Är det farligt att röka e-cigg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drulovic:

Exakt det är subjektivt och meninglöst att försöka verka tuff genom att se ner på vad andra sysslar med, särskilt när ingen berörs av det.

Väx upp och det gäller även dina idoler som uppenbarligen hängde på din dynga.

Hur berörs ingen av det? Folk som nyttjar detta deltar i att normalisera en potentiellt farlig vana. Man lockar med goda smaker, perfekt för t.ex barn.. Nu behöver du inte bli så fasligt känslig bara för att jag inte uppskattar en för dig kär vana. Och, vad har jag för idoler? Lite osäker själv, menar du mina husgudar inom musiken?

Sen att säga "verka tuff" - jag vet att jag inte la ribban så högt, men kom igen. Vad är det med människor och att bli så fasligt defensiva när någon har en för dem annan åsikt? Du inser nog att det ligger en del i mina åsikter, men du kanske helst blundar?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Glöm inte mjukisbyxor och tröja med vargtrycksmotiv ! *duckar för lättkränkta*

Skämt å sido. Ett alternativ är ju napp. Men man kan få snea tänder av det har jag hört.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Rökt en packe marlboro om dan i 20 år. För jävligt att man öht började. Försökte sluta ett antal ggr utan att lyckas.

Provade en sån där enkel vapepenna på en fest och dan efter, typ 15e augusti 2015, köpte jag en egen och har inte rökt en cigg sen dess. Har dessutom trappat ner med själva vapeandet, eftersom det i sig självt inte har något egenvärde för mig, såpass mycket att jag nästan slutat med det också.

Grym produkt för de som vill sluta med cigg. Sprang mitt första marston i november. Rätt säker på att jag inte klarat det om jag inte haft hjälp av vape med att sluta röka cigg ❤

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

@stimy09: Fast nu gällde ju inte det om forskning alls, utan om 10 felaktiga påståenden

Vem säger att dom är felaktiga?

Jag skriver EN GÅNG TILL för att du ska förstå vad jag har påpekat i ett antal poster.

1. Den där texten är sjukt oseriöst skriven. Men hänvisar till en massa studier utan att ange källan eller länka till ens ett abstrakt.
2. Det är alltså helt omöjligt att ens bemöta de olika punkterna eftersom man inte vet vilka studier som är bakomliggande.
3. Den är skriven på såpass dålig svenska att det är svårt att ta på allvar.
4. Avsändaren är en säljare av Vape-produkter..

Jag blir fan rädd på allvar när jag stöter på folk som inte har förstått det här med källkritik och att ändå fundera lite över avsändarens avsikter.. Det är fan inte underligt att fejknyheter får så stor spridning som dom fått när folk bara köper saker rakt av utan kritiskt tänkande. Sånt här får man ju för f*n lära sig i skolan redan i mellanstadiet?

Men okej, om du fortfarande inte fattat varför jag menar att texten i din länk var oseriös:

Vid uppsatsförfattande refererar, recenserar och citerar man ofta andra källor, som man anger i en källförteckning och med en källhänvisning. Då är källkritiken användbar för att avgöra vilka källor som är olämpliga, och vilka man kan sätta störst tilltro till om de motsäger varandra. Uppsatsförfattare bör eftersträva publicerade och sakliga böcker och artiklar som källor, författade av oberoende experter, gärna akademiska forskare.

Ett källkritiskt förhållningssätt innebär att man vågar ifrågasätta påståenden i källor, och alltid frågar sig vem som skrivit texten (vilken kunskap personen har) och varför. Det innebär att man är särskilt skeptisk mot sådant som icke-experter och icke-neutrala personer skriver i bloggar, på nätforum och på privata webbplatser, mot reklam, politiskt och religiöst vinklade budskap, studentuppsatser, med mera.

Det är en sak om nån skriver lite halvslappt om vilken build man ska ha på sin Holy Priest i Legion. Men om det handlar om viktiga saker, som i detta fall om hur farligt E-cigg är (eller inte är), så får man fan bemöda sig att vara lite mer seriös än texten du länkat till..

