Permalänk
Medlem

Är batteriet nästan fullt, k3nzO? I så fall kanske datorn/bateriet har logik som stänger av laddningen tills den fallit några procent, för att skona batteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Är batteriet nästan fullt, k3nzO? I så fall kanske datorn/bateriet har logik som stänger av laddningen tills den fallit några procent, för att skona batteriet.

jaha, då fattar jag för batteriet ligger runt 95%. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nsorling:

Vad får ni för temperaturer i hw monitor om ni t ex spelar spel? Min processor och tzs 0 blir över 100 grader och gpu blir 80 grader. Känns ju inte som att det kommer bli nån vidare livslängd på den här datorn..

Min CPU har legat på max 82 har i prime95/liknande program medans GPU inte har varit över 70

Permalänk
Avstängd

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allstaar:

Jag tycker att min dator alltid ligger på 100% i laddning om jag har kabeln i.

Har för mig att laddaren matar ström till datorn med inte till batteriet när det är fulladdat. Stämmer det?

EDIT: Energisparande, även när den använder strömadapter
Aspire TimelineX-serien är energisparande även när den använder en strömadapter. Tack var Acer Power Smart-adaptern konsumerar Aspire TimelineX upp till 66 % mindre energi än vad som krävs av Energy Star: Detta innebär att den sparar 1 752 watt om året, vilket motsvarar en 15 Watts glödlampa som förblir tänd 116 dagar i sträck. Dessutom startar Power Smart-adaptern automatiskt adapterladdningsläget när batteriet är helt fullt: på så sätt stoppas energiförbrukningen och slitaget på batteriet minskas.

Dayuuum, tack för den infon ;D Nu har jag fått mitt svar

Permalänk

Efter första gången jag använde datorn på batteri, hade den förlorat ~2,5% kapacitet (enligt BatteryBar), eller så var den så från början. Är detta normalt? Känns lite snopet.

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Avstängd

.

Permalänk
Medlem

Rensa upp eller installera clean.

Hej
Är det värt att installera om hela windows eller räcker det med att försöka rensa bort det onödiga?(ifall det ens går)

Vilka program ska man isåfall avinstallera?

Visa signatur

Har du inte Dropbox?
Bli medlem genom denna länken och få 250mb extra utrymme! http://www.dropbox.com/referrals/NTU3ODYyMzk

Permalänk
Medlem
Skrivet av edge_swe:

Hej
Är det värt att installera om hela windows eller räcker det med att försöka rensa bort det onödiga?(ifall det ens går)

Vilka program ska man isåfall avinstallera?

Ominstallera??? Har du riktig skiva till OS menar du? Eller kanske syftade du på ett nytt Win 7 att kasta in? Ifall man skapar egna back up/återställningskivor och sedan kör dom så försvinner väl inte dessa skräpprogram som följer med va, eller tänker jag kanske helt fel nu? 5741G är min första nya laptop på ruggigt länge och jag slog till mestadels för att jag fick ett pris som var billigare än svinbilligt från en nätbutik som var riktigt schysst. Förmodligen för att jag tog sista exet!

Att köra tex PC Decrapifier och kanske Revo Uninstaller är ju inte helt fel på en ny modern laptop!

PC Decrapifier tog inte allt skit på min Acer 5741G, men en extra vända med Revo gjorde ju inte saken sämre. Dom kastar ju in så mycket skit att är man det minsta ovan med laptos som har förinstallerat Windows så kan det faktiskt vara svårt att t.o.m upptäcka all skit man inte behöver.

