Hur har Fall Creators Update funkat för Er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Fick till min förvåning upp samma dag som det släpptes en möjlig uppgradering på min gamingdator (se signaturen) till Win 10 ver. 1709, allmänt kallat Fall Creators Update. Lite lustigt då förra uppgraderingen dröjde flera månader på samma dator.

Körde på och började ladda ner vilket tog väldigt lång tid, samtidigt surfade jag på Ars Technica och hittade detta inlägg i forumet:

"Just a warning for those users with NVME boot drives (particularly Samsung 960 apparently), there have been issues reported with this update causing a BSOD on reboot (error code 0xc00000bb). The issue seems to occur when you have a NVME and SATA disks, and will happen with both the update assistant, and media creator.

Over on the Dell support site, they advise disabling all SATA controllers prior to attempting to install the update. I'm currently downloading the update again to try this method.

As a note, after the BSOD, if you manually go into BIOS and select the correct boot drive, you'll be able to get your system back to its pre-update state, so it's not an irrecoverable issue.

Apparently doing a clean Windows install is another way to avoid this, but it's not an option for me, as my product key is baked into the install media by our IT department. I'll have to wait for them to roll out the update to make this work if the SATA trick doesn't work."

Jag kör med en Intel 750 NVME PCIe 480GB SSD som bootdisk så mitt under nerladdningen drog jag ut strömmen för alla SATA-diskar och körde sedan igenom uppgraderingen. Allt funkade igenom uppgraderingen och efter att diskarna var återanslutna var datorn som den skulle.

Nu ett dygn senare kan jag konstatera att det var noll problem, kanske hade gått lika bra utan mitt panikryck av SATA-diskarna?

Nästa projekt är att uppgradera min Surface Pro 4 men där har allt alltid funkat (inte så konstigt) så det är lugna puckar.

Hur gick det för dig, några problem?

Jag har 960 EVO. Visste inte om att de här problemen fanns, så jag bara smackade på med uppdateringen och BOOM!... ... ... Det fungerade felfritt.

Den enda jag märkt som är någon verklig skillnad från tidigare är att jag får ca 5fps högre i de flesta spel jag spelar. Samt att den där jobbiga waketimern för windows update orchestrator kom tillbaka, men nu har jag dödat den igeb så nu är allt som det ska

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hade inte heller problem med det ovan med mina diskar.
Hade alla diskar inkopplade osv.
960 evo nvme som systemdisk, 2 ssd sata och ett par hdd.

Enda skillnaden jag märker med denna meningslösa update är all jäkla Icon padding dom lagt till av någon idiotisk anledning så det ser ut som fasen när allt varit på samma ställe i typ 100 år, tills nu.....
Microsoft zzzz, låt saker vara typ.

Permalänk
Inaktiv

Inga problem än så länge. Förutom att "LOCK"-knapparna på mitt SteelSeries Apex M800 inte längre lyser. Skumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det är i upp till 365 dagar för Feature Updates. Gissa vad min står inställd på nu?

Har tröttnat på att vara testpilot åt Microsoft här!

364...

Vet du vilka versioner detta fungerar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Hade samma problem. Första 2 ggr jag skulle boota efter FCU så hängde sig BIOS. 3e försöket och senare så har det fungerat.

Nästan samma här. Efter en gång med "fryst boot" post UEFI så har det inte hänt igen. Det kan ha varit PKI-nycklarna som felar (mismatch) efter en nyinstallation men jag gick in i BIOS/UEFI-inställningarna innan jag drog igång nyinstallationen av FCU och resetade dem så det borde inte vara det:

https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/manufacture...

Hur som haver så funkar det bra nu men som sagt; FCU tar lite mer resurser, det märks. Jag kan däremot rekommendera Microsoft Launcher för Android/iOS för att använda Continue on PC. Som att få en ny telefon.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem

Kört in på fyra stationära och fyra bärbara av olika ålder och fabrikat. 960 Evo inget problem. Det som inte fungerar är att använda eller installera en Huawei-sticka E3351 för mobilt bredband från "3". Fick backa tillbaka till 1703 på den bärbara för att det skulle fungera. Windowsloggen säger Event-ID 7030 (The <service name> service is marked as an interactive service. However, the system is configured to not allow interactive services). Försökte komma runt detta genom lite regedit-tips på nätet utan framgång. Det är programvaran Hilink från Huawei-stickan som inte startar korrekt. Enhetshanteraren ser i alla fall stickan.