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Vem säger att dom är felaktiga?

Jag skriver EN GÅNG TILL för att du ska förstå vad jag har påpekat i ett antal poster.

1. Den där texten är sjukt oseriöst skriven. Men hänvisar till en massa studier utan att ange källan eller länka till ens ett abstrakt.
2. Det är alltså helt omöjligt att ens bemöta de olika punkterna eftersom man inte vet vilka studier som är bakomliggande.
3. Den är skriven på såpass dålig svenska att det är svårt att ta på allvar.

Glöm inte att den befinner sig på en sida som SÄLJER vape-relaterad hårdvara. Man har alltså ett "ganska stort" egenintresse i vad som skrivs.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Glöm inte att den befinner sig på en sida som SÄLJER vape-relaterad hårdvara. Man har alltså ett "ganska stort" egenintresse i vad som skrivs.

Lägger till det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Jag har märkt att rökandet har börjat ta fart igen. När jag läste på universitet var det 2 personer som rökte i hela studentlägenhetsområdet och man kunde cykla igenom universitetsområdet utan att bli störd av cigarettrök.

Nu sista åren har jag märkt att det stinker cigarettrök hela vägen genom studentlägenhetsområdet och sen genom hela universitetsområdet. Jag sitter nu på julledigheten och försöker pussla ihop en annan cykelväg till jobbet så jag slipper rökstanken, tyvärr kommer den bli några extra kilometer hur jag än gör men slipper jag bara cigarettrökstanken så får jag väl ta det.

Och sen till alla nybörjarrökare som tycker rökning är coolt ta en sväng förbi lung eller kol kliniken på din ort och prata med dom som också tyckte rökning var coolt en gång i tiden, många är också förvånansvärt unga numera.

Har märkt samma sak, det känns spontant som att det är många som röker nuförtiden.

Själv har jag klarat mig både utan cigaretter och snus, håller mig till socker istället, vilket antagligen är värre.

Permalänk
Medlem

@stimy09: Det är en sak om nån skriver lite halvslappt om vilken build man ska ha på sin Holy Priest i Legion. Men om det handlar om viktiga saker, som i detta fall om hur farligt E-cigg är (eller inte är), så får man fan bemöda sig att vara lite mer seriös än texten du länkat till..

Vad jag har sagt är att länken handlar om tio felaktiga påståenden som faktiskt är felaktiga. och nej sidan kan inte tas som en seriös plats att inhämta forskning avseende farliga eller inte farliga E-Ciggaretter. i denna texten så skrivs det om 10 påståenden om just ecigg och det är dem jag pratar om.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Lego Master
Skrivet av AmdX2:

Vad jag har sagt är att länken handlar om tio felaktiga påståenden som faktiskt är felaktiga. och nej sidan kan inte tas som en seriös plats att inhämta forskning avseende farliga eller inte farliga E-Ciggaretter. i denna texten så skrivs det om 10 påståenden om just ecigg och det är dem jag pratar om.

Vad baserar du "faktiskt felaktiga" på?
1. Att sidan i fråga skriver det
2. Att du själv tycker det
3. Att någon oberoende granskning/forskning visat det, och du kan visa vilka genom att länka till dem i ditt svar

Om du svarar 1 eller 2, har du missförstått allt de andra försökt visa för dig.

Ifall man utger sig för att ha "faktiska" svar på ett eller annat påstående, så får man se till att ha just fakta på fötterna. Och inte hymla med var man har fått sagda fakta ifrån. Länka, hänvisa, påvisa.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

Vad jag har sagt är att länken handlar om tio felaktiga påståenden som faktiskt är felaktiga. och nej sidan kan inte tas som en seriös plats att inhämta forskning avseende farliga eller inte farliga E-Ciggaretter. i denna texten så skrivs det om 10 påståenden om just ecigg och det är dem jag pratar om.

hahaha.. ja, och vilka fantastiska påståenden också, (bra att dom förtydligat med extra utropstecken dessutom).