Med allt skräp som fanns på min så kan det ju inte vara tal om att Acer får Windows ruggigt billigt från Microsoft längre, dom tjänar säkert t.o.m nån krona/laptop på att kasta in förinstallerat Win 7 i dom?
Vad kostar ett Windows 7 Home Premium x64 i OEM version i dag egentligen? Såg att man kunde köpa nycklar någonstans för runt 500:ingen i alla fall men vet inte hur äkta det är? Har personligen ingen koll alls nämligen? Ja ja, Acer har bara 1 års fabriksgaranti så när det året är slut åker det in ett riktigt Win 7 OEM på en SSD i min + eventuellt en i5/i7 då min 5741G har i3 350 i sig nu, ifall jag fortfarande kan hitta billiga PGA988 proppar då det vill säga.

Angående batteritiden, min visade också bättre längd på batteriet första 2 dagarna, sedan sjönk det några procent. Dock inte mycket. dessa Litiumjon batterier har både fördelar och nackdelar som jag ser det. Hur som helst, ni här som har växlingsbar grafik, hur är det uppbyggt? Vad är det som krävs för att det skall fungera, hårdvara/mjukvara?

Fasiken, nu är man ju sugen på en sån här TimeLine istället? Ja ja, jag fick åtminstone min 5741G bra mycket billigare än normalt så det är ett plus iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av znarkus-o:

Efter första gången jag använde datorn på batteri, hade den förlorat ~2,5% kapacitet (enligt BatteryBar), eller så var den så från början. Är detta normalt? Känns lite snopet.

BatteryBar buggade totalt ur för mig. Sade t ex. att jag bara hade 2,5h kvar av batteriet när Windows själv sade att jag hade 6h (vilket stämde)... etc.
jag skulle inte lägga något värde i vad det programmet säger.

Sen är det ju allmänt känt att mjukvara aldrig varit vidare bra på att mäta ström och spänning, och därmed inte heller "wear".

My 2 cents.

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

BatteryBar buggade totalt ur för mig. Sade t ex. att jag bara hade 2,5h kvar av batteriet när Windows själv sade att jag hade 6h (vilket stämde)... etc.
jag skulle inte lägga något värde i vad det programmet säger.

Sen är det ju allmänt känt att mjukvara aldrig varit vidare bra på att mäta ström och spänning, och därmed inte heller "wear".

My 2 cents.

För mig har det funkat riktigt bra Förutom den gången det stod att jag hade 21h kvar, men ändrades efter 10sek

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Ni som har skaffat Civilization V och har den här datorn, vad spelar ni med för inställningar i spelet, gällande det grafiska?
Någon" smärtgräns" man inte bör gå över i inställningarna?

Permalänk
Medlem

Slänger in en fråga. Rätt knepig sådan men kanske är det någon som kan hjälpa mig.

Nu ikväll har jag försökt titta på en 720p film i mkv format med tillhörande sub på min 42" Plasma (1080p upplösning). Nu är det så att ljudet hackar när jag gör detta - men dock bara när det gäller MKV filmerna, inte divx eller tex musik från Spotify. Ljudet hackar INTE när jag kör filmen på datorn bara (dvs ingen tv inkopplad). När jag kollar aktivitetshanteraren ligger processorload endast på 20% som absolutmax.

Jag blir fan fundersam på detta alltså. Åtgärder hittils:
Installerat om ATI drivers.
Installerat om Codec-pack.

Ytterliggare en fråga, vilket codec-pack kör ni?

Tacksam för svar.

Edit:
Har löst problemet. Jag gick in i FFDshows configuration för audio. Där bytte jag codec för uppspelning av DTS till en annan codec. Från libdts till libavcodec. Nu fungerar det bra. Här väcktes dock en annan fråga.
Varför fungerar detta bättre och vad är skillnaden mellan dessa? Någon som vet?

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allstaar:

LEGAL Windows 7 Download Links (Just like Vista before!!!)

Där har du en guide hur du gör och vart du får ned windows ifrån som du kan använda din nyckel under datorn för att få en ren installation. Du gör detta stoppar in USB låter programmet göra din USB till en windows 7 sticka som är bootbar precis som en DVD. När du har detta kan du använda gparted om du har en till sticka vilket jag hade för att strukturera om/partitionera din hårddisk och sen göra en ren installation.

Ett tips är att tanka ned drivarna till datorn som jag skrev ovan eller iaf wifi drivaren. Har du den kan du sen gå ut och hämta resten men utan den är du rätt kokt om du inte har en annan dator att tanka hem allt ifrån och ta över. Ända sättet att lösa det isf är att du installerar allt dvs från recoverypartitionen och får göra om allt.

mvh

Men det finns ju ingen svensk version där?!

Visa signatur

|| Gigabyte GA-P35-DS3 iP35 || Intel Core 2 Duo E6750 || Asus 8800gt 512mb || Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2048MB || 74 gb raptor 2* Seagate barracuda 200 gb ||

Permalänk
Avstängd

.

Permalänk
Medlem

Hejsan! hade som mål att läsa igenom hela tråden för att kanske lyckas snappa upp min fråga, hittade inget via sökfunktionen heller.

Men jag är relativt inne på Acer Aspire TimelineX 3820TG-334G50n (LX.PTB02.114) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer. min fråga är då om den fortfarande är prisvärd. tänkte mest surf, word och lite annat skojigt skolarbete. ska klara moduleringsprogram så som solid egde.

vad är det för skillnad på i3 och i5?
hjälp mig i djungeln!

Permalänk
Skrivet av jocken90:

Hejsan! hade som mål att läsa igenom hela tråden för att kanske lyckas snappa upp min fråga, hittade inget via sökfunktionen heller.

Men jag är relativt inne på Acer Aspire TimelineX 3820TG-334G50n (LX.PTB02.114) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer. min fråga är då om den fortfarande är prisvärd. tänkte mest surf, word och lite annat skojigt skolarbete. ska klara moduleringsprogram så som solid egde.

vad är det för skillnad på i3 och i5?
hjälp mig i djungeln!

Ett starkt tips är att kika på Mobile Processors - Benchmarklist - Notebookcheck.net Tech, då får man snabbt ganska bra koll hur de presterar.

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem

men om vi då tar den jag tittade på som hade I3 330 M på 2130 MHz; 2210 3Dmark06 cpu
och om vi jämför med I5 430M som då har 2260-2533 MHz; 2566 3Dmark06 cpu.

jag kan liksom inte dra några egna slutsatser. är det märkbar skillnad när man surfar eller måste man lira lite tyngre spel för att märka en skillnad?

Permalänk

Jag skulle vilja påstå att du inte kommer märka någon skillnad förrän du gör processorintensiva saker, som t.ex. extrahera, rendera, kompilera eller ev. spela spel.

Något som du däremot med största sannolikhet kommer märka stor skillnad med, är en SSD.

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem

Orkar den sämre CPUn I3 med att spela 1080p filmer tro? för det skulle ju en stor fördel med tanke på att den har HDMI utgång. så pallar den att förse tvn med bra bild utan att hacka?

Permalänk

Utan problem (någon annan får gärna bekräfta detta). Min i5:a spelar 1080p med 10% CPU om jag inte minns fel.

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa en 3820TG av något slag. Vore intressant att höra era erfarenheter om den i samband med gaming. Såg att någon anmärkte på värmen. Åbäket till laptop jag har nu, blir så in i hel--te varm att den stänger av sig själv, såväl vid gaming som när jag kikar på webbtv. Kanske ett måndagsexemplar? Hur som helst, har främst tänkt lira TF2 och kanske WoW.

I övrigt, förutom surf och ordbehandling: film, webbtv, enklare bildredigering och kanske också videoredigering. Det är inte fråga om mer komplicerad redigering än en snabb runda i PS respektive ihoplimmande av videoklipp i t ex Premiere.

