Sony visar Playstation 4 – tillkännager prissättningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Samt igen du har glömt molnet, Microsoft (ren spekulation) har antagligen räknat på att göra konsolen sämre men sedan bättre via molnet. Inte helt otänktbart, säkerligen dyrare att göra en helt ny konsol än att uppgradera via serverparken.

Du ska nog inte lägga allt för mycket tilltro till "molnet". Problemet här är inte bara molnservrarnas kapacitet och förmåga i sig, utan man måste även ta hänsyn till uppkopplingen, allt som kan gå fel och hur man hanterar det. Slutanvändarens upplevelse får ju liksom inte påverkas negativt av några eventuella problem.

Dvs. Om Microsoft inte kräver att utvecklare använder deras molntjänster när de utvecklar spel för XBOX One (vilket de nog inte gör, eftersom det inte finns något riktigt "always online"-krav) så hamnar vi i en situation där utvecklarna måste hantera allt som kan gå fel. Dvs, de måste hantera om uppkopplingen går ned mitt under spelandet och se till så att det inte påverkar slutanvändaren osv. Spelutvecklare för konsoler har ju en tendens att ta "the path of least resistance" (hur många utvecklare nyttjade CELL-processorn fullt ut i PS3, exempelvis?), så jag gissar att många inte ens kommer att bry sig om att molnet finns och att de kan nyttja det eftersom det helt enkelt tar för stora resurser att nyttja.

Min gissning är att "molnet" enbart kommer att nyttjas av helt exklusiva spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Är det bara jag som tycker att PS 4 är ful som in i helvete, samt tycker att Xbox one ser rätt bra ut? 0.o
Om jag ska köpa en konsoll blir det nog en PS 4 som jag gömmer undan i någon låda.

Det bor 6,9~ miljarder människor på jorden, jag betvivlar att du är ensam om att tycka att den är ful. Jag personligen gillar designen för både Xbox One och Playstation 4. Båda två är rätt diskreta, vilket är något jag kan uppskatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jämfört med 6670 DDR3 och GDDR5 versionen och i 1080p får den med GDDR5 bra mer fps.

Så du säger att det är skitsnack när du själv inte vet. Funderat på att ta reda på saker innan
du säger att det är falskt? Läs vad jag skrev ovan^

De hör inte hit.. att gddr5 ger bättre prestanda är de ingen som försöker förneka.. du påstår att ddr3 har för låg hastighet för att kunna leverera 1080p på ett bra sätt.. de e struntprat och du lyser bara med din okunskap

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DominatorPC:

Sony verkar verkligen inte ha tappat tråden gällande banbrytande ny teknik och kraft samt att dom behåller temat med gratis internet medlemsskap etc ,MS = xbox one = svart hål som bara suger in pengar varje månad samt ingenting imponerande där huga =P

Gratis internet medlemskap kanske men att betala för att spela online är jag inte sugen på (PS4) då de kräver Playstation Plus-prenumeration nu för online spelande till ps4

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20130611/playstation-plus-k...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

bara påhitt. Det kommer inte att ta mer minne än Windows 8. Troligtvis ligger operativsystemen för båda konsollerna på 200-500 mb. Varför skulle operativet ta så mycket minne? Helt befängt. Det är program som kör som tar minne, vilket är fler än vad du tror i ett desktop OS.

Skickades från m.sweclockers.com

XBOX One har ju 3st olika operativsystem så det kommer att ta 3Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3eniz:

Tror du helt ärligt att Microsofts ledning satt sig ned i ett möte och bestämde sig för att se till att deras hårdvara är sämre än konkurrensen? För att sedan annonsera ett utgångspris som är högre än konkurrensen, för att sedan, någon gång i framtiden, ha möjlighet att uppgradera sina servrar?
Nej, jag tror att Microsoft trodde sig felaktigt ha koll på Playstation 4'an och dess hårdvara och möttes av en överraskning när dom annonserade den.

Jag vet inte vad du tycker är så fantastiskt med "molnet"? Kan du undervisa mig i "molnet" är du snäll?

Har du legat under en sten senaste 3 åren? Kanske dags att uppdatera sig..

Permalänk

"Molnet" är bullshit enligt mig - el. åtminstone inget en speciell konsol kommer att ha nytta av. Det är väl upp till speltillverkarna att implementera servertjänster och bestämma hur mycket som körs på servern jämfört med klienten (ta t.ex. WoW där en hel del körs från servern för att kunna hantera antalet spelare samt förebygga hacks). Visst, MS går ut med en väl utbyggd serverpark, men den är nog mest tänkt att serva multimediafunktionerna. Speltillverkarna får antagligen utnyttja den till någon grad, men inget som säger att spel till PS4 inte kan ha samma funktionalitet, bara att utöka infrastrukturen efter behov...

