Permalänk
Skrivet av Gorian:

Någon som vet om man kan köra dualscreen via VGA + HDMI?

Ja det går rent tekniskt, iaf extended. Är det trångt om utrymme mellan kontakterna så är det väl bara att plocka fram kniv/fil och modda kontakterna lite antar jag.

Du kan dock inte köra laptopens interna skärm samtidigt, max 2st åt gången tror jag iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SKLP:

Buggen som blir med "switchable"+ATI:
http://dl.dropbox.com/u/194011/ati_switchable.jpg

Så här ser stället ut med Intel:
http://dl.dropbox.com/u/194011/intel.jpg

Såg alltså rätt ut även med ATI, om man har på "discrete" i BIOS, men det är ju kasst att inte kunna byta så...

Hoppas nån av driver updates jag ska prova fixar detta

Sist jag installerade om grafikkorten så körde jag ENDAST ATI VGA från deras hemsida. Jag läste på notebookreview att den drivrutinen även installerar intels vga och detta fungerade för mig.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Ja det går rent tekniskt, iaf extended. Är det trångt om utrymme mellan kontakterna så är det väl bara att plocka fram kniv/fil och modda kontakterna lite antar jag.

Du kan dock inte köra laptopens interna skärm samtidigt, max 2st åt gången tror jag iaf.

Jag har fått för mig att ATI kortet stödjer Eyefinity men jag kan ha fel också. Vet inte vart jag läst det.

ATI Mobility Radeon? HD 5650 GPU Specifications där står det att den ska klara upp till 6 skärmar.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

Är det någon som fått problem med att vissa tangenter är tröga och att de inte alltid registrerar när ni trycker på dem? Tex har min ? helt ballat ur... Jobbigt som fan och känns tungt att eventuellt behöva skicka tillbaka för en sådan simpel sak.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Skrivet av OllO:

Superfina bilder!

Tack

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Skrivet av Liath:

Jag har fått för mig att ATI kortet stödjer Eyefinity men jag kan ha fel också. Vet inte vart jag läst det.

ATI Mobility Radeon? HD 5650 GPU Specifications där står det att den ska klara upp till 6 skärmar.

Ja gpu har stöd för det, men datorn har ingen displayport ut väl? Det behövs väl för att det ska funka vill jag minnas. Men det är ju inte så svårt att prova för någon som har en 3820TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liath:

Sist jag installerade om grafikkorten så körde jag ENDAST ATI VGA från deras hemsida. Jag läste på notebookreview att den drivrutinen även installerar intels vga och detta fungerade för mig.

Jo precis vad jag gjorde senast (enbart vga_ati från Acer), men har fortfarande samma problem

Märkte en till bugg nu också: Gick in på svt play och istället för bilden blev det bara grön färg där filmen skulle visas, medans ljudet och övriga spelaren funkade. Så då switchade jag till Intel och laddade om sidan så funkade det.

Verkar vara en najs dator detta, men det verkar tyvärr finnas en hel del buggar med switchable graphics

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liath:

Är det någon som fått problem med att vissa tangenter är tröga och att de inte alltid registrerar när ni trycker på dem? Tex har min ? helt ballat ur... Jobbigt som fan och känns tungt att eventuellt behöva skicka tillbaka för en sådan simpel sak.

Mnja, vet inte om det är samma men mina "!" brukar vara lite kinkiga. Kan vara jag som släpper skift en nanosekund för tidigt, eller inte trycker ner den tillräckligt hårt... vad vet jag...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Nu löste jag mitt problem. Det är tydligen ett vanligt problem med WoW patch 4.0.1. Går att lösa genom att ställa in på DirectX 11 i WoW

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Ja gpu har stöd för det, men datorn har ingen displayport ut väl? Det behövs väl för att det ska funka vill jag minnas. Men det är ju inte så svårt att prova för någon som har en 3820TG

Jag förstår inte riktigt vad som menas? ;< Datorn har VGA port och HDMI port. Om jag tex kopplar in TV kan välja om jag vill ha bild på både tv och dataskärm samtidigt. Sorry om jag är trög :).

Skrivet av Gorian:

Mnja, vet inte om det är samma men mina "!" brukar vara lite kinkiga. Kan vara jag som släpper skift en nanosekund för tidigt, eller inte trycker ner den tillräckligt hårt... vad vet jag...

Ok, mina är sega och det märks jävligt tydligt. Jag ringde Acer support och ska nu skicka ner min till Tyskland... Kan ta 2-3 veckor! Bla vad drygt.

