Permalänk
Avstängd

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allstaar:

Hej!

Ja det tänkte jag inte på men det är den jag har installerat dvs dekstop versionen.

Tänkte även påpeka när jag gjorde denna procedur så blev min skärm men efter omstart va allt frid och fröjd. Gjorde inget speciellt förutom omstart och 10.9 hade fastnat.

Mvh

Det var precis därför jag också frågade om det verkligen var 10.9 du installerade och inte 10.8 :). Nu vet jag hehe. Tack för bilderna btw!

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

Nu till en helt annan fråga:
Är det någon som lyckats få ljud UT ur Mikrofon uttaget på sidan? Går man in på Ljud i kontrollpanelen därefter fliken Inspelning och högerklickar på Mikrofonen (se till att ni väljer rätt Mikrofon ikon, en gäller 3,5 mm uttaget och den andra är mikrofonen som hör till Webcamen antar jag?) och väljer Egenskaper (det går bara om ni har något inkopplat i uttaget). Därefter går ni till fliken Lyssna och kryssar i "Lyssna på detta uttag". Verkställ och Ok.

Fungerar detta för någon? Vore tacksam om någon kunde pröva :).

Snabbguide:
Ljud -> Inspelning -> Högerklicka på rätt mikrofon -> Egenskaper -> Lyssna -> Lyssna på den här enheten.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liath:

Nu till en helt annan fråga:
Är det någon som lyckats få ljud UT ur Mikrofon uttaget på sidan? Går man in på Ljud i kontrollpanelen därefter fliken Inspelning och högerklickar på Mikrofonen (se till att ni väljer rätt Mikrofon ikon, en gäller 3,5 mm uttaget och den andra är mikrofonen som hör till Webcamen antar jag?) och väljer Egenskaper (det går bara om ni har något inkopplat i uttaget). Därefter går ni till fliken Lyssna och kryssar i "Lyssna på detta uttag". Verkställ och Ok.

Fungerar detta för någon? Vore tacksam om någon kunde pröva :).

Snabbguide:
Ljud -> Inspelning -> Högerklicka på rätt mikrofon -> Egenskaper -> Lyssna -> Lyssna på den här enheten.

NM jag antar att jag tolkade det hela knasigt. Det torde med största säkerhet vara så att man kan koppla in en mic av något slag i denna kontakt och så kan man lyssna på det genom högtalarna... ;D Jag hade ju trott att man kunde omvandla mic inporten till ännu ett ljud uttag ;D. Dumma mig.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Skrivet av Liath:

Nu till en helt annan fråga:
Är det någon som lyckats få ljud UT ur Mikrofon uttaget på sidan? Går man in på Ljud i kontrollpanelen därefter fliken Inspelning och högerklickar på Mikrofonen (se till att ni väljer rätt Mikrofon ikon, en gäller 3,5 mm uttaget och den andra är mikrofonen som hör till Webcamen antar jag?) och väljer Egenskaper (det går bara om ni har något inkopplat i uttaget). Därefter går ni till fliken Lyssna och kryssar i "Lyssna på detta uttag". Verkställ och Ok.

Fungerar detta för någon? Vore tacksam om någon kunde pröva :).

Snabbguide:
Ljud -> Inspelning -> Högerklicka på rätt mikrofon -> Egenskaper -> Lyssna -> Lyssna på den här enheten.

Jag får ut det jag pratar in i micen ur högtalarna ja... men fattade inte riktigt vad det var du undrade

Edit:

Skrivet av Liath:

NM jag antar att jag tolkade det hela knasigt. Det torde med största säkerhet vara så att man kan koppla in en mic av något slag i denna kontakt och så kan man lyssna på det genom högtalarna... ;D Jag hade ju trott att man kunde omvandla mic inporten till ännu ett ljud uttag ;D. Dumma mig.

Jasså Det tror jag inte funkar

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Har haft min 3820TG i knappt en månad och idag har min space-tangent tappat styrseln. Tangenten känns helt mjuk och har inget "klick" som alla andra tangenter längre. Kan inte se att det hamnat något under den. Skickar ju helst inte in dator för bara detta kan man ta bort tangenten själv och se att det står rätt till eller något tror ni?

Permalänk

Hej på er alla,

Jag har nu äntligen få min 3820TG och tycker den fungerar bra, dock så skulle jag vilja installera ett rent windows på den för att få bort allt onödigt man får med, men jag är väldigt grön på området.

