Hur har Fall Creators Update funkat för Er?

Permalänk
Medlem

Har inte märkt någon skillnad alls sen jag fick det, samma med föregående uppdateringar till windows 10 och har inte formaterat datorn sen jag uppgraderade till 10an heller och när jag körde 7an fick jag formatera systemdisken var 3e månad ungefär.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

Har gjort en clean installation av FCU och har inte stött på några problem.

Permalänk
Medlem

@emilakered: Märkligt. Kör Windows 10 Pro 1709 på 3 datorer och Enterprise på en.
Har aldrig upplevt detta att program som är igång startar upp vid avstängning eller omstart.
Edge kommer dock ihåg vilka flikar som fans igång om den inte var avstängd.
Jag har dock alltid tagit för vana att stänga av hybrid sleep mode sedan Windows 8 då Microsoft införde denna. den heter numera "Fast-start" och gör att allt spars ned i en minnesdump som sedan Windows startar ifrån.
M.a.o. man får ingen kallstart om inget har gått snett vid avstängningen utan Windows har då bara en kallstart vid omstart.
Denna option finns i gamla control panels power options under "Choose what power buttons do".

Lite kvällsläsning I ämnet https://www.howtogeek.com/243901/the-pros-and-cons-of-windows...

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av LazySoft:

@emilakered: Märkligt. Kör Windows 10 Pro 1709 på 3 datorer och Enterprise på en.
Har aldrig upplevt detta att program som är igång startar upp vid avstängning eller omstart.
Edge kommer dock ihåg vilka flikar som fans igång om den inte var avstängd.
Jag har dock alltid tagit för vana att stänga av hybrid sleep mode sedan Windows 8 då Microsoft införde denna. den heter numera "Fast-start" och gör att allt spars ned i en minnesdump som sedan Windows startar ifrån.
M.a.o. man får ingen kallstart om inget har gått snett vid avstängningen utan Windows har då bara en kallstart vid omstart.
Denna option finns i gamla control panels power options under "Choose what power buttons do".

Lite kvällsläsning I ämnet https://www.howtogeek.com/243901/the-pros-and-cons-of-windows...

Microsoft har faktiskt sagt de ska införa en metod att ta bort det nya beteendet nu. Rapporteras här: #17116638

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@emilakered: Jo men som jag skrev kör 4 datorer utan detta bettende och jag har stängt av Fast-start på alla.
Den stora nackdelen med just fast-start är att datron inte stängs av helt och det skapas en minnesdump som den sedan startar ifrån vilket kan leda till olika konstiga bettenden. Te.x. så fungerar inte wake on lan och som jag kör SLI så kommer man få bekymmer efter en boot från en minnesdump.

Om du inte testat att stänga av fast-start så gör det, det mitt tips. Då finns ingen minnesdump att start ifrån och jag har aldrig fått några program att starta automatiskt då dessa har varit igång.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av LazySoft:

@emilakered: Jo men som jag skrev kör 4 datorer utan detta bettende och jag har stängt av Fast-start på alla.
Den stora nackdelen med just fast-start är att datron inte stängs av helt och det skapas en minnesdump som den sedan startar ifrån vilket kan leda till olika konstiga bettenden. Te.x. så fungerar inte wake on lan och som jag kör SLI så kommer man få bekymmer efter en boot från en minnesdump.

Om du inte testat att stänga av fast-start så gör det, det mitt tips. Då finns ingen minnesdump att start ifrån och jag har aldrig fått några program att starta automatiskt då dessa har varit igång.

Jo, men de är inte relaterade som jag förstår. Jag har testat slå av det med, liksom många andra - finns massa "felsökning" hos MS, och även lite snack i tråden jag länkade. Men, är flera som liksom du inte har beteendet. Som jag fattar det beror det på huruvida apparna "ber" om autostart. Lite oklart som sagt, men välkommet att det kommer en metod för att få tillbaka gamla beteendet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Har försökt att undvika den fram till nu, men det har fungerat smärtfritt än så länge för mig.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@emilakered: Är rena windows program eller appar (uwp, metro) som beter sig så?
Har hittills inte råkat ut för att några windows program som beter sig så. Kör normalt inte så måmga appar.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av LazySoft:

@emilakered: Är rena windows program eller appar (uwp, metro) som beter sig så?
Har hittills inte råkat ut för att några windows program som beter sig så. Kör normalt inte så måmga appar.

