Permalänk
Medlem

Här finns en god läsning om just E-Cigg
https://www.elekcig.se/blog/10-oeverdrivna-e-cigarett-pastaen...

Edit: Då läsförmågan idag ligger väldigt lågt så får jag förklara som så, Länken jag angivit pekar emot en sida som skriver Följande "10 överdrivna påståenden om eciggaretter" alltså ingenting som på något sätt förnekar att det är farligt, utan mer ren och sann fakta angående just E-Cigg.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Om man inte har beroendet och klarat sig så här långt i livet - varför skaffa???

Det är inte bara nikotinet som ger kemisk beroende - man kan få rituell/ceremoniel beroende som kan vara bra mycket svårare att bli av med än det rent kemiska drog-beroendet.

Känner fd. rökare i bekantskapskretsen som måste helt avstå från kaffet efter maten och sociala umgänget där eftersom för dem är så intimt förknippat med hela ritualen att plocka fram rökdonen, tända och avnjuta av rökningen att suget blir outhärdlig för dem när de hamnar i sådana situationer, trots nikotinfrihet sedan flera år tillbaka. Samma sak ser man på fd. snusare som snusar nikotinfritt, folk som håller pennor som cigarett i vissa situationer, klappar i fickorna efter cigarettpaket så fort man tänker ringa etc. - det är ritualerna kring sitt fd. drogbruk som är svårast att göra sig av med och kanske aldrig lyckas helt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DraLetterZ:

Då jag brukar produkten i fråga är jag väldigt intresserad av dessa nya undersökningar. Skulle uppskatta källa då jag inte kunde hitta något om det när jag sökte.

Googlade lite snabbt och detta var två av dem jag hittade, finns säkert fler.

http://www.dagensmedicin.se/artiklar/2015/01/21/e-cigaretter-...

https://www.cancerfonden.se/nyheter/canceramnen-i-e-cigarette...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Det är roligt när folk påstår att något är farligt och säger att forskning visar det, sen länkar de till Aftonblaskan eller länkar inte alls till någon pålitlig källa (forskningsrapport som stöder deras påstående) och sen blir ledsna och kränkta när någon ifrågasätter dem

I nuläget kan man varken säga att det är farligt eller ofarligt, för lite forskning har bedrivits för att komma med något definitivt svar. Forskning pågår dock. Det är säkert inte någon hälsokur direkt, för kroppen främmande ämnen som värms upp tills de förångas för att sedan dras ner i lungorna där de fastnar är förmodligen inte det allra bästa för kroppen. Med det sagt så är det upp till var och en vad man vill göra. Att rida på hästar är ju helt godkänt i vårt samhälle och där är det hundratals, kanske tusentals, års erfarenhet av allvarliga skador och även dödsfall. Men ingen rasar och begär att det ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

Och så är det det här med att vara källkritisk.. Vad är det för sida du länkar till? Kom igeeeen!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Jag blir röd om kinderna när jag ser en rökare. Ser så himla löjligt ut när man står i putar med läpparna mot en liten pinne lol. Sen luktar det så inihellvete äckligt så man får en hostattack bara man är 1km därifrån (Ja, mitt luktsinne är alienvarning på).

E-cigg är nog ännu värre, förutom lukten (antar jag?). Har aldrig sett någon röka en sådan.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Och så är det det här med att vara källkritisk.. Vad är det för sida du länkar till? Kom igeeeen!

Fast om du faktiskt läser artikeln så länkar den ju till forskning, ser inte att du kommenterar på andra artiklar som folk skrivit som länkar till samma källa beskriven i artikeln ovan och ett blogginlägg som pekar på japanska myndigheter utan att visa faktiskt källa.

Så den här länken har väl lika mycket källkritik som alla andra källor som länkats.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@MoNkeY-05: Har du ens läst det ?

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Här är iaf en seriös studie som pekar på att det är långt ifrån riskfritt men att många faktorer spelar in:

Sammanfattning i en nyhet:
http://newscenter.lbl.gov/2016/07/27/e-cigarettes-emit-harmfu...

Själva studien:
http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/acs.est.6b01741

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

@MoNkeY-05: Har du ens läst det ?

Jag har läst det och det är en rätt oseriös text. Det är alltid kul med texter som skall försöka verka "vetenskapliga".

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Här är iaf en seriös studie som pekar på att det är långt ifrån riskfritt men att många faktorer spelar in:

http://newscenter.lbl.gov/2016/07/27/e-cigarettes-emit-harmfu...

Hittade lite motargument (såklart från en väldigt ecig-vänlig sida, men värt att länka för diskussionen)

http://vaperanks.com/controversial-study-finds-toxic-chemical...

