Samt igen du har glömt molnet, Microsoft (ren spekulation) har antagligen räknat på att göra konsolen sämre men sedan bättre via molnet. Inte helt otänktbart, säkerligen dyrare att göra en helt ny konsol än att uppgradera via serverparken.
Du ska nog inte lägga allt för mycket tilltro till "molnet". Problemet här är inte bara molnservrarnas kapacitet och förmåga i sig, utan man måste även ta hänsyn till uppkopplingen, allt som kan gå fel och hur man hanterar det. Slutanvändarens upplevelse får ju liksom inte påverkas negativt av några eventuella problem.
Dvs. Om Microsoft inte kräver att utvecklare använder deras molntjänster när de utvecklar spel för XBOX One (vilket de nog inte gör, eftersom det inte finns något riktigt "always online"-krav) så hamnar vi i en situation där utvecklarna måste hantera allt som kan gå fel. Dvs, de måste hantera om uppkopplingen går ned mitt under spelandet och se till så att det inte påverkar slutanvändaren osv. Spelutvecklare för konsoler har ju en tendens att ta "the path of least resistance" (hur många utvecklare nyttjade CELL-processorn fullt ut i PS3, exempelvis?), så jag gissar att många inte ens kommer att bry sig om att molnet finns och att de kan nyttja det eftersom det helt enkelt tar för stora resurser att nyttja.
Min gissning är att "molnet" enbart kommer att nyttjas av helt exklusiva spel.