Permalänk
Medlem

Tänkte fixa en router till min mor med VPN. Jag kör själv med en RT-N56U och är nöjd. Såg att man kan slänga in tomato på Netgear WNR3500L, hur står sig denna mot min Asus? Dvs när den har tomato inlagt.

Är den bättre kanske jag ger morsan min Asus och kör Netgear själv.

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axan:

Tänkte fixa en router till min mor med VPN. Jag kör själv med en RT-N56U och är nöjd. Såg att man kan slänga in tomato på Netgear WNR3500L, hur står sig denna mot min Asus? Dvs när den har tomato inlagt.

Är den bättre kanske jag ger morsan min Asus och kör Netgear själv.

Ge morsan din N56U och köp en AC66U till dig själv.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Ge morsan din N56U och köp en AC66U till dig själv.

Synd bara att den är 3 gånger så dyr, känns inte som om den har 3 gånger bättre prestanda om man nu inte använda AC.

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axan:

Synd bara att den är 3 gånger så dyr, känns inte som om den har 3 gånger bättre prestanda om man nu inte använda AC.

Kommer ju mer och mer AC nu. High-end mobiler har det, datorer kommer smått. Beror ju givetvis på dina behov. Här har du skönt firmware annars: http://www.lostrealm.ca/tower/node/79

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Budget på 1200 kronor, tanken var att köpa en redig router med så mycket kvalité som möjligt för de pengarna som är framtidssäker att sedan ta med sig när man flyttar hemifrån.

Den nuvarande routern här hemma har väldigt dålig räckvidd med de trådlösa, man blir ofta frånkopplad och verkar inte ha något som helst mönster då du kan ha en stapel på ett ställe ena stunden och sedan inte få någon nätverksåtkomst alls. Routern verkar också bli störd av antennförstärkaren till vår TV då det trådlösa är väldigt dåligt i närheten av soffan där den ligger även fast routern inte är särskilt långt iväg från soffan.

Är detta särskilt smart eller jag bör köpa nånting billigare och sedan köpa ny när jag flyttar hemifrån?

Funderat på nån av Asus routrarna.

Permalänk
Medlem

Vilken router bör jag köra på? Kan vänta någon månad på nyare alternativ ifall något prisvärt släpps snart.
Vill ha ett billigare alternativ som klarar mina krav samt ett dyrare alternativ som man borde köpa p.g.a. den och den anledningen. Kan hända att jag tänker försöka mig på streaming så det är något jag vill att den klarar av utan problem.

Har en 100/100 lina, kraftfull dator, receiver som kan kopplas in i router via kabel och strömma radio, 1 mobil med stöd för 5GHz, en liten 1:a som lägenhet och inte så många grannar i närheten.
Krav på routern är att torrents inte ska vara några problem via kabel, klara av att utnyttja en gigabitlina via kabel utan något märkvärdigt avdrag på hastigheten, stabilt trådlöst internet fast inga större krav på hastigheten mer än att den någorlunda levererar 100mbit trots om jag flyttar till en storstad, klara av att leverera till minst 2st datorer samtidigt via kabel.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

Budget på 1200 kronor, tanken var att köpa en redig router med så mycket kvalité som möjligt för de pengarna som är framtidssäker att sedan ta med sig när man flyttar hemifrån.

Den nuvarande routern här hemma har väldigt dålig räckvidd med de trådlösa, man blir ofta frånkopplad och verkar inte ha något som helst mönster då du kan ha en stapel på ett ställe ena stunden och sedan inte få någon nätverksåtkomst alls. Routern verkar också bli störd av antennförstärkaren till vår TV då det trådlösa är väldigt dåligt i närheten av soffan där den ligger även fast routern inte är särskilt långt iväg från soffan.

Är detta särskilt smart eller jag bör köpa nånting billigare och sedan köpa ny när jag flyttar hemifrån?