Permalänk
Medlem

Så mycket spekulationer och snabbdragna slutsatser i den här tråden.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av DominatorPC:

Sony verkar verkligen inte ha tappat tråden gällande banbrytande ny teknik och kraft samt att dom behåller temat med gratis internet medlemsskap etc ,MS = xbox one = svart hål som bara suger in pengar varje månad samt ingenting imponerande där huga =P

Xbox One har betydligt mycket mer att erbjuda än PS4. Visst må specs vara bättre, mer intressant att se VEM som använder MEST ur det dem har.

Permalänk
Skrivet av Hattifnatten:

Så mycket spekulationer och snabbdragna slutsatser i den här tråden.

Det blir så automatiskt när MS inte vågar/vill svara på frågor som alla undrar över

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Kan PS4 spela PS3- och äldre spel? Ser inget om varken ja eller nej på den punkten.
I övrigt håller jag med om att det är tråkigt att de ska ta betalt för onlinefunktionerna men de spöar ju som sagt MS på alla sätt ändå.
Tror att det blir att köpa en begagnad PS3 i jul, kommer ju inte kosta någonting alls då

Jag lär sälja mitt PS3 i jul. Så köp mitt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

De hör inte hit.. att gddr5 ger bättre prestanda är de ingen som försöker förneka.. du påstår att ddr3 har för låg hastighet för att kunna leverera 1080p på ett bra sätt.. de e struntprat och du lyser bara med din okunskap

Skickades från m.sweclockers.com

Inte för låg sa jag aldrig, kan du läsa?
Kanske överdrev men sa aldrig att den är för dålig för att kunna köra i 1080p.

Skrivet av RepZi:

Har du legat under en sten senaste 3 åren? Kanske dags att uppdatera sig..

Kanske borde "lära" honom då om hur "molnet" fungerar och hur stabilt och bra det faktiskt är?
Tvivlar på att du vet vad du pratar om, gör du det så kan du ju förklara kanske?
Låt oss höra, herr moln expert

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Inte för låg sa jag aldrig, kan du läsa?
Kanske överdrev men sa aldrig att den är för dålig för att kunna köra i 1080p.

Skrivet av Friterad:

(DDR3 suger för 1080p, väldigt låg fps).

...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Och? Sa att den suger, ja, kanske överdrivet som sagt men när sa jag att den är för dålig
för att kunna köra 1080p? Hmm? Sa att det var låg fps, då i jämförelse med GDDR5
efter att själv sökt på Google, kollat bench och jämfört med mitt eget DDR3 kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Och? Sa att den suger, ja, kanske överdrivet som sagt men när sa jag att den är för dålig
för att kunna köra 1080p? Hmm? Sa att det var låg fps, då i jämförelse med GDDR5
efter att själv sökt på Google, kollat bench och jämfört med mitt eget DDR3 kort

"väldigt låg fps" skulle nog de flesta tolka som för dåligt, ja.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderstruck:

Just nu pågår krismöte hos Microsoft . =DDD

Det är bra det! Alltid hatat Microsoft, hoppas de "Crash'n'burn".

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk

Herre min skapare vad ful den var, folk klagade som tusan på på Xbox one, den här var ju inte snyggare.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Medlem

Vad besviken jag blev när jag läste att det krävs PS Plus för att spela online

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

"väldigt låg fps" skulle nog de flesta tolka som för dåligt, ja.

Ja, dåligt i jämförelse, vet du vad en jämförelse är för något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne12:

Gratis internet medlemskap kanske men att betala för att spela online är jag inte sugen på (PS4) då de kräver Playstation Plus-prenumeration nu för online spelande till ps4

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20130611/playstation-plus-k...

Så det blir alltså en Wii U for dig om du ska köpa någon konsol?

Jag håller gott och väl med om att det helt klart är en negativ sak. Åt andra sidan måste jag även fråga, hur många tjänster finns det där du kan använda deras servrar utan att betala i någon form, oavsett om det är reklam eller prenumeration eller mikrotransaktioner så betalar vi nästan jämnt när vi använder någon annans server.
Jag ser det lite som att köppriset är det priset vi betalar för själva leksaken, Playstation plus är det vi betalar för serverunderhåll och liknande. Och för någon som är spelintresserad och har 50 kr över i månaden så är Playstation plus en rätt enkel affär.

De senaste 2 månaderna har jag "fått";
Uncharted: Golden abyss(199kr på prisjakt), Rayman Origins(149kr på prisjakt), Velocity Ultra(70kr PS store), Sine mora(90kr PS store), Gravity rush(145 kr PS store). Detta är endast till PS vita, även fast jag inte äger en playstation 3a så har jag cashat ut alla titlar man får via ps plus till den med. Bland annat Demon's Souls, Kingdoms of amalur: Reckoning, The cave, Littlebigplanet 2 och inFamous2.

Permalänk
Avstängd

känns som ps4 är den trevligare av dom 2 bättre pris och bättre prestanda men det där med spelen irriterar mig till den grad att jag inte tänker köpa nån av dom

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Ja, dåligt i jämförelse, vet du vad en jämförelse är för något?

Läs, återigen, vad du skrev. Du jämförde inte i den meningen, du skrev "väldigt låg fps". Inte "mycket lägre FPS", inte "lägre än andra minnestyper" utan bokstavligt talat "väldigt låg fps". Ingenstans i inlägget nämnde du att du pratade om en jämförelse av ett enstaka grafikkort och några få FPS.
Det uttalandet kan inte tolkas som något annat än att du menar att DDR3 är odugligt för 1080p, vilket är skitsnack.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Läs, återigen, vad du skrev. Du jämförde inte i den meningen, du skrev "väldigt låg fps".

Skrev inte som jag tänkte och lite snabbt så det kan ha blivit dumt.
Men nu vet du vad jag menade. Dock VAR 6670 oduglig med DDR3 i 1080p
medan GDDR5 inte var det.

Permalänk
Medlem

PS4 verkar faktiskt vara riktigt bra. Bra jobbat Sony.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Hela molnet bullshittet är bara en ursäkt av M$ att tvinga folk att vara konstant online.
Sen har även Sony sin egen moln teknik.. så det blir inte så stor fördel för M$..

Men jämnt tror även jag det kommer bli. Som du sa så fokuserar M$ på andra målgrupper.. Men det beror helt på om dom ens nappar på hela TV skitet eller inte. Men sen lär dom TV funktionerna bara funka i USA endån..
Och om M$ kan punga ut några vettiga spel som använder Krapnect

"Tvinga" är nya i-lands översättningen på valfritt. Här är det ingen som tvingar någon, du väljer vad du vill göra själv.

..Och nej allt lutar åt PS4 för min del, förut Forza då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knogge:

Om du jämför med XBOX så är det ju ingen skillnad så hur kan det bli negativt då? Jämför du med PS3 så blir det negativt.....

Jämförde med PS3 då jag lirar det daligen. Men tror inte priset för PS4+ i månaden kommer vara så dyrt så det är nog ingen fara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

World of Warcraft är för gammalt för att ens vara relevant.. Blizzards serverpark är bra mycket mindre än Microsofts kommande 300 000st. Du tror inte det ständigt forskas och utvecklas för att hitta på nya innovativa lösningar? Tekniken står inte riktigt stilla kära du..

Precis, finns inte många titlar som tilltalar mig för PS4. Tvärtom Microsoft har dem för mig, samt media funktionerna som jag vill åt. Vill ha en komplett låda som erbjuder mest. Visst PS4 har fördelar över Xbox One och tvärtom, det som är bra med konkurrens som leder utvecklingen framåt. Men att påstå PS4 vinner konsolkriget redan innan det har börjat är bara sorligt.

World of Warcraft är för gammalt för att ens vara relevant? Som du sa själv "Tekniken står inte stilla kära du". Nej, och även Blizzard befinner sig inte i en tidlös bubbla, deras serverstruktur utvecklas de med.

Vi har gång på gång på gång fått bevisat för oss att kommunikation med servrar inte alltid fungerar, om det så är för att dom är överbelastade eller har något annat problem spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Förresten, angående hårddisken på 500GB. Känns inte detta lite väl litet? Jag menar, PS3-spel låg väl på allt ifrån 10GB till 50GB och PS4-spelen lär ju inte vara mindre. Plus att dessa krävs väl installerade på hårddisken? Känns som att man endast kommer få plats med max tio spel installerade, åtminstone om man vill ha utrymme för annat på hårddisken så som videos, demos och säkert andra prylar

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av RepZi:

Xbox One har betydligt mycket mer att erbjuda än PS4.

Ge gärna exempel på vad X1 har som ps4 inte har möjlighet till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.