Hur har Fall Creators Update funkat för Er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

SMB1 är numera en feature som måste slås på. Bra ändring men blev lite förvånad av det klassiska "JAG SKRIVER RÄTT PATH DATORJÄxxxxx"

Tack gode gud för det. SMBv1 är gammalt som gatan och fullt med säkerhetshål. Jag har stängt av det sedan flera år tillbaka. Och det var också Microsofts officiella rekommendation sedan förra året att man gör det:

https://blogs.technet.microsoft.com/filecab/2016/09/16/stop-u...

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem

Fick idag ner 1709 uppdateringen men installationen gick inte att slutföra, får blåskärm varenda gång.

Lösning, någon?

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Uppdaterat fem burk hemma. Fungerar bra. Inga som helst problem med sturrering eller annat på gaming burken.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Har uppdaterat tre maskiner nu och precis som förra Creators update slutade internetdelning att fungera. Samma sak med Hemgrupp, det går inte ta bort den gamla efter man lämnat och det går inte skapa en ny för det finns ju redan en..

Ingen dator upptäcks i nätverket, och om det man skulle råka komma in på en dator så fungerar det inte åt andra hållet trots likadana inställningar.

Yes, exakt samma problem här.

För att få alla mina datorer på samma hemgrup lämnade jag hemgruppen på varje dator. Sedan tog jag bort alla nätverks profiler i registret på varje dator. Startade om en dator, valde att låta den upptäckas av andra datorer och sedan skapade jag en ny hemgrup. Sedan starta jag om de andra datorerna, gjorde samma sak förutom att jag gick med min nya hemgrup. Fungerade ett tag, går att komma åt shares men vissa datorer ser inte andra etc. Jävla skit.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ohem:

Fick idag ner 1709 uppdateringen men installationen gick inte att slutföra, får blåskärm varenda gång.

Lösning, någon?

Bästa lösningen är nog att vänta några månader med att uppdatera. Microsoft har ju själva sagt att de rullar ut denna uppdatering i vågor just för att säkerställa kompatibilitet och eliminera buggar.

Varför vara försökskanin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Yes, exakt samma problem här.

För att få alla mina datorer på samma hemgrup lämnade jag hemgruppen på varje dator. Sedan tog jag bort alla nätverks profiler i registret på varje dator. Startade om en dator, valde att låta den upptäckas av andra datorer och sedan skapade jag en ny hemgrup. Sedan starta jag om de andra datorerna, gjorde samma sak förutom att jag gick med min nya hemgrup. Fungerade ett tag, går att komma åt shares men vissa datorer ser inte andra etc. Jävla skit.

Gjorde precis som dig för en stund sedan, men givetvis fungerar det bara till "hälften". Vissa datorer ser en maskin som ingen av de andra ser och jag har en dator som inte upptäcker sig själv i nätverket men upptäcks av en annan....

Permalänk
Medlem

Inga problem här. 960 M.2 disk här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

dator som inte upptäcker sig själv i nätverket men upptäcks av en annan....

Har en sådan också. Fick den att upptäcka sig själv och av andra, sedan efter omstart så sket det sig igen och jag gav upp.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

@Crockett: Fick den genom Windows Update automatiskt.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ohem:

@Crockett: Fick den genom Windows Update automatiskt.

Ajdå.

Har du Pro eller högre så kan du förskjuta "feature" uppdateringar i ett år maximalt. Övriga uppdateringar går att skjuta upp 4 veckor som mest.

Permalänk
Avstängd

Inga problem för min del. Installerade med installationsverktyget på speldatorn och på min Surface Pro 2 fick jag en uppdateringsförfrågan som jag svarade ja på. Vet inte om det har gett så stora förändringar för min del även om OneDrives placeholders är trevliga på maskiner med små diskar. Pinna kontakter har jag inget behov av hemma men det hade förstås varit trevligt på jobbet om de bara kunde få tummen ur och uppgradera från W7.

Angående Fluent Design så har det smygit in sig i en del appar men inte i Windows som helhet så mycket. Kolla på kalkylatorn eller Groove Music (eller vad den heter, sitter på jobbet) exempelvis.

Permalänk
Medlem

Fungerade på som det skulle på mina två desktops men stängde av IIS på min server.

Om det är fler som råkat ut för samma sak finns lösningen här:

https://support.microsoft.com/en-gb/help/4050891/error-http-5...

Permalänk
Medlem

Det där förbenade autostartande av program som var uppe innan avstängning gör mig tokig.
STÄNGER JAG AV DATORN, vill jag bannemig ha den avstängd och rensad, annars använder jag hibernate/viloläge/vänteläge vad de nu får för sig att kalla skiten.