Från sajten:
1. E-cigaretter innehåller fler cancerframkallande stoff än vanliga cigaretter!!!
2. Tobaksindustrin tar över det hela!!!
3. Flera tonåringar ångar än rökar!!!
4. E-cigarettånga innehåller metaller!!!
5. E-cigaretter er lika beroendeframkallande som tobakscigaretter
6. Nikotin är lika beroendeframkallande som heroin och kokain!!!
7. E-juice förgiftningar blir allt vanligare!!!
8. E-cigaretter är en brandfara!!!
9. Det finns inte tillräckligt med forskning kring E-cigaretter!!!
10. E-cigaretter innehåller kylarvätska!!!

Älskar även inledningen av den s.k. "konklusionen" (den är fan PRICELESS):

"Konklusion
Överdrivningar är något man alltid kommer möta i ett modernt samhälle. Vetenskapliga faktum är kanske korrektare men de säljer inga tidningar.
"

Det roliga är att flera av påståendena INTE är felaktiga. Dom stämmer och det bekräftar ju även den som skrivit artikeln. Ett litet exempel från texten:

"4. E-cigarettånga innehåller metaller!!!
Jag det gör den ofta. Metallkomponenter bryts ned långsamt över tiden och molekyler från tanken kan hamna i din E-juice. Pyttesmå partiklar kan också komma loss från coilen när den värms upp.
"

Jaha? Vad är felaktigt i det påståendet då? Precis, inget..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Vad baserar du "faktiskt felaktiga" på?
1. Att sidan i fråga skriver det
2. Att du själv tycker det
3. Att någon oberoende granskning/forskning visat det, och du kan visa vilka genom att länka till dem i ditt svar

Om du svarar 1 eller 2, har du missförstått allt de andra försökt visa för dig.

Ifall man utger sig för att ha "faktiska" svar på ett eller annat påstående, så får man se till att ha just fakta på fötterna. Och inte hymla med var man har fått sagda fakta ifrån. Länka, hänvisa, påvisa.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Hur berörs ingen av det? Folk som nyttjar detta deltar i att normalisera en potentiellt farlig vana. Man lockar med goda smaker, perfekt för t.ex barn.. Nu behöver du inte bli så fasligt känslig bara för att jag inte uppskattar en för dig kär vana. Och, vad har jag för idoler? Lite osäker själv, menar du mina husgudar inom musiken?

Sen att säga "verka tuff" - jag vet att jag inte la ribban så högt, men kom igen. Vad är det med människor och att bli så fasligt defensiva när någon har en för dem annan åsikt? Du inser nog att det ligger en del i mina åsikter, men du kanske helst blundar?

Jag finner ingenting med rökning särskilt upphetsande så jag delar mycket av det du skriver men du började hela anförandet med att skriva såhär "Fast.. Det är töntigt. På alla nivåer. Och korkat. Och meningslöst. (Det sista är iofs är subjektivt.)"vilket kändes rätt onödigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

hahaha.. ja, och vilka fantastiska påståenden också, (bra att dom förtydligat med extra utropstecken dessutom).

1. E-cigaretter innehåller fler cancerframkallande stoff än vanliga cigaretter!!!
2. Tobaksindustrin tar över det hela!!!
3. Flera tonåringar ångar än rökar!!!
4. E-cigarettånga innehåller metaller!!!
5. E-cigaretter er lika beroendeframkallande som tobakscigaretter
6. Nikotin är lika beroendeframkallande som heroin och kokain!!!
7. E-juice förgiftningar blir allt vanligare!!!
8. E-cigaretter är en brandfara!!!
9. Det finns inte tillräckligt med forskning kring E-cigaretter!!!
10. E-cigaretter innehåller kylarvätska!!!