Jag läste igenom 1-15 i forumet men hittade ingen som frågat samma fråga men jag ber ändå om ursäkt för om dessa frågor redan besvarats tidigare:

Det jag vill är:
1. Ha ett "rent" Windows 7 home så dator går lite snabbare.

Frågor: 1.1. Laddar man ner ett nytt från ex. piratebay för att senare slå in sin produktnyckel?

1.2. När det inte finns någon optisk enhet: Varifrån och hur startar jag installationen av operativet?

1.3. Bör jag tänka på att lägga undan några drivers innan jag installerar den nya?

2 : Jag vill gärna ha kvar en partition på datorn med (edit: en recovery av edit) fabriksinställnignar, iaf jag skulle vilja sälja den. Den partitionen finns redan right?

3. När jag installerat en ren version av operativet skulle jag vilja göra en ghost (vet inte om det heter så =P) av inställningarn som jag kan spara på en exter hårddisk eller liknande. Vet ni några bra program för det?

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av bussenswe:

Frågor: 1.1. Laddar man ner ett nytt från ex. piratebay för att senare slå in sin produktnyckel?

Nej, jag tror det ska finnas att ladda ner gratis på microsofts hemsida om man redan har en nyckel, vet dock inte hur. Tänk på att vi inte får prata om olaglig nedladdning i forumet.

Citat:

1.2. När det inte finns någon optisk enhet: Varifrån och hur startar jag installationen av operativet?

Du lägger in installations filen på ett USB-minne som du sen bootar ifrån.

Citat:

1.3. Bör jag tänka på att lägga undan några drivers innan jag installerar den nya?

Jag gjorde inte det, utan tog drivisarna från acers hemsida efter jag hade installerat om, men jag tror det kan vara bra att göra det om man vill vara på den säkra sidan.

Citat:

2 : Jag vill gärna ha kvar en partition på datorn med (edit: en recovery av edit) fabriksinställnignar, iaf jag skulle vilja sälja den. Den partitionen finns redan right?

Det finns en recovery partition ja, men jag vet inte vad som finns på den, men det borde väl vara fabriksinställnigarna.

Citat:

3. När jag installerat en ren version av operativet skulle jag vilja göra en ghost (vet inte om det heter så =P) av inställningarn som jag kan spara på en exter hårddisk eller liknande. Vet ni några bra program för det?

Kan tyvärr inte hjälpa dig med den frågan

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Citat:

Nej, jag tror det ska finnas att ladda ner gratis på microsofts hemsida om man redan har en nyckel, vet dock inte hur. Tänk på att vi inte får prata om olaglig nedladdning i forumet.

OKej tack för hjälpen, då letar jag där istället! Vet om reglerna men som jag förstod det var det lite oklart vad som var olagligt / lagligt att ladda ner när man redan äger en produktnyckel.

Citat:

Du lägger in installations filen på ett USB-minne som du sen bootar ifrån.

Okej tack för hjälpen! Vet du om man kan boota från en extern hårddisk eller måste man ha ett stort USB?

Citat:

Jag gjorde inte det, utan tog drivisarna från acers hemsida efter jag hade installerat om, men jag tror det kan vara bra att göra det om man vill vara på den säkra sidan.

Lite pinsam fråga men skulle du kunna berätta var man hittar och hur man sparar ner sina drivers?

Tack igen

Permalänk
Skrivet av bussenswe:

Okej tack för hjälpen! Vet du om man kan boota från en extern hårddisk eller måste man ha ett stort USB?

Japp det går (om jag inte är helt borta), men du måste formatera om USB-minnet/hårddisken med ett program som man laddar ner, sen lägger programmet över installations filen till USB-minnet/hårddisken.

Citat:

Lite pinsam fråga men skulle du kunna berätta var man hittar och hur man sparar ner sina drivers?

Eftersom jag inte har gjort det själv är jag inte säker, men tror man kan gå in på Acer recovery manager eller vad det heter och sen göra en fil med alla drivrutiner i. Någon annan får gärna hjälpa med den här frågan då jag inte är helt säker.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Skrivet av A Sandberg:

Eftersom jag inte har gjort det själv är jag inte säker, men tror man kan gå in på Acer recovery manager eller vad det heter och sen göra en fil med alla drivrutiner i. Någon annan får gärna hjälpa med den här frågan då jag inte är helt säker.

Okej, jag hittar alternativet i Erecovery men det enda alternativet är att bränna ut drivers på en dvd men då datorn inte har någon optisk enhet blir det ju lite mer komplicerat. Jag har provat att installera magic iso och virtual clone drive och de kommer upp som dvd-läsare i utforskaren men i Acer erecovery kan jag inte att bränna från dem.