Någon som har/har haft en 3820TG och orkar dela med sig av erfarenheter? Förslag på andra modeller, inte nödvändigtvis Acer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nsorling:

Vad får ni för temperaturer i hw monitor om ni t ex spelar spel? Min processor och tzs 0 blir över 100 grader och gpu blir 80 grader. Känns ju inte som att det kommer bli nån vidare livslängd på den här datorn..

I en laptop så får man räkna med temperaturer, kanske inte upp emot 100c men runt 80. Du kan ju köra med en kylplatta för att hjälpa till lite, även om det inte sker mirakel med den.

Jag ligger på 75-80c i kraftig load när jag slänger på något spel med 3820tg. Då har jag ett mellanrum mellan bordet och laptopen, en väldigt bra tips!

Jag sågade 2st träbitar och målade vita, för att få ett spel på 3,5cm mellan bord - laptop. Detta hjälpte faktiskt en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av discoli:

Funderar på att köpa en 3820TG av något slag. Vore intressant att höra era erfarenheter om den i samband med gaming. Såg att någon anmärkte på värmen. Åbäket till laptop jag har nu, blir så in i hel--te varm att den stänger av sig själv, såväl vid gaming som när jag kikar på webbtv. Kanske ett måndagsexemplar? Hur som helst, har främst tänkt lira TF2 och kanske WoW.

I övrigt, förutom surf och ordbehandling: film, webbtv, enklare bildredigering och kanske också videoredigering. Det är inte fråga om mer komplicerad redigering än en snabb runda i PS respektive ihoplimmande av videoklipp i t ex Premiere.

Någon som har/har haft en 3820TG och orkar dela med sig av erfarenheter? Förslag på andra modeller, inte nödvändigtvis Acer?

Jag är jätte nöjd med min 3820, visst den blir varm men det tror jag man får räkna med när man har denna prestandan i detta lilla skal.
Spelar inte wow, men har haft det igång för div film projekt och det funkar bra. Sitter ofta i ps och i vegas. Visst går det att få bättre prestanda, men jag tycker verkligen inget är segt och det flyter ofta på.

Skulle jag rekommendera en annan dator så skulle det vara macbook pro.

Permalänk

Är det någon som har uppdaterat sitt minne? Från 4 till 8 GB? Klara moderkortet av 1333 Mhz minnen?

Permalänk
Skrivet av Kanelbullah:

Är det någon som har uppdaterat sitt minne? Från 4 till 8 GB? Klara moderkortet av 1333 Mhz minnen?

Jag har bara hittat info om DDR3-8500 (1066 MHz) minnen.

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Skrivet av znarkus-o:

Jag har bara hittat info om DDR3-8500 (1066 MHz) minnen.

Alltså funkar det ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus1:

Jag är jätte nöjd med min 3820, visst den blir varm men det tror jag man får räkna med när man har denna prestandan i detta lilla skal.
Spelar inte wow, men har haft det igång för div film projekt och det funkar bra. Sitter ofta i ps och i vegas. Visst går det att få bättre prestanda, men jag tycker verkligen inget är segt och det flyter ofta på.

Skulle jag rekommendera en annan dator så skulle det vara macbook pro.

Gott, tack för svar! Hur är batteritiden? I början och nu, när du haft den ett tag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanelbullah:

Alltså funkar det ej.

Jo, men minnena klockas ner till 1066 MHz.

Skrivet av discoli:

Gott, tack för svar! Hur är batteritiden? I början och nu, när du haft den ett tag?

Jag har haft min 3820TG i strax över en månad, och har ~6h batteritid med WLAN aktiverat och skärmens ljusstyrka inställd på kanske 7/10.

Har inte heller upplevt några värmeproblem, och då har jag ändå LANat med polarna flera gånger á ~6h styck.

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det med garantiärenden från acer?
Jag har nämligen inget kvitto! Är det något som behövs?

Visa signatur

Har du inte Dropbox?
Bli medlem genom denna länken och få 250mb extra utrymme! http://www.dropbox.com/referrals/NTU3ODYyMzk