Skrivet av SKLP:

Nu löste jag mitt problem. Det är tydligen ett vanligt problem med WoW patch 4.0.1. Går att lösa genom att ställa in på DirectX 11 i WoW

Ok bra att det löste sig i spelet. Gällande de gröna filmer/webfilmer du stöter på ibland har det mest troligt att göra med Codecs... Jag har haft liknande problem och har då fått installera andra Codecs och det löser ofta problemet. Jag är dock inte helt säker.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

Söker en bildskärm på 21-23 tum till min Timeline. Vill att den ska vara lätt att koppla i och ur, anslutning med HDMI är väl då smidigt. Den ska också vara höj- och sänkbar. Med de kriterierna finns inte så många skärmar att välja på. Finns det någon annan smidig "kopplingslösning" som kan göra urvalet för köp större?

Permalänk
Skrivet av henrikf:

Söker en bildskärm på 21-23 tum till min Timeline. Vill att den ska vara lätt att koppla i och ur, anslutning med HDMI är väl då smidigt. Den ska också vara höj- och sänkbar. Med de kriterierna finns inte så många skärmar att välja på. Finns det någon annan smidig "kopplingslösning" som kan göra urvalet för köp större?

Testa prisjakt.se, där kan du enkelt filtrera ut dina behov

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av henrikf:

...Finns det någon annan smidig "kopplingslösning" som kan göra urvalet för köp större?

En universal dockningsstation. Jag planerar att köpa en själv i framtiden. Jag vet dock inte vilken som är bäst =/

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Har kollat prisjakt. Inte så många skärmar att välja mellan med de kriterierna. TFT-skärmar 23 tum - Hitta de bästa priserna, information och omdömen
Därför undrar jag om det går att koppla ihop på annat sätt så jag kan välja mellan lite fler skärmar. Universal dockningsstation låter ju bra men kanske är väl dyra, kanske inte ens finns sådana i dagsläget. Andra förslag?

Permalänk
Skrivet av henrikf:

Har kollat prisjakt. Inte så många skärmar att välja mellan med de kriterierna. TFT-skärmar 23 tum - Hitta de bästa priserna, information och omdömen
Därför undrar jag om det går att koppla ihop på annat sätt så jag kan välja mellan lite fler skärmar. Universal dockningsstation låter ju bra men kanske är väl dyra, kanske inte ens finns sådana i dagsläget. Andra förslag?

Vad jag vet kan du konvertera HDMI -> DVI. Borde ge fler skärmar. Men det är något du bör kolla upp först; de flesta webbutiker har en kategori för adaptrar.

Ett tips är att även öka storleken till 24".

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

En universal dockningsstation. Jag planerar att köpa en själv i framtiden. Jag vet dock inte vilken som är bäst =/

Går 3820TG att docka? Det är jag inte så säker på?

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liath:

Går 3820TG att docka? Det är jag inte så säker på?

Läs universal Dvs. den kopplas in via USB, och USB har 3820TG

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Liath:

Jag förstår inte riktigt vad som menas? ;< Datorn har VGA port och HDMI port. Om jag tex kopplar in TV kan välja om jag vill ha bild på både tv och dataskärm samtidigt. Sorry om jag är trög :).

Som jag fattat det så kan du köra 2st skärmar samtidigt, tex. laptop skärm och VGA eller HDMI.

Du kan även köra extern skärm via VGA och TV via HDMI samtidigt, men då kan du inte använda laptopskärmen samtidigt.

Alltså max totalt 2st skärmar samtidigt, det kanske var lite tydligare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Läs universal Dvs. den kopplas in via USB, och USB har 3820TG

Nice, visste inte att sådant fanns ;). Då är jag med!

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Som jag fattat det så kan du köra 2st skärmar samtidigt, tex. laptop skärm och VGA eller HDMI.

Du kan även köra extern skärm via VGA och TV via HDMI samtidigt, men då kan du inte använda laptopskärmen samtidigt.

Alltså max totalt 2st skärmar samtidigt, det kanske var lite tydligare

Ok, jag vet inte om det stämmer. Om kortet stödjer Eyefinity vad fyller det för funktion om datorn ändå bara klarar 2 skärmar? Vill inte låta arrogant med denna fråga däremot är jag intresserad :).

Tvyärr är det lite svårt att pröva på denna dator pga av den fysiska layouten på VGA och HDMI kontakten eftersom de ligger så nära varandra.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Avstängd

Någon som har stoppat in en Corsair Force Series F60 60GB SSD i denna laptop? Något strul, etc?

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Skrivet av Leon1:

Någon som har stoppat in en Corsair Force Series F60 60GB SSD i denna laptop? Något strul, etc?

Jag har det. Funkar perfekt. Tycker dock den är lite seg jämfört med andras men jag vet inte...

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Avstängd
Skrivet av A Sandberg:

Jag har det. Funkar perfekt. Tycker dock den är lite seg jämfört med andras men jag vet inte...

Hur menar du med seg? Har du kört några tester på den? Har nämligen själv köpt en F60 och väntar på min 3820.

Vore intressant å veta vilka här som har SSD och från vilken tillverkare.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem

är inne på att köpa en SandForce 120GB SSD till min 3820TG eftersom jag är trött på allt HD-lag som allt som oftast händer..
det lustiga är att allt är inställt på att disken inte ska gå ner i varv - dock gör den det ändå av någon lustig anledning - kanske inte helt och hållet stänger av sig men den varvar iaf ner..

Vad tror ni om en SandForce till denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liath:

Ok, jag vet inte om det stämmer. Om kortet stödjer Eyefinity vad fyller det för funktion om datorn ändå bara klarar 2 skärmar? Vill inte låta arrogant med denna fråga däremot är jag intresserad :).

Tvyärr är det lite svårt att pröva på denna dator pga av den fysiska layouten på VGA och HDMI kontakten eftersom de ligger så nära varandra.

På hemsidan står det:
"ATI Eyefinity multi-display technology (2,3)
Six independent display controllers
Drive up to six displays simultaneously with independent resolutions, refresh rates, color controls, and video overlays"

Kollar man längre ner står det:
"Catalyst 9.10 driver or above is required to support ATI Eyefinity technology. Actual number of attachable monitors will vary by notebook model."

Dvs, har en bärbar Mobile HD5650 så kan den har 6 displays samtidigt om den har 6 video-utgångar. Men finns bara 2 (som på Acer 3820) så kan endast 2 utnyttjas.
Sen tror jag det skulle hacka ganska fint om man försökte köra Eyefinity på t.ex BC2 i upplösningen 5760x1080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av puppisen:

På hemsidan står det:
"ATI Eyefinity multi-display technology (2,3)
Six independent display controllers
Drive up to six displays simultaneously with independent resolutions, refresh rates, color controls, and video overlays"

Kollar man längre ner står det:
"Catalyst 9.10 driver or above is required to support ATI Eyefinity technology. Actual number of attachable monitors will vary by notebook model."

Dvs, har en bärbar Mobile HD5650 så kan den har 6 displays samtidigt om den har 6 video-utgångar. Men finns bara 2 (som på Acer 3820) så kan endast 2 utnyttjas.
Sen tror jag det skulle hacka ganska fint om man försökte köra Eyefinity på t.ex BC2 i upplösningen 5760x1080.

I see :). Men betyder detta att man kan köra både HDMI och VGA samtidigt som man köpr laptop skärmen? Dvs 2+1 eller hur man nu ska räkna eller är det som Twisted säger att man inte kan köra laptopskärmen samtidigt som man kopplat in två skärmar till HDMI och VGA?

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liath:

I see :). Men betyder detta att man kan köra både HDMI och VGA samtidigt som man köpr laptop skärmen? Dvs 2+1 eller hur man nu ska räkna eller är det som Twisted säger att man inte kan köra laptopskärmen samtidigt som man kopplat in två skärmar till HDMI och VGA?

Nu har jag ingen egen Acer 3820 så jag är inte helt säker men det Twisted säger låter rimligt. Att just denna modell inte klarar av det pga av Acers byggmetod.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 3820 igår och den verkar funka bra, men jag har en fråga som kanske är korkad men jag ställer den ändå.

Färgtonen på skärmen är alldeles för kall och för att komma ner till 6500K med min kalibrator blir det en ganska häftig gammakorrigering av den blå kanalen. Undrar om det finns några hårdvarunära grundinställningar för detta ungeför som OSD menyn på en lös bildskärm. Alltså inte det man kan nå via Catalyst Control Center som bara påverkar profilen grafikkortet läser?

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av puppisen:

Nu har jag ingen egen Acer 3820 så jag är inte helt säker men det Twisted säger låter rimligt. Att just denna modell inte klarar av det pga av Acers byggmetod.

Thereal twisted skrev så här:

Skrivet av thereal_twisted:

Som jag fattat det så kan du köra 2st skärmar samtidigt, tex. laptop skärm och VGA eller HDMI.

Du kan även köra extern skärm via VGA och TV via HDMI samtidigt, men då kan du inte använda laptopskärmen samtidigt.

Alltså max totalt 2st skärmar samtidigt, det kanske var lite tydligare

Det var jag själv som nämnde att det fysiskt inte är möjligt att koppla in VGA och HDMI samtidigt. Jag vill veta om det ENDAST är pga av den fysiska layouten som gör så att det inte går eller om det är något ytterliggare som gör så att man INTE kan köra 2 skärmar + laptop skärmen samtidigt som Twisted påstår :). Återigen jag vill inte vara jobbig bara lära mig :).

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

Hej!

Har äntligen köpt mig en 3820tg och gjort en ”clean Win7 install”.
Nu undrar jag vilka drivrutiner jag bör installera. Finns det någon vänlig själ som kan förklara vilka drivrutiner som behövs?

Jag gick in på Acers hemsida och det fanns massvis med drivrutiner. Att installera alla skulle ju förstöra poängen med att göra en "clean install".

Tacksam för hjälp