Någon som klurat ut ett effektivt sätt att stänga av detta autostartande av senast använda appar?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Det där förbenade autostartande av program som var uppe innan avstängning gör mig tokig.
STÄNGER JAG AV DATORN, vill jag bannemig ha den avstängd och rensad, annars använder jag hibernate/viloläge/vänteläge vad de nu får för sig att kalla skiten.

Någon som klurat ut ett effektivt sätt att stänga av detta autostartande av senast använda appar?

Min höll också på så ett tag.
Men vette 17 vad jag ändrade för nu gör den inte så längre.
Det är ju så vansinnigt mycket man måste ändra för att återställa OS'et till nånting användbart =/

Kanske det är avstängning av hibernate som gör det ?
Skulle inte förvåna mig om MS numera tycker att "stäng av" är samma sak som nåt hybridläge med hibernate.

Permalänk
Medlem

Märker ingen skillnad funkar som innan, samba och alla inställningar i övrigt verkar vara lika.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Problem med Asus Suite 3 men läste sig med att ladda ner en hackad version och sedan uppdatera till den officiella. HDR fungerar inte längre i MPC-HC i fullskärmsläge (Madvr) men annars inga problem... ännu.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Det där förbenade autostartande av program som var uppe innan avstängning gör mig tokig.
STÄNGER JAG AV DATORN, vill jag bannemig ha den avstängd och rensad, annars använder jag hibernate/viloläge/vänteläge vad de nu får för sig att kalla skiten.

Någon som klurat ut ett effektivt sätt att stänga av detta autostartande av senast använda appar?

Finns en del trådar ang detta.
http://windowsreport.com/restore-apps-pc-reboot/ Vet inte om detta fungerar för lösa det, inte möjlighet att prova atm Får göra imorgon.
https://answers.microsoft.com/en-us/insider/forum/insider_win...

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har installerat uppdateringen och kan inte starta BF4.
Får meddelandet: "DirectX function "FindClosestMatchingMode" failed with DXGI_ERROR_NOT_CURRENTLY_AVAILABLE ("The tequested functionality is not supported by the device or the driver.").
GPU: "NVIDIA Geforce GTX 780 Ti", Driver:38800

Några förslag på lösning?

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av Gagnef:

Hej!

Jag har installerat uppdateringen och kan inte starta BF4.
Får meddelandet: "DirectX function "FindClosestMatchingMode" failed with DXGI_ERROR_NOT_CURRENTLY_AVAILABLE ("The tequested functionality is not supported by the device or the driver.").
GPU: "NVIDIA Geforce GTX 780 Ti", Driver:38800

Några förslag på lösning?

Hade uppdaterat DX och eventuellt "Visual Studio redistributed" http://tinyurl.com/yb99qb76

Permalänk
Skrivet av Tartin:

För er som får stutter i spel med nya uppdateringen, game mode måste stängas av på nytt efter installationen av 1709. Dock tog de bort reglaget för att stänga av game mode i inställningarna. Man får temporärt slå på game-bar och sen i spelet trycka win+G och därifrån stänga av game mode. Därefter kan man avaktivera game-bar igen.

Hur gör man det? lyckas inte få upp game-bar för att stänga av det där... =/

Visa signatur

nVidia Titan X (Pascal), Intel i9 9900K, 32 GB DDR4@3200 MHZ, Samsung 970 EVO 1TB, Asus Maximus Gene XI.

Acer Predator X34, Logitech G900, G513, G13, G933.
Creative GigaWorks S750 - 7.1 högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Det där förbenade autostartande av program som var uppe innan avstängning gör mig tokig.
STÄNGER JAG AV DATORN, vill jag bannemig ha den avstängd och rensad, annars använder jag hibernate/viloläge/vänteläge vad de nu får för sig att kalla skiten.

Någon som klurat ut ett effektivt sätt att stänga av detta autostartande av senast använda appar?

Japp, blir själv lika förbannad varje gång jag starta Windows.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Sjusovarn

Alltså, ni skriver om Game mode men jag har inte ens fått det som något alternativ. Har w10 Pro N och senaste insider prereleasen.

Permalänk
Medlem

En kompis uppdaterade igår och det resulterade att hans användarkonto blev duplicerat fast den nya kopian var tömd på alla data. Även appar, skrivbord, bilder, videos osv. Givetvis gick de flytta från gamla användaren till den nya men massa built-in applikationer som fotovisaren mm är helt bort och kan ej bli funnen. Vid hanteraren för användare visas det att bara en användare finns fastän det klart och tydligt var två styckna i users mappen. Att återställa till en tidigare version fungerade inte heller (vet ej varför)
Han fick formatera datorn.

