Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Medlem

@CooingPendulum: Då skulle jag nog rekommendera ett vega 56/64. Det blir nog svårt att komma upp i 144+ fps även med låga inställningar.

Jag spelar i 1440p med mitt vega 56 och håller precis 144+ fps i t.ex. fortnite och overwatch. The Witcher 3 spelar jag på medium med 70+ fps.

Navi är väl inte beräknat att komma förrens tidigast slutet av 2019, så det känns ändå okej att köpa Vega nu. Ännu mer pang för pengarna är väl GTX 1070, men då sticker skärmen iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Om man har en Ryzen 7 1800X och ett Vega 56/64 skulle det då räcka med Corsairs SF600 V2 Platinum? Har kört på PSU kalkylator och det verkar räcka med lite marginal.. dock osäker. Har förövrigt 2x 8GB DDR4 Ram, 2 fläktar, 1 M.2 SSD. Överväger en pump för custom vattenkylning också i min Ghost längre fram...

Flesta av dessa kalkylatorer brukar överdriva rätt hårt. Tippar rätt starkt på runt 350 watt max om du belastar datorn till 100% (alltså allt samtidigt), men sällan du gör det i spel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@CooingPendulum PSU-beräknarna har marginal inbyggd, om jag inte minns helt fel för att många av dom billigare aggregaten inte haft så hög kvalité och då har dom kompenserat det med fler watt.

Corsairs platinum är ju högkvalite-agg så du får minst 600W ur det, du ska ha en långt törstigare dator än du får plats med i en S1 för att det inte ska räcka.

Permalänk

Är det någon som ska ha en i9 9900k i sitt Ghost?

Jag har för tillfället en 2500k som jag tänkt uppgradera när jag får chassit, har beställt en i9 9900k, men börjar mer och mer bli tveksam till det (om Noctuas NH-L12 klarar den). Tur i oturen så är det dålig tillgång på processorn så man får tid att fundera.

//Zacke

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zacke2008:

Är det någon som ska ha en i9 9900k i sitt Ghost?

Jag har för tillfället en 2500k som jag tänkt uppgradera när jag får chassit, har beställt en i9 9900k, men börjar mer och mer bli tveksam till det (om Noctuas NH-L12 klarar den). Tur i oturen så är det dålig tillgång på processorn så man får tid att fundera.

//Zacke

Var inne på det från början, men efter släppet och testerna har jag beslutat mig för att "övervintra" med en 7700. Dock utan K. Övervägde att skifta till Ryzen, men vill vänta ut nästa generation även där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zacke2008:

Är det någon som ska ha en i9 9900k i sitt Ghost?

Jag har för tillfället en 2500k som jag tänkt uppgradera när jag får chassit, har beställt en i9 9900k, men börjar mer och mer bli tveksam till det (om Noctuas NH-L12 klarar den). Tur i oturen så är det dålig tillgång på processorn så man får tid att fundera.

//Zacke

Jo jag kommer köra på det. Dock blir det en Corsair Hydro 100i för min del. Så det blir en semipassiv kylning i hela burken sen. Får se vad det blir för resultat utav det.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om något Vega kort annat än referens passar i detta chassi? Håller på att tappa förståndet... Herregud vad jag letat. Ska man bli tvingad till Nvidia haha...åh. Verkar inte heller finnas några referenskort till bra pris?!

Någon som vet om detta passar med top hat? Osäker i och med att det är strax över 2 slots:

Vega 64 Sapphire Nitro +

Edit: Fick tips om en annan GPU

Powercolor Radeon Vega 56 Red Dragon
Dimensioner:
305mm*140mm*41.8mm

Ghost tar:
2.1-Slot: 144 (H) x 45 (W) x 305 (D) mm

Vågar man chansa? XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zacke2008:

Är det någon som ska ha en i9 9900k i sitt Ghost?

Jag har för tillfället en 2500k som jag tänkt uppgradera när jag får chassit, har beställt en i9 9900k, men börjar mer och mer bli tveksam till det (om Noctuas NH-L12 klarar den). Tur i oturen så är det dålig tillgång på processorn så man får tid att fundera.

//Zacke

Kommer också byta från 2500k och har varit inställd på i7-9700k, men börjar snarare fundera på om även den kommer gå i varmaste laget och 9600k kanske blir ett bättre alternativ. Dock enligt testet här på swec så verkar 9700k dra marginellt mindre kräm än ryzen 2700x, och vill minnas att Louqe själva testat 2700x i Ghost med NH-L12 och att det fungerade fint. Så dåborde väl 9700k fungera i alla fall

Permalänk
Medlem

Till er som vill köra en högoktanig cpu i ett såhär litet chassi:

Ha inte samma förväntningar på temperaturer som i ett fullstort chassi. Men var å andra sidan inte rädda för höga temps heller. Effektiviteten på en kylare ökar med temperaturen. Ju högre delta desto effektivare transporteras värme till luften. Det betyder att en mindre kylare kan orka med, om man godtar höga temps. Datorn går inte sönder vid 90°.