De påstår att testet använde en gammal och billig tank, samt pressade den långt utöver vad som skulle smakat gott.

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Jag blir röd om kinderna när jag ser en rökare. Ser så himla löjligt ut när man står i putar med läpparna mot en liten pinne lol. Sen luktar det så inihellvete äckligt så man får en hostattack bara man är 1km därifrån (Ja, mitt luktsinne är alienvarning på).

E-cigg är nog ännu värre, förutom lukten (antar jag?). Har aldrig sett någon röka en sådan.

Tycker det är värre med dessa som spelar "offer" så fort någon röker, o det luktar, ooo ja dööörr.

Permalänk
Medlem

@stimy09:
Punkt 1: Peyton och Pankow testade E-cigaretter inte för alla de cancerframkallande stoff som finns i cigarettrök. De kollade bara på ett – formaldehyd. Detta stämmer och är skrivet korrekt.

Punkt 2: Tobaksföretagen kommer vilja ta över såklart när det gäller pengar eller du tro kanske detta är fel ?

Punkt 3: Det är faktiskt många fler som testar just E-cigg än vanliga ciggaretter.

Punkt 4 Angående metaller i juicen, detta är korrekt med (läs hela för att förstå)

Punkt 5-6: Läs noga och använd google så får du en inlärningsresa som heter duga.

Punkt 7: Ejuice förgiftningar blir vanligare, detta är ju stött av american association of poison control centers.

Frågan är då vad du läst som är felaktigt eller om du ens har läst innan du drar av en rad här.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Så du menar att nikotinfritt snus är gratis då. Idiotiskt att börja med det också.

Vet inte hur du får in tanken att nikotinfritt snus är gratis. Det var inte det jag menade iaf.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Fast.. Det är töntigt. På alla nivåer. Och korkat. Och meningslöst. (Det sista är iofs är subjektivt.) Går inte att gå förbi nån som "vapear" (notera att det räcker med namnet för att höra att det är ganska fjompigt) utan att skaka på huvudet och sucka åt mänskligheten.

Som nikotinist som gått över till vaping så får uttalanden likt detta mig att skaka på huvudet för mänskligheten också. Folk som sitter på sina höga hästar och tycker dom är bättre än andra.

Jag lyckades sluta med cigg samma dag som jag testade e-cigg. Och det är en djävla skillnad på hur jag mår. Att du sedan går och skakar på huvudet när du ser mig när du överlägset går förbi mig på gatan får mig att sucka, och det utav sorgsenhet och inte av överlägsenhet.

Men fortsätt vara en nihilist du.

För övrigt så håller jag med om att cigg, i en bra värld, skulle vara förbjudet. Däremot är jag för legalisering av cannabis, framförallt för medicinska syften. Man kan dessutom extrahera ämnena som är t.ex. smärtstillande eller ångestdämpande och stoppa in dom i en e-cigg! TADA!

Till TS, självklart ska du inte börja med e-cigg om du inte är beroende av nikotin och särskilt om du är ung! I USA släppte precis deras surgeon general en rapport om e-cigg. Där går han igenom, framförallt effekterna nikotin har på unga men även riskerna med olika smakämnen. Samtidigt konstaterade man att det utan tvekan är det bästa alternativet (jämfört mot cigg och tuggtobak) ur ett hälsoperspektiv om man nu måste bruka något.

Men gör vad du vill, bara du inte blir nikotinist.

/Tönt

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Jag har märkt att rökandet har börjat ta fart igen. När jag läste på universitet var det 2 personer som rökte i hela studentlägenhetsområdet och man kunde cykla igenom universitetsområdet utan att bli störd av cigarettrök.

Nu sista åren har jag märkt att det stinker cigarettrök hela vägen genom studentlägenhetsområdet och sen genom hela universitetsområdet. Jag sitter nu på julledigheten och försöker pussla ihop en annan cykelväg till jobbet så jag slipper rökstanken, tyvärr kommer den bli några extra kilometer hur jag än gör men slipper jag bara cigarettrökstanken så får jag väl ta det.

Och sen till alla nybörjarrökare som tycker rökning är coolt ta en sväng förbi lung eller kol kliniken på din ort och prata med dom som också tyckte rökning var coolt en gång i tiden, många är också förvånansvärt unga numera.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

Frågan är då vad du läst som är felaktigt eller om du ens har läst innan du drar av en rad här.

Du får nog läsa vad jag skrev igen. Jag skrev att texten var oseriös. Ingenstans skrev jag att den var felaktig. Med oseriös menar jag t.ex. att det hänvisas till studier utan att man anger vilken studie det är. Att inte ange en källa för sina påståenden anser iaf jag är oseriöst om man skriver en text på den här nivån.

