då är mer lättillgänglig och smidig. Har även trådlöst headset så jag är då "frikopplad" från datorn vilket lämpar sig väl för TVn också. Mer avslappnad ställning att spela med.
Min hotas står på en träplatta jag har i knät när jag kör för att få till lite bättre höjd på grejerna.

Men när x52an är framtagen så ger det ju en annan känsla och framförallt tillräckligt med knappar för det man vill göra.

Chauff launchers, heat lanuchers, shield boosts och push to talk är typiska sådana grejer som det är trångt med plats för att få in på handkontrollen. Annars funkar det ändå bra med handkontroll vill jag påstå.

Kool. Har inte funderat på att spela E:D på annat ställe än huvuddatorn, och där är gott om plats (well..) för att ha kontrollerna stående.

Skrivet av L'ombra:

Själv byter jag till handkontroll för landfordon.

Ja, det var nåt sånt jag tänkte mig vore lämpligt. Att köra rovern med HOTAS är ren galenskap.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av L'ombra:

Själv byter jag till handkontroll för landfordon.

Skrivet av Shudnawz:

Ja, det var nåt sånt jag tänkte mig vore lämpligt. Att köra rovern med HOTAS är ren galenskap.

Ahaa! Listigt! Jag har inte testat rovern med joystick faktiskt. Tänkte att det går väl också bra, men då har jag kvar kontrollen nära till hands :). Bra tips!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

I början kändes det lite skumt att köra SRV med HOTAS men nu har jag sedan länge vant mig.
Så länge man bara ser till att justera kontrollerna efter eget huvud så.

Jag kan dock se att det är nog är något naturligare att köra med handkontroll.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem

Själv använder jag en ratt och pedaler för att köra SRV. En del saker använder jag dock joysticken till min HOTAS till så som att styra turrenten medans jag fortfarande kan styra SRVn med ratten. Även rotationen när jag hoppar med SRVn styr jag med joysticken.

Permalänk
Medlem

Beta uppdatering 2 släpptes idag, så nu kan man bilda Squadron (klan), och dessutom utvinna mineraler med det nya systemet för det. Patch notes: https://forums.frontier.co.uk/showthread.php/456534-Beyond-Ch...

Den nya motorn för ljussystemet har också visats upp under beta. Nedan är tre skärmdumpar från betan (inte mina bilder) som visar upp olika situationer där man ser effekten bra.

Inne i ringar https://forums.frontier.co.uk/showthread.php/453138-Screenies...

På mörka sidan av planeten (som nu är riktigt mörk, men man har också night vision mode som är nytt). https://forums.frontier.co.uk/showthread.php/453138-Screenies...

Gasmoln nära en stjärna av Qohen Leth. Vill ni besöka denna plats finns info i tråden här (det kanske är långt bort jag har inte kollat). https://forums.frontier.co.uk/showthread.php/453138-Screenies...

Permalänk
Medlem

Frontier presenterar det nya skeppet Mamba

Artikel
https://www.pcgamer.com/uk/check-out-elite-dangerous-sleek-ne...

Video

Livestream med nya skeppen och patch 3.3 börjar om 2 timmar: https://www.youtube.com/watch?v=iJQXZpAi5VU

Permalänk
Lego Master

Har fått lite nytändning på E:D senaste veckan faktiskt, rört mig några hundra ljusår och bytt upp skepp till en Cobra MK.III. Inget att hänga i granen kanske, men okej noob-skuta innan jag får tag i en Asp Explorer eller nåt liknande. Fortfarande lite kluven kring vad jag vill fokusera på. Trading är inte min grej, och deliveries får man ju dåligt cash för om det inte är en sjuk mängd man ska flytta. Pysslar lite med exploring nu när jag flyttar runt, men det blir ju snabbt tröttsamt att bara boopa och kolla system map efter bra planeter att scanna närmare...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Har fått lite nytändning på E:D senaste veckan faktiskt, rört mig några hundra ljusår och bytt upp skepp till en Cobra MK.III. Inget att hänga i granen kanske, men okej noob-skuta innan jag får tag i en Asp Explorer eller nåt liknande. Fortfarande lite kluven kring vad jag vill fokusera på. Trading är inte min grej, och deliveries får man ju dåligt cash för om det inte är en sjuk mängd man ska flytta. Pysslar lite med exploring nu när jag flyttar runt, men det blir ju snabbt tröttsamt att bara boopa och kolla system map efter bra planeter att scanna närmare...

