Hur har Fall Creators Update funkat för Er?

Permalänk
Inaktiv

@Dax: Se det som en möjlighet då att prova PoE istället

Permalänk
Medlem

Datorn har nu låst sig helt en gång så jag fick lov att stänga av med knappen och även fått 1 bluscreen. Aldrig hänt förut.

Clean install.

Permalänk
Medlem

Va problem att uppdatera genom windows update så fick uppdatera genom media creation tool. Mitt program för mitt headset (sonic studio) va jag tvungen att ominstallera men annars har allt funkat.

Permalänk
Medlem

@Nivity: ja man får senaste gjorde de själv och fick 1709.

Permalänk

Fluent design?

Det har gått bra men vart tog Fluent Design vägen? Gränssnittet skulle ju bli uppdaterat, men jag märker absolut ingen skillnad. Var har man gömt undan inställningarna? Man ska visst kunna ställa in hur transparenta olika mappar och fönster ska vara. Även en sorts brus-effekt ska ha lagts till för att användare enklare ska kunna se vilket fönster eller mapp som är i fokus. Men var finns inställningarna?

Vet någon här något om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krstderik:

Har samma upplevelse, bärbara fungerar fint men på stationära fungerar inte startmeny/utforskare. Hur kom du tillrätta med problemet?

Jag ominstallerade drivrutinerna(avinstallerade dem först) för mitt grafikkort(AMD) och ljudkortet(Soundblaster Z) och allt fungerade bra igen. Läste om någon annan som ominstallerade drivrutinerna för sitt grafikkort(Nvidia) så vad hade man att förlora tänkte jag.
Jag provade andra saker innan detta men de funkade inte för mig.
Hade inte detta fungerat hade jag gått tillbaka till föregående version av Windows 10 eller provat en ren ominstallation.

Permalänk
Medlem

Har haft problem med network discovery sedan 1703 och denna verision hjälpte inte. Vissa datorer syns, andra inte. Vissa syns ett tag och sedan försvinner efter omstart.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Besviken på uppdateringen. Ingen större visuell skillnad. Trodde likt en annan här, att det skulle vara som Aero, d.v.s. synas överallt. nu är det lite grann i startmenyn, knappt där.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Installerat rent på 5 datorer än så länge, och stött på två problem. Det ena är att Windows Store ej fungerar, hände på två av dom. Helt tomt fönster med texten "Something bad happened, Unknown layout specified in manifest Windows Store error". Har inte sökt så mycket, men verkar vara ett känt problem, utan någon konkret fix.

Det andra är att notification-popups nere till höger hoppar i höjdled då och då.

Permalänk

haft den i 3 dagar nu inte ett problem än så länge gjorde en ren install och som sagt inga problem än

Permalänk
Medlem
Skrivet av baggehög:

haft den i 3 dagar nu inte ett problem än så länge gjorde en ren install och som sagt inga problem än

Vad du känner till Känns som buggarna som finns är showstoppers för många, däribland mig (då tangentbordet på plattan inte fungerar som det ska).

För mig fungerade inte heller Classic Start med det virtuella tangentbordet, då tangentbordet numera lägger sig över startmenyn.

Fick som ägna helgen åt att installera om allt på min platta, så att säga "inga problem" har jag svårt att ta såvida man inte verkligen hårdtestat sitt system.

Microsoft har verkar ha gjort stora ändringar i FCU som ställt till det för många. Det blir säkert bra längre fram, men själv kommer jag antagligen hoppa över 1709 helt och köra vidare på 1703 i minst ett år till.

Hade dock hoppas på att få samma uppdatering av Edge som i FCU, men får leva med att inte ha en specifik knapp för fullskärm. Tangentbordskommandot fungerar i Creators Update och jag har fullständigt skalbart tangentbord (inte något mobilskräp som i FCU).

Permalänk
Medlem

Fungerat riktigt bra på min SP4; känns lite smidigare och batteritiden har definitivt blivit bättre (ren installation).

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Inte haft några problem här. Blev förvånad då uppdateringen började installera typ direkt efter midnatt dagen då det skulle släppas, tog ju nästan 2 månader sist.

Dock märker man ju ingen större skillnad, GPU användning i taskbaren och lite animationer tagits bort vid inloggning och Edge som gör att det känns snabbare och tja, en share button har dykt upp i högerklick menyn, det är väl ungefär vad jag märkte.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Jag har uppgraderat 4st datorer och det har varit några mindre problem.

Stationära måste jag köra med "Fast boot" avslaget. Den bockades i igen efter uppgraderingen.

Lenovo X230 med Gobi 4000-kort fick något problem så explorer.exe startades om med 3 sek intervall. Fick avinstallera drivrutinen för Gobi 4000 så slutade den.

Stuttering är på samma nivå som tidigare tycker jag.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Använder jag "stäng av" i startmenyn står det "avslutar", sedan kommer jag bara till inloggningen igen.
Blir tvungen att avsluta genom att hålla kvar knappen på datorn, brutalt.

Permalänk

Testade på 2 datorer på jobbet och båda har fått BSOD och boot loop.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Reefer:

Gjorde en clean install med ISO:n igår kväll. Tyvärr upplever jag att FCU är segare på min dator än föregående version. Appar tar längre tid att starta och efter omstart fastnade datorn i post UEFI läge. Dvs, precis när Windows tar över boot-processen.
Jag fick göra en hard reset, alltså stänga av med strömbrytaren. Något som jag inte har behövt göra med Windows sedan XP:s dagar.

Jag hade samma problem med första versionen av Windows 10 fram till och med den omfattande november-uppdateringen 2015 och nu verkar det som om vissa problem dyker upp igen.

Hade samma problem. Första 2 ggr jag skulle boota efter FCU så hängde sig BIOS. 3e försöket och senare så har det fungerat.

Permalänk
Medlem

Startade uppdatering på releasedagen genom Update Assistant, kom till ~75% (second boot phase) och gjorde sen rollback. Visade sig att mitt Creative X-Fi Titanium, som är EOL sedan ett gäng år tillbaka, inte hanterades ordentligt av uppgraderingen. Jag gjorde en clean install på en kvart och provade sen att installera drivrutinen för ljudkortet manuellt. Oväntad omstart nästan direkt.

Så, jag har fått dödförklara ljudkortet (vilket är fair enough enligt mig). Så fort jag tog ut kortet och aktiverade det integrerade kortet i UEFI så har allt fungerat gallant, och alla andra delar av 1709 fungerar väldigt väl för mig. Jag får dessutom märkbart bättre prestanda i spel, så snacket om draw calls och thread scheduling i 1709 verkar stämma.

Jag stör mig fortfarande på att man blir påtvingad Candy Crush och annat från Windows Store, jag tycker inte att man ska behöva sätta upp lokala policys och AppLocker-regler för att bli av med sån skit, men men.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Märker av tillfälligt muslagg, då och då efter uppdateringen. Är osäker om det är musen som har ballat ur eller om det är uppdateringen som är orsaken då problemet började efter uppdateringen. Någon som har samma problem och ev. sitter på en lösning?

Permalänk
Medlem

Vart kan man ladda ner hela windows som ISO fil så att jag kan installera om allt med senaste uppdateringen m.m?
Har ändå tänkt installera om datorn inom kort så kan man slå två flugor i en smäll så blir man ju glad såklart

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Vart kan man ladda ner hela windows som ISO fil så att jag kan installera om allt med senaste uppdateringen m.m?

Här!

http://windowsiso.net/

Ta hem 1703 samtidigt så att du kan lätt gå tillbaka när det skitit sig med 1709

Permalänk

Har haft några små problem som alltid brukar komma med Microsofts uppdateringar. Det skulle verkligen vara trevligt om man slapp oroa sig för att saker gick sönder vid varje uppdatering.

*Behövde installera om nätverkskortets drivrutiner för att det inte hittades vid cold boot.
*Problem med default playback device.
*Fick göra om en inställning för att kunna använda min MCE fjärrkontroll.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Här!

http://windowsiso.net/

Ta hem 1703 samtidigt så att du kan lätt gå tillbaka när det skitit sig med 1709

Tackar, men hur får jag över det på en USB sticka så att jag kan installera via stickan?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby:
Det kan du göra mha Media Creation Tool:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Den sköter allt åt dig om du inte känner att du behöver mer kontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@Calby:
Det kan du göra mha Media Creation Tool:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Den sköter allt åt dig om du inte känner att du behöver mer kontroll.

men då kan man ju inte välja från denna ISO som har alla updates redan.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Avstängd

Det jobbiga med updates som denna är att en massa småinställningar resetas :/ tex energiinställningar osv som man måste pilla med igen.

Permalänk
Medlem

De problemen jag har haft är (varav ett nämnt tidigare i tråden)
* Dubbel inloggning : löstes genom att slå av en inställning
* Dom har tagit bort möjligheten att dela touchtangentbordet så man får halva på ena sida tomt i mitten och andra halvan på andar sidan. så man lättare kan skriva med tummarna på tex min surface. https://aka.ms/X5q2v3
* Program som inte är avstänga när man stänger av datorn eller startar om den startas automatiskt vid boot. Aka skitstörande. https://aka.ms/Ughrnz

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Tråkigt att läsa om alla problem ni har, verkar vara genomgående om man är aktiv på AMD och Intels reddit.

I dessa lägen är det bra med Pro versionen så att uppdateringar kan skjutas upp med 35 dagar, hoppas dom löst det mesta tills dess.

Mvh

Du kan ju stänga av WU helt oavsett version, i 30 dagar och vänta ut buggarna.

Jag säger bara tack till alla beta testare i tråden... kör på, lös alla felen tack, så jag slipper.

Härligt med gratis slavar, eller hur @Aeig
Om de nu bara kunde bädda sängen, laga mat och städa också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

* Dom har tagit bort möjligheten att dela touchtangentbordet så man får halva på ena sida tomt i mitten och andra halvan på andar sidan. så man lättare kan skriva med tummarna på tex min surface. https://aka.ms/X5q2v3

Lyckas du få till fullständigt tangentbord (F-knappar, Win, Ctrl, Alt, Del etc.)? Funderar på om det eventuellt är den låga upplösningen (1280x800) på min Windows-platta som ställde till det. Gick hur som helst tillbaka till 1703 där allt funkar som det ska för mig

Skrivet av Paddanx:

Du kan ju stänga av WU helt oavsett version, i 30 dagar och vänta ut buggarna.

Det är i upp till 365 dagar för Feature Updates. Gissa vad min står inställd på nu?

Har tröttnat på att vara testpilot åt Microsoft här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Lyckas du få till fullständigt tangentbord (F-knappar, Win, Ctrl, Alt, Del etc.)? Funderar på om det eventuellt är den låga upplösningen (1280x800) på min Windows-platta som ställde till det. Gick hur som helst tillbaka till 1703 där allt funkar som det ska för mig

Det är i upp till 365 dagar för Feature Updates. Gissa vad min står inställd på nu?

Har tröttnat på att vara testpilot åt Microsoft här!

inte provat, men när jag läste om split keyboard så såg jag i förbifarten att det bara funkar på en-US (inte ens en-GB)...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.