Funderat på nån av Asus routrarna.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1291082

Skrivet av Justin91:

Vilken router bör jag köra på? Kan vänta någon månad på nyare alternativ ifall något prisvärt släpps snart.
Vill ha ett billigare alternativ som klarar mina krav samt ett dyrare alternativ som man borde köpa p.g.a. den och den anledningen. Kan hända att jag tänker försöka mig på streaming så det är något jag vill att den klarar av utan problem.

Har en 100/100 lina, kraftfull dator, receiver som kan kopplas in i router via kabel och strömma radio, 1 mobil med stöd för 5GHz, en liten 1:a som lägenhet och inte så många grannar i närheten.
Krav på routern är att torrents inte ska vara några problem via kabel, klara av att utnyttja en gigabitlina via kabel utan något märkvärdigt avdrag på hastigheten, stabilt trådlöst internet fast inga större krav på hastigheten mer än att den någorlunda levererar 100mbit trots om jag flyttar till en storstad, klara av att leverera till minst 2st datorer samtidigt via kabel.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1291082

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Nu blev det en väldigt dyr router här, varför just denna och inte någon billigare? Observera att jag inte tackar nej utan vill ha en anledning till varför jag behöver just denna router.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Nu blev det en väldigt dyr router här, varför just denna och inte någon billigare? Observera att jag inte tackar nej utan vill ha en anledning till varför jag behöver just denna router.

Tycker du att du klarar dig på en "bättre" router så är N56U ett alternativ, och ja, jag tror även den skulle funka för dig. Men anledningen till min rekomendation är med tanke på att AC-tekniken kommer mer och mer nu, och en router är inget man byter ofta. Därför tycker jag personligen att det är värt att lägga några extra slantar på en router som jag vet är "bäst" (har en själv) och som jag vet att du kommer bli nöjd med.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Tycker du att du klarar dig på en "bättre" router så är N56U ett alternativ, och ja, jag tror även den skulle funka för dig. Men anledningen till min rekomendation är med tanke på att AC-tekniken kommer mer och mer nu, och en router är inget man byter ofta. Därför tycker jag personligen att det är värt att lägga några extra slantar på en router som jag vet är "bäst" (har en själv) och som jag vet att du kommer bli nöjd med.

Enligt vad jag läst mig till så handlar AC bara om den trådlösa tekniken att nå upp till 1Gbit/s medans 802.11n når upp till 600Mbit/s. Jag har inte så stora krav på det trådlösa om du läser vad jag skrev mer än stabilitet då jag personligen nästan bara surfar på datorn via internetkabeln, däremot är det viktigt att routern inte begränsar mitt internet via kabel samt hanterar torrents bra via kabel. Fixar N56U detta? Om ja fixar N53 detta också? Det jag är ute efter är en stabil, buggfri router som inte blir seg utav torrents samt inte drar ner på min hastighet via kabel något märkvärdigt.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Enligt vad jag läst mig till så handlar AC bara om den trådlösa tekniken att nå upp till 1Gbit/s medans 802.11n når upp till 600Mbit/s. Jag har inte så stora krav på det trådlösa om du läser vad jag skrev mer än stabilitet då jag personligen nästan bara surfar på datorn via internetkabeln, däremot är det viktigt att routern inte begränsar mitt internet via kabel samt hanterar torrents bra via kabel. Fixar N56U detta? Om ja fixar N53 detta också? Det jag är ute efter är en stabil, buggfri router som inte blir seg utav torrents samt inte drar ner på min hastighet via kabel något märkvärdigt.

Dåså, köp en RT56U och var nöjd.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk

Hade tänkt att skaffa en router då den gamla inte funkar längre.

Den ska klara av att få igenom 100/10 nätverk utan problem och ha igång mycket trafik. Det trådlösa nätverket ska bara existera, det finns inga andra krav på det. Den får gärna vara så billig som möjligt.

Är det någon som har en router att rekomendera utifrån detta?

