Permalänk
Snusfri
Skrivet av DitroX:

Hej! Behöver assistans för val av router!

Under en tid nu under de senaste månaderna så tappar jag internetanslutningen till och från helt slumpmässigt. Brukar komma tillbaka efter någon minut, men ibland längre. Har grannar som använder samma internetleverantör som inte upplever samma problem. Då bör det vara min router som behöver uppgraderas? Kollat på eventuell firmware, men vill samtidigt förbättra situationen och säkra inför framtiden. Just nu kör jag på en ASUS AC1750.

• Budget: 2000kr-3000kr
• Plats: Avlång lägenhet på 60 kvadrat, mesta i betong. Fiberintaget finns i norra delen av lägenheten där TV och Dator finns i samma rum, men vill kunna ha räckvidd till balkongen på sydsidan.
• Användningsområde: PC Gaming, Streaming, Mobil, kör även ibland Playstation/Xbox/Switch
• Uppkoppling: 250/250 mbit

Har kollat in ASUS RT-AX86U Pro. Kan det vara ett bra val?

Vad tror ni skulle passa för min del? Något att rekommendera?

Jag skulle kika på Ubiquiti UniFi Express.

Enligt vad du beskriver så behöver du en trådad koppling till din dator och resten kör med Wifi och känns UniFi Express som ett bra val imho.
Behöver du mer portar i framtiden så kan du bara köpa en switch.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maiooo:

Köpte en ROG GT-AX6000, testade den idag och den täcker hela lägenheten utan problem. Sjukt ful men bra router, som tur är kan vi gömma undan den

Tusen tack igen för hjälpen allihopa, uppskattas enormt!

Den ska vara typ den bästa Wifi 6 routern.
Finns bra priser:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5973582

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Den ska vara typ den bästa Wifi 6 routern.
Finns bra priser:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5973582

Jag har köpt och installerat en redan, den är sjukt bra hittills

Permalänk
Medlem

Flera år sedan jag behövde tänka på router. Nu är det dags att flytta till en liten lägenhet på cirka 57 m2. Kommer antagligen ta Bredband2 då de har ett erbjudande på 1000/1000.

Kommer streama tv, filmer och musik. Ha dotterns xbox och ett par mobiler uppkopplade, det e nog allt. Så antar man ej behöver lägga en förmögenhet på en router.

Vill den ska vara:

Stabil och pålitlig
Hålla x antal år utan att vara helt omodern
Helst under 1500 kr, ny eller begagnad

Har läst en del men tycker mig bara bli mer o mer osäker med tanke på utbudet.

Någon specifik modell eller märke ni hade riktat in er på med tanke på det jag skrivit?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stanger:

Flera år sedan jag behövde tänka på router. Nu är det dags att flytta till en liten lägenhet på cirka 57 m2. Kommer antagligen ta Bredband2 då de har ett erbjudande på 1000/1000.

Kommer streama tv, filmer och musik. Ha dotterns xbox och ett par mobiler uppkopplade, det e nog allt. Så antar man ej behöver lägga en förmögenhet på en router.

Vill den ska vara:

Stabil och pålitlig
Hålla x antal år utan att vara helt omodern
Helst under 1500 kr, ny eller begagnad

Har läst en del men tycker mig bara bli mer o mer osäker med tanke på utbudet.

Någon specifik modell eller märke ni hade riktat in er på med tanke på det jag skrivit?

Tack på förhand.

Spontant känns Asus RT-AX58U som ett bra val för dig. #3 på Prisjakt popularitetsrankning vilket betyder just det, populär och klickad modell men finns även en hel del tester.

Kostar 1185kr i skrivandets stund vilket känns prisvärt!
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5204533

Annars kan du i princip välja vilken modell som helst på listan uppifrån och ner efter tycke, smak och plånbok. Välj en modell med Wifi 6 dock vilket alla nya moderna routers stödjer!

Fler än en router (mesh) tror jag absolut inte att du behöver för att täcka en så pass liten yta som 57kvm.

Permalänk
Medlem

Vilken router står sig bäst av Asus RT-AX59U Router (Stilren tower style router) VS ASUS RT-AX58U (klassisk med antenner)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stanger:

Flera år sedan jag behövde tänka på router. Nu är det dags att flytta till en liten lägenhet på cirka 57 m2. Kommer antagligen ta Bredband2 då de har ett erbjudande på 1000/1000.

Kommer streama tv, filmer och musik. Ha dotterns xbox och ett par mobiler uppkopplade, det e nog allt. Så antar man ej behöver lägga en förmögenhet på en router.

Vill den ska vara:

Stabil och pålitlig
Hålla x antal år utan att vara helt omodern
Helst under 1500 kr, ny eller begagnad

Har läst en del men tycker mig bara bli mer o mer osäker med tanke på utbudet.

Någon specifik modell eller märke ni hade riktat in er på med tanke på det jag skrivit?

Tack på förhand.

Körde med Asus Asus RT-AC66U B1 länge men den har fungerat generellt rätt kasst, tappat anslutning osv, knep en TP-Link Archer AX55 i veckan, den har däremot fungerat klockrent i lägenheten. Nästan 70 kvadrat, bra räckvidd och bra hastighet även genom väggarna. Ligger på 990 på netonnet just nu.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kampis:

Vilken router står sig bäst av Asus RT-AX59U Router (Stilren tower style router) VS ASUS RT-AX58U (klassisk med antenner)

Rent objektivt sett till de rena specifikationerna så är AX59U en bättre (och nyare) modell:
https://www.asus.com/se/product-compare?ProductID=21234,12221...

I praktiken lär de prestera ganska likvärdigt så köp den som är billigast eller som du föredrar estetiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kampis:

Vilken router står sig bäst av Asus RT-AX59U Router (Stilren tower style router) VS ASUS RT-AX58U (klassisk med antenner)

Köpte AX59U under BF förra året. Inte behövt någon som omstart alls sedan köp, fungerar klockrent.
Har fiber 500 i lägenheten, får ut 450 på telefonen när jag står som längst bort i lägenheten från routern (ca 13m) med väggar och mikro mellan oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Körde med Asus Asus RT-AC66U B1 länge men den har fungerat generellt rätt kasst, tappat anslutning osv, knep en TP-Link Archer AX55 i veckan, den har däremot fungerat klockrent i lägenheten. Nästan 70 kvadrat, bra räckvidd och bra hastighet även genom väggarna. Ligger på 990 på netonnet just nu.

Tack för tips beställde en sån igår då jag senare i sommar skall flytta och behöver ny utrustning. Amazon hade AX55 för 958:- igår och det kändes stabilt och facilt för mina kommande 55 kvadratmeter.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Tack för tips beställde en sån igår då jag senare i sommar skall flytta och behöver ny utrustning. Amazon hade AX55 för 958:- igår och det kändes stabilt och facilt för mina kommande 55 kvadratmeter.

Bra köp, vi är fortfarande väldigt nöjda, förra tappade anslutningen stup i kvarten, varje gång jag startade min dator tappade chromcasten och tvn kontakten. Det har inte hänt sedan vi bytte router.
Vet det är onödigt men finns en enkel schmanlagd funktion att starta om routern med så den startar om varje natt, fräsh för en ny arbetsdag

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2