Älskar även inledningen av den s.k. "konklusionen" (den är fan PRICELESS):

"Konklusion
Överdrivningar är något man alltid kommer möta i ett modernt samhälle. Vetenskapliga faktum är kanske korrektare men de säljer inga tidningar.
"

Det roliga är att flera av påståendena INTE är felaktiga. Dom stämmer och det bekräftar ju även den som skrivit artikeln. Ett litet exempel från texten:

"4. E-cigarettånga innehåller metaller!!!
Jag det gör den ofta. Metallkomponenter bryts ned långsamt över tiden och molekyler från tanken kan hamna i din E-juice. Pyttesmå partiklar kan också komma loss från coilen när den värms upp.
"

Jaha? Vad är felaktigt i det påståendet då? Precis, inget..

kan säga såhär att sure du har helt rätt i en hel del av det du skriver men samtidigt väldigt fel.

röker själv e-cigg, rökt vanliga cigg på tok för länge innan. Och mitt liv tog en tvärvändning när jag började med ecigg! kondition kom tillbaka, smaker, lukter, en helt annan pigghet jag inte känt på flera år.

1. Sure är mer skit i ejuice om du köper kina skit på ebay! köper du ordentligt gjord vätska så är det inte ens i närheten av vanliga cigaretter som innehåller flera tusen skadliga ämnen! medans ecigg ofta bara innehåller PG/VG samt aromer (då aromer som du med största sannolikhet får i dig oavsätt från tillexempel godis, tuggummi osv)

2. Sure kan säkert hända vilket dock skulle vara en bra sak! då ecigg är "under rätt förhållanden" extremt mycket bättre än vanliga cigaretter, och skulle med rätt forskning och kontroller skulle vara ett mycket bättre alternativ om än självklart sämre än inget alls.

3. Bättre det än att röka vanliga cigaretter.

4. som du själv skrev "Pyttesmå partiklar kan också komma loss från coilen när den värms upp." vilket självklart stämmer vilket är orsaken till att coils alltid är och förmodligen kommer vara en förbrukningsprodukt som ska bytas ut med jämna mellanrum.

5. när det kommer till nikotin självklart! men där är inte felet eciggen utan just nikotinet! dock på en helt annan nivå då man inte får samma typ av nikotinkick av ecigg som av vanliga ciggaretter. sen av min erfarenhet så är själva vanan med vanliga cigg MYCKET svårare att komma loss än ecigg!

6. du glömde koffein? som är den största av dom alla!

7. japp dock inte pågrund av att man röker utan att man får på sig eller förtär ren vätska!

8. likaså är din mobil, springer inte du runt med den i fickan om dagarna? och att påstå att det är skillnad är rent BS då det är precis samma typ av batteri så länge man inte köper billig kina skit.

9. Den finns extremt mycket bara man vet vart man ska leta! det ända som saknas idag är långsiktig påverkan! Och självklart finns det en risk att det kan va mer farligt om man röker dom i 30-40 år men det återstår att se.

10. inte nödvändigtvis! finns gott om 100% VG juice att köpa! har själv kört på det till och från. Och det används som sötningsmedel i en hel del där ute så det får du i dig oavsätt!

som jag skrev innan, sure du har rätt men samtidigt fel med mycket av det du skriver! att påstå att ecigg är farligare än vanliga cigg kan självklart stämma men då är det pågrund av rökaren och hens okunnighet inget annat!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

kan säga såhär att sure du har helt rätt i en hel del av det du skriver men samtidigt väldigt fel.

röker själv e-cigg, rökt vanliga cigg på tok för länge innan. Och mitt liv tog en tvärvändning när jag började med ecigg! kondition kom tillbaka, smaker, lukter, en helt annan pigghet jag inte känt på flera år.

1. Sure är mer skit i ejuice om du köper kina skit på ebay! köper du ordentligt gjord vätska så är det inte ens i närheten av vanliga cigaretter som innehåller flera tusen skadliga ämnen! medans ecigg ofta bara innehåller PG/VG samt aromer (då aromer som du med största sannolikhet får i dig oavsätt från tillexempel godis, tuggummi osv)

2. Sure kan säkert hända vilket dock skulle vara en bra sak! då ecigg är "under rätt förhållanden" extremt mycket bättre än vanliga cigaretter, och skulle med rätt forskning och kontroller skulle vara ett mycket bättre alternativ om än självklart sämre än inget alls.

