Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andylindy:

Ja, det finns inte någon definitiv lista på routers eftersom det är lika subjektivt och känslostyrt som valet av bilmärke.
Man skulle knappast kunna be tre bilintresserade att enas om en lista över bästa bilar om var och en hade sitt favoritmärke t ex BMW, Mercedes och Audi.
Men det är mycket vunnet om man kunde få rekommendationer på routers i olika prisklasser från de ledande tillverkarna.
Istället för hundra routers att välja bland kan man då få ned antalet till ett dussin och då blir det lättare för oss som är intresserade men inte proffs.

Då har du min lista iaf

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Medlem

För egen del blev det en sån här:

http://www.dustin.se/product/5010754017/ubiquiti-edgerouter-5...

Gav 1350 spänn med frakt direkt från grossisten i Lettland som är europaåterförsäljare för Ubiquiti och Microtik.

Utöver det köpte jag en begagnad http://www.dustin.se/product/5010207506/cisco-aironet-1142n-8...
för ett riktigt bra pris. Summa summarum billigare än linksys nya.

Kan bara rekommendera Edgerouter om man vet vad man gör.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av IuZ:

Kan bara rekommendera Edgerouter om man vet vad man gör.

Hur är web-ui'et jämför med en t.ex. TZ105 eller USG50 - två som är embarmligt slöa att sätta upp från scratch om man inte redan har en default-config.

Har du möjlighet att bencha OpenVPN i din nya EdgeRouter?

Permalänk
Medlem

Köpte en TP-Link 4300 för några dagar sedan (699:-) och lade in openwrt, fungerar klockrent med vlan mot en cisco switch
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1244211

inte spec dyr men ett bra alternativ med 5gz bandet och hyfsad cpu (560mhz)
/d

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Hur är web-ui'et jämför med en t.ex. TZ105 eller USG50 - två som är embarmligt slöa att sätta upp från scratch om man inte redan har en default-config.

Har du möjlighet att bencha OpenVPN i din nya EdgeRouter?

Nu ska jag ju säga att min erfarenhet av Dell och Zyxel är bristfällig. Men jag tycker att web-gui funkar utmärkt på edge. Det är enkelt och lätt att lägga till funktioner men precis som i all annan hårdvara finns den riktiga "edgen" i CLI.

Nu har jag inte kört edgen länge nog för att prova att bencha openvpn men jag har inte heller sett någon funktion för det i guit ännu...

Men! Jag är säker på att den kommer att leva upp till mina högt ställda förväntningar, vi får se när jag får min gbit-lina.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

Hjälp mig köpa ny router!

Tjena!
Första inlägget uppdaterades senast 2012 så tänkte att jag lika gärna kan fråga!

Dax för ny router, just nu har jag BBB's G router så jag får bara ut ca 23 mbit wifi av 100.
Hemma har vi
1 stationär (sladd)
2 bärbara, 2 smartphones, 1 PS3 som körs trådlöst.

Några krav:
Tänkte mig under 1000:- billigare är ju alltid nice.
Jag ska koppla in min externa hårddisk (usb 3.0) för att kolla på film och dela filer etc till våra 2 bärbara.
Gärna vägghängd men det är inget måste.

Just nu har jag kollat lite på prisjakt och kommit fram till dessa men det behöver såklart inte bli någon av dem.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1244211,1311500,765738,5...
Ge gärna 1-2 alternativ, tack!

Visa signatur

ASUS ZenBook UX32VD | Intel i7 Mobile 3517u | Full HD 13,3" GeForce GT 620M | RAM 6GB | HDD/SSD 500GB/24GB

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av bobinush:

Just nu har jag kollat lite på prisjakt och kommit fram till dessa men det behöver såklart inte bli någon av dem.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1244211,1311500,765738,5...
Ge gärna 1-2 alternativ, tack!