Det är vanliga program, Chrome och Slack bland annat. Chrome håller även kvar flikar utan att det blir riktigt rätt, så får massa kraschade sessioner med jämna mellanrum.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@emilakered: Inga program jag använder dock.
Att flikar i webbläsare kraschar är väl kanske inte så konstigt om sessionen har dött mot servern pga time-out.
Som sagt Edge startar inte upp automatiskt dock så kommer den ihåg de flikar amn hadde uppe då man startar Edge vilket leder ungefär samma beteende som du har i Chrome.

Måste ju säga att jag hatade fast-starten dom införde i Windows 8 och kan väl inte säga att detta är mycket bättre om man nu inte kan stänga av det. Kanske kan vara till nytta för sällan användaren men jag har inget till övers för sådant beteende.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem

Går det på något vis att få appar och program att bli separerade i startmenyn? Det är bland det rörigaste system jag varit med om som det är nu.
Om inte, går det att stänga av appar helt från startmenyn?

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

@M3Johan: Ja och nej. I vänstra listan där de ligger I bokstavsordning är svaret nej.
I den högra delen där dom ligger som tiles/brickor ja. Högerklicka på tilen/brickan och välj Unpin from Start.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem

Tack för svaret.
Ja i högra delen har jag gjort en rejäl rensning men det var såklart den vänstra jag menade. :\

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Ehh vad har microsoft gjort nu för något. Satt och lira och helt plötsligt krashar drivrutinen. Plötsligt har jag 3D Vision Photo Viewer på skrivbordet och en ny drivrutin har installerats ???
Är det NV eller MS som hittat på nya tokerier eller är det bara min dator som fått fnatt ?

Permalänk

Fick uppdateringen till min antika windowsplatta häromdagen, trodde jag skulle bli utan denna då jag försökt installera manuellt flera gånger, men det har inte fungerat på grund av utrymmesbrist på SSD:n. Men som sagt för någon dag sedan så smög den in själv. Fungerar riktigt bra och min windowsplatta blev ännu lite bättre.

Till min stationära PC gick jag uppdateringen första dagen och det har fungerat problemfritt där också.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

@M3Johan:
Du kan hitta genvägarna till de flesta appar/program på följande ställen, där kan du kanske hitta de du vill ta bort annars är det nog bara valet att avinstallera appen/programmet.

Gemensamma genvägar:
C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs
Dina personliga:
%userprofile%\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Ehh vad har microsoft gjort nu för något. Satt och lira och helt plötsligt krashar drivrutinen. Plötsligt har jag 3D Vision Photo Viewer på skrivbordet och en ny drivrutin har installerats ???
Är det NV eller MS som hittat på nya tokerier eller är det bara min dator som fått fnatt ?

WU tvingade på alla en ny grafikdrivrutin, vare sig du ville det eller inte.
https://forums.geforce.com/default/topic/1029248/driver-being...
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...

För andra gången nu så fyller windows upp skrivbordet med ikoner för nyinstallerade program jag flera gånger redan valt att avinstallera/blockera.
Detta trots att jag explicit valt att det absolut inte skall installera dret jag inte bett om.

Så ny ryker FCU från min dator och WU blockeras permanent.
Har gett det en ärlig chans, men nu får det vara nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

WU tvingade på alla en ny grafikdrivrutin, vare sig du ville det eller inte.
https://forums.geforce.com/default/topic/1029248/driver-being...
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...

För andra gången nu så fyller windows upp skrivbordet med ikoner för nyinstallerade program jag flera gånger redan valt att avinstallera/blockera.
Detta trots att jag explicit valt att det absolut inte skall installera dret jag inte bett om.

Så ny ryker FCU från min dator och WU blockeras permanent.
Har gett det en ärlig chans, men nu får det vara nog.

Riktigt illa. Ponera att nån sitter och renderar en 3D animation som är uppe i 200tim och WU får för sig att avinstallera drivrutinen så programmet kraschar. Kanske görs det backup på något sätt men det är är ändå riktigt illa.
Min burk är på 24/7 och spelar kanske max 1-2tim. Hur kan windows inte känna av när det är bra tid att installera. Den hade hela natten på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Riktigt illa. Ponera att nån sitter och renderar en 3D animation som är uppe i 200tim och WU får för sig att avinstallera drivrutinen så programmet kraschar. Kanske görs det backup på något sätt men det är är ändå riktigt illa.
Min burk är på 24/7 och spelar kanske max 1-2tim. Hur kan windows inte känna av när det är bra tid att installera. Den hade hela natten på sig.

