Sony visar Playstation 4 – tillkännager prissättningen

Permalänk

Blir ett PS4 för mig, efter 4st xbox 360 konsoller. Bra lanseringspris, bra konsol, skön fokus på spel, speciellt vad gäller indie utvecklare, drm och begagnat barknaden. Gillar också kontrollen och dess touchpad, intressant att se vad som händer där Hoppas också på ps3 titlar som portas över till ps4, vill inte missa Last of Us

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Tveksam till att PS4 är så mycket snabbare i verkligheten än Xbox One till skillnad från papper. Båda konsolerna kommer ju optimeras så in i bomben och glöm inte molnets krafter

PS4 kommer också optimeras, med en väldigt VÄLDIGT mycket bättre gpu
och GDDR5 minne istället för DDR3 (DDR3 suger för 1080p, väldigt låg fps).
Så du kommer märke skillnad, sen om det blir bättre grafik eller bara mer fps (inte så bara
då det är gött med mer än fjuttiga 25-35fps man får på dagens konsoler)
vet vi inte riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Blir ett PS4 för mig, efter 4st xbox 360 konsoller. Bra lanseringspris, bra konsol, skön fokus på spel, speciellt vad gäller indie utvecklare, drm och begagnat barknaden. Gillar också kontrollen och dess touchpad, intressant att se vad som händer där Hoppas också på ps3 titlar som portas över till ps4, vill inte missa Last of Us

Last of Us kommer inte kan jag nästan lova. Kommer ta något år eller 2 i så fall Köp den bundle som kommer ist

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Vad skriver du om? Förstår inte.. Vem har skrivit att Webhallen säljer majoriteten av Xbox One?!

Du lyfte fram Webhallens pris som något sorts bevis på att de kommer säljas för samma pris överallt.

Så är det förståss inte. (Såvida nu inte Webhallen skulle sålt majoriteten av dem).

Webhallen sätter sina priser själv och så här tidigt är dessa oftast baserat mest på spekulation.

Om riktpriset i dollar är 20% mer för Xbox One kommer de åtminstånde i USA sannolikt säljas för ungefär 20% mer när det väl blir dags för release. Vad det kostar i en butik här i Sverige ett halvår innan release är totalt irrelevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

PS4 kommer också optimeras, med en väldigt VÄLDIGT mycket bättre gpu
och GDDR5 minne istället för DDR3 (DDR3 suger för 1080p, väldigt låg fps).
Så du kommer märke skillnad, sen om det blir bättre grafik eller bara mer fps (inte så bara
då det är gött med mer än fjuttiga 25-35fps man får på dagens konsoler)
vet vi inte riktigt.

Har du ens tittat på Forza 5?? 1080p i 60 fps, ser helt underbart ut. Sluta med skit snacket..

Samt igen du har glömt molnet, Microsoft (ren spekulation) har antagligen räknat på att göra konsolen sämre men sedan bättre via molnet. Inte helt otänktbart, säkerligen dyrare att göra en helt ny konsol än att uppgradera via serverparken.

Permalänk
Medlem

Hej,
Sony so klart bättre och billigare.Mvh...Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

(DDR3 suger för 1080p, väldigt låg fps).

Det där uttalandet skulle jag väldigt gärna vilja ha lite grund för.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Ja Sony visar hur man gör en riktig spelkonsol med Playstation 4. Inga begränsningar och ett lägre pris känns som givna anledningar att ta Playstation 4!

Ganska kul att många trodde att detta DRM och begagnattramset även skulle gälla för Playstation 4 men istället visar Sony hur det går till och levererar en kraftfullare konsol till ett bättre pris.

Blir utan tvekan Playstation 4 för min del.

De exklusiva spelen till Playstation tycker jag är bäst så det är ännu en anledning att ta den.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Nintendo Wii U kommer vinna konsolkriget. Kom ihåg vart ni läste de först. Varför välja mellan pest eller kolera? Ne jag kör på en tillverkare som bryr sig om sina kunder iaf.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Skrivet av Sonyboj:

Last of Us kommer inte kan jag nästan lova. Kommer ta något år eller 2 i så fall Köp den bundle som kommer ist

Väntar gärna den tiden, inga spel utannonserade till ps3 kommer komma inom ett år till ps4, det är vi nog medvetna om. Förväntar mig ingen re-release på skiva, bara en download över psn inom några år, precis som med alla andra titlar.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Det där uttalandet skulle jag väldigt gärna vilja ha lite grund för.

