Hur har Fall Creators Update funkat för Er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Om du med registrerar menar aktivera så måste du ha installerat samma W10 version som du har nyckel till för att kunna göra detta i efterhand, windows core har jag aldrig hört talas om.

Ja, jag menar aktivera.

Jag har installerat samma version som jag har nyckel för.
Det lustiga är att i Microsoftkontot står det Windows 10 Core medan det i datorn står Windows 10 Home.

När jag kör "Felsök" under Aktivering får jag svaret:

"Vi hittade en digital licens för Windows Home för den här Windows Home-enheten. Du behöver installera Windows 10 Home för att kunna aktivera med denna digitala licens."

Jag har ju redan installerat Windows Home, det är ju det jag jobbat med de närmaste dagarna, fattar nada!

EDIT:
Ser att det står lite högre upp på sidan "Aktivera":

"Kan inte ansluta till Windows aktiveringsserver"

De ser alltså att jag har en licens för den aktuella datorn men deras aktiveringsserver ligger nere. Hur kan de se licensen om servern ligger nere.

Ett fel kommer aldrig ensam, det är helt sant!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Ja, jag menar aktivera.

Jag har installerat samma version som jag har nyckel för.
Det lustiga är att i Microsoftkontot står det Windows 10 Core medan det i datorn står Windows 10 Home.

När jag kör "Felsök" under Aktivering får jag svaret:

"Vi hittade en digital licens för Windows Home för den här Windows Home-enheten. Du behöver installera Windows 10 Home för att kunna aktivera med denna digitala licens."

Jag har ju redan installerat Windows Home, det är ju det jag jobbat med de närmaste dagarna, fattar nada!

EDIT:
Ser att det står lite högre upp på sidan "Aktivera":

"Kan inte ansluta till Windows aktiveringsserver"

De ser alltså att jag har en licens för den aktuella datorn men deras aktiveringsserver ligger nere. Hur kan de se licensen om servern ligger nere.

Ett fel kommer aldrig ensam, det är helt sant!!

Låter som ett samtal till MS supporten är på sin plats, dom borde ju kunna förklara det meddelandet.

Det enda jag funderar på är om det beror på en hopblandning av språk eller 32 vs 64-bit, vet inte hur den automatiska aktiveringen reagerar på sådant, om jag inte missminner mig så finns ju Home i både 32 och 64-bit.

Edit: Ja det kan ju vara förklaringen om den ligger nere.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Låter som ett samtal till MS supporten är på sin plats, dom borde ju kunna förklara det meddelandet.

Det enda jag funderar på är om det beror på en hopblandning av språk eller 32 vs 64-bit, vet inte hur den automatiska aktiveringen reagerar på sådant, om jag inte missminner mig så finns ju Home i både 32 och 64-bit.

Edit: Ja det kan ju vara förklaringen om den ligger nere.

Home finns i både 32 o 64 Bit. Jag har 64 Bit (är inte min dator men jag skriver "jag" och "min" för det är enklare).
Jag förstår att det kan bero på att servrarna ligger ner men det som förbryllar är att de hittar min aktiveringskod. Eller aktiveringskoden kanske ligger på annan plats än där aktiveringen sker.

Jag får vänta till på Måndag och ringa dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Home finns i både 32 o 64 Bit. Jag har 64 Bit (är inte min dator men jag skriver "jag" och "min" för det är enklare).
Jag förstår att det kan bero på att servrarna ligger ner men det som förbryllar är att de hittar min aktiveringskod. Eller aktiveringskoden kanske ligger på annan plats än där aktiveringen sker.

Jag får vänta till på Måndag och ringa dem.

Och du är säker på att det var 64-bit innan också eftersom det inte är din dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Och du är säker på att det var 64-bit innan också eftersom det inte är din dator?

Ja, jag är helt säker för det är jag som byggt datorn och installerat Windows. Dessutom har jag bytt hårddisk så det tidigare Windows finns kvar.
Först klonade jag den tidigare disken till denna nya, Microsofts system märkte ingen skillnad. Jag frågade också Microsoft innan om jag kan byta hårddisk och det skulle inte vara några problem.