För mig gick det dock smärtfritt. Upplever däremot att datorn har blivit mera sluggish samt att min ryzen verkar hoppa upp och ner i frekvens i aktivitetshanteraren fastän HWMonitor visar en fast frekvens på 3,8. Skumt.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexi Estada:

Hur gör man det? lyckas inte få upp game-bar för att stänga av det där... =/

Funkar inte windows-knapp+G? Kika i [Inställningar -> Spel -> Spelfältet] om det kan vara avslaget

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Japp, blir själv lika förbannad varje gång jag starta Windows.

Inte hittat någon lösning.

Stänger nu av med win+r och skriver:
shutdown -s -t 1
för en vettig avstängning av datorn.

sparas ju i "kör" med
så bara att trycka win+r enter för att stänga av senare. (om man inte orkar göra genväg på skrivbordet för detta...)

Är en funktion som ska vara sådan tydligen.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Inte hittat någon lösning.

Stänger nu av med win+r och skriver:
shutdown -s -t 1
för en vettig avstängning av datorn.

sparas ju i "kör" med
så bara att trycka win+r enter för att stänga av senare. (om man inte orkar göra genväg på skrivbordet för detta...)

Är en funktion som ska vara sådan tydligen.

Lust att förklara vad -s -t 1 taggarna gör med avstängningen?
Får testa något också, provat allt det där i trådarna jag länkade innan men inget fungerar
Avskyr verkligen denna updaten, först icon spacing så det ser helt konstigt ut, ändra något som varit samma i typ 15+ år triggar mig, sen kan jag inte ens stänga av min dator på riktigt längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Lust att förklara vad -s -t 1 taggarna gör med avstängningen?
Får testa något också, provat allt det där i trådarna jag länkade innan men inget fungerar
Avskyr verkligen denna updaten, först icon spacing så det ser helt konstigt ut, ändra något som varit samma i typ 15+ år triggar mig, sen kan jag inte ens stänga av min dator på riktigt längre

shutdown är "shutdown" som kan paras med vissa kommandon för att säga på vilket vis.

-s ger avstängning (shutdown)
-r ger omstart, (restart)

-t är timern, och siffran efter antalet sekunder.
skriver du bara -s så får du upp att "datorn stängs av inom en minut"
-t 1 ger en omedelbar avstängning.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Jag installerade den här uppdateringen med ett leende och förhoppning. Men så fort den hade blivit klar med installationen, så hade allt återställts! Det visade sig att uppdateringen hade installerat Windows på nytt, ovanpå den gamla versionen, då jag har två kataloger med Windows i, som tar totalt 50,9 GB!

Nu vill jag återgå till den förra versionen. Spel som jag hade installerat på den gamla versionen, hade gradvis avinstallerats. Gick in i systemets inställningar och valde att göra en återställning till den gamla versionen. Men det fick jag inte, för att jag var tvungen att ta bort ett konto som jag hade tydligen lagt till, när jag loggade in första gången efter uppdateringen.

Kontot som Windows kräver att jag ska ta bort, är mitt enda konto jag har lagt till och därmed adminkontot för hela systemet.

Några fler här som hade samma problem som vad jag har, och som lyckades återställa? Hur gjorde ni? Berätta!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag installerade den här uppdateringen med ett leende och förhoppning. Men så fort den hade blivit klar med installationen, så hade allt återställts! Det visade sig att uppdateringen hade installerat Windows på nytt, ovanpå den gamla versionen, då jag har två kataloger med Windows i, som tar totalt 50,9 GB!

Nu vill jag återgå till den förra versionen. Spel som jag hade installerat på den gamla versionen, hade gradvis avinstallerats. Gick in i systemets inställningar och valde att göra en återställning till den gamla versionen. Men det fick jag inte, för att jag var tvungen att ta bort ett konto som jag hade tydligen lagt till, när jag loggade in första gången efter uppdateringen.

Kontot som Windows kräver att jag ska ta bort, är mitt enda konto jag har lagt till och därmed adminkontot för hela systemet.

Några fler här som hade samma problem som vad jag har, och som lyckades återställa? Hur gjorde ni? Berätta!

Tycker det är från dator till dator om en återställning ska lyckas. Lurig funktion Microsoft bjuder på. Du får tanka ner Windows igen från Microsofts webbplats.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Tycker det är från dator till dator om en återställning ska lyckas. Lurig funktion Microsoft bjuder på. Du får tanka ner Windows igen från Microsofts webbplats.

Väldigt lurigt. En vän installerade samma uppdatering på hans dator och det blev inte som hos mig för han. Får ta och använda "Reset this PC", som jag har funderat på i några månader nu.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.