Någon som har lyckats få ut drivers etc från erecovery utan att koppla in en extern brännare?

tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av bussenswe:

Okej, jag hittar alternativet i Erecovery men det enda alternativet är att bränna ut drivers på en dvd men då datorn inte har någon optisk enhet blir det ju lite mer komplicerat. Jag har provat att installera magic iso och virtual clone drive och de kommer upp som dvd-läsare i utforskaren men i Acer erecovery kan jag inte att bränna från dem.

Någon som har lyckats få ut drivers etc från erecovery utan att koppla in en extern brännare?

tack

Jag har gjort det med ett program som heter Virtual CD. Jag misstänker att de program du har fungerar på liknande sätt. Det viktiga med Virtual CD var först att man i det programmet skapade en virtuell cd. Om du inte gjort detta kommer inte Acer programmet att "se/hitta" någon "dvd" att bränna till. Genom att skapa en virtuell cd i Virtual CD lurar du datorn att tro att det sitter en cd i låtsasbrännaren :).

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Citat:

Jag har gjort det med ett program som heter Virtual CD. Jag misstänker att de program du har fungerar på liknande sätt. Det viktiga med Virtual CD var först att man i det programmet skapade en virtuell cd. Om du inte gjort detta kommer inte Acer programmet att "se/hitta" någon "dvd" att bränna till. Genom att skapa en virtuell cd i Virtual CD lurar du datorn att tro att det sitter en cd i låtsasbrännaren

Grymt, det programmet funkade! tack

Permalänk
Medlem

Hej
Försöker koppla in denna dator till 50" tv men får aldrig den att fylla hela bilden.
Någon som har en ide?

Funderar nämligen att köpa en 24-27" datorskärm så vill att det ska funka.

Visa signatur

XP1800@1695mhz, Greative G3 ti 200, Epox 8kha+, 256mb Crusial DDR 2100,
2x80gig WD se 3dmark 8181p

Permalänk
Skrivet av Antonic:

Hej
Försöker koppla in denna dator till 50" tv men får aldrig den att fylla hela bilden.
Någon som har en ide?

Funderar nämligen att köpa en 24-27" datorskärm så vill att det ska funka.

När jag kopplar min till min 32" HD Ready (HDMI kabel 720p) så får jag en svart rand runt hela bilden. Bilden täcker inte hela skärmen alltså, men jag har inte orkat fixa det än, så jag vet inte om det går eller inte :/
Men om jag kopplar den till min 22" skärm med VGA så funkar det perfekt.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Funkar kanon till min 40" Full HD med VGA. Har inte testat med HDMI.

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd

.

Permalänk
Medlem

Nu ska jag sälja min 3820TG pga. jag har gått över till mac.

http://www.sweclockers.com/annons/51240-kraftfull-13-laptop-a...

Från början var det tänkt att jag skulle ha den som ersättare till min stationära. Men det slutade med att den alltid låg stationärt på skrivbordet. Så därför säljer jag den då jag köpt en mac som bara ska användas bärbart och ska köpa en stationär dator som man kan utföra lite tyngre uppgifter på.

Permalänk
Medlem

Har ett litet problem med mina högtalare som är kopplad: laptop > hdmi > benq skärm > ljudutgång > högtalare. Mina högtalare ger ifrån sig ett ljud när något ljud sätts igång. och när ljudet är mutat och man unmutar det.

Det kan exempelvis vara när man börjar spela en låt, ett videoklipp, eller när en ny låt spelas. Pausar man bara ljudet och återupptar det så är det inget problem.

Vilken driver används till utströmmande ljud?

Permalänk
Skrivet av Allstaar:

Nu har jag inte min tv inkopplad men för att få ut hela bilden på tvn så det inte blir svarta ränder är så här.

1. Öppna upp catalyst control center.
2. Gå till Desktop & Displays. (3dje uppefrån)
3. Då längst ned så ska ni se din laptopskärm och din tvskärm som två små ikoner med SVARTA PILAR uppe till höger. (alltså inte dom två stora som syns i mitten, ignorera dom inte samma alternativ på "dom pilarna".
4. Klicka på tvns svarta pil och välj configure.
5. 3dje eller 4e fliken är för att dra en slide för att förstora bilden så den passar en TV. Om du kör på 720/1080p.

Vet inte exakt vilken flik eftersom jag inte har den inkopplad nu. Men ni ser det.

Mvh

Overscan tror jag det heter, sen lite beroende på vilken TV man har så funkar olika Hz bättre än andra.