Det kan jag svara på. Finns inga grunder, bara skitsnack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Ja om man tittar på siffror så är basen inte så mycket större än vad du tror

PlayStation 3 (PS3) 77.58
Xbox 360 (X360) 77.48

Siffrorna är i miljoner såklart..

Sim City är inte Microsoft, EA är skräp det vet vi alla!

Låt framtiden avgöra, tror nog det blir lika jämnt hur du än vrider och vänder på det. Xbox One är framför allt en media maskin en renodlad spelmaskin(större målgrupp??). Molnet kommer ändå bli framtiden förr eller senare, like it or not!

Spelar det någon roll ifall det är Microsoft eller EA? Faktum är att om du kräver hjälp från en server att processera beräkningar och information åt dig så kommer du stöta på problem när servern ligger nere. Kolla bara företag som Blizzard som har under sina år med World of Warcraft byggt upp en fantastisk kunskap om serverinfrastruktur och lastbalansering. Inte ens dom klarar att hålla servrarna igång när 10.000 000 nördar försöker storma en ny expansion samtidigt?

Permalänk
Inaktiv

Gogo PS4, xbox satte sista spiken i kistan med internetuppkoppling en gång om dagen å grejer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xtars:

Som det verkar kommer PS+ endast att krävas för att spela spel online, inte för att utnyttja övriga internetbaserade tjänster(Netflix, hulu, youtube etc.)

Dessutom något att minnas, med PS+ så får du tillgång till det PS4 exklusiva spelet dag 1! Bara det spelet är värt 60€ vilket om du redan tänkte köpa det spelet gör PS+ "gratis" första året. Dessutom kommer de att lansera fler spel du kommer få fri tillgång till redan under första året, i mina ögon känns PS+ riktigt prisvärt jämfört med Xbox Live.

Jag har varken xbox 360 eller ps3 i dagsläget, det jag har i konsolväg är en PS vita, och bara för den så är Playstation plus en självbetalande affär. De senaste 3 månaderna har jag fått sjukt mycket bra spel helt gratis till den.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid varit personen som lirar PC, men jag gillar fortfarande konsoler. Om jag skulle köpa någon i dagens läge så skulle det utan tvekan varit PS4, även fast jag brukar köra på xbox. Den här gången vann dom då Microsoft av någon anledning integrerar saker ingen vill ha och sätter ett högre pris på det.

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Yes, PS3 var starkare än Xbox 360. Men spelen såg sämre ut på PS3, tror dock Sony lider igen iaf när det gäller multiplatforms spel. Molnet som folk tror är bullshit kommer få äta upp sina egna ord i framtiden. Alla ska vara så skeptiska i början till någonting men senare så fungerar det. Allt detta anti gör mig galen..

Alltså du kan inte jämföra den teoretiska prestandaskillnaden mellan PS3 och XBOX360 med PS4 och XBOX one. Om vi bortser ifrån ram grejen så bygger de på i princip samma arkitektur så spelen kommer kunna optimeras väldigt likt mellan konsolerna, om då PS4 har 50% mer GPU prestanda kommer det helt klart synas i spel till PS4s fördel. PS3 och xbox360 och alla andra tidigare konsoler har skilt sig rejält när det kommer till arkitekturen så där har man inte kunnat jämföra prestandan, denna gången så tror jag det är rätt säkert att säga att man faktiskt kan det.

Med det sagt så spelar det dock det ingen större roll, det är bara priset och titlarna som spelar någon roll för majoriteten av konsumenterna som köper konsoll. Tyvärr tycker jag inte Microsoft visade upp tillräckligt heta titlar för att kompensera för för PS4 pris och prestandaövertag. Imo så slår bara PS4 indi-spel satsning Microsoft direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3eniz:

Spelar det någon roll ifall det är Microsoft eller EA? Faktum är att om du kräver hjälp från en server att processera beräkningar och information åt dig så kommer du stöta på problem när servern ligger nere. Kolla bara företag som Blizzard som har under sina år med World of Warcraft byggt upp en fantastisk kunskap om serverinfrastruktur och lastbalansering. Inte ens dom klarar att hålla servrarna igång när 10.000 000 nördar försöker storma en ny expansion samtidigt?

