Permalänk

Är det farligt att röka e-cigg?

Tjenare!
Har funderat på att prova på e-cigg och undrar om det är farligt för kroppen eller om det skadar lungorna. Jag kommer röka nikotinfritt då jag varken har rökt och är ung

Visa signatur

Stationär: i7 4790k/BeQuiet!Dark Rock 3 /Msi H97I AC/8gb 1600mhz/Msi GTX 980 Gaming 4gb/Intel 530-series 180gb/Ncase M1 "BeQuiet! Edition"/
Laptop: ASUS Zenbook UX32VD-R4002V
Skärm: BenQ GL2440H
Utrustning: Steelseries all in=Qck Prism/APEX 750m/800m/Sensei 310

Permalänk
Medlem
Skrivet av David0708:

Tjenare!
Har funderat på att prova på e-cigg och undrar om det är farligt för kroppen eller om det skadar lungorna. Jag kommer röka nikotinfritt.

Glöm inte att väga in faktorn att det är töntigt. Det är farligt för din utstrålning. Ska du avvänja dig från vanlig tobak kan det vara ett bra sätt att trappa ned, annars hänvisar jag åter till mina två första meningar.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

@Zache_:

På vilket sätt är det "töntigt"? Är det "coolt" att röka traditionella cigaretter?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av macroy:

Är det "coolt" att röka traditionella cigaretter?

Nej. Men det gör det inte mindre "töntigt" att röka e-cigg.
Det är inne att vara hälsosam (hur fan nu det går ihop med allt annat folk håller på med begriper jag inte, men så är det visst, för det har nån viktigpetter i TV sagt).

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Det är väl främst alla smaksatta ämnen som innehåller allehanda förbjudna kemikalier samt cancerogena ämnen. Men det borde ju vara allmän kännedom med "livsmedel" man köper från suspekta internetbutiker.

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Medlem

Svaret på den är väl som vanligt. Man vet inte. Mestadels beror det på vad du väljer att röka för såser... Både VG och PG är giftiga, men i så våldsamt liten utsträckning att man behöver få i sig kilovis på en gång för att det ska ge förgiftningssymptom. Generellt sett är det kanske dumt att inhalera kemikalier för lukt, smak, och coolhets-faktor endast, så att börja röka e-cigg bara för att det verkar roligt, kan vara ett misstag. Generellt anses e-cigg som mindre hälsofarligt än tobaksrökning. Vanliga cigarretter riskerar förstås inte att explodera i fickan på en i heller, så där är ju det att ta hänsyn till med e-ciggen med. Det är som vanligt batterierna som är orsaken när det kommer till explosiv elektronik.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macroy:

@Zache_:

På vilket sätt är det "töntigt"? Är det "coolt" att röka traditionella cigaretter?

Nej det är inte coolt att röka vanliga cigaretter. Det är ju just det som gör e-cigg ännu töntigare. Nikotincigg uppfyller ju åtminstone ett behov, e-cigg röks för att "man vill" vilket gör det hela ännu löjligare. Jag är dock väl medveten om att min åsikt ej är verklighet, så ni är välkomna att andas smaksatt vattenånga om det är ett nöje.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Skrivet av David0708:

Tjenare!
Har funderat på att prova på e-cigg och undrar om det är farligt för kroppen eller om det skadar lungorna. Jag kommer röka nikotinfritt då jag varken har rökt och är ung

Varför pröva om du inte röker? Känns ju som en j-vligt dålig idé. Steget från e-cigg till vanliga är kort. Är snusare sedan många år och det är jäkligt svårt att bryta beroendet. Önskar att jag kunde transportera mig tillbaka och inte pröva.
Du kan ju ta ett snack med min fru som är sjuksköterska på en lung avd så kommer du nog snabbt att ändra dig.
90% av dem som ligger där är rökare och lider av lungcancer. 80% av dem avlider till följd av det. Sedan har vi kool som också är rökrelaterat där resultatet är lungornas kapacitet att ta upp syre sjunker dramatiskt. Hämta ett sugrör och andas genom det så kan du simulera kool.

Permalänk
Avstängd

Slå in världen i bomull så att ingen riskerar något mer.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du inte röker nu, varför skulle du vilja börja?