Permalänk

*orginalinlägg bortaget, listade ut det själv*

Permalänk
Medlem

Grattis till att du sålt din 3820tg.. Hade köpt den om den fanns kvar...

Är ute efter en sån med ssd.. vill helst inte batala över 10000 så jag letar begad och kör in en ssd 60gb för 1400kr

ang tangenterna

Min tjej har en Acer 5739G och på den så har en tangent lossnat och det är sånt jävla pill att få dit så jag höll på att bli knäpp... men JA det kommer skit och hår under så det är därför den känns mjuk eller dålig..

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk

Jag har tänkt att köpa en USB-dammsugare till min dator. Det är nog en väldigt bra lösning ifall man får mycket skit under tangenterna.

USB-dammsugare - Inet.se

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Tjena grabbar, för två dagar sedan skaffade jag Acer 3820TG, den modellen med 6-cells batteri. Som många av er har postat, kommer acern med mycket bloatwares som jag vill bli av med, och när jag startar datorn körs den med 91 processer! OS är win7 Home Premium, men eftersom jag är student har jag tillgång till Win7 Pro x64 helt gratis, och undrar om en ominstallation till win7 Pro (ej uppgradering) skulle lösa mitt problem med bloatwares. Jag har ju inte heller någon optisk enhet så jag skiter fullständigt i o göra någon som helst säkerhetsskiva av fabrikinställningarna, då jag har en fungerande licens/key till win7 Pro. Ser någon risk med detta jag gör? skulle detta fungera, eller resultera i att jag får 2 operativsystem istället?

tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av k3nzO:

Tjena grabbar, för två dagar sedan skaffade jag Acer 3820TG, den modellen med 6-cells batteri. Som många av er har postat, kommer acern med mycket bloatwares som jag vill bli av med, och när jag startar datorn körs den med 91 processer! OS är win7 Home Premium, men eftersom jag är student har jag tillgång till Win7 Pro x64 helt gratis, och undrar om en ominstallation till win7 Pro (ej uppgradering) skulle lösa mitt problem med bloatwares. Jag har ju inte heller någon optisk enhet så jag skiter fullständigt i o göra någon som helst säkerhetsskiva av fabrikinställningarna, då jag har en fungerande licens/key till win7 Pro. Ser någon risk med detta jag gör? skulle detta fungera, eller resultera i att jag får 2 operativsystem istället?

tacksam för svar

När du har skapat din USB med t.ex. det här programmet: http://images2.store.microsoft.com/prod/clustera/framework/w7...

Så väljer du under windows installationen om du vill formatera disken, allt försvinner då från disken inkl. dina "bloatware".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

P37uR, är det en bild på orhan baba?

OnT: Jag fick inga installationsskivor på windows när jag köpte datorn, skulle man kan få dem hemskickade från acer i så fall, utan någon kostnad?

Permalänk
Medlem

Hej. Har några frågor angående denna modell. Finns säkert besvarade men många sidor att kolla igenom.

Står o väljer mellan denna och Asus u35jc. Hur är batteritiden på denna om man kör med intelgrafiken? Hur är ljudnivån med fläkt osv? Går fläkten mkt när man kör med intelgrafik respektive ati?

Ni som har köpt denna, har ni hittat något ni inte gillar som jag borde överväga innan jag väljer?

Har varit o kollat på båda o tycker skärmen var bättre på denna jämfört med asus, plus bättre grejer för samma pris.

Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Har två frågor igen.

Fläkten/fläktarna: Är det normalt att de ska ge ett svagt och "ganska ojämnt" vinande/surrande? (låter ganska ojämnt om jag ska uttrycka mig så).

"Skalet": När man fäller upp skärmen så knakar det rätt mycket. Det är väl normalt antar jag. Jag fäller upp skärmen med ena handen som jag håller vid mitten, och den andra håller jag emot så att datorn inte lyfts bakåt.

Och ibland (inte ofta) hör jag ett ganska högt "knakande". Låter det så för er också?

Ursäktar för möjligtvis dålig formulering, jag hoppas ni förstår.

Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A Sandberg:

Jag har tänkt att köpa en USB-dammsugare till min dator. Det är nog en väldigt bra lösning ifall man får mycket skit under tangenterna.

USB-dammsugare - Inet.se

Har den där hemma. Tanken är god men kvaliten är rena skiten ;D. KÖP INTE FÖR 3 ÖRE.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Skrivet av Liath:

Har den där hemma. Tanken är god men kvaliten är rena skiten ;D. KÖP INTE FÖR 3 ÖRE.

Funkar den inte?

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES