Sony visar Playstation 4 – tillkännager prissättningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Det ser ut som att jag skippar Xbox denna gång, Microsoft har verkligen ballat ur totalt nu tyvärr...
Det som avgör om det blir ett PS4 eller inte är det jag citerade ovanför.
På mitt 360 går det inte att varken gå in på youtube eller använda internet explorer utan att vara en så-kallad guldmedlen, en extra utgift för att få använda mitt eget internet på xboxet med andra ord.
Att betala en månadsavgift för att få tillgång till multiplayer för SAMTLIGA spel gillar jag inte heller, men så länge som vissa spel som vanligtvis kanske skulle haft en månadsavgift för att ge tillgång till multiplayerfunktionen nu skippas iochmed dessa avgifter så är jag nöjd, men tvivlar på att det lär hända.

Som det verkar kommer PS+ endast att krävas för att spela spel online, inte för att utnyttja övriga internetbaserade tjänster(Netflix, hulu, youtube etc.)

Dessutom något att minnas, med PS+ så får du tillgång till det PS4 exklusiva spelet dag 1! Bara det spelet är värt 60€ vilket om du redan tänkte köpa det spelet gör PS+ "gratis" första året. Dessutom kommer de att lansera fler spel du kommer få fri tillgång till redan under första året, i mina ögon känns PS+ riktigt prisvärt jämfört med Xbox Live.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Kan PS4 spela PS3- och äldre spel? Ser inget om varken ja eller nej på den punkten.
I övrigt håller jag med om att det är tråkigt att de ska ta betalt för onlinefunktionerna men de spöar ju som sagt MS på alla sätt ändå.
Tror att det blir att köpa en begagnad PS3 i jul, kommer ju inte kosta någonting alls då

Ja runt 50 SEK i månaden skadar ju inte, sen får man väl nå spel gratis då och då Har man klarat att betala WoW 249 varannan månad så klara man nog detta

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F / Ryzen 7 3700X @4.3 / Hyperx 16 Gig / ASUS RTX 2070 SUPER 8 gig

Permalänk
Medlem

Sony gör fler och fler rätt. Lägre pris, kräver inte internet alltid, man kan göra vad man vill med spelen man köper. Kommer avvakta till årets mellandagsrea och se om man kan fynda då. Just nu klarar jag mig bra med pc o xbox 360. Under mellandagsrean bör det också ha dykt upp lite mer info om eventuella barnsjukdomar osv på konsolerna. Känner inget behov av att köpa direkt vid lansering.

Permalänk
Skrivet av Mor5ives:

Väldigt klokt det här av Sony. Starkare minne, lite mer grafisk prestanda(inte för att utvecklare som gör spel till båda lär lägga tid på det) och inget dumpande av makt till publishers över begagnat spel. Bara bra detta så det ska bli intressant att se vad som händer när båda släpps.

Däremot kan det inte uteslutas att vissa spel körs i högre FPS på PS4 än på Xbone.

Permalänk
Medlem

Synd att Sony drat till med obligatoriskt PS plus för online spelande, tur att jag inte ägt ett ett enda spel på konsol som jag spelat online.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är så jävla glad och positivt överraskad. Sony är verkligen, wow, otroliga. Suget för en PS Vita blev större än någonsin, blir nog att köpa en sådan också.

Permalänk
Medlem

Sony har redan vunnit denna striden genom att döpa sin 4:e generations konsoll till just "Playstation 4", till skillnad från Microsoft som döpte sin 3:e generations konsoll till "Xbox one".

Lär inte köpa någon av dom dock, ser inte poängen när dom kostar som en mindre dator (Xboxen iallafall). Om jag mot förmodan skaffar någon så blir det lätt en PS4 isåfall. Tycker inte om något jag har hört om den nya Xbox:en, i synnerhet inte att vi betalar betydligt mer i Europa än vad dom gör i USA för samma sak.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Öhh nej, många media funktioner finns ju i Sverige redan idag för Xbox 360. Fler lär väl komma, vara så pessimistisk?

Eh? Playstation 3 får praktiskt taget samma media funktioner. Vi snackar nu TV. Vanlig fucking TV på en spel konsol.. whooho.. känns exakt som man behövde på en spelkonsol..

Sen för övrigt så tycker jag svensk TV visar bara skit. Och palla dela upp skärmen och kolla TV och spela samtidigt.. vem fan gör det? Och hur svårt är det att plocka upp TV kontrollen för att byta kanal.. TV funktionerna i X1 är totalt meningslösa..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Nja inte helt sant, PS4 har inget SRAM, så vi får väl se.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Skuggan74:

Nja inte helt sant, PS4 har inget SRAM, så vi får väl se.