Permalänk
Medlem

@Zache_:

Ville bara fråga, själv röker jag varken de traditionella eller de nya.. För min del skulle rökning vara förbjudet helt och hållet förutom i det egna hemmet, (där man förhoppningsvis inte skadar någon annan)

Permalänk
Medlem

Nej det är inte farligt och att det skulle vara töntigt säger mer om personerna bakom uttalandet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av David0708:

Tjenare!
Har funderat på att prova på e-cigg och undrar om det är farligt för kroppen eller om det skadar lungorna. Jag kommer röka nikotinfritt då jag varken har rökt och är ung

Är ju en produkt riktad mer åt rökare för att sluta. Skulle nog hellre avstå om du inte röker då man inte vet hur det påverkar kroppen på lång sikt. Är nog mindre farligt för kroppen än cigaretter endå skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drulovic:

Nej det är inte farligt och att det skulle vara töntigt säger mer om personerna bakom uttalandet.

Fast.. Det är töntigt. På alla nivåer. Och korkat. Och meningslöst. (Det sista är iofs är subjektivt.) Går inte att gå förbi nån som "vapear" (notera att det räcker med namnet för att höra att det är ganska fjompigt) utan att skaka på huvudet och sucka åt mänskligheten.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikegnorp:

Varför pröva om du inte röker? Känns ju som en j-vligt dålig idé. Steget från e-cigg till vanliga är kort. Är snusare sedan många år och det är jäkligt svårt att bryta beroendet. Önskar att jag kunde transportera mig tillbaka och inte pröva.
Du kan ju ta ett snack med min fru som är sjuksköterska på en lung avd så kommer du nog snabbt att ändra dig.
90% av dem som ligger där är rökare och lider av lungcancer. 80% av dem avlider till följd av det. Sedan har vi kool som också är rökrelaterat där resultatet är lungornas kapacitet att ta upp syre sjunker dramatiskt. Hämta ett sugrör och andas genom det så kan du simulera kool.

Tror du tänker på KOL, men annars var du helt rätt ute!

Permalänk
Medlem

Visst går det att använda ecig som leksak. Förvänta dig bara inte någon "coolhetsfaktor", den enda uppmärksamheten du kommer få är utdömning.

Detta kommer från någon som använt ecig i över 1 år som cigarettalternativ.

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Avstängd

Det har väl kommit ett par undersökningar nu på senare tid som säger att e-cigg är minst lika farligt som vanliga cigaretter.
Om du inte röker idag så ge FAN i att börja.
Min mamma har rökt länge och väl och har just kol som det skrivs om ovan. Hon är nästan 75 år och orkar knappt gå 100m. Det är idiotiskt att börja och har du börjat så sluta genast. Det luktar dessutom skit om både dig och hela din omgivning.
Samma sak gäller snus, börja inte.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Otroligt dumt att ens fundera på att skaffa en last som inte bara äventyrar hälsan utan även kostar massa pengar.
Låt det räcka med sockerberoende etc

Permalänk
Medlem

Röker själv e-cigg utan att ha rört en cigg i mitt liv. Använder det för viktnedgång och för att minska sötsuget.

Jag röker exklusivt nikotinfritt så har aldrig något sug efter vanliga cigg. Dom ger för lite rök ändå;)

Permalänk
Medlem

Börja med nikotinfri snus istället - så inser du hur onödigt det är att börja med ecigg.
Du slösar pengar på nåt som är... ja, helt onödigt för dig.

(Nikotinberoende sen 25år tillbaka )

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MadFred:

Börja med nikotinfri snus istället - så inser du hur onödigt det är att börja med ecigg.
Du slösar pengar på nåt som är... ja, helt onödigt för dig.

(Nikotinberoende sen 25år tillbaka )

Så du menar att nikotinfritt snus är gratis då. Idiotiskt att börja med det också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

En hel del forskningsrapporter senaste året gör klarhet i att det är farligare att röka E-cigg än vanliga cigg. Detta då aromer och partiklar bränns upp och man sedan inhalerar det.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Hela Vaping kulturen som vuxit fram de senaste åren är bland det mest töntiga/korkade som finns. Sen om man använder E-cigg som ett hjälpmedel till att trappa ner på sin cigarettrökning så är det en annan grej, men väldigt många verkar göra det till en livsstil.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F GAMING - AMD Ryzen 7 5800X3D - Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - PNY GeForce RTX 4080 - Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

En hel del forskningsrapporter senaste året gör klarhet i att det är farligare att röka E-cigg än vanliga cigg. Detta då aromer och partiklar bränns upp och man sedan inhalerar det.

Källa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drulovic:

Nej det är inte farligt och att det skulle vara töntigt säger mer om personerna bakom uttalandet.

Varför säger du att det inte är det när all forskning pekar på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

En hel del forskningsrapporter senaste året gör klarhet i att det är farligare att röka E-cigg än vanliga cigg. Detta då aromer och partiklar bränns upp och man sedan inhalerar det.

Inte farligare vad jag läst, men absolut skadligt.

Permalänk
Medlem

Nikotin fritt är det väl inte super farligt, har själv gått över från snus till e-cigaretter. Jag har dragit ner rejält på nikotinet sedan jag börjat och tycker det funkar bra. Jag gör egen juice så har hyfsat bra koll på vad min vätska innehåller, är väl bara smakerna som man inte fullt kan kontrollera vad de innehåller, men ser till att se inte innehåller diaktoner.

Det enda symptom jag upplevt är följande: hade lite "ont" i lungorna första veckan vilket troligtvis berodde på att jag andades mer djupt än vanligt, kändes bara vid djupa andetag och försvann som sagt. Nu märker jag att jag blir torr i munnen mer och har lite slem i halsen, beror troligtvis på antingen känslighet till pg eller att jag måste dricka mer vatten bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

En hel del forskningsrapporter senaste året gör klarhet i att det är farligare att röka E-cigg än vanliga cigg. Detta då aromer och partiklar bränns upp och man sedan inhalerar det.

Nu vet jag inte om dina källor, men om du tänker hur många aromer, partiklar och andra kemikalier som bränns i vanliga cigaretter (tjära och raketbränsle?) så kan jag inte tänka mig att det är sant. Sen bränns inte saker i e-cigaretter, det är ju inget som brinner.

Hursomhelst hittade jag denna källa:
http://www.mirror.co.uk/news/technology-science/technology/e-...

Jag vet att nyhetsartiklar inte är de bästa källorna men denna tyder iaf på att forskning kommit fram till motsatsen och att e-cigaretter inte är något farligare än något annat och definitivt mindre farliga än cigaretter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Det har väl kommit ett par undersökningar nu på senare tid som säger att e-cigg är minst lika farligt som vanliga cigaretter.
Om du inte röker idag så ge FAN i att börja.
Min mamma har rökt länge och väl och har just kol som det skrivs om ovan. Hon är nästan 75 år och orkar knappt gå 100m. Det är idiotiskt att börja och har du börjat så sluta genast. Det luktar dessutom skit om både dig och hela din omgivning.
Samma sak gäller snus, börja inte.

Då jag brukar produkten i fråga är jag väldigt intresserad av dessa nya undersökningar. Skulle uppskatta källa då jag inte kunde hitta något om det när jag sökte.

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Skrivet av Zache_:

Nej det är inte coolt att röka vanliga cigaretter. Det är ju just det som gör e-cigg ännu töntigare. Nikotincigg uppfyller ju åtminstone ett behov, e-cigg röks för att "man vill" vilket gör det hela ännu löjligare. Jag är dock väl medveten om att min åsikt ej är verklighet, så ni är välkomna att andas smaksatt vattenånga om det är ett nöje.

Folk verkar ha en lite vriden bild av "E-cigg", om det nu inte faktiskt är en grej att andas in smaksatt vattenånga. De flesta som röker sådana grejjer gör väl det för nikotinet för att "uppfylla ett behov"? De jag känner går ju inte runt o röker smaksatta vattenångor utom har ju en vaporizer för att få i sig nikotin/cannabis utan att behöva förbränna tobak/växtmaterial.
Eller jo fan jag har faktiskt varit med om e-cigg som inte innehåller något nikotin när jag tänker efter som en kompis hade köpt när han satt på kåken då sådana med nikotin inte fanns/tilläts där inne så du kanske har en poäng i det att folk kanske faktiskt är dumma i huvet som andas in smaksatt vattenånga.
HAHAHHA Jag hade totalt missat att läsa TS inlägg utom hade bara läst titeln, han vill ju bli en sån som du beskriver som jag knappt trodde existerade.

Skrivet av DraLetterZ:

Då jag brukar produkten i fråga är jag väldigt intresserad av dessa nya undersökningar. Skulle uppskatta källa då jag inte kunde hitta något om det när jag sökte.

Jag har sett och hört flera säga sådär i flera år nu men jag har själv aldrig lyckats hitta någon källa som faktiskt pekar på att det skulle vara sant.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W