World of Warcraft är för gammalt för att ens vara relevant.. Blizzards serverpark är bra mycket mindre än Microsofts kommande 300 000st. Du tror inte det ständigt forskas och utvecklas för att hitta på nya innovativa lösningar? Tekniken står inte riktigt stilla kära du..

Skrivet av sKRUVARN:

Alltså du kan inte jämföra den teoretiska prestandaskillnaden mellan PS3 och XBOX360 med PS4 och XBOX one. Om vi bortser ifrån ram grejen så bygger de på i princip samma arkitektur så spelen kommer kunna optimeras väldigt likt mellan konsolerna, om då PS4 har 50% mer GPU prestanda kommer det helt klart synas i spel till PS4s fördel. PS3 och xbox360 och alla andra tidigare konsoler har skilt sig rejält när det kommer till arkitekturen så där har man inte kunnat jämföra prestandan, denna gången så tror jag det är rätt säkert att säga att man faktiskt kan det.

Med det sagt så spelar det dock det ingen större roll, det är bara priset och titlarna som spelar någon roll för majoriteten av konsumenterna som köper konsoll. Tyvärr tycker jag inte Microsoft visade upp tillräckligt heta titlar för att kompensera för för PS4 pris och prestandaövertag. Imo så slår bara PS4 indi-spel satsning Microsoft direkt.

Precis, finns inte många titlar som tilltalar mig för PS4. Tvärtom Microsoft har dem för mig, samt media funktionerna som jag vill åt. Vill ha en komplett låda som erbjuder mest. Visst PS4 har fördelar över Xbox One och tvärtom, det som är bra med konkurrens som leder utvecklingen framåt. Men att påstå PS4 vinner konsolkriget redan innan det har börjat är bara sorligt.

Permalänk

Om köp blir det PS4:an!
Helt klart snyggare än den VHS-spelare som MS har designat. Skulle passa fint i en Retro TV-bänk.
Sedan gillar jag exklusiven från PS bättre. Gran Turismo, Uncharted, Killzone, God of War m.m.
Prestandan och bakåtkompatibiliteten känns ju också bra!
Dock skulle jag hellre betala mer nypris än att betala för online som någon slags avbetalning. Dock blir ju priset lägre än innan.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

PS4 är både bättre och billigare... bra jobbat sony.

(Kommer nog inte köpa den på ett bra tag dock )

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buio:

Finns ingen anledning att operativet i XB1 ska ta oerhört mycket mer än Windows 8 gör i en dator, 1GB reserverat lär vara nog för XB1 också.

bara påhitt. Det kommer inte att ta mer minne än Windows 8. Troligtvis ligger operativsystemen för båda konsollerna på 200-500 mb. Varför skulle operativet ta så mycket minne? Helt befängt. Det är program som kör som tar minne, vilket är fler än vad du tror i ett desktop OS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"PS4 supports used games" & och ingen "allways online"

R.I.P Xbox One 2013 - 2013

Permalänk
Medlem

Sjyst pris på PS4. Men det som gjorde det självklara valet för mig att välja PS 4 är spelen som presenterades under Sony E3 show( lite synd att dead rising 3 är exklusivt bara för x1, men men....) Men också tillgången till att byta och sälja begagnade spel. PS4 är guld värt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Har du ens tittat på Forza 5?? 1080p i 60 fps, ser helt underbart ut. Sluta med skit snacket..

Samt igen du har glömt molnet, Microsoft (ren spekulation) har antagligen räknat på att göra konsolen sämre men sedan bättre via molnet. Inte helt otänktbart, säkerligen dyrare att göra en helt ny konsol än att uppgradera via serverparken.

Tror det är ren skitsnack. Vet du hur mycket data som måste skickas? Det går snabbare om du redan har hårdvaran.
För konsolen måste skicka att den behöver kraft, och vad det ska vara osv, då ska det arbetas av en annan maskin,
som sedan ska skicka tillbaka det. Nej, kommer nog inte funka så bra alls. Har tydligen inte gjort det tidigare heller.

Skrivet av ZaInT:

Det där uttalandet skulle jag väldigt gärna vilja ha lite grund för.