En sak till är dom överdrivna slutsatserna som dras - exempelvis detta guldkorn: "Tempot av forskningen har inte heller varit långsamt. En PubMed sökning på ”e-cigarette” ger över 1000 resultat. I genomsnitt motsvarar resultatet två publicerade artiklar per dag sedan 2007. Om det inte är tillräckligt med forskning så undrar vi hur mycket det behövs." Okej, om man nu söker på "e-cigarette" på PubMed så hittar man numer 2500 resultat. Det roliga är att det är artiklar, texter och studier blandat, alltså väldigt blandat och dessutom så är det så att det handlar om texter som innehåller ordet "e-cigarette", jag betvivlar exempelvis att studien "Relationship of nicotine deprivation and indices of alcohol use behavior to implicit alcohol and cigarette approach cognitions in smokers." fokuserar på E-cigg. Merparten av artiklarna ser ut såhär, så det är spännande hur man då kan dra slutsatsen att "I genomsnitt motsvarar resultatet två publicerade artiklar per dag sedan 2007" Men men, allt går att bevisa med statistisk..

Sen skrev jag att det är kul med texter som ska verka "vetenskapliga" = smått högtravande språk och "vetenskapliga termer" i kombination med felstavningar och allmänt dåligt svenska. I detta fall ser det ut som hela texten är översatt från typ danska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Så du menar att nikotinfritt snus är gratis då. Idiotiskt att börja med det också.

Va???

Permalänk
Medlem

Äh skit i det. Kör på vanliga cigg istället. Smakar och luktar mycket bättre. Fränt med synlig glöd också.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Som nikotinist som gått över till vaping så får uttalanden likt detta mig att skaka på huvudet för mänskligheten också. Folk som sitter på sina höga hästar och tycker dom är bättre än andra.

Jag lyckades sluta med cigg samma dag som jag testade e-cigg. Och det är en djävla skillnad på hur jag mår. Att du sedan går och skakar på huvudet när du ser mig när du överlägset går förbi mig på gatan får mig att sucka, och det utav sorgsenhet och inte av överlägsenhet.

Men fortsätt vara en nihilist du.
/Tönt

Nihilist? Från vad av jag skrev får du fram det? Höga hästar? Människor kan tycka att saker är ganska töntiga utan att sitta på höga hästar för det. Jättebra för dig att du mår bättre! Men det gör inte produkten i sig till något annat än vad det är.

Det finns många saker jag skakar på huvudet över. Folk som röstar på Trump, stollar i Malmö som skjuter raketer på varann på offentliga platser, människor som vapear, och att min sambo aldrig lär sig att man inte ska lägga alla besticken i samma fack i diskmaskinen, trots 3 år med diskmaskin.

Ta det inte så allvarligt.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av David0708:

Tjenare!
Har funderat på att prova på e-cigg och undrar om det är farligt för kroppen eller om det skadar lungorna. Jag kommer röka nikotinfritt då jag varken har rökt och är ung

Jag har aldrig snusat och kommer aldrig göra det.

Så simpelt står jag bestämt.

Men du "funderar" på och börja.

Kan säga att pengar och ekonomin kommer bli ett besvär om du börjar.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Alla i denna tråd verkar tro att om man röker ecigg så är man som en skorsten dag ut å dag in?

Jag har ett 2500mah batteri i min och det brukar räcka 1-2 veckor för mig pga jag röker så sällan.

Ni måste skilja på att röka för nikotin/beroende eller för det är gott/nya smaker/göra tricks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Glöm inte att väga in faktorn att det är töntigt. Det är farligt för din utstrålning. Ska du avvänja dig från vanlig tobak kan det vara ett bra sätt att trappa ned, annars hänvisar jag åter till mina två första meningar.

Att säga att det är töntigt var verkligen att ta i? Vem bestämmer vad som är töntigt? Du? Ungefär samma sak som att jag skulle säga att ditt användarnamn var töntigt. Någon kanske tycker det är lite festligt med lite rök, men framför allt kanske tycker det är väldigt gott eller kul att röka, eller att testa.

Personligen har jag aldrig varit beroende av cigaretter, men ändå feströkt och smårökt i perioder. Sedan jag började med min första e-cigg som var en enkel modell i "pennform", så stegade jag upp till en mer stavliknande design, för att sen köpa en mer avancerad med justerbart motstånd och där man kan byta till den styrka på coil man önskar. Bland det bästa jag gjort, och hade inte cigaretter funnits så hade man ju definitivt fortfarande testat och fastnat lite för e-ciggen oavsett.