Permalänk
Avstängd

32 eller 64 bits spelar ingen roll för licensen, så det är inte problemet. Core finns på Windows server men det är nog inte det det handlar om här.

Permalänk
Skrivet av walkir:

@Joakim Ågren:
Det beror på vad du menar med "funkade".

Först igår fixades för övrigt följande bugg i Windows 10 1709 (vilken jag klagade på innan):
•Addresses issue where the touch keyboard doesn’t support the standard layout for 109 keyboards.

Det är en rätt så kritiskt bugg, då jag har en Windows-platta med svenskt tangentbord. Helt otroligt att Microsoft lyckades göra fel på 109 tangentbordsuppsättningar! På vissa språk försvann även hela tangentbordsrader (Thai exempelvis). Tog "bara" Microsoft lite över två månader att få ut en fix för detta. Det nya tangentbordet (från mobiltelefonerna) har däremot en hel del andra problem jfm det från 1703.

Här går det att läsa om övriga buggar som fixades i KB4056892:
https://support.microsoft.com/en-us/help/4056892/windows-10-u...

Jag som fortfarande ligger kvar på Windows 10 1703 har inte drabbats av buggarna ovan. Kommer avvakta med 1709 så länge som möjligt, då det är oklart vilka buggar som fortfarande inte är fixade (samt vilka nya som tillkommit).

Jämför gärna fixarna för 1709 ovan med de för 1703 nedan:
https://support.microsoft.com/en-us/help/4056891

If it ain't broke, don't fix it!

väntar jag också, med samma motivering
har även ändrat så att jag själv får ladda ner och installera uppdateringar och använder windows update minitool när jag ska installera dessa

Permalänk
Medlem

Nu har jag löst aktiveringen, gjorde det själv.

Jag dammade av mina gamla programmeringskunskaper och började gräva (har inget med programmering att göra men var kul att säga det...).

Jag hittade en fil i den förra hårddisken med förra Windows. Jag skickade den till notepad.exe så att jag kunde läsa vad det står i den. Hade läst ett antal filer utan framgång innan. Men nu fick jag napp, det var helt klart denna fil som angav om datorn var aktiverad.

Jag kopierade filen och flyttade den till samma plats i den nya installationen. Startade om datorn och...den var aktiverad.

Permalänk
Medlem

Kan också säga nu att orsaken till att det inte gick att installera den senaste uppdateringen "Fall Creator" beror på att den förra Windows var krypterad. Visserligen var krypteringen borttagen när den skulle uppdateras men för att kunna kryptera i en klon till TryeCrypt måste hårddisken vara formaterad med MBR men Windows 10 vill helst ha GPT.

Det går att installera i MBR-diskar men om den krypteras används det lilla utrymme som finns i MBR till boot-info för krypteringsprogrammet så att programmet startas upp och man kan skriva in lösenordet.

När jag klonade hårddisken var den avkrypterad därför blev den klonade disken inte krypterad men kloningen kopierar också bootsektorn, som hade information för krypteringsprogrammet, till den nya disken.

När "Fall Creator" installeras verkar det som att den skriver någon kod i bootsektorn som används vid omstart. Med GPT är det inga problem, det finns gott om utrymme där men det finns det inte i MBR. I detta fall var det så lite plats att koden inte kunde skrivas in. När datorn sedan bootades om hittades inte koden som förmodligen behövs för att fortsätta installationen och det uppstår ett allvarligt fel som leder till blåskärm.

Jag vet inte om detta är felet men efter att jag gjort minst 20 försök att uppdatera och läst loggar och jämfört mm kan jag nog säga att det verkligen kan vara så felet uppstått.

"Normalt" är annars att grafikdrivrutiner för vissa fristående grafikkort stoppar uppgraderingen men nu vet vi också att man måste dekryptera krypterade hårddiskar med krypteringsprogrammet för att Windows skall kunna uppdateras. Det gäller dock inte Bitlocker vad jag hört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Nu har jag löst aktiveringen, gjorde det själv.

Jag dammade av mina gamla programmeringskunskaper och började gräva (har inget med programmering att göra men var kul att säga det...).

Jag hittade en fil i den förra hårddisken med förra Windows. Jag skickade den till notepad.exe så att jag kunde läsa vad det står i den. Hade läst ett antal filer utan framgång innan. Men nu fick jag napp, det var helt klart denna fil som angav om datorn var aktiverad.