3. Bättre det än att röka vanliga cigaretter.

4. som du själv skrev "Pyttesmå partiklar kan också komma loss från coilen när den värms upp." vilket självklart stämmer vilket är orsaken till att coils alltid är och förmodligen kommer vara en förbrukningsprodukt som ska bytas ut med jämna mellanrum.

5. när det kommer till nikotin självklart! men där är inte felet eciggen utan just nikotinet! dock på en helt annan nivå då man inte får samma typ av nikotinkick av ecigg som av vanliga ciggaretter. sen av min erfarenhet så är själva vanan med vanliga cigg MYCKET svårare att komma loss än ecigg!

6. du glömde koffein? som är den största av dom alla!

7. japp dock inte pågrund av att man röker utan att man får på sig eller förtär ren vätska!

8. likaså är din mobil, springer inte du runt med den i fickan om dagarna? och att påstå att det är skillnad är rent BS då det är precis samma typ av batteri så länge man inte köper billig kina skit.

9. Den finns extremt mycket bara man vet vart man ska leta! det ända som saknas idag är långsiktig påverkan! Och självklart finns det en risk att det kan va mer farligt om man röker dom i 30-40 år men det återstår att se.

10. inte nödvändigtvis! finns gott om 100% VG juice att köpa! har själv kört på det till och från. Och det används som sötningsmedel i en hel del där ute så det får du i dig oavsätt!

som jag skrev innan, sure du har rätt men samtidigt fel med mycket av det du skriver! att påstå att ecigg är farligare än vanliga cigg kan självklart stämma men då är det pågrund av rökaren och hens okunnighet inget annat!

Alltså, JAG har inte skrivit något.. Det där är en lista från en e-ciggsajt.. om du kollar alla inlägg hajar du.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wasp:

Alla i denna tråd verkar tro att om man röker ecigg så är man som en skorsten dag ut å dag in?

Jag har ett 2500mah batteri i min och det brukar räcka 1-2 veckor för mig pga jag röker så sällan.

Ni måste skilja på att röka för nikotin/beroende eller för det är gott/nya smaker/göra tricks

Om man nu röker för att "göra tricks" så låter det nästan ännu mera idiotiskt än att börja röka för att det är tufft.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av drulovic:

Jag finner ingenting med rökning särskilt upphetsande så jag delar mycket av det du skriver men du började hela anförandet med att skriva såhär "Fast.. Det är töntigt. På alla nivåer. Och korkat. Och meningslöst. (Det sista är iofs är subjektivt.)"vilket kändes rätt onödigt.

Kanske onödigt, men sant. För hårt, tycker du? Pytt, säger jag.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Om man nu röker för att "göra tricks" så låter det nästan ännu mera idiotiskt än att börja röka för att det är tufft.

Det ser jag personligen inget fel med. Varför göra tricks på en skateboard? Fett töntigt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wasp:

Det ser jag personligen inget fel med. Varför göra tricks på en skateboard? Fett töntigt

Tyvärr är det också rätt töntigt men har aldrig varit skejtare själv.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Med några studier från England har dom kommit fram till att det är ca 95% mindre farligt än att röka cigaretter.

Jag använder själv e-cigg som hjälpt mig slutat snusa och röka Eller ja, ersatt ^^ Jag ser det så att det är nyttigare, billigare och godare än att använda tobak.

Finns många som börjat använda e-cigg utan att ha rökt/snusat innan bara för att man tycker det är gott, det är väl aldrig att rekommendera men..

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wicker:

Med några studier från England har dom kommit fram till att det är ca 95% mindre farligt än att röka cigaretter.