Kom också ihåg att de flesta moderkort automatiskt "överklockar" CPU genom att inaktivera strömbudgeten. Så ofta går de på full boost även när alla kärnor arbetar, något som definitivt kommer bli svårt att kyla med ex en 9900k och en L12.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

@CooingPendulum:

MSIs Air Boost-kort är i stort sett referensdesign (bara lite förbättrad), och borde passa bättre.

MSI Radeon RX Vega 56 Air Boost

MSI Radeon RX Vega 64 Air Boost

Permalänk
Medlem

@irkasmork: Jo fast dem är så överprisade. Från Tyskland kan man liksom få ett Vega 64 Sapphire Nitro + för mindre än det i Vega 56

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Till er som vill köra en högoktanig cpu i ett såhär litet chassi:

Ha inte samma förväntningar på temperaturer som i ett fullstort chassi. Men var å andra sidan inte rädda för höga temps heller. Effektiviteten på en kylare ökar med temperaturen. Ju högre delta desto effektivare transporteras värme till luften. Det betyder att en mindre kylare kan orka med, om man godtar höga temps. Datorn går inte sönder vid 90°.

Kom också ihåg att de flesta moderkort automatiskt "överklockar" CPU genom att inaktivera strömbudgeten. Så ofta går de på full boost även när alla kärnor arbetar, något som definitivt kommer bli svårt att kyla med ex en 9900k och en L12.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag säger bara kör, får man problem så är det bara att undervolta! Har själv ett itx med väldigt dåligt luftflöde, fick ner min 4770k till 1.03v från nästan 1.2 som MB brände på med i stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Till er som vill köra en högoktanig cpu i ett såhär litet chassi:

Ha inte samma förväntningar på temperaturer som i ett fullstort chassi. Men var å andra sidan inte rädda för höga temps heller. Effektiviteten på en kylare ökar med temperaturen. Ju högre delta desto effektivare transporteras värme till luften. Det betyder att en mindre kylare kan orka med, om man godtar höga temps. Datorn går inte sönder vid 90°.

Kom också ihåg att de flesta moderkort automatiskt "överklockar" CPU genom att inaktivera strömbudgeten. Så ofta går de på full boost även när alla kärnor arbetar, något som definitivt kommer bli svårt att kyla med ex en 9900k och en L12.

Skickades från m.sweclockers.com

Stort chassi betyder ju inte nödvändigtvis bra flöde dock. Men den har en större "reserv" av luft att ta av. Samt så är ju mer plåt större avledningsyta för värmen. Det viktigaste är ju dock att luften byts ut hela tiden, och det beror mer på vad man har för insläpp och utsläpp av luft. Det ska bli kul att se riktiga oberoende tester av Ghosten där. Jag tror att den har chans att prestera väldigt bra.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zacke2008:

Är det någon som ska ha en i9 9900k i sitt Ghost?

Jag har för tillfället en 2500k som jag tänkt uppgradera när jag får chassit, har beställt en i9 9900k, men börjar mer och mer bli tveksam till det (om Noctuas NH-L12 klarar den). Tur i oturen så är det dålig tillgång på processorn så man får tid att fundera.

//Zacke

Kör du på basklocken hela tiden så ska det inte vara mer än 95W som behöver kunna hanteras av kylaren, men i turbo på alla kärnor sticker siffran upp till 220W (tror jag det var) och det finns i så fall inte en chans att NH-L12 klarar av det under någon längre tid, villket innebär att 9900K:n borde bli termiskt handikappad och tvingas gå på "lågvarv".

Generellt rekommenderas rejäl kylning till 9900K, i stil med Noctua NH-D15 eller en AIO.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

@irkasmork: Jo fast dem är så överprisade. Från Tyskland kan man liksom få ett Vega 64 Sapphire Nitro + för mindre än det i Vega 56

Fast nitro korten går inte in i chassit

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Kör du på basklocken hela tiden så ska det inte vara mer än 95W som behöver kunna hanteras av kylaren, men i turbo på alla kärnor sticker siffran upp till 220W (tror jag det var) och det finns i så fall inte en chans att NH-L12 klarar av det under någon längre tid, villket innebär att 9900K:n borde bli termiskt handikappad och tvingas gå på "lågvarv".

Generellt rekommenderas rejäl kylning till 9900K, i stil med Noctua NH-D15 eller en AIO.

Just nu har jag inga planer på att köra på AIO, utan det lutar mer åt att jag stoppar i AMD i stället så får jag se hur det funkar.

//Zacke

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Fast nitro korten går inte in i chassit

Skickades från m.sweclockers.com

Det verkar som att det kommer ett RX 590, hoppas på det! har också kikat på Vega 56 (red dragon/devil något av det) men det kostar mer än jag vill spendera på grafikkort. Speciellt inte då priserna gått upp mer än vad prestandan gjort.

Jag har en R7-2700 och en NH-L12 liggandes inför detta bygge.
Beställde ett grönt chassi!

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

@UnkeN: RX 590 och ett Black Friday erbjudande strax efter release hade kanske varit något xD

Permalänk
Medlem

@UnkeN: Om du letar begagnat så har väl Vega56 droppat rätt så hårt? Jag blev lite tvungen att köpa ett nytt kort under mininghetsen pga. trasigt dåvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

@UnkeN: RX 590 och ett Black Friday erbjudande strax efter release hade kanske varit något xD

JA!

Skrivet av evirob:

@UnkeN: Om du letar begagnat så har väl Vega56 droppat rätt så hårt? Jag blev lite tvungen att köpa ett nytt kort under mininghetsen pga. trasigt dåvarande.

Japp, ett beggat Vega 56 referens skulle fungera fint såklart. Fast de är inte så vanligt förekommande vad jag sett.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

Någon som vet om detta borde få plats? Det är precis på mm på längden nämligen. Tänker om det finns plats för 305mm eller om det lär gå in i väggen på chassit?

Förtydligande, chassit tar 305mm, detta är 305mm.

Vega 56 Red Dragon

Permalänk
Skrivet av CooingPendulum:

Någon som vet om detta borde få plats? Det är precis på mm på längden nämligen. Tänker om det finns plats för 305mm eller om det lär gå in i väggen på chassit?

Förtydligande, chassit tar 305mm, detta är 305mm.

Vega 56 Red Dragon

Ser ut som om det mest är plast längst ut på högerkanten, om inget annat kan det alltid kapas av för någon extra millimeter.
Eller byta kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@DaDavidov: Fast då ryker ju garantin :S

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Icte:

Ah, där ja! Tack

Nej men jag kommer nog att avvakta med detta köp då jag redan har SF600 Gold, inte så stor skillnad mellan Gold och Platinum versionerna:

1) Sleevade kablar medföljer Platinum versionen (har detta!)
2) Platinum rating istället för Gold (https://www.corsair.com/eu/en/blog/80-plus-platinum-what-does-it-mean-and-what-is-the-benefit-to-me - ganska liten skillnad)
3) 92mm fläkten är PWM istället för DC -> inte lika högljudd vid låga belastningar (dock är min fläkt helt avstängd förrän jag kliver upp till ca 400W)

För att lägga till så är det även en ny fläktkontroller i Platinum varianten. En MCU kontroller som tar hänsyn till både temperatur och load.

Med vänliga hälsningar,
CORSAIR Johan

Permalänk
Medlem

patrik.michalski [7:09 PM]
Regarding customs, it seems like it has gotten through and that is being loaded on trucks tomorrow!

Bästa uppdateringen på länge, våra chassin lär anlända Göteborg på Torsdag

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

patrik.michalski [7:09 PM]
Regarding customs, it seems like it has gotten through and that is being loaded on trucks tomorrow!

Bästa uppdateringen på länge, våra chassin lär anlända Göteborg på Torsdag

I våra händer nästa vecka då. Jäklar vad skönt det ska bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

@DaDavidov: Fast då ryker ju garantin :S

Om man bara byter kylare till någon lämplig tredjeparts så är det inte säkert att garantin ryker, det varierar mellan tillverkare. EVGA är ett exempel på en tillverkare som tillåter det (eller har åtminstone gjort det förr).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

eller så sågar ni i chassit...

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

@UnkeN: Fynxer säljer ett Vega56 Ref https://www.sweclockers.com/marknad/160317-vega-56-referens-f...

Jag kör själv med vega64 bios och det fungerar prima för att skrämma upp HBM till 945MHz utan större ansträngning.

Permalänk
Medlem

@evirob: Han vill ha dock nära retail pris så känns sådär kul för en begagnad. Har sålts Vega 64 (Gigabyte) för det priset på marknaden senaste veckan.