Den enda som har full support av Shibbys Tomato är WNR3500Lv2. TP-LINK verkar ha problem med trådlösa drivare och WNDR3400 har enbart en en beta tillgänglig. Asus routrarna har bara koden @ http://code.google.com/p/rt-n56u/ att tillgå men är trots allt ett användbart alternativ om man inte är i behov av så avancerade funktioner som Tomato tillför.

Permalänk
Avstängd

Tänkte mig små billiga reapetrar för att täcka upp lite WiFi hemma men varför inte en extern antenn på taket till min Asus RT-AC66U? Borde ju täcka hela tomten. Men krävs det tre stycken eller går det bra med bara en om man kör 2,4 Ghz på långt håll och AC 5GHz på närmare håll? Finns dessa annars men kan sätta upp antenn på taket.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av johnjensen:

men varför inte en extern antenn på taket till min Asus RT-AC66U?

Ha i minne att förlustera i kablarna kan dämpa bort det antennerna förstärker. T.ex. RG223 dämpar ca 25 dB per 100 meter dvs 2,5dB på 10 meter. Det mest rätta sättet är väl att dra TP-kabel till de utrymmen som behöver förstärkas och där ansluta en AP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Ha i minne att förlustera i kablarna kan dämpa bort det antennerna förstärker. T.ex. RG223 dämpar ca 25 dB per 100 meter dvs 2,5dB på 10 meter. Det mest rätta sättet är väl att dra TP-kabel till de utrymmen som behöver förstärkas och där ansluta en AP.

Nu pratar vi utomhus

Tror att jag löst det med att möblera om lite. Alla Routrar och Accespunkter är inställda med olika SID. Slog på det trådlösa i 4G routern (ZTE) jag har i garderoben på övervåningen trådat till min huvudrouter RT-AC66U (Asus) som står bredvid. Flyttade min RT-AC56U (Asus) till nedervåningen och länkar den som reapeter från RT-AC66U. Har en RT-N12C1 (Asus) i ladugården 50 meter bort länkad som reapeter på 2,4 HZh bandet vidare trådat till en DAP-1522 (D-Link) som AP längre in i ladugården.

Gick omkring och mätte signalstyrkan i på hela tomten med en gammal Androidtelefon och speade Internetradio samtidigt. Nu fick jag signal överallt. Lite märkvärdigt hur täckningen är på min ZTE och Asus på 2,4 GHz. De står jämte varandra men täcker mycket olika. DAP-1522 som har dålig täckning täcker in de döda punkterna RT-N12C1 inte klara runt ladugården även om den står närmare än D-Linken.

Trådlös vågutbredning blir man nog aldrig klok på. Och imorgon kan täckningen var helt annorlunda.

EDIT - Sådär, nu har jag mätt färdigt och alla accespunkter kör med samma SID. Och för att inte en repetern framför en Accespunkt ska ta signalen därifrån och det blir rundgång använder jag mig av blockering på mac-adress-nivå.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av johnjensen:

Trådlös vågutbredning blir man nog aldrig klok på.

Förenklat, våglängden för 2,4 GHz är ca 12 cm, om du flyttar det du mäter 6 cm kan det gå från sämt till bäst mottagning. Håller du telefonerna bredvid varandra motsvarar det runt 6 cm. Vissa operatörer kör även med intelligenta antenner och i framtiden lär detta vara ett måste. Det är mycket med det jordiska typ 1/2pi*f*c

Permalänk
Medlem

Vill ha lite bättre täckning hemma i huset. har nu en asus rt 56 och den fungerade bra i min lägenhet men nu när vi flyttat till ett hus så klarar den inte att förse telefoner/plattor med wifi som är långt i från den. datorer samt enheter med bättre antenner klarar det bättre.

den står i ett hörn i källaren och enheter på markplan i andra änden av huset har mest problem.

funderar på om en asus rt 66 kan vara lösningen på problemen. i många test står det att den har väldigt bra täckning men några användare har fått sämre räckvidd än rt 56. skulle tydligen vara något firmware problem? är det fixat?

skulle vara kul om någon som gått från en 56 till en 66 eller kanske använder båda kunde skriva ett par rader om räckvidden!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Aka_The_Barf:

den står i ett hörn i källaren och enheter på markplan i andra änden av huset har mest problem.