Cobra Mk III är ju utmärkt för att göra lite av allt. Det är det klart billigaste multirole-skeppet. Troligtvis just därför jag inte gillar det. Jag föredrar själv lite mer optimerade skepp så att jag har anledning att byta lite då och då och har väl något tiotal små skepp utspridda.
Det var ett tag sen jag spelade nu, men min basaktivitet när jag tröttnat på annat brukar vara BH i Hi/Haz RES.
På skepp med 2S+2M hardpoints brukade uppsättningen ofta vara 2 gimballed lasrar på gimball (av den typ som PDn klarade utan att tömmas för snabbt) och 2 fasta kanoner av valfritt slag. Det ger en ganska skön känsla att tugga lite på sköldarna medan jag flyger runt och försöker hamna i position för att sen kunna mata på med allt man har när motståndaren hamnat framför.

BH har också fördelen att det blir ännu roligare sen med lite större skepp (FGS t.ex.)

Annars är väl exploration den andra saken jag spelat hyfsat mycket av. Trots att DBE eller AspE är klart bättre i sina 10-15MCr builds (eller mer om du maxar fuel scoop på AspE), så tycker jag en exploration-kittad Hauler (ca 2 MCr) varit roligast på såna rundor. Dock är den lite ömtålig så har hållit mig till några tusen LY från bubblan med den.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av mudde:

BH i Hi/Haz RES.

Ni talar i tungor, min herre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ni talar i tungor, min herre.

Skickades från m.sweclockers.com

Sorry;)
Bounty Hunting i Resuource Extraction Site.
Utrusta skeppet för närstrid. Hoppa in i en RES.
http://elite-dangerous.wikia.com/wiki/Resource_Extraction_Sit...
(undvik till en början Hazardous.)

Är skeppen en rimlig nivå som du kan besegra utan att ta för mycket skada - börja scanna efter bounties (är de för små eller för stora skepp, hoppa ut och in igen i siten).
När du hittat ett skepp som visar sig ha bounty (gärna ensamma, inte i "wing" med flera andra), scanna med en "Kill Warrant Scanner" och sen attackera det. Efter några nedskjutna skepp (innan du dör) - åk tillbaka till en station och hämta $$$ + laga ditt skepp

I de som inte är Hazardous finns poliser. Följ dom om du vill och scanna och attackera sen på de som poliserna redan initierat strid med.

Permalänk
Lego Master

@mudde:
Ah. Då är jag med, det har jag pysslat lite med, men väldigt tidigt, så jag fick ju my ass handed to me in a doggy bag. Men lyckades få tag i några bounties ändå. Tycker inte strid i E:D är lika compelling som i andra space-sims, de gamla X-Wing-spelen och dess arvingar var och är betydligt roligare för strid, tycker jag.

Jag får helt enkelt ösa runt, byta skepp oftare än jag byter CPU och se vad som kittlar mina rymdnerver.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@mudde:
Ah. Då är jag med, det har jag pysslat lite med, men väldigt tidigt, så jag fick ju my ass handed to me in a doggy bag. Men lyckades få tag i några bounties ändå. Tycker inte strid i E:D är lika compelling som i andra space-sims, de gamla X-Wing-spelen och dess arvingar var och är betydligt roligare för strid, tycker jag.

Jag får helt enkelt ösa runt, byta skepp oftare än jag byter CPU och se vad som kittlar mina rymdnerver.

ah, varma minnen av X-wing vs. Tie Fighter. Tror en del av känslan och det höga tempot berodde på att insatserna som spelare var lägre. Om ditt skepp förstördes så tog man oftast över ett annat skepp som redan var inne i hettan, och var direkt igång igen. i E:D är spelarens insats skyhög (respawn och självrisk, förlorad last, lång transport osv.) vilket i min mening påverkar hur striderna utförs. Finns så klart fler viktiga skillnader i mekanik, men detta var vad jag kom på just nu.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.