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande inte fått någon uppdatering till Creators Update, så jag tror inte det blir någon Fall Creators Update för min del då jag tror man inte kan uppdatera direkt från Anniversary Update till Fall Creators Update?

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Uppdaterat två datorer och allt har fungerat bra än så länge. På den ena datorn kunde jag uppdatera med Windows Update. På den körde jag med deras installations-exe-fil för att påtvinga uppdateringen. Ska uppdatera några datorer ytterligare om jag ser att det flyter på (Ingen brådska här egentligen)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Jag har fortfarande inte fått någon uppdatering till Creators Update, så jag tror inte det blir någon Fall Creators Update för min del då jag tror man inte kan uppdatera direkt från Anniversary Update till Fall Creators Update?

vad jag vet ska det inte vara några problem att skippa versioner.

http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkID=799445

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon261279:

Inga problem än så länge. Förutom att "LOCK"-knapparna på mitt SteelSeries Apex M800 inte längre lyser. Skumt.

Samma för mig.

Visa signatur

ROG MAXIMUS Z790 HERO, cpu 14900K, G-Skill TridentZ5 RGB DDR5 6400 MHz 2x16GB, Corsair RM1000x, ASUS RTX 4080 Super 16GB ROG Strix Gaming OC, Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 990 PRO 1TB, Samsung, 980 PRO 1TB, Sound Blaster-Z soundcard. EK-AIO Elite 360 D-RGB.
ROG Strix Scope NX Wireless Deluxe keyboard, ROG Gladius III Wireless AimPoint mouse and Phanteks Enthoo Evolv X Satin chassi. Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vet du vilka versioner detta fungerar på?

Tror det är från Anniversary Update (1607) och senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Windows pekplatta

Skrivet av Haptic:

De problemen jag har haft är (varav ett nämnt tidigare i tråden)
* Dubbel inloggning : löstes genom att slå av en inställning
* Dom har tagit bort möjligheten att dela touchtangentbordet så man får halva på ena sida tomt i mitten och andra halvan på andar sidan. så man lättare kan skriva med tummarna på tex min surface. https://aka.ms/X5q2v3
* Program som inte är avstänga när man stänger av datorn eller startar om den startas automatiskt vid boot. Aka skitstörande. https://aka.ms/Ughrnz

Är det någon som fått delat tangentbord att funka?
Eller storleksändra tangentbordet?

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Skrivet av larryd:

Är det någon som fått delat tangentbord att funka?
Eller storleksändra tangentbordet?

Det kommer inte fungera förrän dom släpper en ny uppdatering som tar tillbaka den funktionen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Det kommer inte fungera förrän dom släpper en ny uppdatering som tar tillbaka den funktionen.

Ett stort jäkla feltänk kring tangentbordet enligt mig. Speciellt när det gamla finns kvar på inloggningsskärmen. Vågar faktiskt inte hoppas på att de fixar tangentbordet framöver. Att de fokuserat på emojis i denna versionen säger en del om Microsofts fokus. Hela Fall Creators Update känns oseriöst. Saknar Windows 8.1 som gjorde allt rätt bortsett från startskärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tror det är från Anniversary Update (1607) och senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Njae... det fungerar inte så länge på 1607. 365 dagar är något som måste ha kommit i CU eller FU versionen.

Och jag syftade som "pro", "Enterprise", "Home" osv. Vilka som har denna möjlighet "inbyggt"?

Permalänk
Inaktiv

Fyra system, alla uppdaterade utan problem. Varit riktigt smidigt faktiskt.

Permalänk

Nätverkskortet och ljudkortet slutade funka. Nätverkskortet (Intel inbyggd i moderkortet) fick jag ta bort med enhetshanteraren och starta om. Så hoppa det igång och passade på att installera Intels senaste drivrutiner.

Ljudkortet fick jag också ta bort och installera om med senaste drivrutiner och sen via mjukvaran växla till högtalare. Var inställd på hörlurar (SoundBlaster Z).

Moderkortet i fråga är en Sabertooth X79.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Njae... det fungerar inte så länge på 1607. 365 dagar är något som måste ha kommit i CU eller FU versionen.

Och jag syftade som "pro", "Enterprise", "Home" osv. Vilka som har denna möjlighet "inbyggt"?