Jämfört med 6670 DDR3 och GDDR5 versionen och i 1080p får den med GDDR5 bra mer fps.

Skrivet av emahex:

Det kan jag svara på. Finns inga grunder, bara skitsnack

Skickades från m.sweclockers.com

Så du säger att det är skitsnack när du själv inte vet. Funderat på att ta reda på saker innan
du säger att det är falskt? Läs vad jag skrev ovan^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Tror det är ren skitsnack. Vet du hur mycket data som måste skickas? Det går snabbare om du redan har hårdvaran.
För konsolen måste skicka att den behöver kraft, och vad det ska vara osv, då ska det arbetas av en annan maskin,
som sedan ska skicka tillbaka det. Nej, kommer nog inte funka så bra alls. Har tydligen inte gjort det tidigare heller.

Jämfört med 6670 DDR3 och GDDR5 versionen och i 1080p får den med GDDR5 bra mer fps.

Så du säger att det är skitsnack när du själv inte vet. Funderat på att ta reda på saker innan
du säger att det är falskt? Läs vad jag skrev ovan^

Att något ger bättre FPS betyder inte att det andra alternativet ger låg FPS. Du jämför ett specifikt grafikkort och dessutom jämför du äpplen och hasselnötter, det ena är DDR och det andra är GDDR, två helt skilda minnestyper.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Från sidan påminner designen lite om Nintendo Wii, betydligt snyggare design än Xbox One som ser ut som någon gammal VHS spelare. Sen att den är bättre eller likvärdig Xbox One på alla punkter gör ju inte valet svårare. Vi har helt enkelt redan en vinnare. Tycker iofs även att PS3 var det självklara valet över 360 dock inte lika övertygande som det här kan komma att bli.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Har du ens tittat på Forza 5?? 1080p i 60 fps, ser helt underbart ut. Sluta med skit snacket..

Samt igen du har glömt molnet, Microsoft (ren spekulation) har antagligen räknat på att göra konsolen sämre men sedan bättre via molnet. Inte helt otänktbart, säkerligen dyrare att göra en helt ny konsol än att uppgradera via serverparken.

Tror du helt ärligt att Microsofts ledning satt sig ned i ett möte och bestämde sig för att se till att deras hårdvara är sämre än konkurrensen? För att sedan annonsera ett utgångspris som är högre än konkurrensen, för att sedan, någon gång i framtiden, ha möjlighet att uppgradera sina servrar?
Nej, jag tror att Microsoft trodde sig felaktigt ha koll på Playstation 4'an och dess hårdvara och möttes av en överraskning när dom annonserade den.

Jag vet inte vad du tycker är så fantastiskt med "molnet"? Kan du undervisa mig i "molnet" är du snäll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Att något ger bättre FPS betyder inte att det andra alternativet ger låg FPS. Du jämför ett specifikt grafikkort och dessutom jämför du äpplen och hasselnötter, det ena är DDR och det andra är GDDR, två helt skilda minnestyper.

Båda konsolerna har 8GB, PS4 har GDDR5 och Xbox One har DDR3, dom delar ram'et mellan cpu och gpu,
alltså VRAM som är DDR3 är inte precis det roligaste att ha, 6670t med DDR3 var värdelöst i 1080p
medan ett 6670 GDDR5 fick hyfsat faktiskt. Kanske inte det är SÅ stor skillnad, men det är skillnad trots
allt och till PS4ans fördel. Speciellt i framtiden.

Permalänk

Sony verkar verkligen inte ha tappat tråden gällande banbrytande ny teknik och kraft samt att dom behåller temat med gratis internet medlemsskap etc ,MS = xbox one = svart hål som bara suger in pengar varje månad samt ingenting imponerande där huga =P

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att PS 4 är ful som in i helvete, samt tycker att Xbox one ser rätt bra ut? 0.o
Om jag ska köpa en konsoll blir det nog en PS 4 som jag gömmer undan i någon låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjtarN:

Det enda negativa med PS4 verkar vara att man måste betala för att spela online. Hoppas det inte kommer kosta allt för mycket. Ni som har PS3 nu, hur gör ni? Kör ni fram tills PS4 går att köpa och sen säljer PS3:et?

Om du jämför med XBOX så är det ju ingen skillnad så hur kan det bli negativt då? Jämför du med PS3 så blir det negativt.....