Jag kopierade filen och flyttade den till samma plats i den nya installationen. Startade om datorn och...den var aktiverad.

Vore ju bra om dela med dig vilken fil och var den ligger om andra får problem med aktiveringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vore ju bra om dela med dig vilken fil och var den ligger om andra får problem med aktiveringen.

Jag får återkomma med detta.
Jag blev så uppspelt när jag såg vad jag hittat att jag genast kopierade och startade om. Jag var inte i det tillstånd att lägga platsen på minnet. Jag skall se om jag hittar det igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vore ju bra om dela med dig vilken fil och var den ligger om andra får problem med aktiveringen.

Nu så:

Här ligger filen regid.1991-06.com.microsoft_Windows-10-Home.swidtag:
C:\ProgramData\regid.1991-06.com.microsoft/regid.1991-06.com.microsoft_Windows-10-Home.swidtag

I datorn som inte var aktiverad var samma mapp (regid.1991-06.com.microsoft) tom.
Jag kopierade filen dit vips var den aktiverad.

Så här ser det ut inne i filen:
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<software_identification_tag xmlns="http://standards.iso.org/iso/19770/-2/2009/schema.xsd">
<entitlement_required_indicator>true</entitlement_required_indicator>
<product_title>Windows 10 Home</product_title>
<product_version>
<name>10.0.10011.16384</name>
<numeric>
<major>10</major>
<minor>0</minor>
<build>10011</build>
<review>16384</review>
</numeric>
</product_version>
<software_creator>
<name>Microsoft Corporation</name>
<regid>regid.1991-06.com.microsoft</regid>
</software_creator>
<software_licensor>
<name>Microsoft Corporation</name>
<regid>regid.1991-06.com.microsoft</regid>
</software_licensor>
<software_id>
<unique_id>Windows-10-Home</unique_id>
<tag_creator_regid>regid.1991-06.com.microsoft</tag_creator_regid>
</software_id>
<tag_creator>
<name>Microsoft Corporation</name>
<regid>regid.1991-06.com.microsoft</regid>
</tag_creator>
</software_identification_tag>

Här ser man om Windows är aktiverad:
Startknappen: Inställningar/System/Om Man ser bara en massa relevanta uppgifter om Windows om den är aktiverad. Om den inte är aktiverad finns där en knapp man kan skiva in aktiveringskoden och en knapp som man "reparerar" aktiveringen har jag för mig.

Man kan också se här:
Välj Utforskaren/Högerklicka på "Den här datorn" och välj "Egenskaper". Längst ner står det: "Windows har aktiverats".

Permalänk
Medlem

stött på ett problem som jag har sökt efter att få fixa men har ej hittat någon lösning på problemet.
Ren installerade windows 10 den 5 januari, lät den rulla på med sitt i ett dygn bara för att ladda ner alla uppdateringar och sådär. När jag väl kom tillbaka så hade jag massa errors och win update krashade flera gånger (hade inte installerat något under det dygnet) löste det genom wsus offline. Men nu kan jag inte lira spel längre pga att windows drar så mycket kräm. Så fort jag startar Fortnite går disk upp till 100% Cpu 40+% och ligger på 40 fps..

Specs
I5-6600K
Gtx 1050Ti
16gig ram
Innan ominstallationen var allt ok låg på 200+ fps men nu kan jag knappt öppna chrome.. någon som vet något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av siab97:

stött på ett problem som jag har sökt efter att få fixa men har ej hittat någon lösning på problemet.
Ren installerade windows 10 den 5 januari, lät den rulla på med sitt i ett dygn bara för att ladda ner alla uppdateringar och sådär. När jag väl kom tillbaka så hade jag massa errors och win update krashade flera gånger (hade inte installerat något under det dygnet) löste det genom wsus offline. Men nu kan jag inte lira spel längre pga att windows drar så mycket kräm. Så fort jag startar Fortnite går disk upp till 100% Cpu 40+% och ligger på 40 fps..

Specs
I5-6600K
Gtx 1050Ti
16gig ram
Innan ominstallationen var allt ok låg på 200+ fps men nu kan jag knappt öppna chrome.. någon som vet något?

Har du uppdaterat alla drivrutiner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Har du uppdaterat alla drivrutiner?

Har uppdaterat alla win updates samt uppdaterat grafikkortet. Behövs de mera?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av siab97:

Har uppdaterat alla win updates samt uppdaterat grafikkortet. Behövs de mera?

Skickades från m.sweclockers.com

Lät du Windowsinstallationen formatera hårddisken?
Har du haft hårddisken krypterad?
Har du MBR eller GBT disk?

Min dotters dator uppförde sig som din när den hade MBR-disk som tidigare varit krypterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Lät du Windowsinstallationen formatera hårddisken?
Har du haft hårddisken krypterad?
Har du MBR eller GBT disk?

Min dotters dator uppförde sig som din när den hade MBR-disk som tidigare varit krypterad.

Joo jag antar de. Sökte på återställning sedan installera windows på nytt (valde sedan ta bort alla filer)
Vet ej om jag har mbr eller gbt, lättaste sätt att kolla? Nej hårddisken har inte varit krypterad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av siab97:

Joo jag antar de. Sökte på återställning sedan installera windows på nytt (valde sedan ta bort alla filer)
Vet ej om jag har mbr eller gbt, lättaste sätt att kolla? Nej hårddisken har inte varit krypterad.

Skickades från m.sweclockers.com

- Högerklicka på Windowsknappen.
- Välj i menyn som öppnas "Diskhantering".
- Längst ut till vänster skall det stå "Disk o". Högerklicka på den och välj "Egenskaper" i menyn.
- Ett fönster öppnas, välj fliken "Volymer". Till höger om texten "Partitionstyp" står det "MBR" eller "GPT"

Du skall välja Windows 10 härifrån (det är Windows 10 inklusive alla uppdateringar):
https://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=691209

- Ladda ner det till din dator
- Starta nedladdningsfilen så att den körs
- När du får fram valet att göra en startUSB (eller något sådant) sätter du in en USB i datorn
- Klicka på länken där du skall göra en startUSB
- Följ anvisningarna

- När det är klart bootar du om datorn och trycker ner knappen som leder till bootvalet (minns inte vilken F12 eller F8)
- Välj att boota från USB
- Följ anvisningarna
- Efter en stund får du upp en bild med flera val. Välj Formatera.
- Följ anvisningarna.

Det kan ta ganska lång tid att installera, kanske en timma eller så. Det kan förekomma flera omstarter under installationen.
Normalt installerar Windows också alla drivrutiner genom filen i länken här ovan.

Permalänk
Medlem

@workman:
MBR stod det!
Blir det som en till återinstallation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av siab97:

@workman:
MBR stod det!
Blir det som en till återinstallation?

MBR kan det bli problem med. Det blir som en helt ny installation inklusive alla uppdateringar (möjligen med undantag för de allra sista).

Permalänk
Medlem

@workman:
Vad ska jag göra åt den då? har inte haft problem med den tidigare så vad kan ha hänt?
alright håller på fixa de nu ska installera den strax

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

MBR kan det bli problem med. Det blir som en helt ny installation inklusive alla uppdateringar (möjligen med undantag för de allra sista).

Efter formationen står det "Det går inte att installera windows på den här disken. Den markerade disken har en MBR-partitionstabell. I EFI-baserade system kan windows endast installeras på GPT-diskar." Vad ska jag göra då?
Edit: hittade på youtube hur man gjorde. Installeras nu. Tack för all hjälp workman!
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av siab97:

Efter formationen står det "Det går inte att installera windows på den här disken. Den markerade disken har en MBR-partitionstabell. I EFI-baserade system kan windows endast installeras på GPT-diskar." Vad ska jag göra då?
Edit: hittade på youtube hur man gjorde. Installeras nu. Tack för all hjälp workman!
Skickades från m.sweclockers.com

Härligt!!
Hoppas det fungerar för dig nu. Jag vet hur man blir när inget hjälper, går inte att uttala i skrift...

Meddelandet du fick visar att det inte går att installera på MBR-diskar. När Windows 10 kom gick det att installera på MBR men med nya uppdateringen går inte det. Förmodligen vill Windows skriva information där och det får inte plats i MBR för den är mycket mindre än GPT. Så verkar det vara. Märkligt att man inte säger det högt och tydligt, skulle bli många fler som inte behöver fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siab97:

Efter formationen står det "Det går inte att installera windows på den här disken. Den markerade disken har en MBR-partitionstabell. I EFI-baserade system kan windows endast installeras på GPT-diskar." Vad ska jag göra då?
Edit: hittade på youtube hur man gjorde. Installeras nu. Tack för all hjälp workman!

Skrivet av workman:

Härligt!!
Hoppas det fungerar för dig nu. Jag vet hur man blir när inget hjälper, går inte att uttala i skrift...

Meddelandet du fick visar att det inte går att installera på MBR-diskar. När Windows 10 kom gick det att installera på MBR men med nya uppdateringen går inte det. Förmodligen vill Windows skriva information där och det får inte plats i MBR för den är mycket mindre än GPT. Så verkar det vara. Märkligt att man inte säger det högt och tydligt, skulle bli många fler som inte behöver fråga.

Verkar ju vara många som får detta meddelandet, kan ni inte skriva hur man går från MBR till GPT om det är fler som söker svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Verkar ju vara många som får detta meddelandet, kan ni inte skriva hur man går från MBR till GPT om det är fler som söker svaret.

Det bästa och snabbaste sättet är att formatera hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

- Högerklicka på Windowsknappen.
- Välj i menyn som öppnas "Diskhantering".
- Längst ut till vänster skall det stå "Disk o". Högerklicka på den och välj "Egenskaper" i menyn.
- Ett fönster öppnas, välj fliken "Volymer". Till höger om texten "Partitionstyp" står det "MBR" eller "GPT"

Du skall välja Windows 10 härifrån (det är Windows 10 inklusive alla uppdateringar):
https://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=691209

- Ladda ner det till din dator
- Starta nedladdningsfilen så att den körs
- När du får fram valet att göra en startUSB (eller något sådant) sätter du in en USB i datorn
- Klicka på länken där du skall göra en startUSB
- Följ anvisningarna

- När det är klart bootar du om datorn och trycker ner knappen som leder till bootvalet (minns inte vilken F12 eller F8)
- Välj att boota från USB
- Följ anvisningarna
- Efter en stund får du upp en bild med flera val. Välj Formatera.
- Följ anvisningarna.

Det kan ta ganska lång tid att installera, kanske en timma eller så. Det kan förekomma flera omstarter under installationen.
Normalt installerar Windows också alla drivrutiner genom filen i länken här ovan.

Vill bara säga att detta fungerade för mig, så om någon stöter på detta så testa de som är skrivet ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siab97:

Vill bara säga att detta fungerade för mig, så om någon stöter på detta så testa de som är skrivet ovan.

Bra!
Hoppas att det hjälper fler nu.

Permalänk
Medlem

Mera om Fall Creators :

Om man får problem med att Startknappen inte öppnas när man klickar på den och när datorn stängs av hänger den sig i ett meddelandet:

TaskHostWindows
"Värddatorn stoppar bakgrundsaktiviteter. (\Microsoft\Windows\Plug and Play\Device Reboot Required)"

Då gör man så här:

1. Klicka på "Avbryt" om du är på meddelandet ovan. Om inte hoppa över denna punkt.
2. Klicka på Startknappen upprepade gånger, vänta en stund emellanåt. Till slut öppnar den sig. Om det ändå inte fungerar kan man högerklicka på fönsterlisten längs ner till höger och i menyn välja "Aktivitetshanteraren" och i den välja "Utforskaren" och markera den. Längst ner till höger i Aktivitetshanteraren klickar man på knappen "Starta om". Sedan skall man komma åt Startknappen.
3. Välj "Inställningar"
4. Välj "Konton"
5. Välj "Inloggningalternativ"
6. Längst ner finns en knapp med texten "Använd min inloggningsinformation för att automatiskt slutföra konfigurationen av enheten efter en uppdatering eller omstart".
7. Klicka på den knappen så att den stängs av (hamnar till vänster och blir grå)
8. Starta om datorn
9. Nu skall Startknappen fungera