-Ingenting- skall installeras automatiskt när man aktivt har valt att det inte skall.
På sin höjd kan det komma ett påpekande att det finns en uppdatering.
Men absolut ingenting skall göras utan att användaren aktivt tillåter det.

Saker som installeras utan användarens vetskap och förändrar hur datorn beter sig kallas virus.

Hade t.ex. för 2 veckor sen ett litet avbrott på linan här (efter ett större strömavbrott).
Och körde via mobilt i ett par timmar.
Och lyckligtvis så hade jag koll på datamängden för windows sög ett par hundra MB på vem vet vad innan jag stoppade just den "attacken".

Permalänk

Nån som vet vilket som är senaste build i 1709?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Mitt ljud har börjat frysslagga ibland också med fall creators.
Hatar denna updaten på alla sätt och vis

Jasså du också? Jag trodde detta berodde på att jag nyligen pensionerade/böt lite diskar i min workstation och hade en aning snabbare Seagate 4TB disk som byttes ut till en 6TB WD Red och kanske tänkte att det hade med rotationshastigheten/access time/head parking osv men kanske det är Windows Creators Fall Update som orsakat...

För mig så fryser ljudet till typ kanske en till två gång per dag ungefär i snitt med ett par timmars användning, blir liksom lag-g-g-g-g-g i ljudet i ca 2-3 sekunder, oftast då jag lyssnar till lite musik precis som om datorn skulle ha fryst pga. ostabilitet.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag har fått ett ljudproblem på halsen också iom. uppdateringen. Tidigare har mitt USB-ljudkort (Behringer UCA-202) funkat klockrent, bara plug-and-play, men nu så är det nåt som ger massor av "smålagg", jag ser det framför mig som något slags synkproblem där nån klocka måste nollställas om och om igen. Ska testa att installera de anvisade drivrutinerna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazySoft:

@M3Johan:
Du kan hitta genvägarna till de flesta appar/program på följande ställen, där kan du kanske hitta de du vill ta bort annars är det nog bara valet att avinstallera appen/programmet.

Gemensamma genvägar:
C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs
Dina personliga:
%userprofile%\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs

Tack för tipset men det fanns tyvärr inga appar där.
Jag gick sen in under inställningar-->appar och funktioner.
Där försökte jag avinstallera appar men det är bara en av fem som går att ta bort. Vilket bloatskit...
Sen skriver de att det är den mest "customizable" versionen någonsin. Hrmpf...

Nåja, ny windowsversion (17040.1000) på g hem nu så vi får se om det blir bättre den här vändan då.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Avstängd

Jo det är sant

Har hänt mig 8-10 gånger att Internet Explorer öppnar sig själv vid en kallstart.
Man blir lite frågande när man kommer till sin skärm och ser detta.
Man börjar tänka .... satan jag börja bli senil och gammal. Eller har jag redan varit vid datorn. Nää!!!!!!!!!!!! det har jag inte.
Så sitter man där och tänker i en timme. Nä jag har inte varit vid datorn. He he he he he eller har jag. nä!!!!!!!!
Så jag går ut och ställer till men ett jäkla liv och skäller ut min fru att hon inte ska röra och snoka i min dator.
Så jag fick sova på soffan den natten.

Ps. Jag hoppas inte min fru ser att flera har detta problem. Då blir det skilsmässa. he he he

Här om dagen så var jag i källaren och rota. Så kommer min halv sovande fru och skriker på mig. Jag har väkt henne för jag spelar hög musik på datorn. Jag bara vad!!!!!!!!! Jag brukar ju gå till datorn och starta den utan att gå till skärmen.
Det visar det sig att Windows Media Player har startat sig själv.

Bra jobbat Microsoft. Jag är singel nu.

Permalänk
Medlem

De enda problemet jag har fått sedan Fall Creators Update är om datorn varit på över natten med vissa program på så kan den börja äta 100% av mina 32GB ram, CPU kan toppa till 100% helt galet hade aldrig dessa problem innan fall creators update.