Och under 2016 har det kommit studier som visar att det kanske inte riktigt är så http://www.telegraph.co.uk/news/2016/08/29/vaping-as-bad-for-... - Återstår nog en hel del forskning innan det finns svart på vitt exakt vad som gäller.

Permalänk
Skrivet av TotalF:

Rökt en packe marlboro om dan i 20 år. För jävligt att man öht började. Försökte sluta ett antal ggr utan att lyckas.

Provade en sån där enkel vapepenna på en fest och dan efter, typ 15e augusti 2015, köpte jag en egen och har inte rökt en cigg sen dess. Har dessutom trappat ner med själva vapeandet, eftersom det i sig självt inte har något egenvärde för mig, såpass mycket att jag nästan slutat med det också.

Grym produkt för de som vill sluta med cigg. Sprang mitt första marston i november. Rätt säker på att jag inte klarat det om jag inte haft hjälp av vape med att sluta röka cigg ❤

Jag har rökt i snart 15år (1 paket om dagen) och efter att ha läst ditt inlägg så beställde jag en vapepenna, Hoppas det går lika bra för mig som det gjorde för dig

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Vet inte om e-cig är farliga, men de kanske kan vara inkörsporten till riktiga cigaretter. Har sett e-cig som en sluta-röka-produkt. Eller när man vill röka inomhus för att inte lukta ner hela huset/lägenheten. Jag röker alltid utomhus även om det är tillåtet inomhus.

Till dem som gnäller på rökare:
Varför började jag röka? Jag var ca 12 år och var inte den fränaste i klassen. Vart halvt om halvt mobbad. Min 12-åriga hjärna kom på att om jag sätter igång att röka ger det mig någon form av tuffhet och därmed mer självförtroende. Det var i princip av självförsvar som jag började röka. Idag 34 år senare önskar jag att min omogna hjärna inte kommit på den idén. Jag har genom åren försökt att sluta många gånger. Till och med med receptbelagda mediciner som skulle hjälpa mig. De som inbillar sig att det bara är att sluta får tänka om.

Idag är det så förbannat trendigt att träna och tjatet om att man inte borde röka står mig så långt upp i halsen så jag vill vomera över dem som sitter på sina höga hästar som säger att det är töntigt att röka, "jag tar en omväg på flera kilometer för att slippa känna röklukt" (hur gör du med lukten när du bajsar?). Den här j**la typen av åsikter, tyckande är precis lika störande som hur störande det är för andra med rökning.

De flesta som röker vill sluta. Vi behöver inte onda ögat av folk som tycker att man ska sluta röka. Tänk efter innan du dömer någon du ser röker.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Jag har rökt i snart 15år (1 paket om dagen) och efter att ha läst ditt inlägg så beställde jag en vapepenna, Hoppas det går lika bra för mig som det gjorde för dig

Hoppas du lyckas, väl värt ett försök iaf!!

Själv kör jag med en istick pico. Min erfarenhet är att det krävs en apparat ur, åtminstone, mellansegmentet för att du som exrökare ska bli nöjd med resultatet. Så OM du har beställt dug en apparat som du inte känner dig nöjd med, pröva en annan. De är inte så värst dyra, min gick väl på ca 600kr...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Finns det verkligen många icke-rökare som överväger e-cigaretter? Tråden får mig att undra...
Vad någon sedan tycker är töntigt eller inte kan vi kanske lämna därhän? Förtjänar sådant verkligen kommentarer i endera riktning?
Exakt hur hälsovådliga/harmlösa e-cigaretter är tänkte jag var närmast en icke-fråga iom att det framstod som så otroligt sannolikt att dom ändå var mindre skadliga än vanliga cigaretter. Men om icke-rökare hoppar på e-cigaretter så måste jag förstås omvärdera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Finns det verkligen många icke-rökare som överväger e-cigaretter? Tråden får mig att undra...

Om du inte märkt det så gör Internet nu för tiden folk korkade.
Pyramidspel, homeopati, alkemi och nu elektrisk mini-vattenpipa is the shit.
Imorgon är det coolt att röka ofarlig valrosstestikel.