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppar in här och ber om råd. Tänkte köpa mig en ny router. Mina krav är:
- Ska kunna köra OpenWRT eller liknande.
- Bra trådlös täckning. Dual band. Men annars inga krav på hastighet.
- Måste kunna hantera 100/100 fiber och gärna mer.

Nu när Linksys WRT1900AC kom så blev jag mycket intresserad av den. Dock så verkar det fortfarande inte som att OpenWRT funkar med den och det är ett stort minus. Sedan har jag egentligen ingen nytta av AC. Dual band N räcker förmodligen till mina behov för de närmaste 10 åren. Jag har redan ett väl utbyggt Cat.6 nät i kåken, så allt som behöver en viss bandbredd kopplas in med tråd. Hur är den trådlösa täckningen med WRT1600AC jämfört med tex RT-N66U? Finns det någon annan router som man borde kolla på med tanke på mina krav?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av tyvar1:

Vänta tills Asus RT-AC87U kommer! Jag själv har Asus RT-AC68U som e grym! Jag använder mig också av Asuswrt-Merlin som redan fungerar till Asus RT-AC87U (Asuswrt-Merlin v376.44) Kommer vara den bästa kombon! Kommer nog själv skaffa den och sen ha min "gamla" Asus RT-AC68U på Repeater mode

Skrivet av giplet:

Hoppar in här och ber om råd. Tänkte köpa mig en ny router. Mina krav är:
- Ska kunna köra OpenWRT eller liknande.
- Bra trådlös täckning. Dual band. Men annars inga krav på hastighet.
- Måste kunna hantera 100/100 fiber och gärna mer.

Nu när Linksys WRT1900AC kom så blev jag mycket intresserad av den. Dock så verkar det fortfarande inte som att OpenWRT funkar med den och det är ett stort minus. Sedan har jag egentligen ingen nytta av AC. Dual band N räcker förmodligen till mina behov för de närmaste 10 åren. Jag har redan ett väl utbyggt Cat.6 nät i kåken, så allt som behöver en viss bandbredd kopplas in med tråd. Hur är den trådlösa täckningen med WRT1600AC jämfört med tex RT-N66U? Finns det någon annan router som man borde kolla på med tanke på mina krav?

se ovan

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Vad är det mest prisvärda (men givetvis ändå bra) man kan skaffa nu? Har nån gammal Belkin N-router som inte alls gillar att köra med kryptering, så jag får köra öppet och misstänker att grannarna åker snålskjuts på uppkopplingen då det kan bli obegripligt segt ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Vad är det mest prisvärda (men givetvis ändå bra) man kan skaffa nu? Har nån gammal Belkin N-router som inte alls gillar att köra med kryptering, så jag får köra öppet och misstänker att grannarna åker snålskjuts på uppkopplingen då det kan bli obegripligt segt ibland.

Nån av rotrarna i Asus RT serie. Förslagsvis RT56U som omnämts 100 gånger i denna tråd.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk

KAN NÅGON ADMIN UPPDATERA DENNA

Skrivet av rastersize:

[FAQ] Vilken router är det som gäller?

Inledning
Eftersom denna fråga kommer upp så fruktansvärt många gånger och jag är otroligt trött på den tänkte jag att vi i alla fall kan ha en FAQ att hänvisa till lite halv-drygt. De rekommenderade routrarna är grupperade under en titel med den tilltänkta hastigheten som de ska klara av. Produktnamnet är länkat till produktens sida på prisjakt. I listorna nedan finns ingen innebördes ordning utan de ligger huller-om-buller.

Innehåll

[FAQ] Vilken router är det som gäller? |-- Inledning |-- Innehåll |-- Färdiga routrar | |-- Mer än eller lika med 50 Mbit/s | |-- Mindre än 50 Mbit/s |-- Gör det själv | |-- Färdiga "paket" (installera, tuta och kör) | |-- Sätt själv ihop allt, helt och hållet | |-- För *BSD (minst FreeBSD, NetBSD och OpenBSD) | |-- För Linux |-- Saknad och fel |-- Övrigt | |-- Prestanda-källa | |-- Förklaring utav de trådlösa standarderna | |-- Tack!