Inte det lättaste att hitta information från Microsoft

Verkar var 180 dagar i 1607. Kör endast Windows 10 Pro, så vet inte hur det ser ut i Home-versionen. Microsoft nämner endast "Windows 10" på länken nedan, så det borde innefatta alla versioner.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/deployment/update/wa...

Dock litar jag inte på Microsoft längre och det känns som att de själva kan ändra på detta när de vill (såvida inte Windows Update i sig är helt avstängt).

Permalänk
Medlem

Dök upp ett bekymmer för mig på laptopen. Den tvärdör den efter att ha varit i sleep mode efter mer än en halvtimme drygt. Trycker på power-knappen och den surrar igång sen klick, dör inom 2-3 sekunder. Detta är efter FCU, aldrig hänt innan. Sen startar den en normalt uppstart och visar inte minsta annat bekymmer. Borträknat allt efterblivet bloatware som tillkommer men här kommer nog Microsoft sluta med dumheter.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Tycker det har fungerat bra hittills samt löst en bugg jag hade med Kaspersky. Det enda konstiga var när Windows tyckte jag skulle koppla ihop telefonen med datorn. Visst tänkte jag och laddade ner en app som visade sig vara en launcher. Testade den en stund men avinstallerade den (som tur var med TouchWiz intakt).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Hej testpiloter!

Här är ett par till sköna buggar i Fall Creators Update (FCU)

Tangentbord och tillbehör som slutar fungerar:
http://www.techradar.com/news/razer-laptops-reportedly-hit-by...

Appar som försvinner:
https://mspoweruser.com/windows-10-fall-creators-update-cause...

Väldigt underhållande kommentarer på den nedersta länken

Permalänk
Inaktiv

@pelleg59: Avinstallera SteelSeries Engine 3. De får lock knapparna att lysa igen, men det blir ett jävla strul att byta färg på det.

Permalänk
Medlem

Någon nämnde det tidigare. Task Managern visar nu även GPU-användning vilket kan vara användbart. Tog en skärmdump där jag pausat Minecraft samtidigt som jag visar en sida i Chrome som kör lite WebGL. Även "System" roffade åt sig några procent.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Sjusovarn

Får inte "Game mode" att fungera alls, någon som vet hur man ska gå tillväga. Sitter på v.1709, OS-version 17017.1000.

Permalänk
Medlem

@anon261279: Tack ska testa det.

Visa signatur

ROG MAXIMUS Z790 HERO, cpu 14900K, G-Skill TridentZ5 RGB DDR5 6400 MHz 2x16GB, Corsair RM1000x, ASUS RTX 4080 Super 16GB ROG Strix Gaming OC, Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 990 PRO 1TB, Samsung, 980 PRO 1TB, Sound Blaster-Z soundcard. EK-AIO Elite 360 D-RGB.
ROG Strix Scope NX Wireless Deluxe keyboard, ROG Gladius III Wireless AimPoint mouse and Phanteks Enthoo Evolv X Satin chassi. Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

När jag startar om datorn eller kallstartar den så startas allt jag hade igång innan avstängning, chrome osv med alla flikar etc, så vill jag inte ha det. Jag vill ha en normal start utan något igång.

Detta är något nytt poop med fall creators, men hur stänger jag av det

Mitt ljud har börjat frysslagga ibland också med fall creators.
Hatar denna updaten på alla sätt och vis

Permalänk

@Bacontree: Jag har vart med om att musen lite då och då "svävar iväg" i nån sekund. Detta verkar vara vid lite tyngre användning men började hyfsat nyligen..

Permalänk
Medlem

SMB1 är numera en feature som måste slås på. Bra ändring men blev lite förvånad av det klassiska "JAG SKRIVER RÄTT PATH DATORJÄxxxxx"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Har haft problem med network discovery sedan 1703 och denna verision hjälpte inte. Vissa datorer syns, andra inte. Vissa syns ett tag och sedan försvinner efter omstart.

Har uppdaterat tre maskiner nu och precis som förra Creators update slutade internetdelning att fungera. Samma sak med Hemgrupp, det går inte ta bort den gamla efter man lämnat och det går inte skapa en ny för det finns ju redan en..

Ingen dator upptäcks i nätverket, och om det man skulle råka komma in på en dator så fungerar det inte åt andra hållet trots likadana inställningar.