Till saken om det är farligt eller inte

1,2-Propandiol eller propylenglykol har man inte direkt bevisat att det är farligt och det används i inhalatorer (astmamedicinering), men också i livsmedel. Kroppen klarar sig säkert bättre utan, och "allt" kan ge cancer, men i vilken utsträckning kan man fråga sig ibland för att vara värt att tänka så mycket på.

Nikotinet anses kunna vara beroendeframkallande hos många, men är väl återigen ingen som har bevisat att det skulle vara farligt eller ge cancer.

Många blandningar av e-juice är ju också en kombination av andra ämnen som vegetabiliskt glycerin som ger mer rök, men inget direkt farligt.

När EU-parlamentet granskade e-cigaretter i maj 2013, menade förespråkarna att forskning har visat att de är en tusendel så farliga som vanliga cigaretter och argumenterade för att om dessa hade uppfunnits tidigare hade man kunnat rädda massor av människor från att dö av lungcancer.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Glöm inte att väga in faktorn att det är töntigt. Det är farligt för din utstrålning. Ska du avvänja dig från vanlig tobak kan det vara ett bra sätt att trappa ned, annars hänvisar jag åter till mina två första meningar.

Jag själv köpte e-cigg just för att vänja mig av vid rökningen, det är betydligt enklare att sluta med e-cigg än cigaretter och det är lättare att sluta med cigaretter om man har en e-cigg.

TS:
Jag är rätt skeptisk mot att det är ofarligt även om många påstår det, man andas trots allt in kemikalier.
Mitt råd är att du håller dig borta från allt som har med tobak att göra. Det är betydligt enklare att bli beroende än att bli av med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@stimy09: Fast nu gällde ju inte det om forskning alls, utan om 10 felaktiga påståenden

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Nihilist? Från vad av jag skrev får du fram det? Höga hästar? Människor kan tycka att saker är ganska töntiga utan att sitta på höga hästar för det. Jättebra för dig att du mår bättre! Men det gör inte produkten i sig till något annat än vad det är.

Det finns många saker jag skakar på huvudet över. Folk som röstar på Trump, stollar i Malmö som skjuter raketer på varann på offentliga platser, människor som vapear, och att min sambo aldrig lär sig att man inte ska lägga alla besticken i samma fack i diskmaskinen, trots 3 år med diskmaskin.

Ta det inte så allvarligt.

Om du inte vill att folk ska ta det allvarligt, skriv det inte så. Jag kan bara döma dig utifrån hur du skriver och där lät du rätt så överlägsen.

Men bra om det inte är så! Kanske kan formulera dig lättsammare i framtiden, om du nu inte är så allvarlig?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Om du inte vill att folk ska ta det allvarligt, skriv det inte så. Jag kan bara döma dig utifrån hur du skriver och där lät du rätt så överlägsen.

Men bra om det inte är så! Kanske kan formulera dig lättsammare i framtiden, om du nu inte är så allvarlig?

Osäker på hur jag ska skriva något mer lättsamt. Vart var den djupa analysen i mitt inlägg? Det var ett ofantligt lättsamt, om än inte dunderartigt inlägg. Nog om det.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Fast.. Det är töntigt. På alla nivåer. Och korkat. Och meningslöst. (Det sista är iofs är subjektivt.) Går inte att gå förbi nån som "vapear" (notera att det räcker med namnet för att höra att det är ganska fjompigt) utan att skaka på huvudet och sucka åt mänskligheten.

Exakt det är subjektivt och meninglöst att försöka verka tuff genom att se ner på vad andra sysslar med, särskilt när ingen berörs av det.

Väx upp och det gäller även dina idoler som uppenbarligen hängde på din dynga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har knappt rökt vanlig cigg sedan september. Då har jag rökt halva mitt liv dvs 16 år. Piggare och luktar mindre skit.
Jag får behålla mina ritualer som tidigare varit svåra att släppa. Trappar steglöst ned Nikotinnivå.

Blandar egna smaker och väljer då att undvika iallafall de mest tveksamma smakämnena. Jag tror vilket som att det är mindre dåligt än tobak och jag och min omgivning mår bättre av det.

Däremot avråder jag starkt från att börja om man inte har ett nikotinberoende.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drulovic:

Exakt det är subjektivt och meninglöst att försöka verka tuff genom att se ner på vad andra sysslar med, särskilt när ingen berörs av det.

Väx upp och det gäller även dina idoler som uppenbarligen hängde på din dynga.

Att rökare förpestar och förgiftar omgivningen anses väl ändå vara ett obestridligt faktum nuförtiden, eller har du missat hela passiv rökning debatten?

/F.d rökare numera inte lättkränkt