Permalänk
Avstängd

.

Permalänk
Medlem

okey nice, men vad är gparted om jag får fråga?

Permalänk
Avstängd

.

Permalänk
Medlem

men hmm, hur gör man då för att få in windows 7 rent? eller hur gjorde ni? ska man först radera och sen köra in ett USB med win7 på och installera?

Permalänk
Avstängd

.

Permalänk
Medlem

Har precis köpt en 3820 och är nöjd såhät långt men tycker den är seg i uppstarten och vill därför ominstallera windows 7 och införskaffa en ssd-disk. Vilken disk rekommenderas?

Var hittar jag en laglig nerladdningalänk till windows som min produktnyckel fungerar på?

Permalänk

Trubbel trubbel! När jag slog på datorn imorse kom den inte längre än att den visar Acer-loggan i början utan fastnade helt där, trycker jag esc så får jag upp lite text och då har den stannat vid "System BIOS shadowed Vídeo BIOS shadowed". Det händer verkligen ingenting, ctrl+alt+del så startar den om men fastnar bara på samma ställe. Jag har dock googlat fram att det går att stänga av denna shadowing-funktion i BIOS, problemet är bara det att jag inte kommer in i BIOS? Vet tidigare att det stått längst ner på Acer-loggan vilken F-knapp det är men det gör det inte nu, samt att jag prövat med alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av greverif:

Har precis köpt en 3820 och är nöjd såhät långt men tycker den är seg i uppstarten och vill därför ominstallera windows 7 och införskaffa en ssd-disk. Vilken disk rekommenderas?

Var hittar jag en laglig nerladdningalänk till windows som min produktnyckel fungerar på?

Jag undrar också det!
Var kan man ladda ner (från Acer / Microsoft?) och bränna ut, som keyn under datorn fungerar med/på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramberg:

Jag undrar också det!
Var kan man ladda ner (från Acer / Microsoft?) och bränna ut, som keyn under datorn fungerar med/på?

... kolla fyra inlägg upp?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Tja, skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig med ett litet problem
Det är så att jag har dragit en ren installation o laddat ner alla nödvändiga drivers o så, men jag tror att jag har ett litet problem med grafikkortet. När jag tex kollar om datorn klarar av vissa spel/program på "can you run it" visar hemsidan att jag har en helt annan grafikkort än den jag verkligen har. Och när jag startar CCleaner står det att jag har en "intel® graphics media accelerator hd" grafikkort :S. Stämmer detta, då jag har för mig att det borde stå ATI Mobility 5650.

En annan fråga. Om jag får för mig att installera om till fabriksinställningarna, använder jag mig av den dolda partitonen såklart, men vilken knapp är det som gäller? Och får jag med alla drivers som jag hade från början, när man startade sin dator för första gången?

Väldigt tacksam för era svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av k3nzO:

Tja, skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig med ett litet problem
Det är så att jag har dragit en ren installation o laddat ner alla nödvändiga drivers o så, men jag tror att jag har ett litet problem med grafikkortet. När jag tex kollar om datorn klarar av vissa spel/program på "can you run it" visar hemsidan att jag har en helt annan grafikkort än den jag verkligen har. Och när jag startar CCleaner står det att jag har en "intel® graphics media accelerator hd" grafikkort :S. Stämmer detta, då jag har för mig att det borde stå ATI Mobility 5650.

En annan fråga. Om jag får för mig att installera om till fabriksinställningarna, använder jag mig av den dolda partitonen såklart, men vilken knapp är det som gäller? Och får jag med alla drivers som jag hade från början, när man startade sin dator för första gången?

Väldigt tacksam för era svar

1. Datorn har två grafikenheter, en Intel (integrerad i processorn) som är den strömsnåla, samt ATi HD 5650, som är den högpresterande. Men program kommer oftast bara se Intel-enheten, av någon anledning. Om du går in i BIOS så kan du ändra från "switchable" till "discrete", så kommer datorn endast använda 5650, men då förlorar du förstås möjligheten att switcha.

2. Tanken är, om jag förstått det rätt, att du ska bränna ut 3st DVD'er med datan från partitionen, som du sedan använder för att installera om datorn med. Drivisarna är dock på en/flera andra DVD'er.
Så om jag fattat de rätt kan man inte installera om direkt från partitionen.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd

.

Permalänk

Hej! Bidra gärna till denna lista, den är inte komplett och ev inte alltid korrekt än.

Eftersom Acer har en kass hemsida, går det tyvärr inte att länka till datorn. Man måste därför klicka sig fram själv från Acer.com Worldwide - Select your local country or region.

System

Intel, Chipset Driver
Intel, SATA AHCI Driver - Hårddiskkontroller (iata_enu.exe är utan språkstöd, bra om man kör engelskt Windows)
Intel, Intel iAMT Driver - ?
Intel, Turbo Boost Driver - För automatisk överklockning ?
Synaptics, Touchpad Driver - Touchpad (Vissa har ALPS)

Ljud

Realtek - Senaste drivrutinen från Realtek's hemsida
Denna gör dock att datorn tjuter till när du rycker strömsladden. Använd "Realtek, Audio Driver" om du stör dig på det.

För DD/DTS passthrough, gå in i Sound under kontrollpanelen, klicka på Realtek Digital Output och klicka på knappen Set default.

Grafik

Ta bort alla Display adapters under Device manager
Start om datorn, välj Dedicated under Switchable graphics (?) i BIOS
Installera ATI, VGA Driver. 8.10 från ati.com fungerar inte.
Starta om, ändra tillbaka från Dedicated i BIOS
Installera Intel's grafikdrivrutin från http://downloadcenter.intel.com. Uppdatering: Hittade inte denna andra gången jag installerade, och den på Acer's sida var äldre än den Windows installerade automatiskt.

För att växla mellan ATI och Intel, högerklicka på skrivbordet och välj Configure Switchable Graphics.

Anslutningar

Broadcom, Wireless LAN Driver
Atheros, LAN Driver
Broadcom, Bluetooth Driver - Behövs ev inte
Alcor, Card Reader Driver - Behövs ev inte

Verktyg

Acer, ePower Management Application - Ska inte behövas
Dritek, LaunchManager Application - För att kontrollera wifi och bluetooth
Program för att snabbt byta grafikkort?
Osiris Development - BatteryBar, the most accurate battery meter for Windows - Batteriövervakare

Uppgradera

DDR3-8500 (1066 MHz) minnen sitter i.
Minne och hårddisk ska gå att uppgradera/byta ut utan att garantin förbrukas.

BIOS

Finns uppgradering

Nyinstallation

LEGAL Windows 7 Download Links (Just like Vista before!!!) - Hur man använder Windows-licensen på undersidan av datorn
How to Boot/Install Vista from a USB Flash drive | Dotnetwizard.net - Hur man "bränner" ISO till USB, och gör den bootbar

Väska

Fodral/skal som passar till 9-cellsbatteriet?

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

1. Datorn har två grafikenheter, en Intel (integrerad i processorn) som är den strömsnåla, samt ATi HD 5650, som är den högpresterande. Men program kommer oftast bara se Intel-enheten, av någon anledning. Om du går in i BIOS så kan du ändra från "switchable" till "discrete", så kommer datorn endast använda 5650, men då förlorar du förstås möjligheten att switcha.

2. Tanken är, om jag förstått det rätt, att du ska bränna ut 3st DVD'er med datan från partitionen, som du sedan använder för att installera om datorn med. Drivisarna är dock på en/flera andra DVD'er.
Så om jag fattat de rätt kan man inte installera om direkt från partitionen.

//Gorian

Jag ska kolla upp det där med biosen. Det där med parititionen är så att jag hade tänkt i ungefär samma bana som Allstaar beskrev, dvs installera via Acers recovery program då jag inte har rört den parititionen som är reserverad för OEM (Win 7 HP), men frågan var om jag skulle få med alla drivers automatiskt eller ladda ner den. Tack i alla fall

Tack du också Allstaar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allstaar:

Jag är nästan säker på att så länge man lämnar partitionen och inte rör den så är den i full funktion för att trycka F10(tror jag det är) när datorn startar för att komma in i Acers Recovery program. Dvs du behöver inte några skivor alls.

Mvh//J

Ah shit, de hade jag missat
Ber om ursäkt för mina felaktiga utlåtanden

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

LEGAL Windows 7 Download Links (Just like Vista before!!!) - Hur man använder Windows-licensen på undersidan av datorn

Är det Windows 7 x86 eller Windows 7 x64 som man ska ta till 3820?

Permalänk
Medlem

64 bitars funkar fint!(datorn levereras med det)

Visa signatur

TimelineX 3820tg
iAudio M3/Meizu M6/Cowon D2/Grado SR80/Beyerdynamic DT150+DT250/Audio-Techica ATH-2
I've seen things you people wouldn't believe.. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched c-beams glitter in the dark near Tannhauser Gate. All those moments will be lost in time... like tears... in the rain. Time to die.

Permalänk
Avstängd

.

Permalänk
Medlem

k3nzo återigen med problem..

Tjena allihopa

jag ändrade grafiken från switchable till discrete, och allt funkar perfekt, förutom ett problem så har nu uppstått. Indexen som finns i kontrollpanelen/system, vill att jag uppdaterar mina värden, och när jag gör det och kommer ungefär halvvägs in i processen, får jag plötsligt en bluescreen :S Jag testade att uppdatera en gång till, men då fick jag bluescreen igen..Kan det vara så för att datorn inte hittar den integrerade grafikkortet och gör bluescreen, eller är det något mycket allvarligare? Jag kan posta en bild om ni vill

Please help..:(

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Det här "knastret" jag märker av ibland som mest efter att datorn varit i Sleep Mode - detta kan vara plastet som "värms upp" när CPU'n drar igång, speciellt. I och med det blir det en reaktion och det blir ett sådant "knasterljud". Detta är på vänster sida nära utblåset.

Någon annan som märkt av det?

Datorn har inte fått några som helst bieffekter pga detta och då måste det ju ändå vara det jag beskrev ovan.

Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allstaar:

Jag är nästan säker på att så länge man lämnar partitionen och inte rör den så är den i full funktion för att trycka F10(tror jag det är) när datorn startar för att komma in i Acers Recovery program. Dvs du behöver inte några skivor alls.

Mvh//J

Var kan man hitta mer info om det här, all info från Acer säger att man måste bränna skivor för att kunna köra recovery.

Permalänk
Medlem

Har nu satt in en Corsair 120 gb SSD-disk och följt många guider här när jag gjorde en nu clean installation av windows och är supernöjd bortsett från en sak:

"PCI-styrenhet för enkel kommunikation" hittar jag inte drivrutinerna till. Vad jag förstår är det nätverkskortet för trådat nätverk. Jag har laddat ner "Atheros LAN driver" från Acers hemsida unde 3820TG men det funkar ändå inte. Finns rätt drivrutin med i backupen jag tagit av datorn och i så fall vad heter den?

Permalänk
Skrivet av greverif:

"PCI-styrenhet för enkel kommunikation" hittar jag inte drivrutinerna till. Vad jag förstår är det nätverkskortet för trådat nätverk. Jag har laddat ner "Atheros LAN driver" från Acers hemsida unde 3820TG men det funkar ändå inte. Finns rätt drivrutin med i backupen jag tagit av datorn och i så fall vad heter den?

Det låter inte som nätverkskortet. Har du installerat allt under System på inlägget #10419213 ?

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem

Tack för påminnelsen!

Hade missat ´"Intel, Intel iAMT Driver - ?", tror det var det.

Nu går iallafall datorn som en klocka, startar upp windows på 25 sekunder, har inga krävande program att testa med än dock. Har testat hastigheten på den med ett par olika program men får inte riktigt den hastighet andra verkar kunna få upp, får kika lite på olika inställningsmöjligheter.

Permalänk
Skrivet av greverif:

Tack för påminnelsen!

Hade missat ´"Intel, Intel iAMT Driver - ?", tror det var det.

Nu går iallafall datorn som en klocka, startar upp windows på 25 sekunder, har inga krävande program att testa med än dock. Har testat hastigheten på den med ett par olika program men får inte riktigt den hastighet andra verkar kunna få upp, får kika lite på olika inställningsmöjligheter.

Min med Force 60 GB startar också på 25 sekunder, men tycker den borde klara ~15 sek Hittar du några bra inställningar kan du gärna skriva här.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

vet någon vilken åtgärd man kan ta om batteriet vägrar att ladda varje gång jag har laddaren på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av k3nzO:

vet någon vilken åtgärd man kan ta om batteriet vägrar att ladda varje gång jag har laddaren på?

Jag förstår inte - är det omöjligt i nuläget att ladda batteriet? I så fall låter det illa :s

Annars mår batterier alltid bra av att cyklas (tömmas helt och laddas upp helt) någon gång i månaden.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Ni som har slängt in en ssd-disk, hur lång uppstartningstid har ni på windows? 25 sekunder har jag men med tanke på mina läs och skrivvärden är ganska dåliga antar jag att en del bör ha snabbare uppstartstid än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Jag förstår inte - är det omöjligt i nuläget att ladda batteriet? I så fall låter det illa :s

Annars mår batterier alltid bra av att cyklas (tömmas helt och laddas upp helt) någon gång i månaden.

//Gorian

Ja, alltså jag ansluter laddaren, och vid batteriikonet står att att laddaren är ansluten, men att batteriet inte laddar. Det sjuka är att jag köpte datorn för 1 vecka sedan, så om jag redan får såna problem vet jag inte vad jag ska ta mig till. Jag kanske inte borde ha valt en acer trots allt..efter alla recensioner jag har läst vad gäller deras byggkvalitet och hållbarhet.

Permalänk
Medlem

Vad får ni för temperaturer i hw monitor om ni t ex spelar spel? Min processor och tzs 0 blir över 100 grader och gpu blir 80 grader. Känns ju inte som att det kommer bli nån vidare livslängd på den här datorn..