Överklockning och resultat

Sist men inte minst har det blivit dags för ett litet överklockningsäventyr av Radeon RX 6500 XT. Sett till modellens begränsade minnesbandbredd borde just minnesöverklockning kunna göra vissa avtryck i prestandamätningarna.

gigabyte_6500xt_oc.gif

För överklockningen av Gigabytes Radeon RX 6500 XT fanns det inte jättemycket spelrum att arbeta med via AMD:s Radeon Software, så vi maxade helt enkelt alla reglage. Detta innebär en ökning med 9 procent för grafikkretsens maximala turbofrekvens samt en 6 procentig ökning för grafikminnets hastighet. Därtill ökades kortets strömbudget med 15 procent.

I 3DMark Fire Strike syns en liten men klart mätbar prestandaskjuts av överklockningen, där poängen ökar med 6 procent.

Även i de renodlade speltitlarna syns en prestandauppgång efter överklockningen, där Battlefield V kan avnjuta ett uppsving med hela 9 procent. De övriga två titlarna får nöja sig med en vinst på 5 respektive 4 procent.

Överklockningens avtryck på kortets effektuttag kan sammanfattas som minimalt. Vi ser här en uppgång på endast 5 W under belastning när frekvenserna har vridits upp.