Färdiga routrar
Mer än eller lika med 50 Mbit/s
T.ex.: 100/100, 100/10, 50/10, 50/1 osv.

Mindre än 50 Mbit/s
T.ex.: 24/10, 24/1, 10/10, 8/1 osv.

* "Stöds av" betyder i detta fallet att det är rekommenderat att använde en av de nämnda, så kallade, "firmware"-sen. Detta eftersom de tillgängligör många fler funktioner än någon annan standard-firmware (ifrån D-Link, Linksys, Netgear osv.). Vill man inte lägga in en av de nämnda så fungerar standard-firmwaren fullt godkänt.
** Gällande stöd av WNDR3700 i dd-wrt så går följande att läsa på dd-wrt:s forum:
- Sash DD-WRT Guru

Gör det själv
Sen finns alltid alternativet med att ta en gammal dator med två eller fler nätverkskort och använda den som router med hjälp av någon mjukvara, listar ett antal alternativ här nedan.

Färdiga "paket" (installera, tuta och kör)

Sätt själv ihop allt, helt och hållet
För den än mer händige som vill göra allt från scratch eller råkar ha en färdig FreeBSD, OpenBSD eller Linux burk hemma så kan man utgå ifrån de maskinerna.

För *BSD (minst FreeBSD, NetBSD och OpenBSD)

För Linux

Saknad och fel
Är det så att du tycker att något (t.ex. en router-modell) saknas eller att något är helt uppåt väggarna fel. Skriv i tråden så ska jag försöka ta ställning till huruvida det skall få vara med. Jag tänker då också att försöka motivera mitt beslut så gott jag kan. Är det så att du, eller någon annan för den delen, inte håller med mig så överbevisa mig. Lyckas ni kommer modellen eller informationen med säkerhet komma upp.

Men rena frågor om "vilken router ska jag välja" undanbes.

Övrigt
Prestanda-källa
Vad den specifika modellen har för prestanda går med lätthet att se på sidan SmallNetBuilder (WAN to LAN Throughput).

Förklaring utav de trådlösa standarderna
802.11-protokollet består av olika standarder, bland annat A,B,G,N.

  • A - Används sällan men använder 5 GHz-bandet och har en data rate på 54 Mbit/s.

  • B - Gammalt, upp till 11 Mbit/s på 2.4 GHz-bandet.

  • G - Rätt vanligt, upp till 54 Mbit/s på 2.4 GHz-bandet, bakåtkompatibelt med 802.11b.

  • N - Det senaste och snabbaste - längre räckvidd, högre data rates, använder tekniken MIMO*.

* MIMO står för multiple-input and multiple-output.

Se också FAQ:n för WiFi Wlan Faq.

Tack!
Tack BasseBaba, sYph, basn, maniak, fagerja, CloX, Flogiston, SysGhost och övriga (om jag råkat glömma någon).

STICKYN ÄR TVÅ ÅR GAMMAL. Kan någon moderator ta bort den bara då? Hopplöst inaktuell.

Visa signatur

PC:Z97-A, i5 4690k, Samsung Evo 850, GTX 980, Benq XR3500-skärm
CITERA FÖR SVAR! ^_^

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av enka:

Hej!
Behöver hjälp att välja router. Gick in på prisjakt och sökte efter router som klarade av VoIP men fick inte så många alternativ. (Misstänker att vissa router inte syns pga att det inte är ifylld om den klarar av VoIP eller inte).

Vi har haft Tele2 trippel play i vår lägenhet, men det har inte funkat så bra så vi ska byta till Bahnhof för internet och telefon.
Vi bor i ett nybyggt lägenhet med fiber/Stadsnät.
Vill har en stark router som klarar av alla väggar (Tele2 router räckte inte ut till balkongen genom 3-4 väggar...),
samt att det ska ta VoIP.

Några förslag?
Eller är det bättre köpa en telefon enhet som klarar av VoIP och en "vanlig" router?

Skrivet av enka:

Någon som kan rekommenderar en bra router som man kan användas med IP-telefoni?

Onödigt att bumpa sitt inlägg.

Om du menar att själva voip ska vara inbyggt i routern så tror jag inte att det finns. Om du menar att du ska ha en dosa på insidan som sköter iptelefonin så beror det på dosan. En del kräver inte några inställningar alls. Andra kräver att du öppnar portar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Nån av rotrarna i Asus RT serie. Förslagsvis RT56U som omnämts 100 gånger i denna tråd.

Tack för förslaget, Internet verkar dock mena att RT-66U är en stor uppgradering då den dels har Broadcomkretsar istället för Realtek och dessutom mindre värmeproblem.

Mest kritiskt av allt är dock om någon har erfarenhet med nån av dom routrarna och Tele2:s fibernät, för jag tycker mig ha läst om diverse personer som haft problem med den kombon.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Halldin:

Tack för förslaget, Internet verkar dock mena att RT-66U är en stor uppgradering då den dels har Broadcomkretsar istället för Realtek och dessutom mindre värmeproblem.

Mest kritiskt av allt är dock om någon har erfarenhet med nån av dom routrarna och Tele2:s fibernät, för jag tycker mig ha läst om diverse personer som haft problem med den kombon.

Jag har ingen erfarenhet med Tele2 vs ASUS routers, men jag har också kommit till slutsatsen att N66U är ett bättre val än N56U.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

RT-N66U har fått dålig räckvidd och hastighet via 2,4GHz sen övergången från SDK5 till SDK6 (drivrutinen för det trådlösa från Broadcom). Jag kör själv Tomato (SDK5).
Alla firmwares som finns att hämta på Asus webbsida innehåller SDK6.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Jag har ingen erfarenhet med Tele2 vs ASUS routers, men jag har också kommit till slutsatsen att N66U är ett bättre val än N56U.

Och av de två du nämner så är det ingen som slår RT N65U vilken är Asus bästa N-router och dessutom till ett hyfsat pris.

Permalänk
Medlem

Normalt sett så rekommenderar jag ALDRIG TP-LINK som märke MEN..

Uppgraderade min internetlina från 30mbit till 100mbit men min gamla router (netgear) pallade inte över 35mbit så för att spara en slant men endå få prestandan för torrents/streaming m.m så köpte jag en TP-LINK TL-WDR3600 och la in dd-wrt på den.

Herre gud säger jag bara,
en router för knappt 600:- som presterar som en router för 2000:-.

Det ska dock sägas att jag är långt ifrån imponerad av den trådlösa delen i denna routern, sunkig räckvidd.
Men behöver du inte en router med bra trådlöst så är detta ett klipp i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bustah:

Herre gud säger jag bara,
en router för knappt 600:- som presterar som en router för 2000:-.

Inte för att var så, men... en 2000 krs router har bra wifi också.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Komplett har nu Asus RT-AC66U för 1090:-

Är det något att fundera på eller bara att slå till? Söker en router som ska gå i ett gigabit-nätverk med bra wifi hastighet/räckvidd, och AC för framtiden.

Hade en RT-AC68U innan blixten brände upp den, den köptes dock på rea för 1790:- och har ingen lust att hiva upp över 2K på router nu.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Komplett har nu Asus RT-AC66U för 1090:-

Är det något att fundera på eller bara att slå till? Söker en router som ska gå i ett gigabit-nätverk med bra wifi hastighet/räckvidd, och AC för framtiden.

Hade en RT-AC68U innan blixten brände upp den, den köptes dock på rea för 1790:- och har ingen lust att hiva upp över 2K på router nu.

KÖP!

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Komplett har nu Asus RT-AC66U för 1090:-

Är det något att fundera på eller bara att slå till? Söker en router som ska gå i ett gigabit-nätverk med bra wifi hastighet/räckvidd, och AC för framtiden.

Hade en RT-AC68U innan blixten brände upp den, den köptes dock på rea för 1790:- och har ingen lust att hiva upp över 2K på router nu.

Skrivet av enoch85:

Vad jag har läst (hittar inte källan nu) så är just AC-komponenten av routern hyfsat värdelös i mer tätbebodda delar (eller i alla fall delar som utnyttjar AC) i Europa för att det är någon funktion som inte stöds (nån trebokstavsförkortning som började på D), vilket gör att bara en kanal i 5GHz-bandet finns tillgänglig för AC. Jag funderar dock på att slå till ändå för att den kostar ungefär som en RT-N66U med rean.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Vad jag har läst (hittar inte källan nu) så är just AC-komponenten av routern hyfsat värdelös i mer tätbebodda delar (eller i alla fall delar som utnyttjar AC) i Europa för att det är någon funktion som inte stöds (nån trebokstavsförkortning som började på D), vilket gör att bara en kanal i 5GHz-bandet finns tillgänglig för AC. Jag funderar dock på att slå till ändå för att den kostar ungefär som en RT-N66U med rean.

Vet du om storebror RT-AC68U har det stödet?

Tror nog det blir en ändå, rean slutar väl idag med.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Vet du om storebror RT-AC68U har det stödet?

Tror nog det blir en ändå, rean slutar väl idag med.

Hittade:

Citat:

I agree, without DFS (and TPC) 802.11AC support is literally USELESS in crowded areas in Europe. It leaves the user with only 1 (one) 80 MHz channel in the 5 GHz band which does not work in an average town with neighbors all around.
When does the wireless world wake up and slap the router manufacturers?
Stop buying those worthless non DFS 802.11AC routers!
Well, besides that, there are not many wireless client devices that support all the 802.11AC streams anyway.
My advice: stay with 802.11N as long as 802.11AC is only good for the manufacturers.

- http://forums.smallnetbuilder.com/archive/index.php?t-18185.h...

Andra problem jag hittar när jag googlar är att den blir väldigt varm, degradering av signalstyrka (routern behöver således starta om med jämna mellanrum) och att en del behöver trixa hit och dit med firmware för att få det att funka bra. Mest aktuella firmwaren verkar vara av DD-WRT (OpenSource) men jag tror inte det är garanterat problemfritt för det.

Det är såklart svårt att väga in hur omfattande problemen är, den får ju trots allt rätt bra omdömen här och där. Men krånglar det verkar det vara riktigt eländigt.

Konstigt för övrigt att det här med nätverk och anslutningar ska vara så mysteriskt icke-välfungerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Hittade:

- http://forums.smallnetbuilder.com/archive/index.php?t-18185.h...

Andra problem jag hittar när jag googlar är att den blir väldigt varm, degradering av signalstyrka (routern behöver således starta om med jämna mellanrum) och att en del behöver trixa hit och dit med firmware för att få det att funka bra. Mest aktuella firmwaren verkar vara av DD-WRT (OpenSource) men jag tror inte det är garanterat problemfritt för det.

Det är såklart svårt att väga in hur omfattande problemen är, den får ju trots allt rätt bra omdömen här och där. Men krånglar det verkar det vara riktigt eländigt.

Konstigt för övrigt att det här med nätverk och anslutningar ska vara så mysteriskt icke-välfungerande.

SUCK

Vad ska man köpa nu då? Kanske är bättre då och köpa en billigare utan AC och köpa en bättre med ordentligt AC stöd senare, jag har egentligen inga AC produkter nu men det kommer väl framöver.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB