Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag tror nog fler kan skriva under på att börja röka av duma anledningar.
Själv börjar jag fylle-röka i ungdomen, och sedan fortsatte jag på heltid.
I 10-12år eller så.
Ingen self-five där direkt

Intalade mig dessutom större delen av tiden klassikern jag är inte beroende jag kan sluta när jag vill.

Men en vacker dag kände jag det var dags att leva upp till det jag intalat mig själv i alla dessa år och så slutade jag tvärt.
Det var 6-7år sedan och det var absolut en av de bättre besluten i mitt liv.

Det är absolut möjligt att sluta, om du vill.
Du är bara en slav inför ditt beroende om du väljer dig själv att bli det.

Om du verkligen har planer på att sluta, vilket jag själv inte alls tror att de flesta har, så kan jag rada upp några tips som hjälpte mig.

För det första så slutade jag tvärt på en dag, mitt i ett paket.
Detta paket sparade jag under en lång tid som en liten trofé.
I början hade jag dessutom med mig paketet som vanligt, både en påminnelse om att jag slutade för att jag ville inte för att ciggen var slut, eller någon annan anledning.
Jag hade en utväg men valde hela tiden att inte ta den.

Sen om du varit nikotinist väldigt länge finns risken att du får feberfrossa de allra första dagarna, så det kan ju vara bra att planera in det till en helg eller så.
Kommande dagar är suget som starkast och då underlättar det att ha ett substitut.
Själv valde jag att "missbruka" kaffe, drack nog 20st minikoppar om dagen i början och krävs ju sin stålmage för att hantera det.
Annars tuggummi eller något liknande som kan ta udden av.

För det tredje så kommer troligen ditt humör bli mycket sämre under en tid.
Du kan ju med fördel förvarna din omgivning om detta och att det beror på att du har slutat röka.
Minns specifikt någon reklam på TVn för antiröka spray där någon glad jävel sprang ett marathon samtidigt som han sprayade sig i ansiktet med nicospray.
Det fick mig i alla fall att gå i taket och min kära flickvän fick lyssna på en 10-15minuter minuters rant om varför reklammakarna var dum i huvet eller något annat konstruktivt.

För det fjärde sist så kan du med fördel undvika rökiga miljöer under de första månaderna.
Att "bara ta en cigg med polarna" efter en öl kommer nog kännas som en bra idé då, men raserar allt du kämpat och så har du genomlidit ett helvete under några dagar(veckor) helt i onödan.

Till sist. Det kommer vara ett helvette på jorden under någon vecka. Var förberedd på det.
Men redan efter första veckan blir det lättare, sen märker du hur det gradvis blir lättare och lättare att inte röka allt eftersom veckorna går. När du kämpat igenom året så kommer du inte förstå varför du inte gjort det tidigare.
Sen rätt var det är får du luktsinnet tillbaka. Detta är en ganska trevlig upplevelse att helt plötsligt känna doften av tillexempel blommor.

Lycka till

Höll upp med rökandet i 3 månader med tidigare nämnda medicin. Tyvärr kom röksuget tillbaka som det var dag 1 när jag slutade med medicinen. Den hjälpte bara halvägs under tiden jag använde den. Tyckte inte det var så farligt när nicotinet gick ur kroppen men själva röksuget försvann aldrig. Detta var några år sedan.

Jag håller iaf på att trappa ner med svagare och svagare cigaretter så någonstans i nära framtiden slutar jag. Problemet är att jag har dåligt psyke, så det blir nog dubbelt av den varan när jag slutar.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

@stimy09: Det dom säger är farligare än vad dom trodde är ju dock effekten nikotin har på hjärtat och kärl, och nikotin finns även i cigaretter tillsammans med några hundra andra farliga gifter

Den finns e-juice utan nikotin (Säger inte att det är ofarligt heller)

Vegetabilisk glycerin (VG) och Propylenglykol (PG) Ska inte vara farligt att få i sig, men det beror ju på mängd såklart.

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem

@David0708: E-cigg är ute?! Jag tycker du ska börja med VR-cigg! Det varken smakar eller luktar, så varken mamma eller pappa kommer misstänka något. Du kan stå i VR och se cool ut och kanske till och med imponera på någon virtuell tjej?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wicker:

@stimy09: Det dom säger är farligare än vad dom trodde är ju dock effekten nikotin har på hjärtat och kärl, och nikotin finns även i cigaretter tillsammans med några hundra andra farliga gifter

Den finns e-juice utan nikotin (Säger inte att det är ofarligt heller)

Vegetabilisk glycerin (VG) och Propylenglykol (PG) Ska inte vara farligt att få i sig, men det beror ju på mängd såklart.

Precis. Problemet nu är väl ingen riktigt vet långtidseffekterna samt att man inte har koll på exakt innehåll i alla olika E-juice.

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt inga problem med e-cigg, som astmatiker så reagerar inte mina lungor på ångan alls. Det är en jävligt stor förbättring i bekantskapskretsen, folk kan vapea så gott dom vill och jag har inga problem med det alls. Sen att det luktar bättre är ett plus.

Edit:

Vill klargöra, jag röker inte men vänner och bekanta gör.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av David0708:

Tjenare!
Har funderat på att prova på e-cigg och undrar om det är farligt för kroppen eller om det skadar lungorna. Jag kommer röka nikotinfritt då jag varken har rökt och är ung

varför ? får du inte i dig nikotin så kan du väl sitta i en bastu om du vill andas in vattenånga ?
det är väl ganska dyrt med tanke på att effekten är noll.

testa snorta druvsocker eller röka morötter om det nu ska vara på skoj..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av TotalF:

Hoppas du lyckas, väl värt ett försök iaf!!

Själv kör jag med en istick pico. Min erfarenhet är att det krävs en apparat ur, åtminstone, mellansegmentet för att du som exrökare ska bli nöjd med resultatet. Så OM du har beställt dug en apparat som du inte känner dig nöjd med, pröva en annan. De är inte så värst dyra, min gick väl på ca 600kr...

Rökfri i mer än 3 månader nu, Funkade riktigt bra, Hade väl lite sug efter cigg den första månad men nu blir jag nästan äcklad av tanken på cigg, Tack igen Jag kör en Joyetech Ego AIO

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599