Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zacke2008:

Är det någon som ska ha en i9 9900k i sitt Ghost?

Jag har för tillfället en 2500k som jag tänkt uppgradera när jag får chassit, har beställt en i9 9900k, men börjar mer och mer bli tveksam till det (om Noctuas NH-L12 klarar den). Tur i oturen så är det dålig tillgång på processorn så man får tid att fundera.

//Zacke

Jag tänkte köra i9-9900K fram tills att jag såg denna graf:

Källa: https://techreport.com/review/34192/intel-core-i9-9900k-cpu-r...

Inte ens i proffs-applikationer verkar den utmärka sig särskilt mycket, förutom om man pysslar med digitalt ljud/studiomumbojumbo.

i7-9700K blir det som det ser ut nu iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Var inne på det från början, men efter släppet och testerna har jag beslutat mig för att "övervintra" med en 7700. Dock utan K. Övervägde att skifta till Ryzen, men vill vänta ut nästa generation även där.

Ja, funderar på samma sak. När beräknar man att processorer baserade på Zen2 är ute?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Från slack idag:

Update on the shipments.

We are receiving a lot of mails from anxious supporters regarding the shipments. So here is an update on the different shipments:

US (American order):
- The US shipment arrived in the US October 30th
- November 8th Arriving at Warehouse
- November 11th Arriving at distribution center
- November 15th Sent to recipients (approximately)

Europe:
Passed customs and is being trucked to the distribution center today.
These orders will likely be sent out next week.

Directs (rest):
We have learned there is another delay, currently the direct shipments are scheduled to be sent out next week. We apologize for this yet another time.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Skrivet av FL3JM:

Jag tänkte köra i9-9900K fram tills att jag såg denna graf:

https://techreport.com/r.x/2018_10_19_Intel_s_Core_i9_9900K_CPU_reviewed/9900K-avgFPSvalue.png
Källa: https://techreport.com/review/34192/intel-core-i9-9900k-cpu-r...

Inte ens i proffs-applikationer verkar den utmärka sig särskilt mycket, förutom om man pysslar med digitalt ljud/studiomumbojumbo.

i7-9700K blir det som det ser ut nu iaf.

Det är ju ett alternativ, i7-9700K, ett annat billigare alternativ jag kan tänka mig är AMD´s 2700X (eller utan X).
Lite sämre i spel, men bättre än det jag sitter på nu samt så är tillgängligheten bättre.

//Zacke

Permalänk
Medlem

Börjar alltså närma sig!
Tyvärr har mitt intresse flyttats över till fordon sedan jag beställde så det blir nog inget bygge för min del.
Ser ändå fram emot att se bilder på andras byggen i det!

Permalänk
Medlem

Så jäkla taggad på det här chassit nu... Hoppas att kylaren från Alpenföhn kommer leverera

Visa signatur

Ghost S1 | R7 2700 | 2 x 8 GB Corsair Vengeance 3200 | 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kostja:

Så jäkla taggad på det här chassit nu... Hoppas att kylaren från Alpenföhn kommer leverera

Varför köpte du den? Noctuas känns ju mer optimal. Men båda fungera nog fine

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kostja:

Så jäkla taggad på det här chassit nu... Hoppas att kylaren från Alpenföhn kommer leverera

Jag har redan en Noctua NH-L12 men när levereras Alpenföhns kylare? Har "följt" det projektet sen han skrev om det på Hardforum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Jag har redan en Noctua NH-L12 men när levereras Alpenföhns kylare? Har följt det projektet sen han skrev om det på Hardforum.

Ingen aning om leveranstider, håller på hanen lite och inväntar recensioner tänkte jag. Mest för att den är snyggare egentligen Kan tänka mig att prestandan är likvärdig L12.

Visa signatur

Ghost S1 | R7 2700 | 2 x 8 GB Corsair Vengeance 3200 | 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Varför köpte du den? Noctuas känns ju mer optimal. Men båda fungera nog fine

Skrivet av Skonky:

Jag har redan en Noctua NH-L12 men när levereras Alpenföhns kylare? Har "följt" det projektet sen han skrev om det på Hardforum.

Skrivet av Kostja:

Ingen aning om leveranstider, håller på hanen lite och inväntar recensioner tänkte jag. Mest för att den är snyggare egentligen Kan tänka mig att prestandan är likvärdig L12.

Är det Alpenföhns Black Ridge kylare ni pratar om? Smart design och trevligt med 6 heatpipes istället för 4 på Noctua NH-L12, men känns ju som att de kommer prestera likvärdigt då TDP är 95W på båda. Snyggt om man bygger en svart build! Jag bygger Limestone så då passar L12 rätt bra.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kostja:

Så jäkla taggad på det här chassit nu... Hoppas att kylaren från Alpenföhn kommer leverera

Deras tidigare kylare verkar tyvärr prestera klart sämre än många andra i samma storleksklass.
Finns det något som antyder att de lyckats bättre nu? Har inte följt nåt om deras platta kylare.
Vore kul med fler vettiga platta kylare, men inte om de presterar i nivå med stockkylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Deras tidigare kylare verkar tyvärr prestera klart sämre än många andra i samma storleksklass.
Finns det något som antyder att de lyckats bättre nu? Har inte följt nåt om deras platta kylare.
Vore kul med fler vettiga platta kylare, men inte om de presterar i nivå med stockkylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Det som kan tyda på att denna har potential är väl att man får plats med en tunn 120 mm fläkt ovanpå i Ghosten (till skillnad från L12), samtidigt som man får ett par mm tillgodo från chassit för att undvika turbulens och 33 mm för minnen.

Visa signatur

Ghost S1 | R7 2700 | 2 x 8 GB Corsair Vengeance 3200 | 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kostja:

Det som kan tyda på att denna har potential är väl att man får plats med en tunn 120 mm fläkt ovanpå i Ghosten (till skillnad från L12), samtidigt som man får ett par mm tillgodo från chassit för att undvika turbulens och 33 mm för minnen.

Det verkar ganska intressant då. Stämmer måtten får den ~dubbla avståndet från kanten jämfort med Shadow Rock LP (som verkar störas rejält av sitt korta avstånd i Louqes test).
Då blir det intressant att se hur den presterar i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kostja:

Det som kan tyda på att denna har potential är väl att man får plats med en tunn 120 mm fläkt ovanpå i Ghosten (till skillnad från L12), samtidigt som man får ett par mm tillgodo från chassit för att undvika turbulens och 33 mm för minnen.

Fast den är 47mm hög. Ink plats för en tunn fläkt under kylaren. Att sätta på en till fläkt på ger minimal prestanda fördel.
Så du tappar faktiskt 22mm med kylning . Sure. Noctua har mindre fläkt med det är inte stor skillnad.

https://www.tweakpc.de/hardware/tests/kuehler/alpenfoehn_blac...

Black ridge presterar 1-3 grader lägre än noctuas NH- L9a.
Den är 37mm hög med fläkt. Det räcker helt okej men i ghost S1 man plats med större kylare .

Noctuas L12 är 66mm och den presterar bättre än noctuas NH- L9x65 som är 61mm . (L9a's storebror) Louqe har i sina tester.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Fast den är 47mm hög. Ink plats för en tunn fläkt under kylaren. Att sätta på en till fläkt på ger minimal prestanda fördel.
Så du tappar faktiskt 22mm med kylning . Sure. Noctua har mindre fläkt med det är inte stor skillnad.

https://www.tweakpc.de/hardware/tests/kuehler/alpenfoehn_blac...

Black ridge presterar 1-3 grader lägre än noctuas NH- L9a.
Den är 37mm hög med fläkt. Det räcker helt okej men i ghost S1 man plats med större kylare .

Noctuas L12 är 66mm och den presterar bättre än noctuas NH- L9x65 som är 61mm . (L9a's storebror) Louqe har i sina tester.

Skickades från m.sweclockers.com

Lite OT, men medans jag väntar på att min S1:a skall komma med posten; vilken fläkt är bästa valet för ett gammalt riktigt smalt Dan A4?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Lite OT, men medans jag väntar på att min S1:a skall komma med posten; vilken fläkt är bästa valet för ett gammalt riktigt smalt Dan A4?

Väldigt OT och väldigt svårt att svara på när du inte ger några riktlinjer eller krav. Ljudnivå. Kylningsprestanda. Eller prisvärdhet. Köp valfri. Noctua chassifläkt. Be silent Eller fravtla design gör alla bra. Svårt att gå alltför mycket fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Väldigt OT och väldigt svårt att svara på när du inte ger några riktlinjer eller krav. Ljudnivå. Kylningsprestanda. Eller prisvärdhet. Köp valfri. Noctua chassifläkt. Be silent Eller fravtla design gör alla bra. Svårt att gå alltför mycket fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Sorry, tänkte på processorkylare!

Till min S1:a har jag köpt en NH12:a, men den blir nog för hög för A4:an.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Sorry, tänkte på processorkylare!

Till min S1:a har jag köpt en NH12:a, men den blir nog för hög för A4:an.

Läste på mycket innan jag byggde. Landade på cryorig c7 med en tunn noctua 92mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Sorry, tänkte på processorkylare!

Till min S1:a har jag köpt en NH12:a, men den blir nog för hög för A4:an.

Alpenföhn black ridge självklara valet.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Alpenföhn black ridge självklara valet.

Fick själv upp ögonen för den, kommer matcha med G.Skill ram (2666 MHz) ur deras value serie som är svarta och har ingen kylfläns så de är runt ~30 cm höga, vilket gör att man kan använda en fullstor 120 mm fläkt till den utan problem.

Tänkte förövrigt köra en AMD Ryzen 5 2400G (fram till Zen2), ett Gigabyte B450 I arous pro WIFI med ett MSI RX vega 56 Air Boost.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Nu är ju frågan om man hinner få chassit i veckan

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

Nu är ju frågan om man hinner få chassit i veckan

Frågan är även var i Sverige är dessa just nu?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Administrativ avgift

Någon mer än jag som sitter o spammar F5 på sin mail ?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Fick nyss en respons av @PaChalski på Slack angående var chassina är i Sverige:

Hi, they are at our distribution center right now in Göteborg, they will be shipped this week and the following week

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@andra94: Se mitt inlägg ovan

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Administrativ avgift

@Icte: Man vill ju ha ett spårninsnummer

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Icte: Man vill ju ha ett spårninsnummer

Javisst! Själv väntar man på vibrationen från mobiltelefonen i fickan om att ett nytt mail har dykt upp

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag vill inte vara aldeles för optimistisk så tror dom skickas sent denna vecka eller början av nästa vecka, skickas det tidigare är det en bonus.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Jag vill inte vara aldeles för optimistisk så tror dom skickas sent denna vecka eller början av nästa vecka, skickas det tidigare är det en bonus.

Yes, tror det så att de kommer att börja skicka mot slutet av onsdagen eller senare. Men man får hoppas, kliar rejält i byggfingrarna!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Känns så otroligt surt att min lön för denna månaden redan är slut. Outförsedda utgifter på bilen åt upp pengarna jag sparat för detta plus det lilla jag hade över efter ordinarie räkningar var betalda.
Ogillar att ta av mina sparpengar så jag lever hellre riktigt snålt en månad. Siktar på att handla det sista till spöket på blackfriday. Moderkort och nätaggregat är det sista som ska inhandlas.

Skickades från m.sweclockers.com