Permalänk
Medlem

Det går ju att röka elektriskt idag men måste ändå säga att jag föredrar att röka min lax med vedeldning

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

En intressant aspekt på det hela är också att tobaksindustrin säkert gärna stödjer forskning för att smutskasta e-cigg. De lär ha gott om Cash för att bevaka sina intressen.

Att det med största sannolikhet är mindre dåligt än tobak, är billigare (än både nikotinplåster, tuggummin och andra alternativ) och inte förpestar omgivningen på samma vis är tillräcklig anledning att byta från tobak i väntan på att mer forskning (stöttat från olika håll...) dyker upp.

Jag tror att det är viktigt att i undersökningarna ta med de flesta olika metoder och smak/nikotinbaser och framförallt volym.

Man kan köra allt ifrån lågeffektsblandning av ren VG till högeffekts Pg med 50% smakämnen och utöver det finns åtminstone tre vanliga sorters material i motståndstråden. Jag är övertygad om att det går att få olika resultat i alla olika fall. Tills detta är gjort kan säkert båda läger hitta argument för sin sak.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Idag är det så förbannat trendigt att träna och tjatet om att man inte borde röka står mig så långt upp i halsen så jag vill vomera över dem som sitter på sina höga hästar som säger att det är töntigt att röka, "jag tar en omväg på flera kilometer för att slippa känna röklukt" (hur gör du med lukten när du bajsar?). Den här j**la typen av åsikter, tyckande är precis lika störande som hur störande det är för andra med rökning.

Du svarar egentligen på din egen fråga. Själv sitter jag ensam på toaletten när jag gör sådana privata ärenden som luktar illa. Jag sätter mig inte ner och skiter bredvid alla andra som står och väntar på bussen, eller utanför ingången till ett köpcenter. Och det har inget med höga hästar utan att man bara bör kunna förvänta sig att folk har allmänt sunt förnuft och uppvisar omtänksamhet för andra i sin omgivning. Vissa rökares mentalitet till sin omgivning ligger i nivån att tycka det är fullt naturligt att man kan äta surströmming till lunch på jobbet.

Var glad istället att samhället blir mer och mer negativ till rökning. Det innebär i slutändan att mer och mer 12-åringar inte börjar röka. Statistiskt sett skulle du nog inte börjat om du föds senare.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Vet inte om e-cig är farliga, men de kanske kan vara inkörsporten till riktiga cigaretter. Har sett e-cig som en sluta-röka-produkt. Eller när man vill röka inomhus för att inte lukta ner hela huset/lägenheten. Jag röker alltid utomhus även om det är tillåtet inomhus.

Till dem som gnäller på rökare:
Varför började jag röka? Jag var ca 12 år och var inte den fränaste i klassen. Vart halvt om halvt mobbad. Min 12-åriga hjärna kom på att om jag sätter igång att röka ger det mig någon form av tuffhet och därmed mer självförtroende. Det var i princip av självförsvar som jag började röka. Idag 34 år senare önskar jag att min omogna hjärna inte kommit på den idén. Jag har genom åren försökt att sluta många gånger. Till och med med receptbelagda mediciner som skulle hjälpa mig. De som inbillar sig att det bara är att sluta får tänka om.

Idag är det så förbannat trendigt att träna och tjatet om att man inte borde röka står mig så långt upp i halsen så jag vill vomera över dem som sitter på sina höga hästar som säger att det är töntigt att röka, "jag tar en omväg på flera kilometer för att slippa känna röklukt" (hur gör du med lukten när du bajsar?). Den här j**la typen av åsikter, tyckande är precis lika störande som hur störande det är för andra med rökning.

De flesta som röker vill sluta. Vi behöver inte onda ögat av folk som tycker att man ska sluta röka. Tänk efter innan du dömer någon du ser röker.

Jag tror nog fler kan skriva under på att börja röka av duma anledningar.
Själv börjar jag fylle-röka i ungdomen, och sedan fortsatte jag på heltid.
I 10-12år eller så.
Ingen self-five där direkt

Intalade mig dessutom större delen av tiden klassikern jag är inte beroende jag kan sluta när jag vill.