Skickades från m.sweclockers.com

Sonys minnes uppsättning slår ändå Microsofts på pappret

Xbox One 8
GB DDR3, 68 GB/s
256-bit, 2 133 MHz
32 MB SRAM, 102 GB/s

Playstation 4
8 GB GDDR5, 176 GB/s
256-bit, 5 500 MHz

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Sonys minnes uppsättning slår ändå Microsofts på pappret

Xbox One 8
GB DDR3, 68 GB/s
256-bit, 2 133 MHz
32 MB SRAM, 102 GB/s

Playstation 4
8 GB GDDR5, 176 GB/s
256-bit, 5 500 MHz

Yes, PS3 var starkare än Xbox 360. Men spelen såg sämre ut på PS3, tror dock Sony lider igen iaf när det gäller multiplatforms spel. Molnet som folk tror är bullshit kommer få äta upp sina egna ord i framtiden. Alla ska vara så skeptiska i början till någonting men senare så fungerar det. Allt detta anti gör mig galen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

**infoga slumpartad handflata i ansiktet-bild**

Kolla andra återförsäljare... så ser du att Xbox One ligger under 5k..

Du verkar inte fatta, så, det är ingen ide att fortsätta.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Utan tvekan PS4 för mig.
Bra mycket mer som lockar med PS4. Xbox har inte visat något alls som drar mig, och dessutom högre pris lol.
Bara 1 xbox one exklusivt jag kommer sakna, killer instinct. Resten har varit skräp eller kommer på PC (som oftast med xbox exklusiva)

Inga idiotisk begränsningar för begagnade spel för ps4 är anledning nog att inte köpa junkfailbox.

Permalänk
Inaktiv

ännu en anledning för mig och köpa ps4 istället för nobox one

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Du verkar inte fatta, så, det är ingen ide att fortsätta.

Vadå? Fortsätta??

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Vadå? Fortsätta??

Det är inte dom slutgiltiga priserna, webbhallen kan lika gärna lägga upp den för 2999:- för att locka förhandsbokningar och sen ända priset vid leverans. Kan landa på exakt vad som helst, finns fler priser än just webbhallens, samma gäller alla återfössäljare...Elgiganten, MediaMarkt osv.
Bara för att en återförsäljare lägger upp en produkt så fort den nämns på nåt forum (låg inte PS4 uppe på webbhallen innan 2013 ex?) så innebär det inte att det är slutpriset, dvs. 4500:- eller vad de nu var är inte det garanterat riktiga slutpriset för oss konsumenter.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Det är inte dom slutgiltiga priserna, webbhallen kan lika gärna lägga upp den för 2999:- för att locka förhandsbokningar och sen ända priset vid leverans. Kan landa på exakt vad som helst, finns fler priser än just webbhallens.

Precis som de gör med PS4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Vem ska betala underhåll av servrar och allt annat som PS4 respktive Xbox One behöver?? Ingenting är gratis, betala eller låt bli..

Alla spel använder inte dedikerade servrar. Nu spelar jag inte så mycket spel så kanske har lite fel, men ta CoD till exempel. Där hostas servern på den konsol/PC som är host för tillfället, inte på en dedikerad server. Den enda servern som används där är för matchmaking och stats vad jag vet, vilket man skulle kunna klara sig utan ändå. Matchmaking verkar de flesta hata, stats bryr jag mig inte om.
Angående youtube, om något så är det väl ändå google som borde få betalt, inte MS/Sony.
Samt webbläsaren... är du seriös eller?

Grejen är det att många spel inte behöver en dedikerad server, men vi kommer få betala för multiplayer i dessa spel oavsett. Om man hade fått välja så hade jag slagit av alla funktioner vad gäller trophies/achievements, friendlists och whatever som kräver dessa servrar vi nu måste börja betala för. Jag kommer inte utnyttja det, men behöva betala för det ändå. Förstår du mitt problem nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Yes, PS3 var starkare än Xbox 360. Men spelen såg sämre ut på PS3, tror dock Sony lider igen iaf när det gäller multiplatforms spel. Molnet som folk tror är bullshit kommer få äta upp sina egna ord i framtiden. Alla ska vara så skeptiska i början till någonting men senare så fungerar det. Allt detta anti gör mig galen..

Vad gäller PS3 och Xbox 360 tror jag den största skillnaden var arkitekturen för de båda då det var svårare att göra spel till PS3 än Xbox 360. Nu när de båda kör på x86-64 så bör Sony ha fördel med den starkare hårdvaran. Vad gäller cloud computing så får vi se hur mycket det gör då ingen vet för tillfället.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Precis som de gör med PS4?