Permalänk
Avstängd

@UMJ:

Samma här. Men bara programmet foto.
Låg på soffan och slöa. Så hörde jag datorn hålla på att jobba. (Vattensystem fläktarna och pumpen varvar upp).
Så ser jag att Foto håller på att spöka.
CPU gick upp och ner . Men låg som medel på 47 % och minne 290 MB.

När jag spelar med allt högts på inställningar så ligger inte ens CPU så högt. He he

För mig var det så att jag sätter alltid Egenskaper för Bild så allt hamnar på mitt skrivbord.
Sen hade jag en mapp på skrivbordet med massa foto.
Det visas sig att Programmet Foto håller på med någon sorts scanning på den mappen. Ju fler bilder eller större ju mer CPU och minne blev det.
Men 50 % CPU kraft på alla mina cpu kärnor och trådar. omg.....

Så jag lägger min mapp på en annan disk och skapar en genväg på skrivbordet så försvann problemet.
Men man ser i bland utan man använder foto så kan den dra 100 MB+ men ingen CPU kraft.

Där ligger en fil från foto programmet som heter MediaDb som håller på att skriva hela tiden. Då 253348 byte.
Snacka om att slita på ens SSD. t.ex. om någon kör sin dator 24/7 och då när personen lämnar sin dator så kör denna MediaDb igång och jobbar.
Sen är ju frågan ???? varför......... ska den behöva vara i gång. Oj jag glömde MS har skrevet koden till programmet. Ja då var det inget nytt. Bara problem.

Men nu var det så för mig. Kanske inte andra. Bara för jag la mappen på skrivbordet. inte alla som gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananen12:

@UMJ:

Samma här. Men bara programmet foto.
Låg på soffan och slöa. Så hörde jag datorn hålla på att jobba. (Vattensystem fläktarna och pumpen varvar upp).
Så ser jag att Foto håller på att spöka.
CPU gick upp och ner . Men låg som medel på 47 % och minne 290 MB.

När jag spelar med allt högts på inställningar så ligger inte ens CPU så högt. He he

För mig var det så att jag sätter alltid Egenskaper för Bild så allt hamnar på mitt skrivbord.
Sen hade jag en mapp på skrivbordet med massa foto.
Det visas sig att Programmet Foto håller på med någon sorts scanning på den mappen. Ju fler bilder eller större ju mer CPU och minne blev det.
Men 50 % CPU kraft på alla mina cpu kärnor och trådar. omg.....

Så jag lägger min mapp på en annan disk och skapar en genväg på skrivbordet så försvann problemet.
Men man ser i bland utan man använder foto så kan den dra 100 MB+ men ingen CPU kraft.

Där ligger en fil från foto programmet som heter MediaDb som håller på att skriva hela tiden. Då 253348 byte.
Snacka om att slita på ens SSD. t.ex. om någon kör sin dator 24/7 och då när personen lämnar sin dator så kör denna MediaDb igång och jobbar.
Sen är ju frågan ???? varför......... ska den behöva vara i gång. Oj jag glömde MS har skrevet koden till programmet. Ja då var det inget nytt. Bara problem.

Men nu var det så för mig. Kanske inte andra. Bara för jag la mappen på skrivbordet. inte alla som gör det.

Kan dock inte höra min dator när den arbetar då den är väl isolerad däremot kan jag upptäcka det när jag sitter och spelar eller gör annat att allting laggar så här kan exempel ram se ut, men jag gjorde bara en vanlig uppdatering från 1703 till 1709 så fundera på göra en clean installation verkar som de flesta som gjort sådan steg inte har haft några problem alls.

Permalänk
Avstängd

@UMJ:

Inga problem annars. Bara Foto.
Hade två andra problem innan. Men de har försvunnit.
Jag kör med 1709

https://www.pixeltopic.com/image/szzuahlhaykgrnx/

https://www.pixeltopic.com/image/eoclutjrtimbcss/

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Går det på något vis att få appar och program att bli separerade i startmenyn? Det är bland det rörigaste system jag varit med om som det är nu.
Om inte, går det att stänga av appar helt från startmenyn?

Appar och program är samma sak om du inte visste det.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Appar och program är samma sak om du inte visste det.

Det spelar ingen roll att det är samma sak. Det går hur som helst inte att få bort dem på något enkelt sätt och upplägget är icke tillfredsställande.
Bättring där Microsoft.

Visa signatur

///Arch