Enklaste, snabbaste och mest fungerande lösningen är att flytta din nuvarande trådlösa router till en mer central position - eller dra en nätverkskabel genom huset till den plats som har dålig mottagning och där ansluta en extra AP. Att mecka med power-line, wifi-bryggor/repeaters etc blir sällan en bra permanent lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Enklaste, snabbaste och mest fungerande lösningen är att flytta din nuvarande trådlösa router till en mer central position - eller dra en nätverkskabel genom huset till den plats som har dålig mottagning och där ansluta en extra AP. Att mecka med power-line, wifi-bryggor/repeaters etc blir sällan en bra permanent lösning.

ska testa att flytta den tror jag eftersom du troligen har rätt. blir dessvärre lite mer kablar och så får jag nog installera ett eluttag i trapp uppgången som är i mitten av huset där det lär vara bäst att ha den.
men det kostar nog mindre än att köpa en ny och ändå får dra kablar för att den gamla behöver användas som AP.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Efterlyser en Billig o stabil router.

Nu är det så att min D-link DIR 600 sjunger på sitt sista vers efter 4år.

Vad kan ni rekommendera vill ha en stabil trådlöst för max 500kr bor i lägenhet o på ungefär 80kvdm routern ska inte bara användas av mig så routern stå centralt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lenori:

Efterlyser en Billig o stabil router.

Nu är det så att min D-link DIR 600 sjunger på sitt sista vers efter 4år.

Vad kan ni rekommendera vill ha en stabil trådlöst för max 500kr bor i lägenhet o på ungefär 80kvdm routern ska inte bara användas av mig så routern stå centralt.

netgear w3500l med tomato firmware. svårslagen kombination.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nocebo:

netgear w3500l med tomato firmware. svårslagen kombination.

Hittar inte den någonstans

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lenori:

Hittar inte den någonstans

WNR3500L åsyftas: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532380.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Vilken är den bästa routern för hemmabruk i dagsläget? (budget 4000:-)

Har kollat lite på Apple Timecapsule och Asus RT-AC68U. Använder Macen som primära datorn därav valet/kvalet mellan Apples TC.

Finns det några andra alternativ, eller rekommendationer så kasta gärna ur er det.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av HeeK:

Vilken är den bästa routern för hemmabruk i dagsläget? (budget 4000:-)

Linksys WRT1900AC som körs mha Marvell MV78230 (ARMADA XP) (1.2 GHz, 2 cores).

http://www.dustinhome.se/product/5010781314/linksys-wrt1900ac...

Status för OpenWRT-support @ https://forum.openwrt.org/viewtopic.php?pid=230686

<edit>Jag fick "kärleksbrev" via PM, nej - jag själv kör inte wrt1900ac, har bara fingrat på en på jobbet.</edit>

Permalänk
Konsolgrävare

jag ska också skaffa en ny router och undrar vilken av Netgear R7000 och ASUS RT-AC68U som är bäst! nu när det har gått ett tag så kanske fler vet!

Har läst på mig lite och Merlin och DD-WRT och kommer nog köra på något av dom två om jag skaffar ac68u.

Angående Firmware så undrar jag vad ni tycker är bäst för AC68U, tomato, dd-wrt , openwrt eller merlin?

Kommer bara bry mig om hur wifi och kabel hastigheterna är och inte om tex hur usb hastigheterna är osv.

Kör just nu med com hems egna Compal CH7284E som wifi suger hårt på. wifit fungerar bara lite då och då och har extremt dålig räckvidd. så vill brygga den och styra en R7000 eller ac68u

Har kollat lite på Linksys WRT1900AC men det verkar vara lite problem just nu med OpenWRT support!

Hoppas man kan få ett svar!
TACK!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

För tillfället har jag en DIR-857 som ligger vid ytterdörren cirka tio meter från området där datorer och tv finns.

Problemet jag upplever att det hackar i iptv och när jag använder chromecast. Ibland fungerar det perfekt och ibland åt h*****e! Har försökt lösa problemet genom en WN3000RP utan framgång.

Skulle det lösas om jag köpte en ac-rouuter, om ja har ny tips på vilken man ska välja?

Permalänk
Avstängd

AC förlorar snabbt fart vid långa avstånd. Har en Repeterare (AC 5Ghz - AC 5GZ i brygga och 2,4N ut) från övervåningen till nedervåningen och gav upp detta. Bättre köra på 2,4 GHz hela vägen. Mindre maxfart men inga drops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

AC förlorar snabbt fart vid långa avstånd. Har en Repeterare (AC 5Ghz - AC 5GZ i brygga och 2,4N ut) från övervåningen till nedervåningen och gav upp detta. Bättre köra på 2,4 GHz hela vägen. Mindre maxfart men inga drops.

Själv tror jag inte att avståndet är problemet utan att min lägenhet täcks av cirka 10-20 nätverk.

Har du några andra förslag?

Permalänk
Avstängd

Då kanske 5 Ghz är det som gäller. Kolla på utskällda D-Links senaste AC-tunna DIR-868L. Prisvärd och för en gång skull verkar de ha lyckats.

Permalänk
Medlem

Hjälp med ny router!

God afton!

Har fått i uppgift att hitta en passande router till hemmet då det är dags att uppgradera och vänder mig hit då.

Nuvarande: Linksys WRT610N
Varför byte? Har problem med överhettning, får ha en bordsfläkt blåsa på routern 24/7 för att den ska funka och det håller inte längden helt enkelt.
Budget: I princip inget tak, kostar det så kostar det, men vi vill inte betala för funktioner vi aldrig kommer använda.
Uppkoppling: Telia VDSL 30 tror jag det är, får ut 22/6, men väntar på utbyggnad av fiber.

En typisk dag klockan 6 i veckan så använder följande enheter nätverket, via tråd: 2st speldatorer, 1st server där TeamSpeak (ca 20-25 användare online samtidigt) och minecraft (max 8 spelare) hostas. Trådlöst: 2st laptops, 2st eller fler mobiler och en surfplatta. Sedan så används även en Apple AirPort Express för streaming av musik och film.

Det vi funderat över är antingen:
1. Linksys WRT1900AC
2. Ett hemmabygge med lämpligt 2 RJ45-ports moderkort med pfSense och sedan en lämplig switch+AP
3. Någon av UBIQUITI's EdgeMAX routrar

Är WRT1900AC rätt väg att gå eller ska man vänta med att köpa den tills alla eventuella barnsjukdomar är borta? Finns det någon annan konsument router som kan leva upp till våra krav utöver WRT1900AC (om den nu gör det). Alternativ 2 och 3 är "backup planer" om det inte finns någon vettig konsument router så det är lite mer jobb att få dom konfigurationerna att fungera.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Vila i frid

Ett WRT1900AC är våldsamt overkill för 22/6 Mbit. Mest "bang for the buck" blir nog ett RT-N56U för 500 spänn t.ex. http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-rt-n56u-p13799915

Med 802.11n och wpa2/aes kommer det trådlösa upp i ca 75 Mbit/sek dvs 3 ggr mer än vad ditt ADSL kan leverera.

http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/view

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AlbertMwugabi:

God afton!

Har fått i uppgift att hitta en passande router till hemmet då det är dags att uppgradera och vänder mig hit då.

Nuvarande: Linksys WRT610N
Varför byte? Har problem med överhettning, får ha en bordsfläkt blåsa på routern 24/7 för att den ska funka och det håller inte längden helt enkelt.
Budget: I princip inget tak, kostar det så kostar det, men vi vill inte betala för funktioner vi aldrig kommer använda.
Uppkoppling: Telia VDSL 30 tror jag det är, får ut 22/6, men väntar på utbyggnad av fiber.

En typisk dag klockan 6 i veckan så använder följande enheter nätverket, via tråd: 2st speldatorer, 1st server där TeamSpeak (ca 20-25 användare online samtidigt) och minecraft (max 8 spelare) hostas. Trådlöst: 2st laptops, 2st eller fler mobiler och en surfplatta. Sedan så används även en Apple AirPort Express för streaming av musik och film.

Det vi funderat över är antingen:
1. Linksys WRT1900AC
2. Ett hemmabygge med lämpligt 2 RJ45-ports moderkort med pfSense och sedan en lämplig switch+AP
3. Någon av UBIQUITI's EdgeMAX routrar

Är WRT1900AC rätt väg att gå eller ska man vänta med att köpa den tills alla eventuella barnsjukdomar är borta? Finns det någon annan konsument router som kan leva upp till våra krav utöver WRT1900AC (om den nu gör det). Alternativ 2 och 3 är "backup planer" om det inte finns någon vettig konsument router så det är lite mer jobb att få dom konfigurationerna att fungera.

Han får ju fiber senare och vill ha bättre fart.

Vet inte men stabilitet framför fart skulle jag rekommendera. Själv har jag Asus RT-AC66 0ch 56 som är snabba ibland men ostabila. Gav upp och kör nu nätverks-kabel. Ska man ändå köpa så varför inte en Linksys WRT1900AC eller det ekonomiska alternativet: D-Links senaste AC-tunna DIR-868L http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3211...

Permalänk
Medlem

Behöver en ny router till en lägenhet som består av några betongväggar och många dörrar... Antalet enheter som ska koppla upp sig till det trådlösa nätet är:

2x Bärbara Macbook Pros 2013 årsmodell
6x Mobiltelefoner
4x IP-TV mottagare
3x Stationära datorer
4x Surfplattor

Jag vill ha en stabil router som ska hålla i åtminstone något år och har funderat på en Apple Extreme eller en Linksys EA6900.

Viken hade ni valt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Ett WRT1900AC är våldsamt overkill för 22/6 Mbit. Mest "bang for the buck" blir nog ett RT-N56U för 500 spänn t.ex. http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-rt-n56u-p13799915

Med 802.11n och wpa2/aes kommer det trådlösa upp i ca 75 Mbit/sek dvs 3 ggr mer än vad ditt ADSL kan leverera.

http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/view

Tack för tipset, men har tyvärr fått för mig att "ju mer man betalar ju bättre får man" och den router vi har nu var inte den billigaste när den inhandlades och den lever knappt upp till vad den borde i mina ögon.

Skrivet av johnjensen:

Han får ju fiber senare och vill ha bättre fart.

Vet inte men stabilitet framför fart skulle jag rekommendera. Själv har jag Asus RT-AC66 0ch 56 som är snabba ibland men ostabila. Gav upp och kör nu nätverks-kabel. Ska man ändå köpa så varför inte en Linksys WRT1900AC eller det ekonomiska alternativet: D-Links senaste AC-tunna DIR-868L http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3211...

Ja helt klart stabilitet framför fart, så som det är nu är det bara frustrerande, det går acceptabelt fort när den fungerar, men den fungerar inte alltid. Ska titta på den där D-Link'en tackar för tipset, men är lite skeptisk mot design saker, den nuvarande WRT610N är en design router och den har ju fungerat som den gjort, eller inte fungerat.

Tackar även för sidan smallnetbuilder.com, där verkar det finnas mycket ätt läsa om olika routrarna.

EDIT: Om någon kommer med fler förslag så är prio 1 att den ska klara av många klienter och inte lägga ner så fort det blir lite trafik genom den. Wifi o anslutningar kan man lösa med en AP och switch.

Visa signatur

Tofu bud