Precis, menade inte att vara hård sorry. Men man ska inte lita alltför mycket på alla priser som återförsäljare lägger upp, speciellt inte innan dom har släppts eller fått bekräftade priser från tillverkarna själva.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Yes, PS3 var starkare än Xbox 360. Men spelen såg sämre ut på PS3, tror dock Sony lider igen iaf när det gäller multiplatforms spel. Molnet som folk tror är bullshit kommer få äta upp sina egna ord i framtiden. Alla ska vara så skeptiska i början till någonting men senare så fungerar det. Allt detta anti gör mig galen..

Ursäkta? Varför?
Här kommer en förklaring.

Orsaken till att PS3 spel från början såg sämre ut var för att PS3 hade en bra CPU och en sämre GPU än 360. Utvecklare lärde sig PS3 och tadaa vi ser spel som GoW:Asencion och The Last Of Us. Båda körde POWERPC, PS3 har fler kärnor, men hade olika arkitekturer på GPU.

HÄR HAR BÅDE XBOX ONE OCH PS4 SAMMA TYP AV CPU (x-86, samma antal kärnor), SAMMA ARKITEKTUR PÅ GPU (men PS4 är kraftfullare, fler beräkningsenheter) OCH PS4 HAR SNABBARE MINNE. JA ÄVEN MED XBOX ONEs SRAM.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xtars:

Dessutom något att minnas, med PS+ så får du tillgång till det PS4 exklusiva spelet dag 1! Bara det spelet är värt 60€ vilket om du redan tänkte köpa det spelet gör PS+ "gratis" första året. Dessutom kommer de att lansera fler spel du kommer få fri tillgång till redan under första året, i mina ögon känns PS+ riktigt prisvärt jämfört med Xbox Live.

Justja! Det där känner jag igen. Jag har ett PS3 som ligger och samlar damm så kände inte till detta, men en kompis nämnde detta PS+ för någon dag sen lite snabbt. Kan vara riktigt intressant så ska kolla upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Precis, menade inte att vara hård sorry. Men man ska inte lita alltför mycket på alla priser som återförsäljare lägger upp, speciellt inte innan dom har släppts eller fått bekräftade priser från tillverkarna själva.

Vadå hård, man måste väl kunna disskutera?? Alla har väl rätt till en egen åsikt

Skrivet av Sonyboj:

Ursäkta? Varför?
Här kommer en förklaring.

Orsaken till att PS3 spel från början såg sämre ut var för att PS3 hade en bra CPU och en sämre GPU än 360. Utvecklare lärde sig PS3 och tadaa vi ser spel som GoW:Asencion och The Last Of Us.

HÄR HAR BÅDE XBOX ONE OCH PS4 SAMMA TYP AV CPU, SAMMA ARKITEKTUR PÅ GPU (men PS4 är kraftfullare, fler beräkningsenheter) OCH PS4 HAR SNABBARE MINNE. JA ÄVEN MED XBOX ONEs SRAM.

PS4 kommer troligen ändå bli lidande pga multiplatformsspel. Tror inte en enda utvecklare är intresserad att lägga ner MER pengar på att göra PS4 spel snyggare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Yes, PS3 var starkare än Xbox 360. Men spelen såg sämre ut på PS3, tror dock Sony lider igen iaf när det gäller multiplatforms spel. Molnet som folk tror är bullshit kommer få äta upp sina egna ord i framtiden. Alla ska vara så skeptiska i början till någonting men senare så fungerar det. Allt detta anti gör mig galen..

Anledningen PS3 led kraftigt i många spel mot Xboxen, var pga av det komplicerade arkitekturen med Cell och hur minnet var uppdelat. Detta gjorde att många byggde sina spel först och främst till 360, då den var enklare att jobba med. Och sen portade över till PS3an. Som ledde till många dåliga portningar.

I nya gennen så har båda konsolerna essentiellt sett samma arkitektur och liknande minnes uppdelning. Detta gör det avsevärt lättare att porta spel mellan konsolerna. Och i och med att PS4an packar mer kraft. Så lär den bli primär konsol för många utvecklare att jobba med först. Som sen portar över en nedskalad version till X1.

Skrivet av RepZi:

Vadå hård, man måste väl kunna disskutera?? Alla har väl rätt till en egen åsikt

PS4 kommer troligen ändå bli lidande pga multiplatformsspel. Tror inte en enda utvecklare är intresserad att lägga ner MER pengar på att göra PS4 spel snyggare..

Det handlar inte direkt om att göra spelet snyggare. Utan vilken plattform kommer utvecklare jobba mer i första hand. Och gör man spelet först till PS4 och sen portar över till X1. Så lär dom skala ner en del för att få det att flyta på den svagare plattformen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

PS4 kommer troligen ändå bli lidande pga multiplatformsspel. Tror inte en enda utvecklare är intresserad att lägga ner MER pengar på att göra PS4 spel snyggare..

Om Sony gör det enkelt att ta vara på kraften av snabbare minne och fler beräkningsenheter i GPU så tror jag det iaf. Beror på hur utvecklingsmiljön ser ut.

2007-2009/10 så var nästan alla multiplatformsspel lite bättre till 360, vissa hade lite mer AA, lite högre upplösning etc etc
Om utvecklare orkade med 360, varför skulle de inte göra samma med PS4?

Och eftersom de har samma CPU, xbox one har sämre gpu och slöare minne så finns det inget att "låsa upp" då PS3 var starkare på pappret jämfört med 360.
Ge upp nu, One har sämre specs och xboxlive är ett skämt, 2 spel wow! PS+ ger mig Driveclub vid lansering.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonyboj:

Om Sony gör det enkelt att ta vara på kraften av snabbare minne och fler beräkningsenheter i GPU så tror jag det iaf. Beror på hur utvecklingsmiljön ser ut.

2007-2009/10 så var nästan alla multiplatformsspel lite bättre till 360, vissa hade lite mer AA, lite högre upplösning etc etc
Om utvecklare orkade med 360, varför skulle de inte göra samma med PS4?

Och eftersom de har samma CPU, xbox one har sämre gpu och slöare minne så finns det inget att "låsa upp" då PS3 var starkare på pappret jämfört med 360.
Ge upp nu, One har sämre specs och xboxlive är ett skämt, 2 spel wow! PS+ ger mig Driveclub vid lansering.

HAHAHA Xbox Live ett skämt? En av många fördelar med Xbox, lägg av nu. PS är patetiskt när det kommer till online, har alltid varit en underdog i det sammanhanget..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Precis, menade inte att vara hård sorry. Men man ska inte lita alltför mycket på alla priser som återförsäljare lägger upp, speciellt inte innan dom har släppts eller fått bekräftade priser från tillverkarna själva.

Fast det här vi fått idag eller hur?

€399 respektive €499, det blir ungefär 1000 kronors skillnad i Sverige. Om inte någon av dem ändrar pris, eller att någon börjar priskriga just i Sverige (osannolikt) så blir det ungefär en tusenlapp som skiljer.

Vad elektronikkedjorna lägger upp för priser är ju helt ointressant eftersom de flesta inte vaknat än, och de som vill profilera sig gärna lägger upp ett lockpris så de hamnar högst på Prisjakt.

Om nuvarande priser står sig gissar jag att PS4 kommer att säljas för 3500 och Xbone för 4500 som lägst, och 4000 respektive 5000 som "normalpris" men det är en lika bra gissning som någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Vadå hård, man måste väl kunna disskutera?? Alla har väl rätt till en egen åsikt

PS4 kommer troligen ändå bli lidande pga multiplatformsspel. Tror inte en enda utvecklare är intresserad att lägga ner MER pengar på att göra PS4 spel snyggare..

Hur kan ps4 bli "lidande"
Iaf så borde spelen se likadana ut, vet inte hur det är lidande.

Lidande är ps3 vs xbox 360 när utvecklarna aldrig la ner pengar eller tid för den extremt krångliga arkitekturen. Ett problem som inte finns längre.

Permalänk

Microsoft, ett Europeiskt skämt.

Xbox One's ultimata mjukvara är exklusiv till Nordamerika, bara en bråkdel kommer fungera i EU vid lansering och tvivlar på att vi får dess fulla funktionalitet någonsin.

Förutom det blir vi tvingade att pröjsa mer än amerikanerna för skiten. Sorry Microsoft men ni dissar Europa, vi väljer PS4.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Fast det här vi fått idag eller hur?

€399 respektive €499, det blir ungefär 1000 kronors skillnad i Sverige. Om inte någon av dem ändrar pris, eller att någon börjar priskriga just i Sverige (osannolikt) så blir det ungefär en tusenlapp som skiljer.

Vad elektronikkedjorna lägger upp för priser är ju helt ointressant eftersom de flesta inte vaknat än, och de som vill profilera sig gärna lägger upp ett lockpris så de hamnar högst på Prisjakt.

Om nuvarande priser står sig gissar jag att PS4 kommer att säljas för 3500 och Xbone för 4500 som lägst, och 4000 respektive 5000 som "normalpris" men det är en lika bra gissning som någon annan.

Undrar om momsen är inkluderad... för det lär svida en del annars.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

Även om de bara portar mellan Xbox One och PS4 så borde PS4an fortarande få högre fps om de inte låst den. Vilket är ett + även om de inte lägger till AA, bättre texturer etc.