Men en vacker dag kände jag det var dags att leva upp till det jag intalat mig själv i alla dessa år och så slutade jag tvärt.
Det var 6-7år sedan och det var absolut en av de bättre besluten i mitt liv.

Det är absolut möjligt att sluta, om du vill.
Du är bara en slav inför ditt beroende om du väljer dig själv att bli det.

Om du verkligen har planer på att sluta, vilket jag själv inte alls tror att de flesta har, så kan jag rada upp några tips som hjälpte mig.

För det första så slutade jag tvärt på en dag, mitt i ett paket.
Detta paket sparade jag under en lång tid som en liten trofé.
I början hade jag dessutom med mig paketet som vanligt, både en påminnelse om att jag slutade för att jag ville inte för att ciggen var slut, eller någon annan anledning.
Jag hade en utväg men valde hela tiden att inte ta den.

Sen om du varit nikotinist väldigt länge finns risken att du får feberfrossa de allra första dagarna, så det kan ju vara bra att planera in det till en helg eller så.
Kommande dagar är suget som starkast och då underlättar det att ha ett substitut.
Själv valde jag att "missbruka" kaffe, drack nog 20st minikoppar om dagen i början och krävs ju sin stålmage för att hantera det.
Annars tuggummi eller något liknande som kan ta udden av.

För det tredje så kommer troligen ditt humör bli mycket sämre under en tid.
Du kan ju med fördel förvarna din omgivning om detta och att det beror på att du har slutat röka.
Minns specifikt någon reklam på TVn för antiröka spray där någon glad jävel sprang ett marathon samtidigt som han sprayade sig i ansiktet med nicospray.
Det fick mig i alla fall att gå i taket och min kära flickvän fick lyssna på en 10-15minuter minuters rant om varför reklammakarna var dum i huvet eller något annat konstruktivt.

För det fjärde sist så kan du med fördel undvika rökiga miljöer under de första månaderna.
Att "bara ta en cigg med polarna" efter en öl kommer nog kännas som en bra idé då, men raserar allt du kämpat och så har du genomlidit ett helvete under några dagar(veckor) helt i onödan.

Till sist. Det kommer vara ett helvette på jorden under någon vecka. Var förberedd på det.
Men redan efter första veckan blir det lättare, sen märker du hur det gradvis blir lättare och lättare att inte röka allt eftersom veckorna går. När du kämpat igenom året så kommer du inte förstå varför du inte gjort det tidigare.
Sen rätt var det är får du luktsinnet tillbaka. Detta är en ganska trevlig upplevelse att helt plötsligt känna doften av tillexempel blommor.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Du svarar egentligen på din egen fråga. Själv sitter jag ensam på toaletten när jag gör sådana privata ärenden som luktar illa. Jag sätter mig inte ner och skiter bredvid alla andra som står och väntar på bussen, eller utanför ingången till ett köpcenter. Och det har inget med höga hästar utan att man bara bör kunna förvänta sig att folk har allmänt sunt förnuft och uppvisar omtänksamhet för andra i sin omgivning. Vissa rökares mentalitet till sin omgivning ligger i nivån att tycka det är fullt naturligt att man kan äta surströmming till lunch på jobbet.

Var glad istället att samhället blir mer och mer negativ till rökning. Det innebär i slutändan att mer och mer 12-åringar inte börjar röka. Statistiskt sett skulle du nog inte börjat om du föds senare.

Jag tänkte mest på att om man inte klarar av rök i 3 sekunder när man far förbi ett par rökare på cykel kan det kanske vara svårt att tåla sin egen lukt på toaletten. Om man planerar en flera kilometer omväg för att slippa röklukt i några sekunder så har man det jobbigt. Men men, det är ju var och ens bekymmer vad man tål...

Vissa människor gör vissa saker jag stör mig på, men det tål jag.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable